Kirjoittaja Aihe: Islamin opetus koulun, kodin ja uskonnollisen yhteisön näkökulmasta  (Luettu 1268 kertaa)

Gödel

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 366
  • Liked: 11
Koulujen sisäistä Wilma viestintää vanhemmille Helsingissä.

Lainaus
Islamin opetus koulun, kodin ja uskonnollisen yhteisön näkökulmasta

– keskustelupaneeli
Paikka: Helsingin kansainvälinen kulttuurikeskus Caisa, juhlasali
Aika: 10.5.2011 klo 18.00 -20.00.
Yhteistyössä Helsingin imaamien, Helsingin opetusviraston, opetushallituksen ja Helsingin yliopiston kanssa järjestämme avoimen paneelikeskustelun islamin opetuksesta niin koulun kuin kodin ja uskonnollisen yhteisön näkökulmasta.
Aihe on ajankohtainen ja tarvetta keskustelulle on. Paneelikeskustelu on tien alku erilaiseen uskontoon, kulttuuriin ja kouluun liittyvään tulevaisuuden yhteistyöhön koulujen ja uskonnollisten yhteisöjen kanssa Helsingissä.
Kutsu erityisesti islamin opetukseen osallistuvien lasten ja nuorten perheille, oman uskonnon opettajille ja arvokkaasta aiheesta kiinnostuneille.
Paneelikeskustelussa mukana:
Helsingin moskeijat, imaamit
Marjo Kyllönen, opetuspäällikkö, Helsingin opetusvirasto
Pekka Iivonen, opetusneuvos, OPH
Sylvia Akar, tutkija, Helsingin yliopisto

Lisätiedot:
Tuulia Tikkanen
Helsingin opetusvirasto
opetuskonsultti
tuulia.tikkanen@hel.fi
puh./tel. 040 -3347541

Helsingin kansainvälinen kulttuurikeskus Caisa Käyntiosoite: Mikonkatu 17 C / Vuorikatu 14 / Kaisaniemen metroasema. Metron liukuportaiden jälkeen, käänny oikealle Fennia-käytävään. Voit tulla Caisaan joko hissillä tai kierreportaita.
Clifters; Jiri Nikkinen, Luri Luokkala, Lare Murtomaa: Angelica (-89)

http://www.youtube.com/watch?v=iJZLBDDp6QE

Petula Clark - Beautiful and the rain

http://www.youtube.com/watch?v=-4LAPE_-LDU

Bona

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 570
  • Liked: 1409
Islamin opetuksessa Helsingin yliopistossa on huolestuttavia piirteitä. Koraaniin tutustumisen tavoitteena on mm. se, että "pystyy kuvailemaan Koraanin historiaa Muhammadin saamana ilmestyksenä". Islamia pitäisi kuitenkin opettaa yliopistossa tieteellisesti eikä Muhammadin saamana ilmestyksenä. Kuvakaappaus on Helsingin yliopiston sivuilta, kurssin nimi on KUKA-LIS215 Johdatus Koraaniin ja sunnaan (5 op). Opettajana toimii Mulki Al-Sharmani.

Lisäksi hadith-kirjallisuuteen liittyvien todistajaketjujen käyttöä nimitetään kuvauksessa tieteeksi. Tämä on sama, kuin jos Matteuksen evankeliumin ensimmäisen luvun nimiluetteloa sanottaisiin tieteeksi.

Minua vaivaa myös samassa kurssikuvauksessa käytetty ilmaisu "profeetta Muhammed", koska Muhammed on profeetta vain muslimeille. Pidän sitä uskonnollisena, ei-tieteellisenä ilmaisuna. Tosin ilmaisu tuntuu vakiintuneen tarkoittamaan islaminuskoisten profeettanaan pitämää Muhammedia.

On mielenkiintoista, joskaan ei yllättävää, että islamin teologiaa ilmeisesti opetetaan aivan eri kriteereillä kuin kristinuskon teologiaa.Kristinuskon teologiaa opiskellessa tuntui, että päätavoite on romuttaa opiskelijoiden usko. Kaikista asioista opetettiin aina se uskovan kannalta ikävin tulkinta, vaikka se olisi hyvin kiistanalainen. Toisinaan suoranaisesti valehdeltiin, jotta saataisiin esitettyä kristinusko huonossa valossa.

En tietenkään tarkoita, että islamin teologiassa tulisi valehdella. Siinä pitäisi päinvastoin kertoa [tieteellinen] totuus.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2024, 19:31:24 kirjoittanut Bona »
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

Näkkileipä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 453
  • Liked: 3372
Saakohan oppilaat tehdä loogisia, mutta muslimeille epämiellyttäviä päätelmiä Koraanista ja Profeetasta? Vai onko jo ennakkoon päätetty, mihin lopputulokseen oppilaiden täytyy ehdottomasti tulla?

 Ajatuksena Koraani ja Profeetta on oikeasti hyvä aihe, jos oppimateriaali tuo asioita esille monipuolisesti ja puolueettomasti, mukaan lukien Koraanin ja Profeetan kriittistä tarkastelua, sekä uskomusten kyseenalaistamista.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 805
  • Liked: 2319
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Saakohan oppilaat tehdä loogisia, mutta muslimeille epämiellyttäviä päätelmiä Koraanista ja Profeetasta? Vai onko jo ennakkoon päätetty, mihin lopputulokseen oppilaiden täytyy ehdottomasti tulla?

 Ajatuksena Koraani ja Profeetta on oikeasti hyvä aihe, jos oppimateriaali tuo asioita esille monipuolisesti ja puolueettomasti, mukaan lukien Koraanin ja Profeetan kriittistä tarkastelua, sekä uskomusten kyseenalaistamista.

Noo.. onko toisaalta uskonnon tarinoita käsitelty kriittisesti edes ev.lut tunneilla. Että peilataan ne kertomukset nykyaikaan- tai jopa piirrellään niistä kuvia ja sit pohditaan että onks toi ok. Nykyajan näkökulmasta. Veikkaan että jää tekemättä. Teidän jumala siis päätti että tehtävän pääsee läpi kun on leikellyt tarpeeksi pippeleitä kansanmurhan todisteeksi. Ehkä toikaan ei ole ihan halal.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Tagit: