HOMMAN KIRJASTO > Tilastot, tutkimukset, gallupit ja talousluvut

Raiskaustilastot kansalaisuuden mukaan

<< < (71/74) > >>

nurkkakuntalainen:
^^ Tuo olisi mielenkiintoinen tilasto, jos luvut suhteutettaisiin kansalaisuuden omaavien koko lukumäärään Suomessa. Esimerkiksi on hassua, miten esimerkiksi Virolaiset erottuvat edukseen tuossa, mutta heitähän on Suomessa paljon enemmän kuin vaikka... Tuvalulaisia.

coscarnorth:
Voi sinua, Irak.


--- Lainaus ---  ...Irak         23         29         31         83
--- Lainaus päättyy ---

Jack:
Sana "raiskata" viittaa häpäisyyn ja turmelemiseen. Perinteisissä yhteiskunnissa ennen nykyistä naisten ja miesten välisen tasa-arvon aikaa naisten ja tyttöjen katsottiin olevan isiensä ja aviomiestensä omaisuutta. Jos joku oli väkisin sukupuoliyhteydessä naisen tai tytön kanssa, teko oli loukkaus niitä kohtaan, joille raiskattu kuului eli aviomiestä, isää, veljiä ja koko sukua. Sodassa tämä on ollut yksi raikaamisen motiiveista. Vihollista on nöyryytetty raiskaamalla sen naiset. Islamilaisessa kulttuurissa, ainakin jossakin sen haarassa, omistuskäsitys on niin voimakas, että raiskatuksi joutunut tytär katsotaan saastaiseksi. Hän on häpeäksi suvulleen. Jotta suvun kunnia palautuisi, pilattu esine - eli tyttö - tapetaan.

Edellä mainituista syistä raiskaamiseen on suhtauduttu kielteisesti. Kun raiskaus on tullut ilmi, kylän miehet ovat ottaneet raiskaajan kiinni ja kostaneet ankaralla kädellä. Raiskaamisen tuloksena syntyneitä lapsia on halveksittu ja pilkattu. Raiskaajaa on pidetty varkaana, jollaisten toiminta vaarantaa miesten omistusoikeutta naisiinsa. Myötäjäisten ja muiden avioliittoon liittyvien taloudellisten seikkojen takia koskematon tytär on saattanut olla aivan oikeasti arvokas omaisuus perheelleen. Auta armias sitä kurjaa, joka on mennyt pilaamaan tämän myymistä odottavan timantin. Hänet on hirtetty lähimpään puunoksaan - eikä välttämättä kaulasta.

Miksi sitten Afrikassa raiskaaminen on niin yleistä kuin se on? Eivätkö siellä isät ja aviomiehet ole panneet raiskaajia kuriin ja lopettaneet naistensa häpäisemistä heti alkuunsa?

Eivät samalla tavalla, koska afrikkalainen perhemalli on ollut erilainen. Monivaimoisuus on ollut yleistä, ja suvut ovat rakentuneet matrilineaarisesti. Äidin ja lasten välinen suhde on ollut tärkein. Monta eri vaimoa ja vielä muutaman salavaimon omistavan isän suhde lapsiinsa on ollut epämääräisempi. Miesten rooli on ollut panna lapsia alulle monen eri naisen kanssa, ja naisten rooli on ollut lapsikatraiden pitäminen hengissä. Evoluution näkökulmasta malli on suosinut testosteronin kyllästämiä seksuaalisesti aktiivisia miehiä, jotka saavat aikaan mahdollisimman monta jälkeläistä mahdollisimman monen naisen kanssa. Äitien ja isoäitien tehtävänä on ollut pitää lapsista huolta.

Afrikkalainen käytäntö on vähitellen johtanut siihen, että kaikkein aktiivisimmat miehet eivät ole odottaneet, että nainen sanoo kyllä, vaan he ovat harrastaneet seksiä ensiksi ja sanoneet vasta sitten, että eikös ollut kivaa. Koska naiset ja tyttäret eivät ole olleet yhtä vahvasti miestensä ja isiensä omasuutta kuin Afrikan ulkopuolisissa yhteiskunnissa, naisten "ottamiseen" vastoin heidän tahtoaan ei ole suhtauduttu kovin ankarasti. Vihainen miesjoukko ei ole lähtenyt heinähankojen kanssa raiskaajan perään, koska monilla miehillä itselläänkään ei ole ollut aivan puhtaita papereita tässä asiassa. Muodon vuoksi ja naisten rauhoittelemiseksi on voitu jotain tehdä, mutta ei mitään sellaista, joka vaarantaisi käytännön jatkumisen. Naisetkin ovat hiljalleen lopettaneet vastustelunsa huomattuaan sen turhaksi. Asia on hyväksytty kulttuuriin kuuluvana välttämättömänä pahana, jolle ei mitään mahda. Vähitellen on syntynyt afrikkalainen raiskauskulttuuri, jossa raiskaaminen on enemmän tai vähemmän normaalia lisääntymiseen liittyvää toimintaa.

Kun Afrikka on valloitettu, ja siirtomaaisännät ja lähetyssaarnaajat ovat menneet sinne, afrikkalaisille on opetettu uusi sana "raiskata". He ovat saaneet kuulla, että heidän tapansa harrastaa seksiä ilman vastapuolen suostumista on väärä, ja se pitää lopettaa.

Kuten olemme nähneet, lopettaminen ei ole ollut helppoa, koska kyse on enemmästä kuin pelkästään kulttuurista. Tuhansia vuosia tai mahdollisesti kymmeniä tuhansia vuosia jatkunut käytäntö, jossa ahkerin raiskaaja ja naistenkaataja saa geeninsä parhaiten kiertoon, on vahvistanut miespuolisen väestön seksuaalista aktiivisuutta siinä määrin, että selibaatti tai yhden naisen politiikka ei oikein ota onnistuakseen. Joskus paineet on kerta kaikkiaan purettava sillä ainoalla keinolla, jonka luonto on opettanut. Tämä on näkynyt mm. AIDSin nopeampana ja kattavampana leviämisenä Afrikassa kuin millään muulla mantereella. Kun seksitavat ovat mitä ovat, lopputuloskin on mitä on.

Etelä-Afrikka on hyvä esimerkki siitä, mitä raiskauskulttuuri tarkoittaa käytännössä. Ei ole kyse mistään marginaali-ilmiöstä, eikä myöskään ole näköpiirissä, että asiassa tapahtuisi nopeaa muutosta länsimaisittain katsottuna "parempaan suuntaan".

http://news.sky.com/story/1144107/shocking-attitudes-to-rape-in-south-africa
 
Seuraavassa on afrikkalaistaustaisen tohtori Mwizenge S. Tembon katsaus afrikkalaiseen perhemalliin.

http://people.bridgewater.edu/~mtembo/menu/articles/TraditionalAfricanFamily.shtml

RiP:
Aamulehti 3.10.2019
"Tampereella tammi-elokuu 2019 ulkomaalaisten osuus raiskauksesta epäillyistä 56%."

Huomio, ulkomaalaisten osuus Tampereella noin seitsemän prosenttia.

Mistä lie johtuu?

Leijona78:

--- Lainaus käyttäjältä: RiP - 03.10.2019, 08:52:27 ---Aamulehti 3.10.2019
"Tampereella tammi-elokuu 2019 ulkomaalaisten osuus raiskauksesta epäillyistä 56%."

Huomio, ulkomaalaisten osuus Tampereella noin seitsemän prosenttia.

Mistä lie johtuu?

--- Lainaus päättyy ---

Kerro vielä @RiP että mikä on tuon jutun otsikon nimi.

Ah, löysin itse: "Raiskausepäilyjen määrä kasvanut rajusti Pirkanmaalla: ilmoituksia 62 prosenttia enemmän samaan aikaan viime vuonna"

https://www.aamulehti.fi/a/a12998ce-c0be-4af4-b06a-4d1a67f0473a

Maksumuurin takana.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta