Kirjoittaja Aihe: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???  (Luettu 613716 kertaa)

Infernaalinen_aviomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 441
  • Liked: 45
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2280 : 08.03.2019, 21:05:47 »
Eikä se ole maailmanloppu jos tänne tulee pakolaisia etsimään turvaa. Suomi on vakaa maa ja voimme suojella uhanalaisia henkilöitä. Siitä voidaan keskustella erikseen, annetaanko kaikille oikeudet esimerkiksi kansallisuuteen tai suomalaiseen sosiaaliturvaan.
Puhuit skenaariosta, jossa tänne pyrkisi useita miljoonia. Sellainen olisi täysi katastrofi.

Sellaista määrää porukkaa ei missään nimessä tule päästää rajojen sisäpuolelle.

Libanonissa taitaa olla yli miljoona pakolaista tällä hetkellä. Mutta olen kanssasi samaa mieltä, ja se on, heh, ollut tässä pointtini koko ajan, että jos tulijoita on miljoonia, tarvitsemme heidän handlamiseensa EU:n resursseja. Siksi EU:lle kannattaisi kehittää mekanismit millä tuollaisesta tilanteesta voidaan tyylikkäästi selvitä.

mannym

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 133
  • Liked: 10963
  • Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2281 : 08.03.2019, 21:21:32 »
Libanonissa taitaa olla yli miljoona pakolaista tällä hetkellä. Mutta olen kanssasi samaa mieltä, ja se on, heh, ollut tässä pointtini koko ajan, että jos tulijoita on miljoonia, tarvitsemme heidän handlamiseensa EU:n resursseja. Siksi EU:lle kannattaisi kehittää mekanismit millä tuollaisesta tilanteesta voidaan tyylikkäästi selvitä.

Mitkä ovat EU:n resurssit? Ilman EU:n jäsenvaltioita ja miten niitä resursseja viskellään maasta toiseen siten, että "the järjestelmä" handlaisi homman?
“I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned.”

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

“Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free.”

qwerty

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 469
  • Liked: 10946
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2282 : 14.03.2019, 13:46:30 »
Lainaus
2019-03-13 EU funds for integration of migrants, border protection and counterterrorism
Lainaus
MEPs endorsed the renewed Asylum, Migration and Integration Fund (AMIF), whose budget for 2021-2027 will increase up to €9.2 billion (€10.41 billion in current prices, 51% more than in the previous financial framework).

They also voted in favour of creating an instrument for financial support for border management and visa as part of the new Integrated Border Management Fund (IBMF), with a budget of €7.1 billion (€8 billion in current prices) for seven years. And they agreed to reinforce the existing Internal Security Fund (ISF), more than doubling its budget for 2021-2027, up to €2.5 billion budget in current prices (€2.2 in 2018 prices).
Lainaus
Parliament backed the AMIF with 374 votes to 260 and 49 abstentions (VoteWatch). (Halla-aho, Ruohonen-Lerner ja Sarvamaa vastaan. Kyllönen poissa ja muut puolesta) The instrument for financial support for border management and visa got 473 votes in favour, 169 against and 39 abstentions, while the ISF was passed with 481 votes to 142 and 49 abstentions.

With these votes, the Parliament closed its first reading. Negotiations with the Council will be left for the next legislature.
Tietämättömyys on voimaa (1984)

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 950
  • Liked: 78727
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2283 : 14.03.2019, 14:15:04 »
Libanonissa taitaa olla yli miljoona pakolaista tällä hetkellä. Mutta olen kanssasi samaa mieltä, ja se on, heh, ollut tässä pointtini koko ajan, että jos tulijoita on miljoonia, tarvitsemme heidän handlamiseensa EU:n resursseja. Siksi EU:lle kannattaisi kehittää mekanismit millä tuollaisesta tilanteesta voidaan tyylikkäästi selvitä.

Jos ja kun Eurooppaan haluavia on miljoonia, ei tosiaankaan kannata luoda EU-järjestelmää, joka automaattisesti pakottaa jakamaan tulijat EU:n ulkorajalta jäsenmaihin, vaan järjestelmä, joka torppaa tulemisen.

Kuten Turkki-sopimus osoitti, tämä on vain tahtokysymys.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

qwerty

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 469
  • Liked: 10946
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2284 : 15.03.2019, 10:24:24 »
Lainaus
Eurostat:  580 800 first-time asylum seekers registered in 2018, down by 11% compared with 2017 (pdf, 6 sivua, jonka vikalla lisää linkkejä)
Lainaus
AUT - 11 390 (Syyria 3275, Afganistan 1735, Iran 1040)
BEL - 18 130 (Syyria 2770, Palestiina 2420, Afganistan 1045)
BUL - 2 465 (Afganistan 1065, Irak 620, Syyria 495)
CRO - 675 (Afganistan 170, Iran 120, Syyria 80)
CYP - 7 610 (Syyri 1970, Intia 870, Bangladesh 615)
CZE - 1 350 (Ukraina 280, Kuuba 145, Georgia 140)
DEN - 3 465 (Eritrea 675, Syyria 600, Georgia 405)
EST - 90 (Ukraina 15, Venäjä 10, Egypti 10)
FIN - 2 945 (Irak 565, Venäjä 455, Turkki 285)
FRA - 110 485 (Afganistan 10205, Albania 8280, Georgia 6750)
GER - 161 885 (Syyria 44165, Irak 16330, Iran 10855)
GRE - 64 975 (Syyria 13145, Afganistan 11820, Irak 9640)
HUN - 635 (Afganistan 270, Irak 215, Syyria 50)
IRE - 3 655 (Albania 460, Georgia 450, Syyria 330)
ITA - 49 165 (Pakistan 7315, Nigeria 5140, Bangladesh 4160)
LAT - 175 (Venäjä 50, Irak 20, Azerbaijan 15)
LTU - 385 (Tajikistan 120, Venäjä 50, Irak 35)
LUX - 2 225 (Eritrea 410, Syyria 280, Irak 185)
MLT - 2 035 (Syyria 455, Somalia 310, Libya 305)
NLD - 20 465 (Syyria 2960, Iran 1870, Eritrea 1410)
POL - 2 405 (Venäjä 1600, Ukraina 225, Irak 65)
POR - 1 240 (Angola 225, Ukraina 135, Congo 130)
ROU - 1 945 (Irak 970, Syyria 350, Iran 140)
SLK - 155 (Afganistan 30, Yemen 20, Azerbaijan 15)
SLO - 2 800 (Pakistan 775, Algeria 470, Afganistan 455)
SPA - 52 730 (Venezuela 19070, Kolumbia 8465, Syyria 2725)
SWE - 18 075 (Syyria 2615, Iran 1095, Irak 1065)
UK - 37 290 (Iran 3955, Irak 3595, Pakistan 2575) 

ISL - 730 (Irak 110, Albania 90, Somalia 50)
LIE - 145 (Georgia 25, Serbia 25, V-Venäjä 20)
NOR - 2 530 (Turkki 770, Syyria 415, Eritrea 220)
SWI - 13 465 (Eritrea 2495, Syyria 1195, Afganistan 1125)
(pyöristetty lähimpään 5)
Viro ja Slovakia :)
Tietämättömyys on voimaa (1984)

Infernaalinen_aviomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 441
  • Liked: 45
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2285 : 15.03.2019, 22:00:38 »
Jos ja kun Eurooppaan haluavia on miljoonia, ei tosiaankaan kannata luoda EU-järjestelmää, joka automaattisesti pakottaa jakamaan tulijat EU:n ulkorajalta jäsenmaihin, vaan järjestelmä, joka torppaa tulemisen.

Kannatatko siis sitä, että Suomi kotouttaa ne 4 miljoonaa venäläispakolaista, jos tilanne sitä vaatii? Vai onko sinulla jokin uusi ratkaisu asiaan? Halla-Aholla ei eilisessä tv-tentissä ollut tähän mitään ratkaisua esittää ja toimittajan piti keskeyttää hänet kun hän alkoi jankkaamaan Ruotsin toiminnasta.

mannym

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 133
  • Liked: 10963
  • Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2286 : 15.03.2019, 22:18:28 »
Jos ja kun Eurooppaan haluavia on miljoonia, ei tosiaankaan kannata luoda EU-järjestelmää, joka automaattisesti pakottaa jakamaan tulijat EU:n ulkorajalta jäsenmaihin, vaan järjestelmä, joka torppaa tulemisen.

Kannatatko siis sitä, että Suomi kotouttaa ne 4 miljoonaa venäläispakolaista, jos tilanne sitä vaatii? Vai onko sinulla jokin uusi ratkaisu asiaan? Halla-Aholla ei eilisessä tv-tentissä ollut tähän mitään ratkaisua esittää ja toimittajan piti keskeyttää hänet kun hän alkoi jankkaamaan Ruotsin toiminnasta.

Tummennetussa olennainen joka vastaa kysymykseesi.
“I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned.”

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

“Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free.”

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 950
  • Liked: 78727
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2287 : 16.03.2019, 11:12:00 »
Jos ja kun Eurooppaan haluavia on miljoonia, ei tosiaankaan kannata luoda EU-järjestelmää, joka automaattisesti pakottaa jakamaan tulijat EU:n ulkorajalta jäsenmaihin, vaan järjestelmä, joka torppaa tulemisen.

Kannatatko siis sitä, että Suomi kotouttaa ne 4 miljoonaa venäläispakolaista, jos tilanne sitä vaatii? Vai onko sinulla jokin uusi ratkaisu asiaan? Halla-Aholla ei eilisessä tv-tentissä ollut tähän mitään ratkaisua esittää ja toimittajan piti keskeyttää hänet kun hän alkoi jankkaamaan Ruotsin toiminnasta.

Mielikuvituksellista neljän miljoonan venäläispakolaisen skenaariotasi ei selitä muu kuin sota Venäjällä, eikä oikein sekään. Muutenhan venäläispakolaiset siirtyisivät muualle Venäjällä. Liikkeellä voisi siis olla yhteensä kymmeniä ellei satoja miljoonia ihmisiä, jotka pyrkisivät myös muiden reittien kautta Keski-Eurooppaan.

Lienee sanomattakin selvää, että tällaisessa toiseen maailmansotaan rinnastettavassa eurooppalaisessa katastrofitilanteessa nykyisenlaiset turvapaikkajärjestelmät ja pakolaissopimusten tulkinnat menettävät merkityksensä. Samoin Keski-Euroopan maihin olisi silloin turha tunkea tulijoita Suomesta. Etenkin kun esimerkiksi Saksa ja Ranska eivät suostuneet 2015-2017 ottamaan vastaan edes muutamia kymmeniä tuhansia niille määrättyjä turvapaikanhakijoita Italiasta ja Kreikasta.

Eli vastauksena kysymykseesi, mielikuvitusskenaariossasi venäläiset pysäytettäisiin ja leiritettäisiin rajalle. Tämä on linjassa sisäministeriön parin vuoden takaisen Mikä on Suomen kyky vastaanottaa turvapaikanhakijoita?- raportin kanssa, jossa asiantuntijat esittivät jo paljon pienemmissäkin skenaarioissa muun muassa rajojen tilapäistä sulkemista, turvapaikkajärjestelmän lakkauttamista ja kansainvälisistä velvoitteista poikkeamista.

On siis toisaalta vastakkain esittämäsi erittäin epätodennäköinen Venäjä-skenaario, jossa Suomi olisi joka tapauksessa vapaa toimimaan, kuten haluaa, eikä apuja olisi odotettavissa. Siinäkin jo pelkkä tieto taakanjakojärjestelmästä houkuttelisi vain lisää ihmisiä Suomen rajoille.

Sitten on nykyinen tilanne, jossa suunniteltu pysyvä taakanjakojärjestelmä loisi automaatin, jolla tulijoita lennätettäisiin Välimeren maista jatkuvasti Suomeen ja muihin EU-maihin täältä ikuisuuteen. Skenaario, jossa Eurooppaan haluavien määrä kasvaa muun muassa Afrikan väestöräjähdyksen vuoksi, on väistämätön, ja EU-taakanjako jälleen vain kiihdyttäisi muuttoliikettä.

Siksi ainoa toimiva ratkaisu on estää Eurooppaan tulo niin Afrikasta, Lähi-idästä kuin Venäjältäkin ja tehdä tiettäväksi, että täältä ei ole odotettavissa mitään soppaa ja leirimajoitusta kummempaa käännytystä odotellessa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Infernaalinen_aviomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 441
  • Liked: 45
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2288 : 16.03.2019, 18:25:57 »
Eli vastauksena kysymykseesi, mielikuvitusskenaariossasi venäläiset pysäytettäisiin ja leiritettäisiin rajalle. Tämä on linjassa sisäministeriön parin vuoden takaisen Mikä on Suomen kyky vastaanottaa turvapaikanhakijoita?- raportin kanssa, jossa asiantuntijat esittivät jo paljon pienemmissäkin skenaarioissa muun muassa rajojen tilapäistä sulkemista, turvapaikkajärjestelmän lakkauttamista ja kansainvälisistä velvoitteista poikkeamista.

Ok, eli skenaariossasi Suomi hoitaisi ne neljä miljoonaa itse, asia selvä. Hoitaahan Libanonkin nyt yli miljoonaa pakolaista, eli Suomen resurssit sinänsä riittäisivät tuohon. Hyvä että asia tuli selväksi.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 950
  • Liked: 78727
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2289 : 16.03.2019, 18:45:37 »
Ok, eli skenaariossasi Suomi hoitaisi ne neljä miljoonaa itse, asia selvä. Hoitaahan Libanonkin nyt yli miljoonaa pakolaista, eli Suomen resurssit sinänsä riittäisivät tuohon. Hyvä että asia tuli selväksi.

Tiedoksesi, että Libanon ei hoida tai rahoita pakolaisia ja on pannut ajat sitten rajat kiinni tulijoilta. Libanonin alueella on kuitenkin noin miljoona rekisteröityä pakolaista, joista huolehtivat kansainväliset avustusjärjestöt ja libanonilaisten seassa asuvat pakolaiset itse. Maksajana muun muassa Suomi.

EU ja UNHCR ratkaisisivat Libanonin tilanteen lähettämällä pakolaisia EU-maihin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

qwerty

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 469
  • Liked: 10946
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2290 : 16.03.2019, 19:26:32 »
^

Kun puhutaan tuon kokoluokan pakolaiskriisistä, niin ainoa mahdollinen majoitus on leireillä sijaitsevat teltat. Kuten esim. Libanonissa. Jos Venäjällä (tai Ruotsissa) syttyy sisällissota ja rajan yli pakenee henkensä hädässä miljoona ihmistä, niin tuskin kenellekään täyspäiselle tulisi ekana mieleen alkaa "kotouttamaan" heitä ja siirtämään pikkuhiljaa Helsinkiin? Kuten nyt toimitaan.

Ei. Kun kriisi on ohi, niin he pääsevät takaisin kotimaahan.

Kun katsoo noita Eurostatin tilastoja, niin pisti silmään Espanja, ja varsinkin minkä maalaiset sieltä hakivat turvaa. Venezuela 19070 & Kolumbia 8465. Kuinka paljon järkeä on ideassa että heitä, äidinkielenään espanjaa puhuvia, alettaisiin jakamaan ympäri mannerta? Vieläpä siten että heiltä estettäisiin pääsy Espanjaan!? Jos yrittäisivät, niin menettäisivät etuudet. Mun mielestä ei kovin paljon, mutta ehkä joku tulee kertomaan että sehän tämän monikulttuurisuuden ydin on! Jakaa erikieliset (ja kulttuuritaustaiset) sikinsokin ja katsoa mitä tapahtuu. Aargh >:(
Tietämättömyys on voimaa (1984)

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 5 877
  • Liked: 8068
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2291 : 16.03.2019, 23:58:59 »
Ok, eli skenaariossasi Suomi hoitaisi ne neljä miljoonaa itse, asia selvä. Hoitaahan Libanonkin nyt yli miljoonaa pakolaista, eli Suomen resurssit sinänsä riittäisivät tuohon. Hyvä että asia tuli selväksi.

Helpostihan tämä hoituu, kaikki telttamajoitukseen napapiirin pohjoispuolelle. Kerrotaan nille että tuossa vieressä on Ruotsi, ne antaa teille kaiken mitä osaatte pyytää.Ja täällä ei ole pakko olla, Ruottiin voi aina mennä.

Jos eivät tuosta älyä viettäköön lisää aikaa telttamajoituksessa Rovajärven ampuma-alueen maalialueilla. Siellä voi pitää kuria sekä kevein että raskain soittimin: https://www.youtube.com/watch?v=ht10zY6jKZ4

orientexpressen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 118
  • Liked: 1422
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2292 : 17.03.2019, 08:22:33 »
Ainakaan viimeksi kun Venäjällä oli sisällissota (100 vuotta sitten) niin Suomeen ei tullut pakolaismassoja, vaan raja pysyi kiinni.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 950
  • Liked: 78727
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2293 : 27.03.2019, 19:59:29 »
Lainaus
EU:n yhteisestä turvapaikkapolitiikasta keskusteltiin Ulkopoliittisen instituutin tilaisuudessa keskiviikkona.
Kansan Uutiset: Maahanmuutto rikkoi EU-maiden välejä 27.3.2019

Lainaus käyttäjältä: KU 27.3.2019
Ratkaisu yhteisestä turvapaikkapolitiikasta?

Maahanmuuttoaallon hoitaminen vuonna 2015 rikkoi EU-maiden välejä. Suomen puheenjohtajakaudelta odotetaan askelta kohti sopua.

Ulkopoliittisen instituutin ohjelmajohtaja Juha Jokela uskoo, että laiton maahanmuutto myös yhdistää EU-maat. Jokaisen jäsenmaan on vaikeampi hoitaa turvapaikanhakijoita yksin kuin yhdessä.

Yhteisessä turvapaikkapolitiikassa ei ole järkeä, eikä se hyödytä lopulta mitään EU-maata, mikäli politiikka houkuttelee lisää tulijoita.

Lainaus käyttäjältä: KU 27.3.2019
Eripura jäsenmaiden kesken on selvä. Italia, Espanja ja etenkin Kreikka katsovat unionin jättäneet ne pitkälti oman onnensa nojaan maahanmuuttajien kanssa. Toki sopimus Turkin kanssa on vähentänyt maahanmuuttoa EU:n alueelle.

Italialla, Espanjalla ja Kreikalla ei pitäisi olla valittamista, jos sattui leukaan, sillä ne ovat perinteisesti jo kauan ennen vuotta 2015 sallineet laittomien siirtolaisten käyttää maataan EU-alueelle pääsemiseen. Tulijoita ei ole rekisteröity tai käännytetty, vaan heidät on ohjattu tai jopa kuskattu eteenpäin.

Lainaus käyttäjältä: KU 27.3.2019
Unkari, Romania, Slovakia ja Tsekki äänestivät vuonna 2015 ministerineuvostossa vastaan, kun sovittiin Etelä-Euroopan maihin tulleiden pakolaisten jaosta jäsenmaiden kesken. Nämä neljä eivät ole kantaneet vastuutaan yhdessä sovituista pakolaiskiintiöistä.

Kyse ei ollut pakolaisista vaan turvapaikanhakijoista, joiden hakemusten tutkinta siis siirrettiin toisen jäsenmaan vastuulle. Unkari oli ensimmäisellä kierroksella itse maa, josta siirtoja olisi tehty muihin maihin. Silti se kieltäytyi siirroista.

Mitä vastuun kantamiseen tulee, pakkosiirtojen puolesta äänestäneistä maista vastuun "yhdessä sovituista" kiintiöistä kantoi vain yksi maa, Malta. Kaikki muut maat, niin Saksa, Ranska kuin Ruotsikin, jättivät tarkoituksella turvapaikanhakijakiintiönsä täyttämättä. Suomi täytti kiintiönsä, vaikka ei äänestänyt sen puolesta.

Lainaus käyttäjältä: KU 27.3.2019
Unkarin rakentama raja-aita unionin ulkorajalle ja huonosti hoidetut pakolaisleirit eivät lupaa hyvää unionin yhteiselle ratkaisulle.

Ilman EU:n komission vastustuksesta huolimatta vastatoimet aloittaneen Unkarin raja-aitaa vuoden 2015 kriisi olisi jatkunut ties kuinka kauan ja kärjistynyt ties millaiseksi, kun jopa miljoonat uudet ihmiset olisivat lähteneet liikkeelle.

Lainaus käyttäjältä: KU 27.3.2019
Suomen Punaisen Ristin puheenjohtaja Pertti Torstilan mukaan toiveikkuuteen ei ole juuri syytä. Heikko turvapaikkapolitiikka lisää riskiä EU:n hajoamiseen.

"Heikolla" turvapaikkapolitiikalla Torstila tarkoittaa kylläkin sitä, että EU-maita ei ole jo pakotettu ottamaan vastaan miljoonaa turvapaikanhakijaa joka vuosi. Se jos mikä lisäisi riskiä EU:n hajoamiseen.

Lainaus käyttäjältä: KU 27.3.2019
– Se lisää populismia ja nationalismia. Asiakokonaisuuden aiheuttama myrkky on kulkeutunut myös Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun sisälle. Avustusjärjestöissä on havaittavissa kansallista itsekkyyttä, mikä on täysin vastoin järjestön periaatteita, Torstila kertoo.

Hän huomauttaa, että EU:n alueella noin 9 000 ihmistä pakoilee viranomaisia maastakarkotuspäätösten takia.

En tiedä, mistä Torstila on tuon 9 000 tempaissut, mutta EU:n alueella on komission arvion mukaan ehkä kahdeksan miljoonaa laitonta siirtolaista, jotka pitäisi heittää ulos.

Lainaus käyttäjältä: KU 27.3.2019
EU:ssa on esitetty seitsemän kohdan ohjelmaa turvapaikkapolitiikan yhtenäistämiseksi ja menettelyjen uudistamiseksi. Ohjelman käsittely jää kuitenkin odottamaan eurovaalien ratkaisua ja uutta komissiota.

Totta kai, ettei tulisi maahanmuuttovaalit.

Lainaus käyttäjältä: KU 27.3.2019
Suomen tulee ensi syksynä EU-puheenjohtajakaudellaan pyrkiä vuoropuheluun Afrikan unionin kanssa, esittää maahanmuuttojohtaja Tuomo Kurri sisäministeriöstä. Afrikan unioniin kuuluu 55 Afrikan maata.

Afrikan maat ovat todenneet, että pakolaisleirien rakentaminen Pohjois-Afrikan maihin ei ole toimiva ratkaisu. Kurrin mukaan parhaiten muuttoaaltoa hillitään kohentamalla lähtömaiden olosuhteita.

On muuttoliiketutkimuksen perusasioita, että lähtömaiden olosuhteiden kohentaminen lisää liikkuvuutta. Jo Afrikan väestöräjähdyksen massiivisuudenkin vuoksi ainoa keino hillitä muuttoaaltoa on fyysisesti estää siirtolaisvirrat ja palauttaa Eurooppaan jollain keinolla päässeet takaisin. Muu on haihattelua eli näköjään Suomen virallinen linja.

Lainaus käyttäjältä: KU 27.3.2019
Toinen pikaista ratkaisua odottava asia on Kurrin mukaan käännyttämiset. EU:n tulee pikaisesti ratkaista, kuinka menetellä niiden kanssa, jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa.

– Keskeinen kysymys turvapaikkapolitiikassa on, miten palauttaminen ja paluu lähtömaahan toimivat.

Ei ole mitään rakettitiedettä. Nykyisestä poiketen lähtömaita pitää painostaa taloudellisesti ja viisumipolitiikalla.

Seuraava vaihe on toimia yhteistyössä UNHCR:n kanssa tai järjestää itse Euroopan ulkopuolelle kolmansiin maihin (taas sitä painostusta) asuttamista ja leirejä, joille kaikki turvapaikanhakijat siirretään turvaan. Tämä järjestely olisi laajamittaisena väliaikainen, sillä tulijavirrat hiipuisivat nopeasti, kun suojelua ryhdyttäisiin antamaan vain Euroopan ulkopuolella.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Infernaalinen_aviomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 441
  • Liked: 45
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2294 : 29.03.2019, 21:49:20 »
Helpostihan tämä hoituu, kaikki telttamajoitukseen napapiirin pohjoispuolelle. Kerrotaan nille että tuossa vieressä on Ruotsi, ne antaa teille kaiken mitä osaatte pyytää.Ja täällä ei ole pakko olla, Ruottiin voi aina mennä.

On omituisen vaikeaa saada joillekin jakeluun tuota sangen yksinkertaista asiaa, että jos emme ota vastaan, niin emme silloin voi tarjota muille. Eli konkreettisesti, Ruotsi ei ole osa tätä ratkaisua.

qwerty

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 469
  • Liked: 10946
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2295 : 02.04.2019, 00:06:24 »
Avramopouloksen vaatimus toteutuu! Rajavalvontaan satsataan pikaisesti :P

Lainaus
European Commission - Press release
European Border and Coast Guard: The Commission welcomes agreement on a standing corps of 10,000 border guards by 2027
Brussels, 1 April 2019
Tietämättömyys on voimaa (1984)

ÄmTeeAa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 064
  • Liked: 5309
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2296 : 02.04.2019, 00:43:29 »
On omituisen vaikeaa saada joillekin jakeluun tuota sangen yksinkertaista asiaa, että jos emme ota vastaan, niin emme silloin voi tarjota muille. Eli konkreettisesti, Ruotsi ei ole osa tätä ratkaisua.

Odotan perusteluja väitteelle, että jos Suomi ei ota laittomia siirtolaisia vastaan, se ei niitä voi myöskään karkottaa. Kuulostaa vähän ristiriitaiselta nimittäin.

Ja miten kehitysmaat saadaan ottamaan kansalaisensa takaisin: katkaistaan kehitysapu maihin jotka kieltäytyvät. Voittavat kortit on meillä kädessä, mutta kun ei haluta käyttää niitä.

Infernaalinen_aviomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 441
  • Liked: 45
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2297 : 04.04.2019, 20:37:19 »
Odotan perusteluja väitteelle, että jos Suomi ei ota laittomia siirtolaisia vastaan, se ei niitä voi myöskään karkottaa. Kuulostaa vähän ristiriitaiselta nimittäin.

Ja miten kehitysmaat saadaan ottamaan kansalaisensa takaisin: katkaistaan kehitysapu maihin jotka kieltäytyvät. Voittavat kortit on meillä kädessä, mutta kun ei haluta käyttää niitä.

Mitä mahdat tarkoittaa "laittomilla siirtolaisilla" turvapaikanhaku on laillinen tapa tulla maahan, vaikka ilman papereita. Tämä puheena oleva asia on aika simppeli loppujenlopuksi, Italia ja Kreikka ihmettelivät mikseivät muut EU-maat jeesanneet heitä turvapaikanhakijoiden kanssa. Mikäli Venäjältä tulee tänne vastaava populaatio, olemme silloin samassa tilanteessa kun Kreikka v. 2015. Lapsikin ymmärtää, että tätä taustaa vasten Suomen tilanteen reunamaana ja että on meidän etumme että EU:ssa on toimiva systeemi taakanjakoon. Tilanne olisi erilainen jos olisimme vaikka Irlanti, mutta kun emme ole.

Mitä tulee tuohon kehitysmaiden kiristämiseen kehitysavulla, Trump on koittanut tuota usean maan kohdalla aika laihoin tuloksin. Lisäksi jos Afrikasta puhutaan, Kiina mielellään korvaa meidän kehitysapumme ja kasaa afrikkalaiset maat leiriinsä jatkoa varten.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 950
  • Liked: 78727
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2298 : 04.04.2019, 23:26:27 »
Tämä puheena oleva asia on aika simppeli loppujenlopuksi, Italia ja Kreikka ihmettelivät mikseivät muut EU-maat jeesanneet heitä turvapaikanhakijoiden kanssa.

Italia ja Kreikka olivat lähettäneet alueelleen tulevat laittomat siirtolaiset eteenpäin jo ikiajat ennen vuotta 2015. EU-maat kyllä ilmoittivat auttavansa Kreikkaa, mutta se suhtautui tarjottuun apuun nihkeästi. Mistään resurssien puutteesta ei vuonna 2015 ollut kysymys, vaan Kreikka rekisteröi vain vähän enemmän turvapaikanhakijoita kuin edellisenä vuonna. Ja kun reitti Keski- ja Pohjois-Eurooppaan huomattiin avoimeksi, yhä useammat lähtivät liikkeelle.

Nykyinen Turkki-sopimuskin kusee Kreikan vuoksi, ei Turkin vuoksi, kun Kreikka päästää alueelleen tulleita eteenpäin, eikä palauta heitä Turkkiin, kuten miljardien eurojen sopimuksessa sovittiin.

Mikäli Venäjältä tulee tänne vastaava populaatio, olemme silloin samassa tilanteessa kun Kreikka v. 2015. Lapsikin ymmärtää, että tätä taustaa vasten Suomen tilanteen reunamaana ja että on meidän etumme että EU:ssa on toimiva systeemi taakanjakoon.

Ota nyt järki käteen ja mieti, mihin Merkelin ja Junckerin ajama "toimiva taakanjako" olisi johtanut vuonna 2015. Kaikki mahdolliset syyrialaiset olisivat rynnineet Kreikkaan, ja samaan kyytiin olisivat pyrkineet kaikki mahdolliset irakilaiset ja afganistanilaiset. Noin aluksi. Sama tapahtuisi taakanjakojärjestelmän perustamisen jälkeen myös Suomen rajalla, ellei Venäjä erikseen estäisi sitä.

Lisäksi vuoden 2015 taakanjako-ohjelma osoitti, että tosipaikan tullen Saksan ja Ranskan kaltaiset EU-maat yksinkertaisesti jättävät kiintiönsä täyttämättä, vaikka niitä itse vaativat. Aivan kuten Italia ja Kreikka rikkoivat yhteisiä sopimuksia vuonna 2015 ja jo sitä ennen.

Mitä tulee tuohon kehitysmaiden kiristämiseen kehitysavulla, Trump on koittanut tuota usean maan kohdalla aika laihoin tuloksin. Lisäksi jos Afrikasta puhutaan, Kiina mielellään korvaa meidän kehitysapumme ja kasaa afrikkalaiset maat leiriinsä jatkoa varten.

Sopii. Lopetetaan myös viisumien myöntäminen maille, jotka eivät ota vastaan kansalaisiaan EU-maista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Infernaalinen_aviomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 441
  • Liked: 45
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2299 : 10.04.2019, 20:01:37 »
Ota nyt järki käteen ja mieti, mihin Merkelin ja Junckerin ajama "toimiva taakanjako" olisi johtanut vuonna 2015. Kaikki mahdolliset syyrialaiset olisivat rynnineet Kreikkaan, ja samaan kyytiin olisivat pyrkineet kaikki mahdolliset irakilaiset ja afganistanilaiset. Noin aluksi. Sama tapahtuisi taakanjakojärjestelmän perustamisen jälkeen myös Suomen rajalla, ellei Venäjä erikseen estäisi sitä.

Luulin että teikäläisten mielestä kaikki mahdolliset syyrialaiset rynnivät jo 2015 Kreikkaan. Onko sinulla jokin tietty taakanjakomalli mitä tuossa kommentoit, vai maalailetko vain yleisellä tasolla, miten kamalaa on että ihmiset pakenevat sotaa? Suurin osa ihmisistä ei pakene kotimaastaan huvin vuoksi muiden armoille.

qwerty

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 469
  • Liked: 10946
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2300 : 17.04.2019, 21:04:18 »
Siellä murjotaan lopullisia ratkaisuja kiukulla :o

Pari postausta ylempänä mainittu RAJAVALVONNAN TIUKENNUS sai sinetin

Lainaus
European Commission - Press release
European Border and Coast Guard: Stronger EU borders with a new standing corps of 10,000 border guards
Strasbourg, 17 April 2019
Lainaus
Today, the European Parliament adopted the Commission's proposal to reinforce the European Border and Coast Guard Agency with a standing corps of 10,000 border guards by 2027.
En edes jaksa lukea Avramopouloksen hehkutusta.
Tietämättömyys on voimaa (1984)

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 950
  • Liked: 78727
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2301 : 05.06.2019, 17:51:57 »
Lainaus
EU:n arvovaje näkyy turvapaikoissa

[...]

Suhtautuminen turvapaikkakysymykseen on jakanut jäsenmaita jyrkästi, eikä yhteisvastuuta ole onnistuttu edistämään. Ristiriitoja on eteläisten reunavaltioiden ja pohjoisempien EU-maiden välillä, samoin itäisen ja läntisen EU:n kesken.

Kreikka ja Italia vastustivat Dublin-asetusta jo 2000-luvun alussa, jolloin komissio ehdotti sitä ensimmäistä kertaa. Niiden mielestä asetus, jonka mukaan turvapaikkahakemuksen käsittelystä on vastuussa se maa, johon turvapaikanhakija on ensimmäisenä tullut, saattaa EU:n ulkorajavaltiot kohtuuttomaan asemaan.

Asetuksen ensimmäinen versio hyväksyttiin EU:ssa, joskin pitkin hampain, vuonna 2002. Kreikka ja Italia alkoivat kuitenkin viivytellä turvapaikanhakijoiden rekisteröinnissä, ja moni siirtolainen jatkoi matkaansa edemmäs unioniin. Kun Kreikka ajautui talouskurimukseen ja koko valtio lähes romahti, romahtivat myös sen mahdollisuudet huolehtia alueelleen tulleista turvapaikanhakijoista.
Kansan Uutiset 26.5.2019

IPS-propagandatoimiston Maippi Tapanainen lienee ensimmäinen Kansan Uutisissa, joka tulee myöntäneeksi, että Kreikka ja Italia rikkoivat EU-sopimuksia jo ennen vuotta 2015. "Talouskurimuksella" ei ollut mitään tekemistä Kreikan jo paljon aiemmin linjakseen ottaman turvapaikkalusmuilun kanssa.

Lainaus
Yhteisvastuun kantaminen unionissa on osoittautunut lähinnä sanahelinäksi. Räikein esimerkki yhteisvastuun pakoilusta on äärioikeistolaisen Viktor Orbánin johtama Unkari, mutta myös Puola ja muut entisen itäblokin maat ovat pääsääntöisesti torjuneet solidaarisuusvaateet.

Täysin päinvastoin. Unkari kieltäytyi turvapaikanhakijasiirroista, vaikka se oli ensimmäisellä jakokierroksella maa, josta turvapaikanhakijoita olisi siirretty muihin EU-maihin. Tätä aiemmin Unkari oli pelastanut Euroopan pahemmalta aitaamalla rajansa ja pysäyttämällä maan läpi kulkeneet siirtolaisvirrat. Unkarin esimerkin rohkaisemana myös muut maat ryhtyivät sisärajatarkastuksiin ja loppu on historiaa.

Unkari on myös luvannut muille maille taloudellista ja teknistä apua Euroopan siirtolaisongelman ratkaisemisessa.

Lainaus
Vuonna 2015 Dublinin asetuksen painoarvo hupeni lähelle nollaa ja turvapaikanhakijat etsiytyivät EU:n jäsenmaihin oma-aloitteisesti. EU vastasi vahvistamalla ulkorajojensa valvontaa ja palauttamalla sisärajatarkastuksia. Maitse liikkuvien kulkua pyrittiin estämään rakentamalla aitoja, kuten esimerkiksi Kreikka ja Unkari tekivät.

Dublinin asetuksen painoarvo läheni nollaa, koska jäsenmaita velvoittavien sopimusten rikkomista katsottiin läpi sormien. Kaiken huippu oli se, että EU uhkaili Unkaria siitä, että se pystytti raja-aitoja, eikä päästänyt laittomia siirtolaisia (eivät hakeneet turvapaikkaa) kulkemaan maan läpi.

EU ei suinkaan tiukentanut ulkorajojen valvontaa vaan kehitti meritaksijärjestelmän. Se ei myöskään palauttanut sisärajatarkastuksia, vaan sen tekivät jäsenmaat EU:n vastalauseista huolimatta.

Lainaus
Halu pitää turvapaikanhakijat Euroopan rajojen ulkopuolella on vuoden 2015 jälkeen vain kasvanut. Ratkaisuna turvapaikanhakijoiden sijoittamiseen EU on ehdottanut Pohjois-Afrikkaan sijoitettavia transitkeskuksia. Idea on edelleen hengissä, vaikka Afrikan yhteistyöjärjestö OAU on ottanut selkeästi kielteisen kannan niiden perustamiseen.

Tuossa on ristiriita, sillä Euroopan ulkopuolelle perustettavat turvapaikanhakukeskukset päinvastoin moninkertaistaisivat Eurooppaan tulijoiden määrän. Esimerkiksi kaikki syyrialaiset (n. 20 miljoonaa) olisivat oikeutettuja oleskelulupaan.

Lainaus
Yhteistyökumppaneikseen EU on löytänyt epädemokraattisia valtioita. Yhteistyö Turkin kanssa palvelee lähinnä Erdoğanin diktatuuriin luisumassa olevan maan sisäpolitiikkaa. Käytännössä EU:n Turkin kanssa tekemä sopimus on jättänyt Kreikan saarille saapuneet pakolaiset limboon sietämättömän huonoihin olosuhteisiin. Kreikasta on myös palautettu ihmisiä Turkkiin, ennen kuin he ovat edes ehtineet hakea turvapaikkaa.

Sopimus ei toimi. Kreikasta ei ole palautettu sopimuksen nojalla kuin alkuvaiheessa noin puolitoista tuhatta ihmistä, mikä on mitätön määrä verrattuna Kreikkaan saapuneisiin.

Lainaus
Euroopan turvapaikkajärjestelmän historiaa ja tulevaisuutta pohtineen Anna-Kaisa Hiltusen mielestä mahdollinen ratkaisu voisi olla eräänlainen joustava solidaarisuus, jolloin vastuuta turvapaikanhakijoista jaettaisiin jäsenmaiden kesken, mutta vastuunkantamiseen olisi erilaisia tapoja. Mikäli jäsenmaa ei suostuisi ottamaan vastaan omaa osuuttaan hakijoista, seuraukset voisivat olla taloudellisia joko niin, että maa maksaisi kieltäytymisestään tai niin, että unioni lakkaisi maksamasta sille tukea rahastoistaan. Jälkimmäinen keino purisi Unkarin kaltaisiin maihin.

Unkari on jo aikaa sitten ilmoittanut auttavansa myös taloudellisesti niitä EU-maita, joiden alueelle turvapaikanhakijat tulevat. Tulijoiden jakaminen jäsenmaiden kesken ei kuitenkaan ratkaisisi mitään, vaan pahentaisi tilannetta, sillä taattu helppo siirtyminen ulkorajalta sisemmälle Eurooppaan olisi valtava vetotekijä. Vuoden 2015 kriisi ei olisi loppunut vuosikymmeniin, ellei reittejä olisi pantu kiinni.

Lainaus
Toinen usein ja nimenomaan populistien taholta kuultu keino on avun tarjoaminen ihmisten lähtömaihin. Käytännössä haluja kehitysavun lisäämiseen tai reiluihin kauppasuhteisiin ei ole ollut ja toisaalta suuri osa turvapaikkaa hakevista tulee maista, joiden oloihin perinteisellä kehitysavulla ei voida vaikuttaa.

Väite kehitysavun tehokkuudesta pakolaisuuden hillitsemisessä tulee ihan muiden kuin populistien suusta. Se on tietysti puppua. Ainoa toimiva keino on sulkea rajat ja suunnata apu pakolaisleireille.

Ja puppuväitteistä puheenollen:

Lainaus
Kolmannen näkökulman tarjoaa Nobel-palkittu Liberian Ellen Sirleaf-Johnson. Hän kehottaa luopumaan kriisi-käsitteestä ja tunnustamaan useiden tutkimusten osoittaman tosiasian: pitkällä tähtäimellä muuttoliikkeestä on hyötyä sekä siirtolaisten lähtö- että vastaanottajamaille.

Suomme siis epäitsekkäästi rikastumisen muualle kuin Eurooppaan.



Ota nyt järki käteen ja mieti, mihin Merkelin ja Junckerin ajama "toimiva taakanjako" olisi johtanut vuonna 2015. Kaikki mahdolliset syyrialaiset olisivat rynnineet Kreikkaan, ja samaan kyytiin olisivat pyrkineet kaikki mahdolliset irakilaiset ja afganistanilaiset. Noin aluksi. Sama tapahtuisi taakanjakojärjestelmän perustamisen jälkeen myös Suomen rajalla, ellei Venäjä erikseen estäisi sitä.

Luulin että teikäläisten mielestä kaikki mahdolliset syyrialaiset rynnivät jo 2015 Kreikkaan.

Kuka sellaista on väittänyt? Esimerkiksi Turkissa majailee "vieraina" kolmisen miljoonaa Euroopan rajojen aukeamista odottelevaa syyrialaista.

Onko sinulla jokin tietty taakanjakomalli mitä tuossa kommentoit, vai maalailetko vain yleisellä tasolla, miten kamalaa on että ihmiset pakenevat sotaa?

Kommentoin sitä EU:n vuodesta 1999 asti hahmoteltua taakanjakomallia, jonka mukaan ulkorajoille tulleet turvapaikanhakijat jaettaisiin EU:n määräämien prosenttikiintiöiden mukaan jäsenmaihin. Vuoteen 2015 sovellettuna sellainen järjestelmä olisi ollut katastrofi potenssiin kaksi.

Minulla ei ole tarvetta kauhistella sitä, että jotkut ihmiset pakenevat sotaa oikeastikin, mutta on minulla muutama ajatus siitä, miten heitä tehokkaimmin autetaan. Eurooppaan asuttaminen on äärimmäisen tehoton, epätasa-arvoinen ja eurooppalaisille ongelmia aiheuttava auttamisen muoto.

Suurin osa ihmisistä ei pakene kotimaastaan huvin vuoksi muiden armoille.

Tiedä sitten, mutta sain ihan toisenlaisen käsityksen vuonna 2015 turvallisen Euroopan läpi Suomeen matkanneista irakilaisista turvapaikkasurffaajista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 974
  • Liked: 7227
  • junior koodari
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2302 : 07.06.2019, 23:27:24 »
Kohta sataa ja ropisee, kun uusi ministeri pääsee ratkomaan pakolaisuuteen liittyviä asioita.

https://yle.fi/uutiset/3-10821717

"LUXEMBURGSisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) edusti ensimmäisenä uuden hallituksen ministerinä Suomea EU-kokouksessa perjantaina.

Hän ehti saada vain muutaman tunnin pikaopetuksen kokouksen pöydällä olleisiin maahanmuuttokysymyksiin. Suomen virkamiesdelegaatio esitteli hänelle asialistaa matkalla lentokoneessa ja muutaman minuutin valmistelukokouksessa Luxemburgin Kirchbergissä.

– Ensimmäinen työpäivä oli sitten tällainen päivä. Mahtavaa päästä ensimmäisenä työpäivän tutustumaan tähän porukkaan, Ohisalo sanoi.

Ohisalo ei vielä pystynyt avaamaan kovin paljoa sitä, miten Suomen maahanmuuttopolitiikka muuttuu uudella hallituskaudella.

– Hallitusohjelma on hyvin ihmisoikeusperusteinen, ja siitä ovat ihmisoikeusjärjestötkin antaneet hyvää palautetta. Lähdemme siitä, että turvapaikkaprosessissa oikeusturva toteutuu kaikille, Ohisalo sanoi ja kertoi, että hallitus palaa asiaan myöhemmin.

Suomen vuoro ratkoa vyyhtiä
Ohisalo alkaa johtaa puhetta sisäministerien kokouksissa heinäkuun alussa. Hän saa puheenjohtajan pöydälle solmussa olevan vyyhdin, jota ovat yrittäneet avata vuorollaan edellisten puheenjohtajamaiden Maltan, Slovakian, Viron, Itävallan kuin Romaniankin ministerit.

EU-maat ovat yrittäneet sopia maahanmuuttoasioista jo neljä vuotta, mutta neuvottelut eivät ole edenneet.

Suurin kiistakysymys liittyy siihen, mitä EU tekee jos Eurooppaan tulee kerralla iso määrä turvapaikanhakijoita. Vastaako jokainen maa vain omasta tontistaan vai jaetaanko tulijoita muihin EU-maihin?

Esimerkiksi Suomen naapurimaat Ruotsi ja Viro ovat tässä asiassa vastakkaisilla kannoilla.

– Kaikkien maiden on oltava valmiit ottamaan vastuuta. Jos ei halua ottaa vastuuta, sen pitää maksaa, sanoi Ruotsin maahanmuuttoministeri Morgan Johansson Luxemburgissa.

Viron uuden hallituksen sisäministeri Mart Helme edustaa kansallismielistä Ekre-puoluetta. Hallituksen mielestä turvapaikanhakijoiden jako ei käy.

– Se on jokaisen valtion oma ratkaisu. Jos haluaa, niin voi ottaa vastaan. Jos ei halua, niin ei ota, Helme sanoi.

– Sen täytyy olla vapaaehtoista.

Helmen mukaan Romania on tehnyt ratkaisuehdotuksen, joka pitäisi sisällään aiempaa enemmän joustavuutta.

Palautussäännöt muuttuvat
Luxemburgin kokouksessa sisäministerit kävivät tilanteesta keskustelun. Kokouksen jälkeisessä tiedotustilaisuudessa Ohisalo ei halunnut itse arvioida, onko ratkaisu sen seurauksena lähempänä kuin ennen, vaan antoi kansliapäällikkö Ilkka Salmen vastata.

– Toive meillä on, että saadaan edistystä aikaan, Salmi sanoi.

Hänen mukaansa hallituksen pitää ratkaista, lähteekö se hakemaan ratkaisua kaikkiin seitsemään avoimeen maahanmuuttolakiesitykseen vai vain osaan niistä.

Pientä edistystä saatiin aikaan palautusdirektiivistä, josta löytyi osittainen sopu. Direktiivi menee tosin vielä Euroopan parlamentin käsittelyyn.

Palautusdirektiivi vaikuttaa siihen, millä perusteilla ja kuinka pitkäksi aikaa turvapaikanhakijoita voidaan ottaa säilöön palauttamista varten".
« Viimeksi muokattu: 07.06.2019, 23:30:39 kirjoittanut simppali »

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 950
  • Liked: 78727
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2303 : 08.06.2019, 00:20:38 »
Kohta sataa ja ropisee, kun uusi ministeri pääsee ratkomaan pakolaisuuteen liittyviä asioita.

https://yle.fi/uutiset/3-10821717

Lainaus
Suurin kiistakysymys liittyy siihen, mitä EU tekee jos Eurooppaan tulee kerralla iso määrä turvapaikanhakijoita. Vastaako jokainen maa vain omasta tontistaan vai jaetaanko tulijoita muihin EU-maihin?

Esimerkiksi Suomen naapurimaat Ruotsi ja Viro ovat tässä asiassa vastakkaisilla kannoilla.

Lainaus
Suuret linjat EU:n maahanmuuttopolitiikassa ovat edelleen auki. Yksi vaikemmista kysymyksistä on se, pitäisikö turvapaikanhakijoita jakaa tasaisimmin eri EU-maihin. Erimielisyyttä on myös, pitäisikö jako tehdä vapaaehtoisesti vai pakolla.
Helsingin Sanomat: Tuore sisäministeri Ohisalo asetteli Suomelle ”rauhan ja sovittelijan roolia” ensimmäisessä EU-kokouksessa 7.6.2019

Melkoisen onnetonta journalismia, kun jutuista ei käy millään lailla ilmi, millaista linjaa hallitus Suomen nimissä ajaa.

Edellinen hallitus sai täydellisessä uutispimennossa vaatia EU:lta hallitusohjelman vastaisesti Dublin-sopimuksen korvaamista turvapaikanhakijoiden pakkosiirroilla, kun valtamediassa sen sijaan kauhisteltiin Suomen muka tiukkaa mutta oikeasti muihin EU-maihin verrattuna erittäin löysää turvapaikkapolitiikkaa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Skeptikko

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 12 233
  • Liked: 16781
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2304 : 08.06.2019, 02:22:40 »
Pientä edistystä saatiin aikaan palautusdirektiivistä, josta löytyi osittainen sopu. Direktiivi menee tosin vielä Euroopan parlamentin käsittelyyn.

Palautusdirektiivi vaikuttaa siihen, millä perusteilla ja kuinka pitkäksi aikaa turvapaikanhakijoita voidaan ottaa säilöön palauttamista varten".

Miksi ihmeessä EU:n pitäisi ylipäätään säädellä tällaista asiaa eikä jokainen maa itse haluamallaan tavalla? Käytännössä EU:n säätely siis vain tulee asettamaan jotain maksimirajoja kiinnioton pituudelle ja erilaisia ennakkoehtoja joiden täytyy täyttyä, että edes voidaan ottaa kiinni. Tämä siis tulee heikentämään mahdollisuuksia kiinniotolla lisätä lähtöhalukkuutta eikä millään tavalla parantamaan sitä.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Näkkileipä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 598
  • Liked: 958
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2305 : 26.06.2019, 01:07:40 »
Minä vain ihmettelen suuresti, miksi Suomi ja muut EU-maat ei vaadi sukupuolikiintiöitä ja tasa-arvoa, pakolaisiin ja turvapaikanhakijoihin, kun heitä tänne Eurooppaan houkutellaan ja tuodaan. No nythän olisi Suomella näytön paikka ja voisi olla todellisena esimerkkinä maailmalle ja tuoda Suomeen vaihteeksi tasa-arvon nimissä, niitä aitoja oikeita pakolais-, turvapaikanhakijanaisia, mutta ei mitään Isiksen tukija terroristeja.
Vai eikö EU:n ja Suomen vaatima tasa-arvo kuulukaan kaikille?
Jos virheistä viisastuu, niin minun pitäisi olla maailman viisain ihminen...

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 950
  • Liked: 78727
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2306 : 22.07.2019, 13:58:38 »
Ilta-Sanomat: Kiista turvapaikan­hakijoiden sijoittamisesta repii EU:ta – näin patti­tilannetta on yritetty ratkaista 22.7.2019

Lainaus
EUROOPAN UNIONISSA kiistellään yhä siitä, miten unionin turvapaikkapolitiikkaa pitäisi uudistaa. Viimeksi tilanteeseen haettiin ratkaisua Helsingissä pidetyssä epävirallisessa ministerikokouksessa.

Kiistakapulana on erityisesti taakanjako: Italia ja Malta kokevat kantavansa suhteettoman ison taakan Eurooppaan saapuvista siirtolaisista ja Itä-Euroopan maista moni ei haluaisi heitä juuri ollenkaan.

– Nykytilanne alkoi muodostua jo vuonna 2015, kun suuret massat lähtivät saapuivat Eurooppaan. Dublin-asetuksen mukaisesti turvapaikanhakijat olisi pitänyt käsitellä ensimmäisessä EU-maassa, jonne he saapuvat. Etelä-Euroopan maihin kohdistui kuitenkin niin suuri paine, ettei se ollut hallinnollisesti mahdollista, Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen kuvailee.

Roskaa. Kreikka jatkoi vuonna 2015 samaa rekisteröintejä välttelevää ja tulijat eteenpäin ohjaavaa politiikkaa kuin aina ennenkin. Samoin Italia ja Espanja olivat jo aiemminkin vältelleet rekisteröintejä.

Tämä on ollut yleistä tietoa, mutta EU:ta ei ole kiinnostanut. Selityksellä ei ole siksikään arvoa, että Etelä-Euroopan maat eivät hakeneet poikkeusta yhteisten sopimusten noudattamiseen. Jälkikäteen Dublin-vastuita puidessa eurooppalaisen tuomioistuimen mukaan sellaiseen ei olisi ollut perusteitakaan.

Lainaus
Tällä hetkellä Dublin-menettely on yhä voimassa, joskin EU-maat ovat yhtä mieltä siitä, että asetusta on muutettava, jotta eteläisen Euroopan maihin kohdistuva paine helpottaisi.

Kun avustusjärjestöjen laivat pelastavat siirtolaisia Välimerestä, Euroopan komissio ottaa eri jäsenmaihin yhteyttä ja tiedustelee, minne turvapaikanhakijat voidaan sijoittaa. Järjestelyä ei nähdä kuitenkaan kestävänä, sillä siirtolaisten sijoittaminen joudutaan aina ratkaisemaan tapauskohtaisesti.

Ensinnäkin paine ei helpota Dublin-asetus purkamalla. Nykyinen asetus päinvastoin suojelee koko Eurooppaa. Tulijamäärät romahtaisivat yleisesti, mikäli tulijoita ei enää päästettäisi jatkamaan matkaa syvemmälle Eurooppaan, sillä Kreikka tai Italia eivät ole tulijoiden kohdemaita.

Toiseksi, aiemmasta poiketen nykyiset tulijat ovat leimallisesti afrikkalaisia elintasopakolaisia, joista vain harva on oikeutettu turvapaikkaan. Silti tänne vastaanotetut myös jäävät tänne, laittomiksi siirtolaisiksi jos ei muuten, koska palautukset eivät toimi.

Lainaus
Euroopan unionilla on myös vuonna 2016 tehty sopimus Turkin kanssa, jonka myötä Turkki on lupautunut ottamaan vastaan Kreikasta käännytettyjä turvapaikanhakijoita. EU lupautui vastineeksi muun muassa ottamaan syyrialaispakolaisia Turkista ja antamaan Turkille taloudellista apua.

Käännytykset Kreikasta eivät ole toimineet enää pitkään aikaan. Käännytettyjä on ollut kolmen vuoden aikana vain puolisentoista tuhatta.

Lainaus
Tiilikainen muistuttaa, että paljon on saatu tehtyä vuoden 2015 jälkeen.

– Esimerkiksi rajaturvallisuuden osalta on päästy paljon eteenpäin yhteisten rajajoukkojen ja yhtenäisen rajavalvonnan muodossa. EU pyrkii nyt myös tukeman lähtömaita ja kauttakulkumaita, jotta samanlaista muuttoliikettä kuin vuonna 2015 ei syntyisi.

Yhteisistä rajajoukoista tai usein mainitusta "rajavalvonnan tiukentamisesta" ei ole apua itse ongelman kannalta, sillä EU-joukkojen tehtävänä ei ole pitää laittomat siirtolaiset ja perusteettomat turvapaikanhakijat EU-alueen ulkopuolella.

Lainaus
EU:n viisi vaihtoehtoa

1. Käsittelykeskusten perustaminen

Euroopan unionissa sovittiin vuosi sitten, että EU-maihin ja unionin ulkopuolelle perustettaisiin käsittelykeskuksia, joista voisi hakea turvapaikkaa. Näin ihmisten ei tarvitsisi tehdä vaarallista matkaa Eurooppaan. Jos henkilö olisi oikeutettu turvapaikkaan, hänet siirrettäisiin siihen EU-maahan, joka tarjoutuisi ottamaan hänet vastaan.

– Toistaiseksi ei ole kuitenkaan löytynyt kolmansia maita, jotka olisivat halunneet ottaa käsittelykeskuksen alueelleen, Tiilikainen sanoo.

Tässä on lukuisia ongelmia eikä varsinaisia hyötyjä.

Ihmisten kokoaminen EU:n leireille olisi päällekkäistä UNHCR:n toiminnan kanssa. Halukkaat EU-maat voivat ottaa kiintiöpakolaisia suoraan UNHCR:n leireiltä.

Kaikilla EU-mailla on eri kriteerit turvapaikan ja oleskeluluvan myöntämiseen.

Suurin osa Eurooppaan pyrkivistä ei täytä turvapaikkakriteerejä, mutta järjestelmä houkuttelisi entistä enemmän ihmisiä liikkeelle, joten Välimeren ihmissalakuljetus jatkuisi aiempaa pahempana ja vaarallisempana.

Turvapaikkakriteerit täyttäviä (esim. kaikki syyrialaiset) olisi joka tapauksessa enemmän kuin jäsenmaat suostuisivat vastaanottamaan.

Jos hakemusten yksilöllinen käsittely kestäisi vaikka puoli vuotta, tarvittaisiin kymmeniä tuhansia hakemusten käsittelijöitä ja resurssit jopa miljoonien ihmisten majoittamiseen.

Lainaus
2. Jäsenmaat pakotetaan ottamaan vastaan turvapaikanhakijoita

Vuoden 2015 pakolaiskriisin jälkimainingeissa on väläytelty myös ajatusta, että EU:ssa sovittaisiin pysyvästä taakanjaosta, joka velvoittaisi myös esimerkiksi nihkeästi siirtolaisiin suhtautuvat itäisen Euroopan maat, kuten Puolan ja Unkarin, ottamaan vastaan tietyn määrän siirtolaisia, kun yhteen maahan saapuu äkillisesti paljon turvapaikanhakijoita. Ehdotusta ovat vastustaneet paitsi itäisen Euroopan maat myös esimerkiksi Suomi. Kriitikoiden pelkona on, että järjestelmä kannustaisi yhä enemmän ihmisiä tulemaan Eurooppaan.

Mikä tahansa jakojärjestelmä eli lennätykset ulkorajoilta jäsenmaihin houkuttelisi Eurooppaan enemmän ihmisiä. Se ei ole pelko vaan fakta. Jo pelkkä tieto jakojärjestelmästä houkuttelisi niin paljon uusia ihmisiä liikkeelle, että se laukaisisi jakomekanismin. Järjestelmä ei siis torjuisi uutta vuoden 2015 kriisiä vaan loisi sellaisen.

Toisin kuin tuossa väitetään, Suomi ei vastusta tai edes vain kannata vaan vaatii kaikille jäsenmaille pakollisia turvapaikanhakijasiirtoja. Näin ainakin Sipilän hallituksen aikana, eikä Rinteen hallitus varmaankaan ole tässä asiassa sen fiksumpi.

Lainaus
3. Väliaikainen mekanismi

Saksa ja Ranska ovat ajaneet väliaikaista mekanismia, jonka avulla Välimereltä pelastettavat siirtolaiset jaettaisiin Euroopan unionin jäsenmaiden kesken.

Tarkkoja tietoja ehdotetusta järjestelmästä ei ole kerrottu julkisuuteen. Sen on sanottu pohjautuvan vapaaehtoisuuteen, mutta edellyttävän, että Italia ja Malta avaavat satamansa avustuslaivoille. Saksan sisäministeri Horst Seehofer kertoi Die Zeit -lehdelle ennen Helsingissä pidettyä kokousta, että niin sanottuja vastaanottopisteitä voisi olla myös muualla kuin Euroopan satamissa.

Ehdotus ei kuitenkaan ole saanut enemmistön tukea. Esimerkiksi Italian mukaan maa joutuisi mekanismista huolimatta kantamaan suurimman taakan turvapaikanhakijoiden vastaanottamisessa.

Tiilikainen pitää todennäköisimpänä sitä, että jonkinlaisesta väliaikaisesta ratkaisusta päästään lopulta yhteisymmärrykseen. Varmuutta ei ole kuitenkaan siitä, minkälainen ratkaisu lopulta saadaan.

Väliaikainen järjestely on ajatuksena aivan yhtä tuhoon tuomittu kuin pysyväkin, eikä ratkaisisi ongelmia vaan loisi ja pahentaisi niitä.

Lainaus
4. Rajat kiinni

Oikeistopopulistiset puolueet ovat vaatineet, että turvapaikanhakijoita pitäisi estää pääsemästä Eurooppaan ylipäätään. Esimerkiksi Italian sisäministeri ja varapääministeri Matteo Salvini on pyrkinyt tähän kieltämällä siirtolaisia pelastavia avustuslaivoja tulemasta Italian satamiin. Kiellon rikkomisesta voi seurata jopa 50 000 euron sakko ja aluksen takavarikointi.

Salvini on perustellut ratkaisua sillä, että siirtolaisten pelastaminen Välimereltä tukee ihmiskauppaa.

– Salvinin jyrkän politiikan takia syntyi outo tilanne, jossa siirtolaisia pelastaneet laivat seilaavat Välimerellä, kun Italia ei päästä niitä sen satamiin. Nyt joudutaan ensin neuvottelemaan, minne laivat voivat mennä ja sitten, mikä maa voi ottaa siirtolaiset vastaan, Tiilikainen toteaa.

Ainoa kestävä ratkaisu on lopettaa turvapaikanhakijoiden vastaanotto ja auttaa apua tarvitsevia muualla kuten UNHCR:n leireillä. Matka Eurooppaan maksaa niin paljon, että käytännössä kaikilla ulkorajoille tulevilla olisi ollut pitkän matkansa aikana mahdollisuus jäädä turvallisesti muualle. Muualla auttaminen on oikeudenmukaisempaa ja paria kertaluokkaa kustannustehokkaampaa.

Laivojen seilaaminen Välimerellä on niiden kapteenien valinta, kun mikään muu kuin Italia ei ole kelvannut heille määränpääksi.

Lainaus
5. Dublin-asetusta muutetaan

Kiistellyn Dublin-asetuksen uudistaminen tarjoaisi pysyvän ratkaisun siihen, miten turvapaikkahakemukset Euroopan unionissa käsitellään. Uudistuksen tarkoituksena on, etteivät Etelä-Euroopan maat, jonne siirtolaiset usein ensimmäiseksi saapuvat, joudu suhteettoman taakan alle.

Käytännössä unionin jäsenmaiden olisi sovittava siitä, ketkä Eurooppaan pääsevät, ketkä saavat jäädä ja, miten ja minne kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet palautetaan.

– Jäsenmailla on kuitenkin erilaiset perinteet ja historia. On maita kuten Ruotsi, jotka ovat perinteisesti ottaneet paljon turvapaikanhakijoita ja, jonne on kohdistunut pitkään maahanmuuttoa. Sitten on maita kuten Suomi ja esimerkiksi Baltian maat, joissa maahanmuutto on uudempi ilmiö, Tiilikainen kuvailee päätöksenteon haasteita.

Nykyinen Dublin-sopimus toimisi sekä kokonaisuuden että kaikkien jäsenmaiden kannalta paremmin kuin tulijoiden jakaminen, jos sopimuksesta vain pidettäisiin tiukasti kiinni.

Artikkelissa ei sitä mainita, mutta EU:n käsittelykeskukset, Dublin-sopimuksen purkaminen ja suunnitellut taakanjakomekanismit tähtäävät kaikki EU:n yhteiseen turvapaikkapolitiikkaan ja EU:n hallinnoimaan turvapaikkajärjestelmään, jossa jäsenmaiden omat politiikat ja päätösvalta on eliminoitu. Tämä olisi myös sisäpoliittisesti valtava mullistus (ei enää nykyisenlaista mahdollisuutta vaikuttaa kansalliseen turvapaikkapolitiikkaan) ja pitkä loikka kohti Tiilikaisen janoamaa liittovaltiota.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Skeptikko

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 12 233
  • Liked: 16781
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2307 : 22.07.2019, 23:35:06 »
Pahasti kuulostaa siltä, että tämä älytön suunnitelma taakanjaosta ja ilmeisesti tulemisen muukin helpottaminen etenee:

EU countries agree to new migrant influx mechanism - Macron - Reuters
https://uk.reuters.com/article/uk-europe-migrants-france/eu-countries-agree-to-new-migrant-influx-mechanism-macron-idUKKCN1UH211?rpc=401&

Lainaus
PARIS (Reuters) - Fourteen member countries of the European Union have agreed to a new “solidarity mechanism” proposed by Germany and France to allocate migrants across the bloc, French President Emmanuel Macron said on Monday.
...
“The conclusion of this morning’s meeting is that, in principle, 14 member states, at this stage, have expressed their agreement with the Franco-German document,” Macron told journalists.

Macron did not spell out specifics but said the new initiative would be “quick” and “automatic”.

A source close to the French presidency told Reuters that in addition to France and Germany, Finland, Luxemburg, Portugal, Lithuania, Croatia and Ireland had also signalled a clear intention to move forward with a new system.

Italy’s Interior minister Matteo Salvini, whose country is at the forefront of the migrant influx in Europe, did not take part in the meeting, however.

In a letter to his French counterpart Christophe Castaner, Salvini warned of the effect of decisions “solely taken in Paris and Berlin.”
...
Macron also said France had asked the Libyan government to ensure migrants would no longer be placed in custody in the country and that appropriate measures would be taken to ensure their safety.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

ÄmTeeAa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 064
  • Liked: 5309
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2308 : 23.07.2019, 00:20:04 »
Britit taitavat olla oikeassa: EU:sta on päästävä eroon, kaikki muut korjaustoimenpiteet edellyttävät sitä. Jos 70-80 % lainsäädännöstä tulee jo nyt EU:n kautta, ainoa päätelmä mikä tässä voidaan vetää, on että EU on alueen kehittymisen suurin este.

Pikanttina huomiona: Liettuan on helppo suostua tuohon, koska siellä ei paljoa laittomia siirtolaisia näy. Onneksi Virossa ja Latviassa sanotaan jo suoraan, että pitäkääpä tunkkinne. Siellä on sopivasti kokemusta väestön pakkosiirrosta, kuten muissakin Itä-Euroopan maissa.

Macronin ja Merkelin touhut satavat populistien laariin, mutta tapahtuvatko EU maiden populistinousut riittävän nopeasti? Jos väen vängällä tuosta haluaa kaivella hyviä puolia, niin 50 % EU:n jäsenistä ei lähtenyt tuohon. Valitettavasti tämän maan on näemmä ruoskittava vielä itseään lisää, äänestyksillä on nimittäin seurauksensa. Omalta osaltani tulee kyllä mieleen kysymys, että kauanko näitä edesvastuuttomia huithapeleita pitää vielä kestää? Onko Suomen taas pakko kulkea Saksan talutushihnassa vääjäämättömään loppuun asti? Eikö edes Ruotsin jatkuvasti heikkenevä yleinen tilanne herättele yhtään mitään itsesuojeluvaiston suuntaista Brysselin politiikoilta?

Tajuan nyt liiankin hyvin miksi USA:an oli niin paljon muuttoliikettä aikanaan, ja miksi USA:n yleinen asenneilmapiiri on erilainen Euroopasta. Ne ihmiset, jotka halusivat tehdä tarpeelliset muutokset eivät saaneet niitä Briteissä tehtyä monarkian ja aristokratian estäessä ne. Vaihtoehdoksi jäi alottaa uusi elämä USA:ssa terveemmillä yhteiskuntarakenteilla. USA:n perustuslain kirjoittaneet ihmiset olivat todella hyviä ihmistuntijoita, ja tekivät perustuslain sellaiseksi, että vastaavaa ei USA:ssa voisi tapahtua. Tällainen muutosvoima on tuon muuttoliikkeen jälkeen ollut Euroopassa paljon heikompi.

PS:n tiedotusstrategiaan voisi laittaa: EU:n tekemät Suomea koskevat huonot päätökset on jatkossa esitettävä rehellisesti EU-jäsenyydestä seuranneina. EU:n puskemat säännökset ja direktiivit ovat esiteltävä sellaisenaan kansalaisille.

writer

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 257
  • Liked: 12046
Vs: EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???
« Vastaus #2309 : 23.07.2019, 00:46:19 »
Pahasti kuulostaa siltä, että tämä älytön suunnitelma taakanjaosta ja ilmeisesti tulemisen muukin helpottaminen etenee:

EU countries agree to new migrant influx mechanism - Macron - Reuters
https://uk.reuters.com/article/uk-europe-migrants-france/eu-countries-agree-to-new-migrant-influx-mechanism-macron-idUKKCN1UH211?rpc=401&

Lainaus
PARIS (Reuters) - Fourteen member countries of the European Union have agreed to a new “solidarity mechanism” proposed by Germany and France to allocate migrants across the bloc, French President Emmanuel Macron said on Monday.
...
“The conclusion of this morning’s meeting is that, in principle, 14 member states, at this stage, have expressed their agreement with the Franco-German document,” Macron told journalists.

Macron did not spell out specifics but said the new initiative would be “quick” and “automatic”.

A source close to the French presidency told Reuters that in addition to France and Germany, Finland, Luxemburg, Portugal, Lithuania, Croatia and Ireland had also signalled a clear intention to move forward with a new system.

Italy’s Interior minister Matteo Salvini, whose country is at the forefront of the migrant influx in Europe, did not take part in the meeting, however.

In a letter to his French counterpart Christophe Castaner, Salvini warned of the effect of decisions “solely taken in Paris and Berlin.”
...
Macron also said France had asked the Libyan government to ensure migrants would no longer be placed in custody in the country and that appropriate measures would be taken to ensure their safety.


Jos Libya EI enää laita pelastettuja keskuksiin niin se tarkoittaa että yrittävät uutta ylitystä mahdollisimman nopeasti tai joutuvat yrittäessään salakuljettajien vangeiksi ja sitten kidutetaan ja kiristetään lisää rahaa sukulaisilta.

Ainoa järkevä toimintamalli oli lennättää Libyaan pelastetut heti kotimaihinsa tai YK:n pakolaisleireille muualla Afrikassa (nämä pitäisivät olla ainoat vaihtoehdot jotka pelastetuille annetaan).

Lisäksi kaikki pitäisi pelastaa Välimereltä joko Libyaan tai Tunisiaan tai Marokkoon (niin kansalaisjärjestöjen laivat kuin kaupalliset laivat kuin EU:n laivat) ja lennätys kotimaihinsa tai YK:n pakolaisleireille Afrikassa.


Kaikki Turkin kautta tulevat pitäisi palauttaa sekä mereltä pelastettaessa että Kreikkaan päästessään takaisin Turkkiin.


Tuo 14 maata on ilmeisesti propagandaa jolla yritetään saada epäröivät liittymään tuohon hölmöläisten klubiin.

Aiemmin listattujen 5 hölmöläisen (Saksa, Suomi, Ranska, Luxemburg, Portugali) lisäksi tuli siis 3 uutta (Liettua, Kroatia, Irlanti) eli yhteensä 8 maata.

Kroatia on yllätys koska Kroatia voisi ottaa tuhansia matuja ihan omalla rajallaan sen sijaan että kroatialaiset käännyttävät takaisin Serbiaan tai Bosnia-Hertzegovinaan.

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.