Kirjoittaja Aihe: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)  (Luettu 1240834 kertaa)

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 011
  • Liked: 24925
  • Easter Worshipper
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9270 : 20.05.2020, 13:02:55 »
Matias jakoi Ossi Tiihosen twiitin nykyajan kasviopista. Kai tämäkin tähän ketjuun kuuluu.

https://mobile.twitter.com/MatiasTurkkila/status/1262799664434290689

Lainaus
Kasvit eivät näemmä enää tarvitse hiilidioksidia. Jotenkin muistelin koulubilsasta, että hiilidioksidi olisi ollut kasveille elinehto. Ehkä se ei enää ole totta.

Kaikkea se ilmastonmuutos teettää.

Olin juuri tuomassa tuota twiittiä tähän ketjuun.

Lapselle voi teettää seuraavan tehtävän. Otetaan halko ja mietitään mistä se on kotoisin. Se on osa puuta, joka on kasvanut metsässä tai pihassa. Sitten tehdään nuotio. Puu sytytetään palamaan ja ihmetellään miksi se muuttuu mustaksi. Sitten mietitään miksi hiillosta sanotaan hiillokseksi. Sitten aletaan miettimään, mistä se hiili on siihen puun runkoon tullut.

Jostain kumman syystä ihmisten ajatukset menevät tai niitä ohjataan siihen suuntaan, että koska puu on kiinteää, puu imee rakennusaineensa maasta. Loogista, koska maa-aines on kiinteää?
Monelle cityvihreällekin voi tulla yllätyksenä, että kaikki puun rungossa oleva hiili on peräisin hiilidioksidikaasusta. Tuosta ilmastomyrkystä. Etenkin niille cityvihreille, jotka ovat lukeneet näitä uusia kirjoja.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 587
  • Liked: 75347
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9271 : 20.05.2020, 18:07:28 »
Kokoomus on arastellut tukea suoraan hallituksen hullua vuoden 2035 hiilineutraalisuustavoitetta, mutta nyt puolue sitoutuu siihen uudessa ilmastoelvytysohjelmassaan, vaikka ei edelleenkään tee asiasta numeroa.

Itse ohjelma on yhtä naurettava ja itkettävä kuin vihreiden vastaavat. "Ilmastoelvytystä" on kokoomukselle niin autoveron poistaminen kuin Tunnin junien vaatimien ratahankkeiden käynnistäminenkin. Ohjelmassa totta kai myös vakuutetaan, että Suomen edelläkävijyys on meille "valtava taloudellinen mahdollisuus", kun se oikeasti tarkoittaa miljardien eurojen jos ei suoraan vääriä niin väärin ajoitettuja investointeja.

Lainaus
Autovero pois, rahaa ratoihin ja energiaremontteihin, turpeelle ei jatkoaikaa – Kokoomus nostaisi Suomen koronakuopasta ilmastoelvytyksellä

Suomi voi kasvattaa taloutta ja vähentää päästöjä samanaikaisesti, sanoo kokoomus.

Oppositiossa oleva kokoomus ehdottaa Suomelle mittavaa ilmastoelvytystä. Puolueen mukaan paketin tarkoituksena olisi nostaa Suomi ylös koronakurimuksesta ja samalla taittaa päästöt laskuun.

Keskiviikkona julkaistavassa ilmastolinjauksessa puolue esittää esimerkiksi ratahankkeiden käynnistämistä, öljylämmityksestä luopuvien kotitalouksien tukemista, autoilun verotuksen uudistamista sekä turpeen alasajon vauhdittamista.

Perinteisesti kovaa talouskuria kannattava puolue ei tunnu nyt kammoavan velanottoa. Ilmastolinjauksessa on uusia avauksia arviolta puolen miljardin euron edestä ja päälle tulisivat vielä miljardiluokan toimet viime syksyn vaihtoehtobudjetista.

[...]

Sirénin mukaan hallituksen ilmastopolitiikan peruspulma on ollut jo ennen koronakriisiä se, että hallitusohjelmassa on linjattu kunnianhimoiset tavoitteet, muttei keinoja niiden saavuttamiseksi.

[...]

Sirénin mukaan hankkeiden toteuttaminen edistäisi myös Turkuun ja Tampereelle suunniteltuja nopeita junayhteyksiä. Myös itäradan suunnittelua tulisi puolueen mukaan edistää.

[...]

Toisaalta voidaan kysyä, onko kansalla valmiutta kiristyviin ilmastotoimiin, kun koronakriisin vuoksi moni murehtii toimeentuloaan.

Myös eduskunnassa iso osa kansanedustajista epäröi, ovatko nykyiset ilmastotavoitteet liian tiukat korona-aikoina.

Sirén uskoo, että on mahdollista kasvattaa taloutta ja vähentää päästöjä samanaikaisesti niin, että ilmastotoimet tukevat toipumista.

– Uskon, että suomalaiset ovat siihen valmiita. Ja vaikka eivät olisi, on päättäjien tehtävänä tehdä vastuullista faktapohjaista politiikkaa. Faktat ovat kestävien ratkaisujen puolella selvin luvuin.
Yle 20.5.2020

Faktat eivät tue Turun tunnin junan kaltaisia investointeja, ei ainakaan hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Kokoomuksen Saara-Sofia Sirén (Turku) yhtä vähän kuin vihreiden Ville Niinistö (Turku) pystyy osoittamaan muuta.


Kokoomus: Talous kasvuun, päästöt laskuun – Kestävällä uudelleenrakennuksella kriisin yli 20.5.2020

Lainaus käyttäjältä: Kokoomus
Pandemiat ja ilmastonmuutoksen vaikutukset eivät tunne kansallisvaltioiden rajoja. Näimme terveyskriisin aikana, että ennaltaehkäisy on parasta lääkettä. Sama periaate pätee ilmastotyössä. Tiedämme tutkimustiedon valossa, että on paljon helpompaa ja taloudellisesti järkevämpää pyrkiä hillitsemään lämpötilan nousua ennalta, kuin sopeutua lopulta pakon edessä ilmastonmuutoksen vääjäämättä tuomiin muutoksiin.

Tiedämme tutkimustiedon valossa (no, yksinkertainen laskutoimitus riittää) myös sen, että Suomen ilmastopoliittisella sooloilulla ei ole mitään havaittavaa vaikutusta ilmastonmuutokseen, mutta liian aikaiset ilmastoinvestoinnit tulevat tehottomuudessaan kohtuuttoman kalliiksi.

Lainaus käyttäjältä: Kokoomus
Päästöjen vähentäminen luo parhaimmillaan uusia työpaikkoja ja varmistaa perinteisen teollisuuden kilpailukyvyn. Moninkertaistamme työmme panoksen myymällä insinööriosaamisemme puhtaiden ratkaisujen osalta Kiinan ja Intian kokoisille markkinoille.

Mikään ei viittaa siihen, että rahavirrat kulkisivat ääriradikaalin ilmastopolitiikkamme seurauksena Suomeen päin. Käy paremminkin niin, että me pakotamme itsemme ostamaan kalliita, puolivalmiita ratkaisuja ulkomailta (mm. nykyiset sähköautot).

Lainaus käyttäjältä: Kokoomus
Historiallinen hetki on mahdollisuus historiallisille investoinneille. Talouden elpyminen tai hiilineutraali Suomi vuoteen 2035 eivät tapahdu selvityksillä tai työryhmillä, vaan teoilla. Nyt on aika kytkeä talouden kasvu irti päästöjen kasvusta. Me olemme valmiita kääntämään seuraavan sivun historiassa.

Eli kokoomuskin asettuu hallituksen tavoitteen puolelle.

Lainaus käyttäjältä: Kokoomus
Nyt on otollinen hetki aikaistaa raideinvestointeja palvelemaan kasvua. Kokoomus pääomittaisi raidehankkeiden suunnittelua ja toteutusta varten perustettuja hankeyhtiöitä miljardi-investoinnein. Nopeat raideyhteydet muuttavat ihmisten liikkumistottumuksia, vähentävät päästöjä ja mahdollistavat ihmisten asumisen eri puolilla Suomea. Investoinnit nopeisiin junayhteyksiin olisivat todellisia ”tulevaisuusinvestointeja”.

Huippunopeiden raideyhteyksien rakentaminen kylläkin lisää päästöjä.

Lainaus käyttäjältä: Kokoomus
Liikenteen sähköistyminen luo kasvumahdollisuuksia Suomelle myös sen edellyttämien akkuteollisuuteen kohdistuvien investointien kautta. Suomella on kaikki edellytykset nousta akkuteollisuuden suurvallaksi, kun teemme tulevaisuuteen katsovia ratkaisuja.

Ja suomalaisilla on kaikki edellytykset voittaa lotossa.

"Akkuteollisuuden suurvallaksi" ei tulla ilmoittautumalla, eikä kokoomus kerro mainitsemiaan "tulevaisuuteen katsovia ratkaisuja". Sähköautojen subventointi rikastuttaa lähinnä Kiinaa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Tulituki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 848
  • Liked: 792
  • Turku
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9272 : 20.05.2020, 18:24:23 »
Peruskoulun uuden opetussuunnitelman mukaan kasvit eivät tarvitse hiilidioksidia. "Biologisia tosiasioita vääristellään ideologisista syistä." Joku poika oli saanut kokeeseen miinuspisteen kun oli maininnut kasvien tarvitsevan hiilidioksidia. Miinus tuli, koska hiilidioksidi "ei kuulu opetuohjelmaan".

Kesto noin 4 min:

https://www.youtube.com/watch?v=B-S1jBE0raE&feature=share&fbclid=IwAR1zYz1LqlMAbxOo203F7ckdsVnR04HBstAl5w5j3nbjYqJHwZVR7cX3x80
« Viimeksi muokattu: 20.05.2020, 18:26:02 kirjoittanut Tulituki »
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Turun yliopisto: Vapaa tiede ja kriittinen ajattelu :D

Risto A.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 181
  • Liked: 6833
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9273 : 20.05.2020, 18:28:34 »
Peruskoulun uuden opetussuunnitelman mukaan kasvit eivät tarvitse hiilidioksidia. "Biologisia tosiasioita vääristellään ideologisista syistä." Joku poika oli saanut kokeeseen miinuspisteen kun oli maininnut kasvien tarvitsevan hiilidioksidia. Miinus tuli, koska hiilidioksidi "ei kuulu opetuohjelmaan".

Kesto noin 4 min:

https://www.youtube.com/watch?v=B-S1jBE0raE&feature=share&fbclid=IwAR1zYz1LqlMAbxOo203F7ckdsVnR04HBstAl5w5j3nbjYqJHwZVR7cX3x80

Heh, Idiokratiaa pukkaa. Kyseisessä elokuvassahan maailma koostui idiooteista ja kasvit himoitsivat elektrolyyttejä.
https://www.youtube.com/watch?v=GFD2ggNxR1g
premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 119
  • Liked: 1685
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9274 : 20.05.2020, 18:32:14 »
Peruskoulun uuden opetussuunnitelman mukaan kasvit eivät tarvitse hiilidioksidia.

Laitatko kohdan peruskoulun opetussuunnitelmasta missä tollainen on, niin teen siitä oikeasti ison jutun jonka lupaan olevan lehdissä ensiviikolla. Siis oikeasti hesari jne. Tarjoan myös 3 ruokalajin päivällisen valitussa ravintolassa samalla kun käydään läpi kyseinen kohta josta lehtijutun teen.

Tuskin nettipalstalla asiasta valehdeltaisiinkaan  :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 20.05.2020, 18:35:59 kirjoittanut Vesa Heimo »
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Tulituki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 848
  • Liked: 792
  • Turku
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9275 : 20.05.2020, 18:36:41 »
Korjaan: Videolla puhutaan ympäristöopin kirjojen koonneiden ideologisesta voimasta, jolla saadaan biologiset tosiasiat muuttumaan oman mielen mukaiseksi. Kyse ei siis ole opetussuunnitelmasta.

Disclaimer: Mieleeni jäi Facebookissa tämä lause ko. videosta: "Peruskoulu mädättää. Uuden opetussuunnitelman mukaan kasvit ei tarvitse hiilidioksidia kasavamiseen!"
« Viimeksi muokattu: 20.05.2020, 18:42:33 kirjoittanut Tulituki »
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Turun yliopisto: Vapaa tiede ja kriittinen ajattelu :D

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 119
  • Liked: 1685
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9276 : 20.05.2020, 18:41:12 »
Korjaan: Videolla puhutaan ympäristöopin kirjojen koonneiden ideologisesta voimasta, jolla saadaan biologiset tosiasiat muuttumaan oman mielen mukaiseksi. Kyse ei siis ole opetussuunnitelmasta.

Ahaa... Videolla puhutaan. No jos löydän videon missä puhutaan että maa on litteä niin liittyykö se jotenkin opetussuunnitelmaan?
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 954
  • Liked: 42618
  • Mengelen Viisikko joukkotuhoamassa suomalaisia
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9277 : 20.05.2020, 18:41:47 »
Peruskoulun uuden opetussuunnitelman mukaan kasvit eivät tarvitse hiilidioksidia.

Laitatko kohdan peruskoulun opetussuunnitelmasta missä tollainen on, niin teen siitä oikeasti ison jutun jonka lupaan olevan lehdissä ensiviikolla.

Korjaan: Videolla puhutaan ympäristöopin kirjojen koonneiden ideologisesta voimasta, jolla saadaan biologiset tosiasiat muuttumaan oman mielen mukaiseksi. Kyse ei siis ole opetussuunnitelmasta.

Tämän takia on tärkeää, että Hommalla on kriittisiä jäseniä. :D
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros
 
“Tarkoitus pyhittää [Suomen hallituksen] keinot, kun on kyse jihadistien ihmisoikeuksista.”
— Eisernes Kreuz

haermae

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 424
  • Liked: 227
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9278 : 22.05.2020, 10:31:19 »
https://www.hs.fi/nyt/art-2000006514732.html

Lainaus käyttäjältä: HS Nyt, 21.5.2020 12:52
Twitterissä epäiltiin ilmastosalaliittoa, koska alakoulun oppikirjassa ei mainita kasvien tarvitsevan hiilidioksidia

”Meillä on Opetushallituksen laatimat opetussuunnitelman perusteet, joita opettajat noudattavat. Ne eivät näin tarkkaan määrittele, mitä oppitunneilla opetetaan, vaan ne liikkuvat yleisemmällä tasolla”, Koljonen kertoo.
”Yleensä aina oppikirjoja tekevissä työryhmissä on mukana opettajia. Työryhmät päättävät, millä tavalla asiat kirjoissa esitetään”, Koljonen sanoo.

Hänen mukaansa on mahdollista, että hiilidioksidi on jäänyt Tiihosen esittelemästä kirjasta pois erehdyksessä tai sitä saatetaan käsitellä muissa osissa.

”Nykypäivänä oppikirjoilla on kuitenkin merkittävä painoarvo opetuksessa, koska useimmat opettajat noudattavat varsin tarkasti kirjojen asioita”, Koljonen sanoo.

Niin, helpostihan se tuommoinen uusi, suht. merkityksetön ja vähän tunnettu asia jää -- köh, erehdyksessä -- pois oppikirjasta. Kun sitä ei löydy mistään aiemmasta alan kirjastakaan, että saisi edes copy-pastettua, vaikkei kirjan tekijöille tuttua olekaan.

On siis pois oppikirjasta, jonka mukaan opettajat tunnollisesti opettavat. Ja jos ideologia sattuu natsaamaan, niin varmaan vielä kahta tunnollisemmin.

Oppikirjat on se käytännön opetussuunnitelma, jonka mukaan asioita oppilaille kerrotaan.

Lisäys: Idiokratia-elokuvaa voi varmaan kohtapuoliin alkaa esittämään dokumenttina lähihistoriasta. Leikkaa vaan pois syväjäädytys-scifin ja vastaavan.
« Viimeksi muokattu: 22.05.2020, 10:43:41 kirjoittanut haermae »

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 587
  • Liked: 75347
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9279 : 22.05.2020, 13:00:28 »
Yle: Ilmastopuhe jäi jalkoihin, kun korona ampui talouden rei'ille – mutta syksyllä voi tulla iso paukku, jolla Suomi sysää talouttaan ilmastonkestävälle tielle 21.5.2020

Lainaus
Kiina on ensimmäinen valtio, joka koettaa elpyä kriisistä, ja maailman suurin päästäjä. Siellä on käyty toimista isoa sisäistä debattia, sanoo energiaa ja ilmanlaatua tutkivan kansainvälisen CREA-keskuksen johtava analyytikko Lauri Myllyvirta, joka seuraa Kiinan toimia.

Greenpeace-aktivisti Myllyvirta antaa ymmärtää, että Kiina harkitsisi energiapolitiikassaan hyppäämistä maailmanparantajien kelkkaan. Ei harkitse. Kiinalla on edessään vaihtoehtoisia kehityskulkuja, mutta yksikään niistä ei taatusti tule nojaamaan symbolipolitiikkaan kuten Euroopassa ja etenkin Suomessa.

Lainaus
Kulutus Kiinassa on jo kiihtynyt. Uusia hiilivoimaloita on päätetty rakentaa, sähköntuotannon hiilenkulutus on palannut kriisiä edeltävälle tasolle, varastoihin jäänyt teräs on pantu liikkeelle ja sementtiä tuotetaan kovaa tahtia.

Toimissa voi olla uuden hiilipiikin alku. Tai sitten kyseessä on vain alkusysäys, joka muuntuu puhtaan teknologian toimiksi. Hallinto on myöntänyt julkisesti, että viime finanssikriisin jälkeinen vuosien 2008–2012 savupiippuelvytys oli virhe.

Virheenä ei pidetä hiilivoimaloiden rakentamista tai kivihiilen käyttämistä sinänsä vaan tapaa, jolla se tehtiin koordinoimatta niin, että liian monet hiilivoimalat seisovat liian paljon käyttämättöminä.

Lainaus
– Presidentti Xi Jinping on sanonut, että luonnon kanssa on elettävä harmoniassa, mutta myös BKT:n vahvistaminen on tärkeää. Konfutselaisessa ajattelutavassa on hallitsijan vastuulla pitää kansan hyvinvoinnista huolta. Tässä kohtaavat kaksi Kiinaa, vanha ja uusi, sanoo Aalto-yliopiston uusiutuvien energiamuotojen professori Peter Lund.

Ei pidä sekoittaa Kiinan ihan oikeita saasteongelmia Kiinan hiilidioksidipäästöihin, joita Kiina ei pidä kummempana ongelmana.

Lainaus
Ryhmä julkisti hallituksen toimeksiannosta niin sanotun Vihriälän raportin, joka hahmottelee ulospääsyä koronan aiheuttamasta talouskriisistä. Se ehdotti ensin kriisinhoitoa, sitten syksystä alkaen reipasta elvytystä ja lopuksi "kipupakettia" eli useille vuosille ajoitettavia leikkauksia talouden tasapainottamiseksi.

Ilmastoratkaisuja politiikanteon taustaksi tuottava BIOS-tutkimusyksikkö kritisoi raporttia sen tavasta korostaa velkariskiä esimerkiksi ilmastoriskien edelle.

Mitkä ilmastoriskit ihan konkreettisesti? BIOS-tutkimusyksikkö-kollektiivi (kirjoituksessa ei mainita nimiä) antaa ymmärtää, että jos Suomi ei ota valtavasti velkaa ja ryhdy ääriradikaaleihin ilmastotoimiin koronakriisin varjolla, niin seuraukset ovat Suomelle taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti kohtalokkaat.

Tämähän on roskaa. Kohtalokasta on ottaa valtavasti velkaa ja kohdentaa rahat toimiin, jotka eivät ole järkeviä sen enempää lyhyellä kuin pitkälläkään tähtäimellä.

Lainaus käyttäjältä: BIOS-tutkimusyksikkö
Erityisen tärkeää on huomioida, että raportin ehdottamat elvytystoimet ja kipupaketti ajoittuvat aikavälille, joka kattaa käytännössä kaksi kolmasosaa siitä ajasta, joka on käytettävissä Suomen ilmastopoliittisten (hiilineutraalius 2035) – mutta myös muiden ympäristöpoliittisten tavoitteiden – saavuttamiseksi. BIOS-tutkimusyksikössä tätä aikaväliä on kutsuttu siirtymäpolitiikan ajaksi, jolloin suomalainen yhteiskunta toteuttaa kokonaisvaltaisen ekologisen jälleenrakennuksen niin, että ilmastopäästöt nollataan, luonnonvarojen kulutusta vähennetään rajusti ja samalla pidetään kiinni ihmisten tasa-arvoisesta mahdollisuudesta hyvään elämään. Käytännössä tällä ajanjaksolla talouden painopiste siirtyy yksityisestä kulutuksesta julkisiin ja yksityisiin pitkän aikavälin investointeihin vähähiiliseen infrastruktuuriin. Samalla kulutus suuntautuu aiempaa selvästi painokkaammin hoivaan ja kulttuuriin.
...
Riskianalyysin näkökulmasta tulevien vuosikymmenten talouspolitiikkaa ei voikaan ohjata ensisijaisesti kestävyysvajeajattelu, sillä esimerkiksi ilmastotoimissa epäonnistuminen voi muodostaa Suomen kansantaloudelle kestävyysvajetta suuremman riskin.
...
Miksi hirttää talouspolitiikka ja julkisen talouden suunnittelu ensisijaisesti abstraktiin velkasuhdetavoitteeseen aikana, jolloin Suomen muiden maiden ohella on toteutettava historiallisen nopeat päästövähennystoimet? Ympäristötutkimuksen näkökulmasta ei juuri ole epäselvyyttä, että ilmastoimissa epäonnistuminen tuottaa yhteiskunnille julkisvelan kasvua suuremman torjuttavan riskin.

Laskelmat ja perustelut, miten "ilmastotoimissa epäonnistuminen voi muodostaa Suomen kansantaloudelle kestävyysvajetta suuremman riskin"? Eipä näy.

Oikeasti Suomen ilmastotoimilla ei ole eikä voi olla mitään havaittavaa vaikutusta ilmastonmuutokseen suuntaan eikä toiseen. Sen sijaan jättimäiset ilmastoinvestoinnit 10-20 vuotta kaikkia muita maita edellä tarkoittavat rahan tuhlaamista puolivalmiisiin ratkaisuihin, jotka on pian korvattava paremmin toimivilla ratkaisulla.

Lainaus
Ilmastopaneeli on jo piirtänyt poliitikoille kuusi erilaista investointipakettia. Ne keskittyvät asuntojen energiatehokkuuteen, uusiutuvaan energiaan ja liikenteeseen, viimeksi mainitusta erityisesti sähköautoihin ja kaupunkien raitiotieratkaisuihin.

– Hankkeet ovat niin sanotusti lapiovalmiita. Ne voidaan aloittaa likimain heti ja tukikanavat ovat valmiina, osassa jopa suunnitelmat, Ollikainen sanoo.

Sähköautoihin ja raitioteihin investoiminen on valtiolta naurettavaa puuhastelua sekä elvytyksen että hiilidioksidipäästöjen vähentämisen kannalta.

Lainaus
EU antaa pontta vihreälle elvytykselle. Ursula von der Leyenin komissio ajaa määrätietoisesti green dealia eli vihreän kehityksen ohjelmaa, ja EU on myös kiristämässä ilmastotavoitteitaan.

EU:n tavoitteet eivät tule enää olennaisesti muuttumaan. Hiilineutraalisuuden tavoitevuotena säilyy 2050, kun Suomen nykyhallitus on sooloillut Suomen tavoitteen vuoteen 2035.

Lainaus
Mitä tähän sanoo Vesa Vihriälä, joka ryhmineen hahmotteli Suomen talousaskelet?

Kutakuinkin samaa.

– Viime finanssikriisissä muut taloudelliset kysymykset menivät ilmastopolitiikan edelle. Nyt siihen ei oikein olisi varaa. Ilmastonmuutoksen hillintä on niin tärkeä kysymys, että se vaatii toimenpiteitä nyt, Vihriälä sanoo.

Suomi tai edes EU ei pysty yksin hillitsemään ilmastonmuutosta toimenpiteillään. Kyse ei ole siitä, että täällä tehdään liian vähän vaan siitä, että tekemisen painoarvo on yksinkertaisesti liian pieni kokonaisuuden kannalta, jotta sillä olisi näkyvää vaikutusta.

Lainaus
Koronan etenemisestä ei tiedä kukaan, mutta professori Janne Hukkinen näkee, että kriisiä seuraa mahdollisuus.

– Liikkeelle pannaan suuria rahamääriä. Tämä on tilaisuus satsata rahat niin, että suuret rakenteelliset uudistukset lähtevät liikkeelle, hän sanoo.

Vaihtoehtona on yrittää palata vanhoille raiteille ja olla ottamatta ilmastoa huomioon taloustoimissa. Se olisi kaiken ilmastotutkimuksen mukaan katastrofin siemen.

– Toiveeni on, että ymmärretään kuinka vahvasti keskiössä ympäristökysymykset ovat. Ellei siitä synny päättäjien kesken ymmärrystä, niin realismi eli ympäristökriisit kaatuvat lujaa päälle, Hukkinen sanoo.

Hukkinen on juuri saanut valmiiksi lausunnon koronapandemian vaikutuksista Suomeen. Sen on pyytänyt eduskunnan tulevaisuusvaliokunta. Kuukausi sitten julkaistiin Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama politiikkasuositus, jossa Hukkinen hahmotteli kriisikestävän Suomen rakentamista.

Jutun alussakin mainitut talousihmiset ja ilmastoihmiset tulisi saada samaan pakettiin. Sama muutos on vääjäämätön kaikkialla, ja kyse on siitä mikä yhteiskunta on parhaiten valmistautunut.

Jos Suomi tekee 10-20 vuotta muita ennen velkarahalla "suuret rakenteelliset uudistukset", se maksaa "samasta vääjäämättömästä muutoksesta" moninkertaisesti sen, mitä muut maat myöhemmin teknologioiden kypsyttyä, eikä seurauksena ole kuin suomalaisten pakotettu köyhtyminen ja muutamien tilannetta hyödyntämään pystyvien rikastuminen.

Yksikään ilmastonmuutokseen liittyvä kriisi ei synny tai jää syntymättä Suomen valintojen seurauksena, eikä Suomi saa kilpailuetua tai taivasosuutta kurittamalla omia kansalaisiaan äärimmäisellä ilmastopolitiikalla.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 587
  • Liked: 75347
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9280 : 23.05.2020, 16:54:47 »
https://www.hs.fi/nyt/art-2000006514732.html

Lainaus käyttäjältä: HS Nyt, 21.5.2020 12:52
Twitterissä epäiltiin ilmastosalaliittoa, koska alakoulun oppikirjassa ei mainita kasvien tarvitsevan hiilidioksidia

Lainaus käyttäjältä: HS, Nyt
Tiihosen avauksesta syntyi mittava keskustelu ”hiilidioksidin demonisoinnista”, ”aivopesusta” ja suoranaisesta salaliitosta nykyisessä koululaitoksessa. Monet kommentoivat, etteivät heidänkään lapsensa tienneet kasvien tarvitsevan hiilidioksidia.

Perussuomalaisten entinen kansanedustaja Reijo Tossavainen ilmaisi asian pistämättömästi Twitterissä.

”Ennen koulun biologian oppikirjassa kerrottiin, että kasvit tarvitsevat kasvaakseen myös hiilidioksidia. Nyt maininta on poistettu. Koska agenda, ilmastonmuutos! Siksi tosiasioitakin voidaan vääristellä”, Tossavainen kirjoitti.

Asiaa ihmetelleet tuskin ovat kirjoittaneet salaliitosta, vaan se on toimittajan näppärä keino niputtaa kritiikki vainoharhaiseksi.

Lainaus käyttäjältä: HS, Nyt
Asia niveltyy siis ilmastonmuutokseen. Koska ilmastonmuutos johtuu ennen kaikkea hiilidioksidin ja muiden kasvihuonekaasujen pitoisuuksien kasvusta ilmakehässä, hiilidioksidia pidetään negatiivisena asiana. Jopa niin negatiivisena, että siitä halutaan kokonaan vaieta – myös positiivisissa yhteyksissä.

Siinähän se on sanottu, eikä tämän takana tarvitse olla salaliittoa vaan se, että demonisoidun hiilidioksidin hyvät puolet eivät mahdu yksinkertaistettuun ilmastonmuutosnarratiiviin.

Tähän liittyy esimerkiksi se, että valtamediassa julkaistaan mieluummin täysin huuhaajuttuja ilmastonmuutoksesta johtuvasta maailmanlopusta kuin vaikka siitä, että puiden kasvun arvioidaan lisääntyvän Suomessa kymmenillä prosenteilla.

Lainaus käyttäjältä: HS, Nyt
Esimerkiksi ilmastonmuutoksen opetuksen osalta kolmos-kutosluokkalaisille on Koljosen mukaan määritetty seuraavat raamit: ”Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, terveyden edistäminen – –”.

Suomessa vallitsee pedagoginen vapaus, Koljonen sanoo. Se tarkoittaa sitä, että opettajat saavat itse päättää, miten se tahtovat opetettavaa aihetta lähestyä. Opettajat, rehtori tai koulu päättävät, mitä oppikirjaa käytetään – vai käytetäänkö lainkaan, koska sekään ei ole pakollista.

Jos hiilidioksidin mainitseminen kasveille välttämättömänä katsotaan kolmasluokkalaisille liian vaikeaksi hahmottaa, niin mitä ja miten heille opetetaan "ilmastonmuutoksesta ja sen hillitsemisestä"?

Lainaus käyttäjältä: HS, Nyt
Onko mahdollista, että kyseistä asiaa käsiteltäisiin ilman mainintaa hiilidioksidista, mikäli opettaja niin päättäisi?

”On se mahdollista, mikäli joku opettaja näin haluaa”, Koljonen sanoo.

”Mutta kyllä opettajilla on moraalinen velvollisuus esittää asiat niin kuin ne oikeasti ovat. Ei niitä saa värittää oman vakaumuksen mukaan.

Mikäli objektiivisuus ja aiheen monipuolinen valottaminen ilmastonmuutoksen kaltaisen läpipolitisoidun aiheen kouluopetuksessa jää vain opettajan henkilökohtaisen moraalin varaan, niin...
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

F1nka

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 79
  • Liked: 127
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9281 : 23.05.2020, 17:50:37 »
^^Onpa CREA-keskuksella rohkeaa porukkaa. Eivät uskalla Kiinaa kritisoida.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 011
  • Liked: 24925
  • Easter Worshipper
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9282 : 25.05.2020, 00:35:41 »
https://www.hs.fi/nyt/art-2000006514732.html

Lainaus käyttäjältä: HS Nyt, 21.5.2020 12:52
Twitterissä epäiltiin ilmastosalaliittoa, koska alakoulun oppikirjassa ei mainita kasvien tarvitsevan hiilidioksidia

”Meillä on Opetushallituksen laatimat opetussuunnitelman perusteet, joita opettajat noudattavat. Ne eivät näin tarkkaan määrittele, mitä oppitunneilla opetetaan, vaan ne liikkuvat yleisemmällä tasolla”, Koljonen kertoo.
”Yleensä aina oppikirjoja tekevissä työryhmissä on mukana opettajia. Työryhmät päättävät, millä tavalla asiat kirjoissa esitetään”, Koljonen sanoo.

Hänen mukaansa on mahdollista, että hiilidioksidi on jäänyt Tiihosen esittelemästä kirjasta pois erehdyksessä tai sitä saatetaan käsitellä muissa osissa.

”Nykypäivänä oppikirjoilla on kuitenkin merkittävä painoarvo opetuksessa, koska useimmat opettajat noudattavat varsin tarkasti kirjojen asioita”, Koljonen sanoo.

Niin, helpostihan se tuommoinen uusi, suht. merkityksetön ja vähän tunnettu asia jää -- köh, erehdyksessä -- pois oppikirjasta. Kun sitä ei löydy mistään aiemmasta alan kirjastakaan, että saisi edes copy-pastettua, vaikkei kirjan tekijöille tuttua olekaan.

On siis pois oppikirjasta, jonka mukaan opettajat tunnollisesti opettavat. Ja jos ideologia sattuu natsaamaan, niin varmaan vielä kahta tunnollisemmin.

Oppikirjat on se käytännön opetussuunnitelma, jonka mukaan asioita oppilaille kerrotaan.

Lisäys: Idiokratia-elokuvaa voi varmaan kohtapuoliin alkaa esittämään dokumenttina lähihistoriasta. Leikkaa vaan pois syväjäädytys-scifin ja vastaavan.

NIin. Ennenhän opetushallitus hyväksyi kaikki kouluissa käytetyt kirjat.

Nykyään opetushallitus määrittää opetussuunnitelman, jossa on otsikkotasolla luokka-asteilla tai kurssikohtaisesti opetettavat asiat tms. Sitten kustantamot tekevät kirjoja vapaasti opetussuunnitelmaa tulkiten.

Nykyisellään kritiikki ja tulkinta siitä, mitä kirjoissa on - sekä vastuu kirjasarjojen valinnasta on opettajilla. Siis niillä stressaantuneilla heeboilla, jotka koronakriisin keskellä järjestelevät pulpetteja ja nyky-yhteiskunnassa hoitavat vanhempien laiminlyömiä kasvatustehtäviä, kestävät vittuilua jne. Heidän pitäisi vielä ehtiä lukea kirjat läpi, peilata niitä opsiin ja valita materiaali sen pohjalta. Ennen tätä varten oli toimikunnat, nykyään jokainen opettaja tai kunnissa ehkä yksi aineopettajista käy läpi tämän rulijanssin.

Sitten siellä on näitä yhteyttämättömiä rehuja yhdessä ja ties mitä toisessa. Itsehän aikanaan nostin tapetille uskonnonkirjan, jossa greenpeace-terroristi oli koko sivun kokoisessa kuvassa roikkumassa jonkun laivan paskaputken edessä köysissä, etteivät voi laskea paskojaan mereen. Kuvatekstissä kerrottiin greenpeacen olevan tämän päivän profeettoja. Otin tuosta yhteyttä ko. kirjan valinneen yläasteen uskonnonopettajaan, joka suoraan kertoi ettei kaikkea ehdi lukea. Kirjassa oli kivoja sarjakuvaosioita ja se näytti hyvältä. Kirjasarja oli juuri hankittu, mikä kertoi mittavasta investoinnista pienessä köyhässä kunnassa. Tästä syystä ko. paskaa saatiin nauttia siis useampi vuosi.

Jos kirjoissa on agendoja, niitä työntävät sinne kustantamot. Täytyisikin tarkistaa onko näillä ympäristöopin kirjoilla ja sillä uskonnon kirjasarjalla mitään yhteisiä nimittäjiä tekijäkunnassa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

kivimies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 499
  • Liked: 6565
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9283 : 26.05.2020, 13:43:59 »
Joku vastasi Tiihoselle löytäneensä jonkun opettajan kommentin asiasta.

Kyseinen opettaja sanoi, että lapsille ei ole hyvä puhua alakoulusssa kasvien tavitsevan hiilidioksidia, etteivät he ajattelisi sitä positiivisena asiana.

Eli Tiihosen tulkinta oli oikea, toisin kuin häntä pilkkaavien vääräleukien vastaava. Mutta senhän kaikki jo tiesivät.

https://www.ossitiihonen.com/2020/05/26/opettaja-lapsille-ei-ole-hyva-puhua-hiilidioksidista-positiivisissa-yhteyksissa/ (26.5.2020)
Lainaus
Opettaja: Lapsille ei ole hyvä puhua hiilidioksidista positiivisissa yhteyksissä

Sain yllä olevan viestin keskusteluissa, joita käynnistyi jakaessani alla olevan kolmannen luokan ympäristöopin kirjan kuvan Twitterissä ja Facebookissa. Kirjan kappaleessa käydään läpi kasvien tarvitsemia asioita. Oleellista on huomata, ettei aukeamalla mainita ollenkaan hiilidioksidia CO2, joka on kasvien kasvulle välttämätön kaasu, kasvien ruokaa. Ilman hiilidioksidia kasvit kuolevat.

Vilkkaissa keskusteluissa vedottiin muun muassa siihen, että hiilidioksidin merkitystä ei olisi muka aiemminkaan opetettu, hiilidioksidi tulee viidennellä luokalla kyseisessä kirjasarjassa, se opetetaan yläasteella tai lasten ei tarvitse vielä kolmannella luokalla tietää hiilidioksidin merkitystä. Suurin osa tiedon saaneista oli kuitenkin pöyristyneitä hiilidioksidin pois jättämisestä.  [...]

Im memoriam: Tommie Lindh 2001-2020

Tomatoface

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 810
  • Liked: 3175
  • to the maximam!
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9284 : 26.05.2020, 13:56:24 »
Ei passaa jatkossa ihmetellä kun mennään PISA-tuloksissa persmäkeä :facepalm:. Poliittinen koululaitoshan taisi olla jo kommunistien suunnitelmissa 70-luvulla? Nyt se on saatu.

Täällä oli muuten lisäpohdintaa aiheesta:

https://www.ossitiihonen.com/2019/10/31/kayko-sinunkin-lapsesi-aivopesukoulua/

"Hiilidioksidi oli väärä vastaus kun sai olla vain neljä vastausta, joihin CO2 ei sisältynyt.

Yllä kuvattu tapahtuma ei liene mitenkään poikkeuksellinen. Hiilidioksidin CO2 demonisointi on läpitunkevaa, vaikka kyseessä on elämälle välttämätön, näkymätön, väritön ja hajuton kaasu, jota kasvit tarvitsevat yhteyttämiseen ja kasvuun. Mikäli CO2-pitoisuus putoaa liian alas, kuolevat kasvit ja sitä myöten lähes kaikki elämä maapallolla. Kasvien kannalta CO2-taso on nyt liian alhainen. Lisääntynyt CO2 tehostaa merkittävästi kasvua. Maapallo on Naturen tutkimuksen mukaan vihertynyt paljon, josta 70 % on kasvaneen CO2-tason ansiota."


Samaa roskaa ja aivopesua on pakolaisuuden markkinointi lapsille.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2020, 13:59:25 kirjoittanut Tomatoface »
O tempora, o mores!

paukuttaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 678
  • Liked: 934
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9285 : 27.05.2020, 08:59:09 »
Poliittinen koululaitoshan taisi olla jo kommunistien suunnitelmissa 70-luvulla? Nyt se on saatu.

Oli se poliittinen jo 70-luvulla. En muista ainetta enkä edes tarkkaa kysymystä mutta oikea vastaus oli kehityskulku:
Kapitalismi->sosialismi->kommunismi
F.U.B.A.R

Fiftari

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 876
  • Liked: 5768
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9286 : 28.05.2020, 09:18:15 »
Lainaus
Näin autoala leikkaisi liikenteen päästöjä: Autovero alas, kilometrivero käyttöön ja vauhtia vähäpäästöisiin polttoaineisiin

Myös teiden kunnostaminen vähentäisi päästöjä, auto- ja kuljetusala sanoo tuoreessa raportissaan.

Auto- ja kuljetusalan järjestöt esittävät mittavia toimia liikenteen päästöjen leikkaamiseksi. Torstaina julkaistu selvitys (siirryt toiseen palveluun)on tieliikennealan näkemys siitä, miten Suomi saavuttaa tiukat päästövähennystavoitteet.

Suomen on määrä puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasolta. Tavoite juontuu EU:ssa yhteisesti sovituista ilmastotavoitteista.

Päästöt on jo saatu loivaan laskuun esimerkiksi lisäämällä biopolttoaineiden käyttöä. Nyt päästökäppyrä pitäisi kuitenkin saada selvästi aiempaa jyrkempään alamäkeen.

Järjestöt ehdottavat esimerkiksi nuorennusleikkausta Suomen autokantaan vanhojen autojen romutuspalkkioilla, sähköautojen hankintatuilla sekä autoilun verotuksen uudistamisella.

Selvityksen mukaan uuden auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero tulisi poistaa viiden vuoden kuluessa. Tämä on autokauppiaiden pitkäaikainen toive.
...
Järjestöt esittävät myös kilometriveron käyttöönottoa 2030-luvulle tultaessa.

Selvityksen mukaan kilometrivero auttaisi päästövähennysten ohella myös paikkaamaan liikenteen veropotin hupenemista ihmisten siirtyessä sähköautojen ja biopolttoaineiden käyttöön.

Kilometriveron taso voisi vaihdella ajan ja paikan mukaan, järjestöt ehdottavat. Esimerkiksi kasvukeskuksissa huristelu voisi olla kallimpaa kilometriä kohden kuin syrjäkylillä köröttely.

Auto- ja kuljetusalan järjestöt pitävät kilometriveroa parempana ratkaisuna kuin alueellisia ruuhkamaksuja. Järjestöjen mukaan ruuhkamaksujen vaikutus kokonaispäästöihin on suht vähäinen.
....
Järjestöt esittävät selvityksessä myös investointeja tieverkkoon. Tämä mahdollistaisi esimerkiksi nykyistä pidemmät rekat, mikä tehostaisi logistiikkaa.

Tieverkon hyvä kunto vähentäisi myös vierintävastusta, mikä laskisi puolestaan rekkojen polttoaineen kulutusta.

Järjestöt uudistaisivat myös ammattiliikenteen kalustoa esimerkiksi sähkö- ja kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuella.

Lisäksi selvitys ehdottaa autokannan sähköistymisen edistämiseksi latausinfratukea, joka suunnattaisiin taloyhtiöiden lisäksi työpaikkojen ja kotitalouksien latauspaikkojen rakentamiseen.

Järjestöjen mukaan myös joukkoliikenteen suosio pitää saada nousuun suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa. Tämä vaatisi lisärahaa esimerkiksi ratahankkeisiin ja toisaalta panostuksia lippujen hintojen alentamiseen.
YLE
I am not an employee of HP but I am an engineer @ HP Partner and I am share my knowledge from my own time.

kivimies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 499
  • Liked: 6565
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9287 : 28.05.2020, 13:32:03 »
Autoala voisi tutustua autoilun verotukseen muissa maissa.

Suomessa verot nostetaan aivan tappiin jonkun "ilmastonmuutoksen" perusteella, vaikka sillä ei ole mitään vaikutusta siihen.

Im memoriam: Tommie Lindh 2001-2020

tyhmyri

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 489
  • Liked: 1379
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9288 : 28.05.2020, 19:03:41 »
Autoala voisi tutustua autoilun verotukseen muissa maissa. Suomessa verot nostetaan aivan tappiin jonkun "ilmastonmuutoksen" perusteella, vaikka sillä ei ole mitään vaikutusta siihen.
Erilaisten autoverojen määrä on käänteisessä korrelaatiossa siihen kuinka merkittävässä roolissa autoteollisuus kyseisessä maassa on.

Suomeksi sanottuna: Jos maan oma autoteollisuus on vähäistä, niin autovero tai jokin vastaava on korkea. Jos taas maan autoteollisuus on suuri työllistäjä, niin verot ovat vähäisiä.

Ihan normaali tuontivero. Tämä siis jo ennen ilmastonmuutosta.

artti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 649
  • Liked: 176
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9289 : 29.05.2020, 18:32:23 »


Kun aloittelin hommalla olin nuoruuden innolla uskovainen, mutta sitten aloin havaita harmaatakin

Ilmaston lämpenemisen voi havaita itsekin ympäristössään, mutta kritisoin sitä, että ilmaston lämpenemisestä kerrotaan kansalle oleelliset tiedot salailemalla.

Pitää kiinnittää huomiota siihen mitä kertoja unohti päättäväisesti kertoa.

Kertomatta jättäminen on yhtä räikeästi näkyvissä kuin öisellä merellä kirkkaana loistava majakka, että hei kaveri, jätit jotakin kertomatta yleisölle, jota yrität pelotella sydäninfarktin partaalle ajavalla pelottelulla, että oletkohan vähän julma sadisti niitä herkkäuskoisia ihmisiä kohtaan.

Pari esimerkkiä

1. Ilmaston lämpenemisellä jyrkästi pelotteleva scene vaikenee fossiilisten polttoaineiden saannon vaikeutumisen siksi, että sehän heikentäisi ilmaston lämpenemisellä pelottelun tehoa.

2. Ilmaston lämpenemisellä jyrkästi pelotteleva scene vaikenee fuusioenergian olevan lähellä siksi, että sehän heikentäisi ilmaston lämpenemisellä pelottelun tehoa.

Fossiilisten polttoaineiden päästöt pienenevät joka tapauksessa, kun fossiilisten polttoaineiden saanto heikkenee.

Tästä kertoo sekin, että heikompaa laatua tuottavia lähteitä on otettu käyttöön. Tietenkin tätä saannon heikentymistä on vaikea uskoa, kun öljyn hinta on paraillaan pohjassa.

Fossiilisten polttoaineiden päästöt pienenevät joka tapauksessa, kun sivilisaatiot siirtyvät fuusioenergiaan.

Fuusioenergian ITER koereaktori rakentuu tasaista tahtia Etelä-Ranskassa. Tavoite on tuottaa 50 megawatin syötöllä 500 megawattia. ITER:in seuraaja on demo, joka edustaa jo sähköä verkkoon tuottavaa fuusioenergiaa.

Ymmärrän erittäin hyvin ilmaston lämpenemisellä rahastajien kiireellisiä tavoitteita. Heidän vain täytyy pimittää tietoa ja rahastaa niin pitkään kuin maaöljy, maakaasu, ja kivihiili tuottavat ilmaston lämpenemistä aiheuttavia päästöjä.

Varantojen määrä on tietenkin valtionsalaisuus, mutta joitakin arvioita liikkuu julkisuudessa. Peak fossil fuel oletettaisiin olevan 2030-luvulla ja 2050-luvulla fossiilisten polttoaineiden tuotanto olisi jo merkittävässä laskussa.

Se todellinen syy siirtyä sähköautoihin ja fuusioenergiaan on fossiilisten polttoaineiden saannon heikentyminen.

Se todellinen syy sille, että öljyn hinta on alhaalla on sähköautojen ja fuusioenergian edistyminen. Se on vaikeata enään hinnoitella tuotetta, josta johtavat sivilisaatiot ovat vaihtamassa sähköautoihin ja fuusioenergiaan.

Ymmärrän, että tiedotusvälineet ja poliittiset puolueet eivät voi kertoa julkisesti fossiilisten polttoaineiden saannon ja laadun heikentymisestä.

Ymmärrän, että tiedotusvälineet ja poliittiset puolueet eivät voi kertoa julkisesti fuusioenergiasta.

Ymmärrän, että romahtava Tyrannosaurus varmasti ärjyy kovaa ja pelottavasti samaan aikaan, kun nisäkkäät ovat täällä.



Piomas ja DMI ovat melkein samaa mieltä, kohtuullisella toleranssivälillä, että kauden huippu on about 22 000 - 23 000 kuutiokilometriä. DMI on niin konservatiivinen, että se on heillä kaikkien aikojen pienin huippu. PIOMAS näkee, että ei olla kaikkien aikojen pienimmässä huipussa.

Merijään kuutiokilometrit ovat indikaattori, jossa on kaksi tekijää, luonnollinen lämpeneminen, ja maaöljyn ja maakaasun ja kivihiilen päästöjen lyhyt aikakausi.



Anteeksi suuri määrä linkkejä, tiedän toki, että kukaan ei linkkejä viitsi klikata

Nasan satelliittikuvia arktiksesta, antarktiksesta, ja globaalista maailmasta, satelliittikuvissa on tietenkin melkolailla pilviäkin

https://worldview.earthdata.nasa.gov/?v=-8704744.642457247,-4364473.797777202,7023895.357542753,3573574.202222798&p=arctic&t=2020-05-28-T15%3A04%3A49Z

Karttapiirroksia merijäästä

https://seaice.uni-bremen.de/sea-ice-concentration/amsre-amsr2/

Piomas

http://psc.apl.uw.edu/research/projects/arctic-sea-ice-volume-anomaly/

DMI arktiksen merijään kuutiokilometrit kartalla ja ohessa käppyrä

http://ocean.dmi.dk/arctic/icethickness/thk.uk.php

Käppyröitä

https://sites.google.com/site/arcticseaicegraphs/

ITER fuusiokoereaktorin rakennusvaiheen valokuvia

https://www.iter.org/album/construction

Aurinkosykli 25 on täällä. Minimi jäi lyhyeksi näillä näkymin. Auringonpilkkujen 11 vuotisjakso ja uusi 100 vuotisjakso on siis alkamassa.

https://www.swpc.noaa.gov/products/solar-cycle-progression


« Viimeksi muokattu: 01.06.2020, 16:16:23 kirjoittanut artti »

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 745
  • Liked: 7902
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9290 : 29.05.2020, 22:58:10 »

Aurinkosykli 25 on täällä, että minimi taisi jäädä lyhyeksi näillä näkymin. Auringonpilkkujen 11 vuotisjakso ja uusi 100 vuotisjakso on siis alkamassa.


Noin viiden vuoden kuluttua näemme, kuinka vahva tuosta syklistä 25 tulee.
Totuus ei ole vihapuhetta. Se on totuus.

Vasara ja tanssi

Luotsi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 932
  • Liked: 2812
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9291 : 30.05.2020, 01:07:32 »
Lainaus
Aurinkosykli 25 on täällä, että minimi taisi jäädä lyhyeksi näillä näkymin. Auringonpilkkujen 11 vuotisjakso ja uusi 100 vuotisjakso on siis alkamassa.

Oikeasti elämme juuri nyt syklien välistä syvää minimiä, esim nyt on mennyt 27 vrk pilkuttomana putkeen. Luulottelusi on huuhaata.

artti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 649
  • Liked: 176
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9292 : 30.05.2020, 15:14:44 »
En aio vaitellä. En tietenkään tiedä miksi SWPC ennusti punaisen viivan nousuun. Tietenkin sitä voisi tiedustella kohteliaasti SWPC:ltä, jos viitsii.

Lainaus
Kummassakin käyrässä musta viiva edustaa kuukauden keskiarvotietoja ja purppura viiva edustaa 13 kuukauden painotettua, tasoitettua versiota kuukausittain keskiarvotiedoista. Ennuste nykyiselle (tai seuraavalle) aurinkosyklille annetaan punaisella viivalla

In both plots, the black line represents the monthly averaged data and the purple line represents a 13-month weighted, smoothed version of the monthly averaged data. The forecast for the current (or next) solar cycle is given by the red line[/u]

https://www.swpc.noaa.gov/products/solar-cycle-progression
« Viimeksi muokattu: 30.05.2020, 16:46:11 kirjoittanut artti »

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 887
  • Liked: 9043
  • A pox on both your houses.
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9293 : 30.05.2020, 18:05:48 »
Fossiilisten polttoaineiden päästöt pienenevät joka tapauksessa, kun sivilisaatiot siirtyvät fuusioenergiaan.

Fuusioenergian ITER koereaktori rakentuu tasaista tahtia Etelä-Ranskassa. Tavoite on tuottaa 50 megawatin syötöllä 500 megawattia. ITER:in seuraaja on demo, joka edustaa jo sähköä verkkoon tuottavaa fuusioenergiaa.
Viitsisitkö täyttää pienen taulukon arvioillasi?

Sähköntuotanto vuodessa fuusioreaktoreilla (suluissa oma arvaus):

2031: ____TWh (0)
2041: ____TWh (0,2)
2051: ____TWh (4)
2061: ____TWh (25)

Vuonna 2017 maailmassa tuotettiin ydinsähköä 2 636TWh, kokonaistuotannon ollessa 25 721TWh.
https://www.iea.org/data-and-statistics/data-tables?country=WORLD&energy=Electricity&year=2017
NOVUS ORDO HOMMARUM
crispr'ing coronas - crime of a century

Lainaus käyttäjältä: Doktor Josef Mengele
Kuvittelin olevani todellinen Original Nazi, mutta sitten kuulin ruotsalaisista hoitomenetelmistä vanhuksille.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 587
  • Liked: 75347
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9294 : 31.05.2020, 01:01:29 »
Lainaus
Ohisalo: Vihreät haluaa suurille kaupungeille miljardin euron joukkoliikennetuen – unelmissa pyöräbaana Lappiin ja ruuhkamaksut pääkaupunkiin

VIHREIDEN mielestä Suomen kuusi suurinta kaupunkia tarvitsevat joukkoliikenteen turvaamiseksi yhteensä noin miljardin euron raideinvestointi- ja tukipaketin. Asiasta kertoo vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo STT:n haastattelussa.

[...]

Joukkoliikenne on niin keskeinen osa, että ilman sitä me ei päästä päästötavoitteeseen. Tiettyä ehtoa tuen saamiselle on siinä, että kaupungin joukkoliikenne itsessään toimii ja että se tulee vähentämään myös päästöjä.”

[...]

JULKISUUDESSA on uusien raitioteiden lisäksi puhuttu ainakin Espoon kaupunkiradasta, jonka ratasuunnitelman voimassaoloaika jatkuu vuoden 2023 loppuun asti. Sen kaksi eteläisintä raidetta olisivat tiheän kaupunkijunaliikenteen käytössä ja kaksi pohjoisinta raidetta nopean lähiliikenteen ja Turun suunnan kaukoliikenteen käytössä.

Hallitus odottaa seuraavaksi EU-tukea pitkän aikavälin isoihin raidehankkeisiin, kuten Turun tunnin junaan ja Suomi-rataan. Liikenneministeriöstä kerrotaan, että tukipäätöksiä olisi tulossa näillä näkymin loppukesästä.

Ohisalo uskoo, että komission ulostulo vihreästä elvytyspaketista lyö osaltaan vauhtia sille, että liikkuminen Euroopassa saadaan mahdollisimman pitkälle sähköistettyä vähäpäästöiseksi ja päästöttömäksi.

[...]

KYSE ei ole pelkästään raiteista. Aktiiviseksi pyöräilijäksi tiedetyn Ohisalon oma unelma olisi pyöräbaana läpi Suomen Helsingistä pohjoiseen.
Helsingin Sanomat 30.5.2020

Noita Ohisalon infrahankkeita voi ehkä perustella elvytyksellä (hieman epäilen senkin tehokkuutta ilman laskelmia), mutta ei kylläkään päästöjen vähentämisellä, sillä infran rakentamisen päästöt ovat valtavat (Turun tunnin juna varmaan pahin) verrattuna myöhempiin laskennallisiin säästöihin. Ohisalo tuntuu ajattelevan sitä rataa, että rakentamisen päästövaikutuksia ei tarvitse ottaa huomioon, mutta huijaa silloin vain itseään, jos kerran on huolestunut Suomen päästöjen vaikutuksista.

Tuo Suomen halkova polkupyöräbaana on kyllä hullu idea sekä päästöjen että rahankäytön prioriteettien kannalta. Symbolipolitiikkaa vailla järjen häivää. Eikä se ole pelkkä sisäministerin päähän pälkähtänyt idea, vaan vihreät oikeasti ajavat hanketta hallituksessa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

F1nka

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 79
  • Liked: 127
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9295 : 31.05.2020, 08:43:57 »
^Jos saataisiin edes junaraide. Nykyisin taitaa olla, että Rovaniemestä pohjoiseen ei kannata ajaa henkilöjunalla edes tukien jälkeen.

Pyöräbaana pohjoiseen olisi ilmeisen turhuutensa lisäksi menoerä. Tarvitaan aurausta ja pusikonraivausta joka vuosi. Muutaman vuoden päästä ensimmäiset routavauriotkin ilmaantuisivat korjattavaksi. Kaikki tämä vain sen vuoksi, että joku Helsingissä voi kuvitella periaatteessa mahdolliseksi polkea Lappiin lomailemaan.

Luka Mokonesi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 886
  • Liked: 1678
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9296 : 31.05.2020, 10:44:48 »
Nelisen kertaa Lappiin pyöräilleenä laittaisin rahat kyllä johonkin vähän järkevämpään. Kuten vaikka eteläisempien ajoratojen asfaltointiin ja korjauksiin. Vai että pyöräbaana Lappiin  :facepalm: :facepalm: :facepalm:
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

mannym

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 884
  • Liked: 9976
  • Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9297 : 31.05.2020, 10:56:00 »
noh noh, kyllähän nyt pitää saada munamankeli baana stadista lappiin. Eihän se vaadi edes paljoa tilaa. 2.5m x 1000km. Eihän se tee kuin 2,5 neliökilometriä, pitkällä pätkällä. Eikä maksa varmaan paljoakaan, jos stadissa tehtiin 2.5 kilometrin byöräbaana 1,5 miljoonalla, niin laskien että muualla se on halvempaa, eli miljoonalla saisi 3 kilometriä baanaa, niin loppukustannukseksi tulisi tämän karkean arvion mukaan, 333 miljoonaa.

Halpaa on, sitten tietysti pitää laitta kameroita sinne tänne seuraamaan paljonko baanalla on liikennettä milloinkin. Veikkaan että pk seudun päässä liikennettä on vähän, siitä eteenpäin olemattomasti ja lapin suunnalla poroja.

Mutta muuten aivan erinomainen ehdotus, jonka rahoitus voidaan kattaa varmasti pyöräilijöiden, jotka haluavat lappiin ja takaisin stadista, lahjoituksilla.
“I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned.”

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

“Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free.”

insinörtti

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 182
  • Liked: 1259
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9298 : 31.05.2020, 11:04:34 »
Asfalttiinhan käytetään maaöljypohjaista bitumia. Jos jaksaisi, voisi laskea montako kertaa ajaisi Lappiin Hummerilla, jos päällystemateriaali käytettäisiinkin ympäristöystävällisesti suoraan polttoaineena ilman kuormittavia rakennustöitä.

Veikko

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 194
  • Liked: 16695
  • "Ich bin Jude"
Vs: Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)
« Vastaus #9299 : 31.05.2020, 11:14:56 »
Jepjep. Pyöräbaana Lappiin ja varmaan poroille suojakypärät, koska saattavat ylittää sen pyörätien. Ja ehkä autotienkin, vaikka vihreiden unelmissa siellä ei kulje porojen lisäksi muut kuin ministerien virka-bemarit.

Poro on umpityhmä eläin, joka ei ymmärrä liikenteestä mitään - ja ehkä kaipaakin päähänsä suojakypärän sen takia. Mutta vihreä poliitikko on poroakin tyhmempi liikenteessä, eikä sitä asiaa kypärällä paranneta.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2020, 11:17:51 kirjoittanut Veikko »
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos