Kirjoittaja Aihe: Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua  (Luettu 109848 kertaa)

Mato

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 356
  • Liked: 182
    • Profiili
Kerrankin järkevä ehdotus, eli mopoautojen tilalle annettaisiin lupa tavallisille autoille, jossa on nopeudenrajoitin ja kolmio perässä. Samalla tapaa kuin ruotsissa. Tosin en aivan tunne ruotsin tilannetta, mutta siellä on avolavoja kolmiolla ja mopoikäiset niitä ajelee.

Olikos vielä niin, että istumapaikkoja oli vain kaksi, siksi kaiketi avolavoja käyttävät.

Kannatan ehdotusta. Mopoautot ovat turvattomia ja maksavat hyvän auton hinnan. Onkohan jokin syy, miksi tuota ei ole otettu aikaisemmin esille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702212200074138_uu.shtml

- Mato

Impi Waara

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 073
  • Liked: 7276
    • Profiili
En kannata minkäälaisten autoa mustuttavien kapistusten antamista tuon ikäisille. Mäkiauto korkeintaan ja sekin liikenteeltä suljetulla alueella. Liian paljon läheltä piti tilanteita, jossa esim. varoittamatta sivutieltä kolmion takaa loikkaa eteen mopoauto, jonka kuskin harkintakyky ei hahmota liikenteen nopeutta. Aivan samaan ongelma näiden liian nuorien kuskien kanssa on, kun iltaisin/öisin ajelevat traktoreilla. Ei ole kohtuutonta pyytää odottamaan sinne 18 vuoden ikään.
Totuus kuulostaa vihapuheelta heistä, jotka vihaavat totuutta.

Sananvapaus ei ole oikeutta kertoa ihmisille, mitä he haluavat kuulla. Sananvapaus on vapautta kertoa ihmisille, mitä he eivät halua kuulla.

10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

jka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 069
  • Liked: 3405
  • Kuka vei meidän munat?
    • Profiili
Robottiautot muuten ratkaisee molemmat Sastamalan tragediankin ongelmat.

Kukaan ei tarvitse enää edes ajokorttia kun autot ajaa itsekseen. Eli myöskään iällä ei ole enää merkitystä. 10-vuotiaskin voi istua robottiauton kyydissä.

Toisekseen jos autoja ei tulevaisuudessa edes ihminen pääse ajamaan niin itsemurhakandidaatitkaan ei ajele enää rekkoja päin, eikä varsinkaan mopoautoja päin.

Mr.Reese

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 968
  • Liked: 5559
  • Anyone?
    • Profiili
Robottiautot muuten ratkaisee molemmat Sastamalan tragediankin ongelmat.

Kukaan ei tarvitse enää edes ajokorttia kun autot ajaa itsekseen. Eli myöskään iällä ei ole enää merkitystä. 10-vuotiaskin voi istua robottiauton kyydissä.

Toisekseen jos autoja ei tulevaisuudessa edes ihminen pääse ajamaan niin itsemurhakandidaatitkaan ei ajele enää rekkoja päin, eikä varsinkaan mopoautoja päin.
No, tuo on vielä science fictionia. Varsinkin Suomessa. Nimimerkillä -Ruosteinen bensaloso vm.1994.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään.” - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Shemeikka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 345
  • Liked: 4702
  • Oulu- Uleåborg
    • Profiili
Lainaus
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta arvioi itseohjautuvien autojen tulevan sarjatuotantoon vuosien 2018–2020 välillä.

Sieltä ne pikkuhiljaa lähenevät. Kuski on autoilun heikoin lenkki, joten uskon että jossain vaiheessa ihmisten ohjaamat autot kielletään ja vain robottiautot teillä sallitaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Robottiauto
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

(Oulu PS) http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Nude but not naked.

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Somehow, Satan got behind me

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 24 892
  • Liked: 17195
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi †Syyllinen†
    • Profiili
Kerrankin järkevä ehdotus, eli mopoautojen tilalle annettaisiin lupa tavallisille autoille, jossa on nopeudenrajoitin ja kolmio perässä. Samalla tapaa kuin ruotsissa. Tosin en aivan tunne ruotsin tilannetta, mutta siellä on avolavoja kolmiolla ja mopoikäiset niitä ajelee.

Olikos vielä niin, että istumapaikkoja oli vain kaksi, siksi kaiketi avolavoja käyttävät.

Kannatan ehdotusta. Mopoautot ovat turvattomia ja maksavat hyvän auton hinnan. Onkohan jokin syy, miksi tuota ei ole otettu aikaisemmin esille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702212200074138_uu.shtml

- Mato

Siis henkilöauton mopo-traktoriksi rakentaminen ei ole noin yksinkertaista kuin mitä tuossa lausumassa jos otetaan malliksi ruotsalaisten kehittämä Epa-traktori. Se vaatii auton purkamista ja rakentamista uudelleen. Rakenteeltaan se on melkeinpä yhtä luja kuin alkuperäinen, ellei lujempikin, mutta  h i d a s  ja kuljettaja hätäinen. Ei sellaisia tarvita meidän maanteille.

Ei näihin mopoautokuolemiin ole muuta ratkaisua kuin kieltää mopoautot kokonaan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

J.M

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 3 810
  • Liked: 4536
  • Inhorealisti ja paatunut pessimisti
    • Profiili
Joo-o. Saahan sitä suunnitella ja haaveilla hienoista itseohjaavista autoista. Juttu vaan on niin, että Suomessa ei - kuten ilmeisesti muissakaan pohjoismaissa - osaa toistaiseksi edes kiskoilla liikkuva vekotin kulkea ilman kuljettajaa. Siitä kiskoilla kulkemisestakin on vielä pikkuriikkinen harppaus automatisoituun kumipyöräliikenteeseen talviolosuhteissa luotettavasti. Vielä virtaa vettä Vantaanjoessa kuutio jos toinenkin, ennen kuin kumipyöräliikenteessä ei tarvita kuljettajaa.
Punavihreäthän tunnistaa jo siitä, että heidän toimintansa ja heidän toimintansa tulokset saavat kenen tahansa kasvot joko punoittamaan tai vihertämään. - jäsen Veikko

Rap is like scissors, it always loses to rock

Nuiva kansalainen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 405
  • Liked: 1900
  • Sivistynyt maahanmuuttokriitikko.
    • Profiili
En kannata minkäälaisten autoa mustuttavien kapistusten antamista tuon ikäisille. Mäkiauto korkeintaan ja sekin liikenteeltä suljetulla alueella. Liian paljon läheltä piti tilanteita, jossa esim. varoittamatta sivutieltä kolmion takaa loikkaa eteen mopoauto, jonka kuskin harkintakyky ei hahmota liikenteen nopeutta. Aivan samaan ongelma näiden liian nuorien kuskien kanssa on, kun iltaisin/öisin ajelevat traktoreilla. Ei ole kohtuutonta pyytää odottamaan sinne 18 vuoden ikään.

Täysin samaa mieltä. Sen pari vuotta voi ihan hyvin ajella vielä vaikka mopolla tai polkupyörällä. Mopoautoista on tullut teinien leikkikaluja, jotka ovat kaukana turvallisesta liikkumavälineestä ja sen lisäksi vielä usein maantiellä tientukkoina. Oikean tilannenopeuden ja muun liikenteen nopeuden hahmottaminen tuntuu tosiaan olevan tuossa iässä vielä pahasti kehitysasteella. Kaupungissa ajetaan kotterolla mutkiin liian suurella nopeudella ja maantiellä vedetään kylmästi eteen kolmion takaa. Tällaisella ajotyylillä on täysin sattuman kauppaa, milloin tapahtuu jotain vakavampaa.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Impi Waara

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 073
  • Liked: 7276
    • Profiili
^Koko aikuisikäni olen kuullut/nähnyt/lukenut juttuja juuri ajokortin saaneiden 18-vuootiaiden korkeasta riskistä joutua kolariin, koska omat taidot yliarvoidaan, ei hahmoteta liikennettä ja harkinta pettää. Ja nyt sitten taas tässäkin asiassa pitäisi ottaa Ruotsista mallia.  :facepalm: Eikö jumankeuta opita ikinä mitään??

Vanhempien vastuuttomuutta, jos ei teinille saa sanotuksi ei.  >:(  Päättäjien typeryyttä edes pohtia moista.  >:(
Totuus kuulostaa vihapuheelta heistä, jotka vihaavat totuutta.

Sananvapaus ei ole oikeutta kertoa ihmisille, mitä he haluavat kuulla. Sananvapaus on vapautta kertoa ihmisille, mitä he eivät halua kuulla.

10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Mato

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 356
  • Liked: 182
    • Profiili
Kerrankin järkevä ehdotus, eli mopoautojen tilalle annettaisiin lupa tavallisille autoille, jossa on nopeudenrajoitin ja kolmio perässä. Samalla tapaa kuin ruotsissa. Tosin en aivan tunne ruotsin tilannetta, mutta siellä on avolavoja kolmiolla ja mopoikäiset niitä ajelee.

Olikos vielä niin, että istumapaikkoja oli vain kaksi, siksi kaiketi avolavoja käyttävät.

Kannatan ehdotusta. Mopoautot ovat turvattomia ja maksavat hyvän auton hinnan. Onkohan jokin syy, miksi tuota ei ole otettu aikaisemmin esille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702212200074138_uu.shtml

- Mato

Siis henkilöauton mopo-traktoriksi rakentaminen ei ole noin yksinkertaista kuin mitä tuossa lausumassa jos otetaan malliksi ruotsalaisten kehittämä Epa-traktori. Se vaatii auton purkamista ja rakentamista uudelleen. Rakenteeltaan se on melkeinpä yhtä luja kuin alkuperäinen, ellei lujempikin, mutta  h i d a s  ja kuljettaja hätäinen. Ei sellaisia tarvita meidän maanteille.

Ei näihin mopoautokuolemiin ole muuta ratkaisua kuin kieltää mopoautot kokonaan.

Joo, en tunne ruotsalaista käytäntöä sen paremmin kuin mitä olen liikenteessä nähnyt. Jos tavallisen auton nopeusrajoitin ei riitä, niin sitten ei kannata alkaa pohtimaan koko asiaa.

Mitä tulee hitauteen, niin kyllähän nuo mopoautot ja mönkijät ovat samalla tavalla tien tukkona, sillä erotuksella, että ovat kuljettajille monin verroin vaarallisempia.

Kannatan myös mopoautojen kieltämistä, mutta jos ei voida kieltää, niin sitten hyväksyä myös tavalliset autot nopeusrajoittimella ja vaikka niillä penkkien lukumäärällä. Ja kun junnu saa B-kortin, niin ottamalla rajoittimen pois ja lisäämällä takapenkit, niin olisi eka autokin käytössä.

- Mato

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 626
  • Liked: 21853
  • Peelolle ei saa antaa valtaa
    • Profiili
Tässäkö Imperiumin kostoisku? Jokainen on rikollinen virheentekijä. Köyhät ulosottoon ja vankilaan.

Maailman sikamaisimmat maksut?

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005117819.html

Impi Waara

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 073
  • Liked: 7276
    • Profiili
^Eipähän tarvitse reimakuislien ruikuttaa päiväsakoista. Köyhiä sopii kurittaa, kun kukaan ei heitä ole puolustamassa.
Totuus kuulostaa vihapuheelta heistä, jotka vihaavat totuutta.

Sananvapaus ei ole oikeutta kertoa ihmisille, mitä he haluavat kuulla. Sananvapaus on vapautta kertoa ihmisille, mitä he eivät halua kuulla.

10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 743
  • Liked: 1194
    • Profiili
^Eipähän tarvitse reimakuislien ruikuttaa päiväsakoista. Köyhiä sopii kurittaa, kun kukaan ei heitä ole puolustamassa.

Miljonäärien hallitus ajaa miljonääreille edullista politiikkaa. Miksi äänestäjät eivät tajua noinkaan yksinkertaista asiaa?

Joku Roti

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 337
  • Liked: 324
    • Profiili
"Hallituksen lakiesitys tieliikennelain uudistuksesta on valmiina. 453-sivuinen esitys on parhaillaan lausuntokierroksella."

Ammattikuskit ovat varmasti hyvin mielissään. Etenkin rekkakuskit... Kiitokset vaan persuministereille, että olette olleet tätäkin ehdottoman välttämätöntä lakimuutosta sorvaamassa!
€uron jälkeen: 1 tunari = 100 demaria..?

Impi Waara

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 073
  • Liked: 7276
    • Profiili
^Eipähän tarvitse reimakuislien ruikuttaa päiväsakoista. Köyhiä sopii kurittaa, kun kukaan ei heitä ole puolustamassa.

Miljonäärien hallitus ajaa miljonääreille edullista politiikkaa. Miksi äänestäjät eivät tajua noinkaan yksinkertaista asiaa?

Ei sinne kansakunnan kaapin päälle kovin tungokseen asti ole tyrkyllä ehdokkaita, jotka ajaisi köyhimpien asioita. Ja rikkaat eivät olisi rikkaita, jos köyhiä ei olisi.
Totuus kuulostaa vihapuheelta heistä, jotka vihaavat totuutta.

Sananvapaus ei ole oikeutta kertoa ihmisille, mitä he haluavat kuulla. Sananvapaus on vapautta kertoa ihmisille, mitä he eivät halua kuulla.

10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Pakkanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 663
  • Liked: 1429
    • Profiili
Fillarilla tutkaan 36kmh>100€ kiitos

Mahdollista vain hölmölässä :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 08.03.2017, 07:03:14 kirjoittanut Pakkanen »
Jokainen Eurooppaan päästetty rikollinen tekee muusta maailmasta turvallisemman paikan.

Keisarin uudet vaatteet on tanskalaisen Hans Christian Andersenin kirjoittama satuklassikko Euroopan Unionista.

Andy_81

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 54
  • Liked: 45
    • Profiili
Laitetaan järjestelmä kuntoon valmiiksi!
Sitten onkin mukava reaaliajassa seurata automaattisesti "sim-kortti -perusteisella" tiemaksulla virheen tekijöitä ja laskutuskin hoituu varmasti myös reaaliajassa pankkitililtä (jos siellä on katetta).  :P

Suurin osa noista listatuista "virheistä" onnistuisi periä autoilijalta pelkästään obd:n liitetystä gps-seurantamokkulan kautta (nykyautoissa, ilman obd:ssä olevilla vaan jäisi pelkkä nopeus ja sijainti-->kortteliralli haaviin).

Ite lueskelin tuota listaa, niin jo äskeisellä työmatkalla olisi tullut virhemaksua varmaan 300-400 sataa euroa.  8)

Eiköhän nuo mene läpi ja vuoden parin päästä jokaisen autossa on seurantamokkula.  :facepalm:

Laskentanuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 101
  • Liked: 1628
  • Mämmi on mielestäni rasismia
    • Profiili
Taas ministeri avautunut blogissaan digitalisaatiosta.
Ajaako se nyt sitä musta laatikko esitystä eteenpäin kuitenkin kun avaukset on tuommoisia.
Tottakai liikenne muuttuu ja digitalisaatio tulee mutta kyllä suomessa robottiautot yms. on ainakin suurimmassa osassa maata utopiaa.

Se on tietysti eriasia jos halutaan luoda bisnesalustoja uusille toimijoille, nykyisen verotukseen pohjautuvan tilalle.

"Sanomattakin on selvää, että olemme valtavan muutoksen keskellä, jossa digitalisaatio ja ilmastonmuutos muokkaavat toimintaympäristöämme tavalla, jota emme hetki sitten osanneet kuvitellakaan. Keinoäly, automaatio, jakamis- ja datatalous, lohkoketjut ja virtuaalitodellisuus tulevat vauhdilla ...."

Loput ministerin blogista:
linkki:
https://anneberner.fi/
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

John Johnson

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 211
  • Liked: 147
  • Vuoden Bono
    • Profiili
Miksi se on niin hankalaa noudattaa liikennesääntöjä?
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Sydämistynyt

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 414
  • Liked: 4975
    • Profiili
Taitaa nyt Berneriä ketuttaa, kun hänet on sekoitettu Kiinan vastaiseen mielenilmaisuun, koska oli pukeutunut varmaankin tahattomasti tiibetiläisten kansallisväreihin.  Noin opportunistinen bisnesihminen ei taatusti tunteile, eikä varsinkaan kiinalaisia vastaan.  ;D

Lainaus
Ministeri Berner kätteli Kiinan presidentin Tiibetin väreissä – ”En pidä häntä mielen­osoitusihmisenä”

Bernerin asu ilahdutti Tiibet-seuran puheenjohtajaa, mutta hämmästytti Kaarina Suonperää.
Tiibet-mielenosoittajat seurasivat kaukaa Kauppahallin tasalta, kun Kiinan presidentti Xi Jinpingin puolisoineen saapui keskiviikkona Presidentinlinnaan. Poliisi oli eristänyt Linnan edustan, ettei vastaanottoseremonia pihalla häiriinny.

Pihalla loisti suomalaisten vastaanottajien rivissä kirkasta oranssinkeltaista. Räikeä väri-ilmiö toi monille katsojille mieleen buddhalaiset munkit ja Tiibetin pakolaishallituksen johtajan dalai-laman.

Tiibetiläisten näkemyksen mukaan Kiina on miehittänyt Tiibetiä vuodesta 1950 lähtien.

Värin kohdalta löytyi tummavoittoisesta rivistä liikenneministeri Anne Berner, joka on siviilissä sisustus ja tekstiilialan perheyrityksen Vallila Interiorsin hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja.
...
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005157131.html
"Minä sanon teille: jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat". Luuk. 19:40

Impi Waara

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 073
  • Liked: 7276
    • Profiili
Heh heh, kerrankin megamoka osui oikean ihmisen kohdalle  ;D  ;D  ;D  Berneri oli tehnyt huonosti taustatyön siitä, mitä pitää huomioda pukukoodissa.
Totuus kuulostaa vihapuheelta heistä, jotka vihaavat totuutta.

Sananvapaus ei ole oikeutta kertoa ihmisille, mitä he haluavat kuulla. Sananvapaus on vapautta kertoa ihmisille, mitä he eivät halua kuulla.

10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Sydämistynyt

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 414
  • Liked: 4975
    • Profiili
Yle:llä grillanneet Berneriä sillä seurauksella, että kilahtanut.  :D

Lainaus
Kiukkuaako viestintäministeri Anne Berner toimittajille lankoja pitkin vai ei?
Berner kielsi suorassa lähetyksessä kolmesti kipakat yhteydenotot. Toimittajilla on erilainen kokemus.

Anne Berner18.5.2017 klo 21:12
Viestintäministeri Anne Berner (kesk.) A-teema: Ylen riippumattomuus -ohjelmassa keskiviikkona.Markku Ulander / Lehtikuva

Jari Strömberg
Jaa artikkeli Facebookissa
61
Jaa artikkeli Twitterissä
Ylen riippumattomuutta keskiviikkoiltana käsitellyt A-teema -ohjelma sai raamatullisia piirteitä, kun keskustelijaksi kutsuttu viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kolmesti kielsi toteuttavansa "maan tapaa" eli lähestymistä toimituksiin niin sanotusti "lankoja pitkin".

Toimittajapiireissä kiellot otettiin vastaan hämmästyneinä, sillä toimittajien kokemus on erilainen.

Maan tapa?

Näin ilta eteni:

Juontaja Annika Damström kysyi Yle-raportin laatineelta Olli Mäenpäältä "maan tavasta".

– Toteat raportissa näin, että on maan tapa, että poliitikot ovat ahkerasti yhteydessä median edustajiin. Mikä siinä on mielestäsi ongelmallista?

– Minusta on hyvä, että meillä ei ole kovin korkeaa kynnystä poliitikkojen ja median välillä. Meillä se yhteydenpito sujuu hyvin, mutta tarkoitan tällä maan tavalla sellaista ajatusta, että voidaan hyvin tulla niin sanotusti lankaa pitkin tänne Yleisradioon, Mäenpää vastasi.

Kielsi kolmesti

Mäenpään vastauksen keskeytti ohjelman toinen juontaja Markus Liimatainen kysyäkseen asiasta ohjelmassa siihen asti vaiti olleelta ministeri Berneriltä.

Liimatainen: – Miten on, oletteko tullut toimituksiin lankoja pitkin?

Berner: – En ole.

Liimatainen: – Kertaakaan?

Berner: – En ole?

Liimatainen: – Missään tapauksessa?

Berner: – En ole.

Toimittajat eri mieltä

Kun Bernerin kolmesti kieltämisestä oli kulunut tasan minuutti, Helsingin Sanomien toimittaja Tommi Nieminen viestitti Twitterissä: – Nyt muuten Anne Berner valehteli suorassa lähetyksessä. On tullut lankoja pitkin ainakin minulle, #ateema.

Niemisen twiitti sai kolmen minuutin kuluttua vastauksen Ylen toimittaja Sara Rigatellilta: – Samoin.

Muutamaa minuuttia myöhemmin Rigatelli jatkoi twiittausta hieman arvoituksellisesti: – Jätän tämän vain tähän – ja linkin jutustaan vuoden 2015 heinäkuulta otsikolla "Henkilökuva: Rautarouva – miten Anne Berner kipusi Suomi Oy:n huipulle". Berner oli jutunteon aikaan ollut kuukauden ministerinä.

Ministerin ja toimittajien käsitykset lankoja pitkin tulemisesta olivat selkeästi ristiriidassa.

Tapaus Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomien Nieminen kertoo, että hänellä on omasta mielestään juuri kokemus Bernerin lähestymisestä lankoja pitkin.

Tapaus liittyy Niemisen vuonna 2013 tekemään juttuun Helsinkiin rakenteilla olevasta lastensairaalasta, jonka voimahahmona Berner tuolloin oli. Kyse on siis ajasta ennen ministeriyttä.

Nieminen oli antanut jutun Bernerille etukäteen tarkastettavaksi, jolloin Berner oli vaatinut lukuisilla puheluilla ja sähköposteilla muutoksia juttuun. Nieminen ei niihin suostunut.

– Minun kannalta oli hämmentävää, että kun Berner tajusi, että minä rivitoimittajana en aikonut taipua, niin hän pyysi erittäin merkittävässä asemassa olevan henkilön ottamaan yhteyttä asiasta Helsingin Sanomien päätoimittajaan, Nieminen kertoo.

Helsingin Sanomien juttu julkaistiin ilman muutoksia. Berner ei palannut enää asiaan.

Tapaus Yle Uutiset

Ylen Rigatelli muistaa oman kokemuksensa rajuna prosessina, jossa Berner tuli lankoja pitkin useita kertoja. Pyrkimyksenä oli ettei juttua julkaistaisi tai että siitä poistettaisi osia. Asia koski keskustalaisen Bernerin aiempaa ehdokassopimusta kokoomuksen kanssa. Se oli arka paikka.

Rigatelli ohjasi Bernerin pomolleen, silloin Yle Uutisten yhteiskuntatoimituksen esimiehelle Riikka Venäläiselle. Myös Venäläinen sai osansa.

– Kyllähän hän oli useaan otteeseen yhteydessä. Keskiyön aikaan käytiin aika kiivasta keskustelua. Keskustelimme muun muassa journalismin pelisäännöistä. Faktat olivat kuitenkin kohdallaan ja juttu julkaistiin. Mitään ei poistettu, Venäläinen kertoo.

Venäläinen pitää yhteydenottoja journalismin kohteilta tavallisena ja toteaa, että "tällaista se journalistisen pomon arki on".

– Pitää voida ottaa vastaan kritiikkä, mutta myös tehdä journalistiset päätökset aina itsenäisesti.

Ministerit eivät suinkaan ole ainoita yhteydenottajia Venäläisen mukaan vaan kyseeseen voi tulla kuka vain. Hän epäilee, että vasta kuukauden ministerinä olleelle Bernerille ministerien kohtaama julkisuus oli vielä silloin uutta.

Yksi ikävä muisto yhteydenotoista Venäläiselle kuitenkin jäi. Berner oli maininnut, että he ovat Ylen asioissa varmasti yhteydessä vastakin.

– Koin, että tavallaan Yle-korttia hän vilautti, Venäläinen pohtii.

Berner: Jokainen tulkitsee tavallaan

Torstaina asiasta uudemman kerran kuultu ministeri Berner pysyy kannassaan. Hän sanoi Ylen politiikan toimittajan Jyrki Haran lyhyessä haastattelussa eduskunnassa ettei suuttunut palaute kuulu hänen toimintatapoihinsa.

Hara: – Onko todella niin, ettette ole tullut lankoja pitkin niin sanotusti esimerkiksi Ylen Sara Rigatellille, Riikka Venäläiselle tai Helsingin Sanomien Tommi Niemiselle?

Berner: – Nyt täytyy varmaan sanoa, että jokainen tulkitsee sen lankoja pitkin tulemisen omalla tavallaan, mutta oma näkemykseni on se, että yritän pidättäytyä asiallisessa keskustelussa ja myöskin kommentoida saamani tekstiä ja tarvittaessa tehdä oikaisupyyntöjä. Mutta se on varmasti normaalia toimintaa, mitä jokainen meistä tekee.

Normaalia kanssakäyntiä

Hara: – Tämmöinen suuttunut tai raivoava palaute toimittajalle, onko se valikossa edes teidän toimintatavassanne?

Berner: – Ei ole. Minä olen yrittänyt pysyä viestintäministerinä varsinkin siinä omassa roolissani, että pidän huolta siitä, että viestintävälineillä on oma liikkumatilansa ja itselläni on sitten oma liikkumatilani.

Hara: – Vielä: soittaako tämä kysymys Sara Rigatellista tai Riikka Venäläisestä teillä mitään kelloa mistään keskustelusta?

Berner: – Ei mistään sellaisesta keskustelusta, joka ei olisi ollut normaalia kanssakäyntiä silloin, kun haastattelua tehdään.

Katso koko A-teema: Ylen riippumattomuus -ohjelma täältä.

http://yle.fi/uutiset/3-9621143
"Minä sanon teille: jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat". Luuk. 19:40

Kulttuurirealisti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 658
  • Liked: 3791
    • Profiili
Koston Komissio ehdottaa tiemaksu- ja ruuhkamaksulakeja, jotka tulisivat koskemaan koko EU:ta, Suomea siinä mukana.

Lainaus
EU:n komissio esittelee huomenna keskiviikkona Euroopan parlamentille pitkään valmistellun lakipaketin, joka pitää sisällään muun muassa koko Euroopan unionia koskevan upouuden tie- ja ruuhkamaksulainsäädännön.

Esityksen mukaan kukin jäsenvaltio määrittelisi itse omaa aluettaan koskevien maksujen suuruuden.

Yhteiset säännöt koskisivat muun muassa maksuperustetta, joka olisi siirtymävaiheen poikkeuksia lukuun ottamatta kilometripohjainen.
...
Maksuihin tulisi ehdotuksen mukaan myös vahva päästökomponentti...
...
Uudet yhteiset tie- ja ruuhkamaksusäännöt on tarkoitus ottaa käyttöön vuodesta 2023 alkaen. Henkilö- ja pakettiautot tulisivat mukaan vuonna 2025.

http://www.is.fi/autot/art-2000005232537.html
"Ajatus siitä, että loikkaisin perustamastani puolueesta on mieletön." - T. Soini, 3.6.2017

"Kaikki Suomeen tulleethan olis voitu palauttaa" - Juha Sipilä, 2016

Jukka Wallin

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 882
  • Liked: 1365
  • Si vis pacem, para bellum Suomidemokraatit
    • Profiili
    • Jukka Wallin
Koston Komissio ehdottaa tiemaksu- ja ruuhkamaksulakeja, jotka tulisivat koskemaan koko EU:ta, Suomea siinä mukana.

Lainaus
EU:n komissio esittelee huomenna keskiviikkona Euroopan parlamentille pitkään valmistellun lakipaketin, joka pitää sisällään muun muassa koko Euroopan unionia koskevan upouuden tie- ja ruuhkamaksulainsäädännön.

Esityksen mukaan kukin jäsenvaltio määrittelisi itse omaa aluettaan koskevien maksujen suuruuden.

Yhteiset säännöt koskisivat muun muassa maksuperustetta, joka olisi siirtymävaiheen poikkeuksia lukuun ottamatta kilometripohjainen.
...
Maksuihin tulisi ehdotuksen mukaan myös vahva päästökomponentti...
...
Uudet yhteiset tie- ja ruuhkamaksusäännöt on tarkoitus ottaa käyttöön vuodesta 2023 alkaen. Henkilö- ja pakettiautot tulisivat mukaan vuonna 2025.

http://www.is.fi/autot/art-2000005232537.html

Joo meillähän on tunnetusti ruuhkia, muina aikoina kuin Juhannuksen menoliikenteessä....
Psalmi 144: 1-2
Kiitetty olkoon Herra, minun kallioni!Hän opettaa käteni taistelemaan,
käsivarteni käymään sotaa. Hän on uskollinen suojelijani, hän on linnani, hän on turvani ja pelastajani, kilpi, jonka taakse suojaudun. Hän alistaa kansat valtaani.

Hornsmith

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 4 121
  • Liked: 6432
  • HC juntti
    • Profiili
En kannata minkäälaisten autoa mustuttavien kapistusten antamista tuon ikäisille. Mäkiauto korkeintaan ja sekin liikenteeltä suljetulla alueella. Liian paljon läheltä piti tilanteita, jossa esim. varoittamatta sivutieltä kolmion takaa loikkaa eteen mopoauto, jonka kuskin harkintakyky ei hahmota liikenteen nopeutta. Aivan samaan ongelma näiden liian nuorien kuskien kanssa on, kun iltaisin/öisin ajelevat traktoreilla. Ei ole kohtuutonta pyytää odottamaan sinne 18 vuoden ikään.

Oli muuten senaikaiselle Suomelle suuri etu etten saanut ajokorttia alle 18v. Olin täysin vitunääliö rattikusipää. Välillä 16-18 v tuli käytyä atiivisesti jääradalla ja soramontulla kasvamassa. Saavutin rattikypsyyden rimaa hipoen juuri siinä 18v täytettyäni. Siitä eteenpäin onkin mennyt ihan asiallisesti ja turvallisesti liikkumiset.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 24 892
  • Liked: 17195
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi †Syyllinen†
    • Profiili
Joo meillähän on tunnetusti ruuhkia, muina aikoina kuin Juhannuksen menoliikenteessä....

Korpi-Kainuu on jatkuvassa liikennesolmussa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

MrFinland

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 891
  • Liked: 1148
    • Profiili
Tämän vuoden Bilderberg-kokous meni hieman ohi terrori-iskun myötä, mutta osallistujien listalta löytyi ainakin:

Berner, Anne-Catherine (FIN), Minister of Transport and Communications

Ei varmastikaan liity mihinkään, kuten ei koskaan ennenkään.

http://www.bilderbergmeetings.org/participants.html
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706012200178701_u0.shtml
"Liberalism always needs an enemy to liberate from. Otherwise it loses its purpose, and its implicit nihilism becomes too salient. The absolute triumph of liberalism is its death." -Aleksandr Dugin

Sitruunamelissa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 437
  • Liked: 1751
    • Profiili
Tämän vuoden Bilderberg-kokous meni hieman ohi terrori-iskun myötä, mutta osallistujien listalta löytyi ainakin:

Berner, Anne-Catherine (FIN), Minister of Transport and Communications
Oli tästä jossain aikaisemmin, että Berner on ilmoittanut menevänsä yksityishenkilönä ja maksavansa omat kulunsa itse, vaikka osallistujien listalla komeilee virallinen titteli. Omia etujaan taitaa mennä sinne valvomaan, eli hakemaan kokeneemmilta neuvoja miten yhteiskunnallista asemaa voi käyttää hyväksi omissa yksityisissä bisneksissä.
Ylläoleva löpinäni ei ole lainaus uutisesta:http://www.iltalehti.fi/politiikka/201706012200179742_pi.shtml
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.