HOMMAN KESKUSTELU > Salonki

Kari Suomalainen ja hänen pilakuvansa

<< < (5/36) > >>

Mulukku:
Aivan loistava postaus, kiitos siitä!

Itse olen ollut Karin ihailija jo 1970-luvun alusta kun opin lukemaan sen verran, että osasin lukea vanhempien hyllyssä olleiden Karin kirjojen tekstit. Vitsit toki silloin lapsena menivät enimmäkseen ohi, vaikkakin Kekkonen nauratti joka tapauksessa. Näin 1960-luvulla syntyneenähän en lapsena osannut edes kuvitella, että olisi joku muu presidentti kuin Kekkonen, sillä silloin "Kekkonen" oli siihen aikaan presidentin synonyymi Suomessa.

Omasta kirjahyllystäni löytyy Karin kakarakirja. Vanhemmilla kirjoja on enemmänkin.

Tulipas muuten dinosaurus olo...

JohannaS:
Kiitoksia porukoille kehuista tuohon postaukseeni liittyen! Itse olin alun perin huolissani että aloituspostaus voisi olla turhan pitkä, mutta hienoa kuulla että ihmiset ovat saaneet siitä jotain irti :) Kiva myös että ketju katsottiin Salongin arvoiseksi.

Ja jeps, olen kuullut väitettä että nuorempi polvi hädin tuskin tuntee Karia nimeltä saatikka olisi lukenut hänen pilakuviaan, mikä on mielestäni sääli. Pidän Karin kuvia tärkeänä osana suomalaista kulttuuriperintöä; se on kuvastoa joka ei saa unohtua kansakunnan muistista. Enkä puhu nyt noista postaamistani kuvista. Mamu/moku-kuvat ovat pieni vähemmistö Karin julkaistusta tuotannosta, ja tämä on hyvä muistaa. Vaikka hän pari pilakuvaa teki mokutusaiheesta, niin hän julkaisi jotain 7500 pilakuvaa Hesari-uransa aikana ja oli muutenkin kulttuurimiehiä (mm. soitti fagottia ja kirjoitti pari näytelmää). - Eli kipinkapin kirjastoon, vitsi- ja pakinakirjojen osastoa setvimään! Taitaa joka kirjastosta löytyä vähintään muutama kappale Karin kirjoja :)

Googletin myös Karin nimeä tuossa yksi päivä, ja löytyi masentavan vähän Kari-skanneja. Ajattelin että voisin postata tähän ketjuun jatko-osan kunhan ehdin; joitakin kiinnostavia juttuja tuosta edellämainitsemastani Maxi Karista ja pari lehtiartikkelia. Voi kestää kylläkin jonkin aikaa ennen kuin pääsen skannailemaan. Ehkä viikko, ehkä enemmän.

Braani:
Joo hyvä avaus ja myös hyvä huomio, miten aikaansa edellä ainakin Suomessa valveutuneisuudessa Kari oli.

Vähän pelkään, että avoimuus ja keskusteluhalukkuus ei ole yhtään parantunut. Musta tuntuu, että ihmiset tiedostavat tän tabun nykyisin paremmin ja tietoisesti jättävät aiheen käsittelemisen. Ja ongelma kasvaa samaan aikaan.

vonmikko:
muistui tossa mieleen hyvät naurut aamukahvilla,
joskus -80 luvulla vaalien alla. karin alter ego
siinä pohti suurinpiirtein näin :

"DEMOKRATIA ... ONKO SE SITÄ, ETTÄ VIISAALLA MIEHELLÄ
JA TYHMÄLLÄ MIEHELLÄ ON YHTÄMONTA ÄÄNTÄ ... ?"

tästä varmaa on samaa mieltä niin moku -vastustajat
kuin -kannattajatkin ...

(suffragetit tosin saattoivat loukkaantua ...)

Mika:

--- Lainaus käyttäjältä: do.ut.des - 04.01.2009, 12:54:12 ---Mä en ymmärrä miten WSOY on uskaltanut painaa tällaisia piirroksia kirjoiksi.
--- Lainaus päättyy ---

Olen jo pari päivää naureskellut tuossa piirroksessa olevaa nahkatakkineekerin karikatyyriä ja vieläkin se jaksaa naurattaa...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta