HOMMAN KESKUSTELU > Tupa

Termihippaa

(1/3) > >>

junakohtaus:
Koska nykyaikaisessa politiikassa suussa hyvältä maistuvat termit ovat tavattoman tärkeitä, ehdotan että aloitamme oman Homma-myönteisen termistön kehittämisen. Tyypillisin esimerkki siitä mitä tavoittelen on käynnissä oleva kehitys rasisti-->äärioikeistolainen-->maahanmuuttajavastainen--> maahanmuuttokriittinen.

Aloitan: humanitäärinen maahanmuutto-->sosiaalinen maahanmuutto.

Jos tästä saadaan jotain järkevää aikaan, kasaan myöhemmin kirjaston puolelle sanastoa. Yritetään pitää setti asiallisena ja oikeasti käyttökelpoisena, skenehuumori ja pyhä oikeus kutsua neekeriä neekeriksi kukkikoot toisissa ketjuissa.

Camerarius:
Onko "sosiaalinen maahanmuutto" merkittävästi (tai edes vähän) parempi kuin "humanitäärinen maahanmuutto"? Suomessa kun yleisesti ottaen sosiaalisella on kovin positiivinen kaiku ja arvolataus, toisin kuin jossain muissa kulttuureissa (vrt. esim. welfare state - hyvinvointivaltio -ero).

Sanoisin pikemminkin, että sosiaalinen maahanmuutto on eri asia kuin humanitäärinen maahanmuutto. Erottelu siis on hyvä asia, mutta ei päittäin korvaaminen.

junakohtaus:
Mä itse ajattelen, että humanitäärinen maahanmuutto on sangen pieni osa nykyisestä sosiaalisesta maahanmuutosta. Sillehän ei tietenkään lopulta mitään mahda, mitä assosiaatioita kenellekin mistäkin tulee, mutta kyllä mä silti veikkaan sosiaalisen maahanmuuton kertovan paremmin mistä on kyse, vrt. sosiaalinen asuntotuotanto.

Camerarius:

--- Lainaus käyttäjältä: junakohtaus - 19.12.2008, 14:17:59 ---Mä itse ajattelen, että humanitäärinen maahanmuutto on sangen pieni osa nykyisestä sosiaalisesta maahanmuutosta.
--- Lainaus päättyy ---

Toki näin, humanitääriseen maahanmuuttoonhan sisältyy nähdäkseni myös pakolaisuus, ja siinä tuo humanitäärinen- sana on oikein sopiva. Tarkoitan vain sitä, että vaikka ottaisimme käyttöön termin sosiaalinen maahanmuutto, niin juuri pakolaisuuteen yms voidaan edelleen viitata termillä humanitäärinen maahanmuutto.

junakohtaus:
Joo kyllä näin.

Pro-mk-jengi yrittää kutsua ketä tahansa siirtolaiseksi tai geneerisesti vain maahanmuuttajaksi, tolloimmillaan työperäiseksi maahanmuuttajaksi ja nähdäkseni meidän pitäisi yrittää käydä näihin termeihin kiinni.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta