^ Mahdollinen skenaario. Tavoitteena on säästää tulkkien kustannuksista ja lisätä monikulttuurisuutta kelassa, ettei päästä inisemään, että kela olisi rasistinen työympäristö.
Siinä sitten toinen osaa kaivaa just ja just oikean kaavakkeen ja toinen ei tajua siitä mitään. Kaavake eteenpäin, että saadaan työllistettyä seuraava porras.
Mitä mulla on viimeaikaisia kokemuksia, niin virkailija ei suostunut neuvomaan yhtään sen prujun kanssa. Istui ja piereskeli hymyillen siellä pleksin takana. "No siinä on sulla se kaavake edessä, täytä vaikka tuossa odotustilassa."
Sit ovi auki ja seuraava asiakas sisään. Täytin ja napsautin jonotusnumeron. Kun pääsin taas sisään ja yritin taas kysellä, että voisiko tämän nyt käydä läpi? Ei edes vilkaissut. "Joku muu käy tämän läpi."
Ja mä yritin selittää, että en ihan kaikkea tajunnut. "Kyllä ne käsittelijät ottavat yhteyttä, jos on tarkennettavaa. Ota tästä muutama kaavake ihan varoiksi ja postituskuoret."
Kyse oli siis jostain jutusta, joka koski pojan jalkojen isoa operointia, jonka vuoksi sain sairaslomaa kuusi viikkoa. Se oli välttämättömyys, äiti ei olisi pystynyt kantamaan poikaa kolmannesta kerroksesta suihkuun.
Se oli ihan ihmeellinen kaavake, just sellainen mitä ei ikinä ennen ollut tullut vastaan. Olisin tarvinnut ihan oikeasti apuja. Mutta kun oli kantis, niin oletus oli se, ettei tarvitse neuvoja.
Olen keskiverto tyhmä näissä jutuissa, myönnetään. Mutta ymmärrän suomea ja osaan kyllä kysyä, jos on aihetta.
Kela on kertakaikkiaan täydellisen tyhmä kokonaisuus, vain ja ainoastaan suojatyöpaikka.