^ Eivät taida rouvat tajuta että kommenteillaan he implisiittisesti antavat ymmärtää että teatteri kuten muutkin taiteenlajit ovat heistä kokonaisuudessaan institutionalisoituja aloja joiden sisällä toimijoilla ei ole oikeastaan olemassaolon oikeutusta ilman ylhäältä päin tulevaa käskytystä tai ainakin siihen ennakoivasti mukautumista. Länsimaisessa ajattelussa tällaista ajatusta esim. taiteiden suhteen on pidetty outona, mutta esim. Suomessa suomettumisen aikana sementoitujen rakenteiden sisältä käsin toimivat tahot eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Kaksinaamaisuuden toki kruunaa se että tämän päälle vielä osattaneen kertoa kuinka taiteiden tehtävä ja kunnia-asia on kritisoida yhteiskunnan rakenteita. Niin, niitä rakenteita joita ylhäältä päin määräävä (mutta suhteessa ei-taidepiireihin potentiaalisesti hyvinkin marginaalinen) logiikka on päättänyt kritisoida.
Se ettei tykkää jostain ei tarkoita sitä että se pitäisi estää, eikä välttämättä edes sitä että sitä pitäisi paheksua, mutta kun suomalaisesta taiteen tukijärjestelmästä ja sen ympärille rakentuneesta tukitaiteesta on tullut toimijoilleen elämän ja kuoleman kysymys ei asiaa edes osata pohtia moisesta kulmasta. Ilmeisesti aivan kaiken kuuluu a) olla poliittista ja b) järjestelmän määräämää. Kuulostaa mielestäni kaikelta muulta kuin nykyaikaiselta ajattelulta (jopa suhteessa siihen mitä taidepiirit itse väittävät ajavansa).