Kirjoittaja Aihe: Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua  (Luettu 108617 kertaa)

Jack

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 678
  • Liked: 1084
    • Profiili
Kun lehdissä on ehdotettu asuntotulon verottamista omistusasunnossa asuvilta ja muuta yhtä hullua, olen joskus miettinyt vitsinä, että ehkä autoilijoiltakin voitaisiin alkaa periä pysäköintuloveroa. Sitä maksaisivat ne, jotka säilyttävät autoa omassa pihassaan tai muulla ilmaisella paikalla. Hehän saavat tuloon verrattavaa etua siitä, kun heidän ei tarvitse maksaa pysäköinnistä. En tietenkään itse ajattele näin, mutta kommunistiseen kateuslogiikkaan tällainen vero varmasti sopisi siinä missä asuntotulon verottaminenkin.

Satelliittipohjaiseen veronkeräämiseen en ota tässä yhteydessä kantaa. Pienituloisena ja paljon autolla ajavana maaseudun asukkaana toivon kuitenkin, että autoilun kokonaisverotusta ei kovin paljon enää kiristettäisi eikä verotuksen painopistettä kohdistettaisi pienituloisiin – eli vanhalla autolla ajaviin. Pelkään, että tämä on kuitenkin kehityksen suunta. Jopa Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa ehdotettiin, että mediayhtiöille suunnitellusta arvonlisäverosta pitäisi luopua ja rahat pitäisi kerätä yli kymmenen vuotta vanhoilla autoilla ajavilta. Eli ei peritä veroa Erkolta vaan peritään se Erkiltä.

Autojen satelliiittipaikannusta voitaisiin käyttää muuhunkin kuin verojen keräämiseen.

Raskaiden ajoneuvojen huippunopeuksia säädellään nopeudenrajoittimen avulla, ja autonavigaattorit huomauttavat kuljettajille ylinopeudesta ja valvontakameroista. Kun tulevaisuudessa autot lähettävät sijaintitietonsa verottajalle veron määräämistä varten, eikö näitä keksintöjä voitaisi yhdistää ja luoda järjestelmä, joka poistaa maanteiltä ylinopeudet. Autot eivät enää kulkisi ylinopeudella.

Kannatan tällaista järjestelmää sillä ehdolla, että nykyisiä nopeusrajoituksia nostetaan 20 kilometrillä tunnissa, ja kansalaisille annetaan mahdollisuus suoran demokratian keinoin päättää tiekohtaisista nopeusrajoituksista.

Järjestelmän vaikutus nykyisiin nopeuksiin ei olisi niin suuri kuin joku voi ajatella. Jo nyt ajetaan varsin yleisesti jonkin verran ylinopeutta, joten todelliset nopeudet maanteillä eivät nousisi 20:llä kilometrillä tunnissa. Kun järjestelmä lisäksi kokonaan poistaisi yli rajoituksen olevat nopeudet, kokonaisvaikutus liikenteen nopeuksiin ei olisi kovin suuri.

Positiivisia puolia olisi se, että ylinopeuksista johtuvat sakot ja ajokorttien peruuttamiset jäisivät historiaan. Ajaminen olisi stressittömämpää, kun ei tarvitsisi välittää nopeusrajoituksista ja kamerapöntöistä. Jos järjestelmään yhdistettäisiin poliisin "kill-switch", myös sivullisia vaarantavat takaa-ajot yleisillä teillä loppuisivat. Pakeneva auto pysähtyisi, kun poliisi painaisi nappia.

Jos teknologiaa haluttaisiin hyödyntää vieläkin enemmän, tulevaisuudessa autot voitaisiin panna kauko-ohjaukseen. Kukin auto lähettäisi satelliittitiedon sijainnistaan, ja keskitetty tietokonejärjestelmä ohjaisi autoja kuten junaliikennettä ja lentoliikennettä ohjataan nykyisin. Jos joku ei huomaisi lähestyvää rekkaa ja yrittäisi ajaa risteyksessä sen alle, järjestelmä varoittaisi lähestyvästä rekasta ja painaisi jarrua, jos muu ei auta. Ohitustilanteissa järjestelmä myös kertoisi vastaan tulevista autoista, joita ei vielä näy mäen tai mutkan takaa. Jos yhteentörmäys uhkaisi, järjestelmä hidastaisi autojen nopeuksia. Huippuunsa vietynä tällainen järjestelmä myös estäisi autoja ajamasta ojaan tai vastaan tulevalle kaistalle toisen auton lähestyessä.

Mikään järjestelmä ei ole täydellinen, joten muutama liikennekuolema voisi vielä vuosittain tapahtua, mutta ei lähellekään sitä määrää, mitä tapahtuu nyt.

Vaikka tämän tyyppinen järjestelmä olisi teknisesti mahdollista toteuttaa jo nyt, sitä ei toteuteta nyt eikä tulevaisuudessa. Liian monen tahon inressissä nimittäin on, että nykyinen poliisipartioihin, valvontakameroihin ja sakotukseen perustuva käytäntö jatkuu, vaikka se on osoittautunut paitsi tehottomaksi myös autoilijoiden kannalta epämukavaksi.

Autotehtaat vastustavat uudistusta, koska ne menettäisivät parhaimmat markkinointivalttinsa: Tehon, nopeuden, urheilullisuuden ja loistavat kaarreominaisuudet.

Poliisi vastustaa uudistusta, koska se menettäisi kaiken sen kivan, mitä se maantiellä nykyisin voi  harrastaa: sakot, takaa-ajot, pakkokeinot, vallankäyttö etc.

Laitevalmistajat (nopeustutkat, kamerat ym.) vastustavat uudistusta, koska ne menettäisivät markkinat.

Valtio vastustaa uudistusta, koska se menettäisi vuosittain yli 300000 kansalaisen sakkotulot.

Lehdistö ja televisio vastustavat uudistusta, koska ne menettäisivät yhden tärkeimmistä viihdeuutisistaan. Ilta-Sanomien pitäisi keksiä uusia lööppejä, kun julkkikset eivät enää kaahaisi ja menettäisi ajokorttejaan, eivätkä nuorisoporukat enää ajaisi itseään hengiltä yöllisissä känniralleissa – ainakaan niin kovalla vauhdilla kuin nykyisin. Televisio menettäisi suuren osan parhaasta viihteestään eli poliisin "reality" sarjat. Ei olisi enää poliisin hurjia takaa-ajoja. Nyyh. Mistä korvaava ohjelma.

Autoilijat vastustavat uudistusta, koska nopeudenrajoitin poistaisi mahdollisuuden itsetunnon pönkittämiseen tehokkaalla ja nopealla autolla – vaikka sillä ei koskaan kovaa ajettaisikaan. Autoililjat pelkäävät lisäksi valvontaa ja kuvitteellisen vapautensa menettämistä – todellakin vain kuvitteellisen, sillä automatiikka todellisuudessa lisäisi kansalaisten vapautta ja vähentäsi poliisiaktion kohteeksi joutumisen todennäköisyyttä. Ja onhan muitakin elämänalueita kuin ruuhkaiset maantiet, joissa voi lääkitä kolhiintunutta itsetuntoaan. Eikö liikenteen pitäisi olla liikkumista – eikä turboöyhöttämistä.

Liikennekuolemat saataisiin käytännössä loppumaan seuraavien 20-30 vuoden aikana, jos haluttaisiin. Tekniikka on jo olemassa. On tietoinen valinta, että tähän päämäärään ei oikeasti pyritä vaan luodaan pelkkää sakotukseen perustuvaa mukaturvallisuutta, jonka motiivit ovat edellä kuvatun kaltaisia.

 

Luotsi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 271
  • Liked: 1487
    • Profiili
Kyllähän asiaan voi suhtautua positiivisestikin: kun virkamiesvalmistelu suunnataan täysin ufosysteemiin jolla ei sen enempää kansalaismielipiteen kuin teknistaloudellisten seikkojenkaan puolesta ole realistisia toteutusmahdollisuuksia, jää se toinen typerä vaihtoehto eli "pääkaupuniseudun ruuhkamaksut" valmistelematta.
Mitä lähemmäksi vaalit tulevat, sen vähemmän huuhaa-vasurin ymmärtäjiä löytyy. VAS+VIHR akseli ei loppujen lopuksi kummoinen painostusryhmä ole.

Octavius

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 253
  • Liked: 117
  • Kiljuhuuruinen maallikko (via tyhmyri)
    • Profiili
    • Octavius
Lyödäänkö vetoa, niin satelliittikyttäys ja rahastus tulevat koskemaan vai Suomen rekkareissa olevia autoja?

Ilmainen liikeidea muuten pikkurahan puutteessa oleville on tässä: Perusta lahden eteläpuolelle yritys ja osta sen nimiin autoja. Hintaero Suomeen on noin 25–30 %. Auto vuokrataan pitkällä (esim. 7 vuotta) sopimuksella asiakkaalle, joka huolehtii kaikista käyttökuluista. Tarvittaessa firman kanssa voidaan tehdä myös ”työsopimus”, jolloin asian juridinen puoli on täysin aukoton.

Jos joku ei ole vielä huomannut, käytäntö leviää jo nyt pk-seudulla koko ajan.

Odotan mielenkiinnolla, milloin tämä EU:n perusajatuksen mukainen käytäntö kielletään lainsäädännöllä.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

MW

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 303
  • Liked: 12374
  • Kiltti ja ystävällinen, mutta niin nuiva.
    • Profiili
Vihaksi pistää noiden vajakkien lepertely. Ministeri on hyvä, ja sijoittaa esimerkin vuoksi nutturaansa GPS-laiteen, jonka avulla kansalaiset voivat julkisen paikannuspalvelun kautta valvoa "palvelijansa ja edunvalvojansa" liikkeitä reaaliaikaisesti.

Kai meillä hänen työnantajanaan on oikeus? Onhan firman autoissakin...

Nuivake

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 395
  • Liked: 9020
  • Nimeni on Pohja. Arvo Pohja.
    • Profiili
Lyödäänkö vetoa, niin satelliittikyttäys ja rahastus tulevat koskemaan vai Suomen rekkareissa olevia autoja?

Ilmainen liikeidea muuten pikkurahan puutteessa oleville on tässä: Perusta lahden eteläpuolelle yritys ja osta sen nimiin autoja. Hintaero Suomeen on noin 25–30 %. Auto vuokrataan pitkällä (esim. 7 vuotta) sopimuksella asiakkaalle, joka huolehtii kaikista käyttökuluista. Tarvittaessa firman kanssa voidaan tehdä myös ”työsopimus”, jolloin asian juridinen puoli on täysin aukoton.

Jos joku ei ole vielä huomannut, käytäntö leviää jo nyt pk-seudulla koko ajan.

Odotan mielenkiinnolla, milloin tämä EU:n perusajatuksen mukainen käytäntö kielletään lainsäädännöllä.


Eli kaikki lakisääteiset maksut/kulut/katsastukset/verot hoitaa Viron pää ja koska kyseessä on vuokra-auto, voi tullillekin haistattaa vi**t? Nerokasta.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

op

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 608
  • Liked: 325
    • Profiili
Lainaus
Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) esittelemän mallin mukaan tiemaksu vaihtelisi sen mukaan missä ja milloin ajaa, ja onko joukkoliikennettä mahdollisuus käyttää. Jos on, oman auton käytöstä rokotetaan enemmän.

Pelkästään tässä lausumassa on jo kolme muuttujaa, joiden seurauksena maksun laskukaavasta tulee todella monimutkainen.
1) Paikka
2) Aika
3) Joukkoliikenne tarjolla ON/OFF

Tämä kuulosta käsittämättömän typerältä idealta. Ehdottajan täytyy liihotella jossain hyvin korkealla tosi elämän yläpuolella.

Jos joukkoliikennettä on ministeri joskus käyttänyt niin varmaan kehä 3:sen sisäpuolella, jossa se kuulemma toimii jotenkuten. Etenkin tuo joukkoliikenteen on/off on vaikea pala. Menepä 10-15km Tampereen tai Turun ulkopuolelle niin joukkoliikenne pelaa parhaimmillaankin vain klo. 6-24 ja toki vuorovälit etenkin illalla on todella pitkät. Ja nyt siis puhutaan Suomen mittakaavassa suurista kaupungeista.

Miten sitten laskettaisiin hyväksyttävä "joukkoliikennelisä" matka-ajalle? 15 minuutin työmatkasta tulee nopeasti parin tunnin mittainen kun matka tehdään kaupungin kautta kiertäen, bussinvaihto huomioiden ja kävelet pysäkille kilometrin kummassakin päässä.

Kuten muutkin ovat todenneet: kallis, tehoton ja kaiken lisäksi turhaa v*****sta aiheuttava idea.

asaura

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 209
  • Liked: 6
    • Profiili
Tarkistamatta muistelen, että valtio kerää tieliikenteeltä nyt n. 10mrd euroa vuodessa, ja antaa takaisin noin yhden...

Löytyykö tälle mitään lähdettä? Kiinnostaisi nimittäin tietää.

Äkkiseltään arvioiden: bensaverot tuottavat valtiolle noin 3mrd / v. Sitten autovero luokkaa 1mrd/v. Noiden alvit ja tullit vielä mukaan, niin kasassa on 5mrd/v. Ja tässä on tosiaan vasta nuo kaksi tekijää.

2nd_generation_refugee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 653
  • Liked: 354
    • Profiili
Kun kommunisti liikenneministeri ehdottaa kaikkien suomalaisten liikkeiden seuraamista, kannattaa alkaa ajattelemaan omilla aivoilla.
Kommunistisen liikenneministerin ehdotus on suoraan taistolaisten ddr:läisten käsikirjasta.
Ei näin voi olla vapaassa maassa, jonka perustuslaki antaa kansalaisille vapaan liikkumisoikeuden.
Ei voi, ei voi, ei voi.
Miksi vapaassa Suomessa on kommunisti liikenneministerinä?
"Suomalaisuus on hyvä kulttuuri suomalaisille"
Ei evakko vaan Karjalan pakolainen, vrt. Palestiinian pakolainen.

Goman

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 224
  • Liked: 953
  • Sol lucet omnibus
    • Profiili
 
"Sellaista ei vielä ole missään, mutta ministeri uskoo, että korkean teknologian Suomessa sellainen voidaan kehittää ja myydä sitten muihin maihin"

Ministeriltä on jäänyt huomaamatta, että sellainen systeemi on jo olemassa, ja varsin lähellä. Saksassa on jo vuosikausia kerätty kuorma-autojen tiemaksuja satelliittipaikannuksen avulla. Asiaan voi perehtyä tarkemmin:
http://de.wikipedia.org/wiki/Lkw-Maut_in_Deutschland

Asia on jotenkin ymmärrettävissä kuorma-autojen rahastuksessa, mutta henkilöautojen seurantaan järjestelmä vaikuttaa järkyttävän raskaalta ja kalliilta.

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 557
  • Liked: 21629
  • Crocsijalkakolli
    • Profiili
Tarkistamatta muistelen, että valtio kerää tieliikenteeltä nyt n. 10mrd euroa vuodessa, ja antaa takaisin noin yhden...

Löytyykö tälle mitään lähdettä? Kiinnostaisi nimittäin tietää.

Ei nyt muuta äkkiä löytynyt kuin tuolla kerrottu noin 7-1 tilanne, Autoliiton mukaan.

'Vain' seitsemän ja alle yksi, siis ei mitenkään epistä.  8)

http://www.digipaper.fi/extra/61854/index.php?pgnumb=12

kale vale

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 210
  • Liked: 103
  • n(eg)atiivi
    • Profiili
[quote author=Jack link=topic=57553.msg776589#msg776589 date=1315483218 Jos järjestelmään yhdistettäisiin poliisin "kill-switch", myös sivullisia vaarantavat takaa-ajot yleisillä teillä loppuisivat. Pakeneva auto pysähtyisi, kun poliisi painaisi nappia.

[/quote]

Tämä on hieno visio. Minä ainakin pyytäisin nörttihakkeri kaveria tekemään autooni
"kill em all"-napin, niin aamulla kun työmatkalla yrittää sivutieltä sujahtaa päätien katkeamattomaan aamuruuhkajonoon... olisi homma lopullisesti hoidossa.
work harder, millions on welfare depend on you!

Lentomestari

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 229
  • Liked: 7
  • Odottavan aika on pitkä
    • Profiili
Siinä vaiheessa kun kommunisti alkaa valvomaan kanslaisia sateliitilla, on sisällishalailu melko lähellä.

Hauska kiertoilmaisu, siitä ei voi suuttua, mutta siitä selviää hyvin mitä tarkoitetaan. ;D

Rapsakka Rapu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 557
  • Liked: 116
  • Lisääntyy taas
    • Profiili
Autoilijoita verotetaan nyt jo liikaa. Voimavaroja (kun niitä näkyy olevan irtaalla kaikenlaisten tyhmien hankkeiden suunnitteluun) tulisi suunnata hybridiautojen kehitykseen, jotta päästään eroon bensariippuvuudesta.

Tämä olisi hyvä suunta. Suomi voisi olla edelläkävijä tässä. Varmasti olisi myös työllistävä vaikutus jos sitä alettaisiin tukea.

Kaiken tämän tuhnuttaisen sijasta mitä liikenneministeriö nyt haluaa harrastaa, voitaisiin Suomessa polkaista käyntiin hybridi / vetyauton kehittämiseen tähtäävää teollisuutta ja tutkimustyötä. SE maksaisi varmasti itsensä takaisin, ja luodut työpaikat vähentäisivät työttömyyttä, mutta ei..

Ministeriö haluaa rakentaa kalliin järjestelmän jonka ylläpitokin maksaa ties kuinka paljon. Järjestelmä ei olisi mitenkään murtovarma ja sitä olisi mahdollista huijata ja näin saada suurta taloudellista hyötyä (ei autoveroa). Lisäksi järjestelmää on helppo käyttää ihmisten vakoiluun! Miksi pitäisi keksiä pyörä uudelleen? Jos on aivan pakko kerätä lisää rahaa  autoilijoilta, niin miksei nosteta bensan hintaa? Tulos on sama ilman haittavaikutuksia ja kallista uutta infrastruktuuria.
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

TJK

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 603
  • Liked: 2
    • Profiili
Olen autoilija, mutta mielestäni on kyllä hyväksyttävää, että maksaisin teillä ajamisesta käyttöni mukaan. Keskimääräinen autoilija maksanee veroja sen verran, että teiden ylläpito on myös nykyjärjestelmässä pitkälti hänen kukkarostaan pois.  

Toinen asia tietysti on, pystytäänkö teiden käyttöä luotettavasti mittaavaa järjestelmää vielä rakentamaan. Ainakaan mittausjärjestelmän kuluja ei varmasti ketään huvita kovin paljon maksaa.

Autosi todennäköisesti käyttää polttoainetta, jota verotetaan huomattavan raskaasti. Maksat tämän veron mukana teiden käytöstä juuri sen verran kuin niitä käytät eli polttoainetta kulutat.
Niin, esimerkiksi polttoainevero olisi toivottavaa poistaa, jos kyllösläinen satelliittijärjestelmä otettaisiin käyttöön. En siis mitenkään kannata autoilun kulujen lisäämistä ainakaan olennaisesti.

Uusi järjestelmä kai pystyisi kuitenkin ottamaan huomioon sitä, missä ja milloin ajetaan. Jotain edistystä siis voisi olla luvassa, jos tuollainen systeemi tosiaan pystyttäisiin helposti ja halvalla toteuttamaan.

Rapsakka Rapu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 557
  • Liked: 116
  • Lisääntyy taas
    • Profiili

 Miksi pitäisi keksiä pyörä uudelleen? Jos on aivan pakko kerätä lisää rahaa  autoilijoilta, niin miksei nosteta bensan hintaa?

Jos bensalitran hinta on 2 euroa, kiroaa jokainen tankkaaja hallituksen takaisin... sinne.

Jos bensalitran hinta on 1,50, vuotuinen tiemaksu x euroa, ajoneuvovero neljästi vuodessa 60 euroa jne, ihmisistä tuntuu, ettei mikään ole juuri muuttunut.

Siksi.

Tämähän se on tässä kantavana ideana ja se pistää vihaksi.

En tiedä kumpiko ärsyttää enemmän: se, että joillekin tämä menee läpi, vai se, että tätä ehdotetaan vakavalla naamalla korkeimmalta mahdolliselta taholta.

No, ei voi olettaa että esiteknologisen aikakauden ihmiset ymmärtäisivät tekniikan päälle tai valtion virkamiehet ja poliitikot bisneksen päälle.

Niin kuin tässä ketjussa on jo ehdotettukin: Panostetaan mieluummin Suomen omaan hybridi-, ja vetyautoteollisuuteen. Sillä sitä rahaa saadaan.
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

MW

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 303
  • Liked: 12374
  • Kiltti ja ystävällinen, mutta niin nuiva.
    • Profiili

 Miksi pitäisi keksiä pyörä uudelleen? Jos on aivan pakko kerätä lisää rahaa  autoilijoilta, niin miksei nosteta bensan hintaa?

Jos bensalitran hinta on 2 euroa, kiroaa jokainen tankkaaja hallituksen takaisin... sinne.

Jos bensalitran hinta on 1,50, vuotuinen tiemaksu x euroa, ajoneuvovero neljästi vuodessa 60 euroa jne, ihmisistä tuntuu, ettei mikään ole juuri muuttunut.

Siksi.

Tämähän se on tässä kantavana ideana ja se pistää vihaksi.

En tiedä kumpiko ärsyttää enemmän: se, että joillekin tämä menee läpi, vai se, että tätä ehdotetaan vakavalla naamalla korkeimmalta mahdolliselta taholta.

No, ei voi olettaa että esiteknologisen aikakauden ihmiset ymmärtäisivät tekniikan päälle tai valtion virkamiehet ja poliitikot bisneksen päälle.

Niin kuin tässä ketjussa on jo ehdotettukin: Panostetaan mieluummin Suomen omaan hybridi-, ja vetyautoteollisuuteen. Sillä sitä rahaa saadaan.

Ja bonuksena kyttäysjärjestelmä, josta Honecker olisi antanut molemmat kiveksensä, ja Tarja munasarjansa päälle.

Jääpää

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 864
  • Liked: 1807
  • Kiljuvuorten Sumuinen Gorilla 75%
    • Profiili
 Koitan hidastaa, painan jarrua täysiä, mutta..
 Tällä ämmylillä on mun osittain maksama perse, se on ikäänkuin mulla töissä ja kun se tekee pitkää ja raskasta päivää, mä haluan tietää missä sen perse on, minuutilleen, ettei se vaan ylirasitu ja pala loppuun, kyllähän veronmaksajan pitää pitää huoli maks..kalliista lehm..työntekijästään.
 Eli, hankitaan näille peräosioon liitettävä GPS-anturijärjestelmä, anuksen DNA:ta haisteleva, jotta sitä ei voi vahingossa hukata, joka lähettää reaaliaikaista tuntilistaa ja aivokäy..no, sydämensykettä, ihan vain henkilön oman turvallisuuden vuoksi, ettei kilometrit tule ennenaikojaan täyteen.
 Olisi sääli hukata käyttämätöntä ohjausyksikköä, noin niinku tulevaisuuden tarpeita ajatellen, syväjäähän vaan loppumetreillä ja (osaahan se kävellä?) tulevaisuudessa joku älykäs rotanloukku saisi siitä uuden limbisen järjestelmän.
 Muutenkin olen huolissani näitten ihmisten hyvinvoinnista, neljässä kuukaudessa alkaa joillakin yksilöillä, ilmeisesti rankkojen työolosuhteiden johdosta, esiintyä älyllistä toimintaa, johon meillä ei ole todellakaan varaa.
 Edes vesitettynä, ilman satelliitteja, muistaako joku USSR merkkisen paikan GAI systeemin?
 Propuskaa sun muuta saisi esittää kalliille maahanmuuttajavirkamiehelle tankeroruotsia soperrellen kilometrin välein, no hyvä..
 Tai, siis työllisyys kulttuureilla  olisi ainakin  110% + ruotsi-somali-suomi-tulkit päälle ja veen kallista, autot eivät kulkisi minnekään, koska tyhjät puomit. koska ramasee.vai mikäsenytoli.koska kuitenkin aina.koska.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Jaakko P.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 934
  • Liked: 149
    • Profiili
Eihän autoilu ole kuin vasta maailman kalleinta, kestää sitä verottaa lisää.

Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Jääpää

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 864
  • Liked: 1807
  • Kiljuvuorten Sumuinen Gorilla 75%
    • Profiili


Ja bonuksena kyttäysjärjestelmä, josta Honecker olisi antanut molemmat kiveksensä, ja Tarja munasarjansa päälle.
[/quote]
 Taitaa mennä kivessarjan puolelle...
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Jepulis

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 2 428
  • Liked: 3874
    • Profiili

Sellaista ei vielä ole missään, mutta ministeri uskoo, että korkean teknologian Suomessa sellainen voidaan kehittää ja myydä sitten muihin maihin.

Saatasko siitä sitten sama hinta kuin Digiteevee-teknologian Suomelle tuomista teknologisista edistysaskeleista? Vai jopa se miljoonabisneksen hinta, mikä tuli lannoitekaivoksesta? WAUTSI WAU! Ja "voittosumma" kuluu mokutukseen? Älyvapaan hieno juttu. Ja ainoa asia mitä tarvitsee tehdä tuon absoluuttisen varman voiton saadakseen on maksaa ikuisesti helvetisti pakollisesta liikkumisestaan harvaanasutussa maassa sekä äänestää jotain muuta kuin perussuomalaisia... Kiitos, ehkä myöhemmin.
Evil Simon Elosta: ..ei ole kyse provosoitumisesta, vaan silkasta inhosta valehtelevaa, narsistista ja opportunismilla itsensä täyttänyttä rottaa kohtaan. Hyi helvetti mikä nilkki.

Hienosti puettu Kim-Evil.

MW

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 303
  • Liked: 12374
  • Kiltti ja ystävällinen, mutta niin nuiva.
    • Profiili
***
harvaanasutussa maassa sekä äänestää jotain muuta kuin perussuomalaisia... Kiitos, ehkä myöhemmin.

Niin, olikos se oikein vasemmistosta, tuosta vapauden airuiden kehdosta kummunnut tämäkin ehdotus istuttaa isoveli autoon?

Eivätkö he ole kuulleet vapaasta liikkuvuudesta, kuinka linnutkin lentävät rajojen yli, verotta...

Lupu(kulkuri)

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 718
  • Liked: 297
  • "Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä." - Puhuva Koira
    • Profiili

Sellaista ei vielä ole missään, mutta ministeri uskoo, että korkean teknologian Suomessa sellainen voidaan kehittää ja myydä sitten muihin maihin.

Saatasko siitä sitten sama hinta kuin Digiteevee-teknologian Suomelle tuomista teknologisista edistysaskeleista? Vai jopa se miljoonabisneksen hinta, mikä tuli lannoitekaivoksesta? WAUTSI WAU! Ja "voittosumma" kuluu mokutukseen? Älyvapaan hieno juttu. Ja ainoa asia mitä tarvitsee tehdä tuon absoluuttisen varman voiton saadakseen on maksaa ikuisesti helvetisti pakollisesta liikkumisestaan harvaanasutussa maassa sekä äänestää jotain muuta kuin perussuomalaisia... Kiitos, ehkä myöhemmin.


Kyllöstä viedään kuin päätöntä kukkoa tässä "satelliittiproggigsessa"; virkamiehet hääräävät asiat solmuun ja ministeri sitten yrittää selittää.
(Sos-ja terveysministeriössä sama).
Kyllä vähän myötähävetyttää meininki.

haermae

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 392
  • Liked: 151
    • Profiili
Yksinkertaisin metodi on ns. vinjetti, tuulilasiin liimattava tarra, joka vaaditaan ajettaessa tietyillä alueilla. Tarra ei sisällä mitään elektroniikkaa, korkeintaan jonkin väärentämistä hankaloittavan hologrammin tai vastaavan, joten se ei ole myöskään julmetun kallis. Tarran olemassaoloa valvovat poliisi ja kuntien pysäköinninvalvojat muun työnsä ohella.

Tuollainen vinjetti-systeemihän on käytössä mm. Sveitsissä ja Itävallassa. Yksinkertainen ja taatusti toimiva systeemi. Eikä vaaranna yksityisyydensuojaa. On myös täydellisen oikeudenmukainen: Jos et aja vignetiä edellyttävällä tiellä, et tarvi tarraa, etkä maksa mitään.

On todella helppo valvoa, eikä vaadi mitään nk. haitekkiä: Jos ei tarraa tuulilasissa -> sakkoa. Tarran olemassaolon voi tarkastaa kaikkialla missä autoja muutenkin syynätään: Ylinopeus-, puhallutus-, pysäkköinti- jne valvonnat. Eli ei mitään lisäkuluja valvonnasta, ei myöskään tarvetta uudelle suojatyöpaikkavirastolle.

Tarrojen myynti hoidetaan esimerkkimaissa huoltoasemilla, joten siihenkään ei ole tarvetta perustaa omaa suojatyöpaikkavirastoaan. Sveitsissä tosin oli myös rajalla kaksi kaistaa, "vignette" ja "ohne vignette", eli turisteilta kerättiin rahat pois jo rajalla RV:n toimesta.

Vignettihän pitäisi tietysti olla aivan kaikissa autoissa jotka Suomen teitä kuluttavat. Ei erivapauksia turisteille. Eikä varsinkaan ulkomaisille rekoille.


Mutta. Valitettavasti tämä ratkaisu olisi aivan liian yksinkertainen. Eihän siinä ole edes mitään haitekkiä upotettuna. Suomihan on tietotekniikan mallimaa, ja se velvoittaa meidät sisällyttämään toimimatonta ja kallista tietotekniikkaa aivan kaikkeen, varsinkin julkisen sektorin projekteissa, ja varsinkin niihin paikkoihin joissa nk. haitekista on pelkkää haittaa. Muutenhan meiltä menee maine.

Toinen haitta on, että ei päästä syytämään kassikaupalla rahaa valtion tietotekniikan hovihankkijalle (ent. VTKK) taas uuden ikuisuusprojektin merkeissä.


Voi vain ihmetellä kuinka vähällä järjellä tätä maata johdetaan. Kun Lindenistä päästiin eroon, olin melko varma että typerämpää ja asiantuntemattomampaa henkilöä noihin hommiin ei löydy, mutta voi olla joudun tarkistamaan käsitystäni. Herrajumala noita kommarien haaveita. Tehdäänpäs tosiaan kallis ja käyttökelvoton GPS-kyttäys-systeemi. Voidaan myydä se sitten ulkomaillekin. Me tienataan tällä! Just joo. Noinkohan esim. sveitsiläiset innostuisivat "vaihtamaan parempaan".

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 775
  • Liked: 2453
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
    • Profiili
Sellaista ei vielä ole missään, mutta ministeri uskoo, että korkean teknologianSuomessa sellainen voidaan kehittää ja myydä sitten muihin maihin.

Digibokseista tuli Nokian menestystuote.  Ritva Viljasen johdolla saatiin sirukortilla tapahtuva tunnistautuminen valtionhallinnon palveluihin.  Terveydenhuollossa kehitellään keskitettyä asiakasrekisteriä.

En oikein osaa pelätä että homma koskaan toimisi, mutta joku voi tehdä muhkean tilin.
And madness and despair are a force.

uuninpankko

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 347
  • Liked: 450
    • Profiili
Että tähän on sitten tultu. Kun Kataisen sosialistihallitus ei persun pelossa hytisten ja tytisten sekä samanaikaisesti liitoksissaan nitisten ja natisten kykene leikkaamaan, on rahaa kerättävä epätoivoisesti sieltä, mistä sitä ikinä vain pystytään raapaisemaan.

Nallen vapaa-ajan verotusta odotellessa.

Alfresco

  • Vieras
Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) esittelemän mallin mukaan tiemaksu vaihtelisi sen mukaan missä ja milloin ajaa, ja onko joukkoliikennettä mahdollisuus käyttää. Jos on, oman auton käytöstä rokotetaan enemmän.

Luin ministeriön ajatuksesta yllä boldatut 8 sanaa ja totesin, että järjestelmä on mahdoton toteuttaa järkevästi. Aikaa asian selvittämiseen meni 1,5 sekutia sanojen lukemiseen ja 3 sekuntia asian miettimiseen, yhteensä 4,5 sekuntia.

Minä tiedän siis 4,5 sekunnin selvitystyöllä, että vasemmistolaisen naisministerin ajatuksen lopputulos on järjetön, riippumatta siitä toteutetaanko tämä verojärjestlemä vai ei. Valtiolta asian selvittämiseen menee vähintään puoli vuotta ja miljoonan euron edestä työaikaa ja konsulttimaksuja. Jos järjestelmä kaikkea järkeä vastaan toteutetaan, samme vielä satojen miljoonien kulut maksettavaksi muutamaksi vuodeksi jonka jälkeen systeemi lakkautetaan.

Toivottavasti, hyvät Homman lukijat, ymmärrätte miksi Suomi on konkurssissa kun naiset ja vasemmisto päsee päättämään asioista?!
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 11:50:36 kirjoittanut Alfresco »

matkamasentaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 657
  • Liked: 191
    • Profiili
Olen autoilija, mutta mielestäni on kyllä hyväksyttävää, että maksaisin teillä ajamisesta käyttöni mukaan. Keskimääräinen autoilija maksanee veroja sen verran, että teiden ylläpito on myös nykyjärjestelmässä pitkälti hänen kukkarostaan pois.  

Toinen asia tietysti on, pystytäänkö teiden käyttöä luotettavasti mittaavaa järjestelmää vielä rakentamaan. Ainakaan mittausjärjestelmän kuluja ei varmasti ketään huvita kovin paljon maksaa.

Autosi todennäköisesti käyttää polttoainetta, jota verotetaan huomattavan raskaasti. Maksat tämän veron mukana teiden käytöstä juuri sen verran kuin niitä käytät eli polttoainetta kulutat.
Niin, esimerkiksi polttoainevero olisi toivottavaa poistaa, jos kyllösläinen satelliittijärjestelmä otettaisiin käyttöön. En siis mitenkään kannata autoilun kulujen lisäämistä ainakaan olennaisesti.

Uusi järjestelmä kai pystyisi kuitenkin ottamaan huomioon sitä, missä ja milloin ajetaan. Jotain edistystä siis voisi olla luvassa, jos tuollainen systeemi tosiaan pystyttäisiin helposti ja halvalla toteuttamaan.


"Jotain edistystä siis voisi olla luvassa, jos tuollainen systeemi tosiaan pystyttäisiin helposti ja halvalla toteuttamaan".

Ei pystytä, koska Tieto kuitenkin sen kehittelyn saa (ja tulee kallista+toimimatonta). Onneksi päätöksestä ensikokeiluun kestänee kymmenen vuotta joten se projekti saatetaan keskeyttää jonkun tullessa yllättäen järkiinsä.

Octavius

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 253
  • Liked: 117
  • Kiljuhuuruinen maallikko (via tyhmyri)
    • Profiili
    • Octavius
NIMET ESIIN. PERKELE!

Ministeriön sivuilta tai mistään ei käy ilmi, kuka/ketkä ministeriön virkamiehistä tätä hanketta ajaa/ajavat.

Olisi hyvä tietää tämän hulluuden lähde.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

Miniluv

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 30 491
  • Liked: 11426
  • Mode EVP. 1/949jkl #propelipää
    • Profiili
vasemmistolaisen naisministerin ajatuksen lopputulos on järjetön,
Lainaus
Toivottavasti, hyvät Homman lukijat, ymmärrätte miksi Suomi on konkurssissa kun naiset ja vasemmisto päsee päättämään asioista?!

Emme ryhdy ruotimaan päättäjien politiikkaa naisina tässä ketjussa.


"Luulisi että tähän ikään mennessä olisi edes jotain tajunnut elämästä ja yhteiskunnasta." Rosa Meriläinen, HS 30.9.2014

Viestistäsi tulee minulle ilmoitus, jos kirjoitat tekstiin @Miniluv. Tai laita yksityisviesti.

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 24 826
  • Liked: 17130
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi †Syyllinen†
    • Profiili
Kajaanissa tekivät parisen viikkoa sitten suojatietöyssyjä tiehen n. 100 metrin välein. Paikalle oli tuotu asfalttikone lavetilla. Työtä teki 5 miestä. Mitä maksaa tällainen touhu? Hatusta heitän arvauksen n.10000€/koroke*.

Miksi eivät asentaneet kolikoilla toimivia puomeja? Pysähtymään niissä töyssyissä joutuu kuitenkin. Ei ole todellakaan kovin ekologista touhua.

Trafin jättimäistä byrokratiaa maksetaan mm. tilapäisellä vuotuisella autoverolla. Tänä vuonna autoni vero nousi satasella. Ensi vuodeksi uusi jallitus uhkasi nostaa samaa veroa satasella. Saavat kenties palkattua uuden byrokraatin. Kerran luotua byrokratiaa ei koskaan tulla ajamaan alas vaan sitä paisutetaan byrokratian luvatussa lintukodossa.

Mikään ei viittaa entisen byrokratian (Trafin) eikä entisten verojen alasajoon jos toveri liikenneministeri saa ajettua uuden kyttäystekniikan läpi. Kaikki mitä toverit keksivät ovat kansan köyhdyttämistä millä ei ole mitään tekemistä myöskään ekologisen ajattelun kannalta.

Kannatan ideaa edustajien seurantalaitteista!

* Lisäys:
Eihän 10k riitä edes 5 miehen palkkoihin. Korokkeen hinnaksi tullennee liki 17k€.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 12:50:42 kirjoittanut Ari-Lee »
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä