Minua hieman ihmetytti tuo tapa, jolla pilapiirroksia käsiteltiin oletusarvoisesti loukkaavina. "me loukkaamme kristittyjä kaiken aikaa" tai "meidän sananvapauteemme kuuluu, että saamme loukata ketä hyvänsä".
Ei pilapiirrosten tarkoitus ole käsittääkseni loukata. Niiden tarkoitus on nostaa keskusteluun tai tuoda uusia näkökantoja yhteiskunnallisesti arkoihin aiheisiin. Tämä toki johtaa siihen, että pilapiirros lähes aina loukkaa kritiikin kohteeksi johtuvaa tahoa jossain määrin. Mutta loukkaaminen ei ole päätarkoitus.
Sitten pohdiskelevaa tajunnanvirtaa...
Muhammed-kuvien piirtäminen tuo esille juuri islamin absurdiuden sen suhteen, kuinka myös vääräuskoisilta edellytetään islamin sääntöjen noudattamista "kunnioittamisen" nimissä. Sääntö on länsimaiden kannalta harmiton. Sen rikkominen ei fyysisesti automaattisesti vahingoita ketään, ja säännön rikkominen on konkreettisesti helppoa.
Sinänsä on hassua, että länsimaalaiset naiset saavat edelleen pukeutua miten haluavat. Onkohan erona se, että pukeutumissääntö on osoitettu ihmisille jotenkin tyyliin "kunnon muslimin pitää". Profeetan piirtämiskielto lienee yleismaailmallisempi "profeetan kuvaa ei tule piirtää". Jos tuo sääntö tulkittaisiin myös "kunnon muslimi ei piirrä"... niin olisi vaikeampi perustella miksei vääräuskoiset saa kuvia piirtää... Tosin länsimaalaiset naiset saavat pukeutua länsimaalaisittain vain omissa maissaan. Yllättäen vaikkapa arabimaissa muslimien pukeutumissäännöt koskevat myös turisteja. Kiellot riippuvat siis käskyn muodosta, kohteen uskosta ja tapahtumamiljöön valtauskosta. Johtuuko siis tuon pilapiirrosjupakan vakavuus miljööstä? Pariisilaista bikinityttöä ei näe kuin menemällä pariisiin, mutta profeetan kuva levisi median mukana myös muualle? Entä jos pariisilaisen bikinitytön kuva leviää islamilaisiin maihin, mestataanko pariisilaistyttö vai kuvan levittäjä, vai katsellaanko kuvaa vain kuola valuen ja todetaan, että onneksi on myös vääräuskoisia...
Aktiivi, passiivi, transitiivi, intransitiivi... Nämä verbimuodot eri kielten välillä on usein niin vaikeita kääntää, että kapulakielen välttämiseksi jokin asia ilmaistaan kiertoilmaisuna ja tulkintoja tulee siitä onko käsky kohdennettu vai yleinen ja onko sallittua tehdä asioita, vai onko asioiden sallittua edes tapahtua.
Miksei imaami BTW jo opettanut Sannalle, että tämä loukkasi häntä tarjotessaan kättään tervehdykseen. Olisihan Sannan pitänyt tietää, että muslimimies ei naista kättele. Ihan kuin kolmasluokkalaisen Villen tulee tietää, että profeettaa ei saa piirtää. Se on sitä suvaitsemista ja toisen kunnioittamista jo kehdosta alkaen. Onneksi meillä on Suomessakin imaameja, että opimme oikeaa sananvapautta ja suvaitsevaisuutta.
-i-