Kirjoittaja Aihe: 2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)  (Luettu 747553 kertaa)

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 377
  • Liked: 1343
Italiaan on paraikaa tulossa tuplajättipotti matuja. Meritaksi Sea-Eye 4 oli keskiviikkona jo käytännöllisesti katsoen täysi poimittuaan melkein neljäsataa paremman elämän perässä Eurooppaan pyrkivää kehitysmaalaista Välimerestä. Mutta tilauskeskus AlarmPhone vinkkasi vielä yhdestä pokasta, ja niin matkustajamäärä tuplaantui torstaina reiluun 800:aan.

Mestoilla seilaa edelleen Ocean Viking, joka on onnistunut haalimaan vasta noin kaksi ja puolisataa asiakasta.

Lainaus
By Wednesday morning, the crews of the SEA-EYE 4 of Sea-Eye e. V. and German Doctors e. V. and the RISE ABOVE of Mission Lifeline e. V. had rescued a total of 397 people in 6 joint operations. But Thursday night saw another dramatic rescue of more than 400 people from a heavily overcrowded wooden boat.

https://sea-eye.org/en/sea-eye-and-mission-lifeline-rescue-another-400-people-from-large-wooden-boat/

Niin kauan kuin tällä tavoin pystyy keplottelemaan itsensä Eurooppaan, tulijoita kyllä riittää. Minun puolestani voivat pelastaa ja ´pelastaa´ ihmisiä Välimerestä kun kerran intoa riittää. Mutta ensimmäisenkään ketkun ei pitäisi antaa jäädä Euroopan kamaralle. Voisi kummasti into laantua sekä laitta itsensä hengenvaaraan että onkia merestä sakkia joka näin on päättänyt toimia.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 377
  • Liked: 1343
Puola osoittaa esimerkillään että elintasohuijareita ei todellakaan tarvitse päästää rajan yli vonkaamaan asyylia, eikä Brysselin nomenklatuurasta ole toistaiseksi ollut panemaan kampoihin. Nyt olisi aika tukkia se iso vuoto, joka kaiken aikaa käy Libyasta Italian kautta Eurooppaan.

Suhteutetaanpa asioita. Marraskuun ensimmäisellä puoliskolla Valko-Venäjältä onnistui keplottelemaan itsensä Saksaan 1708 kehitysmaalaista. Pelkästään lauantaina Italiaan rantautui yli kuusisataa laitonta maahantunkeutujaa  kolmella eri aluksella. Määrät ovat olleet jyrkässä kasvussa kiitos Italian löperön rajapolitiikan.

Tulijoita Italiaan vuoden alusta 12. marraskuuta asti:
2019    9 944
2020   31 213
2021   57 833

 
Meriraja toki on hankalammin puolustettava. Sen tähden tulijat pitäisi laittaa suljettuihin laitoksiin odottamaan palautusta kotimaahan taikka pakolaisleirille Afrikkaan kera elinikäisen porttikiellon tulla Eurooppaan.

Lainaus käyttäjältä: Reuters
More than 600 migrants reach Italy by sea from north Africa

ROME, Nov 14 (Reuters) - More than 600 migrants, many of them Egyptians, arrived in southern Italy over the past 24 hours, officials said on Sunday, defying stormy winter seas in search of a better life in Europe.

Italy has seen a sharp increase in boat migrants in recent weeks and the latest mass arrivals will put further pressure on Prime Minister Mario Draghi's government to secure an agreement with European Union partners over how to deal with the influx.

Coastguards rescued some 300 men and boys overnight who were packed on a fishing boat off the southern toe of Italy. The group, almost all Egyptians, were brought ashore to the nearby port of Roccella Jonica.

Hours later, some 212 mainly Egyptian and Syrian migrants were taken off a second boat and brought to Roccella Jonica.

Further to the south, 113 migrants, including at least eight women, reached the Mediterranean island of Lampedusa in two different landings. Local media said some of the newcomers were Tunisian.

As of Nov. 12, 57,833 migrants have reached Italy so far this year against 31,213 in the same period of 2020 and just 9,944 in 2019.
...
https://www.reuters.com/world/europe/more-than-600-migrants-reach-italy-by-sea-north-africa-2021-11-14/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 377
  • Liked: 1343
Meritaksi Geo Barentsilla on kyydissä 186 asiakasta, jotka se haluaisi nyt kipata eurooppalaisen veronmaksajan elätettäviksi. Ikävä yllätys odotti täpötäyden puupaatin alakannella, josta löytyi kymmenen ruumista tukehtuneina.

'Alakansi' on juhlallinen sana sikäli kun artikkelin kuva esittää kyseistä venettä. Pikemminkin kyseessä lienee ollut pilssi jonne voi säilöä kaloja kuljetuksen ajaksi. Sinne on sitten sullottu kolmannen luokan matkustajat pötköttämään kohtalokkain seurauksin.

Myöskään sukupuolten välinen tasa-arvo ei ole toteutunut, sillä Geo Barentsin lähes kahdestasadasta asiakkaasta vain 34 on naisia.

Nämä MSF:n tekopyhät turjakkeet kehtaavat vielä nillittää länsimaalaisille siitä ettei Välimerelle ole kustannettu kyytiä julkisista varoista. Eivätkä muka huomaa että he itse ovat yksi ratkaiseva houkutustekijä  joka saa köyhän afrikkalaisen ottamaan järjettömän riskin toteuttaakseen unelman valkoisen miehen kustantamasta paremmasta elämästä. Ja riskeillä on ikävä taipumus toteutua kuten nyt nähtiin.

Lainaus käyttäjältä: Lääkärit ilman rajoja
During a challenging afternoon rescue, after long hours of multiple rescue operations at sea, survivors from the wooden boat informed the MSF team that there were more people crammed on the lower deck, who were unresponsive when spoken to. After 99 people were brought safely on board the Geo Barents, the rescue team found the bodies of 10 people. Survivors told our team that these people had spent more than 13 hours on the cramped lower deck of the boat, with a high level of intoxicating fuel smell; the people are believed to have died from suffocation.
...
https://www.msf.org/ten-more-lives-lost-deadly-mediterranean-sea-migration-route

The Civil Fleetin versio samasta uutisesta.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 377
  • Liked: 1343
Libyaan pystytetään uutta nykyaikaista meripelastuskeskusta. Lystin maksaa EU ja toteuttaa Italia, jonka operoima helikopteritukialus San Giorgio on tuonut kaiken tarvittavan Tripolin satamaan. Keskus on asennettu kontteihin ja on siten helposti liikuteltavissa.

Vastaavaa on yritetty aiemminkin mutta laihoin tuloksin. Toivotaan että nyt viimein homma alkaa pelittää ja Eurooppaan yrittävät palautetaan tehokkaasti takaisin lähtöruutuun.

Lainaus
Italy is giving away surveillance technology to the Libyan coast guard

With a relocatable maritime emergency control center, the EU member states hope that the authorities in Libya will improve their defense against migration. The delivery by an Italian warship is also a signal to Turkey.

The coast guard in Libya has received new technology for observing the Mediterranean from Italy. The systems financed with EU funds are installed in containers and were brought to Tripoli by the helicopter carrier "San Giorgio". The daily newspaper "Repubblica" describes the transfer as a "covert operation". However, it is the long-announced delivery of a mobile Maritime Rescue Coordination Center (MRCC).

The funding is provided as part of the EU project "Support for the Integrated Border and Migration Management in Libya" (SIBMMIL) from development aid funds. In a first stage , the EU approved 46 million euros from the Emergency Trust Fund for Africa, followed by another 15 million euros in 2018 . With this, the EU wants to train the Libyan coast guard to better protect against migration.

...

Unsuccessful previous missions

Eight years ago the EU launched an “Mission to Support Integrated Border Management in Libya” (EUBAM Libya) led by Italy. It is intended to support the country's authorities in monitoring the land borders in the south and at the sea borders; the EU Commission, the Foreign Service and Frontex also take part. One of the tasks of EUBAM Libya is the reorganization of the two coast guards. However, because of the flare-up civil war, the mission has only had a minimal cast for two years.

...

Signal to Turkey

With the container-based MRCC, the EU is making a new attempt to instrumentalize Libya as a bouncer to prevent migration. The arrival of an Italian helicopter carrier in the port of Tripoli is also a signal to Turkey, which sent troops and military equipment to support the “unity government” after the beginning of the civil war. The Turkish Navy then also trained the Libyan Coast Guard - a task that the EU military mission had previously taken on. The European External Action Service in Brussels has repeatedly tried to persuade Libya to resume training through IRINI. However, Turkey's military presence prevented this.

The newspaper "Repubblica" is therefore celebrating the delivery of the mobile emergency control center as a successful campaign against "Turkish activism in Libya" and a new beginning of good relations with the EU. The next few months will show whether the relationship really improves. In January, the president is to be re-elected in Libya . Almost a hundred candidates are running for the office, including a son of the former ruler Muammar al-Gaddafi and General Khalifa Haftar, who started the civil war in 2019.

https://www.migazin.de/2021/12/09/eu-entwicklungshilfe-italien-ueberwachungstechnik-kuestenwache/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 007
  • Liked: 97591
Libyaan pystytetään uutta nykyaikaista meripelastuskeskusta. Lystin maksaa EU ja toteuttaa Italia, jonka operoima helikopteritukialus San Giorgio on tuonut kaiken tarvittavan Tripolin satamaan. Keskus on asennettu kontteihin ja on siten helposti liikuteltavissa.

Vastaavaa on yritetty aiemminkin mutta laihoin tuloksin. Toivotaan että nyt viimein homma alkaa pelittää ja Eurooppaan yrittävät palautetaan tehokkaasti takaisin lähtöruutuun.

Valitettavasti järjestelmää voidaan hyödyntää myös osana EU:n komission esittämän maahanmuuttopaketin suunnitelmaa EU:n meritaksijärjestelmästä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 650
  • Liked: 41038
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Pelkästään lauantaina Italiaan rantautui yli kuusisataa laitonta maahantunkeutujaa  kolmella eri aluksella. Määrät ovat olleet jyrkässä kasvussa kiitos Italian löperön rajapolitiikan.

Tulijoita Italiaan vuoden alusta 12. marraskuuta asti:
2019    9 944
2020   31 213
2021   57 833


Kertokaa minulle rakkaat hommalaiset.
Jos sata tuhatta (100 000) afrikkalaista löytävät ihmissalakuljettajat itselleen afrikan rannikolta ja tuhannet vielä kanaalin rannalta Ranskasta, niin
Miten hemmetissä on mahdollista, että interpol, frontex, europol ja virkavalta ei niitä mukamas löydä ja romuta niiden veneitä ja heitä niitä jonnekin vankileirille?

Onko kyse puuttuvasta lainsäädännöstä vai motivaatiosta?

Annat Abulle kymppitonnin, jotta hän kaivaa itselleen ihmissalakuljettajan. Sitten kun kuski ja paatti löytyy, niin teet Abusta vaikka Marinille valtiosihteerin ja romutat paatin, vangitset ihmiskauppiaan ja käsket matkustajat kotiin.

Vastaavia tyhjäntoimittajan palkkiovirkoja löytyisi vaikka EU-komissiosta kunnon vasikoille. Komissaarien kengänkiillottajien esimies, tai Strasbourgin kokoushuoneen penkinlämmittäjä siksi aikaa, kun parlamentti istuu Brysselissä.

Mutta on nyt jumbendumben jos tuota ihmiskauppaa ei saada loppumaan. Yhden vuoden aikana kun tuhat kumivenelaivuria kyöräisi StHelenalle tai vastaavaan paikkaan, niin jo on ihme, jos liikenne ei yhtään vähenisi.

Jaa että pitäisikö Abu ja muut vasikat ottaa sitten EU:hun? Voisi muuten olla vaikea motivoida rahalla näitä jäämään, jos nytkin oletusarvoisesti keräävät omaisuutensa ja varastavat vähän naapuriltakin ja ottavat velkaa, että pääsevät kumiveneeseen tai Minskin koneeseen. Jos tuo liikenne saataisiin tyrehtymään, voisi olla ainakin siirtymäajan valmis ottamaan yhden Abun jokaista takavarikoitua kumivenettä ja kopitettua ihmiskauppiasta kohti EU:hun. Kun sana kiertäisi, että aina jollain kumiveneeseen pyrkijällä voi olla luvattu hillotolppa EU:ssa, sekin jo kylväisi kyräilyä ja eripuraa niin paljon, että ihimissalakuljettajat voisivat vetäytyä edes vähäksi aikaa koloihinsa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 377
  • Liked: 1343
Tavallinen merenkulkija on tästä lähin lainsuojaton Välimerellä.

Heinäkuussa 2018 öljynportauslauttoja huoltava hinaaja Vos Thalassa erehtyi ottamaan kyytiin vuotavasta puupaatista 66 paremman elämän perässä Eurooppaan laittomasti yrittävää kehitysmaalaista. Libyan meripelastuskeskuksesta kävi käsky tuoda lasti takaisin Libyaan.

Huomattuaan kurssin kääntyneen poispäin Euroopan discovalojen loisteesta, vasta kuolemanvaarasta pelastetut aloittivat kapinan pakottaakseen Vos Thalassan kuljettamaan heidät Italiaan. Italian rannikkovartiosto kutsuttiin hätiin, ja porukka tuotiin kuin tuotiinkin Italian kamaralle.

Kaappausta yrittäneistä kaksi asetettiin syytteeseen. Asiaa on puitu tämän jälkeen kolmessa oikeusasteessa, ja nyt vihdoin korkein oikeus vapautti kaapparit syytteistä. Tämän tuomion jälkeen on ihan okei ottaa siviilialus haltuun väkivalloin ja pakottaa se tarjoamaan kyyti sinne minne mieli tekee.

Lainaus
VOS Thalassa case: historic sentence by Italian high court
OPPOSING DEPORTATION TO LIBYA IS NOT A CRIME


On December 16th, Italy’s highest court overturned the sentence issued by Palermo’s Court of Appeal in the conviction of two shipwrecked for the crimes of aiding and abetting illegal immigration, violence, and forceful resistance of a public official. The two had been rescued by the tug boat, Vos Thalassa, and opposed being returned to Libya while on board the rescue boat.

Trapani’s Preliminary Investigation judge had held that the acts were justified as self-defense because the two young people, having fled the Libyan hell, had acted to save themselves and the other survivors from the risks of new, serious threats to their right to live, physical safety and sexual integrity, and to protect their right to be taken to a place of safety and obtain international protection.

Palermo’s Court of Appeal, on June 3, 2020, amended the decision of acquittal and sentenced the two young refugees to three years and six months in prison with a fine of 52,000 euros believing the district court judge’s approach was “ideological” pointing out that “these problems must be adequately resolved in the only context designated for such matters, namely the arena of inter-state policy debate.”

Departing from such an approach, the Supreme Court today stated, “The migrant rescued at sea, asserting their right to not be re-fouled and opposing being returned to the country of Libya, was justified in resisting a public official,” thus reaffirming that the enforcement of human rights is based on the rules of international law which ensures the protection of human life and is not a state authority matter.
...
https://mediterranearescue.org/en/news-en/vos-thalassa-case-historic-sentence-by-italian-high-court/

Tapahtumien kullku.
Aiemmin tässä ketjussa.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 377
  • Liked: 1343
Ihmissalakuljettajien jatkoyhteyksiä on ollut järjestelemässä pitkästä aikaa luksusjahti Louise Michel. Se saikin heti kättelyssä kyytiin 31 asiakasta, mutta liekö tilat käyneet ahtaaksi kun loput 70 Eurooppaan paremman elämän perässä väkisin itsensä tunkevaa kiipesivät tunisialaiselle öljynporauslautalle.

Tunisian laivaston partio kävi noutamassa hädänalaiset turvaan, ja tuostakos nousi itku ja parku suvaitsevais-tiedostavissa piireissä. Tunisia kun kuulema ei ole turvallinen haaksirikkoisten nousta maihin! Siis Tunisia, ei Libya.

Jos Tunisia on niin hirveä persläpi ettei sinne voi ihmistä pelastaa merestä niin sitten on puoli maailmaa. Ihan vaan esimerkiksi jos katsotaan bruttokansantuotetta per asukas, Tunisia on 226 valtion listalla sijalla 142.

Lainaus
...
The Louise Michel’s crew managed to bring 31 refugees aboard their vessel, but the remaining 70 or so others climbed onto the nearby Miskar offshore gas platform, which Shell operates on behalf of the Tunisian government.

People climb up onto the Miskar offshore gas platform in the Mediterranean Sea
The Louise Michel warned on social media this morning that the refugees on the platform had been waiting there for over 14 hours and that the Maltese authorities, who are legally responsible for coordinating their rescue, were refusing to communicate.

The Tunisian navy arrived on scene later in the afternoon and took the 70 refugees from the platform to Tunisia, a move Louise Michel and many of the other NGO refugee rescuers condemned as a “pullback,” the unlawful return of refugees to an unsafe place.

“We witnessed an illegal pullback of around 70 people by several Tunisian Navy vessels from the Shell platform,” a crew member aboard the Louise Michel told The Civil Fleet today.

“We strongly condemn this violation of human rights and maritime law of which European authorities and Shell are complicit in.”
...
https://thecivilfleet.wordpress.com/2022/01/04/fossil-fuel-giant-shell-and-eu-maritime-authorities-accused-of-complicity-in-mediterranean-refugee-pullback/

Lainaus
“Of course, in any sane world, it would be rare that people seeking refuge needed rescuing because they would be travelling on a well maintained, commercial vessel to a country of their choice.”

Ihan vaan vinkkinä: ostaa laiva- tai lentolipun ja ottaa mukaan passin ja viisumin. Siten matkustaa turvallisesti ja taatusti halvemmalla kuin salakuljettajan kyyti.

Muutenkin kiirettä on pitänyt Välimerellä:

Lainaus
...
Over 1,100 people were rescued by civilian rescuers on three NGO ships in the central Mediterranean over the Christmas and New Year holidays.
...
The International Organisation for Migration (IOM) announced today that over 32,400 people were intercepted at sea and returned to Libya in 2021.
...
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Tagit: