En ehdota tupakoinnin tai tupakkatuotteiden kieltämistä, vaikka en itse polta enkä pidä tupakoinnista. Ainoastaan silloin hyväksyn tupakoinnin rajoittamisen, kun tupakoinnista on haittaa niille, jotka eivät tupakoi.
Tupakoimattomien ei tule pakottaa tupakan polttajia lopettamaan polttamista, eikä tupakan polttajien tule pakottaa tupakoimattomia hengittämään savua. Tällöin toteutuu tasa-arvo. Jokainen tehköön itselleen mitä haluaa, mutta ei muille, mitä he eivät halua.
Tupakoinnissa on se ikävä puoli, että tupakoitsijat aiheuttavat yhteiskunnalle terveydenhoitokustannuksia ja syrjäyttävät pahimmassa tapauksessa hoitojonossa jonkun, joka ei ole itse aiheuttanut sairauttaan. Tämä tulee ottaa huomioon tupakan verotuksessa, ja kai se on otettukin.
Olen joskus lapsena kokeillut tupakkaa, mutta järki sanoi jo silloin, että ei savua nyt sentään keuhkoihin asti tule hengittää. Ja kun tupakan inhottavaa makua oli syljeksinyt parin tunnin ajan suustaan, järki sanoi, ettei savua kannata edes suuhun asti vetää. Eli tupakan polttamisessa ei ole mitään järkeä.
Jos kokeilut jätetään ulkopuolelle - ihminenhän on luontaisesti utelias - en oikein ymmärrä, mikä tupakoinnissa viehättää varsinkin kun tiedetään mitä vakavia haittoja siitä on. Tupakkapakettien varoitustekstit vievät ainakin minun silmissäni kaiken romantiikan polttamiselta ja saavat sen näyttämään hullun hommalta. Varsinkin nuorten tupakoinnin katseleminen tuntuu pahalta.