Kirjoittaja Aihe: Homma på svenska  (Luettu 221498 kertaa)

chacha2

• Jäsen^^^
  • Liked: 1270
Vs: Homma på svenska
« Vastaus #120 : 31.03.2015, 10:30:33 »
Uppdrag Granskning on tehnyt jälleen mainion ohjelman Ruotsin (hätä)tilasta.
Här är programmet, på svenska:
Lainaus
UG-referens: Den slutna cirkeln

Här är hela manuset till reportaget ”Den slutna cirkeln” med länkat källmaterial. När Uppdrag granskning gör ett reportage så samlas en stor mängd material in för att hjälpa reportern att bilda sig en uppfattning om vad som har hänt. Här kan du se programmet, läsa manuset och ta del av delar av det källmaterial som samlades in. I spalten ”relaterat” till vänster finns materialet samlat i en lista. Reportrar är Lina Makboul och Henrik Bergsten.
...

I december 2010 förändrar regeringen svensk integrationspolitik i grunden. Arkitekten bakom reformen är folkpartisten Erik Ullenhag. Han har en tydlig idé. Istället för att flyktingar ska fastna i bidragsberoende ska dom snabbt slussas in på svensk arbetsmarknad. Två år ska det ta. Bostad – utbildning – arbete. Ödesfrågan ska äntligen lösas.
...

Flyktingkatastrofen ställer krav på vårt samhälle. Kommunerna måste förbereda socialtjänst, skola och barnomsorg. Över hela landet trängs nu flyktingar på tillfälliga boenden. Det är campingplatser, skidhotell och vandrarhem. Samir bor på flyktingförläggningen Restad gård, ett nedlagt mentalsjukhus med 850 platser. Hit kom Samir två dagar före julafton 2013. Dom som får uppehållstillstånd kallas i statistiken nyanlända. Samir är en av dom.
...

Vad är det egentligen som gått snett? Vi ska ta reda på varför Samir sitter här - och vi börjar i kommunen där han bor. Vänersborg ligger en timmes bilfärd norr om Göteborg. Det är en medelstor kommun med knappt 40 000 invånare. Dom senaste två åren har över 400 nyanlända flyttat hit och fler är på väg. I kommunhuset styr socialdemokraten Marie Dahlin och hon står inför ett svårt uppdrag. Hon har Sveriges kanske största flyktingförläggning här och har protesterat mot att Migrationsverket planerat fler platser i kommunen. Samtidigt får hon dödshot från personer som inte vill ha flyktingar i Vänersborg. Men Marie Dahlin är stolt över Restad gård. 
...

Samirs dröm om bostad och arbete verkar inte möjlig här i Vänersborg.  Kommunen saknar både lägenheter och jobb. Samtidigt som fler och fler nyanlända trängs på Restad gård.

Ett problem som sprider sig över Sverige. I hela landet sitter nu över 10 000 personer fast på flyktingförläggningar. Och det kommer att leda till att nyanlända tar till metoder som inte alltid är lagliga.
...

Jag åker till Samir för att berätta om alla svar vi fått. Om bostadsbristen, om modulbostäder, om vandrarhemmen i Norrköping, om att ministern och arkitekten bakom etableringen lovar att så fort Samir har en bostad då kommer han att få etablera sig i Sverige. Jag berättar också om jobben som inte finns i Vänersborg, men som Marie Dahlin vill skapa. Att det bara är fantasin som sätter gränser.  Att man alltid kan plöja en åker eller röja en skog. Allt detta berättar jag.

Samir: Jag vet inte vad jag ska säga jag är förvånad. Finns det inga bostäder? Jag förstår inte. Jag hör nyheter om att dom vill ta emot 50000 eller 100000 flyktingar 2015. Men har dom inte tänkt? Dom som sa detta att vi ska ta emot så här många flyktingar 2015 kände dom inte till bostadsbristen? Förstår du? Pratar dom inte med varandra? Finns det ingen som har tänkt?
... ...

http://www.svt.se/ug/ug-referens/ug-referens-den-slutna-cirkeln oma boldaus

Såhär gjordes programmet/ Näin ohjelma tehtiin:
http://www.svt.se/ug/sa-gjordes-reportaget-den-slutna-cirkeln

¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

Penan kaveri Eki

• Jäsen^^^
  • Liked: 651
  • Impivaarana 56 maata ja päälle 200 kaupunkia
« Vastaus #121 : 01.06.2015, 20:10:49 »
Skräppor på er alla!

Det har hänt ganska litet på den här sidan av forumet, så en liten aktivering skulle kanske vara på plats.

Veckoslutets incident i Jakobstad är kanske inte i sig värd en nyhet, men är sådär annors av den kalibern att finlandssvenskar i Österbotten borde få veta hur det ligger till och vad som är orsaken till att ungdomar som firar skolavslutningen, knivhuggs av diverse våldsbelägna personer. Vem knivhögg och varför?

Toisella: (IMHO), suomenruotsalaista poppoosta suurin ovat lähtökohtaisesti nuivia. Joukkoon mahtuu tosin pieni kööri maailmanparantajia. Pietarsaaren viime viikonlopun tapahtumien syy/seuraus pitäisi puida paitsi täällä, myös suomenruotsalaisessa lehdistössä… Sitä odotellessa.

Edt: s->t
« Viimeksi muokattu: 01.06.2015, 21:44:35 kirjoittanut Penan kaveri Eki »
Und wir sind dann Helden. Für einen Tag.

Leijona78

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 5978
  • Nuiva suomenruotsalainen. En ikniä typtoa.
« Vastaus #122 : 01.06.2015, 21:00:24 »
Skräppor på er alla!

Vafan? Du pratar som min brorsa.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Penan kaveri Eki

• Jäsen^^^
« Vastaus #123 : 01.06.2015, 21:29:04 »
Skräppor på er alla!

Vafan? Du pratar som min brorsa.

Brorsan, vad fan gör du här?

Skreppor! -> Gammalt "heil you" -uttryck från Grani (och prata, i stan -> bamla. Ditto i Åbo ->  kavera)

Enivei....  Här borde aktiveras, då det är helt klart att Calle Haglund / Ida Schauman försöker köra eget race, utan att veta vad det igentligen är fråga om.

Calle Haglund tror eller låter förstå, att OECD har i sin rapport konstaterat att all invandring är nationalekonomiskt positivt. De facto säger rapporten att invandring är lönsamt endast om invandrare kommer in på arbetsmarknaden och anställs direkt när dom immigrerat. Annars är immigrationen endast en kostnad.

(Ok, "skräppor", kommer från: Skräppor och glad Johanne!)
« Viimeksi muokattu: 01.06.2015, 21:42:35 kirjoittanut Penan kaveri Eki »

chacha2

• Jäsen^^^
« Vastaus #124 : 05.06.2015, 08:12:26 »
Mångkulturalismens baksidor behandlas såhär i Aftonbladet:
Lainaus
Husby har utvecklat en egen identitet

I  augusti förra året var jag i Husby och skrev att stadsdelen känns som Mellanöstern eller Nordafrika. Följaktligen blev jag grundligt utskälld på Twitter, jag kallades rasist, anklagades för att ha en kolonial syn och så vidare.

Nu återvänder jag och lunchar på en pizzeria med Zeliha Dagli och Necla Bora, två damer som för en generation sedan flydde till Sverige från Turkiet
.

De säger att Husby har blivit som Mellanöstern.

Sedan byter jag några ord med en företagare som säger att Husby är som utlandet. Själv stammar han från Turkiet och bor i Hallunda.

Vad ska man dra för slutsats av dessa uttalanden? Att Zeliha, Necla, företagaren och jag delar samma koloniala syn? Eller att vi alla fyra ur olika synvinklar gjort samma iakttagelse, att Husby är en stadsdel som har utvecklat en identitet som för tankarna till Mellanöstern snarare än norra Stockholm?

Men är det inte bra med olika identiteter – med mångkulturalism?

Zeliha tuggar på sin pizza Hawaii och frågar vad ordet betyder. Dans? Sång? Bra, ingen är emot att turkar, somalier, araber eller svenskar sjunger de sånger de bäst tycker om. Man behöver inte bygga en ideologi kring något så självklart.

Eller betyder ordet något annat? Att somliga människor i Sverige tillåts utsättas för religionens makt och den förkvävande hederskulturen?

– Det var det jag flydde från, säger Zeliha. Jag växte upp i en kultur där kvinnan var till för andra. Men jag ville utveckla mig och bidra till samhället. När jag kom till Sverige 1985 sa jag: Det här är mitt land! Här fanns demokrati, här hade kvinnorna rättigheter. Visst fanns det problem. Men bara småproblem.

Hon viftar med vänster hand som om hon viftar bort en fluga.

Necla är aggressivare och samtidigt mer skämtsam. Hon fnyser när jag nämner ordet mångkultur.

– Förklara vad det betyder! Det är skitprat.

Zeliha var tidigare förtroendevald i Vänsterpartiet, Necla är fortfarande med i partiet. De har varit aktiva inom föreningar och politik sedan de kom till Sverige, de har arbetat och kämpat sig in i samhället.

– För tio år sedan var det arbetslöshet och fattigdom som begränsade människornas utrymme, säger Zeliha. Nu har religionen tillkommit. Fundamentalisterna tar över vår stadsdel. Det började med de stora flyktingströmmarna för tre fyra år sedan.

Hon berättar om flygblad som stödde morden på satirtecknare i Frankrike, om barn som uppfostras i strikt religiös anda, om unga kvinnor som vill flytta för att komma undan kontrollerande bröder och om unga män som leker patriarker och ger sina mödrar order.

– Kvinnorna får inte arbeta även om de vill! säger Necla.

– Och Husby som är så fint, säger Zeliha.

Hon ser ut genom pizzerians stora fönster och blicken söker sig längre bort än parkeringsplatsen och hyreshusen.

– Här är grönt och jättevackert. Husen är nyrenoverade. De är lika bra som andra hus i Stockholm. Kanske bättre. Men när jag bjöd hit min systerdotter från Turkiet sa hon: "Moster, du bjöd mig till Sverige men jag kom inte till Sverige. Det är som Mellanöstern här."

Vi träffas därför att Zeliha publicerade en debattartikel i Aftonbladet i måndags. Hon skrev att hon funderar på att åter söka asyl i Sverige, ett Sverige som finns någon annanstans. Nalin Pekgul, tidigare ordförande i Socialdemokratiska kvinnoförbundet, har skrivit debattartiklar om religiösa fundamentalisters inflytande i Tensta.

Zeliha och Necla kan inte se att larmen fått någon betydelse. Det blir några artiklar, något TV-inslag, sedan händer inget mer.

– Alla mina svenska kompisar är rädda för att kallas rasister och islamofober, säger Zeliha.

Hon drev ett projekt för att visa nyanlända flyktingar Skansen, Kolmården, Stockholms stadshus och annat som vi förknippar med det traditionella Sverige bortom förorternas getton.

– Men de aktiva tröttnade. Vi fick inget stöd för verksamheten.

Hon har drivit kvinnokafé och haft möten så att kvinnorna ska ta plats i det offentliga rummet.

– Vi vill inte ha ett mångkulturellt samhälle, säger Necla. Vi vill vara med i det s v e n s k a samhället!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article20904452.ab

Vore absolut dags att stoppa fundamentalisternas framfart.
De har tillåtits få alldeles för mycket makt redan nu.
Tack vare alla mångkulturalismdrömmare.

Vore absolut dags att vakna upp till verkligheten.
I Sverige såväl som i  Finland.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2015, 08:17:40 kirjoittanut chacha2 »
¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

Albert Einstein

Leijona78

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
« Vastaus #125 : 05.06.2015, 10:26:30 »
Ongelma Ruotsissa on jo aidosti vakava, jos vastenmielisin mahdollinen paskalehti Aftonbladet on jo julkaissut kaksi juttua jossa monikulttuurisuutta on silmäilty kriittisin silmin. Näitä mielipiteitä ei olisi voinut julkaista vielä vähän aikaa sitten, tai niitä ei ainakaan nähty.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Emo

• Jäsen^^^
  • Liked: 21659
« Vastaus #126 : 05.06.2015, 11:45:00 »
Ongelma Ruotsissa on jo aidosti vakava, jos vastenmielisin mahdollinen paskalehti Aftonbladet on jo julkaissut kaksi juttua jossa monikulttuurisuutta on silmäilty kriittisin silmin. Näitä mielipiteitä ei olisi voinut julkaista vielä vähän aikaa sitten, tai niitä ei ainakaan nähty.

Laittakaa, hyvät ruotsinkieliset hommalaiset, kommenttinne tähän ketjuun ruotsiksi, että ruotsinkieliset lukijat ne varmasti ymmärtävät.
Tietysti on ystävällistä meitä suomijuntteja silmälläpitäen laittaa suomeksi, mutta näkisin täällä mieluusti vilkasta ruotsinkielistä keskusteluakin, vaikka itse en siitä kaikkea ymmärtäisikään.

Eli tällainen toive tällä kertaa, lisää ruotsia!!  :D

Sietäjä

• Jäsen^^^
  • Liked: 240
« Vastaus #127 : 08.06.2015, 15:56:23 »

Aftonbladet har nog gjort det tidigare också, men troligen för sällan. Detta artikel är från 2009.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article12043473.ab

Leijona78

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
« Vastaus #128 : 08.06.2015, 22:20:02 »
Under de sista månaderna har både AB (Aftonbladet) och Expressen publicerat debattartiklar (oftast av invandrare) som är kritiska mot invandringen. En orsak till detta kan vara att Moderaterna har försiktigt visat intresse till dialog med Sverigedemokraterna. Sedan kan vi analysera bakgrundsorsakerna till det att varför publicerar Metro, en av de mest politiskt korrekta tidningarna, nyheten om att mängden invandrare som stöder SD har femdubblats inom ett år.

chacha2

• Jäsen^^^
« Vastaus #129 : 09.06.2015, 06:32:25 »
Under de sista månaderna har både AB (Aftonbladet) och Expressen publicerat debattartiklar (oftast av invandrare) som är kritiska mot invandringen. En orsak till detta kan vara att Moderaterna har försiktigt visat intresse till dialog med Sverigedemokraterna. Sedan kan vi analysera bakgrundsorsakerna till det att varför publicerar Metro, en av de mest politiskt korrekta tidningarna, nyheten om att mängden invandrare som stöder SD har femdubblats inom ett år.

En annan orsak är troligtvis att tillståndet i Sverige börjar vara fem före explosiv.
Här en lång debattartikel i sin helhet om extremismen som frodas  ute i många svenska förorter:
Lainaus
"När får vi vårt första svenska förortskalifat?"
Publicerad 8 juni 2015

Det är hög tid för våra makthavare att vakna och bekämpa den enögda mångkulturalism och segregation som gett oss könsapartheid och jihadister som krigar för en mansdiktatur, skriver Maria Rashidi, Kvinnors Rätt.

Vanliga demokratiskt sinnade svenskar vaknar ur sin Törnrosasömn när vi dagligen läser om att ungdomar födda och uppvuxna i Sverige ”radikaliseras” till den graden att de väljer att resa till Syrien, Irak och Somalia för att kriga mot demokrati och för att förslava kvinnor. Allt i Guds namn i hopp om att komma till paradiset och belönas med sjuttiofyra oskulder. Hur är detta möjligt frågar sig den häpna medborgaren att vi har fått halshuggnings- och våldtäktsturister, jihadkrigare, ”Made in Sweden”?

Svaret är inte komplicerat. Detta är resultatet av 20 års konsekvent segregationspolitik. I namn av en enögd mångkulturalism har man låtit kulturella, etniska och religiösa manliga enklaver växa sig större och starkare. I dag är det dessa som dikterar villkoren i många förorter, från vilka svenskarna redan flytt. Det är bara män som syns på dessa förorters torg. Kvinnor vågar inte eller tillåts inte att sitta på kaféer eller klä sig i kjolar. Och barn tvingas till könssegregerad undervisning, flickor förbjuds att åka på skolutflykter eller umgås med pojkar. Kvinnor förbjuds också att gifta sig med ateister och människor med annan religion och förbjuds till och med att gå på kvällskurser.

Mångkulturalismens facit

Allt detta ingår i mångkulturalismen sedan länge och det är inget att förvåna sig över att vi har cirka 100 000 ungdomar som växer upp med diskriminering, förtryck och hot i hederns namn. Jag blev inte heller förvånad att höra att vi i dag har hundratals jihadister (kända av Säpo) vilka med vapen i handen krigar för Guds mansdiktatur. Jag som har rymt från det religiösa tyranniet i Iran ser förskräckt på hur det i jämställdhetens bästa land samma typ av fundamentalism växer sig allt starkare och jag vet inte vart jag skall ta vägen nu ännu en gång.

På Aftonbladets debattsida ger Zeliha Dagli i Husby utryck för sin längtan efter att emigrera till Östermalm för att fly från ”skuggorna” i Husby. Synd bara att hon inte vågar kalla ”skuggorna” vid deras rätta namn. Egentligen talar hon om islamister som – till skillnad från många liberala, demokratiska och sekulära muslimer – anser att västerlänningar / kafirer är fiender till deras Gud, kvinnor i korta kjolar är horor, bögar är sjuka och att sådana som jag som har lämnat islam bakom mig skall dömas till döden, liksom Salman Rushdi, Ayan Hirsi Ali eller Taslima Nasrin.

Men skall vi i Sverige gå runt våra verklighetsbeskrivningar som katten kring het gröt bara för att inte provocera religiösa fanatiker som varken tål kritik eller ens en karikatyr i en skämttidning? Denna självcensur och konflikträdsla förlamar samhället.

Inget med arbetslöshet att göra

Som ett brev på posten kom ett debattinlägg från en moderat politiker, Kahin Ahmed, som genast anklagade Zeliha för att sprida ”islamofobi”. Han levererade det politiskt korrekta budskapet: ”Rätt” fråga att diskutera är arbetslöshet, punkt. Att tala om mansdominans, könsapartheid, hedersförtryck, balkongflickor, jihadism, oskuldsterror och oskuldsintyg eller könssegregerade skolor är haram (förbjuden) att tala om. Som om jihadismen skulle vara avhängigt av arbetslöshet. Osama Bin Laden och hans mördarkollegor som körde in planen i World Trade Center var inte precis fattiga killar från ”utanförskapsområden”. Saudiarabiens kung eller ayatollorna i Iran är inte heller arbetslösa, ändå skickar de flickor som anklagas för kyskhetsbrott till döden. Men det skall vi hålla tyst om.

Nej, låt oss tala klartext eftersom vi inte kan göra det i många andra länder. Nu talar vi inte om arbetslöshet utan om ett ideologiskt krig som redan har utvecklats till väpnade krig på olika håll i världen. Vi talar om en allvarlig konflikt mellan de som ser kvinnor som jämlika och de som ser kvinnor som underkuvade, utan rättigheter att bli präster (imamer), utan rätt till sin egen mödomshinna, utan rätt till att umgås/gifta sig med vem hon vill, eller utan rätt att köra bil och klä sig i bikini. Tur att Kahin Ahmed har en annan moderat kamrat, Benjamin Dousa, som däremot vågade ta Zelihas parti. Fast nu vet jag ju inte vad Moderaterna står för: jämställdhet inklusive våra förorter eller censurering av känsliga frågor?

Miljonstöd till könssegregation

Jag själv bor inte i Husby utan i en annan förort med samma utveckling som Zeliha beskriver. Vår förening Kvinnors Rätt kämpar för kvinnors lika rättigheter oavsett var vi bor och vi har varnat för denna utveckling i många år. Men makthavarna stödjer med 70 miljoner kronor om året de religiösa församlingar som praktiserar könssegregation, påtvingar kvinnor oskuldsetiken och sjukförklarar homosexuella. (Finansieringen av könssegregationskulturer sker genom myndigheten SST – Nämnden för Statligt stöd till Trossamfund – och genom olika andra kommunala stöd).

I dag frågar jag mig också vart jag skall emigrera när Husby, Rinkeby eller Rosengård utropas till ett kalifat? Ett litet mångkulturellt förortskalifat finansierat av några oljeschejker (som bygger moskéerna i Sverige) är kanske inte så avlägset framtidscenario. Vart skall jag och de demokratiska och liberala muslimerna ta vägen som kan skilja mellan religion och politik och har respekt för kvinnor – även i bikini och för de bor ihop med någon som de älskar utan att vara gifta? Och kanske den mest intressanta frågan är: Vad kommer statsministern att göra när detta inträffar?

Avskaffa könsapartheid

Under tiden undrar jag om inte det vore enklare att i dag förebygga kyskhetsterror på våra gator, hedersförtryck och jihadism? Till exempel genom att låta Mona Sahlin och Nalin Pekul (en demokratisk troende muslim) bli integrationsministrar med uppdrag att avskaffa könsapartheid i våra förorter. De kunde börja jobbet med att begära – som motprestation för de utbetalda miljonerna – att landets imamer öppet går ut i medierna och förklarar för våra jihadbenägna ungdomar och deras vuxna inspiratörer att jihadism inte renderar en biljett till paradiset utan till helvetet. Utan oskulder.

Så länge den nuvarande utvecklingen pågår är vinnarna bara Sverigedemokraterna och de som hatar oss invandrare – oavsett om vi är för eller emot könsapartheid.

Maria Rashidi

ordförande Kvinnors Rätt
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2740346--nar-far-vi-vart-forsta-svenska-forortskalifat-

Mångkulturalismens facit i Sverige är allt annat än vackert alltså och skäl vore för oss i Finland att granska vart våra skattepengar går då islamska organisationer stöds med stora belopp, ty situationen i såväl Norge som Sverige visar att skattepengar har stött islamistiska organisationer som befrämjat/ befrämjar allt annat än toleranta och inkluderande budskap.
Voltaire

Albert Einstein

Penan kaveri Eki

• Jäsen^^^
Vs: Homma på svenska - Hbl
« Vastaus #130 : 06.08.2015, 09:49:38 »
Jahas, på Husis har man (hen hönsen) nu börjat lusläsa Homma:

Lainaus käyttäjältä: Husis
Det här ledde till en nyfiken diskussion på webbforumet Homma om vad tidskriften handlar om.

ÅU: Nynazister påstås felaktigt läsa högt ur ÅA-tidskrift

Det här är ju bra nyheter. Jag hoppas dom så småning om klarar av att få tummen ur aktern och börjar göra lite undersökande journalism om Finlands vänsterextremister och anarkister samt Lis och Dani-boys kopplingar till dessa våldsbenägna och kriminella element.

chacha2

• Jäsen^^^
« Vastaus #131 : 06.08.2015, 10:23:39 »

Det här ledde till en nyfiken diskussion på webbforumet Homma om vad tidskriften handlar om.

Det här är ju bra nyheter. Jag hoppas dom så småning om klarar av att få tummen ur aktern och börjar göra lite undersökande journalism om Finlands vänsterextremister och anarkister samt Lis och Dani-boys kopplingar till dessa våldsbenägna och kriminella element.

Får verkligen hoppas det för så sent som i förra veckan skrev Hbl ganska så noga om hur anarkisterna vill effektivisera sin verksamhet men inte i några kritiska ordalag precis,
snarare tvärtom:
http://hbl.fi/nyheter/2015-07-30/764592/vi-kan-inte-agera-effektivt-om-vi-inte-organiserar-oss

Voltaire

Albert Einstein

Leijona78

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
« Vastaus #132 : 06.08.2015, 10:39:17 »

Detta kommer ju aldrig att hända men man kan ju hoppas.

Penan kaveri Eki

• Jäsen^^^
Vs: Homma på svenska - Amnesty och prostitution
« Vastaus #133 : 12.08.2015, 09:42:45 »
Prostitution bör avkriminaliseras, säger Amnesty International som vill att det ska vara lagligt att både sälja och köpa sex. Svenska Amnesty är kärringen mot strömmen och kritiserar den nya policyn.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/amnesty-avkriminalisera-prostitution

Leijona78

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
« Vastaus #134 : 12.08.2015, 20:22:26 »
Amnestys principer är bra men det har lite för mycket koppling till vänsterfolk, ledsamt nog.

Roope

• Jäsen^^^
  • Liked: 69925
« Vastaus #135 : 12.08.2015, 20:26:36 »
Svenska Amnesty är kärringen mot strömmen och kritiserar den nya policyn.

Samma här:
Lainaus
Frank Johansson, verksamhetschef på Amnesty i Finland, är besviken på att Amnesty valde en linje där sexköp alltid är lagligt. Amnestys beslut har väckt ramaskri världen över.
...
Enligt Johansson ville Amnesty i Finland och i Sverige att man från land till land borde avgöra om det finns lagar som skadar prostituerade och i så fall avskaffa dem. I praktiken hade det inneburit att Amnesty skulle acceptera att sexköp är kriminellt i vissa länder om det inte finns bevis för att ett förbud skadar sexarbetare.
Svenska Yle: Amnestybeslut om sexköp orsakar ramaskri 12.5.2015
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Leijona78

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
« Vastaus #136 : 13.08.2015, 18:51:22 »
Bo Lundgren, fd. M partiledare: Fredrik Reinfeldt använde invandring som ett vapen för att förstöra Sverige https://m.youtube.com/watch?v=5FbyI6nYDII&t=4m20s&feature=youtu.be

duc

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 8880
  • Tecumseh
« Vastaus #137 : 19.08.2015, 16:22:12 »
Petteri Orpo på svenska:

Lainaus
19 ELO MITT FINLAND ÄR INTERNATIONELLT
Posted at 13:53h in Kotimaa, Yleinen   0 Comments
0 Likes
(Kolumni julkaistu Åbo Underrättelserissä 18.8.2015)

Det våldsamma upploppet i Jyväskylä den första augusti har väckt debatt om den ökande radikalismen i Finland. Det politiska våldet har lyckligtvist varit mycket sällsynt i vårt land hittills. Naturligtvist garanterar detta inte att situationen inte kunde förändras i framtiden.

Finland är ett land där medborgarnas grundläggande rättigheter respekteras. Lagen garanterar yttrandefrihet och mötesfrihet för alla, men det betyder inte att man skulle kunna göra och säga vad som helst utan konsekvenser. Att skylla på rasism och främlingsfientlighet, invandringkritik eller nationalromantik gör dessa inte acceptabla. Hotfullt språkbruk och våld är en björntjänst eftersom den gör en saklig debatt om invandringen svår. Av en högt uppsatt politiker har människor rätt att förvänta tankeväckande tal.

Finlands befolkning har varit mycket homogen. Jämfört med andra europeiska länder finns det fortfarande ganska lite utlänningar i Finland. Finlands perifera läge i utkanten av Europa, ett främmande språk och en lång och hård vinter är faktorer som förklarar situationen. Trots detta klarar ett inbundet Finland sig inte i en globaliserad värld. Vi måste vara frimodiga och internationella.
Finland är också ett land där utbildning och civilisering alltid har uppskattats. Det finländska skolsystemet har säkerställt att varje finsk medborgare kan studera vidare även upp till en doktorsexamen, oavsett förmögenhet eller social status. Men att vara civiliserad är inte bara att ha kunskap. Civiliserat beteende är att man tar hänsyn till andra, oavsett bakgrund.

Åtminstone delvis härrör sig radikalismen från problem som arbetslöshet, utslagning och ojämlikhet.
Bitterhet och hopplöshet kan leda till ett våldsamt beteende. Våld måste alltså ses som ett bredare samhällsproblem. Även från denna synpunkt är samhällsfördraget jätteviktig.
Vi behöver arbete och ekonomisk tillväxt – integration, hopp, omsorg och sammanhållning som effektivt förhindrar tillväxten av extremism. Det ogjorda brottet är det bästa brottet.

Visst måste polisen vara väl förberedd och ha uppdaterade uppskattningar om hotbilder. I Jyväskylä var våldet mitt på ljusa dagen överraskande, men trots detta fick polisen situationen under kontroll inom några minuter.
Ett snabbt svar från polisen var en indikation på att systemet fungerar.
Också i regeringsprogrammet är den inre säkerheten en viktig angelägenhet.
Regeringen har åtagit sig att säkerställa de interna säkerhetstjänsterna i hela landet. Regeringen ska utarbeta en rapport om hur det står till med den inre säkerheten. Rapporten ska vara färdig i maj 2016.
Ett problem är att myndigheterna saknar verktyg att verka på internet, vilket underlättar den radikala extremistverksamheten.

Finland är fortfarande ett tryggt land, där medborgarna kan lita på myndigheterna och på att nödhjälp är snabbt på plats.
Jag kommer att göra allt som står i min makt för att garanter att Finland är ett säkert land för alla medborgare också i framtiden.
Ingen ska behöva frukta för sin säkerhet, oberoende av nationalitet eller hudfärg.

Petteri Orpo
ὁ βίος βραχύς, ἡ δὲ τέχνη μακρή / vita brevis ars longa / learning one's craft takes so long that a lifetime may not be adequate (käännös Merriam-Webster)

P. Tuominen: "Tällaisen päätöksen tekeminen virkamiestyönä on sellainen päätös, että sen tekijän on syytä varautua (-), että hän saa päätöksestään vankeustuomion."

chacha2

• Jäsen^^^
« Vastaus #138 : 08.09.2015, 21:08:11 »
Petteri Orpo på svenska:

Lainaus
19 ELO MITT FINLAND ÄR INTERNATIONELLT
Posted at 13:53h in Kotimaa, Yleinen   0 Comments
0 Likes
(Kolumni julkaistu Åbo Underrättelserissä 18.8.2015)

... ...

Visst måste polisen vara väl förberedd och ha uppdaterade uppskattningar om hotbilder. I Jyväskylä var våldet mitt på ljusa dagen överraskande, men trots detta fick polisen situationen under kontroll inom några minuter.
Ett snabbt svar från polisen var en indikation på att systemet fungerar.
Också i regeringsprogrammet är den inre säkerheten en viktig angelägenhet.
Regeringen har åtagit sig att säkerställa de interna säkerhetstjänsterna i hela landet. Regeringen ska utarbeta en rapport om hur det står till med den inre säkerheten. Rapporten ska vara färdig i maj 2016.
Ett problem är att myndigheterna saknar verktyg att verka på internet, vilket underlättar den radikala extremistverksamheten.

Finland är fortfarande ett tryggt land, där medborgarna kan lita på myndigheterna och på att nödhjälp är snabbt på plats.
Jag kommer att göra allt som står i min makt för att garanter att Finland är ett säkert land för alla medborgare också i framtiden.
Ingen ska behöva frukta för sin säkerhet, oberoende av nationalitet eller hudfärg.

Petteri Orpo

Minister Orpo kunde med fördel ta lärdom av vårt grannland Sverige
som tyvärr INTE längre är ett tryggt land för alla.
Våldet är ett stort samhällsproblem och nu har det även nått lilla Örkelljunga,  utifrån.

I Örkelljunga har nu kommunen  i ren desperation skickat brev till  regeringen och Migrationsverket för att få hjälp med den nyanlända kriminaliteten och otryggheten:

Lainaus
Oro och förtvivlan över asylsituationen

ÖRKELLJUNGA Toppdelad

Stor oro, vanmakt och frustration upplevs över asylsituationen i Örkelljunga. Kommunen vädjar i ett brev till regeringen och Migrationsverket om verktyg för att kunna hantera situationen.

Publicerad 25 augusti 2015 21.37 · Uppdaterad 26 augusti 2015 07.46
Textstorlek:

Örkelljunga beskrivs som en liten kommun med strax under 10 000 invånare, som i grunden är positiv till att ta emot flyktingar, men vill göra det på ett kvalitativt bra sätt.

"Situationen påverkar alla som bor och visats i vår lilla kommun. Klimatet har blivit tuffare, många känner sig rädda och otrygga och med det kommer risken med ökad främlingsfientlighet, motsättningar och utanförskap."

I kommunen finns asylboenden för totalt cirka 250 personer, fördelat på lägenheter, ett före detta motell och ett för ensamkommande barn samt ett antal familjehemsplaceringar. På Åsljungagården kan det bli ytterligare 100 platser.

Kriminaliteten uppges ha ökat och polis ska ha tillkallats vid flera tillfällen. Våldtäkt, misshandeln och snatterier nämns, liksom att fritidsgården Centrumhuset fick stängas under en period.

På det största boendet - ett nedlagt motell - finns det 90 platser för vuxna och barn. Blandningen av olika etniska grupper ska ha lett till upplopp, hot och matvägran.

Socialnämndens ordförande Arne Andersson (M) säger att nämnden fått direkta rapporter från folk som drabbats av händelserna. När det gäller våldtäkten har ingen polisanmälan gjorts.

– Vi känner till att det förekommit, men målsägaren vill inte utsätta sig för den process det innebär att anmäla även om vi vädjat till henne. På asylboendet på det gamla motellet slänger kristna och muslimer mat på varandra. Vi har personal som inte kunnat gå dit utan polis vid omhändertagande av barn som far illa i den miljön.

Kommunen uppger även att man flera gånger slagit larm till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) om missbruk och rykten om försäljning av droger på ett privat hem för vård och boende (HVB-hem) med placeringar från andra kommuner.

Med en lista på fler punkter föreslås åtgärder för att förbättra mottagningen.

Örkelljunga vill se en bättre geografisk spridning vid upphandling av asylboenden och ha stopp på överbud av Migrationsverket som konkurrerar ut kommunala familjehem. Matchning vid placeringar på asylboenden för att undvika konflikter mellan boenden och ökad bemanning och tillsyn på asylboenden efterlyses. Vidare vill kommunen ha ersättning för lokalutökning, ombyggnader och personalförstärkningar i offentliga miljöer (skolor, fritidsgårdar med mera).

Politiskt råder enighet. Socialnämnden står bakom skrivelsen som undertecknats av dess ordförande Arne Andersson (M) och socialchef Christel Sundberg. Uppdraget kommer från ett lika enigt arbetsutskott i kommunstyrelsen.

– Vi befinner oss i en situation där vi måste påtala problemet, säger socialnämndsordföranden.
http://www.hd.se/lokalt/orkelljunga/2015/08/26/oro-och-fortvivlan-over-asylsituationen/

Asylsökandena som kommit till Örkelljunga har alltså inte bidragit med mycket positivt.
Utan anlänt till orten med mycket otrevligt i bagaget.

Kunde  vara bra att även vår finländska polis blir mer medveten om denna typ av hotbild.
Och vår minister Orpo kunde noga fundera på om ökad internationalism alltid är så lyckat.
Ty det finns trots allt starka indikationer på att alla asylsökanden inte är Guds bästa 17-åriga barn.
Likt Sipiläs 'juttukaveri' Fahad Firas..

Voltaire

Albert Einstein

Penan kaveri Eki

• Jäsen^^^
« Vastaus #139 : 08.09.2015, 23:14:32 »
Jag förstod från förra veckans Eftersnack, att Jeanette Björkqvist ev. hänger här för nån ny juttu i Husis… Om så, grüezi und herzlich willkommen in Homma! Gänget som är öppet för vilken som helst invandrar- och annan politisk debatt, anytime.

Feedback time: Problemet med Eftersnack är att det är typ bara dina och Londens åsikter som hörs... Yes, det är grejt att du spenderat tid i bla. Somalia och andra oroshärdar, men jag vet inte vem du kaverat med där, för dina artiklar är aningen ensidiga... Jag har också tillbringat en hel del arbets- och fritid i Mellanöstern, Kaukasien och i Asien. Och tyvärr, du vinklar dina inslag, helt i onödan.

Jag vet att det känns skit, men problemet vi har framför oss, är att en stor del av araberna inte klarar av att hantera västerländsk kultur: Allt fritt blir mitt, när man inte tidigare har haft någon måttstock i vad som är rätt eller fel.

För nån dag sen hade vi en asylsökande steroidgris i etern. Den här gullegossen hade chansen att bli filmad i ett inslag för Maikkarens sjuans nyheter. Han påstod sig vara 17 år, kidnappad och sade att hans far blivit dödad i, who knows what...Det hela lät så tjockt så att Maikkaren lät bli att köra inslaget mera vid Tians nyheter... Min erfarenhet från Mellanöstern och av Irakiska araber, är att hela gänget beter sig mer eller mindre på samma sätt: jävligt självcentrerat och skiter fullständigt i närmsta omgivning och medmänniskor. Därför ser där ut, så som där ser ut.

IMHO: Just nu tar vi in Irakier från södra Irak/Bagdad, som inte har haft några, what so ever, extensiella bekymmer på de senaste tio åren. Och ingen av dem kan jeesa våra hoppeligen växande IT-företag, ingen har hygienpass, truck-/lastbilskort eller certifikat för heta arbeten... Det enda det här gottebarnern gör, är att generera kostnader. För tillfället kostar den här cirkusen 40-58 euro per pers per dag, exkl. kostnader för våra tjänstemän. Det betyder att om den här bordellen fortsätter, så betalar nån ca. 1,6 miljarder euro per år (300 pers / dag * 365 dagar * 40 euro), för den här extravaganta lyckan och euforiska känslan över att få hjälpa. Och då är det skitsamma vad Sipilä försöker spara in på andra sidan av T-kontot.

Edit: typo
« Viimeksi muokattu: 09.09.2015, 09:22:20 kirjoittanut Penan kaveri Eki »

Emo

• Jäsen^^^
  • Liked: 21659
« Vastaus #140 : 26.09.2015, 22:24:29 »
Tämä on hyvä puheenvuoro/ Det här är bra samtal (or something):

Littorins upprop: Tillsätt kommission om flyktingläget

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/littorins-upprop-tillsatt-kommission-om-flyktinglaget

Lainaus
Nu riktar den förre arbetsmarknadsministern hård kritik mot dagens aktiva politiker för handfallenhet inför mottagandet av flyktingar och EU-migranter.

Han skriver bland annat att ”Det offentliga Sverige verkar skämmas för sig. Det tror inte på nåt, står inte upp för nåt, vill inte nåt. Ingen visar ledarskap, alla hukar av rädsla för att säga nåt förgripligt eller göra bort sig i ett offentligt samtal som passerat all verklig anständighet”.

Presis!

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
  • Liked: 1820
« Vastaus #141 : 15.10.2015, 00:02:42 »
Fint att jag hittade Homma på svenska!
Jag har varit här ganska länge, så hur är det möjligt att jag missat den här avdelningen?
Jag märkte att det bara finns fem sidor skrivna på svenska - borde man inte lansera hela forumet i en svenskspråkig version; dvs samma kategorier osv. fast på svenska?
Det skulle vara väldigt bra ifall Homma får nya skribenter även från Sverige. Vill man ha det bör man underlätta så att även registrering kan ske på svenska.

Och jag som hatar tvångssvenskan i Finland vill absolut att rikssvenskarna såväl som finlandssvenskarna har möjligheten att skriva här på Homma med sitt modermål.
Jag är ganska säker på att många invandringskritiker skulle se positivt på att forumet blev populärt även i Sverige. 8)

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
« Vastaus #142 : 15.10.2015, 02:57:38 »
Mycky bra sikasvenskaa kehiin, gamla toveri Swen till Eduskunta: Jag gillar ye olde freunde. Eli piruuttani sotken kaikkia kieliä kehiin, RuÅtsissa ei kyllä kannata suomiruotsia käyttää, vedetään vaikka kybällä Texasia. Paree palvelu, sano. Rutsalaiset (pun intended) ovat suomalaisia kohtaan armottomia rasisteja, en finne igen sa ja. Guess who, Dr. Who.

Nämen tjänare kisen (Eller buttan?)
Riksdagen? Vilket land?
Föredrar att sitta på Helgeandsholmen å speja ut över Riddarfjärden va.
Rasistiska åsikter gentemot vita EXISTERAR ICKE!!! Det har jag läst i Aftonhoran va...

Finlandssvenskan har jag lite svårt med, trots att jag har finlandssvenska rötter.

Med schyssta hälsningar till alla som tar sig i kragen och orkar skriva på svenska här på Homma. 8)

Nötkötti

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 14
  • Jäätyvän Helvetin Enkeli
« Vastaus #143 : 15.10.2015, 03:10:19 »
Fyi fittan fan, sa ja. Koulusvenska riittää just och just lukemiseen, taisin olla nuorena fennomaani tai anglofiili. Nykyään vain maaninen vuorenpeikkko from Trollhättan.
Harmittaa vähän, saksakin jäi huonoksi. Mitäs näistä. Ja paranemisia.

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
« Vastaus #144 : 15.10.2015, 04:39:45 »
Prostitution bör avkriminaliseras, säger Amnesty International som vill att det ska vara lagligt att både sälja och köpa sex. Svenska Amnesty är kärringen mot strömmen och kritiserar den nya policyn.

Homefucking is killing prostitution  ;)

Nötkötti

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 14
  • Jäätyvän Helvetin Enkeli
« Vastaus #145 : 15.10.2015, 05:00:52 »

Homefucking is killing prostitution  ;)

Never!

Kuka sitä nyt lastensa äitiä viitsisi, varsinkin vanhaa turvonnutta kotivalasta.

Jos maamme valloitusta suunnitteleva ISIS olisi älynnyt lähettää etujoukkoihinsa myös houreja. joita olisi päässyt paratiisia ennenkin hourimaan, olisi kurkunleikkaajien laki (sharia) jo voimassa.

Fistfuckin beats five sisters.

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
« Vastaus #146 : 23.10.2015, 18:17:07 »
 Jävla svenskar >:(   http://www.svenofsweden.se/

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
« Vastaus #147 : 11.12.2015, 17:33:20 »
Här kommer en liten kuplett som redogör om svenskarnas syn på den typiske finländaren djupt inne bland Saarijärvis moar.
Den eminenta sångtexten härrör från självaste Ulf-Peder Olrog.
Den lika eminenta sångstämman tillhör Stanley Holmer.

https://www.youtube.com/watch?v=t-TyIgTx4lY

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
« Vastaus #148 : 11.12.2015, 17:52:43 »
Nu vill jag posta en sång till Schwänskarna. Det eminentna finländska bandet Klamydia har gjort en rörande sång som djupt visar våra finländska känslor när man får njuta av svenska operasångares närvaro.

I sången finns också en positiv lösning...
Vi finländare är ju lite känslomässiga ibland. ;D

https://www.youtube.com/watch?v=PpPKJRsgOR0

chacha2

• Jäsen^^^
« Vastaus #149 : 13.12.2015, 10:28:36 »
Se Samhällsmagasinets reportage om
Lainaus
Julkaistu 11.12.2015

Södertörns Brandförsvarsförbund satsar på mångfald vid nyanställningar.

Detta har fått till följd att män med både utbildning och gedigen erfarenhet inte fått anställning hos Södertörn, samtidigt som vi ser att personer helt utan erfarenhet från yrket har fått anställning vid samma anställningstillfälle.

Brandmännen berättar också om en organisation där man inte längre klarar av sitt uppdrag, där insatser går fel, och allmänheten och brandmän utsätts för fara.

Frågan är om man i sin iver att jobba mot diskriminering själva börjat diskriminera?

https://www.youtube.com/watch?v=_Zm3NQoJuQw

Är detta något att sträva till även i Finland?
Mitt svar är nej.

Trailer with English subtexting :
https://www.youtube.com/watch?v=hRuX4ZE7v9o
Voltaire

Albert Einstein

Tagit: ruotsin kieli