Olen itsekin joskus ehdottanut leikkimielisesti pilkkahintaan hukatun kaivostoiminnan kansallistamista, mutta koska tiedämme että panzer-kaustin jälkeen sellaista kun leikkimielinen ehdottaminen ei ole olemassakaan ja kansallistamisella on kuitenkin aika paha kaiku, niin järkevämpi tapa paikkailla demareiden ja kokoomuksen virheitä voisi olla joku sopivasti räätälöity vero.
Onko kellään tietoa, onko jossain päin maailmaa toteutettu moisia yksityistämisiä tai täsmäveroja?
Australiassa oli menossa tämä sama keskustelu viime vuonna. Kaivosfirmat teki valtavia voittoja eikä valtiolle jäänyt juuri mitään. Ratkaisuksi tuli kaivosvero eli "Resource Super Profits Tax":
http://www.reuters.com/article/2010/05/02/us-australia-tax-idUSTRE6410MY20100502Olen pikku hiljaa kääntymässä sille kannalle, että Suomen pitäisi alkaa vetää enemmän kotiinpäin tässä assiassa. Maailman väestön kasvaessa ja uusien talouksien noustessa raaka-aineet alkavat olemaan yhä tärkeämpi varanto. Jos lisäksi ilmenee, että Suomella on yhä merkittävämpiä varantoja, ei ole mitään syytä toimia kynttilä vakan alla tässä asiassa. Rahat pois vaan.
Kaivos on kertatoimintaa. Kun kama on nostettu maasta se on siinä. Tässä on olemassa suuri riski, että Suomi jää nuolemaan näppejään ulkomaalaisten kaivosfirmojen viedessä voitot ulkomaille. Olisikin ehkä syytä yrittää pitää itse kaivos valtion omistuksessa ja korkeintaan myydä kaivuuoikeudet jotain hintaa vastaan. Hinta pitää olla kertahinta sekä joku Aussein kaltainen kohdennettu vero, jolla saadaan jatkuvaa tuottoa. Vero voisi jopa olla aika korkea ja ulkomaalaisille vielä korkeampi.
Kullan osalta harkitsisin jopa verottamista itse kullan muodossa eli valtion kultavarantojan kasvattamista. Se näyttäisi olevan trendi nykyään. Setelit on pian arvottomia kun niitä painetaan lisää kaikkialla.
Näyttää kuitenkin siltä, että poliitikkomme jälleen kerran hölmöyttään lahjoittaa Suomen varannot ulkomaalaisille puoli-ilmaiseksi. Kunhan kokkarit ja demarit pääsevät ulkomaille skoolaamaan ja samoihin portretteihin isojen poikien kanssa, niin kaikki on myytävissä halpaan hintaan. Kauppaahan tässä maassa ei koskaan olla osattu tehdä.