Kirjoittaja Aihe: 2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)  (Luettu 769523 kertaa)

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Pitkän linjan meritaksi Alan Kurdi vaihtaa omistajaa. Saksalainen Sea-Eye luovuttaa aluksen italialaiselle ResQ:lle 400 000 euron hinnalla.

Italialaisviranomaisten painostus mm. asettamalla alus toistuvasti toimintakieltoon teki meritaksitoiminnan jatkamisesta ylivoimaisen kallista, ja hyvä niin. Jonkun kannattaisi penkoa näiden puljujen rahoituspohja, sillä julkisen rahan käyttö ihmissalakuljetuksen ja laittoman siirtolaisuuden tukemiseen ei tasan kestä päivänvaloa.

Alus saa uuden nimen ResQ People, ja sen toimintaa voi seurata edelleen ajantasaiselta kartalta. Paraikaa se makaa Borrianan satamassa Espanjassa yhdessä puolenkymmenen muun meritaksitoimintaan käytetyn aluksen kanssa.

Lainaus
SEA-EYE CEASES TO OPERATE THE RESCUE SHIP ALAN KURDI

ITALIAN SEA RESCUE ORGANIZATION RESQ STARTS NEW MISSIONS UNDER THE NEW SHIP NAME “RESQ PEOPLE“
With a heavy heart, Sea-Eye parts with their rescue ship ALAN KURDI. The frequent detentions of the rescue ships forced Sea-Eye to sell the rescue vessel to the Italian sea rescue organization ResQ for 400,000 € for financial reasons. The ship will now be operated under the name ResQ PEOPLE. In the future, Sea-Eye will exclusively operate the SEA-EYE 4.

The detentions of civil sea rescue ships flying the German flag by the Italian authorities are a heavy financial burden for Sea-Eye. The Italian coast guard already detained the ALAN KURDI twice on flimsy grounds. Sea-Eye managed to free the ship both times after lengthy discussions and with the use of legal means. The detention of the rescue ships not only prevents Sea-Eye from doing its work but also costs enormous sums of money for port and legal fees.
...

https://sea-eye.org/en/sea-eye-ceases-to-operate-the-rescue-ship-alan-kurdi/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Talvetar

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 345
  • Liked: 1034
(...)

Ainakin 57 ihmistä on hukkunut siirtolaisia kuljettaneen veneen käännyttyä kyljelleen Libyan rannikon edustalla.

Tänä vuonna hukkuneita on ollut ennätyksellisen paljon. Vertailun vuoksi viime vuonna kuolleita oli 272.

(...)

Ihmissalakuljettajat ovat hyötyneet lähiaikojen hyvästä säästä. Libyasta ja Tunisiasta lähtöisin olevia siirtolaisveneitä on lähtenyt enemmän kuin yleensä.

Di Giacomon mukaan samaan aikaan Eurooppalaisten viranomaisten läsnäolo alueella on merkittävästi vähentynyt, mikä näkyy piikkinä alueen kuolleisuudessa.

– Nykyään kun siirtolaiset lähettävät hätäkutsuja ollessaan merihädässä, viranomaisilla kestää tunteja puuttua asiaan ja kun he viimein puuttuvat, on usein liian myöhäistä, Di Giacomo kertoo.

Italia päätti aiemmin heinäkuussa uusia rahoituksen ohjelmalle, jolla pyritään kouluttamaan Libyan rannikkovartiostoa.

Vartiostoa ollaan syytetty tehneen yhteistyötä ihmissalakuljettajien kanssa sekä kaltoin kohdelleen siirtolaisia.

Lähde: The Guardian

Juttua korjattu 27.7.2021 kello 21:25: Termi ”pakolainen” vaihdettu termiin ”siirtolainen”.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/47411203-c1ca-4318-a251-dc18f7403e6e

Boldaukset minun, loput linkin takaa.


edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Säpinää riittää Italian eteläpuolisella merialueella. Kaksi meritaksia on täpösen täynnä, yhteensä noin kahdeksansataa ihmissalakuljettajien asiakasta on saanut ilmaisen jatkoyhteyden kansalaisjärjestöjen ylläpitämissä meritakseissa.

Toisaalta tuhatkunta joutuu maksamaan rikollisille matkansa toiseen kertaan, kiitos Libyan rannikkovartioston, joka on palauttanut paremman elämän toivossa laitonta maahantunkeutumista yrittäneet takaisin lähtöruutuun.

Ja puolentuhatta lilluu edelleen veneissään jossain Maltan vesillä siinä toivossa että joku kävisi noukkimassa heidät ilmaisen elatuksen piiriin Eurooppaan.

Lainaus
The Sea-Watch 3, a ship operated by German NGO Sea-Watch, is currently carrying about 263 people her crew rescued in several missions since last Friday.

Meanwhile, European charity SOS Mediterranee‘s ship, the Ocean Viking, is carrying about 555 people.
...
IOM spokeswoman Safa Msehli warned on Sunday that more than 1,000 people were intercepted by the EU-supported Libyan Caostguards in the past two days.
...
Alarm Phone, whose activists had been in contact with the refugee boats this weekend, warned this afternoon that about 500 people in four boats in Malta’s SAR zone are still in danger.
...
https://thecivilfleet.wordpress.com/2021/08/02/european-authorities-ignored-civilian-rescuers-mayday-calls-as-they-saved-hundreds-of-refugees-at-the-weekend/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Sisäministereillä on eroja. Breitbart on verrannut laittomia maihinnousuja Italiaan vuoden alusta elokuun 10:een päivään kahden eri sisäministerin kaudella.

2019 Matteo Salvini 4 120
2021 Luciana Lamorgese 31 853

Lainaus
With Populists Out of Govt, Illegal Boat Migrants Up 673 Per Cent in Italy

Illegal migrant landings have increased by nearly sevenfold since leftist Italian Interior Minister Luciana Lamorgese took over from Matteo Salvini in 2019.

Earlier this week, Ms Lamorgese, a member of the leftist Democratic Party (PD), admitted that she could not stop the wave of new landings of illegal immigrants that continue to arrive on the shores of Sicily.
...
However, just two years ago, when League (Lega) leader Matteo Salvini served as interior minister in a populist coalition government with the Five Star Movement, he succeeded in dramatically reducing landings to just 4,120 from January 1st to August 10th, 2019.

The number of landings has increased during the same period so far this year to 31,853 — a rise of 673 per cent.
...
Since becoming Interior Minister, Lamogese has also increased the amount of money migrants are given and raised the overall funds spent on their reception, which critics say has acted as a “pull” factor for new arrivals.
...

https://www.breitbart.com/politics/2021/08/14/with-populists-out-of-govt-illegal-boat-migrants-up-673-per-cent-in-italy/

Sen lisäksi että Lampedusaan ja Sisiliaan änkeää omin avuin porukkaa tasaiseen tahtiin, paraikaa kaksi meritaksia kärttää lupaa laskea maihin lähemmäs viisisataa mereltä poimimaansa parempaa elintasoa länsimaista haikailevaa. Yhdelle ehdittiin jo myöntää lupa purkaa lasti Augustaan. Näin se toimii kun pesunkestävä vasuri vastaa valtakunnan sisäisestä turvallisuudesta.

Lainaus
„Geo Barents“ rettet weitere 109 Flüchtlinge
Seenotretter haben am Montagabend im Mittelmeer weitere Flüchtlinge gerettet – darunter mehrere Kinder. Inzwischen sind 322 Menschen an Bord, die auf einen sicheren Hafen warten.

https://www.migazin.de/2021/08/18/mittelmeer-geo-barents-rettet-weitere-109-fluechtlinge/

Lainaus
Ein Schiff der italienischen Seenotrettungs-Organisation ResQ mit rund 165 geretteten Menschen an Bord darf im Hafen von Augusta auf Sizilien anlegen.

https://www.deutschlandfunk.de/165-menschen-an-bord-seenotrettungsschiff-darf-in-italien.1939.de.html?drn%3Anews_id=1291979
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Vuosi sitten tuli mainittua saksalaisen Sea Punks -järjestön hanke muuttaa entinen armeijan harjoitustorpedojen keräämistä varten rakennettu alus meritaksiksi. Kuppikunnan nimi jo kertoo millaisesta porukasta on kyse, ja alus on sen verran pieni kippo, että en oikein usko merikelpoisuuteen etenkään lastattuna täyteen läpsyttäjiä.

Kuluvan vuoden maaliskuussa julkaisemassaan videossa ilmoittivatkin sitten heittävänsä hanskat tiskiin viranomaisten asettamien turvallisuusvaatimusten takia.

Toukokuussa meni välit poikki projektia tukeneen suvakkijärjestö Mission Lifelinen kanssa, kun nämä eivät näet oikein luottaneet punkkarien kykyyn hanskata pelastushommia.

Lainaus
End of the cooperation with Mission Lifeline
May 11, 2021

The board of Mission Lifeline recently decided that none of our association members were sufficiently qualified for the first mission of our joint ship and thus represented a safety risk. The Sea Punks expressly do not agree with this assessment and regret that they are not allowed to be part of this mission.

These differences led us to the decision to end the cooperation with the completion of the renovation.
...
When we decided in October 2019 to become active in civilian sea rescue with our own ship, we were extremely pleased that Mission Lifeline showed great interest in doing this project with us. Eighteen months after purchasing the Rise Above and endless government repression later, we can proudly claim to have completed the ship.

In spite of everything, we are ending our cooperation with the Dresden Association today and are sending the Rise Above to the area of ​​operations without us.
...
https://seapunks.de/news/

Nyt syyskuussa Mission Lifeline kumminkin ilmoittaa että Rise Above olisi lähdössä sen komennossa meritaksihommiin Välimerelle. Ja toden totta: Marine Traffic kertoo että Englannin kanaalissa mennään kokka kohti etelää. Saas nähdä kuinka tämä seikkailu päättyy. Meritaksien toimintaa voi seurata edelleen myös kartalta.

Lainaus käyttäjältä: Mission Lifeline/konekäännös
Final preparations
04. September

The "Rise Above" is a former torpedo catcher of the German Navy, designed and built to find exercise torpedoes fired by warships and to pick them up again so that they could be used again. For a few years it is not that far away from its former operator and has been almost completely converted into a rescue ship by volunteers.
...
[Jan] says it gives him a lot to be able to contribute with his work to see this ship in action soon to save people. Before that, smaller work has to be done and, above all, a weather window has to be opened in order to be able to transfer the small ship undamaged over the North Sea, the English Channel, the Biscay and Gibraltar to the Mediterranean, where it then after a little overhaul should go.

https://mission-lifeline.de/letzte-vorbereitungen/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Pitkästä aikaa hyviä uutisia etelärintamalta: Italiasta on palautettu tilauslennoilla satoja egyptiläisiä takaisin kotiseuduilleen. Maaliskuusta lukien on kahdesta– kolmeen ja puoleen sataan laittomasti maahan itsensä keplotellutta palautettu yhdeksällä lennolla joko Kairoon tai Tunisiaan. Menettely perustuu maiden vuonna 2007 allekirjoittamaan sopimukseen.

Eiväthän nuo luvut järin suuria ole, mutta tärkeätä on saada pää auki rutiininomaisille palautuksille. Niin kauan kun palautuksesta ei ole pelkoa, ihmiset tulevat asettamaan itsensä ja muut hengenvaaraan yrittämällä keplotella laittomin keinoin yli Välimeren. Tämä ymmärretään myös suvaitsevais-tiedostavissa piireissä, joissa itku ja parku on ollut korvia raastava.

Rahaa kerrotaan poltetun sellaiset 650 000 euroa, eli luokkaa pari tonnia per lärvi. Ja tuhatkunta poliisia on päässyt ulkomaankeikalle. Eiköhän nämä proseduurit tehostu kun hommasta tulee rutiinia.

Kun vielä rätkäisisivät palautetuille elinikäisen porttikiellon Eurooppaan. Jos sanktioita ei ole tiedossa, niin mikä estää yrittämästä uudelleen.

Lainaus
The announcements of the contracts for the transportation of immigrants by air, issued by the Department of Public Security of the Ministry of Interior (Central Management of Immigration and Border Police) can be consulted on the website of the State Police. They outline an unprecedented and disturbing scenario: between March 19 and August 31, 2021, the Italian authorities spent 652.290 € to charter nine planes and deport an unspecified number of Egyptian citizens who were “addressees of deportation and rejection orders by the chief of police”.

These actions are despicable due to the climate of violence and oppression in the North African countries and the unjustified expenditure of financial and human resources. Between 650 and 1.000 police officers were involved in the ‘necessary removal and the escort services’ for the immigrants and potential asylum seekers. The costs of this (international) mission are unquantified, including for example the costs for transferring the Egyptian citizens from detention and repatriation centers to the embarkation airports.

...
On April 13 the police authorities repatriated another “20/40 Egyptian citizens” via a direct flight from Rome to Cairo, then again on April 27 (departure from Rome Fiumicino, stopover in Palermo and final destination once again Hammamet-Tunisia, cost 92.000 €) and on the May 21 (departure from Fiumicino, stopover in Bari Palese and Palermo and arrival in Hammamet, cost 53.900 €).

https://www.borderlinesicilia.it/en/news-en/egyptian-migrants-sent-back-by-plane-into-the-hell-of-dictator-al-sisi/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Roope2

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 471
  • Liked: 7264

Hesari Saksan hallitusneuvotteluista:

”Kaikki kolme puoluetta haluavat myös, että Välimeren yli pyrkiviä siirtolaisia pelastetaan aktiivisesti.”

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008315296.html


Aivan idioottimaista jeesustelua. Meillähän makaa toimettomina risteilylauttoja, joten EU:n kustantama matkustajille ilmainen non-stop yhteys Tripoli – Manner-Italia korvaisi pelastustoimet.
Kansainvälisyys on yleellisyyttä, johon vain yläluokalla on varaa.

Benito Mussolini

DuPont

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 802
  • Liked: 5347
IL: Rasistisesta vihapuheesta tuomittu tv-kasvo tekee hurjaa nousua Ranskan presidenttigallupeissa:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/983da789-dc98-42fc-848b-efebca79c7d4

Lainaus
Zemmourin poliittisia kantoja pidetään konservatiivisina, maahanmuuttovastaisina ja jopa äärioikeistolaisina. Hän puhuu paljon ”väestönvaihtona” ja ”uutena maailmanjärjestyksenä” tunnetuista salaliittoteorioista. Niiden mukaan länsimaiden valkoista väestöä oltaisiin aktiivisesti korvaamassa maahanmuuttajilla ja Ranskassa olisi syttymässä sisällissota muslimien ja muiden välille.

Jos ajattelee hahmon kuulostavan tutulta, ei ole ajatustensa kanssa yksin: Zemmour myönsi äskettäin New York Timesin haastattelussa, että hänessä on yhtymäkohtia toiseen televisiouralta presidentiksi ponnahtaneeseen henkilöön, Donald Trumpiin.

– Tulen täysin puoluejärjestelmän ulkopuolelta, en ole koskaan työskennellyt politiikassa ja ymmärrän, että työväenluokan suurimmat huolet ovat maahanmuutto ja kauppa, Zemmour listasi yhteneväisyyksiään Yhdysvaltain ex-presidentin kanssa.

Trumpin tavoin myös Zemmourin puheet ovat sisältäneet ylilyöntejä. Vuonna 2011 Zemmour tuomittiin sakkoihin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan hänen paasattuaan radiossa arabien ja mustien ihmisten tekemistä rikoksista. Vuonna 2015 ja 2020 tulivat uudet tuomiot samalla nimikkeellä, mutta ne kumottiin myöhemmin ylemmässä oikeusasteessa. Toukokuussa CNews sai 200 000 euron sakot Zemmourin ulkomaalaisia nuoria koskeneista puheista.

Taattua iltapäivälehtiuutisointia toki salkkaririnnastuksineen. Mutta puhuu siis samoista asioista, kuin mekin. Paitsi, että Ranska saattaa olla tosiaan lähellä sisällissotaa.


Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 440
  • Liked: 12035

Hesari Saksan hallitusneuvotteluista:

”Kaikki kolme puoluetta haluavat myös, että Välimeren yli pyrkiviä siirtolaisia pelastetaan aktiivisesti.”

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008315296.html


Aivan idioottimaista jeesustelua. Meillähän makaa toimettomina risteilylauttoja, joten EU:n kustantama matkustajille ilmainen non-stop yhteys Tripoli – Manner-Italia korvaisi pelastustoimet.
Tosiasiassa tuo pitäisi otsikoida: "Kaikki kolme puoluetta haluavat kerätä poliittisia pisteitä hukuttamalla laittomia siirtolaisia Välimereen." Äänestäjät ovat Saksassa niin tyhmiä, että tällainen teurastus pystytään heille markkinoimaan ihmisten pelastamisena.

Tulee mieleen Saksan "energiapolitiikka", jossa ilmastoa pelastetaan sulkemalla ydinvoimalat ja ostamalla Venäjältä huippukallista maakaasua.

Näköjään hulluus ei Saksasta lopu. Toivottasti maa ei tule samalla tavalla hulluksi kuin 1933.

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Siviilialuksen kapteeni tuomittiin vuoden vankeuteen tämän luovutettua merestä pelastamansa 101 Eurooppaan pyrkinyttä kehitysmaalaista Libyan rannikkovartiostolle. Näin päätti napolilainen tuomioistuin.

Heinäkuun 30. 2018 kumiveneellinen kehitysmaalaisia oli vaikeuksissa Libyan edustalla siaitsevien öljynporauslauttojen läheisyydessä huonojen sääolojen vuoksi. Porauslauttoja avustanut italialaisomisteinen hinaaja Asso Ventotto riensi hätiin ja otti 101 matkustajaa kyytiin.

Öljynporauslauttoja valvova Libyan rannikkovartioston edustaja määräsi Asso Ventotton luovuttamaan henkilöt rannikkovartiostolle. Ventotto totteli.

Nyt siis tuomioistuin päätti että Libya ei ole turvallinen, eikä merestä pelastettuja näinollen olisi saanut päästää sinne. Selvää on että tuomiosta tullaan valittamaan ylempään oikeusasteeseen.

Jos tuomio pysyy voimassa ovat kauppalaivojen kapteenit todella hankalassa välikädessä. Yhtäältä on velvollisuus pelastaa merihätään joutuneet ja toisaalta pitää varoa vankeusrangaistuksen uhalla minne heidät toimittaa. Useimmat taatusti, mikäli vain mahdollista, eivät huomaa mitä ympärillä tapahtuu etteivät mistään hinnasta tulisi sotketuksi matupelastusoperaatioon.

Lainaus käyttäjältä: Avvenire / konekäännös
Judgment. Migrants handed over to Libyans, first sentence in Italy for a commander

After having rescued 101 migrants, including due to minors, Asso28 agreed to hand them over to a North African patrol boat. Entrusting migrants to the so-called Libyan coast guard is a crime.
   
Entrusting migrants to the so-called Libyan coast guard is a crime. The Court of Naples established this with a sentence that will lead the way, which sentenced the commander of the Asso28 ship to one year in prison because after rescuing 101 migrants, including several minors and some pregnant women, he agreed to deliver them to Tripoli.

It is the first time that a verdict of this magnitude has been reached in Europe and which, in fact, confirms that Libya cannot be recognized as a safe landing place. From now on, any civilian ship involved in pushbacks faces trial and conviction.
...
https://www.avvenire.it/attualita/pagine/migranti-consegnati-ai-libici-prima-condanna-in-italia

Sama uutinen saksalaisesta suvakkilähteestä.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 440
  • Liked: 12035
Napolilainen tuomioistuin siis linjaa, että vankeuden uhalla on kauppalaivojen houkuteltava laittomia siirtolaisia hukkumaan Välimereen.

Tuomari haluaa mahdollisimman paljon ruumiita. Onko edes keskiajalla oikeuslaitoksen toiminta ollut näin mielipuolista?

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Kiirettä pitää taas meritaksihommissa, paikalla häärää kolme alusta ja uusi yrittäjä Rise Above on kohtsillään kuvioissa.

Suurimman potin, 412 asiakasta, korjasi Sea-Watch 3 sunnuntain ja maanantain aikana.

Lainaus
Dozens of migrants have been saved from drowning in the Mediterranean by a charity rescue vessel which plucked them from the water 35 miles off the Libyan coast.

The dramatic rescue operation was one of seven carried out between Sunday and Monday by Sea Watch 3, the German charity ship.

The vessel now has 412 migrants on board after a spike in sailings from Libya due to calm weather.

https://www.thetimes.co.uk/article/scores-of-migrants-from-libya-rescued-by-german-charity-boat-tz708t68t

Sitten on yhdeksäntoistametrinen hampurilaisen ResQshipin operoima purjealus Nadir, joka sekin on ottanut 34 kyytiläistä.

Lainaus
Das deutsche Segelschiff „Nadir“ des Hamburger Vereins ResQship hat im Mittelmeer 34 Menschen aus Seenot gerettet.

Nach Angaben des Betreibers ist die Lage an Bord prekär. Das 19 Meter lange
Segelboot sei für Beobachtungsmissionen geeignet, nach einer Erstversorgung der Geretteten aber auf die Hilfe anderer Schiffe angewiesen. Zudem machten schlechte Wetterprognosen mit Wind und hohen Wellen Sorgen.

https://www.deutschlandfunk.de/nadir-deutsches-segelschiff-wartet-mit-34-migranten-im.1939.de.html?drn%3Anews_id=1313181

Jopa itsenäisyyttä Espanjasta hamuavasta Baskimaasta löytyy intoa autaa laittomassa maahanmuutossa. Sikäläinen Aita Mari olisi tuomassa Eurooppaan 105 elätettävää lisää.

Mielenkiintoinen on Aita Marin väite että sillä olisi laillinen oikeus tuoda pelastamansa ihmiset Maltalle tai Italiaan. Asiahan menee niin, että pelastuksen suorittanut alus voi päättää jatkaako se määräsatamaansa, vai jättääkö pelastetut johonkin lähisatamaan. Mutta että sillä olisi subjektiivinen oikeus tähän, sitä epäilen suuresti. Kun merialakia joskus on kirjoitettu, tuskin kellään on käynyt mielessä että jotkut hyväkkäät alkaisivat käyttää sitä hyväkseen laittoman maahantunkeutumisen väylänä. Mutta niinhän se menee, että jos systeemiä voidaan käyttää hyväksi, niin ennemmin tai myöhemmin sitä todella aletaan hyväksikäyttää.

Lainaus
The Aita Mari rescue ship saved the lives of 105 people, including two children, adrift in a wooden boat near to the Italian island of Lampedusa after it was alerted to the distress case by a fishing boat.

Humanitarian Maritime Rescue (SMH), the Basque organisation that runs the ship, said the Aita Mari’s crew brought the people onboard and that some of them showed signs of injury.

The crew contacted the Maltese authorities, who as usual did not respond despite being responsible for making sure anyone rescued in its SAR zone is brought to a safety.

“In compliance with international law, the captain of the Aita Mari has the right to sail as little distance as possible to bring [the rescued] to safety,” SMH said in a statement today.

https://thecivilfleet.wordpress.com/2021/10/19/eu-urged-to-end-relationship-with-libyan-coastguards-and-resume-sea-rescues-after-aita-mari-saves-105-people-in-maltas-sar-zone/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Italiaan on paraikaa tulossa tuplajättipotti matuja. Meritaksi Sea-Eye 4 oli keskiviikkona jo käytännöllisesti katsoen täysi poimittuaan melkein neljäsataa paremman elämän perässä Eurooppaan pyrkivää kehitysmaalaista Välimerestä. Mutta tilauskeskus AlarmPhone vinkkasi vielä yhdestä pokasta, ja niin matkustajamäärä tuplaantui torstaina reiluun 800:aan.

Mestoilla seilaa edelleen Ocean Viking, joka on onnistunut haalimaan vasta noin kaksi ja puolisataa asiakasta.

Lainaus
By Wednesday morning, the crews of the SEA-EYE 4 of Sea-Eye e. V. and German Doctors e. V. and the RISE ABOVE of Mission Lifeline e. V. had rescued a total of 397 people in 6 joint operations. But Thursday night saw another dramatic rescue of more than 400 people from a heavily overcrowded wooden boat.

https://sea-eye.org/en/sea-eye-and-mission-lifeline-rescue-another-400-people-from-large-wooden-boat/

Niin kauan kuin tällä tavoin pystyy keplottelemaan itsensä Eurooppaan, tulijoita kyllä riittää. Minun puolestani voivat pelastaa ja ´pelastaa´ ihmisiä Välimerestä kun kerran intoa riittää. Mutta ensimmäisenkään ketkun ei pitäisi antaa jäädä Euroopan kamaralle. Voisi kummasti into laantua sekä laitta itsensä hengenvaaraan että onkia merestä sakkia joka näin on päättänyt toimia.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Puola osoittaa esimerkillään että elintasohuijareita ei todellakaan tarvitse päästää rajan yli vonkaamaan asyylia, eikä Brysselin nomenklatuurasta ole toistaiseksi ollut panemaan kampoihin. Nyt olisi aika tukkia se iso vuoto, joka kaiken aikaa käy Libyasta Italian kautta Eurooppaan.

Suhteutetaanpa asioita. Marraskuun ensimmäisellä puoliskolla Valko-Venäjältä onnistui keplottelemaan itsensä Saksaan 1708 kehitysmaalaista. Pelkästään lauantaina Italiaan rantautui yli kuusisataa laitonta maahantunkeutujaa  kolmella eri aluksella. Määrät ovat olleet jyrkässä kasvussa kiitos Italian löperön rajapolitiikan.

Tulijoita Italiaan vuoden alusta 12. marraskuuta asti:
2019    9 944
2020   31 213
2021   57 833

 
Meriraja toki on hankalammin puolustettava. Sen tähden tulijat pitäisi laittaa suljettuihin laitoksiin odottamaan palautusta kotimaahan taikka pakolaisleirille Afrikkaan kera elinikäisen porttikiellon tulla Eurooppaan.

Lainaus käyttäjältä: Reuters
More than 600 migrants reach Italy by sea from north Africa

ROME, Nov 14 (Reuters) - More than 600 migrants, many of them Egyptians, arrived in southern Italy over the past 24 hours, officials said on Sunday, defying stormy winter seas in search of a better life in Europe.

Italy has seen a sharp increase in boat migrants in recent weeks and the latest mass arrivals will put further pressure on Prime Minister Mario Draghi's government to secure an agreement with European Union partners over how to deal with the influx.

Coastguards rescued some 300 men and boys overnight who were packed on a fishing boat off the southern toe of Italy. The group, almost all Egyptians, were brought ashore to the nearby port of Roccella Jonica.

Hours later, some 212 mainly Egyptian and Syrian migrants were taken off a second boat and brought to Roccella Jonica.

Further to the south, 113 migrants, including at least eight women, reached the Mediterranean island of Lampedusa in two different landings. Local media said some of the newcomers were Tunisian.

As of Nov. 12, 57,833 migrants have reached Italy so far this year against 31,213 in the same period of 2020 and just 9,944 in 2019.
...
https://www.reuters.com/world/europe/more-than-600-migrants-reach-italy-by-sea-north-africa-2021-11-14/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Meritaksi Geo Barentsilla on kyydissä 186 asiakasta, jotka se haluaisi nyt kipata eurooppalaisen veronmaksajan elätettäviksi. Ikävä yllätys odotti täpötäyden puupaatin alakannella, josta löytyi kymmenen ruumista tukehtuneina.

'Alakansi' on juhlallinen sana sikäli kun artikkelin kuva esittää kyseistä venettä. Pikemminkin kyseessä lienee ollut pilssi jonne voi säilöä kaloja kuljetuksen ajaksi. Sinne on sitten sullottu kolmannen luokan matkustajat pötköttämään kohtalokkain seurauksin.

Myöskään sukupuolten välinen tasa-arvo ei ole toteutunut, sillä Geo Barentsin lähes kahdestasadasta asiakkaasta vain 34 on naisia.

Nämä MSF:n tekopyhät turjakkeet kehtaavat vielä nillittää länsimaalaisille siitä ettei Välimerelle ole kustannettu kyytiä julkisista varoista. Eivätkä muka huomaa että he itse ovat yksi ratkaiseva houkutustekijä  joka saa köyhän afrikkalaisen ottamaan järjettömän riskin toteuttaakseen unelman valkoisen miehen kustantamasta paremmasta elämästä. Ja riskeillä on ikävä taipumus toteutua kuten nyt nähtiin.

Lainaus käyttäjältä: Lääkärit ilman rajoja
During a challenging afternoon rescue, after long hours of multiple rescue operations at sea, survivors from the wooden boat informed the MSF team that there were more people crammed on the lower deck, who were unresponsive when spoken to. After 99 people were brought safely on board the Geo Barents, the rescue team found the bodies of 10 people. Survivors told our team that these people had spent more than 13 hours on the cramped lower deck of the boat, with a high level of intoxicating fuel smell; the people are believed to have died from suffocation.
...
https://www.msf.org/ten-more-lives-lost-deadly-mediterranean-sea-migration-route

The Civil Fleetin versio samasta uutisesta.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Libyaan pystytetään uutta nykyaikaista meripelastuskeskusta. Lystin maksaa EU ja toteuttaa Italia, jonka operoima helikopteritukialus San Giorgio on tuonut kaiken tarvittavan Tripolin satamaan. Keskus on asennettu kontteihin ja on siten helposti liikuteltavissa.

Vastaavaa on yritetty aiemminkin mutta laihoin tuloksin. Toivotaan että nyt viimein homma alkaa pelittää ja Eurooppaan yrittävät palautetaan tehokkaasti takaisin lähtöruutuun.

Lainaus
Italy is giving away surveillance technology to the Libyan coast guard

With a relocatable maritime emergency control center, the EU member states hope that the authorities in Libya will improve their defense against migration. The delivery by an Italian warship is also a signal to Turkey.

The coast guard in Libya has received new technology for observing the Mediterranean from Italy. The systems financed with EU funds are installed in containers and were brought to Tripoli by the helicopter carrier "San Giorgio". The daily newspaper "Repubblica" describes the transfer as a "covert operation". However, it is the long-announced delivery of a mobile Maritime Rescue Coordination Center (MRCC).

The funding is provided as part of the EU project "Support for the Integrated Border and Migration Management in Libya" (SIBMMIL) from development aid funds. In a first stage , the EU approved 46 million euros from the Emergency Trust Fund for Africa, followed by another 15 million euros in 2018 . With this, the EU wants to train the Libyan coast guard to better protect against migration.

...

Unsuccessful previous missions

Eight years ago the EU launched an “Mission to Support Integrated Border Management in Libya” (EUBAM Libya) led by Italy. It is intended to support the country's authorities in monitoring the land borders in the south and at the sea borders; the EU Commission, the Foreign Service and Frontex also take part. One of the tasks of EUBAM Libya is the reorganization of the two coast guards. However, because of the flare-up civil war, the mission has only had a minimal cast for two years.

...

Signal to Turkey

With the container-based MRCC, the EU is making a new attempt to instrumentalize Libya as a bouncer to prevent migration. The arrival of an Italian helicopter carrier in the port of Tripoli is also a signal to Turkey, which sent troops and military equipment to support the “unity government” after the beginning of the civil war. The Turkish Navy then also trained the Libyan Coast Guard - a task that the EU military mission had previously taken on. The European External Action Service in Brussels has repeatedly tried to persuade Libya to resume training through IRINI. However, Turkey's military presence prevented this.

The newspaper "Repubblica" is therefore celebrating the delivery of the mobile emergency control center as a successful campaign against "Turkish activism in Libya" and a new beginning of good relations with the EU. The next few months will show whether the relationship really improves. In January, the president is to be re-elected in Libya . Almost a hundred candidates are running for the office, including a son of the former ruler Muammar al-Gaddafi and General Khalifa Haftar, who started the civil war in 2019.

https://www.migazin.de/2021/12/09/eu-entwicklungshilfe-italien-ueberwachungstechnik-kuestenwache/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 727
  • Liked: 103574
Libyaan pystytetään uutta nykyaikaista meripelastuskeskusta. Lystin maksaa EU ja toteuttaa Italia, jonka operoima helikopteritukialus San Giorgio on tuonut kaiken tarvittavan Tripolin satamaan. Keskus on asennettu kontteihin ja on siten helposti liikuteltavissa.

Vastaavaa on yritetty aiemminkin mutta laihoin tuloksin. Toivotaan että nyt viimein homma alkaa pelittää ja Eurooppaan yrittävät palautetaan tehokkaasti takaisin lähtöruutuun.

Valitettavasti järjestelmää voidaan hyödyntää myös osana EU:n komission esittämän maahanmuuttopaketin suunnitelmaa EU:n meritaksijärjestelmästä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 109
  • Liked: 45377
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Pelkästään lauantaina Italiaan rantautui yli kuusisataa laitonta maahantunkeutujaa  kolmella eri aluksella. Määrät ovat olleet jyrkässä kasvussa kiitos Italian löperön rajapolitiikan.

Tulijoita Italiaan vuoden alusta 12. marraskuuta asti:
2019    9 944
2020   31 213
2021   57 833


Kertokaa minulle rakkaat hommalaiset.
Jos sata tuhatta (100 000) afrikkalaista löytävät ihmissalakuljettajat itselleen afrikan rannikolta ja tuhannet vielä kanaalin rannalta Ranskasta, niin
Miten hemmetissä on mahdollista, että interpol, frontex, europol ja virkavalta ei niitä mukamas löydä ja romuta niiden veneitä ja heitä niitä jonnekin vankileirille?

Onko kyse puuttuvasta lainsäädännöstä vai motivaatiosta?

Annat Abulle kymppitonnin, jotta hän kaivaa itselleen ihmissalakuljettajan. Sitten kun kuski ja paatti löytyy, niin teet Abusta vaikka Marinille valtiosihteerin ja romutat paatin, vangitset ihmiskauppiaan ja käsket matkustajat kotiin.

Vastaavia tyhjäntoimittajan palkkiovirkoja löytyisi vaikka EU-komissiosta kunnon vasikoille. Komissaarien kengänkiillottajien esimies, tai Strasbourgin kokoushuoneen penkinlämmittäjä siksi aikaa, kun parlamentti istuu Brysselissä.

Mutta on nyt jumbendumben jos tuota ihmiskauppaa ei saada loppumaan. Yhden vuoden aikana kun tuhat kumivenelaivuria kyöräisi StHelenalle tai vastaavaan paikkaan, niin jo on ihme, jos liikenne ei yhtään vähenisi.

Jaa että pitäisikö Abu ja muut vasikat ottaa sitten EU:hun? Voisi muuten olla vaikea motivoida rahalla näitä jäämään, jos nytkin oletusarvoisesti keräävät omaisuutensa ja varastavat vähän naapuriltakin ja ottavat velkaa, että pääsevät kumiveneeseen tai Minskin koneeseen. Jos tuo liikenne saataisiin tyrehtymään, voisi olla ainakin siirtymäajan valmis ottamaan yhden Abun jokaista takavarikoitua kumivenettä ja kopitettua ihmiskauppiasta kohti EU:hun. Kun sana kiertäisi, että aina jollain kumiveneeseen pyrkijällä voi olla luvattu hillotolppa EU:ssa, sekin jo kylväisi kyräilyä ja eripuraa niin paljon, että ihimissalakuljettajat voisivat vetäytyä edes vähäksi aikaa koloihinsa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Tavallinen merenkulkija on tästä lähin lainsuojaton Välimerellä.

Heinäkuussa 2018 öljynportauslauttoja huoltava hinaaja Vos Thalassa erehtyi ottamaan kyytiin vuotavasta puupaatista 66 paremman elämän perässä Eurooppaan laittomasti yrittävää kehitysmaalaista. Libyan meripelastuskeskuksesta kävi käsky tuoda lasti takaisin Libyaan.

Huomattuaan kurssin kääntyneen poispäin Euroopan discovalojen loisteesta, vasta kuolemanvaarasta pelastetut aloittivat kapinan pakottaakseen Vos Thalassan kuljettamaan heidät Italiaan. Italian rannikkovartiosto kutsuttiin hätiin, ja porukka tuotiin kuin tuotiinkin Italian kamaralle.

Kaappausta yrittäneistä kaksi asetettiin syytteeseen. Asiaa on puitu tämän jälkeen kolmessa oikeusasteessa, ja nyt vihdoin korkein oikeus vapautti kaapparit syytteistä. Tämän tuomion jälkeen on ihan okei ottaa siviilialus haltuun väkivalloin ja pakottaa se tarjoamaan kyyti sinne minne mieli tekee.

Lainaus
VOS Thalassa case: historic sentence by Italian high court
OPPOSING DEPORTATION TO LIBYA IS NOT A CRIME


On December 16th, Italy’s highest court overturned the sentence issued by Palermo’s Court of Appeal in the conviction of two shipwrecked for the crimes of aiding and abetting illegal immigration, violence, and forceful resistance of a public official. The two had been rescued by the tug boat, Vos Thalassa, and opposed being returned to Libya while on board the rescue boat.

Trapani’s Preliminary Investigation judge had held that the acts were justified as self-defense because the two young people, having fled the Libyan hell, had acted to save themselves and the other survivors from the risks of new, serious threats to their right to live, physical safety and sexual integrity, and to protect their right to be taken to a place of safety and obtain international protection.

Palermo’s Court of Appeal, on June 3, 2020, amended the decision of acquittal and sentenced the two young refugees to three years and six months in prison with a fine of 52,000 euros believing the district court judge’s approach was “ideological” pointing out that “these problems must be adequately resolved in the only context designated for such matters, namely the arena of inter-state policy debate.”

Departing from such an approach, the Supreme Court today stated, “The migrant rescued at sea, asserting their right to not be re-fouled and opposing being returned to the country of Libya, was justified in resisting a public official,” thus reaffirming that the enforcement of human rights is based on the rules of international law which ensures the protection of human life and is not a state authority matter.
...
https://mediterranearescue.org/en/news-en/vos-thalassa-case-historic-sentence-by-italian-high-court/

Tapahtumien kullku.
Aiemmin tässä ketjussa.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 383
  • Liked: 1371
Ihmissalakuljettajien jatkoyhteyksiä on ollut järjestelemässä pitkästä aikaa luksusjahti Louise Michel. Se saikin heti kättelyssä kyytiin 31 asiakasta, mutta liekö tilat käyneet ahtaaksi kun loput 70 Eurooppaan paremman elämän perässä väkisin itsensä tunkevaa kiipesivät tunisialaiselle öljynporauslautalle.

Tunisian laivaston partio kävi noutamassa hädänalaiset turvaan, ja tuostakos nousi itku ja parku suvaitsevais-tiedostavissa piireissä. Tunisia kun kuulema ei ole turvallinen haaksirikkoisten nousta maihin! Siis Tunisia, ei Libya.

Jos Tunisia on niin hirveä persläpi ettei sinne voi ihmistä pelastaa merestä niin sitten on puoli maailmaa. Ihan vaan esimerkiksi jos katsotaan bruttokansantuotetta per asukas, Tunisia on 226 valtion listalla sijalla 142.

Lainaus
...
The Louise Michel’s crew managed to bring 31 refugees aboard their vessel, but the remaining 70 or so others climbed onto the nearby Miskar offshore gas platform, which Shell operates on behalf of the Tunisian government.

People climb up onto the Miskar offshore gas platform in the Mediterranean Sea
The Louise Michel warned on social media this morning that the refugees on the platform had been waiting there for over 14 hours and that the Maltese authorities, who are legally responsible for coordinating their rescue, were refusing to communicate.

The Tunisian navy arrived on scene later in the afternoon and took the 70 refugees from the platform to Tunisia, a move Louise Michel and many of the other NGO refugee rescuers condemned as a “pullback,” the unlawful return of refugees to an unsafe place.

“We witnessed an illegal pullback of around 70 people by several Tunisian Navy vessels from the Shell platform,” a crew member aboard the Louise Michel told The Civil Fleet today.

“We strongly condemn this violation of human rights and maritime law of which European authorities and Shell are complicit in.”
...
https://thecivilfleet.wordpress.com/2022/01/04/fossil-fuel-giant-shell-and-eu-maritime-authorities-accused-of-complicity-in-mediterranean-refugee-pullback/

Lainaus
“Of course, in any sane world, it would be rare that people seeking refuge needed rescuing because they would be travelling on a well maintained, commercial vessel to a country of their choice.”

Ihan vaan vinkkinä: ostaa laiva- tai lentolipun ja ottaa mukaan passin ja viisumin. Siten matkustaa turvallisesti ja taatusti halvemmalla kuin salakuljettajan kyyti.

Muutenkin kiirettä on pitänyt Välimerellä:

Lainaus
...
Over 1,100 people were rescued by civilian rescuers on three NGO ships in the central Mediterranean over the Christmas and New Year holidays.
...
The International Organisation for Migration (IOM) announced today that over 32,400 people were intercepted at sea and returned to Libya in 2021.
...
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 727
  • Liked: 103574
Lainaus
Arja Savolainen oli mukana pelastamassa 187 miestä ja 35 naista Välimerellä – "Kukaan ei jätä perhettään ja kotiseutuaan, jos ei ole pakko"

Kuopiolainen kätilö Arja Savolainen pelasti hukkumaisillaan olevia siirtolaisia Välimerellä. Maailman kriisialueilla työskennellyt Savolainen on nähnyt elämän ihmeellisen voiman. Se vie ihmistä eteenpäin surkeissakin oloissa.
Helsingin Sanomat 11.3.2022

Lainaus
Savolainen oli kotoisin Suomen Kuopiosta.

Hän työskenteli kansainvälisen Punaisen ristin ja SOS Mediterranee -järjestön pelastusoperaatiossa Välimerellä. 69-metrinen alus, Ocean Viking -nimeltään, päivysti Libyan rannikolla. Nuoret naiset oli pelastettu sinne pienistä veneistä, jotka olivat vaarassa upota Välimereen.

Lainaus
Savolaisen mukaan laivalle autettiin perheitä, jotka olivat tulleet esimerkiksi Syyriasta Libyaan. Jotkut olivat taivaltaneet jalan Afrikan maista viikkokausia ja joutuneet Libyassa pidätyskeskukseen pitkäksi aikaa ennen merimatkaa. Kansalaisuuksia oli yhteensä 17.

Onpa melkoinen sattuma, jos Savolainen on törmännyt parinsadan Libyan rannikolta poimitun joukossa edes yhteen syyrialaiseen perheeseen, kun syyrialaisten osuus Italiaan saapuvista on noin prosentti ja ylivoimaisesti suurin osa Libyaan hakeutuneista on miehiä. Noista syyrialaisiksi ilmoittautuneistakin monien voi olettaa valehdelleen kansalaisuutensa, koska syyrialaiset katsotaan monissa Euroopan maissa automaattisesti oikeiksi pakolaisiksi.

Lainaus
Matkalla oltiin ties millä. Savolaisen mieleen jäi Libyan rannikolla aalloissa keikkunut heppoinen kumivene.

”Veneen paksuus oli ehkä puolitoista milliä. Ei sillä ollut mitään mahdollisuuksia seilata valtameren yli.

Vaan eipä hätää, sillä alueella partioi meritakseja kuten tuo Arja Savolaisen Ocean Viking, jotka toimittavat asiakkaansa Libyan rannikolta turvallisesti Välimeren yli Eurooppaan.

Lainaus
”YOU ARE safe”. Niin oli kirjoitettu laivan kylkeen kiinnitettyyn isoon kylttiin. Se oli ensimmäinen viesti, jonka veden varasta pelastetut ihmiset näkivät. Moni pelkäsi, että heidät palautetaan Libyaan.

”Vakuutimme, että ei heitä sinne palauteta.”

Lainaus
SINÄ aikana kun Savolainen työskenteli laivassa, sinne pelastettiin 187 miestä ja 35 naista. Alle 18-vuotiaita heistä oli 84 ja alle 5-vuotiaita yhdeksän.

Lainaus
Oli myös toiveikkaampia tarinoita. Savolainen muistaa alle kolmekymppisen miehen, joka kertoi insinöörin koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja joka puhui hyvää englantia. Hän kuvaili Savolaiselle, että hänen perheensä oli joutunut köyhyysloukkuun. Sen vuoksi miehen isä oli masentunut ja yrittänyt itsemurhaa. Nuoren miehen suunnitelmana oli päästä Eurooppaan töihin, jotta voisi lähettää perheelleen rahaa. Hän yritti lohduttaa isäänsä suunnitelmallaan.

”Hän oli hyvin nokkela ja valveutuneen oloinen nuori mies. Tuli mieleen, että sellaisia Eurooppa voi töihin tarvitakin.”

Lainaus
EU-MAAT OVAT kiistelleet turvapaikanhakijoiden sijoittamisesta. Etenkin some-keskusteluissa joidenkin mielestä Eurooppaan pyrkijät pitäisi vain jättää oman onnensa nojaan, kun mailla on omatkin ongelmansa.

Mitä Savolainen tällaisesta ajattelee?

Tässäkin kohti hän ensin vain hymyilee.

”Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, mutta itse olen totaalisen eri mieltä.”

Savolaisen mielestä pohjoismaisella hyvinvointiyhteiskunnalla on hyvät mahdollisuudet auttaa.

”Ja jos yhtään humaaneja ollaan, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin auttaa. Länsimainen hyvinvointikin aika pitkälti perustuu siihen, että muut tekevät meille halpoja tavaroita huonoissa olosuhteissa.”

Auttamisen voi tehdä ja se on järkevintäkin tehdä muualla ja muuten kuin asuttamalla kehitysmaiden ihmisiä Eurooppaan. Avustusresurssien käyttö on luokkaa sata kertaa tehokkaampaa lähtömaissa ja niiden lähellä kuin Euroopassa ja aivan erityisesti Suomessa, joten ihmisten houkutteleminen tänne ei ole humaania vaan moraalitonta tuhlausta.

Lainaus
Hän sanoo, että itsekin pakenisi surkeista olosuhteista. Savolaisen mielestä kukaan ei jätä rakasta isänmaataan, äidinkieltään, perhettään ja kotiseutuaan, jos ei ole pakko.

Ja kuitenkin on loputtomasti tapauksia, joissa rakas isänmaa on jätetty, vaikka ei ole ollut pakko.

Lainaus
”Aina matkassa on pieni osa onnenonkijoita, mutta senkin länsimainen yhteiskunta kestää.”

Nimenomaan tuolta Libyan reitin kautta ei juuri muita tulekaan kuin onnenonkijoita, ja ei, länsimainen yhteiskunta ei kestä sen perustuksia murentavaa massamaahanmuuttoa, olivat muuttajien perustelut kuinka ylevät tahansa.

Lainaus
Savolaisen mielestä on loogista, että juuri nuoret miehet lähtevät matkaan. Heillä on siihen parhaat mahdollisuudet. Ei nuoria naisia voi yksin lähettää, hän lisää.

Minunkin mielestäni on loogista, että juuri nuoret miehet lähtevät matkaan, kunhan sitä ei puolustella joillain naurettavilla muka epäitsekkäillä motiiveilla.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 727
  • Liked: 103574
Maailma kylässä -festivaali näyttää lauantaina tämän langan aihepiiriin liittyvän elokuvan, jonka päälle on vielä keskustelutilaisuus. Järjestäjän tiedote:

Remembering Lampedusa

Lauantai 25.5.2019 13:15 – 14:15 Kyläkino, On the Rocks
Lokakuun 3. päivä 2013 eritrealaispakolaisia kuljettanut kalastaja-alus upposi Lampedusan saaren edustalla. 368 ihmistä menetti henkensä ja 155 selviytyi.   

”Remembering Lampedusa” tarjoaa vaihtoehtoisen tavan katsoa kuolemaa Euroopan porteilla. Viidestä lyhytelokuvasta koostuvan dokumenttiprojektin keskiössä ovat tilastojen ja anonyymien kuvien sijaan uhrien perheiden ja selviytyneiden yksilölliset tunteet ja tarinat.

Klo 14:15 Keskustelu: Uppoava laiva muutti pakolaiskeskustelun suuntaa.

2019 / Suomi/Ruotsi/Italia
Ohjaaja: Anna Blom
Kieli: ruotsi, tingrinya, italia, englanti
Tekstitys: englanti
Suosituskäraja: 12
Elokuvan kesto: 57 min

https://www.maailmakylassa.fi/ohjelma/remembering-lampedusa
https://rememberinglampedusa.com/

Lisää nyyhkyä samalta ohjaajalta samasta aiheesta.

Lainaus
Yö jona veljeni katosi

1 h 7 min

Adalin veli hukkui eritrealaisia pakolaisia kuljettaneen kalastusaluksen mukana Italian rannikolla, Lampedusan saaren edustalla. Adal Neguse sai tietää, että hänen veljensä oli yksi hukkuneista. Päästäkseen surunsa yli hän alkoi selvittää, mitä tuolloin oikeastaan tapahtui, haastattelemalla henkiin jääneitä ja merestä ihmisiä pelastaneita lampedusalaisia. Dokumenttielokuvasta tuli Adalin surutyö ja todiste siitä, ettei hänen veljensä ollut vain numero tilastoissa, vaan ihminen, jolla oli nimi ja kasvot. Ohjaaja: Anna Blom. Tuotanto: Tommi Seitajoki, Impressio Films, 2022.

Lähetykset
su 10.4.2022 klo 21.45 Yle Teema Fem
Yle Areena

Hbl: Livet efter en tur på Dödens hav 9.4.2022  (maksumuuri)

Hukkumisista puheen ollen Ylen Viimeinen sana -ohjelmassa keskusteltiin kuvajournalismiin liittyen Alan Kurdin ruumiskuvasta, mutta ei tietenkään avattu tapauksen taustoja. Siinä olisikin mainio dokumentin aihe, mutta taitaisi jäädä Yleltä ostamatta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 727
  • Liked: 103574
Kyseenalaistamatonta aktivistipropagandaa Hesarissa.

Lainaus
Aivan sietämätöntä” – Suomalais­lääkäri kertoo tilanteesta pelastus­laivalla, joka on jo viikon ajan odottanut pääsyä maihin Väli­merellä

”KYSEESSÄ on Euroopassa käynnissä oleva unohdettu, jatkuva katastrofi”, sanoo Tuuli Lehtivuori, Kansainvälisen Punaisen Ristin pelastustehtävällä oleva suomalainen lääkäri.

HS:n sunnuntaina tavoittama Lehtivuori on parhaillaan Ocean Viking -nimisellä aluksella, joka on jo viikon ajan odottanut viranomaisilta lupaa päästä Italian satamaan.

Aluksella on noin 300 Libyan rannikolta kansainvälisiltä vesiltä pelastettua Eurooppaan pyrkivää ihmistä. Ensimmäiset pelastetuista ovat olleet aluksella yksitoista päivää.

Merenkäyntiä koskevan lainsäädännön mukaan haaksirikkoutuneet ihmiset tulisi ottaa vastaan satamassa, Lehtivuori kertoo. Viime aikoina luvan saamisessa on kuitenkin saanut odotella kauemmin.

”Tämä on nyt seitsemäs päivä siitä, kun teimme hakemuksen ’place of safetystä’. Emme ole vieläkään saaneet vastausta. Nyt pyörimme ympyrää tässä Sisilian rannikolla ja odotamme, että pääsisimme jossain vaiheessa johonkin satamaan.”

TILAA on rajatusti, ja ihmiset nukkuvat kannella. Taudit, kuten flunssa, syyhy ja täit, leviävät laivassa. Parasetamoli on lähes lopussa, ja myös hygienian kannalta tärkeä saippua alkaa loppua. Ruoka taas tulee loppumaan joidenkin päivien kuluttua, Lehtivuori kertoo.

”Minusta se, että olemme Euroopassa ja meillä on tällainen tilanne, on aivan sietämätöntä.”

[...]

Libya on kauttakulkumaa siirtolaisten ja pakolaisten matkalla kohti Eurooppaa. Syyt kalliin ja vaarallisen matkan tekemiseen ovat moninaisia, ja reittejä on useita.

PUNAISEN RISTIN JA RANSKALAISEN KANSALAISJÄRJESTÖN SOS MÉDITERRANÉEN KÄYNNISSÄ OLEVAN PELASTUSTEHTÄVÄN ALUKSELLA ON MUKANA PALJON LÄNSIAFRIKKALAISIA. LISÄKSI ALUKSESSA ON ESIMERKIKSI SYYRIASTA, ETIOPIASTA, ERITREASTA, BANGLADESHISTA JA LIBYASTA LÄHTENEITÄ, LEHTIVUORI KERTOO.

UNHCR:n tietojen mukaan yli 40 prosenttia Välimeren tänä vuonna ylittäneistä on ollut lähtöisin Tunisiasta, Egyptistä ja Bagladeshista. Neljänneksi suurin lähtömaa oli Syyria.

”Tietysti sitä toivoo, että EU:n tasolla olisi enemmän taakanjakoa, että kohteena oleva rajavaltio ei joutuisi ratkaisemaan asiaa yksin. Mielestäni tämä on Suomellekin relevantti pointti, jos miettii sijaintiamme.”

Lukuisat ihmiset ovat saaneet Libyan poliisin käsittelyssä pahoja vammoja, joiden jälkitiloja Lehtivuori saa työssään hoitaa. Naiset ovat kohdanneet paljon seksuaalista väkivaltaa.

LISÄKSI MONILLA ON POLTTOAINEEN AIHEUTTAMIA PALOVAMMOJA, JOLLAISIIN LEHTIVUORI EI OLE MUUALLA TÖRMÄNNYT. ERITYISESTI KUMIVENEISIIN VUOTAA MOOTTORISTA HELPOSTI POLTTOAINETTA SISÄLLE. MERIVETEEN YHDISTYESSÄÄN SE VOI AIHEUTTAA HYVIN ILKEITÄ PALOVAMMOJA VENEEN POHJALLA VEDESSÄ ISTUVIEN KEHOON, LEHTIVUORI KERTOO.

Jos ja kun laiva pääsee maihin, pelastetut joutuvat koronapandemian vuoksi ensin satamassa odottaviin karanteenilaivoihin ennen pääsyään vastaanottokeskuksiin.

LEHTIVUORI kertoo ymmärtävänsä, että pelastustoiminta varmasti jakaa mielipiteitä.

”Mutta lääkärinä en näe pelastustoiminnalle vaihtoehtoa.”
Helsingin Sanomat 30.5.2022

Ihmisten kuskaamisessa Libyan rannikolta Eurooppaan ei ole kyse pelastustoiminnasta vaan ihan vain ihmissalakuljetuksesta, meritaksitoiminnasta. Ihmiset voisi "pelastaa" myös suoraan Libyaan, johon he kaikki ovat vapaaehtoisesti hankkiutuneet.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Fiftari

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 8 866
  • Liked: 9702
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
^Hätä on ihmisillä ympäri maapalloa. On kovin outoa että nuo ns. "hyvät" ihmiset meuhkaavat heistä jotka tulevat pääosin muslimimaista. Ukrainan kriisi alkoi niin "hyvät" ihmiset olivat sitä mieltä että auttaa pitää, mutta miksi nuo afrikasta ja stanioista tulevat eivät saa samaa kohtelua. Hyvinvointivaltiot ovat pumpanneet rahaa, materiaalia ja työvuosia noihin valtioihin eivätkä ne ole muuttuneet oikein miksikään. Ja jostain kumman syystä auttajat kuvittelevat että noiden käytös muuttuu taikaiskusta samalla kun pääsevät EU-alueen vaikutuksen piiriin.
Mitä eroa on mielisairaalalla ja Suomen valtiolla? Mielisairaalassa johtoporras on yleensä ihan terve

SatuSetä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 747
  • Liked: 1607
Kyseenalaistamatonta aktivistipropagandaa Hesarissa.

Helsingin Sanomat 30.5.2022

Ihmisten kuskaamisessa Libyan rannikolta Eurooppaan ei ole kyse pelastustoiminnasta vaan ihan vain ihmissalakuljetuksesta, meritaksitoiminnasta. Ihmiset voisi "pelastaa" myös suoraan Libyaan, johon he kaikki ovat vapaaehtoisesti hankkiutuneet.

Hesarin kommenttiosio on kyllä silmiinpistävän nuivaa verrattuna jokusen vuoden takaiseen. Onkohan kyse sensuurin hellittämisestä vai ajattelun lisääntymisestä..?

Pari esimerkkiä:
Lainaus
”Mutta lääkärinä en näe pelastustoiminnalle vaihtoehtoa.”

Jos on ottanut itselleen tällaisen tehtävän, niin olisi hyvä miettiä asia loppuun.
Emme halua näitä matkustajia laskea eläteiksemme. Olisi syytä katsoa kuinka heidät sijoitetaan turvalliseen maahan vaikka Afrikassa.
Jos kaikki neljä miljardia maahanmuuttajaa siirretään Eurooppaan, niin mihin miedät sitten siirretään ?

Lainaus
Mitä nämä pakolaiset Libyassa pakenevat kun olettavat pääsevänsä tuosta vain Eurooppaan seilaamalla meren yli? He ovat jo turvallisessa maassa mistä he lähtivät. Vai odottavatko he jotain erityiskohtelua tällä sirkustempulla sen sijaan että hakisivat asianmukaiset luvat virallisia teitä niinkuin kaikki muutkin siirtolaiset kaikkialta muualta maailmasta tekevät.

Erityiskohtelun odottaminen asettamalla itsensä ja perheensä ehdoin tahdoin meren armoille on vastuutonta ja typerää. Se on omiaan kuormittamaan Euroopan maiden pelastusviranomaisia joilla on muutakin tekemistä kuin kalastella itsensä tahallaan tällaiseen tilanteeseen saattaneita.

Lainaus
Laiva pääsee koska tahansa lähimpään Afrikan satamaan. Miksi lääkäri ei täytä velvollisuuttaan ihmeisten auttamiseen ja vaadi laivan kapteenia suuntaamaan satamaan? Miten olisi lääkärin vastuuseen saattaminen lääkärin valansa rikkomisesta?
Kissat on koiria ja hauki on kala, joka tekee pesän puuhun.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 727
  • Liked: 103574
Yhä massiivisemmaksi paisutettavaa Frontexia kehitetään alkuperäisestä tarkoituksestaan pakolaisjärjestöjen haluamaan suuntaan laittomien siirtolaisten oikeuksien valvontaan eli vapaan rajanylityksen takaamiseen.

Lainaus
Ihmisoikeusrikkomuksia ja valvonnan puutteita – Missä menevät Frontexin rajat?

Taina Tervonen

Kun Frontexin pääjohtaja Fabrice Leggeri ilmoitti erostaan huhtikuun lopussa, uutinen tuli sekä odotettuna että yllätyksenä. Kahden viime vuoden ajan Euroopan raja- ja merivartiovirastoon on kohdistunut vakavia syytöksiä ihmisoikeuksien rikkomisesta, ja Leggerin päätä on vaadittu vadille useaan otteeseen. Pääjohtaja on kuitenkin järjestelmällisesti kieltänyt kaikki syytökset.

Vakavimmat syytökset koskevat pakkokäännytyksiä eli Euroopan ulkorajojen yli tulleiden henkilöiden palauttamista rajan toiselle puolelle ilman mahdollisuutta hakea turvapaikkaa. Tällaiset käännytykset ovat lainvastaisia, sillä jokaisella on oikeus hakea turvapaikkaa eikä karkotusta voida toteuttaa ennen hakemuksen käsittelyä ja hylkäämistä. Käytännössä Frontexia siis syytetään perusoikeuksien räikeästä rikkomisesta.

Rikkomukset nousivat ensimmäistä kertaa näkyvästi esille lokakuussa 2020, kun monissa eurooppalaisviestimissä julkaistu selvitys osoitti viraston osallisuuden pakkokäännytyksessä eli niin sanotussa pushback-operaatiossa Kreikan rajalla.

Selvityksen mukaan Frontexin virkamiehet olivat todistaneet kreikkalaisen rajavartioston pakkokäännytyksiä niihin puuttumatta ja luovuttaneet rajalla pysäytettyjä ihmisiä kreikkalaisten huostaan. Operaatioissa oli käytetty voimaa ja vaarannettu ihmishenkiä, kun rajan­ylittäjiä oli viety Turkin aluevesien läheisyyteen, pakotettu pieniin pelastuslauttoihin ja jätetty ajelehtimaan merelle. Kahdessa tapauksessa Frontexin lentokone oli seurannut tapahtumia.

Kansalaisjärjestöt olivat soittaneet hälytyskelloja tällaisista operaatioista jo kuukausien ajan ennen selvityksen ilmestymistä.

[...]

Lisäksi Euroopan parlamentin työryhmä on seurannut Frontexia. Viime heinäkuussa julkaistussa raportissa todetaan, että virasto »on epäonnistunut turvapaikanhakijoiden oikeuksien suojelussa».

[...]

Frontexia nyt riepottelevat syytökset ovat nousseet esille sen jälkeen, kun viraston tehtäviä laajennettiin merkittävästi vuonna 2019. Tuolloin Frontex sai valtuudet palkata 10 000 raja- ja merivartijan pysyvät joukot vuoteen 2027 mennessä. Aikaisemmin virastolla oli 1 500 hengen reservijoukot, jotka voitiin hälyttää kentälle lyhyellä varoitusajalla.

Vuonna 2004 perustetun Frontexin mandaattia on muutettu jo neljä kertaa, aina kohti laajempia tehtäviä ja suurempaa itsenäisyyttä.

[...]

Tehtäväkirjon laajetessa viraston budjetti on kasvanut räjähdysmäisesti. Vuonna 2006 Frontexille oli osoitettu 19 miljoonaa euroa, vuonna 2020 jo 460 miljoonaa euroa. Vuosiksi 2021–2027 Frontex on saanut yhteensä 5,6 miljardin euron budjetin, mikä tekee siitä rahoitukseltaan EU:n suurimman viraston.

[...]

»Toivon, että Leggerin eron myötä koko viraston toiminta arvioidaan uusiksi. Kyse ei ole pelkästään yhden ihmisen toimista vaan järjestelmästä. Kontrollin puute on mahdollistanut nykyisen tilanteen, jonka seurauksena rajoilla kuolee ihmisiä», In ’t Veld sanoo.

Vaikka perusoikeuksien toteutuminen on kirjattu Frontexin velvollisuuksiin, se on käytännön tasolla jäänyt puolitiehen. Näin siitä huolimatta, että virastossa toimii perusoikeusvaltuutettu ja perusoikeuksia käsittelevä neuvoa-­antava ryhmä, johon kuuluu YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n ja kansainvälisen siirtolaisuusjärjestö IOM:n sekä kansalaisjärjestöjen edustajia.

Vuoden 2019 uudistusten yhteydessä henkilöstöön lisättiin niin ikään 40 perusoikeusvalvojaa, mutta näiden rekrytointi on takellellut.

[...]

Enda kuuluu senegalilaiseen Remidev-verkostoon, joka tarkkailee maahanmuutto­politiikkaa. Mbengue itse on toiminut 20 vuotta paluumuuttajien parissa.

»Frontex ei ole pystynyt tyrehdyttämään maahanmuuttoa Eurooppaan. Samalla Euroopan rajoille kuolevien ja katoavien ihmisten määrä on vain kasvanut»
, Mbengue sanoo.

Viime vuonna Välimerellä katosi tai hukkui IOM:n mukaan 2 048 ihmistä. Espanjalaisjärjestö Caminando Fronteras puhuu 4 404 kuolleesta pelkästään Espanjaan pyrkivien joukossa. Kaikkiaan Euroopan rajoilla olisi vuosina 1993—2021 kuollut lähes 45 000 ihmistä, arvioi kuolemia seuraava United-järjestö.

»Liikkuminen paikasta toiseen on osa ihmisyyttä, ei sitä voi noin vain estää», Mbengue toteaa.

Mbenguen mielestä olisi mielekkäämpää yhdessä pohtia, miten tuo liikkuvuus voitaisiin järjestää parhaalla mahdollisella tavalla kaikkien kannalta. Hän perää nykyistä avoimempaa keskustelua unionin ja Afrikan maiden välillä.

Euroopassa asuvien siirtolaisten kotimaahan lähettämät summat ovat monessa Afrikan maassa lähes yhtä suuria tai suurempia kuin virallinen kehitysapu.
Ulkopolitiikka 25.5.2022
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 360
  • Liked: 11345
  • Manner-Suomen Tasavalta
^Minua kiinnosti kuka on tuo lainauksessa mainittu Mbengue. Tällainen henkilö:

Lainaus
Pisimmälle viedyissä yhteistyösopimuksissa Frontex saa kolmannen maan suostumuksella partioida tämän alueella. Vuoden 2019 jälkeen Euroopan unioni on tehnyt tällaisia sopimuksia Albanian, Serbian, Montenegron, Makedonian ja Bosnia-Hertsegovinan kanssa. Tuorein sopimus solmittiin tämän vuoden maaliskuussa Moldovan kanssa. Sen tarkoituksena on tukea rajavalvontaa maassa, joka vastaanottaa paljon Ukrainan pakolaisia.

Samoihin aikoihin sisäasioista vastaava komissaari Johansson teki vastaavanlaisen ehdotuksen Senegalin viranomaisille. Aikomus olisi Johanssonin mukaan valvoa laitonta kalastusta ja laitonta maastamuuttoa Frontex­in kanssa yhteistyössä järjestettävien partioiden avulla.

Senegalin viranomaiset eivät ole reagoineet ehdotukseen toistaiseksi mitenkään. Toteutuessaan kyseessä olisi ensimmäinen kerta, kun Frontex partioi paitsi EU:n myös Euroopan ulkopuolella.

Senegalilaisia kansalaisjärjestöjä ehdotus huolestuttaa.

»Kun katsotaan, kuinka suuria summia EU on laittanut Frontexin toimintaan ja millaisia tuloksia se on tuottanut, täytyy todeta, että ne eivät ole kovin hääppöisiä olleet», toteaa Abdoulaye Mbengue senegalilaisesta Enda-järjestöstä.

Enda kuuluu senegalilaiseen Remidev-verkostoon, joka tarkkailee maahanmuutto­politiikkaa. Mbengue itse on toiminut 20 vuotta paluumuuttajien parissa.

»Frontex ei ole pystynyt tyrehdyttämään maahanmuuttoa Eurooppaan. Samalla Euroopan rajoille kuolevien ja katoavien ihmisten määrä on vain kasvanut», Mbengue sanoo.

--

»Liikkuminen paikasta toiseen on osa ihmisyyttä, ei sitä voi noin vain estää», Mbengue toteaa.

Mbenguen mielestä olisi mielekkäämpää yhdessä pohtia, miten tuo liikkuvuus voitaisiin järjestää parhaalla mahdollisella tavalla kaikkien kannalta. Hän perää nykyistä avoimempaa keskustelua unionin ja Afrikan maiden välillä.

Euroopassa asuvien siirtolaisten kotimaahan lähettämät summat ovat monessa Afrikan maassa lähes yhtä suuria tai suurempia kuin virallinen kehitysapu.

Esimerkiksi Senegal sai vuonna 2018 kehitysapua yli 610 miljoonaa euroa. Samaan aikaan siirtolaisten rahansiirrot kotimaahan olivat noin 560 miljoonaa euroa, yli kymmenen prosenttia bruttokansantuotteesta. Niillä rahoilla elätetään usein kotiin jäänyt perhe, maksetaan koulu- ja sairaalamaksut ja parannetaan kotipaikkakunnan elinolosuhteita esimerkiksi rakentamalla kaivo, koulu tai terveys­keskus.

»Tarvitsemme johdonmukaisempaa siirtolaispolitiikkaa myös Afrikkaan», Mbengue sanoo.

Pari huomiota:

1. Euroopan Unionin virastoa ollaan venyttämässä jonkinlaiseksi yleisafrikkalaiseksi maastamuuttovalvontavirastoksi. ???

2. Abdoulaye Mbengue saa palkkansa kansalaisjärjestöltä, mutta mistä kansalaisjärjestö saa rahansa? Senegalin valtioltako? Vaiko ehkä EU:n/YK:n kehitysapurahoista? Senegalilla tuskin on tällaiseen varaa, mutta toisaalta, siirtolaisethan lähettävät rahaa kotiin, eli valtio voi nähdä tällaisen myös kannattavana sijoituksena. Mbengue on ollut toiminnassa mukana 20 vuotta, ainakin hän on saanut tästä työn ja uran.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2022, 19:34:29 kirjoittanut Outo olio »
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Tagit: