Kirjoittaja Aihe: Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua  (Luettu 243450 kertaa)

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 467
  • Liked: 8938
  • junior koodari
Eihän sähkön siirtohintaan mitään mittaria tarvita, se riippuu sähkön toimittajasta, eli sähköverkon omistajasta, sähkön siirtohinta hieman vaihtelee toimittajien kesken, mutta jonkinlainen keskiarvo on melko helppo laskea.

Tietysti kolminkertainen potti tulee auton trafin rekisterin mukaiselle omistajalle, tai haltialle..perheen jäsenet voisivat ajella sähkömopo..eikun autolla aivan samaan hintaan.

haermae

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 526
  • Liked: 541
Porttiperusteisen tiemaksun voi kiertää ajamalla porttien ohi sivukatuja. Olen näitä kartoittanut pk-seudulle ja pitäisi olla helppo juttu.

GPS-pohjaisen tiemaksun voi kiertää GPS-jammerilla, joka saa virtansa 9V-pistokkeesta tai jopa foliopaperilla.  Jos katsastuksessa luettava mittarilukema ei sitten vastaa tiemaksulaitteen lukemaa, niin todisteita huijauksesta ei ainakaan ole. Aina voi syyttää katvealueilla ajamista.

Jammerit sotkevat myös kaikkien muiden lähellä ajavien GPS:t. Eli voi myös sanoa etten se minä ollu, soli joku muu.
GPS-kyttäyksestä, tai siis kyttäyksen (IMO hyväksyttävästä) torpedoinnista, koituisi myös se, ettei kenenkään navigaattori enää toimisi.

Eikä GPS:n sekoiluun edes tarvita jammeria. Kerrostalojen välissä ajaessa navin näyttämä sijainti hyppeli pitkin poikin kaupunkia sekunnin välein, vaikka seistiin valoissa. Siinäkin olisi kertynyt mukava määrä kilometrejä verotettavaksi, vaikka oltiin paikallaan.
Sankassa sumussa maantiellä ajaessa sama tilanne: sijainti hyppeli koko ajan pitkin poikin näyttöä, satojen metrien säteellä.

Maksuporttien väistely sivuteitä kiertämällä jäänee vain vannoutuneimpien asianharrastajien ja paikallisten varaan, eli tuskin vaikuttaa kassavirtaan.

Maksuportit ovat periaatteessa ok, jos niistä voi mennä läpi myös anonyymisti, pre-paid SIMmin tapaan. Eli ostat kympillä RF-tagin, ja joka kerta kun ajat portista, tagin saldo pienenee. R-kioskilta lisää saldoa tarpeen mukaan.
Tai sitten ihan käteisellä maksamalla, mutta seteli/kolikkoautomaatteja noille porteille tuskin asennetaan.

Make M

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 156
  • Liked: 3503
(eiku)

Make M

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 156
  • Liked: 3503
Eihän sähkön siirtohintaan mitään mittaria tarvita, se riippuu sähkön toimittajasta, eli sähköverkon omistajasta, sähkön siirtohinta hieman vaihtelee toimittajien kesken, mutta jonkinlainen keskiarvo on melko helppo laskea.

Olenko tyhmä vai miksi en ymmärrä, miten ehdottamassasi systeemissä erotellaan - ilman mitään erillistä mittaria - sähköauton lataamiseen käytettävä sähkö talossa/kiinteistössä muuten kulutettavasta sähköstä? Siirtohintahan laskutetaan kulutetun sähkön mukaan (snt/kWh).

Lainaus
Tietysti kolminkertainen potti tulee auton trafin rekisterin mukaiselle omistajalle, tai haltialle..perheen jäsenet voisivat ajella sähkömopo..eikun autolla aivan samaan hintaan.

Tuossa kun aiemmin kirjoitit, että "Mielestäni sähköautoilijoille voisi laittaa henkilökohtaisen kolminkertaisen sähkön siirtohinnan, hybridiä käyttäville kaksinkertaisen." niin ymmärsin sinun tarkoittavan juuri sitä henkilökohtaisesti sähköautoa käyttävää henkilöä. Mutta näin ei sitten ollutkaan?

[esim. 2] Auton haltija asuu kerrostaloyksiössä, jossa sähkölaskut ovat erittäin pienet. Auton käyttäjä sen sijaan asuu isossa sähkölämmitteisessä omakotitalossa, jossa sähkölaskut ovat suuret. Hän myös lataa auton talonsa sähköllä. Kun haltijan kerrostaloyksiön sähkönsiirtohinta kolminkertaistetaan, korotus on kuitenkin euroissa pieni verrattuna siihen, että korotus tehtäisiin ison omakotitalon sähköön. Hieno systeemi?

Wuhanin_nuha

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 323
  • Liked: 942
Jammerit sotkevat myös kaikkien muiden lähellä ajavien GPS:t. Eli voi myös sanoa etten se minä ollu, soli joku muu.
GPS-kyttäyksestä, tai siis kyttäyksen (IMO hyväksyttävästä) torpedoinnista, koituisi myös se, ettei kenenkään navigaattori enää toimisi.

Jammerie tehon voi säätää juuri sopivaksi niin, ettei vaikutus ulotu auton ulkopuolelle. Taajuuden voi valita myös niin, että se vastaa seurantalaitteen taajuutta. Tämä jättää esim. Glossnastin käyttöön. Voi toki olla, että tekevät seurantalaitteestakin monikanavaisen. Aina on vaihtoehto folio, Faradayn häkki, jne. Kyllä minä luovun navigaattorista, jos säästän satasia kuussa tiemaksussa.


Maksuporttien väistely sivuteitä kiertämällä jäänee vain vannoutuneimpien asianharrastajien ja paikallisten varaan, eli tuskin vaikuttaa kassavirtaan.


Maksuporteista on julkaistu alustavat sijainnit ja hinnat. Niiden kiertäminen tuottaa nelinumeroisen summan vuodessa minulle. Vakioreitit kun on. Eipä se edes kauheasti vaadi. Sääliksi käy espoolaisia pientaloasujia, koska reitit menevät heidän maanteitään.