HOMMAN KESKUSTELU > Kylänraitti

Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)

<< < (2/2699) > >>

Kaptah:
Esimerkki: Nykyisin teollisuus ja energiantuotanto joutuu valvomaan ja vähentämään kalliilla laitteistoilla hiilidioksidipäästöjä, koska laki ja sopimukset velvoittavat. Jos nämä kumottaisiin, teollisuus säästäisi rahaa -> suomi olisi houkuttelevampi paikka -> enemmän teollisuutta -> enemmän työpaikkoja -> enemmän verotuloja ->korkeampi elintaso.

Suomen metsät varmasti sitovat hyvin hiilidioksidia, mutta se ei vaikuta siihen, etteikö itsekäs hiilidioksidipäästöistä piittaamattomuus parantaisi suomen kilpailukykyä teollisuudessa.

Veli Karimies:
Ihan hyvä pointti. Tosin nykyisenlainen lainsäädäntö tuo valtiolle verotuloja ja mahdollistaa kalliita laitteita myyvän hiilidioksidipäästöjä rajoittavan teollisuuden olemassaolon.

Kaptah:
Totta. En tiedä onko Suomessa tuon alan teollisuutta kuinka paljon, mutta voisin kuvitella kun täällä on tekniikan kehitys melkoisen hyvällä tasolla. Joka tapauksessa vihreillä on se etu puolellaan, että tuntuu että muut puolueet asettava talouskasvun ja elintason ympäristökysymyksiä tärkeämmäksi, mikä on pitkässä juoksussa itsensä silmään kusemista. Jos olisi puolue, joka toimii ympäristökysymyksissä yhtä aktiivisesti mutta mahdollisesti realistisemmin ja jolla on kriittinen kanta maahanmuuttoon, mentäisiin jo aika hyvin.

reino:

--- Lainaus käyttäjältä: Joni - 22.12.2008, 00:20:15 ---Esimerkki: Nykyisin teollisuus ja energiantuotanto joutuu valvomaan ja vähentämään kalliilla laitteistoilla hiilidioksidipäästöjä, koska laki ja sopimukset velvoittavat. Jos nämä kumottaisiin, teollisuus säästäisi rahaa -> suomi olisi houkuttelevampi paikka -> enemmän teollisuutta -> enemmän työpaikkoja -> enemmän verotuloja ->korkeampi elintaso.
--- Lainaus päättyy ---

Tuon vastapuoli on sitten se, että nykyisellä ilmastopolitiikalla teollisuuden kustannukset nousevat, jolloin tuotannon siirtäminen Kiinaan tms. tulee entistäkin houkuttelevammaksi. Lopputulos on, että sama tuotanto tehdään Kiinassa 10 kertaa saastuttavammin ja sitten tuotteet kuljetetaan (co2!!) sieltä Suomeen kulutettaviksi.

Eli pitäisi löytää jonkinlainen kompromissi, joka on sekä ilmastolle että Suomelle hyvä.

Spesialisti:
Rättien ja halpaelektroniikan laivaus Aasiasta on luontoystävällistä puuhaa:
Shanghaista Helsinkiin on matkaa Suezin kanavan kautta puolet maapallon ympärysmitasta eli 20 000 km (Afrikan ympäri 25 000 km). Pienen laivan matka kestää 22 päivää ja löpöä kuluu 900 tonnia. Ison laivan matka kestää 19 päivää ja löpöä kuluu 6200 tonnia.
Isot konttilaivat purkavat lastinsa esim. Rotterdamissa, josta krääsän matka jatkuu Suomeen joko laivalla tai rekalla. Hiilijalanjälki on suuri.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta