Monta kertaa olen tämän jo tänne postittanut.
Eli jatkat uskon ja toivon mekanismilla. Selvä. Huomaan muuten että olin jälleen oikeassa kirjoittaessani
Joten vielä kerran kun kerroit sen olevan helppoa niin annathan luvut seuraaviin.
Säteilypakotteen muutos välillä
200 - 300 ppm
300 - 400 ppm
400 - 500 ppm
500 - 600 ppm
Pinta lämpötilan muutos välillä
200 - 300 ppm
300 - 400 ppm
400 - 500 ppm
500 - 600 ppm
Veikkaan että vastausta ei tule näihin, vaan keskittyt jälleen kerran johonkin ihan muuhun.
Vastausta ei kuulu, eikä näy vaikka kirjoitit.
Ei ole vaikea juttu. IPCC:n TAR-raportissa käytetyillä CO2-pitoisuuden muutoksella, kaavoilla ja vakioilla:
Hiilidioksidin aiheuttama säteilypakotteen muutos: ΔF=α·ln(C/Co)=5,35·ln(365/278)= 1,46 W/m2 (ks. IPCC TAR s.358, 357)
Hiilidioksidin aiheuttama pintalämpötilan muutos: kaavasta ΔTs/ ΔF= λ (emt. s. 354, λ=0,5) saadaan ΔTs= λ·ΔF=0,5·1,46 = 0,76°K
Tiedäthän, tulen tästä lähtien laittamaan joka viestiin tuon, jotta jokainen näkee kuinka välttelet yksinkertaista kysymystä, julistettuasi ettei ole vaikea juttu. Mutta kiusataan nyt hieman.
Heidän mukaansa siis maapallon pinnalta lähtevästä säteilystä valtaosa kääntyy kasvihuoneilmiön takia takaisin tai sivulle ilmakehässä, mikä lämmittää sekä ilmakehää että maapallon pintaa, ja huomattava osa tästä efektistä tulee ilmakehän hiilidioksidista. Hiilidioksidin lisäyksellä ilmakehään on heidän mukaansa myös huomattava vaikutus myös nykyisillä pitoisuuksilla.
Kyllä, sillä on huomattava vaikutus, ensimmäiset 100ppm ovat paljon vaikuttavampia kuin seuraavat 2000ppm. Mutta kuten varmasti tiedät niin kun kasvihuoneilmiön vuoksi ilmakehässä tapahtuu alaspäin ja sivulle liikettä, niin sen teorian keskeinen asia onkin että ilmakehä tästä syystä lämpenee enemmän ja nopeammin kuin maanpinta.
Vesihöyry on tietysti absorbtiokaistansa takia hiilidioksidia vahvempi kasvihuonekaasu, mutta vesihöyryn pitoisuus ilmakehässä on suurimmaksi osaksi hiilidioksidipitoisuuden palauteilmiö, kuten Lacis ym. (2010) osoittivat:
Hahhahhahhahhaaa. 4% kasvihuonekaasusta siis määrittelee 95% kasvihuonekaasusta pitoisuuden. Näppärää. Mitä Lacis ja kumppanit
osoittivatLacis et al. conducted a set of idealized climate model experiments in which various greenhouse gases were added to or subtracted from the atmosphere in order to illustrate their roles in controlling the temperature of the air.
He eivät ole siten osoittaneet mitään, vaan pleikkaritieteilijöinä leikkineet malleilla ja nyt sinusta he ovat osoittaneet jotain?
Mikä tarkasti ottaen näiden tutkijoiden väitteissä hiilidioksidin koko maapallon kasvihuoneilmiötä ylläpitävästä ja sen lisäyksen lämmittävästä vaikutuksesta menee pieleen?
Idealisoidut ilmastomallit.
Minkä asian he laskevat väärin?
Häntä heiluttaa heidän mukaansa koiraa.
Ja jos he laskevat jotain väärin, mikä on oikea laskutapa ja tulos?
Oikea laskutapa on mitata asia, kirjata mitattu asia ja julkaista niistä mitatuista asioista tulos. Nyt he arvaavat, sitten syöttävät arvauksensa tietokoneeseen, johon lisäävät lisää arvauksia, ja sitten saavat arvauksensa mukaisen arvauksen tietokoneelta takaisin ja kas, on tietokoneen tulostama arvaus joka ei perustu mittauksiin vaan arvauksiin. Eli kun he eivät laske mitattuja asioita vaan arvattuja, niin silloin he laskevat väärin.
Abstrakteja omiin tuntemuksiin perustuvia väitteitä siitä, että hiilidioksidi ei lämmitä voi heitellä kuka vain, mutta oikeasti ilmastotutkimuksen vallitsevan käsityksen horjuttaminen vaatisi sitä, että osoitetaan virheet teoretisoinnissa, mittaustuloksissa ja laskelmissa kohta kohdalta. Muuten jäädään sukupuolentutkimukselle tyypilliseen mutuiluun omien tunteiden pohjalta.
Hmm, mittaustuloksissa on näytetty huikeasti epäkohtia, kuten NOAA:n järjestelmän ongelmat joissa havaintoasemat eivät ole nykyisten vaatimusten mukaisia. Samoin käytetyn datan homogenisointi aiheuttaa kauniita virheitä. Näitä kun esitetään niin alarmistit sulkevat korvansa ja silmänsä huutaen kovaa. Tai no kuinka tarkasti voidaan mitata merten lämpötilaa kun yksi mittari 187 000km³ alaa. Kun tällainen pikku juttu nostetaan esille, sinäkin vaikenet siitä.
Muutenkin ilmastotutkimuksen vallitsevan käsityksen horjuttaminen ei onnistu, niin kauan kuin ilmastotutkimuksen vallitseva käsitys ei ole millään lailla falsifioitavissa. Kuten ihan varmasti tiedät.
Auringosta tulee maapallon ilmakehän ulkorajalle koko ajan niin paljon energiaa, että olisimme todella pahassa pulassa, jos sitä ei samalla lähtisi ilmakehän ulkorajalta avaruuteen miltei yhtä paljon (välillä toki lähtee vähän enemmänkin): meret kiehuisivat hetkessä ja koko planeetasta tulisi todella nopeasti kaikelle nykyiselle elämälle elinkelvoton. Tämä planeettamme säteilytaseeseen liittyvä fakta on aikalailla kaikkeen ilmastotutkimukseen liittyvän perusfysiikan avulla perusteltavissa oleva perusasia.
Näin se on ja koska se ei liity millään lailla siihen mitä kirjoitin niin?
Se, että sinä yrität käyttää ilmastojärjestelmään varastoituvan energian suhdetta ilmastojärjestelmään tulevaan energiaan perustelemaan sitä, että mitattu lämpösisällön kasvu on mitätön, ikävä kyllä kertoo siitä, että ymmärryksesi näiden asioiden perusteista on aika lailla lähtötelineissä. Mikä sen suhteen pitäisi olla, jotta lämpenemistä voisi tapahtua? Ja miten lasket tuon kriittisen arvon?
Mitattu lämpösisällön kasvu, Argo poijut jotka eivät havainneet lisäystä kunnes niitä kalibroitiin uudelleen ja kas havaittiin lisäystä. Joten tosiasiassa lämpösisällön kasvua ei ole mitattu, oikeastaan kaikki ennen argo poijuja on käytännössä olematonta dataa, sillä tarkkaa tietoa ei voi olla ennen kuin on mitattu. Eikä laivojen jäähdytysvesikanavan lukemat ole sellaisia. Minä käytin meriin varastoituneen energian suhdetta maahan saapuvan energian määrään asettaakseni kontekstin, asia jota sinä välttelet kuin kissa kuumaa puuroa.
Jonka vuoksi sinäkin nyt sorrut keskustelemaan minusta etkä itse aiheesta. Kuten tiedämme niin maapallolta tosiaan poistuu saman verran tai suht saman verran energiaa kuin tänne saapuu, tasapaino on kaunis asia. Se vain että konteksti kuinka paljon tänne saapuu energiaa, kuinka paljon sinä kerrot sitä sitoutuneen meriin, sen suhde tänne saapuneeseen energiaan ja sen sitoutuneen energian määrä lämpötilana meriin sitoutuneena on tärkeä asia. Mitä sinä et tietenkään halua käsitellä, kun on helpompaa keskustella minusta.
Minusta savustaminen on paljon mukavampaa kuin minusta keskusteleminen, kylpyhuoneeni remonttikin jonka itse teen on varmasti myös mielenkiintoisempi aihe kuin minä itse. Mutta jokaisella on toki omat juttunsa.
Nyt menossa olevan holoseenin alussa tapahtuneeseen hitaaseen lämpenemiseen on muuten tarvittu paljon pienempi ilmastojärjestelmään varastoituvan energian ja ilmakehän ulkorajalle tulevan energian suhde kuin viimeisten vuosikymmenien aikana on vallinnut. Miten ihmeessä ilmasto kuitenkin lämpeni yli viisi astetta viimeisten 17 000 vuoden aikana, hitaasti tosin, vaikka suhde oli paljon pienempi kuin nyt?
Kuinka paljon pienempi se oli kuin nyt ja kuinka se on mitattu? Kotitehtävät nääs, ku julistaa kovaan ääneen saa todistaakkin.
Vielä ikävämpi vaihtoehto asiaan perehtymättömyyden sijaan on se, että ymmärrät kyllä tämän melko helposti käsitettävissä olevan asian ilmakehän ulkorajalle tulevan säteilyvuon tuoman energian ja tänne jäävän energian suhteesta, mutta levität silti tietoisesti propagandaa jonkin agendan ajamisen tai pelkästään oman arvomaailmasi takia. Tai siksi, että olet tässä ketjussa levittänyt virheellisiä väitteitä kohtalaisen pitkään, ja nyt ylpeys ei anna periksi myöntää, että olet ollut perustavalla tavalla väärässä.
Minusta tuo kirjoittamisesi on epärehellistä ja suorastaan solvaavaa. Minä kun taisin kirjoittaa ihan selkeällä kotimaisella kielellä
Samalla aikavälillä maanpinnalle on saapunut tuon mukaan sitten 131 928,3 ZJ energiaa. Josta siis karkeasti 0,2% on sitoutunut meriin.
Minä käytän jostain syystä kauniita lukuja, joihin sinulla ei ilmeisesti ole mitään itkemistä, mutta jostain syystä et ymmärrä kun kirjoitan maan pinnalle saapuvan energian määrästä ja meriin varastoituneen energian määrästä suhteessa siihen. Jonka sinä valehtelet muotoon ilmakehän ulkorajalle tulevan säteilyvuon ja tänne jäävän energian suhteesta.
Tämä väistelysi on naurettavaa. Kun minä kirjoitan ilmakehän lämpötilasta jota mitataan satelliitein, sinä vastaat siihen maanpäällisellä lämpötilalla. Sitten kun kirjoitan maanpinnalle tulevasta energiasta, sinä vastaat ulkoilmakehästä. Jotenkin tuntuu että kun käsitellään jotain asiaa sinä karkaat aina mahdollisimman kauas siitä itse asiasta. Naurettavaa hei, yritäs nyt.
Muuten kun nyt minusta on ollut paljon puhetta, niin minusta olisi varsin mukavaa jos sinä kertoisit ihan omin sanoin kuinka minä olen ollut perustavalla tavalla väärässä? Sinä se välttelet antamasta lukuja, vetoat tutkimuksiin joita et ilmeisesti ole lukenut, tai ymmärtänyt, jotka on kas lainattu skeptical scienceltä tai zeke kotipapalta. Et osoita edes 1% siitä kriittisyydestä mitä "skeptikoiden" lähteisiin osoitat omia lähteitäsi kohtaan. Kun taasen minä epäilen kaikkia, jatkuvasti, myös itseäni, erityistesti oikeastaan itseäni. Koska tunnen itseni ja olen varsin hajamielinen joskin kovin herkullisia asioita savustamalla valmistava tyyppi.