UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Homma på svenska  (Luettu 149046 kertaa)

Ayla

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Homma på svenska
« Vastaus #60 : 30.05.2009, 19:28:12 »
Och jag vet ingenting vad era tidningar skriver om honom. Jag har läst en gång om han i HBL. Och det var inte mycket det.
HBL? Jag skulle inte tro ett ord vad den där tidningen skriver om Halla-aho.

Jag ser inget fel på HBL. Tidning som tidning och det är bra för mig att den är på svenska.

pelle12

• Jäsen^^^
  • Liked: 78
    • Profiili
« Vastaus #61 : 04.06.2009, 21:36:34 »
Och jag vet ingenting vad era tidningar skriver om honom. Jag har läst en gång om han i HBL. Och det var inte mycket det.
HBL? Jag skulle inte tro ett ord vad den där tidningen skriver om Halla-aho.

Jag ser inget fel på HBL. Tidning som tidning och det är bra för mig att den är på svenska.
Jag är inte förvånad på grund av vad du har skrivit på sistone. Jag måste medge jag är lite besviken på dig. Jag trodde du vore lite klokare.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2009, 22:16:31 kirjoittanut pelle12 »

Koodiorava

• Jäsen
  • *
    • Profiili
« Vastaus #62 : 04.06.2009, 22:13:26 »
Lainaus käyttäjältä: Ayla
Jag ser inget fel på HBL. Tidning som tidning ...

Skämtar du?

(http://souchepictures.files.wordpress.com/2008/08/find-lande.gif)

Blir sur på människor som leker dumma (eller verkligen är det), men måste ändå "få vara med i debatten" och tas på allvar.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2009, 22:17:23 kirjoittanut Koodiorava »
<?php $homma ++; ?>

Koodiorava

• Jäsen
  • *
    • Profiili
« Vastaus #63 : 04.06.2009, 22:19:18 »
Lainaus
Jag har inget emot om man kritiserar Islam vid behov. Men jag tycker inte om att muslimer klassas  som "skit".
...var har du sett något sånt hända?
<?php $homma ++; ?>

pelle12

• Jäsen^^^
  • Liked: 78
    • Profiili
« Vastaus #64 : 04.06.2009, 22:37:11 »
Lainaus
Jag har inget emot om man kritiserar Islam vid behov. Men jag tycker inte om att muslimer klassas  som "skit".
...var har du sett något sånt hända?
Troligen, nåt sånt måste hon ha sett eller åtminstone hon tror att hon har sett något sådant (och det är ju samma sak, så gör många andra anti-rasister också).

Koodiorava

• Jäsen
  • *
    • Profiili
« Vastaus #65 : 04.06.2009, 23:10:01 »
När en människa faller för kriminalitet, är inte ens nationalitet avgörande. Det är den människans mentalitet som är avgörande. Ens mentalitet, psyke, är ofta en produkt av händelser i ens liv, erfarenheter och medgångar och motgångar.
Varför lämnar du bort kultur? Tycker du att alla kulturer i hela världen har exakt samma värden (som bestämmer lagarna = som bestämmer vad som är kriminellt och vad som inte är)?

Ni i Finland har inte många invandrare. Ändog gnäller ni. Vill ni vara helt isolerade av övriga världen?
Definiera "många".
Hur många tycker du vi ska ha före vi kan börja "gnälla"?
Svara gärna med en konkret mängd.

Jag accepterar att man kan vara mot invandring.
Men ingen här är ju det! Det skulle ju vara som att säga att någon är "mot mat", då han eller hon inte gillar att hamna äta sjutton liter ärtsoppa per dag. Poängen är ju förstås vem och hur många det är som vandrar in.

Och jag accepterar att man gnäller över kriminalitet ...
Att du väljer använda order "gnäller" hela tiden ritar en ganska klar bild om din attityd. Tycker du att kriminalitet är något som man inte borde "gnälla" över? Är det "gnällande" om kriminaliteten framstår p.g.a. finsk alkoholism? Blir det då "kritik" istället?

Jag förstår finska.
Varför läser du inte mera än ett par av Halla-ahos skriverier då? Känns ju dumt att du har så starka åsikter om saker han skriver om, men har inte orkat kolla vad det handlar om.

Men jag var förstås förvånad att det finns rasister här. För jag vet att sådant skadar forumets anseende utåt. Med andra ord, forumet är inte rumsrent. Men det kanske är inte heller meningen att här skulle råda rumsrenhet?
Det här är ju somom någon t.ex. talade gott om judar i Tyskland på 30-talet i någon källare, och en medlem av Hitler Jugend lyssnade vid fönstret och fnös över "orena åsikter".

Hur definierar du en "rasist", förresten? Begreppet verkar vara så jävla flummigt nuförtiden att man vet inte vad man ska akta sig för.

Alla kan ju inte ha precis likadana värderingar. Man bör acceptera det att andra har lite annorlunda värderingar.
Oberoende av värderingarna i fråga? Konstig logik. Att acceptera något kan ju inte vara automatiskt en bra sak. Vad är "lite" annorlunda?

Men allt skall gå enligt staten lagar iaf.
Och vem tycker du ska bestämma över hur lagarna fungerar? I ett demokratiskt system, alltså. Lagar är ju inte statiska grejer.

...ska titta på resten av diskussionen jag missat då jag igen hittar en ledig stund.
<?php $homma ++; ?>

Ördög

• Jäsen
  • *
  • Liked: 4
    • Profiili
« Vastaus #66 : 25.07.2009, 20:07:05 »
Tack för det! Alla "hommaiter" med svenska som modersmål skulle nu kunna visa att även svenskspråkiga kan tänka genom att skriva ett par rader här. Detta visar andra finlandssvenskar och toleranta finskspråkiga att Homma inte är en inskränkt rörelse för rasistiska skinnskallar.

Okej. Då säjer jag bara Morjens allihop en gång till, den här gången på svenska. Den här tråden tycks inte vara vidare välbesökt, men man kan ju försöka hålla liv i den av principiella skäl.

Åj hur mycket kul det är att kunna snacka rasistisk strunt också på svenska. Finnarna ut ur Finland!  ;D

Alltid då jag på debattforum eller toalettväggar läser gallsprängda uppmaningar till hurrirna att flytta tillbaka till Sverige "därifrån de en gång kom", kontrar jag med att också finnpajsarna gärna får sticka tillbaka till sitt "ugriska urhem" där nånstans bakom Volgakröken. Men annars försöker jag bete mej hyfsat.

« Viimeksi muokattu: 25.07.2009, 20:17:44 kirjoittanut Ördög »
Där brinna två lågor i Finlands gård. / Och stryper du ena ljuset / hur mycket du ägnar det andra din vård, / var säker: det mörknar i huset.

Jarl Hemmer, 1934

Elisa

• Nuivaniemi
  • Jäsen^^^
  • *
  • Liked: 19
    • Profiili
« Vastaus #67 : 25.07.2009, 22:25:56 »
Alltid då jag på debattforum eller toalettväggar läser gallsprängda uppmaningar till hurrirna att flytta tillbaka till Sverige "därifrån de en gång kom", kontrar jag med att också finnpajsarna gärna får sticka tillbaka till sitt "ugriska urhem" där nånstans bakom Volgakröken. Men annars försöker jag bete mej hyfsat.

Ördög=fan på ungerska.  ???

Finnarnas urhem är int ugrisk.  >:(
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Aldaron

• Jäsen^^^
  • Liked: 8
  • Pragmatisk vänsterkonservativ
    • Profiili
« Vastaus #68 : 26.07.2009, 00:51:07 »
Tack för det! Alla "hommaiter" med svenska som modersmål skulle nu kunna visa att även svenskspråkiga kan tänka genom att skriva ett par rader här. Detta visar andra finlandssvenskar och toleranta finskspråkiga att Homma inte är en inskränkt rörelse för rasistiska skinnskallar.

Okej. Då säjer jag bara Morjens allihop en gång till, den här gången på svenska. Den här tråden tycks inte vara vidare välbesökt, men man kan ju försöka hålla liv i den av principiella skäl.

Åj hur mycket kul det är att kunna snacka rasistisk strunt också på svenska. Finnarna ut ur Finland!  ;D

Det där med det "ugriska urhemmet" är
a) Inte särskilt konstruktivt. Om några tonårsextremister pratar (eller skriver) skit behöver man inte sänka sig till deras nivå. Det är liksom inte vår stil, om du fattar vad jag menar.
b) Finskan hör faktiskt inte till de ugriska språken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ugriska_språk
http://en.wikipedia.org/wiki/Ugric_languages
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finsk_ugriska-språk
http://en.wikipedia.org/wiki/Finno-Ugric_languages
c) Tanken på ett "urhem bortom Volgakröken" är numera helt föråldrad. Snarare tenderar man att tänka mer eller mindre så här:
"There is evidence that before the arrival of the Slavic speaking tribes to the area of modern-day Russia, speakers of Finno-Ugric languages may have been scattered across the whole area between the Urals and the Baltic Sea. This was the distribution of the Comb Ceramic Culture, a stone age culture which appears to have corresponded to the Finno-Ugric speaking populations, c. 4200 BC - c. 200 BC." (Wikipedia)  
d) De flesta finskspråkiga tänker faktiskt inte att vi antingen borde avstå från vårt språk eller flytta "hem" til Sverige. Sanningen är ju att om de verkligen tänkte på det viset, skulle vi inte ha en enda svensk skola (eller vägskylt) kvar i det här landet. Den finlandssvenska folkgruppens framtid beror på två faktorer som båda är nödvändiga, nämligen:
 1) på oss själva (naturligtvis) men också på att
 2) majoriteten även i fortsättningen förhåller sig mer eller mindre positivt till tanken om Finland som en tvåspråkig nation, alltså det som Folktingets devis "Ett folk - två språk / Kahden kielen kansa" vill uttrycka.
Om vi börjar använda oss av samma slags argument som de äktfinska extremisterna, går vi bara i deras fälla och ger dem ammunition som de sedan kommer att använda mot oss. När de vill värva nya anhängare vill de ju göra gällande att vi är kantänka "bara ett gäng illojala språkrasister" som inte "förtjänar" att ha vårt språk som Finlands andra nationalspråk.
Och då gäller det att inte ge dem minsta lilla anledning att påstå något sådant om oss.
Förresten (fast det här hör ju egentligen inte till saken): jag har en ganska stark känsla (som baserar sig bland annat på att du använder ordet "finnpajsare" som inte riktigt hör till hforsvokabulären) att du inte är hemma från huvudstadsregionen. Jag skulle nog gissa att du är hemma från antingen Österbotten (det mest sannolika alternativet) eller Västra Nyland.
Gissade jag rätt?  
« Viimeksi muokattu: 26.07.2009, 02:07:15 kirjoittanut Aldaron »
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Miniluv

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 11305
  • Mode EVP. 1/949jkl #propelipää
    • Profiili
« Vastaus #69 : 26.07.2009, 01:14:15 »
Lainaus
Åj hur mycket kul det är att kunna snacka rasistisk strunt också på svenska. Finnarna ut ur Finland!

Älkää nyt varsin villiintykö...
"Luulisi että tähän ikään mennessä olisi edes jotain tajunnut elämästä ja yhteiskunnasta." Rosa Meriläinen, HS 30.9.2014

Viestistäsi tulee minulle ilmoitus, jos kirjoitat tekstiin @Miniluv. Tai laita yksityisviesti.

IDA

• Vieras
« Vastaus #70 : 26.07.2009, 01:18:57 »
Hei på dig! Vi gör rokkarolla här i Pyttis. Vad gör Du?

:)

ajuha

• Jäsen^^^
  • Liked: 14
  • S.Y.L.B
    • Profiili
« Vastaus #71 : 26.07.2009, 01:32:46 »
de var gamla kubbe, j.fogerty  sung, ven kan stoppa någon som kommer ålltid, invånare.

Aldaron

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #72 : 26.07.2009, 01:33:36 »
Hei på dig! Vi gör rokkarolla här i Pyttis. Vad gör Du?

:)
Varje dag lär man sig något nytt. Man får väl anta att "John Fogerty" (egentligen Johan Fagerström) är ursprungligen hemma från Pyttis. Vem som helst hör ju att han sjunger på pyttisdialekt...  8)
« Viimeksi muokattu: 26.07.2009, 02:03:33 kirjoittanut Aldaron »
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Phantasticum

• Jäsen^^^
  • Liked: 2044
    • Profiili
« Vastaus #73 : 26.07.2009, 01:43:40 »
(http://souchepictures.files.wordpress.com/2008/08/find-lande.gif)

Den här reklamen är äkta och ingen photoshop? Jag förmodar att figuren måste vara en kvinna men hon ser ut som en Afrikan Drag Queen 2009.

IDA

• Vieras
« Vastaus #74 : 26.07.2009, 10:01:23 »

Vem som helst hör ju att han sjunger på pyttisdialekt...  8)

Jag läs det i himlajorden långa time ago :)

Koodiorava

• Jäsen
  • *
    • Profiili
« Vastaus #75 : 26.07.2009, 15:24:30 »
Den här reklamen är äkta och ingen photoshop? Jag förmodar att figuren måste vara en kvinna men hon ser ut som en Afrikan Drag Queen 2009.

Reklamen är tyvärr äkta, ja. Kampanjen var igång för ett par-tre år tillbaka.
<?php $homma ++; ?>

Ördög

• Jäsen
  • *
  • Liked: 4
    • Profiili
« Vastaus #76 : 27.07.2009, 11:35:55 »
Tack för en rad mycket kloka ord, Aldaron. Jag är som du vet nykomling här på forumet, och ännu inte helt på det klara med a) hur mycket jag kommer att hinna vistas här, och b) debattreglerna och -kutymen. Just nu är jag därtill lite trött ... men vill ändå ge dig ett stort fång med rosor för att du orkar medverka i den där tråden om svenskans ställning i Finland, och ge svar på tal - utan att förfalla till vulgariteter. Jag önskar jag hade samma sisu som du.

Gliringen om det ugriska urhemmet har jag ärligt talat bara använt mig av ett par gånger, och så vitt jag minns är det ett bra tag sen ... I normala fall försöker jag nog undvika att sänka ribban, och för det mesta håller jag helt enkelt käft och byter diskussion när det inte finns nåt mer att tillfoga.

Jo, jag vet att urhemsteorin är förkastad, men här handlade det uttryckligen om att besvara det lika vrickade påståendet att finlandssvenskarna har kommit "hit" till Finland från Sverige, som är deras "riktiga" hem.

Ja, jag vet att finskan inte är ett ugriskt språk - även om många finskspråkiga märkligt nog tycks göra det. Åtminstone i skämtsamma sammanhang dyker formuleringar som "me ugrit" eller "ugrinkieli" upp för jämnan, alltså används "ugri" i folkmun helt enkelt som synonym till finne. Varför har det blivit så, tro? Är det för att "ugri" helt enkelt låter kul, lite grovt och brutalt så där?  ;) Saken borde utredas!

Och även om det finns alldeles för många undantag som bekräftar regeln, litar jag på din försäkran om vad den finskspråkiga majoriteten anser om oss. Jag tror att du har större koll på opinionen än jag, som egentligen känner ganska lite folk överlag. Kanske jag bara lägger alltför stor vikt vid fel typer ...

Jag kommer faktiskt från en helt finskspråkig ort i inlandet (med svensk skola) men är bosatt i huvudstaden sen ganska länge. Ordet finnpajsare har jag nog införlivat i min vokabulär genom konsumtion av svenska medier och deltagande på svenska forum. Men första gången jag sett det i tryck måste ha varit i en finskspråkig samling med vitsar och anekdoter om finska invandrare i Sverige, betitlad Finnjävel - herjoja härmäläisistä (WSOY 1982). Det handade om en diskussion mellan Sven och Pekka:

Sven: När vi snackar om er finnar, använder vi ord som finnjävel och finnpajsare. Vad säjer ni när ni snackar om oss?
Pekka: Vi brukar inte snacka om er!

Jonej. Vi återkommer!
Där brinna två lågor i Finlands gård. / Och stryper du ena ljuset / hur mycket du ägnar det andra din vård, / var säker: det mörknar i huset.

Jarl Hemmer, 1934

Aldaron

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #77 : 27.07.2009, 13:03:55 »
Okej Ördög, jag fattar nog vad du menar... ;)
Jag är ledsen om jag ibland kanske låter lite för mycket som en tråkmåns och en "tosikko", men kanske blir man sådan av att jämt och ständigt diskutera språkfrågan med vissa SL-fanatiker som tycks inte ha något annat i skallen än den ständiga jihaden mot finlandssvenskar, svenska språket och i största allmänhet allt som luktar svenskhet i det här landet.
Nog får man övning i den svåra konsten att inte låta sig provoceras för mycket men ändå ge svar på tal...  
« Viimeksi muokattu: 27.07.2009, 13:05:27 kirjoittanut Aldaron »
- Pär Lagerkvist

- Henrik Tikkanen

Orpakytsä

• Jäsen^^
  • **
    • Profiili
« Vastaus #78 : 29.07.2009, 00:23:03 »
Homma på svenska... hmm: GREJ?

Orpakytsä

• Jäsen^^
  • **
    • Profiili
« Vastaus #79 : 29.07.2009, 00:34:26 »
GREJEN?

Aldaron

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #80 : 29.07.2009, 00:48:51 »
- Pär Lagerkvist

- Henrik Tikkanen

KphS

• Jäsen^^^
  • Liked: 23
  • Kööpenhaminan Sanomat
    • Profiili
    • Kööpenhaminan Sanomat
« Vastaus #81 : 30.07.2009, 19:55:07 »
Jag ser inte oss invandrare mer kriminella än er skandinavier.

Om finsk statistik verkar svårläst så kanske du borde bekanta dig med situationen i t.ex. Köpenhamn eller Malmö isf???  ;D
Asun Tanskassa eli olen itsekin maahanmuuttaja. / En edusta kantaväestöä.

Lyyli Hämärä

• Jäsen
  • *
  • Toiset on vaan valittu oleen hämärämpiä
    • Profiili
« Vastaus #82 : 24.08.2009, 17:47:12 »

[/quote]
Det där med det "ugriska urhemmet" är
a) Inte särskilt konstruktivt. Om några tonårsextremister pratar (eller skriver) skit behöver man inte sänka sig till deras nivå. Det är liksom inte vår stil, om du fattar vad jag menar.
b) Finskan hör faktiskt inte till de ugriska språken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ugriska_språk
http://en.wikipedia.org/wiki/Ugric_languages
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finsk_ugriska-språk
http://en.wikipedia.org/wiki/Finno-Ugric_languages
c) Tanken på ett "urhem bortom Volgakröken" är numera helt föråldrad. Snarare tenderar man att tänka mer eller mindre så här:
"There is evidence that before the arrival of the Slavic speaking tribes to the area of modern-day Russia, speakers of Finno-Ugric languages may have been scattered across the whole area between the Urals and the Baltic Sea. This was the distribution of the Comb Ceramic Culture, a stone age culture which appears to have corresponded to the Finno-Ugric speaking populations, c. 4200 BC - c. 200 BC." (Wikipedia)  
d) De flesta finskspråkiga tänker faktiskt inte att vi antingen borde avstå från vårt språk eller flytta "hem" til Sverige. Sanningen är ju att om de verkligen tänkte på det viset, skulle vi inte ha en enda svensk skola (eller vägskylt) kvar i det här landet. Den finlandssvenska folkgruppens framtid beror på två faktorer som båda är nödvändiga, nämligen:
 1) på oss själva (naturligtvis) men också på att
 2) majoriteten även i fortsättningen förhåller sig mer eller mindre positivt till tanken om Finland som en tvåspråkig nation, alltså det som Folktingets devis "Ett folk - två språk / Kahden kielen kansa" vill uttrycka.
Om vi börjar använda oss av samma slags argument som de äktfinska extremisterna, går vi bara i deras fälla och ger dem ammunition som de sedan kommer att använda mot oss. När de vill värva nya anhängare vill de ju göra gällande att vi är kantänka "bara ett gäng illojala språkrasister" som inte "förtjänar" att ha vårt språk som Finlands andra nationalspråk.
Och då gäller det att inte ge dem minsta lilla anledning att påstå något sådant om oss.
Förresten (fast det här hör ju egentligen inte till saken): jag har en ganska stark känsla (som baserar sig bland annat på att du använder ordet "finnpajsare" som inte riktigt hör till hforsvokabulären) att du inte är hemma från huvudstadsregionen. Jag skulle nog gissa att du är hemma från antingen Österbotten (det mest sannolika alternativet) eller Västra Nyland.
Gissade jag rätt?  
[/quote]

Å du milde!

Ha-ha. Är du seriös med de här sidorna?! :DD

Här du hörat om lingvistik, som visas kanska rent att finskor är ju finno-ugriska. Jag har studerat båda estoniska och ungerska, och jag ju vet att finska är släktskapspråk för dom. Är det så hård att acceptera vara släkting med ungerska och saame-människor? Vi är inte slaviska, vi är inte hellre ariska.

De "facta" som du visade, är rent pseudo. Det finns inget vetenskapligt grip någonstans...
"En ole puolesta enkä vastaan - pikemminkin päinvastoin" - Paavo Väyrynen

tarhuri

• Jäsen^^^
  • Liked: 75
  • Kusipäinen epäilijä
    • Profiili
« Vastaus #83 : 22.10.2009, 10:20:47 »
Hoppas att vi kan fortsätta tala svenska ocksä här, nu vågar vi väl det?  Hur mänga är vi då?
Olen olemassa, siis ajattelen.

Defend Finland!

• Jäsen^^^
  • Liked: 944
    • Profiili
« Vastaus #84 : 29.10.2009, 19:40:39 »
Apropå muslimer så beror misstänksamheten mot dem på vissa orsaker. Vilken grupp är det som redan på mottagningscentralerna lägger fram långa kravlistor och börjar säga vad vi får göra och inte göra i det här landet? Inte är det folk från ex Vietnam eller Burma!

Svenskspråkiga har ju den fördelen att de fullt kan tillägna sig vad som skrivs på svenska bloggar och där är det nog en mycket dyster bild man får av Sveriges framtid.

Defend Finland!

• Jäsen^^^
  • Liked: 944
    • Profiili
« Vastaus #85 : 31.10.2009, 17:27:39 »
Hej!
För att allt inte skall gälla problemen med invandringen så skickar jag detta diskussionsinlägg on försvarspolitiken. Plockade det från min blogg och hoppas på kommentarer:

Den allmänna värnplikten skrotas.

Utrikesminister Stubbs egen knatteliga har kommit med ett uttalande gällande Finlands säkerhetspolitik. Denna grupp av unga akademiker, under ledning av Johan Ekman, tar ställning till de mest skiftande saker utan att säga något konkret. På frågan om Finland bör gå med i någon försvarsallians kommer man med ett förslag utan förankring i verkligheten. Finland bör alliera sig med övriga nordiska länder i någon sorts allians som inte är NATO! Så förstod jag detta oklara resonemang. Betyder det att Danmark och Norge skulle gå ut ur NATO för att ingå en allians med Finland, eller är Sverige den blivande allianspartnern? Detta förslag kommer just samma vecka som Sverige definitivt slaktar sitt eget försvar! Enligt Sverige nya försvarsplaner så skall landets krigsmakt uppgå till 8 bataljoner, ca 12.000 man, som det skulle ta 1-3 år att få i stridsdugligt skick! Jämför med Finlands ca 30 brigader, eller över 300.000 man som kan mobiliseras med mycket kort varsel!
Hur ser en allians med ett militärt tomrum ut? Gruppen borde i stället ha funderat över vad Sveriges avrustning betyder för Finland!

I en sak svävar man dock inte på målet; vår allmänna värnplikt skall avvecklas! Det enda riktiga skulle ha varit att man sagt att den allmänna värnplikten bör återupprättas! Nu är situationen ytterst oroväckande; av de som inleder sin värnplikt avbryter onkring 20 procent den ganska fort, dvs de blir skogsgardister, fanflyktingar för att det inte smakar! Av årsklassen så torde således på sin höjd 65-70 % överhuvudtaget utföra någon värnplikt. Detta är ett verkligt problem! Nu gick gruppen in för att kasta dimridåer över en oroande situation genom irrelevanta förslag om kvinnligt deltagande och presidentens position som överbefälhavare.

Den föreslagna kategoriklyvningen av årsklasser, där en del skulle ha skyldighet att försvara landet och den andra inte, vore redan i sig ett slag mot försvarsviljan och stridsmoralen i en krissituation! Hur skulle Finlands senaste försvarskrig ha slutat ifall sönerna i en familj varit skyldiga att försvara landet och sönerna i grannfamiljen varit befriade? Krig är ingen lek, människor stupar och dör så skulle det då accepteras att den ena familjen begravar den ena sonen efter den andra, medan grannpojkarna och deras vänner har grillfest i trädgården drickande öl och spelande musik? Nej, tänk om och återställ den allmänna värnplikten! Värnplikten har varit en klasslös hållplats med ytterst positiva följder på samhället. Skrota den inte!

Bakom denna avoghet mot värnplikten och oviljan att upprätthålla den gömmer sig brist på kurage och ovilja att konfrontera dessa skogsgardister. Hur skall sådana i en krissituation kunna konfrontera fienden! Denna brist på kurage tar sig uttryck i sökande efter alibin för skogsgardisterna med olika förklaringar: "Om han inte vill så skall han inte tvingas in i armén!" "Vad gör man med folk som inte är tillräckligt motiverade?" "Försvaret fungerar bäst om bara sådana som vill försvara landet gör det!"

Bra talat! Här har värnpliktsskrotarna kommit på en lösning som finansministern också borde tillämpa: Landets finanser skulle vara i utmärkt skick ifall skatterna betalas på frivillig bas. Om man inte vill betala, på grund av någon sorts övertygelse, så behöver man inte, viktigast är att alla som betalar är välmotiverade betalare!"

När jag diskuterat dessa saker med personer som i övrigt är försvarsivrare, och påpekat det stora antalet skogsgardister, så har jag kunnat få till svar - till och med av reservofficerare - att det är bäst att ingen tvingas till att delta, stridsmoralen kan bäst upprätthållas ifall det är frivilligt!
Mitt svar har då varit: Bra, nu har vi då verkligt tuffa och skickliga killar som leder våra trupper i ett eventuellt krig! Mannerheimriddarna Siilasvuo (Strömberg), Martola, Ehrnrooth, Autti osv var mycket hårda killar i strid, men ingen av dem var ändå kapabel att leda trupper där man fritt kunde gå hem då det inte mera smakade. Deras medicin var nog den rakt motsatta eller som Siilasvuo uttryckte saken: Den enda sättet att få linjerna att hålla är att mannarna vet att en säker död väntar dem som deserterar!"

Bakom dessa värnpliktsskrotande unga och utbildade anar jag också en attityd som jag trodde inte funnits bland vår akademiska ungdom på över åttio år. De som smiter undan värnplikten motiverar det ofta med att de har viktigare saker att göra än att springa i skogen med gevär på ryggen. Eller så är det slöseri med tid, ett nationalekonomiskt svinn och en ekonomisk förlust att göra värnplikt. Många grånande krigsveteraner har varit av rent motsatt åsikt:" Det finns ingenting viktigare än att försvara våra kvinnor och barn och ingen förlust kan mätas med förlusten av friheten!"
Javisst, för över åttio år sedan var det en allmän syn bland unga akademiker att de har viktigare saker att sköta än att göra värnplikt och springa i skogen. I denna attityd fanns en inbakad avoghet mot att ställas på samma linje som "allmogen" och beblanda sig med vanligt folk! Våren 1930 hände dock en sak som jag tror var helt avgörande för att Finlands försvarskamp lyckades. På AKS:s årsmöte höll Yngve Roschier, senare sanitetsgeneral, ett mycket uppmärksammat tal som fick vittgående följder. Han påtalade tendenserna till "fanflykt"  bland den akademiska ungdomen, och i ett inspirerande tal  krävde han i stället att just denna ungdom går i spetsen för försvaret! Följden blev att man snart såg det som varje utbildad students plikt att bli reservofficer och att vara med i skyddskåren.

Pastor Kustaa Korhonen har i sina memoarer berättat om sina erfarenheter som militärpastor. På Karelska Näset hade han under ställningskriget långa samtal om just dessa saker med överste Juva, kommendör för IR 58. Juva, som själv var från en känd släkt med akademiker och forskare, underströk att alla välutbildade mäns plats är ute i linjen, ju bättre utbildad dess säkrare är det att hans plats är i linjen. Ifall man bläddrar igenom matrikeln över de officerare som stupade i vinterkriget så finner man långa rader av utbildade akademiker, forskare, konstnärer, musiker osv. Vi bör ödmjukt tacka dem för att de visste att det inte finns något viktigare än att försvara landet!

Anemi

• Jäsen
  • *
    • Profiili
« Vastaus #86 : 27.02.2010, 14:38:56 »
För att ställa en fråga: Vad beror det på att Astrid Thors får all kritik för invandringen just nu?
Är det inte lite bakvänt att en minister som har fört en strängare invandringspolitik än sina föregångare och har regeringens stöd i den hon gör ensam ska få ta skammen?

Dimmu

• Jäsen
  • *
    • Profiili
« Vastaus #87 : 29.03.2010, 00:11:46 »
Hej, registrerade mig just nu. Jag e Finlandsvensk från huvudstads trakten och jag stödjer Halla-Ahos åsikter gällande invandring.

Vad som gör mig förbannad är andra finlandssvenskar som tror att det e "vår" plikt att stödja invandring från länder i Afrika och Mellan Östern bara för att vi själva pratar svenska..

Per Brahe

• Jäsen
  • *
    • Profiili
« Vastaus #88 : 29.03.2010, 00:19:59 »
Hej Dimmu,

Stöter du på många sådana finlandssvenskar i vardagen eller är det mest på "officiell" nivå? Är du ensam om dina åsikter i din bekantskapskrets eller tror du att du är det? Kanske många håller med Halla-aho, men ingen vågar säga det för de tror att alla ser Halla-aho som en äcklig rasist?

Dimmu

• Jäsen
  • *
    • Profiili
« Vastaus #89 : 29.03.2010, 00:26:41 »
Hej Dimmu,

Stöter du på många sådana finlandssvenskar i vardagen eller är det mest på "officiell" nivå? Är du ensam om dina åsikter i din bekantskapskrets eller tror du att du är det? Kanske många håller med Halla-aho, men ingen vågar säga det för de tror att alla ser Halla-aho som en äcklig rasist?
Hej,
Tyvärr så stöter jag på människor med sådana åsikter varje dag.
Finlandssvenskarna har olika åsikter beroende varifrån de kommer, dvs finlandssvenskar från Österbotten är mycket mer "konservativa" än de som kommer från Södra Finland.
Som sagt, jag är själv från södra Finland och bland finlandssvenskar här så tycker de flesta att immigration gör Finland till ett mycket "kulturrikt" land. De tycker att det är rasistisk att motsätta sig immigrationen från Afrika eller de Muslimska länderna.