HOMMAN KESKUSTELU > Tupa

Vakiofraaseja & Mokutuksen helmiä

<< < (156/156)

foobar:

--- Lainaus käyttäjältä: Siili - 25.08.2021, 11:34:30 ---
--- Lainaus ---TOISIN kuin usein luullaan, Suomi on aina ollut kansainvälinen ja monien kulttuurien maa. Vielä parisataa vuotta sitten Helsingissä puhuttiin enemmän ruotsia ja venäjää kuin suomea. Edes suomenkieliset eivät ole niin samanlaisia kuin usein kuvitellaan.
--- Lainaus päättyy ---

--- Lainaus päättyy ---

Jos Helsingissä olisi saman verran asukkaita kuin siellä oli pari sataa vuotta sitten olisi ongelma varmaan paljon pienempi. (Helsingin asukasluku 1800-luvun puolessavälissä oli luokkaa 20 tuhatta.) Puhumattakaan nyt siitä että rannikolla nyt vain sattui asumaan ruotsinkielisiä, ja järjestelmän hallintokielinä tai valtaa pitävän valtion kielinä sattuivat suomalaisten tahtotilasta riippumatta olemaan lähinnä ruotsi ja venäjä. Ensin kun Suomi oli pitkälti Ruotsin, sitten Venäjän tossun alla. Eivät suomalaiset Helsingin korkeaa venäläisyysastetta minään tavoitteena nähneet, vaan vallanpidon aiheuttamana pakkona.

Kenen tossun alla meidän kuuluisi seuraavaksi olla? Muslimien? Ei liene sattumaa että Savolainen on valinnut kansainvälisyyden esimerkeiksi juuri ne kaksi kieliryhmää jotka edustavat Suomea alusmaanaan pitäneitä valtioita...

Roope:
Otsikon ja ingressin pikku vinkeistä arvaa, että toimittaja on valinnut myötäkarvaan silittämänsä taiteilijan esittämään toimittajan omia mielipiteitä.


--- Lainaus ---Sukupolvensa supertähti

Timothée Chalamet on näyttelijä, joka esiintyy julkisuudessa suvereenisti, puhuu mielellään politiikasta ja pukeutuu täydellisesti.

Juha Typpö, HS

[...]

Julkisuudessa hän antaa itsestään vaatimattoman, ystävällisen, sivistyneen ja älykkään kuvan. Hän on samaan aikaan maanläheinen ja samalla kalliisiin muotiasuihin pukeutuva julkkis, joka tietää olevansa huomion kohteena. Kaiken kaikkiaan sellainen tähti, jota on helppo ihailla.

[...]

VAIKKA HAASTATTELU pyörii eniten The French Dispatchissa ja elokuvaan liittyvissä detaljeissa, tulevat myös Chalamet’n yhteiskunnalliset kannat hieman puheeksi. Rooliaan sivuten häneltä kysytään, ketkä ovat hänen suosikkiaktivistejaan ja minkä asioiden puolesta hänen mielestään pitäisi taistella.

Aktivisteista tärkeimmiksi Chalamet mainitsee Greta Thunbergin sekä runoilija Amanda Gormanin, ja ylistää vuolaasti jälkimmäisen esiintymistä Joe Bidenin virkaanastujaisissa.

”Tärkeintä on kamppailla oikeuden puolesta, sen kaikissa muodoissa. Rodullisen oikeudenmukaisuuden, ympäristöä koskevan oikeudenmukaisuuden, taloudellisen oikeudenmukaisuuden”, hän luettelee.

Siinä on myös yksi osa Chalamet’n imagoa. Tiedostavuus asioissa, joissa niitä tarvitaan ja kaivataan.

Kun hän esitti pääosaa Woody Allenin A Rainy Day in New York -elokuvassa 2018, ja Allenia koskevat hyväksikäyttöepäilyt nousivat #metoo-liikkeen jälkeen uudelleen esiin, Chalamet ilmoitti lahjoittavansa palkkionsa elokuvasta tasa-arvoa ajaville ja seksuaali- sekä sukupuolivähemmistöjä tukeville hyväntekeväisyysjärjestöille.

Hän on puhunut ilmastonmuutoksen estämisen tärkeydestä ja Instagramissaan ennen Yhdysvaltain viime presidentinvaaleja pyytänyt seuraajiaan ”äänestämään Trumpin ulos” Valkoisesta talosta.

EI TUOLLAINEN vielä suurta aktivismia ole, mutta eroaa niistä ajoista, kun suurin osa isoista viihdejulkkiksista vältti viimeiseen saakka poliittisista aiheista puhumista.

Uusi sukupolvi haluaa, että yhteiskunnallisista asioista puhutaan – ja niin tekee myös Chalamet, uuden sukupolven supertähti.

--- Lainaus päättyy ---
Helsingin Sanomat 23.10.2021


--- Lainaus ---Eurooppa myy menneisyyttään turisteille, koska muuta ei enää ole, sanoo hittikirjailija Ilja Leonard Pfeijffer

”Vanhan mantereen” kenties tärkein piirre on kaikkialla läsnä oleva menneisyys, ja nykyinen vimma myydä sitä turisteille uhkaa tuhota koko mantereen, sanoo Grand Hotel Europa -kirjalla kansainvälistä menestystä saavuttanut hollantilainen kirjailija Ilja Leonard Pfeijffer.

Pekka Torvinen, HS

MITÄ tarkoittaa olla eurooppalainen? Miltä se tuntuu? Millainen voisi olla eurooppalainen identiteetti?

Näistä kysymyksistä lähti syntymään Grand Hotel Europa, Alankomaiden myydyin kirja vuonna 2019, entisen antiikin tutkijan Ilja Leonard Pfeijfferin kansainvälinen menestyskirja, jonka käännösoikeudet on myyty pariinkymmeneen maahan ja joka ilmestyi suomeksi huhtikuussa Gummeruksen kustantamana.

Se on vähän kömpelön juoniromaanin (kadonnut Caravaggion maalaus) ja autofiktion (traumaattisesti tuhoutunut ihmissuhde) helppolukuiseen muotoon puettu 600-sivuinen essee Euroopan siintävästä tuhosta. Nimenomaan tämä pinnan alta paistava esseemäisyys, jopa pamflettimaisuus tekee kirjasta kiinnostavan.

[...]

Mutta kaikella menneisyydellä on myös kääntöpuolensa. Kun mahtavasta menneisyydestä muistuttavien monumenttien, rakennusten ja raunioiden keskellä elää koko elämänsä, enemmin tai myöhemmin saattaa syntyä kiusaus päätellä, että paremmat ajat ovat takanapäin.

”Tämänkaltainen nostalgia, kaipuu nykyisyyttä parempaan menneisyyteen, on paradoksaalisesti eurooppalaisen identiteetin syvä ydin. Meillä on aina ollut tämä tauti. Kun muinaiset kreikkalaiset rakensivat sivilisaatiotamme, he uskoivat, että menneisyys oli parempi, että kultakausi sijoittui menneisyyteen, jolloin jumalat kävelivät maan päällä.”

[...]

Grand Hotel Europan kertoja Ilja Leonard Pfeijffer on kärkäs, jossain määrin provosoivampi kuin kirjailija Ilja Leonard Pfeijffer, mutta kummallakin on sama ajatus: massaturismi uhkaa hukuttaa Euroopan, ja toinen ”uhka”, oikeistopopulistien huutama ”siirtolaistulva” on tosiasiassa ainoa asia, joka voisi pelastaa ikääntyvän ja taantuvan maanosan.

[...]

NÄMÄ globalisaation kaksi puolta kohtaavat kirjassa Maltalla, joka on ”se toinen Lampedusa”.

Kirjailija Pfeijffer kertoo viettäneensä Maltalla viikon, eikä nähnyt koko aikana ainuttakaan mustaa ihmistä. Myöhemmin hän tutki asiaa ja ymmärsi, että ”tämä on itse asiassa Maltan hallinnon politiikka, piilottaa nämä ihmiset näkyviltä, jos heitä ei ole ensin voinut jättää merelle. Miksi? Koska liian moni pakolainen, liian moni musta ihminen turmelisi turismin.”

”Houkutellakseen rikkaita valkoisia matkaajia menneisyyttä etsimässä on hylättävä köyhät mustat matkaajat etsimässä tulevaisuutta”, Pfeijffer sanoo.

Kirjan nimikkohotellissa Grand Hotel Europassa käytännössä kaikki muut hahmot katsovat menneisyyteen paitsi pikkolo Abdul.

”Kun näemme pakolaisten epätoivon ja kaikki riskit, mitä he ovat valmiita ottamaan päästäkseen luoksemme, on pakko oivaltaa, ettei heitä voi pysäyttää. Myös historia opettaa, että muuttoliikkeitä ei voi pysäyttää”, Pfeijffer sanoo.

Hänen mukaansa olisi aika olla käytännönläheinen ja muuttaa politiikkaa. On hyödyllisempää alkaa miettiä, mitä voisimme tehdä tänne haluavilla ihmisillä. Ehkä voisimme löytää heille merkityksellistä tehtävää yhteiskunnissamme. Ehkä voisimme tajuta, että tosiasiassa tarvitsemme heitä, koska maanosamme on vanha paitsi historiallisesti myös väestöltään.

”Olen hyvin tietoinen, että näkemykseni asiasta eivät ole kovin muodikkaita.”

ONGELMA on, että maahanmuuttajat nähdään numeroina.

”Yksi maahanmuuttaja on veli mutta kymmenet tuhannet ovat uhka. Haaste on nähdä heidät kymmeninä tuhansina veljinä.”

[...]

Kun elämäntapa on orientoitunut täysin menneisyyteen, on šokki nähdä, että maahan tulee ihmisiä, jotka tekevät asiat eri tavoin. Pfeijfferin mukaan vaatii rohkeutta ymmärtää, että tulijat ovat täsmälleen täsmälleen sitä, mitä maa tarvitsee.

Kontrasti taipuu helposti taantumukseen, ja sen näemme ympäri Eurooppaa oikeistopopulistipuolueissa.

--- Lainaus päättyy ---
Helsingin Sanomat 24.10.2021

Nuivettunut Han-nenetsi:

--- Lainaus käyttäjältä: Roope - 24.10.2021, 19:24:15 ---[...]

--- Lainaus käyttäjältä: HS ---Eurooppa myy menneisyyttään turisteille, koska muuta ei enää ole, sanoo hittikirjailija Ilja Leonard Pfeijffer
[...]
ONGELMA on, että maahanmuuttajat nähdään numeroina.
”Yksi maahanmuuttaja on veli mutta kymmenet tuhannet ovat uhka. Haaste on nähdä heidät kymmeninä tuhansina veljinä.”
[...]
Helsingin Sanomat 24.10.2021

--- Lainaus päättyy ---

--- Lainaus päättyy ---
Onpas vasemmistotaiteilijalla toksisen miesnormatiivinen ajattelutapa.  :flowerhat:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta