Kirjoittaja Aihe: 2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä  (Luettu 190552 kertaa)

juge

  • Tilastonikkari
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 026
  • Liked: 189
Pisa-oppimistulosvertailujen kärkikaartiin kuuluva Suomi ei kelpaa Saksalle koulujärjestelmän esikuvaksi, arvioi vaikutusvaltainen saksalainen ajatuspaja Konrad Adenauer Stiftung, KAS.

KAS on liittokansleri Angela Merkelin valtapuoluetta CDU:ta lähellä oleva säätiö. Sen raportteja lukevat kuntien, osavaltioparlamenttien ja liittopäivien edustajat, jotka päättävät politiikasta.

Säätiö on ruotinut Suomen Pisa-menestystä raportissaan. Sen pääviesti on, että erinomaisista oppimissaavutuksista huolimatta Suomen peruskoulu- ja lukiojärjestelmä ei sovi saksalaiseen yhteiskuntaan.
Yhtenäinen kansa oppii paremmin

Myyttejä murtavassa selvityksessä kerrotaan, että Suomen koulujärjestelmä ei kelpaa vientituotteeksi, vaikka Suomen hallitus sitä kovasti haluaisikin.

Suomalainen koulujärjestelmä toimii lähinnä Suomessa. Suomen loistava testimenestys johtuu raportin mukaan ennen muuta yhtenäisestä kansallisuusrakenteesta – toisin sanoen Suomessa on erittäin vähän ulkomaalaisia.

Kansalliskielten – erityisesti suomen – asema on meillä historiallisesti painava: Suomessa on lukutaito ollut perinteisesti erittäin korkea, mikä saksalaisten mukaan periytyy Venäjän vallan ajoilta. Tsaarin hallitsemassa maassa äidinkielestä tuli osa kansallista identiteettiä.

Saksa on toista maata, kulttuurien sekamelska. Maahanmuuttajia on paljon, ja heidän koulumenestyksensä on kielimuurinkin vuoksi vaatimatonta.

[...]

http://www.talouselama.fi/uutiset/saksasta+nurja+viesti+suomelle+turha+kaupata+meille+kouluparatiisianne/a701292
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

Rapsakka Rapu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 572
  • Liked: 156
  • Lisääntyy taas
Periaatteessa tämä on ihan järkeenkäyvää. Tuo raportti antaa rivien välistä ymmärtää myös sen, että meidän järjestelmämme ei kykene käsittelemään (kotouttamaan) suurta määrää tulijoita.
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

Ernst

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 27 054
  • Liked: 20158

Myyttejä murtavassa selvityksessä kerrotaan, että Suomen koulujärjestelmä ei kelpaa vientituotteeksi, vaikka Suomen hallitus sitä kovasti haluaisikin.

Suomalainen koulujärjestelmä toimii lähinnä Suomessa.



Näissä sanoissa on vaivihkaista viisautta, johon varmasti vielä palaamme.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Mika.H

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 528
  • Liked: 512
Hahhah!

On siinä mokuttajille taas pohdintaa. PISA-tutkimuskin menee paskaksi kun maailmaa halaillaan.

Loose-Loose- tilanne tietyn ajatussuunnan edustajille.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Ernst

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 27 054
  • Liked: 20158
Periaatteessa tämä on ihan järkeenkäyvää. Tuo raportti antaa rivien välistä ymmärtää myös sen, että meidän järjestelmämme ei kykene käsittelemään (kotouttamaan) suurta määrää tulijoita.


Ei se pystykään. Ilmiselvä fakta.  Jos järjestelmä on suunniteltu oloihin A, se ei toimi yhtä hyvin oloissa B.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 210
  • Liked: 11331

Myyttejä murtavassa selvityksessä kerrotaan, että Suomen koulujärjestelmä ei kelpaa vientituotteeksi, vaikka Suomen hallitus sitä kovasti haluaisikin.

Suomalainen koulujärjestelmä toimii lähinnä Suomessa.


Näissä sanoissa on vaivihkaista viisautta, johon varmasti vielä palaamme.

Se muuttuu kenties muotoon "suomalainen koulujärjestelmä toimii lähinnä suomalaisille Suomessa", jahka mamujen kouluttautumisesta saadaan lisää kokemuksia.

juge

  • Tilastonikkari
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 026
  • Liked: 189
PISA-pisteet Pohjoismaissa
Vaaleimman punainen palkki: 1. sukupolven maahanmuuttajat
Hieman tummemman punainen palkki: 2. sukupolven maahanmuuttajat
Tummimman punainen palkki: maahanmuuttajat yhteensä
Sininen palkki: alkuperäisasukkaat.

Kuvaa tulkittaessa kannattaa muistaa sekin, että ihan varmasti on eroja mamuryhmien välillä. Länsimaista tulleet nostavat mamujen oppimistulosten keskiarvoa, kun taas arabi/muslimitaustaiset jäävät mamujen keskiarvon alle.

(http://www.cphpost.dk/images/stories/pisa_500.jpg)

Lehtijuttu Tanskasta:
Low marks for educating kids with immigrant backgrounds
http://www.cphpost.dk/news/national/88-national/51398-low-marks-for-educating-kids-with-immigrant-backgrounds.html

(http://1.bp.blogspot.com/_-EMpadQx4hM/TRKZ5kB-49I/AAAAAAAAAY8/c_2n4vdbkPk/s1600/immigrant.jpg)

Nyt jäädään odottelemaan koska Suomessa joku rehtori keksii lanseerata Rinkebyskolan-tyyliin että hänen lähiöpaskakoulunsa on eliittikoulu, väärentää ja valehdella kaikki perusteet ja rahastaa satoja tuhansia euroja luennoimalla brändistään monikulttuuriseminaareissa. Ulkomaa-osiossa on tästä mainiota juttua http://hommaforum.org/index.php/topic,59706.0.html
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 09:41:05 kirjoittanut juge »
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

kohmelo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 982
  • Liked: 155
  • Olutkellarissa kyyhöttävä hompanssi - SKP
Samaisesta aiheesta:
2010-06-18 Hollanti: Etnisellä monimuotoisuudella kielteinen vaikutus oppimiseen
http://hommaforum.org/index.php/topic,30247.0.html

Grafiikkaa tutkimuksesta:

Positive but also negative effects of ethnic diversity in schools on educational performance? An empirical test using cross-national PISA data.
http://www.maastrichtuniversity.nl/web/file?uuid=0c87d5fd-4251-49b1-aa1d-b5c75615a6c2&owner=5ee71b53-65c7-42ec-8736-8c7b0f9a4517

Kuva 1: Natiivien ja maahanmuuttajien PISA lukemis tulokset laskevat kun koulun monimuotoisuus kasvaa.
(http://i48.tinypic.com/2dvsttw.jpg)

Kuva 5: Islamilaisistamaista tulevien määrän kasvaessa lukemis-tulokset huononevat.
(http://i45.tinypic.com/k17tio.jpg)

Kuva 6: Ei-islamilaisten aasialaisten määrän kasvaessa lukemis-tukokset paranevat.
(http://i45.tinypic.com/j5b8jo.jpg)

Blanc73

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 11 998
  • Liked: 18762
  • Geenivirhe paholainen, Oulun osasto
Lainaus
Suomen loistava testimenestys johtuu raportin mukaan ennen muuta yhtenäisestä kansallisuusrakenteesta – toisin sanoen Suomessa on erittäin vähän ulkomaalaisia.

Tuohon ei paljoa lisättävää ole. Suomen malli toimii, joten vasemmistolaisten haave ihanasta mokulandiasta on turhaa utopiaa.

Lainaus
Saksa on toista maata, kulttuurien sekamelska. Maahanmuuttajia on paljon, ja heidän koulumenestyksensä on kielimuurinkin vuoksi vaatimatonta.

Kuvitelkaapa jos Suomessa joku sanoisi ääneen vastaavan asian? YLE ja Pravda olisivat heiluttamassa rasismikorttia kitarisat lepattaen.

"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Sputnik

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 602
  • Liked: 256
Tämä on ollut alan ihmisten tiedossa täällä jo pitkään, hyvä että saksalaiset sen hokasivat.

Asia on ollut havaittavissa vertaamalla Suomea ja Ruotsia. Ruotsin heikommalle menestykselle jää vain yksi selittävä tekijä: maahanmuuttajat. Muut menestystä selittävät tekijät kun ovat Suomelle ja Ruotsille yhteisiä: elintaso, ei-autoritaarinen opetus, runsaat tukitoimet, opetusmenetelmät jne.

Näin on. Kyllähän tämä on ollut eräänlainen 'julkinen salaisuus'. Ei ole sattumaa että muita oppimisen kärkimaita on mm. Etelä-Korea, jossa ei merkittävää maahanmuuttajapopulaatiota ole ollut sitten Korean sodan.

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 210
  • Liked: 11331
Kuvaa tulkittaessa kannattaa muistaa sekin, että ihan varmasti on eroja mamuryhmien välillä. Länsimaista tulleet nostavat mamujen oppimistulosten keskiarvoa, kun taas arabi/muslimitaustaiset jäävät mamujen keskiarvon alle.

Luulenpa, että erot johtuvat pitkälti vanhempien koulutustaustasta.  Länkkärinaperoiden keskuudessa lienee melko harvinaista, ettei isä tai äiti osaa lukea.

akez

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 801
  • Liked: 37790
Thilo Sarrazinin kirjassa on myös käsitelty noita Pisa-tuloksia. Ote tekstistä ketjusta "Berliinin kouluissa saksalaislapsi on jo harvinaisuus".

Lainaus
Vuoden 2003 Pisa-tulosten pohjalta tutkittiin maahanmuuttajalasten matemaattisia kykyjä 13 kohdemaassa lähtömaan mukaan jaotellen. 25 pisteen ero luvuissa vastaa noin yhden kouluvuoden eroa kykytasoissa. Kärjen ja häntäjoukon välinen ero kykytasoissa on siis 4-5 kouluvuoden luokkaa.

Lähtömaa:
Vietnam ... 565
Kiina ..... 564
Intia ..... 563
Puola ..... 499
Valkovenäjä 490
Marokko ... 452
Pakistan .. 463
Turkki .... 447

Näyttää siis melkoisia eroja olevan maahanmuuttajissa. Kaikki ei ole kultaa, mikä kiiltää. Mikähän on "virallinen" mokutulkinta tästä hämmentävästä asiasta? Olisikohan syytä rajata maahanmuuttoa joiltakin osin, jottei yleinen tyhmeneminen maassa lisääntyisi?

EDIT typo
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 10:36:37 kirjoittanut akez »
Viimeinen sammuttakoon valot!

Alfresco

  • Vieras
Periaatteessa tämä on ihan järkeenkäyvää. Tuo raportti antaa rivien välistä ymmärtää myös sen, että meidän järjestelmämme ei kykene käsittelemään (kotouttamaan) suurta määrää tulijoita.

Ei se pystykään. Ilmiselvä fakta.  Jos järjestelmä on suunniteltu oloihin A, se ei toimi yhtä hyvin oloissa B.

Periatteessa noin. Mutta mikä voisi olla se koulujärjestelmä, joka ylipäätään vosi tuottaa hyviä tuloksia multikulti skenaariossa? En keksi miten koulu voisi olla toimiva luokilla, joissa kukaan ei ymmärrä mitä toinen sanoo, opettaja ja oppilaat puhuvat eri kieliä, osa oppilaista elävät keskiaikaisen uskonnon viitoittamalla tiellä, osa oppilaista eivät tunne länsimaista tapoja jne.

Käsittääkseeni ainoa tapa saada tuo sillisaalaatti koulutettua olisi erottaa etniset ryhmät toisistaan ja opettaa jokainen omassa luokassaan omalla kiellellään. Silloinkin jää jäljelle ongelmia kuten kantaväestön kielen oppiminen sekä kulttuurinen mismatch.

Tästä voitaneen varmaan todeta, ettei multikulttikloulutus koskaan voi saavuttaa mitään varteenotettavaa tasoa. Koneisto ei vaan toimi jos sinne heitetään soraa.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 10:49:15 kirjoittanut Alfresco »

K.K.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 291
  • Liked: 554
  • Ääriagnostikko
Kuvaa tulkittaessa kannattaa muistaa sekin, että ihan varmasti on eroja mamuryhmien välillä. Länsimaista tulleet nostavat mamujen oppimistulosten keskiarvoa, kun taas arabi/muslimitaustaiset jäävät mamujen keskiarvon alle.

Luulenpa, että erot johtuvat pitkälti vanhempien koulutustaustasta.  Länkkärinaperoiden keskuudessa lienee melko harvinaista, ettei isä tai äiti osaa lukea.


[...Toinen tutkimuksen merkittävä havainto oli islamilaistaustaisten alisuoriutuminen. Asia ei ole perusteltavissa sosioekonoomisella taustalla tai koulujärjestelmällä tai syrjinnällä tai maahanmuutto taustalla. Ainoaksi selittäväksi tekijäksi jää uskonto...]

Uutisointia ja pohdiskelua aiheesta:2010-06-18 Hollanti: Etnisellä monimuotoisuudella kielteinen vaikutus http://hommaforum.org/index.php/topic,30247.0.html


Late

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 700
  • Liked: 513
Ei hätää. Kun oppimistulokset alkavat laskea kun luokassa on 10 eri kieltä puhuvia oppilaita eikä kukaan opi mitään niin tehdään tosiaan kuten Rinkebyskolanissa.

Lainaus
Rehtorin mukaan menestyksen salaisuus on sama kuin ongelmakin oli: monikultturisuus.
YLE

Eli ei haittaa ettei osaa esim. matikkaa. Kunhan vaan vuorovaikutustaidot ovat kunnossa ja osaa kommunikoida sosiaalisten, kulttuuristen ja uskonnolisten rajojen yli. Kyllä tällä pärjää jatkossa. Yliopiston/korkeakoulun pääsykokeessakin pitää painotuksia tietysti muuttaa jotta oikeasti tärkeä osaaminen palkitaan tylsän kirjaosaamisen sijaan.

Hyväksymisperuste-ehdotus:

 15 % sukunimi (eksoottisuudesta plussaa)
 15 % lähtömaa/vanhempien synnyinmaa
 10 % pääsykoe
   5 % vanha koulumenestys
 55 % monikulttuurinen osaaminen


No toivottavasti ei nyt sentään. Mutta on kyllä ihan hauska nähdä mitä esim. Ruotsissa, missä koko koulujärjestelmä on ollut alamäessä jo pidemmän aikaa (eikä pelkästään maahanmuuttajien takia), tulee tapahtumaan. Kuinka pitkälle voidaan erilaisissa kiintiöissä ym. suosimisissa mennä jotta saadaan halutun laista edustusta eri yhteiskunnallisille paikoille.

Alfresco

  • Vieras
Kuinka pitkälle voidaan erilaisissa kiintiöissä ym. suosimisissa mennä jotta saadaan halutun laista edustusta eri yhteiskunnallisille paikoille.

Ruotsi on leikkaamassa irti oman päänsä. Tuleeko jollekin muuten mieleen edes yksi rationaalinen syy miksi multikulttia tulisi suosia? Minun nähdäkseni se kusee ihan joka ikisessä asiassa.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 169
  • Liked: 39547
Kuinka pitkälle voidaan erilaisissa kiintiöissä ym. suosimisissa mennä jotta saadaan halutun laista edustusta eri yhteiskunnallisille paikoille.

Ruotsi on leikkaamassa irti oman päänsä. Tuleeko jollekin muuten mieleen edes yksi rationaalinen syy miksi multikulttia tulisi suosia? Minun nähdäkseni se kusee ihan joka ikisessä asiassa.

Se kusee joka ikisessä asiassa.

Ainoa "hyöty" mikä multikultissa on, on kansallisvaltion romuttuminen, mikä taas tekee kansalaisista helpommin johdettavia kun mitään yhtenäisyyttä kansan keskuudessa ei enää ole.

Joten pysykäämme yhtenäisinä,  älkäämme  ignoroiko toisiamme. Kaikenlainen kansamme yhtenäisyyden rapauttaminen on mustaa, pahaa ja itsestään saatanasta.

Finka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 663
  • Liked: 973
(http://1.bp.blogspot.com/_-EMpadQx4hM/TRKZ5kB-49I/AAAAAAAAAY8/c_2n4vdbkPk/s1600/immigrant.jpg)

Jos luen tätä kuvaajaa oikein, maahanmuuttajien koulutuskäytännöissä mallia kannattaa ottaa Norjasta.

Australian ja Kanadan maahanmuuttajat ovat luullakseni erityyppisiä kuin Pohjoismaissa. Muiden pienen keskiarvon maiden tilanteesta en osaa sanoa. Norjan ja Italian maahanmuuttajaväestö on käsittääkseni hyvin samantyyppistä kuin Suomessa, joten näiden maiden käytänteissä voi olla jotain hyödyllisiä piirteitä.

Koska kantasuomalaiset pärjäävät paremmin kuin kantanorjalaiset, on heidän suhteensa syytä pysyä vanhoissa käytänteissä.

(Kuinka paljon tai vähän Norjan käytänteet maksavat suhteessa suomalaisiin, en tiedä.)
“On helppoa olla silmiinpistävän ’myötätuntoinen’, jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset.”-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

weekendsoldier

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 515
  • Liked: 59
    • WEEKENDSOLDIER
Samaisesta aiheesta:
[Kuva 1: Natiivien ja maahanmuuttajien PISA lukemis tulokset laskevat kun koulun monimuotoisuus kasvaa.
(http://i48.tinypic.com/2dvsttw.jpg)


Tuosta olisi pääteltävissä, että mamujen määrän lisääntyessä koulussa, kaikkien oppimismenestys heikentyy.

Blanc73

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 11 998
  • Liked: 18762
  • Geenivirhe paholainen, Oulun osasto
Samaisesta aiheesta:
[Kuva 1: Natiivien ja maahanmuuttajien PISA lukemis tulokset laskevat kun koulun monimuotoisuus kasvaa.
(http://i48.tinypic.com/2dvsttw.jpg)


Tuosta olisi pääteltävissä, että mamujen määrän lisääntyessä koulussa, kaikkien oppimismenestys heikentyy.

Sehän on ihan itsestään selvä asia. Moniosaajien/rikastajien jälkikasvu työllistää opettajia enemmän ja täten kantaväestön mukulat jäävät vähemmälle huomiolle.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Late

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 700
  • Liked: 513
Ruotsi on leikkaamassa irti oman päänsä. Tuleeko jollekin muuten mieleen edes yksi rationaalinen syy miksi multikulttia tulisi suosia? Minun nähdäkseni se kusee ihan joka ikisessä asiassa.

Kyllähän tuo monen kulttuurin edustus koulussa periaatteessa ihan hyvältä kuulostaa. Oppii jo nuorena tuntemaan väkeä eri puolelta maailmaa, mikäs siinä.

Mutta kun se ei ole ihan näin auvoista.

Koulutukseen kannattaa tietenkin satsata varoja, mutta budjetti on kuitenkin rajallinen. Ja palkankorotukset ynnä muu hintatason nousu kasvattavat menoja ennen kuiin on saatu lainkaan lisäresursseja. Jokaisessa koulussa ja luokassa on tietysti oppilaita jotka vaativat lisäresursseja esim. kouluavustajan muodossa. Tarkkailuluokat ovat varmaan myös kaikille tuttuja. Tällaisista järjestelyistä aiheutuu lisäkustannuksia mutta ne osaltaan takaavat oppimisrauhaa ja mahdollisuuksia.

Kun mennään siihen että luokassa puhutaan vaikka viittä kieltä ja suomea ei nimeksikään niin ongelmat ja erityistarpeet ovatkin ihan eri sfääreissä. Ja kun vielä lisätään etteivät vanhemmatkaan välttämättä puhu sanaakaan suomea niin aika heikolta näyttää. Ei sinänsä että oppiminen tällaisessa ympäristössä mahdotonta olisi mutta ei tällainen tilanne millään tavalla tavoittelemisen arvoinen ole. Ja kun aletaan vertaamaan, mitä konkreettista hyötyä tästä seuraa, sitä mitä tämä lysti maksaa ja miten se vaikuttaa oppimistuloksiin niin ei voi kun todeta että hölmöjen hommaahan tämä on.

Tuosta olisi pääteltävissä, että mamujen määrän lisääntyessä koulussa, kaikkien oppimismenestys heikentyy.

Sehän on ihan itsestään selvä asia. Moniosaajien/rikastajien jälkikasvu työllistää opettajia enemmän ja täten kantaväestön mukulat jäävät vähemmälle huomiolle.


Lisäksi vielä käynnistyy white flight -ilmiö ja "jäljelle jäävät" kantaväestön mukulat eivät edusta sitä terävintä kärkeä. Varakkaammat perheet joissa koululainen saa apua koulunkäyntiin vanhemmiltaan ovat saletisti niitä jotka lähtevät ensimmäisinä. Ja kukapa lastensa tulevaisuudesta välittävä ei lähtisi jos vaan talous antaa myöden.

K.K.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 291
  • Liked: 554
  • Ääriagnostikko

Tuosta olisi pääteltävissä, että mamujen määrän lisääntyessä koulussa, kaikkien oppimismenestys heikentyy.


Etnisesti rikkaassa koulussa lasten aika menee mm. kulttuuriristiriitojen ratkomiseen. Tämä aika on puolestaan poissa oppimiselta.(Hollantilainen sosiologian professori Jaap Dronkers)


Lisäksi ongelma ruokkii itse itseään.Mitä vähemmän osataan,sitä vähemmän vaaditaan.

[...Peruskoululaiset pärjäävät hyvin kansainvälisessä PISA-kisassa, mutta jatko-opinnoissa tarvitaan monesti tukea ja kertausta.

Ilmiö on tuttu niin ammattikouluissa ja lukioissa kuin korkeakouluissakin. Monien opettajien mukaan edes peruskoulun alaluokilla opittuja asioita ei hallita.

Turun ammattikorkeakoulu testasi viiden vuoden ajan uudet insinööriopiskelijat, joilla oli ylioppilastutkinto. Lyhyen matematiikan lukeneista vain joka neljäs osasi laskea yksinkertaisen murtolukulaskun, pitkän matematiikan lukeneista joka toinen.

Ammattikorkeakoulun insinööriopiskelijoista puolet keskeyttääkin opintonsa. Lopuille alennetaan vaatimustasoa...]

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/24719-tassa-syy-suomalaisten-huonoon-laskupaahan


Suomitalon renki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 933
  • Liked: 136
Eikös se ollutkaan niin, että moniosaajat nostaisivat PISA tuloksia?  ;D

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 169
  • Liked: 39547
Eikös se ollutkaan niin, että moniosaajat nostaisivat PISA tuloksia?  ;D

Varmaan se virallisesti niin oli, ikäänkuin itsekin olisin tuollaista joskus lukenut. Mutta käytännössä asiat usein ovat aivan toisin, jopa päinvastoin.

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 210
  • Liked: 11331
Eikös se ollutkaan niin, että moniosaajat nostaisivat PISA tuloksia?  ;D

Varmaan se virallisesti niin oli, ikäänkuin itsekin olisin tuollaista joskus lukenut. Mutta käytännössä asiat usein ovat aivan toisin, jopa päinvastoin.

Minä ihmettelen sitä, että tällaisia selvästi segregoivia tilastoja on lupa kerätä ja jopa julkaista.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 169
  • Liked: 39547
Eikös se ollutkaan niin, että moniosaajat nostaisivat PISA tuloksia?  ;D

Varmaan se virallisesti niin oli, ikäänkuin itsekin olisin tuollaista joskus lukenut. Mutta käytännössä asiat usein ovat aivan toisin, jopa päinvastoin.

Minä ihmettelen sitä, että tällaisia selvästi segregoivia tilastoja on lupa kerätä ja jopa julkaista.

Sitä sopii ihmetellä ettei tälläistä tilastointia ole täysin jo kielletty.

Mutta erittäin informatiivistahan tämä on.

Marius

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 754
  • Liked: 2454
  • Normaali erilainen.
Otsikko pitäisi tietenkin olla: "Suomen hyvät PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä"
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 169
  • Liked: 39547
Tästä aiheesta oli lyhyempi ketju toisaalla. Lainaan sieltä oman kirjoitukseni tähän:




KAS on liittokansleri Angela Merkelin valtapuoluetta CDU:ta lähellä oleva säätiö. Sen raportteja lukevat kuntien, osavaltioparlamenttien ja liittopäivien edustajat, jotka päättävät politiikasta.

Säätiö on ruotinut Suomen Pisa-menestystä raportissaan.

Suomen loistava testimenestys johtuu raportin mukaan ennen muuta yhtenäisestä kansallisuusrakenteesta – toisin sanoen Suomessa on erittäin vähän ulkomaalaisia.


Eli CDU:ta lähellä oleva säätiö on vahvasti sitä mieltä että Suomen menestyminen PISA-testeissä ja koulutuksessa johtuu monokulttuurisuudesta ja kulttuuririkastajien vähyydestä.

Tässäpä olisi hyvä asia kysyttäväksi jollekin persuedustajalle opetusministerille: Missä määrin koulutusjärjestelmä on niin hyvä kuin on väitetty ja missä määrin taas kyse on siitä että monokulttuuri on parempi kuin on väitetty ja miksi monokulttuurisuutta vastustetaan ja tuhotaan opetuksessa ja institutionaalisessa kasvatuksessa (YLE, päiväkodit, esikoulut, koulut, AMK:t, korkeakoulut ja yliopistot...) jos se kerran on yksi meidän suurimmista vahvuuksistamme?

Siellä toisessa ketjussa jo kehoitinkin sinua lähestymään asian tiimoilta jotain nuivaa PS-edustajaa (esim. Immosta) joka voisi tästä tehdä ihan hyvän kysymyksen.

Marius

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 754
  • Liked: 2454
  • Normaali erilainen.
Luen otsikon auki, bannin uhallakin:
"Suomen hyvät PISA-tulokset johtuvat älykkyysosamäärältään heikompien ihmisten vähyydestä".

Sillä siitähän tässä perimmältään on kysymys.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 13:19:58 kirjoittanut Marius »
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Mato

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 387
  • Liked: 219
Tämä on helppo todistaa sillä, että tulevaisuudessa Suomen PISA-tulokset tulevat laskemaan.

Toivottavasti silloin ei puhuta, että suomalaisen koulutuksen heikentymisestä, vaan otetaan oikeat syyt esille. Uskon, että tuleva nuoriso on viisaampaa kuin oma ikäluokkani. Ainakin tuntuu omat kakarat olevan fiksumpia kuin vanhempansa...

- Mato
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 13:13:09 kirjoittanut Mato »