Kirjoittaja Aihe: 2021-11-24 Sisä­minist. kaavailee kielteisen turva­paikka­päätöksen saaneille oleskelulupaa  (Luettu 9015 kertaa)

Dr Manhattan

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 442
  • Liked: 1958
  • Se oli 1000 000 000 ruplan seteli
Jos tuo menee läpi, niin minun osaltani veronmaksu loppuu siihen. Kerään vaikka mieluummin käpyjä ja puolukoita, kuin tuen tuollaista hulluutta.

Tietysti menee. Kepu esittää hetken vastarintaa mutta taipuu koska on viimeistä kertaa hallituksessa (tai pelkää olevansa).

Penan kaveri Eki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 214
  • Liked: 1974
  • Impivaarana 56 maata ja päälle 200 kaupunkia
Vihreät ovat ensimmäisten joukossa itkemässä, että Unkari ja Puola rikkovat EU:n oikeusvaltioperiaatetta.

Lainaus
Mikä on oikeusvaltioperiaate?

… Euroopan unionista tehdyn perussopimuksen 2 artiklassa oikeusvaltio on listattu yhdeksi EU:n perusarvoista. Se tarkoittaa sitä, että jäsenmaiden hallitusten tulee noudattaa lakia, että ne eivät saa tehdä mielivaltaisia päätöksiä ja että kansalaisten tulee voida haastaa niiden päätökset itsenäisissä tuomioistuimissa…
    https://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/eu-affairs/20201001STO88311/oikeusvaltioperiaate-uudella-mekanismilla-suojataan-eu-n-arvoja-ja-budjettia


Miksiköhän kutsuisi sellaista toimintaa, jossa poliitikot pyyhkivät persettään hallinto-oikeuksien päätöksillä ja samalla päättävät, että (takautuvasti) tuomioistuinten tiettyjä päätöksiä ei tarvitsisi panna toimeen?

Pietikäinen, Sarvamaa, apua! Scheinin, apua!
Tässä ei dialogi toiminut.

Kemolitor

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 5 682
  • Liked: 5745
  • Understanding is a three-edged sword.
Lainaus
Sisäministeriön kaavailut kielteisen turvapaikka­päätöksen saaneiden kerta­laillistamisesta yllätys hallitus­kumppaneille – ”Eipä siitä etukäteen varoiteltu”

Pääministeripuolue Sdp:n eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Lindtmanin mukaan hallituksen piirissä oli tiedossa, että sisäministeriössä on käynnistetty kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneisiin liittyvä selvitystyö Laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastaisen toimintaohjelman (LAMA-ohjelma) pohjalta.

Selvityksen sisältö tuli kuitenkin yllätyksenä hallituskumppaneille.

– Viime viikolla julkisuudessa olleiden tietojen mukaan selvitystä oli viety huomattavasti pidemmälle kuin LAMA-ohjelmassa yhteisesti sovittujen linjausten pohjalta oli perusteltua olettaa. Ja se oli yllätys, Lindtman sanoo Ilta-Sanomille.
-----
Lindtmanin mukaan sisäministeriössä harkittu kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden oleskelun kertalaillistaminen ilman minkäänlaista tapauskohtaista harkintaa ylitti sen, mistä oli yhteisesti hallituksen piirissä sovittu.

– Tässä LAMA-ohjelmassa todettiin, että selvitetään eurooppalaisen vertailun perusteella, minkälaisia ratkaisuja pitkään maassa olleiden tilanteeseen voidaan löytää. Mistään tällaisesta ei ole sovittu, että kaikille esimerkiksi ennen tiettyä aikaa tulleille kielteisen päätöksen saaneille, jotka eivät ole maasta poistuneet, myönnettäisiin kerralla lupa.
-----
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs kertoo, ettei ainakaan puolueen eduskuntaryhmä ollut tietoinen sisäministeriön käynnistämästä selvityksestä, vaan kansanedustajat huomasivat sen mediasta.

– Eipä siitä etukäteen varoiteltu, Pylväs sanoo IS:lle.

Hänen mukaansa ”sisäministeriö saa selvitellä, mitä selvittelee”.

– Ei se ainakaan etene mihinkään. Keskusta ei sitä tue.

Pylväs toteaa, että hankkeesta ei ole sovittu hallitusohjelmassa, joten se ei sen vuoksi etene.
-----
Keskustan Pylväs puolestaan näkee, että oleskelulupien myöntäminen kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille olisi automaattisesti houkuttavuustekijä sen jälkeen.

– Henkilö tulee vaikkapa sellaisesta maasta, johon ei pystytä palauttamaan takaisin, vaikka ei ole perusteita turvapaikan saamiseksi. Hänenhän kannattaa pyrkiä silloin maahan, josta saa turvapaikan automaattisesti. Missään nimessä tällaista järjestelmää ei ruveta luomaan, Pylväs toteaa.
-----
Koko juttu:
IS: Sisäministeriön kaavailut kielteisen turvapaikka­päätöksen saaneiden kerta­laillistamisesta yllätys hallitus­kumppaneille – ”Eipä siitä etukäteen varoiteltu”

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 693
  • Liked: 103311
Lainaus
– Viime viikolla julkisuudessa olleiden tietojen mukaan selvitystä oli viety huomattavasti pidemmälle kuin LAMA-ohjelmassa yhteisesti sovittujen linjausten pohjalta oli perusteltua olettaa. Ja se oli yllätys, Lindtman sanoo Ilta-Sanomille.
-----
Lindtmanin mukaan sisäministeriössä harkittu kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden oleskelun kertalaillistaminen ilman minkäänlaista tapauskohtaista harkintaa ylitti sen, mistä oli yhteisesti hallituksen piirissä sovittu.

– Tässä LAMA-ohjelmassa todettiin, että selvitetään eurooppalaisen vertailun perusteella, minkälaisia ratkaisuja pitkään maassa olleiden tilanteeseen voidaan löytää. Mistään tällaisesta ei ole sovittu, että kaikille esimerkiksi ennen tiettyä aikaa tulleille kielteisen päätöksen saaneille, jotka eivät ole maasta poistuneet, myönnettäisiin kerralla lupa.

Lindtmanin sanavalinnat viittaavat siihen, että sdp:llä ei ole mitään sitä vastaan, että tuhansien laittomien oleskelu laillistetaan vaikka kuinka heppoisella syyllä, kunhan se tehdään näennäisesti yksilökohtaisen harkinnan perusteella. Tätä "tapauskohtainen harkinta"-kikkaa käytettiin julkisuuden hallinnassa myös Al-holin leiriläisten Suomeen auttamisessa, kun oikeasti kyse oli alunalkaenkin hallituksen kaikkia Isis-äitejä koskevasta kotiuttamispäätöksestä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Videotarkistus

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 150
  • Liked: 611
Eli kun tarpeeksi pitkään olet rikkonut Suomen lakia syyllistymällä ulkomaalaisrikkomukseen laittomasti maassa oleskelemalla, niin tästä palkittaisiin sitten myöntämällä ukoille olé.

Itse asiassa, ihan turhahan tuollainen turvapaikkaprosessi on muutenkin. Mehän säästettäisiin ajassa ja byrokratiassa, kun rajalla vaan annetaan heti kansalaisuus takataskuun, miljoona puhtaana käteen (mikä nyt muutenkin menisi tulijaan joka tapauksessa) ja vielä matupatja kainaloon.

If they want a new war, this time we will kill them all.

Inca

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 199
  • Liked: 706
Jos tuo menee läpi, niin minun osaltani veronmaksu loppuu siihen. Kerään vaikka mieluummin käpyjä ja puolukoita, kuin tuen tuollaista hulluutta.
Meni tuo läpi tai ei niin minun veronmaksu näille kommunisteille loppuu 31.12.2021, uusi työ sitten uudessa maassa loppiaisen jälkeisenä maanantaina odottaa.
Suosittelen. Ei kyllä halua noille kommareille maksaa ikinä mistään lanttiakaan. En myöskään ikinä tule osallistumaan minkäänlaisella tavalla maanpuolustukseen, minä en tikkua ristiin laita vihreiden, matujen, demareiden, vassareiden, sossurottien tai työttömien puolustukseen. En puolusta myöskään juoppoja enkä huumekauppiaita, enkä pedofiileja. Ihan yhtä suurella antaumuksella vihaan näitä ohisaloja ja kumppaneita, ennemmin otan sitten vaikka sen pedofiilin kaveriksi kuin viherpiiperön suvakin ilmastonmuutoshörhön jos kahdesta pahasta pitää valita.


BarkAtTheMoon

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 740
  • Liked: 3432
Tällainen tilanne syntyy kun päättävät, sanotaan nyt vaikka kummelihahmot elelevät veronmaksajien kustannuksella koko ikänsä ja pääsevät päättämään ihmisten asioista vailla minkäänlaista vastuuta, ja kun valtion "luotettava" media (joka edelleen vakuuttaa vanhemmat ihmiset) on aivan samaa porukkaa täystuho on enemmän kuin mahdollista.

Ainut asia mikä tätä edes hieman rajoittaa, on se että sokeinkin Reetta alkaa nähdä mikä on pelin henki, ja some kumoaa Yle/Valen uutisointia aina vaan enemmän, siksi demarit ja knit eivät aivan kympillä tätä tunnu komppaavan.

Tämmöisestä paskasta jos ei veronmaksuhalut häviä niin mistä sitten?

Penan kaveri Eki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 214
  • Liked: 1974
  • Impivaarana 56 maata ja päälle 200 kaupunkia
Bookmarkeista poimittua:

2015

Lainaus käyttäjältä: Maikkarin Uutiset 25.08.2015
…Helsingin vastaanottokeskuksen johtaja Leena Markkanen sanoo.

Markkanen kertoo, että nyt tulleiden joukossa on erityisen paljon korkeasti koulutettua väkeä.

– On lääkäreitä ja insinöörejä ja muutenkin kielitaitoista porukkaa. Mitä olen henkilökunnan kanssa jutellut niin noin puolet heistä on todella koulutettua porukkaa, Markkanen jatkaa.
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/turvapaikanhakijoiden-joukossa-nyt-erityisen-paljon-korkeasti-koulutettuja/5280502

Lainaus käyttäjältä: Sakemannien  CSU-poliitikko Ilse Aigner 18.9.2015
“Tarina hyvin koulutetusta pakolaisesta ei ole totta”, sanoi Baijerin talousministeri Ilse Aigner Passauer Neue Presse -lehdessä . Yli kolmanneksella turvapaikanhakijoista ei ollut koulutusta tai oli vain peruskoulun koulutusta.

Myös lukutaidottomien määrä kasvaa. ”Meidän ei tarvitse heittää rahaa ikkunasta ulos – esimerkiksi koulutukseen liittyviin toimenpiteisiin, jos ei löydy kielitaitoa. Kukaan ei suoriudu koulutuksesta onnistuneesti ilman kielitaitoa ”, CSU-poliitikko varoitti.

(„Die Geschichte vom gut ausgebildeten Flüchtling stimmt nicht“, sagte die bayerische Wirtschaftsministerin Ilse Aigner der Passauer Neuen Presse. Mehr als ein Drittel der Asylsuchenden hätten gar keine oder nur eine Grundschulbildung.

Auch die Zahl der Analphabeten steige. „Wir brauchen kein Geld zum Fenster rauszuwerfen – etwa für ausbildungsbegleitende Maßnahmen, wenn das sprachliche Rüstzeug nicht da ist. Kein Mensch absolviert ohne Sprachkenntnisse erfolgreich eine Ausbildung“, mahnte die CSU-Politikerin.)

    https://jungefreiheit.de/politik/deutschland/2015/die-geschichte-vom-gut-ausgebildeten-fluechtling-stimmt-nicht/


2016

Lainaus käyttäjältä: Ilta-Sanomat 18.2.2016
Raportti: Moni Suomeen tullut turvapaikanhakija on entinen poliisi tai sotilas

Tarkkaa tietoa poliisi- tai sotilastaustaisten turvapaikanhakijoiden määrästä ei ole.

Osa ehkä paennut Irakin armeijasta

Esko Revon mukaan irakilaisten turvapaikanhakijoiden ikä- ja sukupuolijakauma voi selittää viranomaisten havaintoja…
   https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001121426.html

Lainaus käyttäjältä: Miapetra Kumpula-Natri 8.3.2016
Puolet Välimeren yli kiikkerissä kumiveneissä saapuvista syyrialaisista turvapaikanhakijoista voisi olla akavalaisia, kirjoittaa europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri kolumnissaan.
     https://www.akavalainen.fi/akavalainen/mielipiteet/kohti_parempaa_eurooppaa/kausi_2014_2019/balkanin_maanteilla_taivaltaa_korkeakoulutettujen_joukko


2019

Lainaus käyttäjältä: Ilta-Sanomat 11.10.2019
Migri: Suuri osa irakilaisista turva­paikan­hakijoista oli sotilas­karkureita – ”Niin upseereita kuin rivisotilaita”
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006269849.html


2021

Lainaus käyttäjältä: Maikkarin Uutiset 16.02.2021
Suomi pyrki ulkomaalaislain muutoksilla vuosina 2015–2019 tehostamaan oleskelulupaprosesseja ja ehkäisemään väärinkäytöksiä.
Hallituksen teettämässä tutkimuksessa arvioidaan ulkomaalaislain muutoksien vaikutuksia.

Yhtenä seurauksena Suomeen on syntynyt väliinputoajien ryhmiä sellaisista ihmisistä, jotka eivät ole saaneet oleskelulupaa, mutta joita ei saada poistetuksi maasta viranomaistoimin.

Sisäministeri Ohisalon mukaan yhteiskunnassa "ollaan vaarallisilla vesillä", jos haavoittuvassa asemassa olevia turvapaikanhakijoita ei puolusteta.
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-lakimuutokset-heikensivat-turvapaikanhakijoiden-asemaa-maria-ohisalo-meilla-on-oikeasti-aika-vakava-miettimisen-paikka/8066038

Lainaus käyttäjältä:  YLE 5.5.2021
Hallitus haluaa nyt auttaa Suomessa olevia paperittomia – jos laittomasti maassa oleva on löytänyt työpaikan, hän voisi jäädä
https://yle.fi/uutiset/3-11916288

Lainaus käyttäjältä: Ilta-Sanomat 24.11.2021
Sisä­ministeriö kaavailee tuhansille kielteisen turva­paikka­päätöksen saaneille oleskelu­lupaa

Sisäministeriön selvityksessä hahmotellaan, että oleskelulupa myönnettäisiin vuosina 2015–16 saapuneille turvapaikanhakijoille, jotka ovat olleet maassa pitkään ilman oleskelulupaa.
Maahanmuuttoviraston kuluvan syksyn arvion mukaan heitä on Suomessa yhä noin kolmetuhatta, kertoo lainsäädäntöneuvos Jutta Gras sisäministeriöstä. He ovat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen, mutta tehneet sen jälkeen uusinta­hakemuksen tai useita hakemuksia ja pysyneet sen vuoksi vastaanottojärjestelmässä.
    https://www.is.fi/politiikka/art-2000008426237.html

Sinänsä väärin, että näille tuhannen ja yhden yön tarinankertojille on syötetty pajunköyttä myös toisinpäin ”Rheinfeldt: Öppna era hjärtan” – tyylisten paskaa puhuvien poliitikkojen toimesta. Kalaparvi voisi äänestää totuudenmukaisempia ehdokkaita. Mallia Sauri tai Soininvaara, niin tilanne ja totuus ei iskisi tälle asylum-köörille niin suoraan päin naamaa.


Ja vielä perään Päivi Nergin blogi vuodelta 2017:

Lainaus käyttäjältä: Päivi Nerg 12.5.2017
Tämä herättää väistämättä kysymyksen siitä, mihin turvapaikkahakemusten tutkintaa enää tarvittaisiin, jos lopputulos on sama prosessista riippumatta? Miksi hakemuksia edes käsiteltäisiin, jos jokainen kielteisen turvapaikkapäätöksen saanut saisi halutessaan jäädä Suomeen? Olisi silkkaa resurssien haaskausta käsitellä tuhansia hakemuksia Maahanmuuttovirastossa ja taas tuhansia valituksia tuomioistuimisissa, jos niiden päätöksillä ei ole merkitystä. Tulisiko meidän todeta, että turvapaikan peruste on ulkomaalaislain ja kansainvälisten sopimusten sijaan ihmisen subjektiivinen tahto?

On kuitenkin viranomaisten velvollisuus tarkastella asiaa yksittäisten tapausten lisäksi myös laajempana kokonaisuutena. Viranomaisilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin noudattaa lakeja ja tehdä päätöksiä niiden pohjalta. On oikeusvaltion perusta, että nämä lait ovat samoja kaikille – viranomaiset eivät voi valita mitä niistä milloinkin soveltavat.

Jos Suomi nyt myöntäisi oleskeluluvan jokaiselle, joka on saanut kielteisen päätöksen mutta ei halua palata, olisi tällä kauaskantoisia vaikutuksia. Ei vain täällä jo oleviin ihmisiin, vaan eri puolilla Eurooppaa oleskeleviin turvapaikanhakijoihin ja usein vaarallista matkaa Eurooppaan mahdollisesti suunnitteleville.

Koska vastaavaa järjestelmää ei ole yhdessäkään EU-maassa, olisi selvää, että yhä useampi Eurooppaan tulija – mahdollisesti jopa erittäin suuri joukko ihmisiä – suuntaisi Suomeen. Yhteiskuntamme ei ole tähän valmis ja varautunut. Miten varmistamme, että jokainen tänne tulija sopeutuu suomalaiseen yhteiskuntaan? On selvää, että tällaisella politiikalla olisi vaikutuksia myös sisäiseen turvallisuuteen, kun tulijoiden taustoja ei enää tutkisi kukaan.
    https://intermin.fi/ajankohtaista/blogi/-/blogs/jos-kaikki-saisivat-jaada-miksi-edes-kasitella-turvapaikkahakemuksia-
Tässä ei dialogi toiminut.

migri

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 813
  • Liked: 9822
Lainaus
Maahanmuuttoviraston kuluvan syksyn arvion mukaan heitä on Suomessa yhä noin kolmetuhatta, kertoo lainsäädäntöneuvos Jutta Gras sisäministeriöstä. He ovat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen, mutta tehneet sen jälkeen uusinta­hakemuksen tai useita hakemuksia ja pysyneet sen vuoksi vastaanottojärjestelmässä.

Lisäksi Suomessa on Kuntaliiton kesällä 2020 tekemän arvion mukaan noin 700–1 100 henkilöä, jotka ovat saaneet kielteisen turvapaikka­päätöksen ja maastapoistamis­päätöksen. He eivät ole poistuneet maasta vapaaehtoisesti, eikä heitä ole onnistuttu poistamaan viranomaistoimin.
Vihreille elämä on valintoja. Mieleen ei tullut esimerkiksi noin kolmen tuhannen ja noin 700-1100 rikollisen sijaan parantaa suomalaisten vanhusten tai köyhän lapsiperheen asemaa?

Oikeasti mitä vattua ja kuinka kehtaavat?!
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 515
  • Liked: 2092
Onkos missään muualla länsimaisessa maassa samanlaista säätöä noiden kohdalla?.Jotain armahduksia on käsittääkseni tehty kun maassa ollut miljoonia tyyppejä?.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 693
  • Liked: 103311

Lainaus käyttäjältä: Erna Bodström
Miten Suomeen luotiin paperittomuusongelma, eli miksi tätä Sisäministeriön selvitystä tarvitaan. KETJU 1/8

Viime vuosikymmenen alussa Suomessa oli erittäin vähän paperittomia. Osittain tämä johtui turvapaikanhakijoiden ja muiden maahan muuttaneiden suhteellisen pienestä määrästä, osittain Suomen ulkomaalaislain 51 §:stä. 2/8

51 §:n mukaan ihmiselle myönnettiin oleskelulupa, jos häntä ei ollut mahdollisuutta poistaa maassa. Näin ihmiset pidettiin yhteiskunnan piirissä, ei sen ulkopuolella. Kyse ei ollut palkkiosta, sillä luvat olivat lyhyitä, eikä niihin kuulunut oikeutta työhön tai perheeseen. 3/8

51 §:ä kuitenkin muutettiin kesällä 2015 eli ennen nk. pakolaiskriisiä. Silloin asiantuntijat, valiokunnat ja kansanedustajat esittivät huolensa paperittomuuden kasvusta, mutta lainsäädännössä tätä ei otettu huomioon vaan vain oletettiin ihmisten palaavan kotimaahan. 4/8

Sitten tuli "pakolaiskriisi" ja yli 30 000 ihmistä haki turvapaikkaa. Tämän seurauksena hallitus kiristi oleskeluluvan saamisen kriteerejä. Humanitaarinen suojelu poistettiin laista ja myös muita turvapaikkakäytäntöjä kiristettiin. Oleskelulupia myönnettiin entistä vähemmän. 5/8

Ainakin osa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneista olisi todennäköisesti saanut oleskeluluvan ilman ko. muutoksia. On myös epäselvää, saivatko kaikki 2015-16 tulleet oikeudenmukaisen turvapaikkakäsittelyn, sillä muutokset olivat omiaan heikentämään käsittelyn laatua. 6/8

Toisin kuin lainsäätäjät otaksuivat, monet ovat haluttomia palaamaan turvattomiin kotimaihinsa vaikka vaihtoehtona on paperittomuus Suomessa. Tuhansia ihmisiä ei myöskään yksinkertaisesti ole mahdollista poistaa voimatoimin. 7/8

Ongelma on vähintään osittain itse aiheutettu, kun lukuisten tahojen esiin tuomaa kritiikkiä ja huolta ei otettu tosissaan eikä mahdollisiin ongelmiin ja riskeihin varauduttu. Sisäministeriön selvitys onkin nyt yksi mahdollisuus tämän ongelman ratkaisemiseksi. 8/8

Lainaus käyttäjältä: Erna Bodström
51 §:n mukaan ihmiselle myönnettiin oleskelulupa, jos häntä ei ollut mahdollisuutta poistaa maassa. Näin ihmiset pidettiin yhteiskunnan piirissä, ei sen ulkopuolella. Kyse ei ollut palkkiosta, sillä luvat olivat lyhyitä, eikä niihin kuulunut oikeutta työhön tai perheeseen.

51 §:ä kuitenkin muutettiin kesällä 2015 eli ennen nk. pakolaiskriisiä. Silloin asiantuntijat, valiokunnat ja kansanedustajat esittivät huolensa paperittomuuden kasvusta, mutta lainsäädännössä tätä ei otettu huomioon vaan vain oletettiin ihmisten palaavan kotimaahan.

51 § ei alunperin tarkoittanut, että oleskelulupa myönnetään myös niille käännytettäville, jotka kieltäytyvät poistumasta maasta vapaaehtoisesti, vaan se oli tarkoitettu tapauksiin, joissa palauttaminen ei ollut mahdollista esimerkiksi puuttuvien tai liian vaarallisten liikenneyhteyksien vuoksi.

Jostain käsittämättömästä syystä korkein hallinto-oikeus kuitenkin muutti lain tulkintaa vuonna 2013 niin, että oleskeluluvan saivat myös käännytyksestä kieltäytyvät. Kataisen hallitus ryhtyi pian tukkimaan KHO:n turvapaikkahuijareille luomaa porsaanreikää, ja uusi, täsmennetty laki tuli voimaan kesällä 2015.

Lainaus käyttäjältä: Erna Bodström
Sitten tuli "pakolaiskriisi" ja yli 30 000 ihmistä haki turvapaikkaa. Tämän seurauksena hallitus kiristi oleskeluluvan saamisen kriteerejä. Humanitaarinen suojelu poistettiin laista ja myös muita turvapaikkakäytäntöjä kiristettiin.

Ainakin osa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneista olisi todennäköisesti saanut oleskeluluvan ilman ko. muutoksia.

Käytännössä ainoa oleskeluluvan saamisen kriteerien kiristäminen oli humanitaarisen suojelun kategorian poistaminen, jonka voi aiemman perusteella olettaa vähentäneen myönteisiä päätöksiä noin prosentin jos sitäkään, sillä toissijaisen suojelun kriteerejä oli Suomessa hiljalleen laajennettu humanitaarisen suojelun puolelle.

Lainaus käyttäjältä: Erna Bodström
Oleskelulupia myönnettiin entistä vähemmän.

Oleskelulupia myönnettiin enemmän kuin koskaan, koska hakijoita oli moninkertaisesti enemmän kuin koskaan.

Lainaus käyttäjältä: Erna Bodström
On myös epäselvää, saivatko kaikki 2015-16 tulleet oikeudenmukaisen turvapaikkakäsittelyn, sillä muutokset olivat omiaan heikentämään käsittelyn laatua.

Ei ole mitään epäselvää. Suomen turvapaikkakäytännöt olivat muutosten jälkeenkin koko maailman liberaaleimpia ja täyttivät kirkkaasti kaikki EU-vaatimukset. Myös turvapaikkahakemusten hyväksymisprosentit pysyivät muihin EU-maihin verrattuna korkealla tasolla. Missään muualla ei taida olla yhtä pitkämielistä uudelleenhaku- ja valitusjärjestelmää kuin Suomessa. Ennätys taitaa olla parikymmentä hakemusta yhdeltä turvapaikanhakijalta.

Ei ole osoitettu, eikä ole oletettavaa, että varsin vaatimattomat muutokset kuten valitusaikojen lyhentäminen ja oikeusavustajien palkkioperusteiden muuttaminen olisivat vaikuttaneet millään merkityksellisellä tavalla itse turvapaikkapäätöksiin.

Lainaus käyttäjältä: Erna Bodström
Toisin kuin lainsäätäjät otaksuivat, monet ovat haluttomia palaamaan turvattomiin kotimaihinsa vaikka vaihtoehtona on paperittomuus Suomessa. Tuhansia ihmisiä ei myöskään yksinkertaisesti ole mahdollista poistaa voimatoimin.

Tuskin turvapaikkahuijareiden haluttomuus Suomen lain noudattamiseen tuli yllätyksenä, mutta totta kai lainsäätäjän on lähdettävä siitä, että lakia noudatetaan. Sen sijaan turvapaikanhakijoiden valtava määrä tuli vuonna 2015 yllätyksenä.

Vapaaehtoinen paluu ei ole Suomessa erityisen houkuttelevaa, koska laiton siirtolainen on muun muassa useimmista muista maista poiketen oikeutettu sosiaaliturvaan.

Lainaus käyttäjältä: Erna Bodström
Ongelma on vähintään osittain itse aiheutettu, kun lukuisten tahojen esiin tuomaa kritiikkiä ja huolta ei otettu tosissaan eikä mahdollisiin ongelmiin ja riskeihin varauduttu.

Ongelma on itse aiheutettu maailman liberaaleimmalla turvapaikkapolitiikalla. Suomesta tuli kymmenien tuhansien irakilaisten kohdemaa, koska parin vuoden ajan kesään 2015 asti oleskeluluvan tosiaan sai Suomesta ainoana maana automaattisesti, kunhan kieltäytyi vapaaehtoisesta käännytyksestä. Suomi oli tuolloin myös tiettävästi ainoa Euroopan maa, joka kieltäytyi tekemästä palautuksia, koska Migri katsoi pääkaupunki Bagdadin liian vaaralliseksi kauttakulkupaikaksi.

Asialle ei ole tehty sittemmin mitään, vaikka maahanmuuttoministeri Astrid Thors lupasi pakkopalautukset mahdollistavan palautussopimuksen Irakin kanssa jo vuonna 2009. Päinvastoin, tilannetta on pahennettu ja Suomen houkuttelevuutta lisätty muun muassa helpottamalla oleskeluluvan saamista muilla perusteilla. Nyt sitten puhutaan jo oleskelulupien antamisesta kaikille pelkän Suomessa oleskelun perusteella.

Lainaus käyttäjältä: Erna Bodström
Sisäministeriön selvitys onkin nyt yksi mahdollisuus tämän ongelman ratkaisemiseksi.

Ei ratkaisemiseksi vaan pahentamiseksi. Jo puhe tällaisesta selvityksestä lähettää ulkomaille mahdollisimman väärän signaalin, että Suomesta saa oleskeluluvan, oli suojeluun perusteita tai ei, ja uhkaa houkutella Suomeen taas uuden vyöryn turvapaikkahuijareita.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 693
  • Liked: 103311
Höblä julkaisi toimittaja Jeanette Björkqvistin valheellisen propagandakirjoituksen kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille oleskelulupia vaativan Lupa elää -kansalaisaloitteen tueksi.

Hbl: Medborgarinitiativ: "Offren för Migris systemkrasch måste få uppehållstillstånd" 4.12.2021 (maksumuuri)

Lainaus käyttäjältä: Jeanette Björkqvist, Hbl
Migrin systeemikatastrofin uhrien on saatava oleskeluluvat.

Useita tuhansia vuonna 2015 saapuneita turvapaikanhakijoita elää Suomessa epäselvällä statuksella. Heille on myönnettävä oleskeluluvat, vaatii uusi kansalaisaloite.

Voimakkaasti kasvanut turvapaikanhakijoiden määrä, monet lakimuutokset ja rajoittava poliittinen ilmasto johti siihen, että tuhansien ihmisten turvapaikkahakemuksia ei tutkittu kunnolla vuosina 2015-2016. Sisäministeriö arvioi, että 3 000 näistä ihmisistä elää Suomessa paperittomina. Lupa elää -kansalaisaloitteen takana olevien mukaan jopa 5 000 ihmistä elää epäselvällä statuksella.

Suuren osan heistä voidaan katsoa joutuneen Migrin systeemikatastrofin uhreiksi. Kuuden Suomessa vietetyn vuoden jälkeen on perusteltua myöntää heille neljän vuoden oleskelulupa, katsoo kansalaisaloitteen takana oleva liike.

Muotoilusta päätellen tämä ei ollut vain jutussa haastatellun Lupa elää -aktivisti Minna Saundersin vaan myös toimittajan itsensä mielipide.

Kumpikaan ei esitä ensimmäistäkään todistetta raflaavalle väitteelleen, että Suomessa olisi nyt tuhansia laittomia siirtolaisia siksi, että heidän turvapaikkahakemuksensa olisi tutkittu aikoinaan puutteellisesti.

Kaikki ovat voineet halutessaan valittaa päätöksistä ja tehdä uusia hakemuksia, jos tapauksen käsittelyssä on ollut heidän mielestään epäselvyyksiä. Virheet ovat inhimillisessä toiminnassa aina mahdollisia, mutta minkään muun maan turvapaikkajärjestelmässä virheiden korjaamista ei ole tehty yhtä helpoksi kuin Suomessa.

Lainaus käyttäjältä: Jeanette Björkqvist, Hbl
Vuoden 2016 alussa hieman yli 80 prosenttia irakilaisista sai positiivisen päätöksen. Saman vuoden kesällä osuus oli enää 30 prosenttia.

Niin? Tanskassa irakilaisten hyväksymisprosentti oli ollut 13.

Irakilaiset saivat Suomesta vielä vuonna 2015 positiivisen päätöksen selvästi helpommalla (82 %) kuin esimerkiksi Ruotsista (50 %), koska Suomella oli etenkin irakilaisten kohdalla poikkeuksellisen löysät kriteerit. Prosentit luonnollisesti laskivat, kun Irakin turvallisuusarviota päivitettiin keväällä 2016 (mm. Bagdadin toteaminen kaikkien muiden EU-maiden lailla tarpeeksi turvalliseksi) ja koska kesällä 2016 tutkintaresurssit suunnattiin niihin tapauksiin, joista tulisi todennäköisesti kielteinen päätös.

Lainaus käyttäjältä: Jeanette Björkqvist, Hbl
– Mitä useampia kielteisiä päätöksiä luin, sitä selvempää oli, että prosessi on mennyt pieleen heti alussa. Huolimattomia haastatteluja, huonoja tulkkeja, kokemattomia oikeusavustajia, keskeisten yksityiskohtien pois jättämistä...

Virheetöntä prosessia ei ole olemassakaan, ja juuri siksi kaikki nuo ovat todistettuina perusteita valitukselle tai uudelle turvapaikkahakemukselle.

Vertailun vuoksi, kaikissa EU-maissa turvapaikanhakijoille esimerkiksi ei ole ollenkaan valtion maksamia oikeusavustajia tai edes asuntoja.

Lainaus käyttäjältä: Jeanette Björkqvist, Hbl
Nämä ensimmäiset virheet ovat sitten vaeltaneet seuraaviin prosesseihin ja tehneet kuuden vuoden aikana monille ihmisille mahdottomaksi saada laillinen oleskelulupa elääkseen Suomessa, sanoo Saunders.

Sovitaan keskustelun vuoksi, että näin on todella tapahtunut. Silloin pitää tietysti korjata prosessi ja käsitellä hakemukset vielä kerran uudestaan.

Saunders ja kumppanit eivät kuitenkaan esitä korjauksia turvapaikkaprosessiin vaan kaiken järjen vastaisesti oleskelulupien jakamista kaikille, myös ilmiselville huijareille ja Suomen lakia halveksuville turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttäjille.

Lainaus käyttäjältä: Jeanette Björkqvist, Hbl
Maahanmuuttoviraston tuon aikaiset ongelmat on viime vuosina esitetty journalististen selvitysten, oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen kuten myös aktivistien raporttien riippumattomissa dokumenteissa.

Ei ole näkynyt yhtään dokumenttia, joka osoittaisi, että Suomen turvapaikkaprosessissa on sellainen virhe, joka estää kielteisissä päätöksissä havaittujen virheiden korjaamisen. Kaikki havaitut systeemivirheet on korjattu tai ne ovat vanhentuneet (esim. oikeuskanslerin huomautus humanitaarisen suojelun lain siirtymäsäädöksestä).

Lainaus käyttäjältä: Jeanette Björkqvist, Hbl
Maahanmuuttovirastossa kriisi konkretisoitui pulana hakemusten käsittelijöistä. Sen seurauksena pikarekrytoitiin 500 uutta työntekijää, joilla oli vähän tai ei ollenkaan kokemusta turvapaikka-asioista.

Tällä ei ole havaittu olleen suurempaa vaikutusta päätösten laatuun, vaan sisäministeriön Migrille asettama päätösten laaturaja (Migrin virheistä johtuvat palautukset hallinto-oikeudesta) piti koko ajan.

Jos jotain, niin pikarekrytointien voi olettaa aiheuttaneen lähinnä vääriä myönteisiä päätöksiä, koska myönteiseen päätökseen tarvitaan Suomessa vain yhden käsittelijän arvio, mutta kielteiseen kahden.

Lainaus käyttäjältä: Jeanette Björkqvist, Hbl
Samanaikaisesti politiikka kriisiytyi koko EU:ssa. Suomessa Juha Sipilän hallitus päätti nopeasti muuttaa erilaisia turvapaikanhakijoita koskevia lakipykäliä. Tutkijat eri tahoilta, kuten muun muassa Äbo Akademista, ovat myöhemmissä selvityksissä tulleet johtopäätökseen, että muutokset vaaransivat turvapaikanhakijoiden oikeusturvan tuona aikana.

Sipilän hallitus muutti vain muutamia pikkuasioita ja niitäkin vasta aivan liian myöhään seuraavana vuonna.

Turvapaikanhakijoiden oikeusturvan todellisesta vaarantumisesta ei ole mitään konkreettista näyttöä, vaan tarkoitushakuinen vaarantamispuhe perustuu esimerkiksi siihen, että vanha 30 päivän valitusaika oli pitempi kuin lyhennetty 21 päivää. No, samojen kansainvälisten sopimusten alaisessa Ranskassa valitusaika on vain 15 päivää.

Lisäksi lakimuutokset (mm. maksuttoman oikeusavustajan käyttö ensimmäisessä haastattelussa) eivät edes koskeneet suurta osaa nykyisistä laittomista siirtolaisista, jotka saapuivat Suomeen kauan ennen lakimuutoksia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 920
  • Liked: 44805
  • It's gotta be PS
 :facepalm:

Lainaus
Sisäministeriöltä valmistumassa ehdotus: Luvatta maassa oleville muukalaispassi ja oleskelulupa
Sisäministeriö on selvittänyt ratkaisuja henkilöille, jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa tai oleskelulupaa, mutta ovat yhä Suomessa.

    Aiemmin on kerrottu ministeriön kaavailemasta selvityksestä antaa oleskelulupa ilman työedellytystä.
    Lisäksi ministeriössä on selvitetty muukalaispassin käytön laajentamista työllistyneille.
    Sisäministeri Krista Mikkonen (vihr) kertoo, että kaksi selvitystä on sisällöiltään valmiina. Ne etenevät alkuvuonna hallituksen käsittelyyn.

Sisäministeriössä on valmistumassa selvitys, jossa ehdotetaan oleskeluluvan ja muukalaispassin myöntämistä kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille, jotka ovat työllistyneet Suomessa, sisäministeri Krista Mikkonen (vihr) kertoo.

Jotta Suomessa saa oleskeluluvan, on lähtökohtaisesti oltava voimassa oleva matkustusasiakirja. Nyt selvitetään, voisiko tästä vaatimuksesta poiketa, kun kyseessä on henkilö, joka on työllistynyt Suomessa ja voi sen perusteella saada oleskeluluvan.

Selvitys ja ehdotus lakimuutoksesta tehdään siksi, että Suomessa on ulkomailta tulleita ihmisiä, jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa tai oleskelulupaa, mutta ovat työllistyneet. Heillä ei ole kansallista passia, eivätkä he voi saada sitä Suomessa tai Suomesta käsin. ...

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e4d82067-b320-43c4-8a59-4c3d187dc055
"Afroeurooppalaisen liikkuvuuden poetiikka ranskankielisessä afrikkalaisessa kirjallisuudessa."

Suomen Akatemia on tukenut Anna-Leena Toivasen akatemiatutkijan viisivuotista hanketta 438  874 eurolla.

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 515
  • Liked: 2092
Eikös noi jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa/oleskelulupaa pitäisi poistaa maasta?.Jos mikään maa ei ota vastaan eikä oikeita papereita löydy niin telttamajoitukseen kunnes joku maa ottaa ne vastaan tai tyypeiltä löytyy ne paperit.Toi että annettaisiin muukalaispassi/oleskelulupa ei voi olla vaihtoehto koska se vain lisäisi tänne tulijoiden määrää.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2021, 15:42:52 kirjoittanut Melbac »

Kni

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 768
  • Liked: 18531
  • Kertaluonteinen ja ainutlaatuinen yksittäistapaus.
Muutaman ulkomaalaisen ihmisen edun takia aiotaan uhrata koko Suomen kansan etu.

Sisäministeri valtakunnanoikeuteen!  >:(
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

JoKaGO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 151
  • Liked: 7967
  • Huumoria(?) Lappeenrannan metsistä
Ei kai tuollainen mene läpi ilman Eduskunnan hyväksyntää? Eipä sillä, ettei se menisi Eduskunnassa läpi, tullaan näkemään mielenkiintoisia selityskieppejä kepulaisilta ja kokkareilta.  :(
Virus on taas laukalla ja vieläpä keskellä kesää! Ja eikun pahenee mitä pidemmälle syksy etenee... Talvi 21-22 ja virus huutaa jippiitä rokotuskattavuudesta huolimatta. Mutta onneksi helmikuussa 2022 koko painajainen on ohi, näin Sanna I Suuri on päättänyt. Kaikki pääsee hiihtolomille ja bilettämään, kiitos Sannamme!

Bronx Zoo

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 439
  • Liked: 1407
  • motherfather
Koronapassin muukalaisversion voisi myöntää niille joilla ei ole muuten oikeutta tai edellytyksiä passiin.
Trust me, I know what I'm doing

Luotsi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 298
  • Liked: 3809
No palataanpa asiaan jos vaadittavat 50 000 kannatusta joskus kertyy - tai sitten vappuna  ;D
Ei muuten näy tuo Höblän 4.12. puffi mitenkään kannatuskäyrässä, mutta ilmeisesti 9.12. on joku onnistunut paremmin: jonkinmoinen nyppy havaittavissa.
.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/9109
*** Patria o muerte! ***

Mika

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 200
  • Liked: 10203
Tämä oli Vihreiltä ja sisäministeriltä todella typerä veto. Ei mitään mahdollisuutta mennä läpi, ja galluplukemat osoittavat, että äänestäjätkin alkavat tajuta minkälainen puolue Vihreät on.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

SmallFish

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 787
  • Liked: 1889
Lainaus
Selvitys ja ehdotus lakimuutoksesta tehdään siksi, että Suomessa on ulkomailta tulleita ihmisiä, jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa tai oleskelulupaa, mutta ovat työllistyneet. Heillä ei ole kansallista passia, eivätkä he voi saada sitä Suomessa tai Suomesta käsin.

Miten henkilö voi työllistyä Suomessa, jos hänellä ei ole oleskelulupaa? Puhutaanko tässä jostain pimeistä töistä vai mistä?

kekkeruusi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 314
  • Liked: 4163
Lainaus
Selvitys ja ehdotus lakimuutoksesta tehdään siksi, että Suomessa on ulkomailta tulleita ihmisiä, jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa tai oleskelulupaa, mutta ovat työllistyneet. Heillä ei ole kansallista passia, eivätkä he voi saada sitä Suomessa tai Suomesta käsin.

Miten henkilö voi työllistyä Suomessa, jos hänellä ei ole oleskelulupaa? Puhutaanko tässä jostain pimeistä töistä vai mistä?
Selvästikin. Eli ovat maassa lain vastaisesti ja tekevät töitä pimeänä. Jos tekevät siis, minkä voi kyseenalaistaa.

Radio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 222
  • Liked: 4203
  • Mayday, mayday. Maantievirus matkalla pohjoiseen!
Viranomaisia välttelevän paperittoman oleskelijan palkkaaminen ilman verokorttia lienee ainakin jonkinasteinen veropetos. Tälläisen työnantajan työllistämä laiton ulkomaalainen tuskin saa työtodistusta tekemisistään. Yrittäjyyskään ei oikein onnistu rehellisesti, paitsi ehkä joulupukkina ja joulukuusen myyjänä. Herää kysymys, millä tämä laisuojattomien joukko elää lopun vuotta.
No shit Sherlock!

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 515
  • Liked: 2092
Todennäköisesti olisivat oikeutettu tukiin ja saisivat viralliset paperit mutta kuitenkin jatkaisivat pimeän duunin tekemistä.Saisivat myös ehkä asunnon vuokrattua kaupungilta.Kuullostaa siltä että mikämikä maasta tulleille peter paneille halutaan antaa suomen kansalaisuus jotta ne saavat passin jolla voivat sitten matkustella ympäri palloa.

/edit
Itseäni alkaa _vähän_ huolestuttaa nykyinen meno kun esim vartijoilta ei vaadita suomen kielen osaamista ja esim palmialla on porukkaa jotka eivät suomea puhu/ymmärrä ja noille vielä annetaan avaimet eri paikkoihin.Sama juttu taitaa olla terveyskeskuksissa/sairaaloissa.Vartijaksi pääsee muuten käymällä 120t kurssin,vankilaan pääsee vartijaksi 16kk opiskelulla ja 90 opintopisteellä.En ole ihan varma että tarkistavatko edes rikosrekisteriä nykyään ja miten sä tarkistat jonkun ulkomailta tulleen "pakolaisen" rikosrekisterin?.

/vähän offtopicia
Laila Mohamed, 21, on unelma-ammatissaan järjestyksenvalvojana – Harjoittelupaikan saanti osoittautui kuitenkin vaikeaksi: "En keksi muuta syytä kuin sen, että haluan käyttää huivia"
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4405605

"KUN MOHAMED hakeutui opiskelijana harjoittelupaikkoihin, hänen käyttämänsä huivi osoittautui kompastuskiveksi.
– Kaikki muut saivat harjoittelupaikan helposti, mutta minulle se oli todella vaikeaa. En keksi sille muuta syytä kuin sen, että haluan käyttää kodin ulkopuolella huivia, Mohamed kertoo."

"Mohamedilla on jo suunnitelmia tulevaisuuden varalle.
– Haluaisin päästä tekemään turvahenkilön töitä esimerkiksi Helsinki-Vantaan lehtoasemalle tai vaikkapa eduskuntaan, Mohamed kaavailee."

Somaleja syrjitään työnhaussa koska huivi ja haluaa eduskuntaan/lentokentälle vartijaksi.:D

« Viimeksi muokattu: 15.12.2021, 03:25:58 kirjoittanut Melbac »

Kemolitor

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 5 682
  • Liked: 5745
  • Understanding is a three-edged sword.
Miten henkilö voi työllistyä Suomessa, jos hänellä ei ole oleskelulupaa? Puhutaanko tässä jostain pimeistä töistä vai mistä?

Turvapaikanhakija voi aloittaa työnteon 3 kuukautta turvapaikkahakemuksen jättämisestä, jos passi on tullut mukaan, muuten pitää odottaa kolme kuukautta. Uusintahakemuksen tekemisen jälkeen on nuo samat aikarajat ja sitten taas voikin paiskia töitä hiki hatussa ihan laillisesti.

Työnteko-oikeus päättyy, jos kielteinen päätös on täytäntöönpanokelpoinen, mutta siitäkin voi valittaa ja ainahan voi uuden hakemuksen laittaa. Uusintahakemusten määrää ei ole mitenkään rajattu, joten kyllä minusta töitä voi tehdä ihan laillisesti aika paljon, pieni tauko tietysti tuossa välissä aina tulee, kun laittaa uusintahakemuksen.

Aiheesta lisää:
https://migri.fi/turvapaikanhakijan-tyonteko-oikeus
https://intermin.fi/maahanmuutto/turvapaikanhakijat-ja-pakolaiset/uusintahakemukset

Mielenkiintoisempi tässä minusta on se, että mitä työllistymisellä tässä asiayhteydessä oikein tarkoitetaan. Montako tuntia pitäisi tehdä töitä viikossa ja miten pitkän ajan, jotta voitaisiin puhua työllistymisestä.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 048
  • Liked: 45253
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Alkuun heti disclaimer, että en rinnasta oleskeluluparikkojia alkoholisteihin enkä varkaisiin. Kyseessä on täysin eri rikkeet.

Mutta onko analogia täysin väärä että henkilö hakee päivittäin pari juoksukaljaa Lidlistä. Tämä on varaton, eikä ehdonalainenkaan syrjäytyneeseen pure. Yhteiskunta ratkaisee sen niin, että Wolt tuo tälle joka päivä pari tölkkiä kaljaa ilmaiseksi kotiovelle ja rikekierre on katkaistu?

Vai onko parempi vertaus, että koditon mies livahtaa avoinna olleesta ovesta Ohisalon kotiin ja asettuu lastenhuoneeseen taloksi. Kun sitä ei saada sieltä ulos, niin Ohisalo ratkaisee asian sijaamalla tälle vuoteen, vaihtaa puuha pete-verhot apeisiin verhoihin ja antaa oman avaimen?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 693
  • Liked: 103311
Yhdenvertaisuusvaltuutettu: Paperittomuus ajaa ihmisiä varjoyhteiskuntaan, oleskeluluvilla rakennetaan turvaa 17.12.2021

Lainaus
Useimmat varmasti tietävät, että vuonna 2015-2016 Suomeen saapui noin 32 000 ihmistä hakemaan turvapaikkaa. Suurin osa Suomessa olevista paperittomista on Suomeen tuolloin saapuneita ihmisiä. On tärkeä tunnistaa, että samoihin aikoihin Suomessa tehtiin merkittäviä poliittisia päätöksiä ja lainmuutoksia, joista seurasi ennen kaikkea kaksi asiaa:

a) tietyssä tilanteessa olevat ihmiset, jotka Suomi ennen katsoi olevan kansainvälisen suojelun tarpeessa, eivät enää sitä lainsäädäntömme mukaan olleet.

b) tietyssä tilanteessa oleville ihmisille, joille ennen myönnettiin tilapäinen oleskelulupa, ei enää sitä myönnetty.

a) Ainoa mainittava muutos lainsäädäntöön oli maahanmuuttoministeri Astrid Thorsin muutama vuosi aiemmin luoman humanitaarisen suojelun kategorian poistaminen. Kategoria ei perustunut kansainvälisiin sopimuksiin, eikä sellaista ei ollut missään muussa maassa, eikä se koskenut kuin alle prosenttia turvapaikanhakijoista, joten yhteys nykyisiin laittomiin siirtolaisiin on vähäinen tai olematon.

b) KHO loi lainsäädäntöön väliaikaisen porsaanreiän vapaaehtoisesta palaamisesta kieltäytyville turvapaikanhakijoille. Sellaistakaan ei ollut missään muussa maassa.

Lainaus
On myös selvitetty, että samaan aikaan näiden lainmuutosten kanssa myös lain soveltaminen tiukkeni monen sellaisenkin säännöksen osalta, jota ei lainsäädäntöprosessin kautta muutettu.

Lähtömaiden turvallisuusarvoiden päivittäminen on osa normaalia prosessia. Monet Maahanmuuttoviraston käyttämät turvallisuusarviot poikkesivat vuonna 2015 radikaalisti muiden EU-maiden käyttämistä, mikä näkyi Suomen poikkeuksellisen korkeissa turvapaikkahakemusten hyväksymisprosenteissa (mm. Ruotsiin verrattuna kaksinkertaisia ja Tanskaan verrattuna kolminkertaisia). Suomi oli tiettävästi ainoa maa, joka katsoi Bagdadin niin vaaralliseksi, että sen kautta tulleille irakilaisille myönnettiin oleskeluluvat.

Lainaus
Tämän lisäksi Maahanmuuttoviraston omissa turvapaikkaprosesseissa on osoitettu olleen vakavia ongelmia samaan aikaan kun turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa kavennettiin lainmuutoksella, jolla estettiin heitä saamasta riittävää oikeusapua. Näihin selvityksiin löytyy linkit blogin lopusta.

"Selvityksissä" ei ole osoitettu turvapaikkaprosesseissa olleen hyväksyttävää tasoa enempää ongelmia. Tämän osoittavat muun muassa hallinto-oikeuden päätökset.

Suomi oli oikeusapumuutoksien jälkeenkin turvapaikkapolitiikassaan Euroopan liberaaleimpia maita, sillä kansainväliset sopimukset eivät edellytä ilmaisen oikeusavun tarjoamista kaikille turvapaikanhakijoille.

Lainaus
Muuttuneen oikeustilan seurauksena monet heistä, jotka Suomi olisi ennen vuotta 2015 toivottanut tervetulleeksi rakentamaan elämäänsä tänne, eivät nyt saaneet mahdollisuutta siihen. Sen sijaan näiden päätösten seurauksena ilman oleskelulupaa jääneet leimattiin ”turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttäjiksi”, joille ratkaisuksi tarjottiin vain paluuta kotimaahan.

Suomen kaikkia muita maita ja kansainvälisten sopimusten vaatimuksia löysemmät kriteerit eivät ole mikään saavutettu etu, josta Suomen on pidettävä kiinni.

Ilman oleskelulupaa jääneet jäivät ilman oleskelulupaa, koska edes Suomen edelleen muita maita ja kansainvälisiä sopimuksia löysemmät kriteerit eivät ole täyttyneet. Kyseiset henkilöt eivät olisi saaneet turvapaikkaa missään muussakaan maassa, joten he ovat täysin perustellusti "turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttäjiä", joilla ei ole kansainvälisten sopimusten mukaisia perusteita olla palaamatta kotimaahan.

Lainaus
Monet palasivatkin. Kenties osa heistä oli tullut Suomeen väärien mielikuvien saattelemina. Mahdollisesti moni kansainvälisen suojelun tarpeessa ollut palasi myös perheensä luo ymmärtäessään, että perhe joutuisi elämään vaarassa vielä monta vuotta ilman mahdollisuutta elää yhdessä turvassa Suomessa. Suomesta palasi vapaaehtoisesti lähtömaahansa noin 3800 henkilöä vuoden 2015 syksystä vuoden 2017 loppuun mennessä.

Tuhannet irakilaiset turvapaikkasurffaajat palasivat takaisin kotiinsa edes käymättä turvapaikkahaastatteluissa, kun ymmärsivät oleskelulupa- ja perheenyhdistämisprosessin olettamaansa pitemmäksi.

Lainaus
Moni ei kuitenkaan kokenut, eikä edelleenkään koe, että paluu kotimaahan olisi mahdollista. Moni pelkää turvallisuutensa ja tulevaisuutensa puolesta. Monelle on myös syntynyt kiinteitä siteitä Suomeen puolen vuosikymmenen aikana siitä huolimatta, että tuo aika on pääosin ollut viranomaisen seuraavan päätöksen piinaavaa odottamista. Jotkut heistä odottavat edelleen, kuuden vuoden jälkeen, ensimmäistä lainvoimaista päätöstään turvapaikka-asiassaan.

Ensimmäistä lainvoimaista turvapaikkapäätöstä voi edeltää jopa kymmeniä kielteisiä turvapaikkapäätöksiä ja niistä tehtyjä valituksia.

Siinä missä yhteen peruuttamattomaan myönteiseen päätökseen riittää yhden Migrin hihhulityöntekijän mielipide, kuuden vuoden aikana yhä uusien kielteisten päätösten tueksi on kertynyt jopa kymmenien tapaukseen perehtyneiden ihmisten yhteinen näkemys, että edes Suomessa poikkeuksellisen löysät kriteerit eivät tällä kertaa täyty.

Lainaus
Kotimaisen kielen taitaminen, opiskelu, työssäkäynti, perhesiteet ja usean vuoden maassaolo eivät kuitenkaan kaikki yhdessäkään johda oleskeluluvan saamiseen. Laki ei tunne oleskelulupaa, joka myönnettäisiin ”silloin kun se on järkevää ja kohtuullista”. Laki tuntee vain tietyistä syistä myönnettäviä oleskelulupia sekä joukon yleisiä ja erityisiä edellytyksiä, jotka eivät usein tunnista ihmisen tilannetta kokonaisuudessaan.

Valitettavasti kotimaisen kielen taitaminen, opiskelu, työssäkäynti, perhesiteet ja usean vuoden maassaolo nimenomaan johtavat ennen pitkää oleskeluluvan saamiseen, vaikka kyse olisi todistetusta turvapaikkahuijarista, jota ei missään tapauksessa pitäisi palkita huijauksestaan oleskeluluvalla.

Lainaus
Mielikuvat paperittomista ihmisistä ja paperittomuuden syistä elävät tiukassa. Vielä tiukemmassa elää mielikuva ”vetovoimatekijäksi” kutsutusta ilmiöstä. Nyt kyseessä olevassa asiassa tunteita nostattaa usein mielikuva, jonka mukaan Suomessa tehtävä erillislaki, joka koskisi, tiettyjä 2015-2016 tulleita turvapaikanhakijoita, johtaisi globaalien muuttoliikevirtauksien kääntymiseen kohti Suomea. Ja, että Suomeen tulisi suuri määrä turvapaikanhakijoita erillislain johdosta.

On ilmiselvää, että oleskelulupakriteerien madaltaminen tai jopa poistaminen on monin tavoin vetovoimatekijä. Jo se, että Suomessa siedetään tuhansia laittomia siirtolaisia, jotka saavat laittominakin enemmän palveluita yhteiskunnalta kuin kotimaassaan, on vetovoimatekijä.

Lainaus
Monessa tutkimuksessa on kuitenkin todettu, ettei ”vetovoimatekijää” sellaisena kuin se usein julkisessa keskustelussa esitetään, ole olemassa. Turvapaikanhakijoihin liittyvässä tutkimuksessa ei ole löytynyt yhteyttä esimerkiksi sosiaalietuuksien tason ja kohdemaan valikoitumisen välillä, eikä turvapaikkahakemuksia myöskään jätetä enemmän siellä, missä hakijoille olisi tarjolla parempaa sosiaaliturvaa. (Poppy – Mayblin: Factors influencing asylum destination choice: A review of the evidence. University of Sheffield 2016). 

Järjetöntä väittää, että vetovoimatekijöitä ei olisi olemassa, kun jo noiden tuhansien laittomien siirtolaisten Suomessa oleminen todistaa siitä. Ei siirtolaisvirtojen pääteasemalle Suomeen olisi saapunut koko Euroopan halki Pohjois-Ruotsin kautta 20 000 irakilaista, ellei Suomen turvapaikka- ja oleskelulupapolitiikka olisi ollut kaikkiin muihin EU-maihin verrattuna poikkeuksellinen.

Lainaus
”Vetovoimatekijöitä” koskevassa tutkimuksessa on nimenomaan havaittu, että turvapaikanhakijoiden tai muiden maahan tulevien on vaikeaa tai mahdotonta saada tietoa kohdemaiden politiikkatoimista. Koska lailliset maahantuloväylät Eurooppaan on käytännössä suljettu, turvapaikanhakijat joutuvat turvautumaan salakuljettajiin, joiden antama tieto on virheellistä tai puutteellista. Syyt tiettyyn maahan päätymiselle ovat sitä vastoin hyvin monitahoisia. Useimmiten Eurooppaan tuleva pikemminkin ajautuu kuin suuntaa tiettyyn kohdemaahan. Silloin kun esimerkiksi eri maiden tarjoamat palvelut tai taloudelliset mahdollisuudet vaikuttavat kohdemaan valintaan, tämä perustuu mielikuviin, ei esimerkiksi tietyn lainsäännöksen sisältöön.

Turvapaikkasurffareiden tarvitsee tuntea lainsäädäntöä yhtä vähän kuin muurahaisten tarvitsee osata lukea sokeripussin tuoteselostetta. Pelkkä vinkki aiemmin tulleilta riittää.

Suomen pääministerin ilmoitus oman talonsa lahjoittamisesta turvapaikanhakijoiden käyttöön ei kerro suoraan Suomen muita maita löysemmästä turvapaikkapolitiikasta, mutta moista möläytystä ei voisi kuvitellakaan tiukan turvapaikkapolitiikan maassa.

Lainaus
Sisäministeriön arvion mukaan noin 8 % vuosina 2015-2016 tulleista ihmisistä, eli noin 3000 ihmistä, on yhä maassa ilman oleskelulupaa. Tilanne on syntynyt ennen kaikkea edellä kuvattujen politiikkatoimien seurauksena. Tähän mennessä vastuu on usein yritetty laittaa julkisessa keskustelussa ”turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttäjien” harteille. Nyt kun tiedämme, että tilanne ei näin ratkea vaan pahenee, niin on etsittävä muita vaihtoehtoja.

"Politiikkatoimilla" eli lähinnä humanitaarisen suojelun kategorian poistamisella ei ole vaikutettu kuin korkeintaan muutamassa kymmenessä tapauksessa. Ylivoimaisesti suurin osa nykyisistä laittomista siirtolaisista ei olisi saanut turvapaikkaa aiemmankaan lainsäädännön aikana.

Lainaus
Toimivassa politiikassa on kyse yhteiskunnallisten ilmiöiden sääntelemisestä yhteiskunnan ja yksilön parhaaksi. Vahvoista tunteista ja mielikuvista huolimatta muuttoliike ei ole tästä poikkeus. Jos valittu politiikka ei toimi, vastuun sysääminen politiikan kohteena oleville ihmisille on vastuun pakoilua. Pahimmillaan tällainen politiikka johtaa ihmisryhmien leimaamiseen sen sijaan, että etsittäisiin ja edistettäisiin realistisia ratkaisuvaihtoehtoja.

Kyse on vain ja ainoastaan laittomien siirtolaisten omasta valinnasta kieltäytyä noudattamasta Suomen lakia. Mikään kansainvälinen sopimus ei velvoita sietämään tällaista.

Lainaus
Niin Irlannissa kuin Suomessa on havaittu samat paperittomuudesta aiheutuvat ongelmat ja mahdollisuudet niiden ratkaisemiseksi. Voimassa olevan hallitusohjelman tavoitteella, paperittomuuden ehkäisemisellä ja torjumisella, on toteutuessaan merkittäviä positiivisia vaikutuksia niin paperittomille ihmisille itselleen kuin koko yhteiskunnalle. Taloudelliset ja sosiaaliset hyödyt ovat mittavat, kun ihmisellä on ulkopuolella olemisen sijasta mahdollisuus tulla osaksi yhteiskuntaa, oikeuksineen ja velvollisuuksineen. Se, että ratkaisua ei haeta, altistaa vuorostaan niin lapsia kuin aikuisia hyväksikäytölle, ja pahimmillaan esimerkiksi ihmiskaupalle.

Turvapaikkahuijareiden palkitseminen Suomen lain halveksumisesta on moraalitonta ja lyhytnäköistä. Se on täydellisen väärä viesti niin suomalaisille kuin lähtömaihinkin.

Laittomat siirtolaiset pitäisi palauttaa kotimaahansa tai vaikka palkkiota vastaan muuhun maahan Euroopan ulkopuolelle.

Lainaus
Paperittomuus tai se, että Suomessa on tuhansia puoli vuosikymmentä hallinnon rattaissa pompoteltuja ihmisiä ei ole luonnontila, vaan seuraus yhteiskunnassa tehdyistä päätöksistä. Lainsäädännöllä on kuitenkin mahdollisuus kertaluonteisestikin ratkaista tilanne vastuullisesti.

Laittomat siirtolaiset ovat seurausta Suomen löysästä turvapaikkapolitiikasta ja palautusten jarruttelusta. Kun kansainväliset sopimukset sallivat jopa pakolaisten kippaamisen muihin maihin, sitä suuremmalla syyllä laittomat siirtolaiset, joilla ei ole erityisoikeuksia, pitäisi siirtää nopeasti ja järjestelmällisesti ulos Euroopasta.

Lainaus
Vaikka kysymys oleskeluoikeudesta ratkaistaisiin tuon 2015-2016 tulleen ryhmän kohdalla, on työtä ulkomaalaislain uudistamiseksi kuitenkin jatkettava. Ulkomaalaislaista tulisi löytyä edellytykset oleskeluluvan myöntämiselle tilanteissa, joissa eri syistä Suomeen tulleiden henkilöiden elämä rakentuu tänne, he eivät ole syyllistyneet vakaviin rikoksiin, ja olisi kaikin tavoin kohtuullista, että he voisivat tänne jäädä.

Ei, vaan ulkomaalaislakia pitää uudistaa niin, että tänne ei ole houkuttelevaa ja kannattavaa tulla notkumaan ilman viisumia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Blanc73

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 11 967
  • Liked: 18520
  • Geenivirhe paholainen, Oulun osasto
Lainaus
https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaiset-tyrmasi-kyselytunnilla-hallituksen-unelman-saada-laittomasti-maassa-olevat-jaamaan-suomeen-kutsuhuuto-haittamaahanmuutolle-joka-maksaa-miljardeja/
Karkotuspäätöksen saaneille Haatainen haluaisi pysyvät oleskeluluvat, ettei kyseisten henkilöiden tarvitse mennä takaisin kotimaahansa anomaan uutta lupaa
En halua uskoa todeksi tuota boldattua sitaattia :facepalm:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 927
  • Liked: 4985
Lainaus
https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaiset-tyrmasi-kyselytunnilla-hallituksen-unelman-saada-laittomasti-maassa-olevat-jaamaan-suomeen-kutsuhuuto-haittamaahanmuutolle-joka-maksaa-miljardeja/
Karkotuspäätöksen saaneille Haatainen haluaisi pysyvät oleskeluluvat, ettei kyseisten henkilöiden tarvitse mennä takaisin kotimaahansa anomaan uutta lupaa
En halua uskoa todeksi tuota boldattua sitaattia :facepalm:

Mitvit? Kun on käsitelty nykyisten voimassaolevien lakien mukaan, niin silti pitäisi saada oleskelulupa huolimatta kielteisestä päätöksestä. Ja päälle majoitus ja kolme ruokaa päivässä. Niinkö?

Jos on kerran tutkittu, niin tässä pissitään tutkijoiden kintuille. Väärin tutkittu, väärin tulkittu.

Arvoisa ministeri Haatainen voisi mennä tutustumaan laillisuusperiaatteisiin. Ja vetää vaikka pipon päähänsä.

Laitetaan takaisin menolipulla valitsemaansa maahan, oli sitten kotimaa tai muu maa. Sekin olisi jo helppo ratkaisu kaikille.

Huoltosuhde on jo nyt keturallaan, vielä pitää työntää sormea syvemmälle nenään, että löytyisikö sieltä vielä vähän enemmän verta.

Slava Ukraini.

Näkkileipä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 015
  • Liked: 2182
Eikö tuo Yksinkertaisuusvaltuutettu todellakaan tajua, että mitään ongelmia ei olisi, jos kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita, ei kohdeltaisi niin hellävaraisesti ja ymmärtäen. Koska turvapaikanhakijoilla ei ole mitään todellista karkoitus uhkaa, niin heillä ei ole mitään syytä huoleen, kun joka tapauksessa voi jäädä Suomeen. Oli päätös sitten mitä tahansa.
On vain kaksi tapaa tehdä hommia, järkevä ja yksinkertainen tapa tai Suomen hallituksen tapa.

Pöhisijä

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 177
  • Liked: 877
Aloite on nyt kerännyt tarvittavat äänet ja äärivasemmisto juhlii Twitterissä ihmisoikeuksien voittoa, jatkossa kun saa elintasopakolaisia helpommin lisää maahan. Eivät muuten mielenkiintoisesti jostain syystä enää edes monikaan esitä, että kyseessä olisi turvapaikanhakijoita, vaan sanovat ihan suoraan, että siirtolaiset.

E: Aiheesta olikin jo aktiivista keskustelua täällä:
https://hommaforum.org/index.php/topic,132424.30.html

Tagit: