Äänestys

Saako sinut ympärileikata sinulta lupaa kysymättä?

Kyllä
Ei

Kirjoittaja Aihe: Suurempi, laajempi ja leikkaamaton ympärileikkausketju!  (Luettu 215153 kertaa)

Alfresco

• Vieras
Vs: Ympärileikkausketju!
« Vastaus #60 : 21.09.2011, 21:56:36 »
Tuli vain mieleen Penn & Teller -jakso missä ympärileikkausta käsiteltiin ja näytettiin mm. kuinka "esinahka" saatiin takaisin tarpeeksi kauan painoilla venyttelemällä. Ihan vain mainitakseni.

Esinahka ei tule takaisin. Näitä venytyshoitoja (foreskin restoration) on mahdollista tehdä mutta hermokudos, jota alkuperäisessä esinahassa oli on gone forewer. Venytyshoidossa oikeastaan vain venytetään peniksen varren ihoa niin, että se alkaa peittämään peniksen pään. Jokainen esinahallinen mies tietää ettei peniksen varressa ole lainkaan samaa tuntoherkkyyttä kun esinahassa. Kyse on siis puhtaasti kosmeettinen toimenpide, joka ei palauta sitä seksuaalista tuntoa mitä ehjällä peniksellä olisi.

Lainaus
Olen myös poikien ei-lääketieteellistä ympärileikkausta vastaan, mutta en koe sitä niin tärkeäksi asiaksi että sabotoisin tyttöjen silpomisen tuomitsemista niputtamalla nämä kaksi julmaa tapaa yhteen.

Johdonmukaisuuden nimissä joko pitäisi sallia tai kieltää molemmat. Pidän jokseenkin kaksinaamaisena sitä että kaikki, myös lievät tyttöjen ympärileikkausket kielletään kategorisesti samalla kun poijilla ei ole väliä. Tyttöjen lievät leikkaukset eivät ole sen tuhoisimpia tai haitallisempia kun esinahan poistaminen. Tässä asiassa ei vaan voi olla kaksi standardia missä jotkut lapset eivät nauti koskemattomuudesta.

Lainaus
Toisin kuin tyttöjen silpomisen kohdalla, argumentit poikien ympärileikkausta vastaan ovat lähinnä sen kannattajien syiden arvostelua.

Ei pidä paikkansa. Minusta ei ole väliä mitä etnisyyttä tai uskontoa ympärileikkauttajat edustavat. Se on yhtä tuomittavaa kaikissa tapauksissa.

Lainaus
Siinä missä tyttöjen ympärileikkaajat ovat vanhakantaisemmista yhteiskunnista, poikien ympärileikkaajia onkin "edistykselliset" Yhdysvallat täynnänsä.

Sillä ei ole mitään väliä mitä muut tekevät. Suomen osalta me suomalaiset voimme päättää asiasta. USA tehköön omat pääöksensä vaikka itse toivosin heidänkin lapsilleen koskemattomuuden.

USA:ssa on muuten meneillään vahva antileikkaus liikehdintä. Yhä useampi vanhempi valitsee leikkaamattoman linjan. Leikkausmäärät ovat sen takia tasaisessa laskussa: http://www.cirp.org/library/statistics/USA/

Emo

• Jäsen^^^
  • Liked: 52050
« Vastaus #61 : 21.09.2011, 21:57:21 »
Vähättelemättä kummankaan sukupuolen silvonnassa kohtaamia kipuja totean tylysti.
Tahtoisin elää Suomessa jossa yhtäkään lasta ei silvota muutoin kuin lääketieteellisistä syistä.

Hieno homma. Eli ei silvota sosiaalisin syin, ainoastaan lääketieteellisin.

Ihana nähdä, että täällä Hommaforumilla ei pidetä pelkästään esinahkaa pyhänä, vaan teille on pyhää myös elämä, kuten on puheenjohtaja Timo Soinillekin!! Itsekin olen tässä kysymyksessä Soinin linjoilla, ei silvota elämää! Elämä on pyhää!

Vedettiinkö tähän nyt kuitenkin abortti mukaan? Siitä ei muuten saa keskustella

Ei vedetty, puhuttiin vain lasten silpomisesta pelkästään lääketieteellisin syin. Anteeksi jos syntyi väärinkäsitys.

Kokoliha

• Vieras
« Vastaus #62 : 21.09.2011, 22:02:50 »
Mitä tulee relativistimädättäjiin sekä kehnoon arkistointiini, harmittaa vietävästi, etten säilyttänyt yhden suvistahon tyttöjen silpomista puoltanutta esitystä. Siitä on vain pari vuotta aikaa, kun taas jotkin 90-luvut relativismioksennukset tästä aiheesta (esim. Kristiina Markkanen 1996) voidaan kuitata 90-luvun ymmärtämättömyydellä. Farrow ei kuitenkaan ole oikeassa, näitä plöräyksiä on tullut suvispuolelta silloin tällöin, joista yhden muistan aivan kirkkaasti, mutten valitettavasti löydä enää netistä.

Itse löysin tuon Väestöliiton artikkelin Googlella oikeastaan vahingossa, kun etsin erästä omaa kirjoitustani aiheesta :) Aiemmin linkittämäni Homman keskustelu Ihmisoikeusliiton !!! Kristiina Kouroksen käsittämättömään pulautukseen, on myös kohtalaisen tuore.

Itseni kohdalla kyse on siis siitä, että tyttöjen ympärileikkaukset ovat jotain niin käsittämättömän kuvottavaa, että koen poikien ymp.leikkauksista puhumisen samana päivänäkään vähättelyksi.

Puhutko nyt faraon -tyypistä, vaiko sunna/FGM 1 -tyypin (ja sitä lievemmistä) silpomisista? Toivottavasti tarkoitat vain faraon -tyyppiä.

En erikoisemmin arvosta noista lievemmistä muodoista jauhamista, ellei ole esittää lukuja, kuinka hirmuisen paljon vähemmän tuota faraonista tehdään.

Kuten tuosta Väestöliitonkin artikkelissa lukee, Egyptissä silvotaan 78 - 97 prosenttia tytöistä, ja erään toisen artikkelin mukaan (kaivan linkin jos enää jaksan, alkaa suoraan sanoen väsyttää) näistä silpomisista 90% on sunna/FGM 1 -tyyppiä tai sitä lievempiä.

Ja kuten aiemmin mainitsin, suuntaushan on noista faraoneista sunna -tyyppiin myös somalien keskuudessa; sanoihan se profeettakin, että leikatkaa vain vähän ...

Mielestäni tämä ei ole jauhamista

Kokoliha

• Vieras
« Vastaus #63 : 21.09.2011, 22:09:59 »
On tosiaan eroa sillä, leikataanko irti koko käsi olkanivelestä asti vaiko vain pikkurilli.

Miten tämä liittyy poikalasten ympärileikkauksiin verrattuna tyttölasten sunna/FGM 1 -tyypin leikkauksiin?

Farrow

• Jäsen^^^
  • Liked: 75
« Vastaus #64 : 21.09.2011, 22:16:13 »
Tähän väliin laitan hallussani olevasta mokutusmateriaalista (;D) pari lainausta tyttöjen ympärileikkausta koskevasta kappaleesta. Kyseessä on opus nimeltä "Kuuntele minua! - Nuorten naisten elämää monien kulttuurien Suomessa". Faktatiedot siellä toki on, sekä ohjeistusta mistä saa apua ja tukea jne. sekä "tunne oikeutesi" yms. asiat tietenkin.

Laitan tähän nyt vain muutaman kohdan, kahden Suomessa asuvan tytön henkilökohtaisista kokemuksista:

"Olin hyvin nuori kun minut ympärileikattiin. Itse en muista tapahtumasta paljon, mutta mummoni on kertonut siitä. Hän on kertonut, että kaikki perheen tytöt on leikattu. En yleensä ajattele ympärileikkaustani, koska minulle tämä on normaalia. En voi vertailla siihen, millaista olisi olla ympärileikkaamaton. Luulen että on olemassa kahta leikkausta ja luulen että minulla on se pienempi, mutta en ole varma. Minua nolostuttaa puhua koko aiheesta."
---Nuori nainen, 16-vuotias

"En edes muista omaa ympärileikkaustani. Se tehtiin kotimaassani kun olin todella pieni, ehkä neljävuotiaana. En muista kipuja, joten itse leikkauksesta ei ole jäänyt pahoja muistoja. Sain ensimmäiset kuukautiset Suomessa ja silloin alkoivat kivut. Tavallisten kuukautiskipujen lisäksi minua sattui muun muassa kylkiin eikä veri tullut niin hyvin ulos. Mennessäni naimisiin aloin ajatella avausleikkausta. Puhuin siitä äitini kanssa ja hän sanoi että leikkaus olisi hyvä asia. Eihän kukaan nyt halua tyttärelleen mitään kipuja. Miehenikin kannusti minuta menemään leikkaukseen. Ensimmäinen yhdyntä sattui ihan hirveästi. Muutenkin eka kerta sattuu ja jos on ympärileikattu se voi sattua vielä enemmän. Pelkäsin seuraavaa kertaa ja halusin että minut avataan heti. Pääsin avausleikkaukseen nopeasti. Nyt voin paremmin eivätkä kuukautisetkaan satu."
---Nuori nainen, 18-vuotias

“To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting.” - e.e.cummings

Emo

• Jäsen^^^
« Vastaus #65 : 21.09.2011, 22:17:02 »
...

Kuinka moni ympärileikkausten sallivista kannattaisi niitä jos ne myös tehtäisiin pakolla ja vanhempien toiveesta puhuvalle 3-17 vuotiaalle alaikäisille? Tuskin kukaan. Miksi on silloin OK silpoa puolustuskyvytöntä vauvaa muttei vanhempia lapsia? Missä vaiheessa lapsesta tulee ihminen, jolla on oikeus koskemattomuuteen? Mikä on se ikä?

...

Käsittääkseni tyttöjen ympärileikkaukset tehdään aina vähän isommalle, jo puhuvalle lapselle eikä koskaan pienelle vauvalle.

Ja tuo ikäkysymys on älyttömän hyvä, mielelläni keskustelisin enemmänkin kanssanne siitä missä vaiheessa lapsesta tulee ihminen tai edes lapsi, mutta kun en kuulemma saa. Niin ei sitten.  :-X

Nissemand

• Jäsen^^^
  • Liked: 304
« Vastaus #66 : 21.09.2011, 22:25:46 »
^ Aihe kuuluu myös minun kestosuosikkeihin, mutta ilmeisesti aikoinaan modeilla paloi käpy asian käsittelyyn :)
Loppujen lopuksi on aivan sama mätetäänkö housuihin peetä lapiolla vai lusikalla. "Die Hosen voll" tulee olemaan kummassakin tapauksessa lopputulos.
-akez

Emo

• Jäsen^^^
« Vastaus #67 : 21.09.2011, 22:27:16 »
Väitänkö, että nainen ei voi harrastaa tiettyjen ympärileikkausmuotojen jälkeen seksiä? Kyllä väitän ja se on sitäpaitsi tottakin! Emätintä ei poisteta, se voi olla muutoin arpikudoksen vuoksi ummessa.

Ja kuten jo sanoin niin minun puolestani ihmiskunnan esinahat saavat pysyä koskemattomina, mutta naisilla jälkitilat ovat yleisesti pahempia kuin miehillä.

Voihan miehen penikseenkin tulla erektiohäiriöitä ympärileikkauksen jälkeen ja tyttöjen ympärileikkauksen funktio ei ole estää yhdyntää, joten jos se estyy, niin se on samanlainen toivomaton seuraus.

On se masentavaa nähdä ylpeä nainen joka vähättelee miehen sukuelinten koskemattomuuden suojaa. Pesunkestävä seksisti, jonka argumentit ovat tarkoitettu kertakäyttökamaksi ja kun ne kumotaan, niin keskustelu aiheesta jätetään ja siirrytään henkilöön kohdistuviin halvennuksiin.

Miten niin vähättelen miehen sukuelimen koskemattomuuden suojaa? Minähän olen eräässä toisessakin ketjussa jo ehtinyt sanoa, että KAIKKI lasten silpomiset pitää kieltää ja seuranta neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa ja kunnon sanktiot maasta karkoituksiin asti ihmispetomaisille vanhemmille jotka silpovat lapsiaan. Niin tyttöjä kuin poikiakin.

Mutta kun käytännössä tähän ei mennä ja kaikkia lakeja pyritään pikemminkin löysäämään muslimien vuoksi (eläinsuojelulaki - rituaaliteurastukset ja varmasti kohta avioliittolakikin - moniavioisuus ja lapsimorsiamet), niin MIELESTÄNI ON TÄRKEÄÄ EDES PITÄÄ HUOLI SIITÄ ETTÄ TYTTÖJEN SILPOMISET OVAT KRIMINALISOITUJA. Ja syy on se, että tytöillä jälki on pahempaa kuin pojilla.

Pojilla ei ikinä ympärileikkaus ole totaalinen ulkoisten sukuelinten poisto, mutta tytöllä se voi olla. Olen nähnyt sellaisia. Joten, eiköhän jätetä paskanjauhanta tähän. Enkö minä perustellut mielipiteeni ihan ok ja vaikka mielipiteeni olisi perseestä niin kai minulla on oikeus siihen? Kiitos.

Emo

• Jäsen^^^
« Vastaus #68 : 21.09.2011, 22:29:04 »
On tosiaan eroa sillä, leikataanko irti koko käsi olkanivelestä asti vaiko vain pikkurilli.

Miten tämä liittyy poikalasten ympärileikkauksiin verrattuna tyttölasten sunna/FGM 1 -tyypin leikkauksiin?

Kuka sanoi että minä noin niitä rinnastinkaan? Et vissiin voi kuvitellakaan mitä tarkoitin?

AstaTTT

• Jäsen^^^
  • Liked: 1775
    • Rakkaudesta Suomeen
« Vastaus #69 : 21.09.2011, 22:31:49 »
Ok. Sille me emme voi mitään, mitä Suomen rajojen ulkopuolella tapahtuu, paitsi toimimalla mukana liikkeissä, jotka pyrkivät muuttamaan asioita rajojemme ulkopuolella.

Minusta Suomeen ei kuulu sukuelimien silpominen, koska se ei ole suomalainen tapa ja se kajoaa ihmisen ruumiiseen iässä, jolloin hänellä ei ole kykyä tehdä omaa päätöstä asiasta. Ympärileikkaus sallittakoon yli 18-vuotiaille, jos he sellaista haluavat, omilla kustannuksillaan, mutta ei alaikäisille.

Sama koskee mielestäni muutakin silpomista: korvakoruja (kyllä, reikiä voi odottaa 18-vuotiaaksi, klipsejäkin löytyy), tatuointeja ja lävistyksiä.

Noni

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 2
« Vastaus #70 : 21.09.2011, 22:32:22 »
Lainaus
Pojilla ei ikinä ympärileikkaus ole totaalinen ulkoisten sukuelinten poisto, mutta tytöllä se voi olla.

Vasta usassa (muistaakseni) ympärileikkauksessa poistettiin vahingossa vauvan koko penis, joten se voi olla myös pojilla totaalinen ulkoisten sukuelinten poisto.

Ja joo, tiedän ettei tahallaan, mutta sanamuodot ei ikinä, ja voi olla tuossa yhteydessä ei pidä paikkaansa.

edit, ai niin, ja muistui mieleen toinenkin tapaus-

Lainaus
David Reimer was a Canadian man who was born as a healthy male, but was sexually reassigned and raised as female after his penis was accidentally destroyed during circumcision.... Eventually he committed suicide, due to suffering years of severe depression
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer
« Viimeksi muokattu: 21.09.2011, 22:39:41 kirjoittanut Noni »
Kyy imetti, käärme syötti

Farrow

• Jäsen^^^
« Vastaus #71 : 21.09.2011, 22:34:26 »
Emo, oletko hoitoalalla, vai missä oot nähnyt noita ympärileikattuja naisia? :)

Itelläni tekee pahaa jo lukea niistä, siis niitä varsin yksityiskohtaisia selostuksia, oikeasti tulee fyysisesti todella paha olo.

Luulen että on melko luonnollista että naiset kokevat voimakkaammin tyttöjen ympärileikkauksen ja puolustavat hanakammin niiden ehkäisyä kuin poikien vastaavia. On vaikeampi samaistua mieheen, tai kuvitella miltä tuntuisi olla ympärileikattu mies.

Vaikka tottakai on selviö, että kumpaakaan sukupuolta ei tulisi silpoa.
“To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting.” - e.e.cummings

Emo

• Jäsen^^^
« Vastaus #72 : 21.09.2011, 22:37:32 »
Lainaus
Pojilla ei ikinä ympärileikkaus ole totaalinen ulkoisten sukuelinten poisto, mutta tytöllä se voi olla.

Vasta usassa (muistaakseni) ympärileikkauksessa poistettiin vahingossa vauvan koko penis, joten se voi olla myös pojilla totaalinen ulkoisten sukuelinten poisto.

Ja joo, tiedän ettei tahallaan, mutta sanamuodot ei ikinä, ja voi olla tuossa yhteydessä ei pidä paikkaansa.

Vahingossa? No jo oli tumpelo päästetty veitsenkahvaan kiinni.

Tiedät kuitenkin että tytöillä tuota ulkoisten sukuelinten poistoa tehdään ihan tarkoituksellakin? Joten vähintä on että se pysyy tämän monikulttuurin keskelläkin kriminalisoituna.

kekkeruusi

• Jäsen^^^
  • Liked: 4169
« Vastaus #73 : 21.09.2011, 22:39:30 »
Tiedätkö monelle niistä maailman 15-20 miljoonasta vuosittain ympärileikatusta "miehestä" (siis päätäntävallattomasta lapsesta) tulee pysyviä toiminnallisia vaurioita erityisesti, kun valtaosa näistä leikkauksista tehdään kehitysmaiden hygieniaoloissa lääketieteen moniosaajien toimesta?

Siitä huolimatta itse tapaan ei ole järkevää puuttua. Täydellisessä maailmassa ei varmasti poikien ympärileikkauksia olisi, mutta siihen nyt tulee menemään pieni hetki, sen sijaan tyttöjen silpomiset on mahdollista estää. Katsotaan sitten kun ne on saatu nollaan.

Järjetön ja outo asenne sinulla, miksi poikalapsilla pitäisi olla vähäisemmät oikeudet kuin tytöillä? Kaikkien lasten koskemattomuuden pitää olla ehdoton.

kekkeruusi

• Jäsen^^^
« Vastaus #74 : 21.09.2011, 22:41:51 »

Yhdysvalloissa ympärileikataan yli puolet poikavauvoista, ja syynä on tavallisimmin perinteinen käytäntö eikä uskonnollinen syy. Aikaisemmin ympärileikkaus oli vieläkin yleisempää. Lähes kaikki ympärileikattavien vauvojen isät ovat myös aikoinaan kokeneet saman, joten perinne kulkee suvussa. Voisiko joku vastata, miksi ympärileikatut isät haluavat aiheuttaa lapselleen samat kärsimykset ja saman "elinikäisen toimintahäiriön" mistä itse ovat kärsineet ja kärsivät. Ovatko amerikkalaiset miehet sadisteja ja lapsenkiduttajia?

http://www.circumstitions.com/USA.html

Kommenttisi ei todista mistään mitään, varsinkin kun tyttöjen ympärileikkaukset kulkevat tapana eteenpäin sukupolvelta toiselle nimenomaan naisten ajamina. Äidit silvotuttavat tyttäriään, ihan yhtä järjetöntä on isiensä silvotuttaa poikiaan.

Emo

• Jäsen^^^
« Vastaus #75 : 21.09.2011, 22:43:17 »
Ok. Sille me emme voi mitään, mitä Suomen rajojen ulkopuolella tapahtuu, paitsi toimimalla mukana liikkeissä, jotka pyrkivät muuttamaan asioita rajojemme ulkopuolella.

Minusta Suomeen ei kuulu sukuelimien silpominen, koska se ei ole suomalainen tapa ja se kajoaa ihmisen ruumiiseen iässä, jolloin hänellä ei ole kykyä tehdä omaa päätöstä asiasta. Ympärileikkaus sallittakoon yli 18-vuotiaille, jos he sellaista haluavat, omilla kustannuksillaan, mutta ei alaikäisille.

Sama koskee mielestäni muutakin silpomista: korvakoruja (kyllä, reikiä voi odottaa 18-vuotiaaksi, klipsejäkin löytyy), tatuointeja ja lävistyksiä.

Kuten sanottu, tämä on minunkin ensisijainen tahtoni että Suomessa toimitaan justiinsa näin. Myös sanktioita peräänkuulutan jos silpomisia on tehty Suomessa asuttaessa tai viety lapset ulkomaille leikeltäviksi.

Ja nyt lopetan tästä aiheesta, kaikki tuli sanottua. Toivottavasti olen riittävän fiksu etten tähän aiheeseen enää Hommalla palaa mutta itseni tuntien tuskin olen.

AstaTTT

• Jäsen^^^
  • Liked: 1775
    • Rakkaudesta Suomeen
« Vastaus #76 : 21.09.2011, 22:48:27 »
Toivottavasti olen riittävän fiksu etten tähän aiheeseen enää Hommalla palaa mutta itseni tuntien tuskin olen.

Tuttu tunne.

On jäänyt toivottamatta tervetulleeksi joten sekin tässä: lämpimästi tervetuloa, Emo.   :)

Kokoliha

• Vieras
« Vastaus #77 : 21.09.2011, 22:48:55 »
Niin voi, mutta yhä vähenevässä määrin se on sitä, vaan sunna -tyyppi alkaa tulla jopa somalienkin ja sudanilaisten keskuudessa muotiin.  

Joten, eiköhän jätetä paskanjauhanta tähän.
Hyvä. Mielestäni ei kannatakaan jauhaa paskaa ja väheksyä poikien silpomista rinnastamalla se vain, ainoastaan ja pelkästään faraon -tyyppisiin leikkauksiin (FGM II -tyyppi ja sitä rankemmat). Vaikka se jonkun mielestä olisikin jostain ihmeen syystä jauhantaa, niin käsitteiden selvittämiseksi naisten silpomisten aste-erojen ymmärtäminen on nähdäkseni täysin oleellista, jotta asiasta kannattaa edes keskustella.

Laitetaan nyt sitten näin sadeillan ratoksi lisää linkkejä, joita kyllä löytää Googlella varsin helposti.

Ensinnäkin, Kirkko ja Kaupunki -lehden, tuon paskalehden ja ev.lut. kirkon virallisen päämädättäjän välityksellä, Ihmisoikeusliiton KokoNainen -projektin projektiasiantuntija, erikoissairaanhoitaja Saido Mohamed väittää vuonna 2007, että somalityttöjä ei enää silvota ollenkaan:
http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/uutiset-ja-ilmiot/6014/

Anteeksi vain, mutta en usko tuota pätkääkään.

Todellisuudessahan asia on näin (via Mikko Ellilän blogi)

Tai ehkä Saido ei tajua valehtelevansa; kyse on juuri siitä mistä aiemmin kirjoitin, että sunna -tyyppiä (tai sitä lievempiä) somalit eivät itse edes miellä ympärileikkaukseksi.

Tässä eräs keskustelu Tiede -lehdestä (Halla-ahokin luonnollisesti mainittu):
http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/naisten-sukupuolielinten-silpominen-alias-ymparileikkaus-t2458-90.html

Lainaus
Perinteisesti ympärileikkaajat ovat olleet naisia, mutta nykyisin myös miehiä toimii tyttöjen ympärileikkaajina. Esimerkiksi somalinaiset ovat maininneet muun muassa Mogadishussa toimineet Mustafaja Muhammed Soomaali -nimiset tunnetut miespuoliset hoitajat, jotka suorittivat tyttöjen ympärileikkauksia. Eräs nainen puolestaan totesi, että ympärileikkaajien keskuudessa vallitsee eräänlainen sukupuolittunut työnjako: ”Sudanissa miesleikkaajat tekevät vain sunna-leikkauksia. Jos vanhemmat haluavat faraonisen leikkauksen, he vievät tyttären naisleikkaajan luo.”

Valitettavasti yllä olevassa keskustelussa linkki useasti mainittuun Ihmiskoikeusliiton julkaisuun http://www.ihmisoikeusliitto.fi/projektit/kokonainen/Mulkin%20julkaisu.pdf ei toimi.

Jukka Wallin

• Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 1446
  • Si vis pacem, para bellum Suomidemokraatit
    • Jukka Wallin
« Vastaus #78 : 21.09.2011, 22:58:40 »
Tässä asiassa on tehty ratkaisu, joka käytännössä sallii poikien ympärileikkaukset mutta joka jyrkästikin kieltää tyttöjen sukupuolielinten silvonnan.

Yritin selvittää asiaan liittyvää lainsäädäntöä, mutta Finlexistä en saanut esiin hakusanoilla relevanttia tietoa.

Ilmeisesti Impivaaran aikoihin ympärileikkausta harrastivat Suomessa lähinnä juutalaiset ja tataarit, ja heillä oli taloudelliset mahdollisuudet käyttää toimenpiteiden yhteydessä päteviä yksityislääkäreitä.  Näin ongelma ei tullut esiin.  Komplikaatiotkin hoidettiin ilmeisesti kollegiaalisesti, joten hoitovirhekanteita ei nostettu.

Nyt Suomessa on paljon persaukisia tuontimuslimeja, joille syntyy kiusaus käyttää ympärileikkaukseen halpoja puoskareita kalliiden yksityislääkärien asemesta.  Komplikaatioita esiintyy siksi enemmän.  Tällaista ei-ammattilaista kirurgiaa voidaan hyvällä syyllä pitää pahoinpitelynä.  Minulla on sellainen kutina, että vuosittain syntyvien tuhansien muslimipoikien esinahkaa ei poista läheskään aina laillistettu lääkäri.

Ennen lisäpölinöitä olisi mukava tietää, mitä Suomen lainsäädäntö oikeasti sanoo ympärileikkauksista ja ketkä Suomessa ympärileikkauksia suorittavat.

Aikuisen ympärileikkaus maksaa noin 1500 euroa, mutta eiköhän "persaukisten" muslimien kohdalla Kela järjestä senkin asian, meidän verorahoilla tietenkin, ja missä arveen että jossakin hyvin kalliissa yksityissairaalassa olisikohan Mehiläinen sellainen taho? tiedä häntä..  
« Viimeksi muokattu: 21.09.2011, 23:03:36 kirjoittanut d100a »
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Farrow

• Jäsen^^^
« Vastaus #79 : 21.09.2011, 23:01:18 »

Tuolla Ellilän blogissa taas on linkki, joka johtaa poistettuun blogiin:
Lainaus
Samaan aikaan todellisuudessa asia on näin.

Ei siis kovin luotettavan oloinen lähde.

kekkeruusi

• Jäsen^^^
« Vastaus #80 : 21.09.2011, 23:02:16 »
Ei siitä mitään "elinikäistä toimintahäiriötä" jää.

Eikö teistä kukaan ole koskaan "törmännyt" ympärileikattuun mieheen todetakseen, ettei miehellä mitään elinhäiriötä ole?

Kyllä siitä jää elinikäinen esinahan puuttuminen, joka on toimintahäiriö. Esinahka suojelee peniksen herkkää päätä ja toimii liukasteena yhdynnässä.

Harvalla täällä kirjoittavalla miehellä on mitään henkilökohtaisia kokemuksia toisten miesten penisten kosketusherkkyydestä tai muustakaan toiminnasta. Oletko sinä törmännyt ympärileikattuun naiseen ja itse havainnut, että siitä olisi ollut jotain haittaa?

Tiedän, että siitä on naiselle suurta haittaa mm. synnytyksissä.

Ja tiedän, että ympärileikattu mies ei välttämättä itse koe nahan puuttumista haittana.

Minkä minä sille voin, jos joku mies on sitä mieltä ettei esinahattomuus häntä haittaa vaan itseasiassa hän pitää nahatonta visuaalisestikin tyylikkäämpänä kuin nahallista? Eikä toiminassakaan ole vikaa, kuulemma.
Tuo ei ole silti mikään oikeutus sille, että vanhemmat saisivat sen pojalta leikkauttaa. Syntymästään sokeakaan ei näköä kaipaa, saako vanhemmat sen pohjalta sokaista näkevän lapsensa?

Voisihan sitä ihmisestä leikellä kaikennäköistä korvalehdistä sormien niveliin asti. Tai tosiaan laittaa lapselle huuliin ja korviin niitä Afrikasta tuttuja kiekkoja, mutta olennaista on kenellä on oikeus ja mihin. Lapsen oikeuden fyysiseen koskemattomuuteen pitää ylittää vanhempien oikeuden toteuttaa kulttuurisia tai uskonnollisia tapojaan

Sairaaloissa näkee naisia, joiden ympärileikkaus on se syy miksi heillä on sairaalassa hoidettavia ongelmia myöhemminkin. En ole ikinä nähnyt ympärileikattua miestä sairaalassa siksi että hänellä ei ole esinahkaa.

Sepä taas ei ole todiste mistään.

elven archer

• Jäsen^^^
  • Liked: 10919
« Vastaus #81 : 21.09.2011, 23:06:05 »
Mutta jos meikäläisessä sairaalassa toimenpide tehdään, niin ei siitä isompia komplikaatioita miehelle tule. Toki aina voi teoriassa tulla vaikka mitä mistä tahansa (saat vaikka sairaalabakteerin), parempi siis on pysyä mahdollisimman kaukana sairaaloista, lääkäreistä ja hoitajista eikä turhaan sinne toimenpiteisiin hakeutua.
Taas yleistät perusteetta. Minä alan kohta ärsyyntyä. Kuka sinä luulet olevasi kertomaan, että "isompia komplikaatioita ei tule", kun tilastojen mukaan niitä tulee? Aina voi teoriassa tulla vaikka mitä? Tarkoitat siis, että käytännössä tulee, mutta prosenttiosuus on niin pieni, että et piittaa näistä pilatuista elämistä.

Ymmärrätkö, että länsimaisissa sairaaloissakin tämän turhan leikkauksen takia pienistä prosenttiosuuksista tulee iso verenpunainen virta, koska leikkauksia tehdään niin paljon?
« Viimeksi muokattu: 21.09.2011, 23:07:45 kirjoittanut elven archer »

Miniluv

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 16410
  • Have No Fear
« Vastaus #82 : 21.09.2011, 23:18:32 »
Ja tuo ikäkysymys on älyttömän hyvä, mielelläni keskustelisin enemmänkin kanssanne siitä missä vaiheessa lapsesta tulee ihminen tai edes lapsi, mutta kun en kuulemma saa. Niin ei sitten.  :-X

Vanhat ketjut täällä:

http://hommaforum.org/index.php/topic,9238.0.html
http://hommaforum.org/index.php/topic,52405.0.html
http://hommaforum.org/index.php/topic,46214.0.html

Usko pois, se on jo siellä, mitä olisit halunnut sanoa :)
Dystopian Nightmare 2020s The Great Taking

"Tyyli haukkua vastapuolta on myös ominaista venäläiselle propagandalle, jossa yritetään korostaa omaa ontuvaa argumenttia leimaamalla vastapuoli aliarvoiseksi."

"konservatiivit polttavat kirjoja roviolla"

Kokoliha

• Vieras
« Vastaus #83 : 21.09.2011, 23:19:03 »
Erittäin harvalta taholta siis, kun ei edes netistä löydy.

Luitko edes sitä linkittämääni Homman keskustelua, jossa esim. Ihmisoikeusliiton Kristiina Kouros käsittämättömästi väittää tyttöjen ympärileikkausten olevan muka jotenkin "vaikea asia"? Kuten ko. ketjussa sanoin, siinä ei ole tippaakaan mitään vaikeaa ymmärtää, vaan kyseessä on julma ja barbaarinen tapa, jota harrastavat pitäisi heittää pakkotyöhön ja kuritushuoneeseen, ja mikäli kyse on maahanmuuttajasta, sen jälkeen automaattinen & elinikäinen karkoitus ja lasten huostaanotto. Tämän luulisi olevan etenkin Ihmisoikeusliiton edustajalle itsestään selvää.

Lainaus

Niin, Hautaa Ylpeät -blogi on valitettavasti lopetettu, mutta se oli eräs laadukkaimmista blogeista ns. alalla. Uskon milloin tahansa sitä enemmän kuin Kirkko- ja Kaupunki -lehteä. Voit toki uskoa halutessasi toisin.
Itse kannatan sitä, että riskialttiiksi tiedetyistä maista tulevien tyttölasten kohdalla asiaa myös seurataan, ja esim neuvola- ja lääkärikäynneillä automaattisesti tarkastetaan. Vasta sitten, kun muutamaan vuoteen ei tarkastuksissa ole löytynyt ainuttakaan silvottua (puhun nyt myös sunna-/FGM 1 -tyypin silpomisista) somalityttöä, uskon.

Kanta-astuja

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 4
  • Halki, poikki ja pinoon.
« Vastaus #84 : 21.09.2011, 23:24:39 »

Lainaus
Perinteisesti ympärileikkaajat ovat olleet naisia, mutta nykyisin myös miehiä toimii tyttöjen ympärileikkaajina. Esimerkiksi somalinaiset ovat maininneet muun muassa Mogadishussa toimineet Mustafaja Muhammed Soomaali -nimiset tunnetut miespuoliset hoitajat, jotka suorittivat tyttöjen ympärileikkauksia. Eräs nainen puolestaan totesi, että ympärileikkaajien keskuudessa vallitsee eräänlainen sukupuolittunut työnjako: ”Sudanissa miesleikkaajat tekevät vain sunna-leikkauksia. Jos vanhemmat haluavat faraonisen leikkauksen, he vievät tyttären naisleikkaajan luo.”

Valitettavasti yllä olevassa keskustelussa linkki useasti mainittuun Ihmiskoikeusliiton julkaisuun http://www.ihmisoikeusliitto.fi/projektit/kokonainen/Mulkin%20julkaisu.pdf ei toimi.

Ko. julkaisu http://www.ihmisoikeusliitto.fi/images/pdf_files/ajatovatmuuttuneet.pdf

Farrow

• Jäsen^^^
« Vastaus #85 : 21.09.2011, 23:29:22 »
Erittäin harvalta taholta siis, kun ei edes netistä löydy.

Luitko edes sitä linkittämääni Homman keskustelua, jossa esim. Ihmisoikeusliiton Kristiina Kouros käsittämättömästi väittää tyttöjen ympärileikkausten olevan muka jotenkin "vaikea asia"? Kuten ko. ketjussa sanoin, siinä ei ole tippaakaan mitään vaikeaa ymmärtää, vaan kyseessä on julma ja barbaarinen tapa, jota harrastavat pitäisi heittää pakkotyöhön ja kuritushuoneeseen, ja mikäli kyse on maahanmuuttajasta, sen jälkeen automaattinen & elinikäinen karkoitus ja lasten huostaanotto. Tämän luulisi olevan etenkin Ihmisoikeusliiton edustajalle itsestään selvää.

Lainaus

Niin, Hautaa Ylpeät -blogi on valitettavasti lopetettu, mutta se oli eräs laadukkaimmista blogeista ns. alalla. Uskon milloin tahansa sitä enemmän kuin Kirkko- ja Kaupunki -lehteä. Voit toki uskoa halutessasi toisin.
Itse kannatan sitä, että riskialttiiksi tiedetyistä maista tulevien tyttölasten kohdalla asiaa myös seurataan, ja esim neuvola- ja lääkärikäynneillä automaattisesti tarkastetaan. Vasta sitten, kun muutamaan vuoteen ei tarkastuksissa ole löytynyt ainuttakaan silvottua (puhun nyt myös sunna-/FGM 1 -tyypin silpomisista) somalityttöä, uskon.

Joo, luin kyllä. Mutta eihän se edelleenkään kumoa tuota mun sanomaani, että todella harva hyväksyy tyttöjen ympärileikkaukset (lisäys: siis Suomessa). ??? Kouroskaan sitäpaitsi ei sanonut hyväksyvänsä.

Hautaa Ylpeät -blogista taas en tietenkään voi sanoa juuta tai jaata, kun sitä ei enää voi lukea. Joten siksi en myöskään voi luottaa siihen lähdeviitteenä.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2011, 23:45:01 kirjoittanut Farrow »

kekkeruusi

• Jäsen^^^
« Vastaus #86 : 21.09.2011, 23:33:59 »
Mutta kun käytännössä tähän ei mennä ja kaikkia lakeja pyritään pikemminkin löysäämään muslimien vuoksi (eläinsuojelulaki - rituaaliteurastukset ja varmasti kohta avioliittolakikin - moniavioisuus ja lapsimorsiamet), niin MIELESTÄNI ON TÄRKEÄÄ EDES PITÄÄ HUOLI SIITÄ ETTÄ TYTTÖJEN SILPOMISET OVAT KRIMINALISOITUJA. Ja syy on se, että tytöillä jälki on pahempaa kuin pojilla.
Sehän hoituu ihan siinä samalla, kun molemmat ovat kriminalisoituja. Molemmat ovat väärin, jäljistä riippumatta.

Kokoliha

• Vieras
« Vastaus #87 : 21.09.2011, 23:46:02 »
Hautaa Ylpeät -blogista taas en tietenkään voi sanoa juuta tai jaata, kun sitä ei enää voi lukea. Joten siksi en myöskään voi luottaa siihen lähdeviitteenä.

Miten vain. Mutta kuten sanoin, siihen, että uskoisin somalityttöjen silpomisen loppuneen, tarvitsen verrattomasti uskottavamman tietolähteen, kuin uskottavuudeltaan muutenkin horjuvan Ihmisoikeusliiton yhden projektityöntekijän, joka itse on somali. Ja tämä etenkin, kun julkaisukanavana toimii paskalehti nimeltään Kirkko ja Kaupunki. Voit vapaasti uskoa häntä niin halutessasi.

Ajattelin muuten lopettaa kokonaan noiden lähdeviitteiden linkittämisen; lienen kantanut siinä jo korteni kekoon. Keskustelu on mukavampaa ja helpompaa, kun voi vaatia lähdeviitteitä vain muilta.

Mitä sitten K Kourokseen tulee, ei liene relevanttia se, että hyväksyikö hän eksaktisti po. silpomiset, vaan se, että Ihmisoikeusliiton edustajalta ei mielestäni tarvitse odottaa mitään muuta, kuin tyttöjen silpomisen jyrkkää tuomitsemista. Muu on kulttuurirelativistista suvispaskaa ja joutavaa, sitä ihan todellista paskanjauhantaa.

Emo

• Jäsen^^^
« Vastaus #88 : 21.09.2011, 23:48:15 »
Toivottavasti olen riittävän fiksu etten tähän aiheeseen enää Hommalla palaa mutta itseni tuntien tuskin olen.

Tuttu tunne.

On jäänyt toivottamatta tervetulleeksi joten sekin tässä: lämpimästi tervetuloa, Emo.   :)

Kiitos!  :)

Emo

• Jäsen^^^
« Vastaus #89 : 21.09.2011, 23:53:17 »
Mutta jos meikäläisessä sairaalassa toimenpide tehdään, niin ei siitä isompia komplikaatioita miehelle tule. Toki aina voi teoriassa tulla vaikka mitä mistä tahansa (saat vaikka sairaalabakteerin), parempi siis on pysyä mahdollisimman kaukana sairaaloista, lääkäreistä ja hoitajista eikä turhaan sinne toimenpiteisiin hakeutua.
Taas yleistät perusteetta. Minä alan kohta ärsyyntyä. Kuka sinä luulet olevasi kertomaan, että "isompia komplikaatioita ei tule", kun tilastojen mukaan niitä tulee? Aina voi teoriassa tulla vaikka mitä? Tarkoitat siis, että käytännössä tulee, mutta prosenttiosuus on niin pieni, että et piittaa näistä pilatuista elämistä.

Ymmärrätkö, että länsimaisissa sairaaloissakin tämän turhan leikkauksen takia pienistä prosenttiosuuksista tulee iso verenpunainen virta, koska leikkauksia tehdään niin paljon?

Hienoa! Täällä Hommalla nimenomaan pitääkin olla vihaisia nuoria miehiä. Älä vain sano että olet nainen?

Pistä nyt sitten tilastoja niistä isoista ympärileikkauskomplikaatioista suomalaisissa sairaaloissa kun sinulla niitä kerran on.