UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä  (Luettu 307600 kertaa)

nollatoleranssi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 177
  • Liked: 10642
  • Puhekin on teko
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #690 : 09.07.2019, 17:42:55 »
Tää kuva on hyvin osuva, kun mies juoksee edellä ja muut tulevat perässä (jos tulevat).

Kuvastaa samalla tiettyä turvallisuusriskiä länsimaalaisille naisille, kun yksi kuvan naisista joutui turviksen tekemän henkirikoksen uhriksi. Auttamista ei aina palkita hyvällä mielellä.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 937
  • Liked: 69714
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #691 : 10.07.2019, 23:57:50 »
Lainaus
Radioateljeen vanhoja teoksia tuodaan Areenaan: uusimmassa paketissa on kuusi edelleen ajankohtaista teosta monikulttuurisuudesta ja sen torjumisesta

Radioateljeen soundi on kadonnut nykyisestä radiosta.

[...]

Onneksi vanhoja radioteoksia sentään tipahtelee Areenaan. Uusinta kuuden ohjelman pakettia sitoo löyhästi yhteen monikulttuurisuus ja sen torjuminen.

Eurooppalaista identiteettiä on luotu vuosisatojen ajan määrittelemällä, keitä emme ole, ja sulkemalla toiseus ulkopuolelle. Uhkaksi ovat kelvanneet esimerkiksi juutalaiset ja muslimit.

Vuonna 1991 Prix Futura -palkinnon Berliinissä voittanut Barbro Holmbergin ja Eira Johanssonin Venetsian ghetto kertoo maailman vanhimmasta getosta, joka perustettiin jo vuonna 1516. Se oli juutalaisille sekä turvapaikka että vankila. Teos sisältää ehtaa vihapuhetta itsensä Martti Lutherin kynästä.

Kari Hukkilan vuonna 2001 valmistuneet teokset Algerialainen ystävä ja Minäkin olin Andalusiassa peilaavat ja taustoittavat nykyistä pakolaisuudesta ja siirtolaisuudesta syntynyttä kulttuurien yhteentörmäystä, jonka oraat olivat pitkällä idulla jo vuosituhannen alussa.

Ohjelmista jälkimmäinen kuvaa myös elävää monikulttuurisuutta, joka kukki keskiajalla Espanjan eteläkärjessä. Sen tuhoaminen 1400-luvulla tuo mieleen toisen maailmansodan juutalaisvainot.

Hukkilan kolmas teos Onko korvaa toiselle (2007) pohtii kääntämisen ja ymmärtämisen suhdetta. Ohjelma on nyt jopa ajankohtaisempi kuin valmis­tuessaan, kun väärinymmärtäjinä ovat yhä useammin ihmisten sijaan tietokoneohjelmat.

Kalevalan arabiaksi kääntäneen Sahban Mrouehin (1953–2012) teokset Ennen kuin he tulivat (1986) ja Mutta kun olen tästä heimosta (1988) esittelevät arabialaista runoutta, josta löytyy kaikkea erotiikasta kuolemaan, feminismistä huumoriin ja väkivallasta uskontokritiikkiin.

”Tällä hetkellä Euroopassa vallitsee islamin vastainen hysteria, tämä ohjelma kenties antaa avaimia ymmärtää, suvaita”, todetaan ohjelman puffitekstissä 33 vuoden takaa.
Helsingin Sanomat 10.7.2019

Lainaus
Arabialaista runoutta, Algerialainen ystävä ja Venetsian ghetto – ääniä arkistosta ja Euroopan rajoilta

Viime aikoina poliittisessa keskustelussa on voimistunut puhe länsimaisista arvoista ja eurooppalaisen kulttuuripiirin rajoista. Näitä peräänkuuluttavat erityisesti oikeistopopulistit, jotka vastustavat maahanmuuttoa Lähi-idän ja Afrikan maista. Tässä retoriikassa siirtolaisten uskonnollinen, kulttuurillinen ja henkilökohtainen moninaisuus ohitetaan. Samalla vaalitaan myyttiä edistyksellisestä lännestä, jonka on suojauduttava vieraalta uhalta. Eurooppalaisuuden onkin sanottu rakentuvan jatkuvan poissulkemisen ja mukaan ottamisen kertomusten kautta.

Radioateljeen kattauksessa kuullaan toisenlaisia ääniä. Ohjelmat muistuttavat, että Euroopassa on aina ollut ihmisiä, ajatuksia ja kieliä eri kulttuuripiireistä. Yhtenäisyyden tuottamiseksi eroja on kuitenkin häivytetty, ja sopimattomia ääniä on ohitettu, anastettu ja tukahdutettu. Toiseuttamisen kohteeksi ovat joutuneet alkuperäiskansojen lisäksi niin Välimeren ylittävät siirtolaiset, kuin eristetyt ja tuhotut juutalaiset. Myös arabimaiden ja läntisen kulttuurin välillä on ollut vuosisatojen ajan vaihdannan ja vieroksunnan jännite.

[...]

Juutalaisten toiseuttamisella on pitkä ja synkkä varjo Euroopan historiassa. Kattauksen sulkeva Eira Johanssonin ja Barbro Holmbergin yhteisohjaus Venetsian Ghetto vie maailman ensimmäiseen ghettoon, joka toimi vuosisatojen ajan sekä vainottujen juutalaisten turvana, että eristyspaikkana. Toisen maailmansodan aikana 200 Venetsian juutalaista vietiin keskitysleireille, ja vain neljä heistä palasi. Meidän muistimme on teidän ainoa hautanne, sanovat holokaustista selvinneet haastateltavat. Nyt nämä äänet ovat siirtyneet ajasta ikuisuuteen, ja eurooppalainen antisemitismi nostaa taas päätään.

Vuosina 1979-2017 kuultu Radioateljee oli suomalaisen radiofeaturen erikoisohjelma, jota tuotti Harri Huhtamäki.
Yle 6.7.2019
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

nollatoleranssi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 177
  • Liked: 10642
  • Puhekin on teko
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #692 : 14.07.2019, 17:49:27 »
Lainaus
Ranska aikoo jatkossa rangaista someyhtiöitä käyttäjien vihapuheesta jopa satojen miljoonien sakoilla, Saksassa kiistelty laki on jo voimassa

Ranskalaisen Le Monde -lehden mukaan laki koskisi ainakin suurimpia sosiaalisen median yrityksiä kuten Facebookia, Twitteriä ja Youtubea.

Edustaja Laetitia Avia on ajanut voimakkaasti vihapuhelakia Ranskan parlamentissa, kuten tässä kuvassa 3. heinäkuuta.

Lakiesityksen toi parlamenttiin togolaislähtöinen Laetitia Avia, joka edustaa Macronin puoluetta alahuoneessa.

”Rasisteja tulee aina olemaan, eikä minua vaivaa, että he ovat internetin pimeämmissä nurkissa, mutta en halua heidän pääsevän enää esille internetin pääalustoille”, Avia sanoi Le Monden haastattelussa heinäkuun alussa.

AVIA on kampanjoinuit lain puolesta yhdessä pikaviestipalvelu Twitterin Ranskan-edustajan Audrey Herblin-Stoopin kanssa.

”Jaamme Avian edistämän lain tavoitteet”, Herblin-Stoop totesi Le Mondelle.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006169550.html

Lainaus

French MP Laetitia Avia counters cab-driver 'bite' claim

This idea was "not to the taste" of Ms Avia, it added, saying she "bit the driver to make him stop" the car.

https://www.bbc.com/news/world-europe-40510192


Macronin puolueen suosikkiedustaja,  Afrikasta kotoisin oleva nainen ajaa kovasti vihapuhelakia Ranskassa, mutta samaan aikaan pureksii taksikuskia ja ei halua maksaa kyydistä. Myöhemmin keksi syytteen kidnappauksesta ja ryöstöstä.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2019, 17:54:08 kirjoittanut nollatoleranssi »

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 937
  • Liked: 69714
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #693 : 23.08.2019, 11:20:26 »
Lainaus
Suomen suurin kuvataidepalkinto Islantiin, miehelle, joka nauraa läntisen kulttuurin sovinnaisuudelle: "Se on syy meidän kriiseihimme"

40 000 euron Ars Fennica -palkinnon voitti islantilainen Ragnar Kjartansson.

Selvä humoristi. Ragnar Kjartanssonin videoteos Vene (The Boat) kuvaa samaa kohtausta uudelleen ja uudelleen. Miehinen mies ja naisellinen nainen saapuvat veneellä laituriin, nousevat paatista, suutelevat, lähtevät omille teilleen.

Nainen kävelee keikistellen kameran ohi, pois kuvasta. Mies starttaa veneensä ja kurvaa yksin ulapalle. Pari minuuttia katsotaan tyhjää järvenselkää, kunnes maisemaan ilmestyy taas sama vene ja samat ihmiset. Tuttu kohtaus alkaa alusta lähes identtisenä. Tätä jatkuu noin kaksi ja puoli tuntia.

– Leikittelen teoksessa kliseellä, täydellisen brutaalilla kliseellä: valkoinen heteroseksuaalinen pariskunta sveitsiläisellä järvellä. Minusta kuva on kaikessa sovinnaisuudessaan suorastaan perverssi, Ragnar Kjartansson sanoo.

[...]

Länsimainen kulttuuri ja sen sovinnaisuus alkoivat kiinnostaa Kjartanssonia jo opiskeluaikana.

– Läntinen kulttuuri on valtava ja alistava. Se on ihana, rakastettava, mutta se on kuin marmorijärkäle, joka roikkuu meidän yllämme. Se luikertelee kaikkialle ja se on perimmäinen syy meidän kriiseihimme kuten ilmastonmuutokseen, taiteilija tykittää.

Nationalismi on paha maku suussa

Kjartansson asuu ja työskentelee Reykjavikissa. Omasta mielestään hän on islantilaisuutena vuoksi pystynyt katsomaan läntistä kulttuuria eräällä tapaa ulkopuolisena.

– Ja heti kaduttaa, että puhuin ulkopuolisuudesta. Ei islantilainen ole ulkopuolinen. Ei islantilaisuus ole vaikea, vaan helppo identiteetti. Meitä kohdellaan kaikkialla hyvin: me tulemme rauhalliselta saarelta, jossa on valkoisia ihmisiä.

Kjartansson korostaa, että Islanti on hänelle inspiraation lähde, mutta hän ei halua tulla määritellyksi islantilaiseksi taiteilijaksi.

– Elämme aikoja, jolloin kaikki vähänkään nationalististiselta kuulostava muuttuu helvetin ärsyttäväksi. Siitä jää paha maku suuhun. Minusta on kiinnostavaa, että oikean laidan ihmiset ovat onnistuneet tuhoamaan kansallisen identiteetin idean.
Yle 21.8.2019
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 448
  • Liked: 34159
  • Hiipivä skitsofrenia
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #694 : 23.08.2019, 11:38:53 »
Lainaus
Ragnar Kjartanssonin videoteos Vene (The Boat) kuvaa samaa kohtausta uudelleen ja uudelleen. Miehinen mies ja naisellinen nainen saapuvat veneellä laituriin, nousevat paatista, suutelevat, lähtevät omille teilleen.

Nainen kävelee keikistellen kameran ohi, pois kuvasta. Mies starttaa veneensä ja kurvaa yksin ulapalle. Pari minuuttia katsotaan tyhjää järvenselkää, kunnes maisemaan ilmestyy taas sama vene ja samat ihmiset. Tuttu kohtaus alkaa alusta lähes identtisenä. Tätä jatkuu noin kaksi ja puoli tuntia.

Arsch Fennica on tosin vain 40k€, mutta kai sillä olisi vanhuksille jonkin vaipan saanut. Nyt sai islantilainen narsisti  ryyppyrahaa. Onhan meillä varaa.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 042
  • Liked: 20204
  • Easter Worshipper
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #695 : 23.08.2019, 12:01:04 »
– Ja heti kaduttaa, että puhuin ulkopuolisuudesta. Ei islantilainen ole ulkopuolinen. Ei islantilaisuus ole vaikea, vaan helppo identiteetti. Meitä kohdellaan kaikkialla hyvin: me tulemme rauhalliselta saarelta, jossa on valkoisia ihmisiä.

Kjartansson korostaa, että Islanti on hänelle inspiraation lähde, mutta hän ei halua tulla määritellyksi islantilaiseksi taiteilijaksi.

– Elämme aikoja, jolloin kaikki vähänkään nationalististiselta kuulostava muuttuu helvetin ärsyttäväksi. Siitä jää paha maku suuhun. Minusta on kiinnostavaa, että oikean laidan ihmiset ovat onnistuneet tuhoamaan kansallisen identiteetin idean.

Mies ensin kuvailee Islantia saareksi, jossa on valkoisia ihmisiä. Mainitsee myös sanat "islantilainen identiteetti"
Sen jälkeen häntä kuvottaa kaikki nationalistiselta kuulostava.

Rikka muiden silmässä, heinäseiväs omassaan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Juffe

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 074
  • Liked: 2208
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #696 : 23.08.2019, 21:10:18 »
Lainaus
Suomen suurin kuvataidepalkinto Islantiin, miehelle, joka nauraa läntisen kulttuurin sovinnaisuudelle: "Se on syy meidän kriiseihimme"

– Elämme aikoja, jolloin kaikki vähänkään nationalististiselta kuulostava muuttuu helvetin ärsyttäväksi. Siitä jää paha maku suuhun. Minusta on kiinnostavaa, että oikean laidan ihmiset ovat onnistuneet tuhoamaan kansallisen identiteetin idean.
Minusta puolestani olisi kiinnostavaa tietää, millainen se kansallisen identiteetin idea oli ennen kuin oikean laidan ihmiset onnistuivat sen tuhoamaan. Epäilen nimittäin, että kansallinen identiteetti on jokseenkin aina mielletty tavalla, joka kelpaisi nykyäänkin useimmille "oikean laidan" ihmisille.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 937
  • Liked: 69714
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #697 : 24.10.2019, 14:00:29 »
Lainaus
Välimereen hukkuvien pakolaisten kohtalo oli HKO:n konsertin teema, miksi ilta päättyi vitsikkääseen rallatteluun?

Sonja Saarikoski

Helsingin kaupunginorkesteri Musiikkitalossa. Péter Eötvös, joht., Leticia Moreno, sol. Eötvös, Debussy, Kodály.

ON vaikea sanoa, oliko HKO:n keskiviikkoisen konsertin ohjelmistosuunnittelu harkittu provokaatio vai työtapaturma. Oli kysymyksessä kumpi hyvänsä, ratkaisu herättää merkittäviä kysymyksiä.

Aluksi kuultiin myös konsertin johtaneen unkarilaissäveltäjä Péter Eötvösin vuonna 2016 valmistunut teos Alle vittime senza nome, joka on neljän italialaisorkesterin yhdessä tilaama. Se on omistettu pakolaiskriisin uhreille; sodan ja vainon alta Afrikasta ja Lähi-idästä Eurooppaan paenneille ihmisille. Vittime senza nome – nimettömät uhrit.

Teos on massan ja soolosoittimien vuoropuhelua. Hienoja sooloja kuultiin esimerkiksi konserttimestari Jan Söderblomilta ja alttoviulun äänenjohtajalta Torsten Tieboutilta. Merkittävien soolo-osuuksien voi nähdä symboloivan sitä, että vaikka pakolaiskriisiä ja sen uhreja tavataan ajatella massana, numeroina, kustannuksina ja hukkuneiden määrinä, jokainen ihminen on yksilö, yksilöllisine pyrkimyksineen.

Viesti on vahva ja teoksen vellova rytmimassa tuottaa vaikutelman vääjäämättömyydestä. Lopussa trumpetin yksinäinen kommentti jättää ilmaan kysymyksen: meneekö tämä näin? Tarvitseeko sen?

JA siitä alkavat muutkin kysymykset liittyen konsertin nimen ja ohjelmiston väliseen suhteeseen. Musiikkihan saa olla vain musiikkia. Sen ei tarvitse puhua ulkopuolisesta maailmasta, mutta se saa. Ja silloin kun se puhuu, musiikkia on arvioitava myös sen kautta, mistä se kertoo puhuvansa.

Konsertti on nimetty Alle vittime senza nomeksi. Siksi soisi, että teosvalinnat olisivat edes jonkinasteisessa synkronissa valitun teeman suhteen – etenkin, kun nimi viittaa aivan suoraan siihen, mitä tapahtuu Euroopassa ja sen reunamilla juuri nyt, tällä hetkellä.

[...]

Ja vaikka haluaisi edetä poispäin uhriteemasta, mikä on sekin ihan ymmärrettävää, olisi suotavaa, että konsertin viimeinen teos ei olisi hyvinkin suurelta osin vitsikästä rallattelua. Sellainen Zoltán Kodályn kansanlauluvaikutteinen Háry János -sarja on – siinä määrin, että orkesterilaisia itseäänkin hymyilytti.

Mikäli tällainen teos valitaan päättämään näin nimetty konsertti, yleisölle pitäisi käydä selväksi, miksi valinta on tehty.

[...]

Debussyn jälkeen seurasi se suurin – erittäin hyvin soitettu – kysymysmerkki, jonka merkitystä yritän tässä pohtia. Oliko se se, että Eötvös itse tunsi Kodályn? Mitä tekemistä tällä on Välimereen hukkuneiden kanssa?

Mieleen tuli myös tämänvuotinen Venetsian biennaali, jossa näyttelyvieraiden pällisteltävänä oli merestä nostetun pakolaislaivan runko. Sen mukana oli hukkunut satoja ihmisiä.

Ajateltiinko HKO:n konsertin ohjelmistoa suunniteltaessa, että taide on taidetta, kiva juttu, eteenpäin. Että väliajalla Välimeri on – konsertin nimestä huolimatta – jo ehtinyt unohtua?

Yhdistettynä konsertin nimeen ja käsiohjelmatekstiin, jossa muun muassa sanotaan, että Kodályn sarjaa ei kannata ottaa täysin vakavasti esimerkiksi siksi, että se alkaa aivastuksen kuuloisella efektillä, vaikutelma on vain hämmentävä.

UUTISET kertovat, että Välimereen on tänäkin vuonna hukkunut yli 1 000 ihmistä. Nyt tuli olo, että taide ratsastaa kodeistaan pakenevien ihmisten kohtalolla tiedostamatta, että nämä ihmiset ovat oikeasti olemassa ja moni heistä kuolee pyrkiessään Eurooppaan. Mikäli kyseessä oli provokaatio, sen olisi pitänyt tulla paremmin selväksi.

Sinällään kepeään tunnelmaan päättyvä konsertti Välimereen hukkuneiden muistolle kuvastaa oikein hyvin sitä, miten me hyväosaiset pakolaiskriisiin tapaamme suhtautua: selaamme uutisvirtaa, pysähdymme sekunniksi, menemme eteenpäin kohti jotain itsellemme tärkeämpää aihetta. Usein tragikoomisuus on todellisin kuva maailmasta ja Eötvöskin on käsitellyt vaikeita aiheita juuri näillä keinoin vaikkapa oopperassa Der Goldene Drache.

Mikäli myös HKO:n keskiviikkoisen konsertin tarkoituksena oli välittää ajatus tragikoomisuudesta, yritys jäi puolitiehen. Nyt vaikutelma on, että ohjelmistosuunnittelua leimasi joko välinpitämättömyys tai ymmärtämättömyys.
Helsingin Sanomat 24.10.2019

Juu, Sonja ei ole sukua Saskalle.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 448
  • Liked: 34159
  • Hiipivä skitsofrenia
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #698 : 24.10.2019, 21:14:04 »
Lainaus
Vittime senza nome – nimettömät uhrit.

Entä kuka säveltäisi opuksen näiden "pakolaisten" nimellisille uhreille, heitähän riittää. Ryöstettyjä, raiskattuja ja tapettuja.

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 269
  • Liked: 21230
  • Ego sum Spartacus
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #699 : 25.10.2019, 08:16:41 »
Lainaus
Antti Palola: Impivaara tarvitsee maahanmuuttajia

Väestön ikärakenne ja ennätysmäisen alhainen syntyvyys ovat tosiasioita.
Kun näihin tosiasioihin lisätään tulevien vuosien ikäsidonnaisten menojen kasvu, käsissämme on erittäin vaikeasti ratkaistavissa oleva yhtälö. – Kukapa meistä olisi valmis vapaaehtoisesti leikkaamaan omasta hyvinvoinnistaan.

X

Ulkomainen työvoima on yksi keino kampittaa ikärakenteesta ja alhaisesta syntyvyydestä aiheutuvaa hyvinvointihaastetta. Eläketurvakeskuksen laskelmien mukaan tarvitsisimme Suomeen joka vuosi arviolta noin 30 000 ulkomailla syntynyttä lisää, jotta huoltosuhde pysyisi kutakuinkin kestävällä tasolla.

X

Toisaalta on tärkeä tiedostaa, että Suomi ei tule ensimmäisenä mieleen, kun ulkomaalainen harkitsee työn perässä muuttamista vieraaseen maahan. Vahvuuksista huolimatta Suomeen pikemminkin eri syistä ajaudutaan sen sijaan, että se olisi tarkan suunnittelun ja harkinnan tulos.
Suomi sijaitsee pohjoisessa ja kovin kaukana maailman metropoleista. Suomi on harvaan asuttu maa, jossa asuu monen ulkomaalaisen mielestä umpimielinen ja syrjään vetäytyvä kansa. Puhumme outoa kieltä ja suhtaudumme ulkomaalaisiin varsin penseästi.

X

Euroopan unionin jäsenmaissa. 12 maasta eniten rasismia koettiin Suomessa.

X

Rasismista todistavat tulokset eivät varsinaisesti yllätä, mutta kertovat karua kieltä suomalaisista. Voisimme tietysti huoleti jatkaa elämäämme täällä kotoisessa Impivaarassa, jos väestörakenteemme ei olisi ongelma. Tällä asenteella kuitenkin karkotamme maahanmuuttajia tilanteessa, jossa nimenomaan tarvitsisimme heitä.

X

Valitettavasti suomalainen työelämä ei ole vielä valmis hyväksymään erilaisuutta. Vaadimme esimerkiksi liian nopeasti virheetöntä kielitaitoa ja myös tehtävissä, joissa sitä ei tarvita.

Jos Suomessa koulutetut osaajat jäävät puutteellisen kielitaidon vuoksi ilman työtä, he etsivät sitä muualta.

X


https://www.verkkouutiset.fi/impivaara-tarvitsee-maahanmuuttajia/






Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 448
  • Liked: 34159
  • Hiipivä skitsofrenia
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #700 : 25.10.2019, 13:56:14 »
^ Bingolappu tuli nopsasti täyteen. Oikeastaan virkistävää lukea pitkästä aikaa tuollainen klassinen, umpiharhainen vanhanajan perusmokutus.  :)

DuPont

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 932
  • Liked: 2926
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #701 : 26.10.2019, 03:56:56 »
^ Bingolappu tuli nopsasti täyteen. Oikeastaan virkistävää lukea pitkästä aikaa tuollainen klassinen, umpiharhainen vanhanajan perusmokutus.  :)
Vähän impivaarasta tuli Pahkasikalehti mieleen, sillä erotuksella tosin, että pahkasedät kirjoittivat tuollaisia huumorilla...

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 937
  • Liked: 69714
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #702 : 04.11.2019, 12:44:17 »
Lainaus
Reetta Rädyn kolumni: Evakko, emigrantti, pakolainen – suomalaisten luulisi tajuavan, miltä tuntuu lähteä kotoa

Kiitos some-tuttujen, löysin Yle Areenasta Eva Polttilan äidinäidin Olga Polttilan elämästä kertovan radiodokumentin. Siinä Olga kertoo, miten varakkaan perheen elämä Pietarissa muuttui, kun Venäjän vallankumous alkoi. Olga onnistui pakenemaan Suomeen, mutta ei se tarkoittanut turvaa ja vakautta.

Sodat osuivat kovaa paon jälkeenkin: Toinen maailmansota vei Olgalta sekä puolison että 19-vuotiaan pojan. Sisko kuoli Stalinin pakkotyöleirillä. Äiti menehtyi Prahassa 1945, kun natsit heittivät vanhuksia sillalta jokeen. Hän itse päätyi Yhdysvaltoihin sairaanhoitajaksi.

Olga Polttilan tarina on hengästyttävä, ja voi mikä aksentti hänellä on. Kielessä ihminen kantaa historiaansa, tässä tapauksessa elämää, joka heitteli perhettä pitkin maailmaa.

Radiodokumentin tehnyt Veera Ikonen, Eva Polttilan tytär, on nimennyt sen näin: Olga – pakolainen 1918. Hän olisi voinut käyttää myös sanaa emigrantti, mutta mielleyhtymää tähän päivään ei olisi syntynyt. Olga Polttila oli osa vuonna 1918 alkanutta pakolaisaaltoa. Suomeen saapui noina vuosina noin 30 000 pakolaista, suunnilleen saman verran kuin muutama vuosi sitten.

Ohjelmassa entisen uutisankkurin Eva Polttilan tuttu ääni puhuu: ”Niin mummon perhe hajosi. En tiedä, kelpaisiko hänen tarinansa 2000-luvun Suomelle. Katsottaisiinko hänen täyttävän pakolaisen pääsyvaatimukset? Sen tiedän, että hänet saivat lähtemään samat syyt, jotka saavat ihmiset yhä lähtemään.”

[...]

Sen sijaan, että kerromme tarinoita omien sotiemme erityisyydestä, voitaisiin katsoa sitä, mikä on aina samaa: Olga hautaa unelmansa ja rakkautensa, äiti ei uskalla katsoa tielle kun pelkää papin lähestyvän, lapsia hyssytetään pakomatkalla, huoli ja ikävä parkkeeraavat rintaan, historian kirjoihin päädytään numeroiksi.

Hesarin jutussa Turkin hyökkäystä Irakiin paennut kurdimies kertoo maalaavansa irakilaisten taloja, jotta saisi maksettua vuokran ja lähetettyä rahaa perheelle Syyriaan. ”Jumalalle kiitos, ihmiset täällä ovat hyviä meille ja ymmärtävät tilanteemme”, hän sanoo Irakin kurdeista.

Tämäkin on aina samalla lailla: kun on lähdettävä kotoa, ei voi kuin toivoa, että ihmiset siellä jossain ovat hyviä meille ja ymmärtävät tilanteemme.

Reetta Räty

Kirjoittaja on toimittaja, joka lukee sotakirjoja, jotka eivät sijoitu rintamalle.

Yle 4.11.2019

Lainaus käyttäjältä: Reetta Räty, Yle
Suomeen saapui noina vuosina noin 30 000 pakolaista, suunnilleen saman verran kuin muutama vuosi sitten.

Suomeen ei saapunut muutama vuosi sitten 30 000 pakolaista vaan ihmisiä, jotka vaelsivat tänne tuhansien kilometrien päästä vähintään kymmenen turvallisen maan halki saadakseen helpon oleskeluluvan, jonka ajattelivat löytyvän Suomesta. Vain pieni osa heistä täytti pakolaiskriteerit ja heidänkin motiivinsa Suomeen asti hankkiutumiselle voi kyseenalaistaa.

Etenkin toimittajan pitäisi olla tarkkana termien kanssa. Luultavasti Räty käyttää termejä väärin tahallaan.

Lainaus käyttäjältä: Reetta Räty, Yle
En tiedä, kelpaisiko hänen [Eva Polttilan isoäiti Olgan] tarinansa 2000-luvun Suomelle. Katsottaisiinko hänen täyttävän pakolaisen pääsyvaatimukset?

Reetta Rädyn nyyhkykolumnin tarkoitus on tietysti vedota tunteisiin ja vaientaa kriittistä keskustelua nykyajan turvapaikkamaahanmuutosta, mutta metsään menee.

Olgan tarina kelpaisi 2000-luvun Suomessa ennen pitkää oleskelulupaan siitä huolimatta, että Olga ei ole täyttänyt YK:n pakolaiskriteerejä, kuten eivät täytä valtamedian nyyhkyjutuista huolimatta myöskään Välimeren yli Italiaan pyrkivät, joita hallitus on haalinut Suomeen.

Olga ei ollut pakolainen vaan emigrantti eli nykykielellä siirtolainen, tarkemmin sanottuna laiton siirtolainen, joka kuitenkin pystyi jotain kautta – luultavasti suhteilla – laillistamaan oleskelunsa luikahdettuaan Suomeen väärennetyillä papereilla.

Lainaus käyttäjältä: Yle
Olgan tarina tarjoaa henkilökohtaisen näkökulman sekä sadan vuoden taakse, että tämän päivän keskusteluun pakolaisuudesta.

Lainaus käyttäjältä: HS
Suomeen paenneen Olgan tarina tarjoaa vertailukohdan myös tämän päivän pakolaisuuteen: olisiko hän saanut turvapaikan nykyisestä Suomesta?

Olga ei paennut henkilökohtaista vainoa, eikä ollut suojelun tarpeessa. Olga livahti väärennetyn matkustusasiakirjan avulla Suomeen välttääkseen naisten asepalveluksen.

Nykyaikaan sovellettuna Olga ei saisi turvapaikkaa, koska siihen ei olisi mitään perusteita, mutta häntä ei myöskään pakkopalautettaisi Venäjälle, jonka kanssa Suomella ei ole palautussopimusta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 269
  • Liked: 21230
  • Ego sum Spartacus
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #703 : 04.11.2019, 17:25:45 »


Lainaus
ANTIRASISTINEN SUUNNISTUSOPAS

Tekstin sisällölliset tavoitteet ovat kahdella suunnalla. 1) Ensimmäiseksi luoda
ymmärrys rasismista monitasoisena ilmiönä ja tehdä katsaus antirasismiin sekä 2)
toiseksi avata ymmärrystä valkoisuudesta Suomessa sekä muualla. Lähdetään
liikkeelle.

Rasismia on sellainen ajattelu, jossa maailman ajatellaan koostuvan erilaisista
ihmisroduista. Rasismia on ajatella, että nämä niin kutsutut rodut eroavat toisistaan
esimerkiksi kykyjensä tai luonteenpiirteidensä mukaan. Rasistista ajattelua on myös
näiden roduiksi tyypiteltyjen ihmisryhmien asettaminen arvojärjestykseen.

X

Rodullinen syrjintä puolestaan on enemmän kuin yksilöllisiä asenteita. Tämä on
tärkeää havaita. Syrjintää, ilmenee usein neljällä eri tasolla: 1) henkilökohtaisella tai
2) rakenteellisella tasolla, sekä 3) suorana tai 4) epäsuorana syrjintänä. Esimerkkejä
näistä ovat esimerkiksi  huutelu kadulla (yksilötaso), vähäisempi tuki vähemmistöön
kuuluville oppilaille instituutioissa (rakenteellinen taso), ulossulkeminen leikeistä
(suora taso) sekä koulujen laajempi etninen eriyttäminen (epäsuora taso).

X

Rasismi ajatellaan helposti pelkästään suorana aggressiona, mutta useammin se on
juuri piilevää ja jättää tahmean maun ja epävarman olon tilanteesta.

X

Valkoisuus on vaaleaa
ihonväriä ja siksi siis suoja rodullista syrjintää vastaan.

X

Valkoinen etuoikeus,
ylemmyyden tunne sekä valtahierarkiassa positio(ituminen) ovat faktoja myös
Suomessa.

X


https://sway.office.com/8OkKPVskYcLkwTm1

DuPont

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 932
  • Liked: 2926
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #704 : 04.11.2019, 21:25:45 »
Hienoa, jos vasuriliitto lähtee tuolle linjalle. Oksentaa perinteisten duunarien päälle ja lähtee kilpailemaan Vihreiden kanssa samoista äänestäjistä. Tuotahan vasuduunarit juuri äänestivät, tuskin kauaa enää. Aivan loistavaa, että afrikkalaista sirkusta tarjotaan perinteiselle duunarpuolueelle!

Tuota äänestitte, tuota saitte! Te valitsitte!

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 937
  • Liked: 69714
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #705 : 07.11.2019, 13:46:56 »
Höblän podcastin mukaan Suomessa vaikutti 30-luvun lopulla Rajat kiinni! -liike, kun hallitus rajoitti vuonna 1938 juutalaisten pakolaisten Suomeen tuloa.

40-minuuttisen ohjelman aiheena on näennäisesti toista maailmansotaa edeltävä tilanne juutalaispakolaisineen, mutta se on vain keppihevonen mokuttaa maahanmuuttokriittisyyttä ja Suomen nykyisen turvapaikkapolitiikan vähiäkin rajoituksia vastaan ("maahanmuuttopolitiikkamme oli jo tuolloin kivikovaa").

Lainaus
Stäng Gränserna! Judiska flyktingströmmar till Finland under Hitlerregimen

I veckans avsnitt av Hissapodden får vi lära oss mera om när Finland stängde gränserna för judiska flyktingar i slutet av 30-talet.

Sommaren 1938 fick finländarna se ett ytskrap av Hitlerregimens grymheter. Under juli och augusti anlände fartyg med centraleuropeiska flyktingar till Helsingfors hamnar. Majoriteten av dem var judar som avrest från nordtyska hamnstäder. Den 13 augusti satte den finländska regeringen stopp för flyktingtrafiken genom att ogiltigförklara alla österrikiska pass. Rajat kiinni-rörelsen verkade lika aktivt för 80 år sedan som i dag.

Åren 1938-1939 anlände totalt 223 centraleuropeiska flyktingar till Finland, av vilka de flesta var judar. Även om flyktingarna kan tyckas få till antalet, skapade fenomenet livlig samhälls- och mediedebatt. Finländarna polariserades.

Vilka finländare välkomnade judarna och övriga flyktingar och vem gav dem kalla handen? Vilka antisemitiska stereotyper förekom i Finland och vem eldade vidare på dessa? Kan vi dra paralleller mellan flyktingdebatten 1938 och de diskussioner som blossade upp genom flyktingkrisen 2015?

Allt det här och mycket mera hör du i avsnittet med Veronica Aspelin och Anna Öhman. Programmet gästas av filosofie magister Sebastian Lindberg, som avhandlat samma tema i sin pro gradu-avhandling (2018).
Hbl 7.11.2019

Sebastian Lindberg: Främlingar eller medmänniskor?: Den finländska pressens syn på centraleuropeiska flyktingar 1938–1939 (gradu)

Podcastin esittelytekstissä kysytään, voidaanko vuosien 1938 ja 2015 pakolaiskeskusteluista löytää yhtäläisyyksiä, ja voisi ohjelmaa kuuntelemattakin lyödä vetoa, että on löydetty. Sebastian Lindberg nostaa yhteiseksi uhkakuvaksi, että pakolaiset vievät suomalaisten työpaikat.

Ohjelman lopussa vuoden 1938 juutalaispakolaisia käytetään aasinsiltana Maahanmuuttoviraston moittimiseen nykyisestä toiminnastaan, ja toisen maailmansodan aikaiset juutalaisten luovutukset rinnastetaan nykyisiin kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden pakkopalautuksiin "kysyn vaan"-metodilla.

Hommaforum mainitaan podcastissa erikseen esimerkkinä mediasta, jossa voi ilman seurauksia sanoa julmia, epäinhimillisiä asioita ("grymma saker"), joita ei voisi julkaista painetussa mediassa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 448
  • Liked: 34159
  • Hiipivä skitsofrenia
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #706 : 07.11.2019, 14:01:11 »
Lainaus
Hommaforum mainitaan podcastissa erikseen esimerkkinä mediasta, jossa voi ilman seurauksia sanoa julmia, epäinhimillisiä asioita ("grymma saker"), joita ei voisi julkaista painetussa mediassa.

Mutta eivät väittäneet niiden julmien, epäinhimillisten asioiden olevan epätosia.  8)

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 10 303
  • Liked: 6166
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #707 : 07.11.2019, 14:38:06 »
https://sway.office.com/8OkKPVskYcLkwTm1

"Valkoisuutta on olla olematta valkoinen."

Totta. Elä ja käyttäydy siis niin kuin valkoisen rodun edustajan tulee elää ja käyttäytyä.
And madness and despair are a force.

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 396
  • Liked: 20586
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #708 : 07.11.2019, 14:58:55 »
Hommaforum mainitaan podcastissa erikseen esimerkkinä mediasta, jossa voi ilman seurauksia sanoa julmia, epäinhimillisiä asioita ("grymma saker"), joita ei voisi julkaista painetussa mediassa.

Se ei syväanalyysiä toki haittaa ettei Homman miljoonista kauheista vihaviesteistä olla oikeusjuttuja juuri nähty. Tiedostavammissa piireissä senkin voi kai kääntää todisteeksi mistä vaan...

Minusta olisi kauheaa elää yhteiskunnassa jossa poliittisesta erimielisyydestä olisi suorastaan jaloa jakaa tuomioita. En voi välttyä ajatukselta että tällaisten tutkijoiden mielestä se olisi oiva tavoite, eikä siihen tavoitteeseen pääsemisessä paljoa itsekritiikkipidäkkeitä tunneta.
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 206
  • Liked: 2676
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #709 : 07.11.2019, 15:38:01 »
"Eva Polttilan äidinäiti Olga Polttila"
Olikos Suomi-niminen itsenäinen valtio jo olemassa silloin kun Olga siirtyi alueelta toiselle?.
Jos ei, niin Venäjältä Suomen suurruhtinaskuntaan pääsi varmaan senkun läksi, vaihtoi paikkakuntaa ihan normaalin muuton tapaan.

2nd_generation_refugee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 724
  • Liked: 489
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #710 : 07.11.2019, 16:38:09 »
"Eva Polttilan äidinäiti Olga Polttila"
Olikos Suomi-niminen itsenäinen valtio jo olemassa silloin kun Olga siirtyi alueelta toiselle?.
Jos ei, niin Venäjältä Suomen suurruhtinaskuntaan pääsi varmaan senkun läksi, vaihtoi paikkakuntaa ihan normaalin muuton tapaan.
Älä pilaa hyviä tarinoita. Nytkin jotkut suvaitsevat piirit rinnastavat Karjalan pakolaiset, tai siis Evakot, näihin nyky "pakolaisiin". Ollaan ihan samanlaisia. Meikäläisetkään eivät puhuneet suomea tullessaan tänne. Meillä ei ollut mitään käsitystä suomalaisesta "Sipilä asuntoavusta" jne.
Ei saa pilaa hyviä tarinoita tosi asioilla.
"Suomalaisuus on hyvä kulttuuri suomalaisille"
Ei evakko vaan Karjalan pakolainen, vrt. Palestiinian pakolainen.

migri

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 874
  • Liked: 5940
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #711 : 10.11.2019, 13:36:17 »
Reetta Rädyn kolumni: Evakko, emigrantti, pakolainen – suomalaisten luulisi tajuavan, miltä tuntuu lähteä kotoa

Tähän tuli vastaan tällainen kommentti:

Lainaus käyttäjältä: Facebook kirjoittaja
Niin. Mun äidin puolen suku kun Karjalasta tänne tuli niin ne eivät muuta saaneet kuin talon röttelön , itse rakensivat sen omin käsin ja menivät töihin. Kannattivat suomalaista yhteiskuntaa omalla työpanoksellaan. Syyrialaiset kun tänne tulee niin lähes kaikki on miehiä suoraan sossun luukulle elätettäväksi eikä niillä ole osalla aikomustakaan tehdä töitä tai sopeutua tähän yhteiskuntaan. Sen sijaan meitä vaaditaan sopeutumaan heidän kulttuuriinsa ja uskontoonsa esim Treen perinteikkäästä kirkosta viedään jo penkit ja suomikulttuuriin kuuluvaa kristillistä joulujuhlaa ei saa enää kirkossa viettää ja Päivi Räsästä vainotaan kun hän siteeraa meidän kulttuuriin ja uskontoon kuuluvaa Raamattua. Me muut kansalaiset ei saada mitään kritisoida, sen sijaan meidän sananvapautta rajoitetaan jatkuvasti. Joten EI, 50% kivennapalaisena EN TODELLAKAAN YMMÄRRÄ. Ja koko äidin puolen suvun ponnistelujen vuoksi, ja komeasti suomalaiseen yhteiskuntaan sopeutuneiden puolesta, ja kaiken takaisin tälle maalle maksaneena, sanon surutta, että tämä akka saa pitää päänsä kiinni kirjoitustensa kanssa. Karjalaisilla evakoilla ei todellakaan ole mitään tekemistä islamisoitumisen kanssa, hävetköön.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais


Kapseli

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 210
  • Liked: 2157
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #713 : 21.11.2019, 09:06:14 »
Ylläoleva video herättää paljon kysymyksiä ja niihin älyttömiä vastauksia. Mitä, missä, milloin ja miksi?

pugisti

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 34
  • Liked: 57
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #714 : 21.11.2019, 09:24:10 »
Periaatteessa ihan aiheellista opettaa lapsille tuollaista, että aikuiset voivat tehdä väärin, mutta juuri tuo asetelma, vaalea nainen tumma lapsi 🤦🏻‍♂️ varmasti tuotakin sattuu, mutta kyllä todennäköisyys kertoimet on toisinpäin käännettynä ihan eri luokkaa. Onko taas pitäny väkisin saada monikulttuurinen väestö ohjelmaan, ja toisinpäin asetelmaaei ole uskallettu laittaa, koska natsirasisti 🤔

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 069
  • Liked: 4374
  • junior koodari
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #715 : 26.11.2019, 20:00:01 »
Väestöliiton "asijantuntijalla" on tunteet pinnassa, kustantamon vastauksen takia...

Afrikkalaisilla valkoiset hampaat.....

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4a283c90-bcaf-4529-89ce-0f2f7b4e6bbb

"Väestöliiton monikulttuurisuuden asiantuntijan Anita Novitskyn mukaan tekstissä on rasistista ja seksististä sisältöä.

– Käsittämätöntä, että teksti on mennyt vuonna 2011 läpi. Viimeistään kustannustoimittajan olisi pitänyt mielestäni kiinnittää huomiota tähän. Puhutaan kuitenkin tietokirjasta pienille lapsille. Tämä ei nykypäivänä kuulu lasten tietokirjaan eikä edes naiskuvaan, vaan on suoraan 50-luvulta, Novitsky sanoo".

Luultavasti tekeillä on rikosilmoitus,,eihän aikaa ole kirjan julkaisusta kulunut kun kahdeksan vuotta.

Kustantamon vastaus on mahtava.."Vastaus Prometheus kustannus Oy:ltä tuli pian.

”Hei, Kiitos, että olet tutustunut kirjaan. Se on lapsille suunnattu ja hyvin kiitelty ja vastaanotettu. Ehkäpä voisit myös pohtia, miksi sinun työsi pitää ylipäätään kustantaa verovaroista. Mukavaa viikonloppua!”.

Anitalla repesi:

-Luomumekko
-Kierrätys-sukkikset
-Kirpparipikkarit
« Viimeksi muokattu: 26.11.2019, 20:05:29 kirjoittanut simppali »

nollatoleranssi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 177
  • Liked: 10642
  • Puhekin on teko
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #716 : 26.11.2019, 21:49:16 »
Väestöliiton "asijantuntijalla" on tunteet pinnassa, kustantamon vastauksen takia...

Afrikkalaisilla valkoiset hampaat.....

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4a283c90-bcaf-4529-89ce-0f2f7b4e6bbb

"Väestöliiton monikulttuurisuuden asiantuntijan Anita Novitskyn mukaan tekstissä on rasistista ja seksististä sisältöä.

– Käsittämätöntä, että teksti on mennyt vuonna 2011 läpi. Viimeistään kustannustoimittajan olisi pitänyt mielestäni kiinnittää huomiota tähän. Puhutaan kuitenkin tietokirjasta pienille lapsille. Tämä ei nykypäivänä kuulu lasten tietokirjaan eikä edes naiskuvaan, vaan on suoraan 50-luvulta, Novitsky sanoo".

Luultavasti tekeillä on rikosilmoitus,,eihän aikaa ole kirjan julkaisusta kulunut kun kahdeksan vuotta.

Kustantamon vastaus on mahtava.."Vastaus Prometheus kustannus Oy:ltä tuli pian.

”Hei, Kiitos, että olet tutustunut kirjaan. Se on lapsille suunnattu ja hyvin kiitelty ja vastaanotettu. Ehkäpä voisit myös pohtia, miksi sinun työsi pitää ylipäätään kustantaa verovaroista. Mukavaa viikonloppua!”.

Nykyaika on yhtä Pahkasikaa. Samaan aikaan kun ihmetellään miten monikulttuurisuuden asiantuntija ja taidealan tunnettu nimi oli käyttänyt vuosikausia tyttöjä hyväkseen ja ministeriön raporttikin vuodelta 2011/12 kertoo samaa asiaa, niin samaan aikaan jokin nykyministeriön vähemmistöasiantuntija pahoittaa mielensä ensin vuonna 2011 julkistetun kirjan tekstistä, joka keskittyy hampaisiin ja puhuu suusta ja hampaista. Uusi mielensä pahoitus kun kustantamo sanoo monikulttuurisuuden asiantuntijan palkan tulevan verovaroista :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 26.11.2019, 21:52:56 kirjoittanut nollatoleranssi »

Jorma Teräsrautela

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 473
  • Liked: 1852
  • Pimeä voima
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #717 : 27.12.2019, 13:48:28 »
Lainaus
Baletin maailmankuvaa moititaan rasistiseksi ja jämähtäneeksi – tsing-tsonga ping-pong -kiinalaiset nolottavat Pähkinänsärkijä-baletissa

https://yle.fi/uutiset/3-11128738   YLE/ Päivi Puukka

Teetanssin esittäjät on usein puvustettu asuin, jotka miellämme kiinalaisiksi. Silti puvustuksella, tanssin liikkeillä tai maskeerauksella ei yleensä ole mitään tekemistä kiinalaisen kulttuurin kanssa. Tanssi edustaa stereotyyppistä käsitystä aasialaisuudesta tai kiinalaisuudesta, jonka eurooppalaiset ovat keksimällä keksineet.

Tanssijat on saatettu vielä maskeerata kellertäväihoisiksi ja silmät vinoiksi. Blackface-mustamaalin sijaan onkin tehty yellowface-keltanaama.


Taas uusi askel kohti suurempaa suvaitsevaisuutta. Kun valheellinen maailmankuva viedään taiteeseen, se laskee taiteen tasoa.

Kun Maustetytöt vaihtoivat neekeripojat ”pieniin poikiin” kielikuva menetti makunsa. Elokuvasarjassa ”Ontto Kruunu” kuningatar Margareta Anjoulaista 1400-luvun Englannissa esitti neekeri. Eläytyminen Shakespearen näytelmään oli vaikeaa. Toista kertaa en pysty katsomaan. Baletissa ja oopperassa taiteellisena keinona on aina liioittelu - samoin elokuvissa ja kaikessa muussakin taiteessa. Nyt se sitten pitäisi kieltää. Kiinalaista esittävä tanssija ei saa olla vinosilmäinen eikä yhtään stereotyyppinen.

Suomen Uutiset selosti Rob Hendersonin teoriaa, että hullunkuristen näkemysten toitottaminen on eräs tapa, jonka avulla eliitti erottuu rahvaasta. Sivistyneistöhän on aina harrastanut järjettömillä aatteilla keikailua juuri tästä syystä.

Kuvataiteen olette jo tuhonneet, samoin paljon muuta. Teatteriinkin saa nykyisin mennä sydän kylmänä.

Päätaloa ette vie!
« Viimeksi muokattu: 27.12.2019, 13:50:47 kirjoittanut Jorma Teräsrautela »
Älkää työ pojat säästelkö niit sokerloitanne! Myö uijjaan koht.

Pieni Maailma

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 246
  • Liked: 562
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #718 : 31.12.2019, 10:19:44 »
Kun kiväärien kanssa partioivat miehet eivät enää hätkähdyttäneet pariisilaisterassilla, ymmärsin että Isisin taktiikka toimii
Lainaus käyttäjältä:  Verna Vuoripuro, HS:n toimittaja
Kun kiväärien kanssa partioivat miehet eivät enää hätkähdyttäneet pariisilaisterassilla, ymmärsin että Isisin taktiikka toimii
Millainen oli 2010-luku millenniaalien silmin?
HS:n 25-vuotias ulkomaantoimittaja Verna Vuoripuro kertoo, mikä oli hänelle vuosikymmenen tärkein uutinen.
----
Festivaali­matka Pariisiin oli ollut unohtu­ma­ton. Toinen toistaan paremmat konsertit tanssittivat aamuyöhön, lokakuinen aurinko helli iltapäivä­torkkuja Buttes-Chaumont’n puistossa, ja suklaa­croissantit maistuivat juuri sopivan lehteviltä.
Vajaat pari viikkoa myöhemmin seurasin Suomesta, kuinka terroristijärjestö Isisin asemiehet hyökkäsivät muun muassa pariisilaisystävieni kantakuppilaan ja Bataclan-konserttiareenalle.
----
Toimittajat analysoivat tapausta kilvan. Iskujen tiedettiin horjuttavan kansalaisten turvallisuudentunnetta. Turvattomuuden ja muiden ongelmien pelättiin johtavan arvojen kovenemiseen ja radikalisoitumiseenkin, arvioi HS:n päätoimittaja Kaius Niemi tuolloin.
”Tihentyessään iskut muuttuvat pelon jatkumoksi, joka pahimmillaan arkipäiväistyy”, hän kirjoitti kommentissaan.
----
Perehdyin tarkemmin jihadistien huomiotaktiikkaan tehdessäni viime vuonna Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululle gradun Isisin brändiviestinnästä.
Istuin viikon ”graduretriitillä” pienessä pariisilaisyksiössä ja luin toistatuhatta sivua Isisin jäsenlehtiä. Halusin ymmärtää, mistä terroristijärjestön suosio radikalisoituneiden ihmisten keskuudessa kumpusi.
Silmiinpistävintä Isisin propagandassa oli vastakkainasettelu: maailma oli jaettu kahteen leiriin, ja vastapuolta tuli nöyryyttää. Isisin jäsenet kuvattiin altavastaajina, joihin ei uskottu esimerkiksi aiemmassa kotimaassa, työssä tai tuttavapiirissä.
Yksi keino epäilijöiden ja vastustajien nolaamiseen oli ajaa länsimaat sekasortoon
----
Kun haastattelin nuoria laitaoikeiston kannattajia, tuntui kärjistäen sanottuna siltä, että Isis oli saavuttanut tavoitteensa: kahtia jakautuneen kansan ja pelossa sulkeutuneen nuorison.
----
”Tunne siitä, että sitä voi tulla ammutuksi pariisilaisella terassilla kesken kahvinjuonnin, muuttaa ajattelutapaa ja sitä, miten näkee tulevaisuuden”, hän sanoi ja tuli samalla tiivistäneeksi sen, mihin Isis pyrkii pelon lietsonnallaan.
----
Valitsen kuitenkin toisin, sillä pelolle ei saa antaa valtaa.
Juhlin yhä Pariisissa kaduilla partioivista asemiehistä huolimatta ja käsittelen yhä työssäni Hesarilla ahdistaviakin tunteita.

Koko toimittelijan kertomus on kulahtaneiden vakiofraasien kokoelma.
"Turvattomuus ja muut ongelmat"... ai kuten sellainen ongelma, että uskonnollinen fanaatikko tappaa vääräuskoisia?
Oikea ratkaisu lienee kierähtää selälleen ja paljastaa kaula jihadistille jo valmiiksi.

"Silmiinpistävintä Isisin propagandassa oli vastakkainasettelu: maailma oli jaettu kahteen leiriin, ja vastapuolta tuli nöyryyttää."
Toimittelija laimentaa viestiä ja häivyttää ISIS:n islamin uskoon perustavan ajattelun. Tämä on tyyypillistä nykyisissä älyköissä.
Sen sijaan, että sanottaisiin, miten joku asia on, yritetään näyttää sivistyneeltä ja kriittiseltä ajattelijalta, yleistämällä asiat sellaiselle tasolle, jossa yksityiskohtia ei voida enää erottaa.

Toinen esimerkki tästä on "radikalisoituminen". Se on sumuverho, jonka alle saadaan laitettua kaikki väkivallan teot, jotta ei jouduta tarkastelemaan islamilaista pyhää sotaa tai vasemmisto- ja oikeistoväkivaltaa erillisinä ilmiöinä.
Tietysti ISIS:n maailma on jaettu kahteen leiriin, ihan kuten ISLAMISSA: rauhan talo ja sodan talo; muslimit ja vääräuskoiset.
Vääräuskoisille on tarjolla kääntyminen tai kuolema ja kirjan kansoille mahdollisuus myös "alistua" siis joutua nöyryytetyiksi.

En tiedä, montako tuhatta sivua pitää lukea, että ymmärtää väärin ISIS ja muslimien tavoitteen, mutta kansan kahtia jakaminen se ei ole.
Jako kahteen on heillä lähtökohta. Tavoitteena on, että kaikki tunnustavat Allahin, Muhamedin ja islamin ylivallan.
Vääräuskoisia vastaan taistelu kaikkialla on keino, miten tavoite saavutetaan.

Pieni on kaunista

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 937
  • Liked: 69714
Vs: Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä
« Vastaus #719 : 01.01.2020, 17:32:10 »
Kun kiväärien kanssa partioivat miehet eivät enää hätkähdyttäneet pariisilaisterassilla, ymmärsin että Isisin taktiikka toimii

Lainaus käyttäjältä: Verna Vuoripuro, HS
...
Silmiinpistävintä Isisin propagandassa oli vastakkainasettelu: maailma oli jaettu kahteen leiriin, ja vastapuolta tuli nöyryyttää. Isisin jäsenet kuvattiin altavastaajina, joihin ei uskottu esimerkiksi aiemmassa kotimaassa, työssä tai tuttavapiirissä.

Epäilijät ja vastustajat piti nolata, ja siihen yksi keino oli ajaa länsimaat sekasortoon.

PALASIN Pariisiin jälleen tämän vuoden toukokuussa, tällä kertaa juttukeikalle.

Marine Le Penin johtama Kansallinen liittouma oli juuri ottanut eurovaaleissa täpärän voiton, joka oli etenkin nuorten kannattajien aktivoitumisen ansiota.

Kun haastattelin nuoria laitaoikeiston faneja, tuntui, että kärjistäen sanottuna Isis oli saanut sen, mitä se tavoitteli: kahtia jakautuneen kansan ja pelossa sulkeutuneen nuorison.

Puoluetta äänestänyt 20-vuotias Sorbonnen yliopiston opiskelija Adelaide Barba kertoi vastustavansa maahanmuuttoa Ranskassa tapahtuneiden terrori-iskujen takia.

”Tunne siitä, että sitä voi tulla ammutuksi pariisilaisella terassilla kesken kahvinjuonnin, muuttaa ajattelutapaa ja sitä, miten näkee tulevaisuuden”, hän sanoi ja tuli samalla tiivistäneeksi sen, mihin Isis pelon lietsonnallaan pyrkii.

YMMÄRRÄN, miksi jotkut parikymppiset kokevat epävarmuuden keskellä helpoimmaksi selviytymiskeinoksi käpertyä sisäänpäin.

Valitsen itse kuitenkin toisin, sillä pelolle ei saa antaa valtaa.

Juhlin yhä Pariisissa kaduilla partioivista asemiehistä huolimatta, ja käsittelen yhä ahdistaviakin tunteita työssäni Hesarilla.

Journalismilla on tänä päivänä erityisen tärkeä tehtävä ihmisten yhdistämisessä ja ymmärryksen lisäämisessä. Kun asioista uutisoidaan totuudenmukaisesti, inhimillisesti ja monesta näkökulmasta, ne on helpompi kohdata.

Eli toimittaja Vuoripuron mukaan nykyisenlaista (haitta)maahanmuuttoa perustellusta syystä vastustaessaan antaa pelolle vallan, käpertyy sisäänpäin ja Isis saa, mitä se haluaa. Pariisilaisten pitäisi mieluummin teeskennellä, että eihän nämä sadat islamistien viime vuosina murhaamat ranskalaiset mitään, senkun bailataan.

Toimittaja ei suoraan väitä, että Isisillä ja sen terrori-iskuilla ei olisi tekemistä islamin tai maahanmuuttopolitiikan kanssa, mutta hän sulkee tällaiset yhteydet "totuudenmukaisen" journalisminsa ulkopuolelle. On kuvaavaa, että Vuoripuron terroristijärjestö Isisiä käsitellyt gradu lähestyi aihetta brändäyksen ja markkinoinnin näkökulmasta.

Aina islamistien Euroopassa tekemien iskujen jälkeen joku mokuttaja selittää terrorismin ennaltaehkäisyn keinoista keskusteltaessa, että ainakaan maahanmuuttoa ei pidä vaikeuttaa, koska juuri sitä Isis haluaa. Että haittamaahanmuutto on eurooppalaisten etu ja Isisin tappio.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Tagit: