Kirjoittaja Aihe: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)  (Luettu 1292827 kertaa)

Totti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 613
  • Liked: 15236
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8940 : 12.01.2020, 20:19:58 »
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen yrittää tuoda järjen ääntä henkilöautoliikenteen päästökeskusteluun Iltalehden artikkelissa

Tuosta jutusta tuli mieleen sellainen seikka, että jos liikenteen päästöt pitäisi puolittaa 2030 ja olla päästötöntä 2045, niin valtion verotulot laskevat hiljalleen yhteensä 3,9 miljardia euroa vuodessa eli polttoaineveron ja sen ALV:n verran. Ajoneuvovero vuorostaan perustuu mm. päästöihin ja on 1,2 mrd vuodessa. Sekin siis laskisi.

Poliitikot tuntien valtion menoja ei lasketa vaan verokertymä pitäisi ylläpitää kun päästöt ja bensan kulutus laskevat. Osa korvautuisi sähköautojen sähkön verottamisella mutta ei kuitenkaan miljardien edestä.

Tästä herääkin kysymys, mitä uusia veroja autokannan sähköistyminen toisi mukanaan? Sähkövero kaiketi nostetaan, mutta sen lisäksi olisi pakko alkaa verottamaan esim. akun kapasiteetin ja moottorin nimellistehon mukaan.

Epäilykseni on, että sähköauto ei tule olemaan kovin edullinen kulkuneuvo kunhan ihmiset on saatu niitä ostamaan ja sosialistit pääsevät niitä verottamaan.
KAIKKI mihin vasemmisto koskee muuttuu paskaksi!

Jepulis

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 3 226
  • Liked: 8566
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8941 : 12.01.2020, 20:48:40 »
Joku voisi myös kysyä, että miksi vähemmän CO2/kWh tuottavia dieseleitä rangaistaan lisäverolla. Jos hallitus oikeasti haluaisi alentaa henkilöautoliikenteen CO2-päästöjä, sen veropolitiikka suosisi dieseleitä.
Ymmärrän ajatuksen mutta myös tässäkin jää pieni lisäongelma - tai eipä oikeastaan pieni. Dieseliä ei pääsääntöisesti saa lisää kuin vain tuottamalla lisää bensiiniä ensin. Toisinsanoen, kokonaisvaltaisesti ajatellen sekä diesel- että bensiiniautot ajaa ikäänkuin suuresta samasta ölppätankista.

Sinänsä Suomen kannalta voi sopimusteknisesti olla ihan ns. ”järkevää” antaa se bensa jonnekin kehitysmaalle ajettavaksi ja markkinan kautta näin ikäänkuin koko ajan tapahtuukin. Mutta mikäli suuressa kuvassa se varsinainen ”tavoite” edes teeskennellysti olisi päästövähennys, tietenkään ei auttaisi mitään tuottaa bensiiniä oman dieselajamisen kautta muualla poltettavaksi.

Toki näköjään lehdistö ei reagoi, vihreät ei regoi, eikä kukaan muukaan, joten kaippa pulmusmainen hurskastelu Norjan malliin kuitenkin käy laatuunsähköllä? No eipä...

Toisaalta liikenteen kokonaispäästön leikkaaminen sähköautoistamalla nimenomaan henkilöautoja, jo raskaan liikenteenkin osuuden takia epätasapainottaa tuotantoa, jota taas markkinamekanismi korjaa. Jos täällä sähköautoistetaan kaikki autot, vähemmän yllättäen jossain on ylimääräistä bensiiniä, todennäköisesti polttoöljyäkin vähän enemmän. Se johtuu siitä, että öljyn muutkaan jakeet kuin juuri bensiini ei ole tarpeettomia, mm. lentokoneiden polttoaine. Kun toista tehdään, toinen syntyy. Markkinamekanismi toimii just silleen, että niin halpaa ei ole keksittykään, että maahan tarvitsee kaataa. Suomen vaikutus yksinään tuskin on edes puupenniä mutta markkinoilla sekin tippa riittää.

Ja kun koko EU vihertää vanhurskaana parastaan...tadaa...joku kehitysmaalainen jossain sitten ajelee sillä tavaralla, kun kerta halvalla saa. Päästöt toki tekniikkaa parantamalla voi vähetä hiukan mutta on älytöntä uhrata isot voimavarat muutokseen, jonka tulos on äärimmäisen epävarma, kokonaisuutena vähäinen ja maailmanlaajuisella mittakaavalla merkityksetön.

Vihertävillä sosialistipoliitikoilla ja medialla on yhteisenä ammattitautina se, että joka kokonaisuudesta jätetään aina olennaisin osa kertomatta. Sitte ne syyttää muita populisteiksi.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2020, 20:52:08 kirjoittanut Jepulis »
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

AcastusKolya

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 573
  • Liked: 1350
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8942 : 12.01.2020, 21:03:19 »
Joo, mutta maaöljystä  tislaamalla saatu bensiini ei kelpaa bensiinimoottoreihin alhaisen oktaaniluvun takia suoraan, vaan vaatii jatkojalostusta. Mutta esimerkiksi kaasuturbiiniin kelpaa.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 935
  • Liked: 78624
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8943 : 12.01.2020, 21:58:51 »
Poliitikot tuntien valtion menoja ei lasketa vaan verokertymä pitäisi ylläpitää kun päästöt ja bensan kulutus laskevat. Osa korvautuisi sähköautojen sähkön verottamisella mutta ei kuitenkaan miljardien edestä.

Tästä herääkin kysymys, mitä uusia veroja autokannan sähköistyminen toisi mukanaan?

Kansliapäällikkö Pursiainen linjasi eilen, että verotuksessa painopisteen pitää siirtyä auton ostamisesta sen käyttöön. Eli käytännössä kilometrivero hiilidioksidipäästöjen ja alueen mukaan, kunhan keksitään, miten se ja siihen liittyvä gps-valvonta survotaan suomalaisten kurkusta alas.

Voi olla, että ennen pitkää pukkaa kahdeksan puolueen ilmastoverosopimusta, johon kilometrivero sisältyy yhtenä pienenä yksityiskohtana.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Totti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 613
  • Liked: 15236
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8944 : 12.01.2020, 22:15:09 »
Poliitikot tuntien valtion menoja ei lasketa vaan verokertymä pitäisi ylläpitää kun päästöt ja bensan kulutus laskevat. Osa korvautuisi sähköautojen sähkön verottamisella mutta ei kuitenkaan miljardien edestä.

Tästä herääkin kysymys, mitä uusia veroja autokannan sähköistyminen toisi mukanaan?

Kansliapäällikkö Pursiainen linjasi eilen, että verotuksessa painopisteen pitää siirtyä auton ostamisesta sen käyttöön. Eli käytännössä kilometrivero hiilidioksidipäästöjen ja alueen mukaan, kunhan keksitään, miten se ja siihen liittyvä gps-valvonta survotaan suomalaisten kurkusta alas.

Voi olla, että ennen pitkää pukkaa kahdeksan puolueen ilmastoverosopimusta, johon kilometrivero sisältyy yhtenä pienenä yksityiskohtana.

Kilometrivero on tietenkin mahdollinen, mutta ratkaisuna ongelmallinen monella tavalla:

1. Seuranta tulee kalliiksi koska se edellyttää jokaiseen autoon asennettavaa (GPS) seurantalaitetta ja valtion puolesta seurantaa kirjaavaa tietojärjestelmää. Valtion tuntien, GPS-seurannan hankkiminen maksanee ainakin 100 miljoonaa, vuosikustannus lienee monta miljoonaa ja toteutukseen mennee vuosia. Koko juttu vaikuttaisi äkkiseltään uudelta floppaavalta valtion IT-hankkeelta.

2. Poliittinen vastustus ihmisten seurannalle tulee olemaan kova ja asiasta syntynee ikuinen vaalien kiistakapula. Persut tulevat vastustamaan tätä hanketta ja epäilen että kukaan valtapuolue ei uskalla lähteä tälle linjalle sillä riskillä, että persut kerää loputkin äänet.

3. Seuranta rikkonee monia perusoikeuksia liittyen yksityisyyteen, joten juridiikkakaan ei ole ihan selvä ja sen paikalleen asentaminen kestänee vuosia.

4. GPS seurannan voisi kaiketi kiertää teknisesti esimerkiksi estämällä auton seurantalaitteen GPS signaalin havaitsemista paketoimalla se foliopaperiin tms. Todennäköisesti syntyisi tilanne, jossa kansalaiset pyrkisivät huijaa järjestelmää ja valtiolle syntyisi uusia ongelmia todistaa verovelvoitetta.

Kilometriveron toteuttaminen vaikuttaisi äkkiseltään törmäävän hyvin moneen ongelmaan monella tasolla vaikka se myös äkkiseltään tuntuu yksinkertaiselta ja perustellulta.

Vaihtoehto olisi könttävero, joka siis voisi olla esim. akkukapasiteetin verottaminen joko vuosittain tai auton ostohetkellä. Tällainen vero on vaikea kiertää koska verotus perustuisi valmistajan ilmoittamiin tietoihin.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2020, 22:20:57 kirjoittanut Totti »
KAIKKI mihin vasemmisto koskee muuttuu paskaksi!

Hohtava Mamma

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 340
  • Liked: 32668
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8945 : 12.01.2020, 22:34:04 »
GPS-seurantalaitteet tulevat nimenomaan kalliiksi, mutta ei valtiolle. Tarvitsee vain velvoittaa jokainen autoilija hankkimaan sellainen, muuten ei tule leimaa määräaikaiskatsastuksessa.

Valtiolle maksaisi seurantajärjestelmän ylläpito, mutta se olisi pelkästään softaa. GPS-seurantalaitteisiin olisi yhdistetty GSM, joka raportoisi ajosuoritteen suoraan GSM-verkossa. Samoin se raportoisi, jos ajoneuvo on liikkeessä mutta GPS ei vastaanota signaalia. Mikäli se on toistuvaa, ajoneuvolle määrätään ylimääräinen katsastus tai verotetaan GSM-tukiasematietojen perusteella, korotettuna sopivalla kertoimella. Ajonesto ei poistu, ellei ajoneuvo vastaanota joko GSM- tai GPS-signaalia. Hätäohitus voidaan tehdä vain kerran ja se pitää resetoida katsastusasemalla.

Rahat valtion budjettiin softan ylläpitämiseksi julmetun kalliilla ja tehottomalla tavalla saadaan siitä, että GSM raportoi heti kun GPS rekisteröi ylinopeuden. Ei tarvita enää peltipoliiseja eikä nopeusratsioita. Nekin rahat voidaan ohjata vihapuheen kyttäämiseen.

Ai perkele mikä juoni.
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools. -Thucydides

Freedom is never more than one generation away from extinction. - Reagan

Hämeenlinnan Oraakkeli

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 637
  • Liked: 4296
  • لا يوجد إله غيره من الشيطان والنبي محمدا أو خادمته
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8946 : 13.01.2020, 00:17:35 »
Miksi jotain käytönseurantoja yms tarvitaan? Kun autolla ajaa se syö bensiiniä kas näin https://www.youtube.com/watch?v=-MTE9hrd1os  Jos polttoaineen verotusta nostaa niin se kompensoi sitä käyttöä.

n.n.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 881
  • Liked: 2926
  • nuivaantunut
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8947 : 13.01.2020, 00:28:05 »
Kilometrivero on tietenkin mahdollinen, mutta ratkaisuna ongelmallinen monella tavalla:
Kaikkein ongelmallisinta verossa on kuitenkin se, että verovelvollinen voisi käyttäytymisellään ts. autottomuudellaan tai liikkumisellaan vaikuttaa veron määrään ja samalla kuluttaa yhteiskunnan varoja kehittyvän julkisen liikenteen muodossa. Autovero, korotettu polttoainevero ja verotukseen paikkakuntalisä, sillä mennään, ettei saastainen työssäkäyvä voi kiertää esim. etätyöllä, julkisilla tms. muilla vippaskonsteilla vasemmiston elättämistä.

Anteeksi katkeruus, joskus vituttaa.
”Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 935
  • Liked: 78624
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8948 : 13.01.2020, 00:34:45 »
Kilometrivero on tietenkin mahdollinen, mutta ratkaisuna ongelmallinen monella tavalla:

1. Seuranta tulee kalliiksi koska se edellyttää jokaiseen autoon asennettavaa (GPS) seurantalaitetta ja valtion puolesta seurantaa kirjaavaa tietojärjestelmää. Valtion tuntien, GPS-seurannan hankkiminen maksanee ainakin 100 miljoonaa, vuosikustannus lienee monta miljoonaa ja toteutukseen mennee vuosia. Koko juttu vaikuttaisi äkkiseltään uudelta floppaavalta valtion IT-hankkeelta.

Tuo ei ole juuri mitään verrattuna siihen, mitä autokannan sähköistämisen kiirehtiminen ja polttomoottoriautojen elinkaaren keinotekoinen lyhentäminen tulee maksamaan.

2. Poliittinen vastustus ihmisten seurannalle tulee olemaan kova ja asiasta syntynee ikuinen vaalien kiistakapula. Persut tulevat vastustamaan tätä hanketta ja epäilen että kukaan valtapuolue ei uskalla lähteä tälle linjalle sillä riskillä, että persut kerää loputkin äänet.

Valtapuolueet ja media voivat sopia, että tällä ei kampanjoida. Kahdeksan puolueen ilmastolinjauskin ilmestyi kuin tyhjästä, vaikka vaalit olivat tulossa. Kokoomus ei suinkaan ole haastanut hallituksen järjetöntä hiilineutraalisuustavoitetta (joka liittyy myös henkilöautoliikenteen päästövähennystavoitteeseen) edes äänien toivossa, vaan päinvastoin arvostellut, että tarvitaan tehokkaampia ilmastotoimia, koska hallituksen aikomilla toimilla tavoitetta ei saavuteta vuoden 2035 aikataulussa.

3. Seuranta rikkonee monia perusoikeuksia liittyen yksityisyyteen, joten juridiikkakaan ei ole ihan selvä ja sen paikalleen asentaminen kestänee vuosia.

Viranomaiset eivät juuri piittaa kansalaisten perusoikeuksista, mutta tämän voi kiertää myös luomalla kannusteet, joiden ansiosta ihmiset valitsevat seurannan käyttämisen, kuten he ovat itse päättäneet  luovuttaa tietojaan some-jäteille.

Seuranta voidaan kytkeä esimerkiksi liikennevakuutuksen voimassaoloon, tai vakuutuksesta saa reippaan alennuksen (kapinoijille tuplamaksu), kun seuranta on käytössä.

4. GPS seurannan voisi kaiketi kiertää teknisesti esimerkiksi estämällä auton seurantalaitteen GPS signaalin havaitsemista paketoimalla se foliopaperiin tms. Todennäköisesti syntyisi tilanne, jossa kansalaiset pyrkisivät huijaa järjestelmää ja valtiolle syntyisi uusia ongelmia todistaa verovelvoitetta.

Aivan kuten vaikkapa leffoja voi katsoa myös ilmaiseksi, mutta valtaosa kansalaisista tekee niin kuin käsketään ja maksaa mitä vaaditaan.

Jorma Ollilan työryhmä esitti satelliittiseurannan käyttöönottoa vuoteen 2025 mennessä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

n.n.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 881
  • Liked: 2926
  • nuivaantunut
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8949 : 13.01.2020, 00:51:33 »
3. Seuranta rikkonee monia perusoikeuksia liittyen yksityisyyteen, joten juridiikkakaan ei ole ihan selvä ja sen paikalleen asentaminen kestänee vuosia.

Viranomaiset eivät juuri piittaa kansalaisten perusoikeuksista, mutta tämän voi kiertää myös luomalla kannusteet, joiden ansiosta ihmiset valitsevat seurannan käyttämisen, kuten he ovat itse päättäneet  luovuttaa tietojaan some-jäteille.

Seuranta voidaan kytkeä esimerkiksi liikennevakuutuksen voimassaoloon, tai vakuutuksesta saa reippaan alennuksen (kapinoijille tuplamaksu), kun seuranta on käytössä.
Perusoikeudet ovat juuri niin vahvoja kuin tulkinta siitä, mitä niihin kuuluu. Puolueet voivat aivan hyvin päättää, että esim. Perustuslakivaliokunnassa katsotaan, ettei gps-seuranta riko yksityisyydensuojaa syystä x: esim. oikeus ilmastoon/elämään on suurempi oikeus/oikeushyvä; tai, että hankkiessaan auton, henkilö hyväksyy seurannan tms. Suomessa ei ole riippumatonta elintä valvomassa kuinka perusoikeuksia ylläpidetään, joten anything goes.
”Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

migri

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 182
  • Liked: 7419
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8950 : 13.01.2020, 05:49:59 »
Tällainen tuli vastaan Australian paloista:

thecrowhouse
202K subscribers
SUBSCRIBE
#ArrestScottMorrisonForTreason

The Drought and accompanying firestorm currently gripping Australia has been brought about, and is being managed, very deliberately. And the treasonous criminal racketeers masquerading as the Australian Government are using the drought they have purposely manufactured to push Agenda 21 onto the people of Australia. If you are an Australian, or you care about Australia and its people, please share this everywhere and help make this video viral. Please Share - Mirror - Reupload and repost this video Everywhere you can. 

Please folks, I implore you to help because we are getting hammered here in Australia and this is no joke. The creek out the front has stopped flowing. Ive been in this area 52 years and these creeks have never been dry. Hideous droughts Ive seen, all the grass dead, but I have never seen the creeks stop flowing because they are all spring fed from aquifers below ground. But now they have harvested the water from the flood plains, they are draining the artesian basin and they have felled trees on the mountains and exposed the well springs to the sun and the springs have stopped flowing. And this NOT from "climate change". This is Deliberate! And its not just in the valley where I live. It is all the creeks around here on both sides of the ranges... the springs have stopped.... the sky is full of smoke outside and the sunlight is red.... it looks surreal... they are killing us, they are killing everything, all the wild life, everything, and they are driving the people into the cities. This is agenda 21 in full swing.

https://www.youtube.com/watch?v=PBsFVn-kKV8
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

Archaeopteryx

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 516
  • Liked: 4187
  • Lyhytnaamainen kuperkeikkakyyhky
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8951 : 13.01.2020, 10:39:57 »
Muutama päivä sitten Ylessä, ei varsinaisesti ilmastouutinen mutta liittyy puuston kautta siihenkin (https://yle.fi/uutiset/3-11150715)
Lainaus
Peru sanoo istuttavansa miljoona puuta Machu Picchun alueelle – toimilla yritetään estää maastopaloja

Peru suunnittelee istuttavansa miljoona puuta muinaisen Machu Picchun inkakaupungin alueelle. Tavoitteena on suojella historiallista aluetta mutavyöryiltä ja maastopaloilta. Kampanjasta kertoi Perun presidentti Martin Vizcarra.

Puut on tarkoitus istuttaa 35 000 hehtaarin suojellulle alueelle. Vizcarran mukaan kunnianhimoiseen tavoitteeseen ovat sitoutuneet niin valtio, aluehallinto, kunnat kuin kansalaisetkin.

Nämä on aina hauskoja. Miljoona puuta kuulostaa paljolle, 35 000 hehtaaria kuulostaa paljolle. Muutama vuosi sitten Suomen lehdistökin möläytteli "kunnianhimoisista" ilmastotoimista, kun Indonesia oli tehnyt päätöksen istuttaa 80 miljoonaa puuta ilmastomuutoksen torjumiseksi.

Paremmilla ihmisillä unohtui, että meillä täällä Suomessa istutetaan joka vuosi yli 150 miljoonaa puuntainta metsiin. On istutettu jo pitkään. Taimia työnnetään maahan 80 000 hehtaarille, puiden siemeniä kylvetään 25 000 hehtaarille, ja luontaista siemennystä käytetään n. 50 000 hehtaarille. Puuta käytetään, mutta sitä myös kasvatetaan.

Machu Picchun alue on toki haasteellista vuoristoseutua, mutta täällä meillä 35 000 hehtaarille istutettaisiin 60-70 miljoonaa puuntainta. Ja istutetaan, joka perhanan vuosi. Perussa on 32 miljoonaa ihmistä vain neljä kertaa isommalla pinta-alalla. Tekijöitä kyllä olisi. Vuoristoa Suomessa ei ole, sisävesiä kuitenkin 10 prosenttia pinta-alasta, joissa on vähän hankala puuta kasvattaa. Perussa sisävesiä on 0,4 prosenttia. Peru sijaitsee päiväntasaajalla, jossa puu kasvaa vuoden ympäri. Suomessa puu lepää puolet vuodesta talven takia.

AcastusKolya

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 573
  • Liked: 1350
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8952 : 13.01.2020, 18:38:06 »
Asiaan liittyvä kommentti Tekniikan Maailmassa 27.12.2019. Eli dieselit ovat paljon helpompia biopolttoaineittenkin suhteen.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 935
  • Liked: 78624
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8953 : 13.01.2020, 19:24:58 »
Asiaan liittyvä kommentti Tekniikan Maailmassa 27.12.2019. Eli dieselit ovat paljon helpompia biopolttoaineittenkin suhteen.

Kansliapäälliikkö Pursiainen korvamerkitsi lauantain Yle-haastattelussa kaiken tulevan biodieselin lentoliikenteeseen niin, että autoille ei jää mitään.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Waldseemüller

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 738
  • Liked: 7471
  • Kumartakaa uusia herrojanne
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8954 : 14.01.2020, 10:27:07 »
En ennustele loistavaa tulevaisuutta hankkeelle enkä hanketta ajaville.

Seuraaviin vaaleihin PS voi mennä lupaamalla että yksityisautoilu on Suomessa mahdollista jatkossakin. Kiitos, Liivijengihallitus!
Jos olisimme väärässä, meitä ei yritettäisi vaientaa.

Alabama

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 295
  • Liked: 6773
  • tätseriläis-reikanisti
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8955 : 14.01.2020, 15:20:40 »
Saksan Fridays für Future-liikkeen johtohahmo, 23-vuotias maantieteen opiskelija ja kapitalismin kukistaja Luisa Neubauer ei suostunut ottamaan vastaan Joe-Merkelinpepunnuolija-Kaeserin tarjoamaa jäsenyyttä Siemens-Energyn hallintoneuvostossa. Nuoren naisen itsevarmuus onkin laajentunut suuremmaksi kuin ylijättiläistähti Betelgeuse konsanaan. Neubauer uhkaakin nyt kaikkien firmojen pääjohtajia: „Pitäkää meitä silmällä. Emme anna teidän tuhota meitä... Ja tämä oli vasta alkua!“

Huom! Tekniikan opiskelijoiden kannattaa jättää rasittava opiskelu ja siirtyä suoraan vihervasemmistolaiseen liikkeeseen ammattimielenosoittajaksi. Ei tarvitse nähdä turhaa vaivaa, jopa valmistua ja kompuroida pitkin uraportaita vaivalloisesti ylöspäin, vaan lentää suoraan huipulle. Tietenkin perusvaatimuksena pomohommiin 2 kpl x-kromosomeja. Sorry, boys!
« Viimeksi muokattu: 14.01.2020, 15:23:04 kirjoittanut Alabama »
"...Socialist governments traditionally do make a financial mess. They always run out of other people’s money."

-Margaret Thatcher-

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 497
  • Liked: 9558
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8956 : 14.01.2020, 15:48:43 »
Miksi jotain käytönseurantoja yms tarvitaan? Kun autolla ajaa se syö bensiiniä kas näin https://www.youtube.com/watch?v=-MTE9hrd1os  Jos polttoaineen verotusta nostaa niin se kompensoi sitä käyttöä.
Kyllähän tämä sanottiin varsin suorana jo Ollilan työryhmää perustettaessa. Polttoaineen verotusta voidaan kyllä perustella CO2-päästöillä, mutta jos CO2-päästöt ja autoilu saataisiin erotettua toisistaan (puhun tästä edes teoreettisena mahdollisuutena, ottamatta kummemmin kantaa käytännön toteutumiseen tai sen aikatauluun) valtion pitää yhä saada veronsa, myös siinä tapauksessa, että joku saisi sähköautonsa toimimaan kotipihassa seisovan tuulimyllyn voimalla.
 
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Kokoliha

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 4 048
  • Liked: 6956
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8957 : 14.01.2020, 20:29:42 »
En ennustele loistavaa tulevaisuutta hankkeelle enkä hanketta ajaville.

Seuraaviin vaaleihin PS voi mennä lupaamalla että yksityisautoilu on Suomessa mahdollista jatkossakin. Kiitos, Liivijengihallitus!

Jos kepu hirttää etenkin maaseudun ja samalla itsensä pitämällä Marinin kauhugallerian pystyssä kautensa loppuun, kylmää kyytiä aivan kohta luvassa etenkin kaltaisilleni, pitkää työmatkaa henkilöautolla olosuhteiden pakosta ajaville. IS:n eilistä uutisointia Pursiaisen lauantaisen ulostuloon liittyen:

https://www.is.fi/autot/art-2000006371155.html

Lainaus
Hallituksen massiivisten päästövähennysten maksaja on henkilöautoilija – taustavaikuttaja Ylellä: ”Nyt tulee tapahtumaan

Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiaista haastateltiin Ylen Ykkösaamussa lauantaina. Itse kansliapäällikkö ei juurikaan sanomansa mukaan autoile, lukuun ottamatta mökkimatkoja Savoon.

Pursiaisen mukaan vippaskonsteja vähennysten saavuttamiseen ei enää ole, mikä osaltaan ennakoi suurta kertarysäystä. Keinoista tehokkaimmat taas ovat verotuksellisia ja varmuudella vastalauseita kerääviä.

Päätöksen tekeminen pakettina saattaisikin kansliapäällikön mukaan pienentää yksittäisiin muutoksiin liittyvää vastustusta.

...

Murroksen hyötyjinä Pursiainen näkee muun muassa junan ja linja-auton käyttäjät.

Esimerkiksi yksittäistä autotonta kotitaloutta koskeva palvelutason paraneminen saattaa muutoksessa nousta jopa huomattavalle tasolle.

Ja autollistenkin kannalta, jos hyväksyvät tämän karmean hypyn, että joutuvat menemään joukkoliikennevälineeseen.

Helsingin Sanomien mukaan asia on seuraavan kerran etenemässä helmikuun alussa pidettävässä hallituksen ”Oikeudenmukaisen siirtymän yhteiskokoukseksi” nimetyssä tapaamiskokonaisuudessa, jonka aiheena ovat nimenomaan ilmastoteemat.

Mistä "karmeasta hypystä" Pursiainen höpisee? Minulle passaa loistavasti luvattu palvelutason parantuminen siten, että pääsen tuosta vajaan kilsan päästä pysäkiltä mukavasti bussilla duunipaikalleni edes tupla-ajassa henkilöautoon verrattuna. Näinhän oli tilanne itselläni vuosikaudet, ennen kuin alkoi nykyinen työpaikan perässä autolla ajelu pitkin ja poikin. Tällä hetkellä menisi busseissa ja junissa istumiseen siirtymät ml. tuollaiset 5 ja puoli tuntia joka päivä, kun nyt menee omalla autolla tunti.

Marinin kauhugallerian ”Oikeudenmukaisen siirtymän yhteiskokous" kuulostaa siltä, että konferenssin pitopaikaksi Wannseen huvila olisi kohtalaisen passeli. Lisäksi punavihreä kokousväki pääsisi iltaisin ketterästi bailaamaan suurkaupunkiin, eikä tarvitsisi erikseen päästöjä aiheuttaen reissata ihquun Berliiniin kokemaan ja tiedostamaan.

Ja tiedä häntä vaikka Tante Merkel liittyisi mukaan Marinin jengiin? Illalla kilisteltäisiin maljoja DDR:n uudelle tulemiselle. Heillä on unelma.
Nämä samat politikot jotka haluavat pitää koulut nyt auki kannustivat puoli vuotta sitten lapsia ilmastolakkoon.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 34 977
  • Liked: 45527
  • Kyllä tästä vielä selvitään, kaikesta huolimatta!
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8958 : 15.01.2020, 02:48:33 »
Lainaus
Dosentissa väitellään tuulivoimaloihin liittvistä tutkimuksista, infraäänestä ja räjähätävistä lepakoista Ilpo Forsmanin kanssa.
https://www.permanto.fi/fi/web/alfatv/player/vod?assetId=38610867

Tuulivoimalat tuottavat infraäänet, jotka ovat jossain 0,2 herzin tms. alueella, eli ihminen ei niitä kuule, mutta tuulivoimalan läheisyydessä asuvat ihmiset saattavat kärsiä useista eri oireista, kuten verenpaineen muutoksista.

Myös Suomen Uutiset kirjoittaa samasta asiasta:
https://www.suomenuutiset.fi/tuulivoimassa-kiinni-isot-rahat-terveysongelmia-ja-varoituksia-ei-haluta-ottaa-vakavasti/
Lainaus
syyskuu 12, 2018
Maailman johtava infraääniasiantuntija: Tuulivoimassa kiinni isot rahat – terveysongelmia ja varoituksia ei haluta ottaa vakavasti

Tuulivoimaa on tuettu Suomessa sadoilla miljoonilla euroilla, ja tulevaisuudessa tukisummat vain kasvavat. Perussuomalaisilla ei ole mitään tuulivoimaa vastaan, kunhan voimalat rakennetaan riittävän välimatkan päähän ihmisasumuksista ja eläinsuojista, eikä tuulivoimaa tueta valtion varoilla.

Tuulivoimassa on kiinni isot rahat, joten ihmisten kokemia monimuotoisia terveysongelmia ja asiantuntijoiden varoituksia ei haluta ottaa vakavasti.
...
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut tuulivoimaloille kahden kilometrin turvarajan, eikä sitäkään noudateta. Perussuomalaiset ovat esittäneet syöttötariffien katkaisemista yhtiöiltä, jotka rakentavat voimaloita alle kahden kilometrin päähän asutuksesta ja niiden perimistä takaisin, totesi perussuomalaisten työmies Matti Putkonen.
...
Aunio kiinnostui tuulivoiman infraäänimittauksista vuonna 2015 kuultuaan muutamalta yrittäjäystävältään tuulivoimaloiden läheisyydessä asuvien ihmisten kokemista terveysongelmista.

– Tyypillisiä oireita ovat tinnitus, sydänoireet kuten rytmihäiriöt ja verenpaineen nousu, päänsärky, uniongelmat, tasapaino-ongelmat, huimaus ja pahoinvointi. Migreenityyppinen päänsärky oli erityisen yleistä, Aunio kertoi.
...
– Infraääni leviää kymmenien, jopa satojen kilometrien päähän tuulivoimaloista. Muutaman vuoden päästä nyt Etelä-Pohjanmaalla mitattu infraäänitaso kattaa koko Suomen, Aunio sanoi.
...
– Tutkijana haluaisin sanoa kaikille tuulivoimaloiden läheisyydessä asuville ihmisille, että muuttakaa ihmeessä muualle. Ymmärrän kuitenkin, ettei asia ole niin yksinkertainen, sillä ihmisillä on lukuisia syitä, miksi kotoa pois muuttaminen ei ole aivan helppoa. Mutta jos minulla olisi lapsia, en asuisi tuulivoimalan läheisyydessä päivääkään, ennemmin asuisin vaikka sillan alla. Jos koette infraäänten aiheuttaneen teille terveysongelmia, vaatikaa lääkäreiltä testejä, Alves-Pereira neuvoi yleisöään.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros

“BLM:n perustajat myöntävät avoimesti olevansa marxilaisia ideologeja ja kertovat haluavansa päästä eroon ydinperheestä, heteronormatiivisuudesta, poliisista, vankiloista ja kapitalismista. ”
– Gatestone -instituutin tutkija Soeren Kern

Ajatolloh

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 240
  • Liked: 3007
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8959 : 15.01.2020, 20:48:02 »
Että infraäänet kantaisivat satoja kilometrejä, lienee kohtalaisen selkeää tuubaa.

Ensinnäkin jo Maapallon kaareutuminen tekee omat tepposensa, muista esteistä puhumattakaan.

Sanotaan nyt vaikka että tuulimyllyn lavan kärki käy korkeimmillaan 300 metrissä - aika iso mylly siis. Sieltä 300 metristä on vapaa näkyvyys vain noin 60 kilometriin tasaisella maalla (tai merellä). Joten se siitä "sadoista kilometreistä". Kantaakseen satoja kilometrejä infraääniaallon pitäisi heijastua jostain? Mistä se muka tyhjällä taivaalla heijastuisi? Pilvistäkö muka? (pilvet  = vesihöyryä)

Toisekseen ääni vaimenee aika tehokkaasti etäisyyden funktiona. Periaatteessahan se on "palloaalto" ja potenssi on potenssiin kolme tai enemmän etäisyyden funktiona...ei nyt jaksa enää muistaa kuin akustiikan opinnoista on jo aikaa.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 693
  • Liked: 9682
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8960 : 15.01.2020, 20:56:20 »
Pitkä ääniaalto voi taipua eli diffraktoitua maan pinnan mukaan. Ajattele pitkiä vesiaaltoja, jotka osuvat saareen.

Mäyräkoira

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^
  • ****
  • Viestejä: 234
  • Liked: 518
  • Maalaisjärkeä kehiin!!
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8961 : 15.01.2020, 23:43:14 »
Iltaa. Ja talkoo asiaa..

Silloin kun Veli Sipilä yritti yhteiskunta sopimusta, eli kikyhän siitä lopulta tuli. Niin kaikki kommari lehdet huusi, että ei mitään kompromissejä saa tehdä. Eli ei suostuta ns sisäiseen devalvaation. Noh joku vesitetty soppari kuitenkin saatiin. Muistan lukeneeni jostain tyyliin, porvareilta ei saa kuin kutsun talkoisiin.

Noh nyt vasta kunnon kökkä on tulossa, kökkä siis tarkoittaa talkoita. Eli tämä ilmasto kökkä.

Nyt sitten vasemmiston mielestä niihin talkoisiin pitää osallistua. Nämä talkoot niille kyllä kelpaavat. Mutta maksaja olet sinä.

Voi voi. Eipä taira ketään kiinnostaa kovin kovaa. Mutta kyllä kapinoitsijat kuriin laitetaan. Tai niin ne kuvittelevat ainakin.

Minä en ole mikään itsekäs mulkero, voisin varojeni mukaan osallistua. Mutta kun ei tota rahaa liiemmin oo liikaa.. vai pitäisiköhän esim. Vaimon perinnöksi saama puhelinosake myydä ja antaa rahat Emma Karille, hän varmaan osaisi ohjata ne johonkin hiilen sidonta hommeleihin.

Diesel autokin on pihalla, siitäkin on vielä yli Kymppitonni velkaa. Noh kun se sulaa poies, niin sitten saa vissiin ruveta sähkö autoa maksamaan. Autolla on aina joku jälleenmyynti arvo. Joka ei ole kovin hääppöinen muutenkaan ikinä. Olen useita kaaroja ostanut uutena, ja eipä niistä mitään vaihdossa tahdo saada. Ja taitaa tämä ilmastoasia painaa polttomoottori autojen vaihtoarvoa vielä huonommaksi.

Tämä on muuten mielenkiintoinen teoria, mutta tällä pystytään alentamaan keinotekoisesti ihmisten omaisuuden arvoa.

Voisi jopa sanoa, Fillarikommunistien kosto autoileville.

Noh eipä tästä ilmastoremontista taida muutenkaan mitään oikein tulla. Suomen bkt kasvaa tänävuonna 0.9 pros. Eihän se mihinkään riitä. Veroja ei kierry. Eipä oikein ole rahaa mihinkään subventioihin. Työpaikkojakin katoaa.

Tai jos siltikin halutaan jääräpäisesti näitä hörhöilyä tehdä, niin maksajan kuvan näkee peilistä.

Muutenkaan en nyt tahdo oikein uskoa,että tuho on tulossa. Nämä on vähän kyseen alaisia nämä iccp raportit. Voi yhtä hyvin tulla pieni jääkausi niinkuin 1300-1700 luvuilla oli. Jos auringon aktiivisuudessa tapahtuu muutoksia.

Joku Afrikan väestönkasvu on maailman suurin ongelma nyt, jos ongelmia pitää hakea. Ja niin se muovijäte merissä.





« Viimeksi muokattu: 16.01.2020, 00:23:35 kirjoittanut Mäyräkoira »
"Ylen gallupin mukaan ps:n kannatus on noussut yli 10 prosenttiin. Selitys sille on seksuaalisen väkivallan puolustus. Ps:n kannatus nousee  todennäköisesti  vielä 11 prosenttiin, sillä erään tutkimuksen mukaan jopa 11% on valmiita hyväksymään raiskauksen tietyissä olosuhteissa."

Iiro orava vihr. 5.7.2018

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 693
  • Liked: 9682
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8962 : 16.01.2020, 08:53:36 »
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/tabledata_v4/GLB.Ts+dSST.txt
GISTempin anomalia oli 1.11 C joulukuussa, eli 0.4 C yli 2000 - 2014 keskiarvon.

Luku on linjassa UAH MSU:n kanssa.

Mistä lämpökausi johtuu, emme tiedä. Odotan innolla 2020 lukuja.

ämpee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 233
  • Liked: 19105
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8963 : 16.01.2020, 09:24:13 »

Mistä lämpökausi johtuu, emme tiedä. Odotan innolla 2020 lukuja.

Kerrankin vaikuttaa siltä, että meret ovat olleet lämpimiä, ja jos meri on lämmin niin lämmin on myös ilma meren yllä.
https://roskasaitti.wordpress.com/2020/01/15/globaali-lampotila-joulukuussa-2019-kohosi/

Lainaus käyttäjältä: Risto Jääskeläinen, Roskasaitti
Kuva 4 taas kertoo, että vaikka El Niño loppuikin alkukesällä, ei Enso-tilanne ole ollut senkään jälkeen täysin neutraali. Viimeisin arvohan on 0,5, joka muuten riittäisi El Niñoonkin, vaan nyt ei ole odotettavissa kuitenkaan puolen vuoden jaksoa samalla tasolla. Valtamerien puskemalla lämmölläkin on siis jokin osuus kohonneeseen globaaliin pintalämpötilaan vuoden 2019 kohdalla.

Kuva 4 siellä linkin takana.
El Nino on ollut siinä kynthellä pitemmän aikaa, eikä tilanne vieläkään ole aivan selvä.
Odotusteni vastaisesti WUWT saitilla oleva ENSO mittari ei pysynyt edes neutraalissa, vaan loppuvuodesta kääntyi takaisin El Nino alueelle.
Nyt tuo WUWT sivulla oikeassa sivupalkissa asusteleva mittari on laskenut neutraalin ja El Ninon yhtymäkohtaan.
https://wattsupwiththat.com/

Mikäli ENSO jatkossa siirtyy edelleen La Nina suuntaan on odotettavissa kylmempää, mutta jos se pysyy jatkossakin noilla tienoilla tai jopa siirtyy El Nino puolelle niin ei ainakaan kylmene.
En veikkaa tästä lähtien tuon ENSO:n suhteen yhtään mitään, sillä se näyttää elävän omaa ennustamatonta elämäänsä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 776
  • Liked: 27687
  • Easter Worshipper
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8964 : 16.01.2020, 09:53:12 »
Lainaus käyttäjältä: Saska Saarikoski, HS
JOS 45 prosenttia suomalaisista haraa vastaan jo ennen kuin mitään tehokkaita ilmastotoimia on edes tehty, mikähän olisi tilanne, jos ihmiset joutuisivat oikeasti tinkimään jostain? Keskustelu lihansyönnistä ja autoista oli tipalla nostaa perussuomalaiset maan suurimmaksi puolueeksi jo viime vaaleissa. Ensi vaaleissa niin voi hyvin käydä.

Ei ihme, ettei hallituksen ilmastolupauksista näytä tulevan oikein mitään: edes turpeesta ei päästä irti.

Se siis persujen vika, että ihmiset haluavat syödä ja käydä töissä. Selvä.

Helsingin punavihreä kaupunginvaltuusto päätti juuri julistaa, että maailma loppuu, jos lapset ja vanhukset juovat lasillisen maitoa päivässä! Että sellaisista asioista oikeasti tingitään nykyään...

Perussuomalaisten teoreettinen maksimikannatus mainittu. Mikäli seuraavat vaalit ovat ilmastovaalit.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Velmu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 540
  • Liked: 3283
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8965 : 16.01.2020, 10:29:48 »

Poliitikkojen on perussuomalaisia lukuunottamatta mahdotonta puhua turpeesta oikeilla tosiasioilla. Turve on uusiutuvaa energiaa. Sitä käytetään Suomessa vuosittain vähemmän kuin se lisääntyy. Suomalaiset poliitikot ovat kuitenkin päättäneet, että turve on uusiutumatonta energiaa ja kuuluu samaan sarjaan kivihiilen, öljyn ja maakaasun kanssa. Kun kivihiiltä louhitaan tai öljyä ja maakaasua pumpataan maan uumenista, jää siihen kohtaan maapalloa tyhjä reikä joka ei täyty koskaan ainakaan niillä aineilla mitä siitä on poistettu.
 
Puun polttoa suositaan sen PÄÄSTÖTTÖMYYDEN (?) takia. Puun poltto on ilmastolle suuripäästöisintä, mutta sen ilmastopäästöjä ei poliittisen päätöksen takia oteta huomioon, koska kuvitellaan että aina yhden poltetuun puun tilalle kasvaa jossain päin maailmaa uusi puu tilalle (?). Puun ja turpeen yhteispolton päästöt ovat paljon kivihiiltä pienemmät ja kotimaisena lähienergiana todellinen ilmastoteko.
 
Ilmastovouhotus on ymmärtämättömien poliitikkojen lempiaihe, koska sillä kuvitellaan saatavan helpoiten äänestäjiä.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 776
  • Liked: 27687
  • Easter Worshipper
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8966 : 16.01.2020, 10:39:01 »
Että infraäänet kantaisivat satoja kilometrejä, lienee kohtalaisen selkeää tuubaa.

Ensinnäkin jo Maapallon kaareutuminen tekee omat tepposensa, muista esteistä puhumattakaan.


Ääni vaimenee etäisyyden neliöön.
Matalat taajuudet vaimenevat hitaammin.

Tässä tietoa asiasta:
https://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2010/T2529.pdf

Lainaus käyttäjältä: Seppo Uosukainen
Tiivistelmä
Tuulivoimaloiden merkittävin melulähde on turbiinien roottorilavat, jotka tuottavat pääosin aerodynaamista laajakaistaista melua. Kyseisessä melussa ilmenee ± 2–3 dB:n suuruinen amplitudimodulaatio tyypillisesti noin 1 Hz:n modulaatiotaajuudella. Muita melulähteitä ovat sähköntuotantokoneiston yksittäiset osat, joista merkittävin on vaihteisto.
Tuulivoimalan melun etenemiseen vaikuttavat oleellisesti geometrisen etenemisvaimennuksen lisäksi tuuliolosuhteet, lämpötilaprofiili erityisesti korkeussuunnassa sekä ilmakehän terminen stabiilisuus. Maanpinnan yläpuolella etenemiseen vaikuttavat lisäksi maaston korkeuserot ja pinnanmuodot sekä maanpinnan materiaalit ja kasvillisuus.
Tuulivoimaloiden melusta häiriytyy enemmän ihmisiä kuin kuljetusvälinemelun häiriytyvyys–melualtistus-riippuvuus antaisi olettaa. Tämän katsotaan johtuvan näkö- ja kuulohavainnon yhteisvaikutuksesta sekä tuulivoimalamelun erityisen häiritsevistä ominaisuuksista, jotka aiheutuvat pääosin melun amplitudimodulaatiosta.

Tuosta materiaalista luulisi löytyvän faktaa melun määrästä, tyypistä, taajuusvasteesta ja etenemisestä. Fysikaaliset tai psykologiset vaikutukset ihmisiin, onkin sitten toinen juttu.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 935
  • Liked: 78624
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8967 : 16.01.2020, 13:25:50 »
Lainaus
Reijo Ruokasen kolumni: Yksinkertainen ratkaisu ilmastonmuutokseen

He, jotka vaativat talouskasvun kieltämistä ratkaisuna ilmastonmuutokseen, tarjoavat yksinkertaista ratkaisua monimutkaiseen ongelmaan, kirjoittaa Reijo Ruokanen.
...
Ilta-Sanomat 3.10.2019

Päätoimittaja Ruokanen ei nyt halua ymmärtää, että käytettyjen ilmastomallien perusteella kulutuksen kasvun pysäyttäminen ei ole mikään "yksinkertainen ratkaisu" vaan vasta ehdoton vähimmäisedellytys sille, että lämpeneminen voidaan kääntää laskuun. Mikäli kulutusta ei leikata, lämpeneminen jatkuu, paitsi jos mallit ovat väärässä tai jos tapahtuu jotain odottamatonta kuten mullistava teknologinen edistysaskel.

Kokonaisuuden kannalta ei ole mitään merkitystä, tuntuuko haaveiltujen jääkaappien ja tietokoneiden epääminen epäreilulta, siirretäänkö pelimerkkejä länsimaista kehitysmaihin tai miten kulutuksen vähentäminen toteutetaan. Fysiikka on tunteetonta. Tyypillisesti niiden parempien tavaroiden ja palvelujen kehittäminen, valmistaminen ja käyttöönotto ainakin kriittiseksi kuvatulla lyhyellä tähtäimellä vain lisää päästöjä ja siten pahentaa tilannetta. Esimerkkeinä tästä vaikkapa ns. tunnin junat, Tallinna-tunneli ja sähköautot.

Eli jos hyväksyy ilmastomallit ja ehdottomaksi tavoitteeksi lämpenemisen rajoittamisen korkeintaan 1,5 asteeseen, valintaa ei tehdä talouskasvun pysäyttämisen ja joidenkin muiden ratkaisujen välillä vaan kulutuksen leikkaamisen lisäksi erilaisten muiden ratkaisujen välillä.

Päätoimittaja Ruokanen yrittää aiheesta uudelleen eri näkökulmasta yhtä heikolla menestyksellä:

Lainaus
Reijo Ruokasen kolumni: Piru vai enkeli?

Oppostunisteille ilmastonmuutoksen kiistäminen ei riipu ilmastonmuutoksen todisteista. He vastustavat seurauksia kiistämällä syyn.
Ilta-Sanomat 16.1.2020

Lainaus käyttäjältä: Reijo Ruokanen
TEHTÄVÄ 1: Luettele kolme yleisesti käytettyä perustetta sille, että Suomen ei tarvitse tehdä mitään ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Helppoa. Näitä perusteluita kuulee joka päivä poliitikoiden puheissa.

a) Mitään ilmastonmuutosta ei ole, joten kenenkään ei tarvitse tehdä mitään.

b) Koska Suomen osuus kaikista ilmastonmuutosta aiheuttavista päästöistä on noin promille, meidän ei kuulu tehdä asialle mitään.

c) Se, että asukasta kohden päästömme ovat kaksinkertaiset maapallon keskiarvoon nähden, ei merkitse mitään, koska meitä on niin vähän.

Olkiukko. Yksikään puolue ei esitä, että "Suomen ei tarvitse tehdä mitään". Muista puolueista poikkeavan PS:n näkemys on, että Suomen ei pidä tehdä enemmän kuin muut EU-maat, jotka ovat sitoutuneet vuoden 2050 hiilineutraalisuustavoitteeseen.

Lainaus käyttäjältä: Reijo Ruokanen
TEHTÄVÄ 2: Oletamme, että ilmastonmuutos on positiivinen asia, joka tuo hyvinvointia ja vaurautta globaalisti. Nyt täytyy miettiä, miten se hyvä jaetaan eri valtioiden kesken.

Millainen Suomen osuus jaettavasta potista pitäisi olla? Perustele.

a) Suomelle kuuluu paljon päästöosuuttaan suurempi siivu ilmastonmuutoksen hyödyistä, koska olemme jo vuosikymmenet tuottaneet hyödyllisiä päästöjä paljon enemmän kuin muut.

b) Suomelle kuuluu suuri siivu, koska meillä päästöt asukasta kohden laskettuna ovat paljon korkeammat kuin maailmassa keskimäärin.

c) Suomelle kuuluu suuri siivu, vaikka päästöjen kehitys meillä onkin nyt hidasta, koska Suomi on huolehtinut päästöjen kasvusta jo etuajassa.

Kompa. Suomelle ei kuulu minkäänlaista siivua, koska lähtökohtaisesti sen enempää eri maiden erilaisista ilmastoista kuin niiden muutoksistakaan johtuvat hyödyt tai haitat eivät ole jotain, jota pitäisi jakaa valtioiden kesken.

Lainaus käyttäjältä: Reijo Ruokanen
ARVELEN, että ne poliitikot, jotka käyttävät tehtävän 1 perusteluita, olisivat myös isoon ääneen tehtävän 2 perusteluiden kannalla.

Arvelen, että kun Ruokasella ei ole oikein minkäänlaisia argumentteja näkemyksilleen, pitää keksiä kuviteltuja vastustajia kuviteltuine mielipiteineen.

Lainaus käyttäjältä: Reijo Ruokanen
Se merkitsisi takinkääntöä ilmastonmuutoksen suhteen ja tosiasioiden vallatonta ja tarkoitushakuista tulkintaa olosuhteista riippuen, mutta lyhyen tähtäimen opportunistit kääntelevät takkiaan ja tulkitsevat vallattomasti ja tarkoitushakuisesti. Heille ilmastonmuutoksen kiistäminen ei riipu ilmastonmuutoksen todisteista. He vastustavat seurauksia kiistämällä syyn.

Heille uudistuminen on uhka, säilyttäminen on uhan torjuntaa.

Parempi tuttu piru kuin tuntematon enkeli, sanoi Lutherkin.

Eli parasta mihin Ruokanen pystyy, on kehittää olkiukkoasetelma, joka on osoittavinaan, että Ruokanen on oikeassa ja nimeämättä jäävät "lyhyen tähtäimen opportunistit" väärässä.

Lainaus käyttäjältä: Reijo Ruokanen
Harmittavasti nämä opportunistit eivät ymmärrä, että on yhdentekevää, vaatiiko ilmastonmuutos Suomen päästöjen pienentämistä vai ei. Taloutemme vaatii sitä.

Jos päästömme eivät vähene, yrityksemme joutuvat vaikeuksiin ja vientimme tyssää.

Anteeksi kuinka?

Millä konkreettisella tavalla Suomen muuta EU:ta radikaalisti nopeampi päästövähennysten toteuttaminen on yhteydessä yritystemme vientiin? Miksei samanlainen kytkös päde muualla kuten esimerkiksi päästöjään kasvattavassa Kiinassa, josta Suomi tuo yhä enemmän tuotteita (mm. sähköbussit) päästöjensä vähentämiseksi?

Lainaus käyttäjältä: Reijo Ruokanen
Suomalaiset yritysjohtajat eivät vastusta päästötavoitteita.

Eivät varmaankaan, kun Suomen päästötavoitteiden toteuttaminen tarkoittaa, että veronmaksajat pakotetaan syytämään markkinoille kymmeniä miljardeja euroja ylimääräistä rahaa poimittavaksi.

Kun maailman radikaaleimmilla päästötavoitteilla (Suomen hiilineutraalisuus vuonna 2035 15 vuotta ennen EU:ta) ei ole mitään konkreettista vaikutusta ilmastonmuutokseen, suomalaisia yritysjohtajia voikin luonnehtia hyvällä syyllä omaa etuaan ajaviksi ja suomalaisten edun sivuuttaviksi opportunisteiksi.

Lainaus käyttäjältä: Reijo Ruokanen
MITÄ opportunistit sanoisivat, jos he saisivat tahtonsa läpi ja Suomi luistelisi ilmastositoumuksistaan? Kun vientimme vaikeutuisi ja työttömyys kasvaisi?

He syyttäisivät muita. Niin opportunisti toimii. Kiistää, syyttää ja jättää korjaamisen muille.

Suomen vuoden 2035 hiilineutraalisuustavoite ei perustu ilmastositoumuksiin vaan ne ylittävään Rinteen hallituksen päätökseen.

Väite yhteydestä vientiin ja työttömyyteen on absurdi, kun useimmat muut EU-maat tulevat viivyttelemään ilmastotoimiensa toteuttamisessa jopa vuosikymmeniä kauemmin kuin Suomi. Puola ei suostunut sitoutumaan edes EU:n vuoden 2050 hillineutraalisuustavoitteen toteuttamiseen, ja EU aikoo palkita sen tästä hyvästä kymmenien miljardien eurojen tukipaketilla.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2020, 13:33:29 kirjoittanut Roope »
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 776
  • Liked: 27687
  • Easter Worshipper
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8968 : 16.01.2020, 13:34:03 »
Luen paraikaa kirjaa Matti Virtasen kirjaa "Ilmastopaniikki".

Kovin silmiä avaavaa. Olen lukenut nyt noin kolmanneksen. Menossa luvussa 10, jossa mm. lustotutkimusta ilmaston kehittymisestä ja muuttumisesta n. 5000 vuoden ajalta ennen lämpömittarin keksimistä.

Lukiessa nousee dzorma otsaan. Kun kerran tiedettä voidaan tulkita valikoiden, mitä iloa on koko tieteestä? Kun tiedettä tulkitaan agendahakuisesti ja media vielä vetää mutkia suoraksi, niin ei ihmekään jos ilmassa on ns. "tiedevastaisuutta".

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Alabama

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 295
  • Liked: 6773
  • tätseriläis-reikanisti
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #8969 : 16.01.2020, 14:01:29 »
Volloittaisiko vai nauraisiko vatsa kippurassa? Vaikea päättää, kun lukee saksalaisten tempauksista. Nyt on saksankielisen Wikipedian „jury“ äänestyksen jälkeen julistanut vuoden ‚epäsanan‘, jonkinlainen valesanan tavallaan.

Vuoden 2019 valesanaksi on kruunattu käsite "ilmastohysteria".

Uudella valesanalla on kaiken huipuksi feminiininen artikkeli 'die', mikä on omalta osaltaan nostanut kauhistelun astetta. Feminiininen artikkeli + hysteria! Miten ne kehtaa!

Vuoden 2018 voittajaksi kiri „Anti-Abschiebe-Industrie“ eli maastapoistamisen ympärille kehittynyt teollisuus.

https://www.welt.de/politik/deutschland/article205001860/Unwort-des-Jahres-2019-Klimahysterie-Jury-thematisiert-Klimaschutz.html


Kovin pitkään emme kuitenkaan ehdi pöyristelemään hyh-hyh-käsitettä, sillä ilmastokatstrofi tuhoaa meidät 23. helmikuuta 2020. Bild-lehti kertoi 23.2.2007 koko etusivun kokoisessa pääotsikossaan "Meillä on jäljellä enää 13 vuotta … pelastaaksemme maapallon". Otsikko viittasi lähestyvään ilmastokatastrofiin. YK:n ilmastokertomuksen salainen osa oli tuolloin lehden mukaan paljastanut koko karmean totuuden.


Lainaus
Gut einen Monat hat die Menschheit noch – dann ist alles zu spät, der Weltuntergang nicht mehr abzuwenden. Tschüss, schöne Erde. Das Datum steht fest: 23. Februar 2020. Offiziell verkündet von der Bild-Zeitung am 23. Februar 2007, vor dreizehn Jahren. Da zog sich nämlich eine große Schlagzeile über die ganze Titelseite: „Wir haben nur noch 13 Jahre… ...um die Erde zu retten.“  Im Beitrag hieß es dann: "Es bleiben nur noch 13 Jahre, um die Erde vor der Klimakatastrophe zu retten!" Das enthülle der "noch geheime zweite Teil des UN-Klimareports", und der solle dann im Mai 2007 auf der Weltklimakonferenz in Bangkok verabschiedet werden.

Der Report war offenbar so geheim, dass nicht einmal die Bild-Zeitung ihren Inhalt kannte, bevor sie Star-Schreiber Paul C. Martin damals auf das Thema ansetzte.

[...]

https://www.achgut.com/artikel/klimahyterie_unwort_des_jahrest_die_verflixten_13-jahre
« Viimeksi muokattu: 16.01.2020, 14:03:17 kirjoittanut Alabama »
"...Socialist governments traditionally do make a financial mess. They always run out of other people’s money."

-Margaret Thatcher-