Olen vuosia ihmetellyt miksi ala on annettu lähes kokonaan ulkomaalaisten haltuun, pizzan ja kebun oppii vääntämään kuka tahansa nopeasti, katteet on hyvät ja suomalaisena vielä se etu, että saisi asiakkaaksi karvakäsiä välttelevät. Tuntuuko se liian nololta vääntää pizzaa ja kebabia vai mikä on ongelma?
Veljenpoikia ja serkkuja otetaan mielellään töihin, mutta mitä heille oikeasti maksetaan? Veikkaan että monessa tapauksessa ei kestä lähempää tarkastelua.
Tunsin eräässä Suomen kaupungissa asuessani yli 20-vuotta sitten erään arabin. Sellaisen "nuoremman veljen" (hän käytti itse tätä termiä asemastaan), joka oli lähetetty töihin isoveljen Pizzerioihin. Isobroidille oli perhe/ suku kasannut omistukset. Tämä kundi joutui vääntämään känttyä pitkää päivää mitättömällä rahalla, osin pimeästi. Veli siis puhalsi suuren osan tienesteistä, jotka olisi kuuluneet hänelle suhteessa työmäärään.
Tuommoista kuviota on tullut seurattua, aina tulee joku uusi sukulainen/tuttu ulkomailta, seisoo tiskin takana aamusta iltaan ja lopulta katoaa, jääkö ne elämään tuilla vai minnehän menevät?
Kauan sitten yhdessä paikassa työntekijät sai ~1000€/kk, mukana tuli tietysti vaimot ja lapset, joten siinä on valtio tienannut hyvin työperäisellä maahanmuutolla..
Omituisin kuvio mikä tullut vastaan pari kertaa on kun koko pizzerian väki vaihtuu kerralla, menet käymään ja yhtäkkiä tiskin takana on uudet naamat, kysyt missä vanhat on ja sanovat, että lähtivät eri kaupunkiin. Sen logiikkaa ei ole minulle vielä avautunut, ensimmäisenä tulee mieleen, että harrastettu myös jotain hämärähommia ja tilanne alkanut käydä liian kuumaksi. Huono bisneskään ei voi olla syynä, kerran tuo tapahtui kaupungin suosituimmalle paikalle, joka meni sitten täysin pilalle uusien toimesta.