UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: 2011-03-17 Umayya Abu-Hanna muutti Amsterdamiin (yhdistetty)  (Luettu 432733 kertaa)

Pekka Kemppainen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 502
  • Liked: 1720
Vs: 2011-03-17 Umayya Abu-Hanna muutti Amsterdamiin (yhdistetty)
« Vastaus #2400 : 12.02.2019, 14:18:28 »
Aina, kun joku suvakki viisastelee alkuperäisväestöistä, tulee esittää yksinkertainen kysymys: "Niin. Mikäs se Israelin alkuperäisväestö olikaan?"

Syyrian rannikkoa Egyptin rajalle asti, ja Jordanin laaksoa asutti ennen länsiseemiläisten heimojen tuloa kansallisuus, jota myöhemmän Foinikian kohdalla nimitetään gibliiteiksi erään heidän kaupunkinsa mukaan. He olivat ilmeisesti eteviä ja rauhanomaisia. Länsiseemiläisten nomadien tunkeuduttua alueelle Siinain autiomaan suunnasta, muodostui kanaanilaisiksi nimitetty väestö. Uusi nomadi-aalto, egyptiläisissä lähteissä k'habirut (=hebrealaiset) tunkeutuivat Kanaaninmaahan tehden paljon tuhoa. Sivistys otti takapakkia, ja kulttuuri patriarkaalistui, ja keksittiin julmuuteen yllyttävä kostonhimoinen ja kademielinen jumala JHW, joka oli esikuvana myöhemmille monoteistisille viritelmille.

Pronssikauden suuren kollapsin aikana maahan vaelsi Egyptiin hyökänneisiin #merikansoihin kuuluvia filistealaisia, jotka jäivät mm. Gazan alueelle, josta on kuulemma yhä ongelmia.

Ajanlaskumme alkuaikana Syyriassa oli valtakielenä länsiseemiläinen aramea, ja entiset etniteetit olivat sulautuneet. Aramealais-hellenistinen kulttuuri vallitsi kaupunkikeskuksissa, mutta maaseudulla oltiin niingun yhä siellä ollaan.

Bysantin vallan alla Syyria, mukaanluettuna Filistea-Phalestiina, oli kristillistä ja seemiläistä. 600-luvulla jKr. tapahtui kirjallisten fragmenttien mukaan useita sotilaallisia selkkauksia, joissa jonkinlaiset puoliuskonnolliset agitaattorit lietsoivat epäjärjestystä. Myöhemmin tarinaperinne tuolta ajalta kanonisoitiin Muhammedin hahmoksi.

Ensimmäisenä "Muhammedin" mainitsee mahdollisesti muslimivalloittaja al Malikin Kalliomoskeijaan kirjoituttama teksti ja hänen lyöttämänsä kolikot:

Lainaus
Vuonna 659 hän laskee liikkeelle kolikoita, tekstillä MHMT.  Vuonna 687 hän tuntee jo enemmän kirjaimia:  ”Muhammad rasul Allah” lukee kolikoissa: ”Ylistetty (olkoon) Jumalan lähettiläs”, tai sitten: ”Muhammed (on) Jumalan lähettiläs.”

Tuohon aikaan papiston kieli oli aramea, vaikka eteläseemiläinen arabia jo levisi beduiinien mukana. Kun piirtokirjoituksissa merkittiin vain konsonantit "ylistetty"-sanasta tuli erisnimen tapaan käytetty "Muhammed". Huomaamme, että myös Jeesus oli ylistetty, siis muhammed:

Lainaus
Imranin perheen suura (3: 144) kertoo profeetta Muhammedista: ”Muhammed on vain lähettiläs; edesmenneet profeetat ovat ennen häntä olleet (Jumalan) lähettiläitä”.

Toinen säe kertoo profeetasta myös: Pöydän suura (5:75): ”Messias, Marian poika, on vain Jumalan lähettiläs; lähettiläät ennen häntä elivät vain aikansa”.

Al Malikin rakennuttamassa muslimien pääpyhäkössä Kalliomoskeijassa, sisemmässä pyhemmässä arkadissa nimi Muhammed esiintyy vain kerran, Jeesus (Jeshua bin Mariam) neljä kertaa. Kaikki Muhammed maininnat (yksi sisemmässä, viisi ulommassa arkadissa) ovat muotoa ”Muhammed on Jumalan lähettiläs” , -siis eivät yksiselitteisesti henkilöä mainitsevia.

Islam on siis hybridi erilaisista kristillisistä ja synkretistisistä kulteista, ja se on vakiintunut jopa sata vuotta myyttisen perustamisensa jälkeen.

Palestiinalaiset ovat siis saaneet nimensä filistealaisilta ja uskontonsa sotapäällikköjen mukanaan kuljettamilta lahkolaissaarnaajilta, jotka aivan hyvin ovat voineet pitää itseään kristittyinä.

https://eurooppalaisuus.wordpress.com/2018/05/12/sisaltaako-koraani-kristillisia-ja-juutalaisia-teksteja/