Kirjoittaja Aihe: 2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä  (Luettu 179561 kertaa)

Miniluv

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 389
  • Liked: 13432
Lainaus
Laskekaa lapset neliöjuuret päässänne. Laskimen käyttö on lunttaamista.

Tuskin jäi tajuamatta, mikä on neliöjuuria laskevan laskimen ja symbolisen älylaskimen ero yo-kirjoitustilanteessa? Ja veikkaan kyllä, että pisteitä ei paljoa mene, jos vastaukseksi jättäisi neliöjuuri 104329 323:n sijasta. Prosessi jolla tulokseen päädytään on se tärkein osuus, ja siinä voi nykylaskimista saadakin liikaa etua.

Ksml

Lainaus
Lohjan Yhteislyseon lukion matemaattisten aineiden opettajien tutkielmasta selviää, että tämän kevään yo-tehtävistä peräti yhdeksän pystyi ratkaisemaan symbolisella laskimella ilman omaa matemaattista ajattelua. Näin opiskelija olisi kaapinut 57 pisteen potin 66:sta mahdollisesta.

Jäljet johtaa Opetusministeriöön??
« Viimeksi muokattu: 16.04.2013, 15:06:36 kirjoittanut Miniluv »
"Luulisi että tähän ikään mennessä olisi edes jotain tajunnut elämästä ja yhteiskunnasta." Rosa Meriläinen, HS 30.9.2014

Viestistäsi tulee minulle ilmoitus, jos kirjoitat tekstiin @Miniluv. Tai laita yksityisviesti.

valkobandiitti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 906
  • Liked: 355
Eiköhän tuo nyt ollut selvä asia kaikille omilla aivoilla ajatteleville.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

msm

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 435
  • Liked: 319
  • huhuu
Toiveisiinne on vastattu. Ylioppilaslautakunta pohtii laskimien käytön kieltämistä ylioppilaskokeissa. Kaikilla kun ei niihin ole varaa.

Hauskaa, että ylioppilastutkinto on yhtäkkiä liian kallis ja epätasa-arvoinen, jos 179€ maksavalla laskimella saa vähän etua kirjoituksissa.

Vielä kun pitäisivät yhtä pahaa älämölöä siitä, miten lukio-opiskelijoiden on käytännössä pakko ostaa itselleen uudet koulukirjat, vaikka opetuksen sisältö muuttuu varsin hitaasti? Tämähän on käytännössä vain rahastusautomaatti kustantamoille, kun esim. perheen parin vuoden välein lukiota suorittavat lapset eivät pysty samoja kirjoja käyttämään, vaan jokaiseen yo-hattuun menee parilla tonnilla kirjoja.

Koska määrätään pakolliseksi käyttää avointa opintomateriaalia, jota levitetään netissä pdf:inä? Näin ne kaikkien rakastamat kaikkein köyhimmätkin voisivat opiskella ylioppilaaksi.

sivullinen.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 064
  • Liked: 8963
  • Ahjo on viha. Kosto on kipinä.
Toiveisiinne on vastattu. Ylioppilaslautakunta pohtii laskimien käytön kieltämistä ylioppilaskokeissa. Kaikilla kun ei niihin ole varaa.

Hauskaa, että ylioppilastutkinto on yhtäkkiä liian kallis ja epätasa-arvoinen, jos 179€ maksavalla laskimella saa vähän etua kirjoituksissa.

Sama laskin riippuvuus on vielä ollut ainakin kymmenen vuotta. Nyt siitä sitten huudetaan. Miksi? Nykyään jokaisella älypuhelimellakin voisi päästä nettiin ja saada kaikki laskut suoritettua - ja sellainen on joka ylioppilaalla. Sitä voi käyttää tunnilla ja aina kun oikeasti tarvitsee jotain laskea. On tosiaan tyhmää, jos tavallisesti laskee kaiken älypuhelimella ja pelkästään ylioppilaskirjoituksia varten joutuu ostamaan 179€ vehkeen muodollisen vaatimuksen täyttämiseksi. Siinä ei ole mitään järkeä. Mutta se johtuu täysin koulumaailman jälkeenjääneisyydestä. Eikä asia koske vain matematiikkaa. Äidinkielen tunnilla kerrotaan yhä Helsingin Sanomien olevan tärkeä lehti ja opetetaan sen lukemista. Oikeasti tarvetta olisi Ylilaudan Hommaforumin keskustelukäytäntöjen opettamiseen. Nuoret onneksi eivät indoktrinointiin mene vaan haistattavat pitkät opeille ja vaeltavat Peräkammarin Fysiikkaa käsittelevään ketjuun.

-- -- --

Siitä olen samaa mieltä, ettei pisteitä pitäisi menettää, jos tuloksesta ei ole sievistänyt neliöjuuria pois - ja vielä sen perustelee kertomalla köyhyyden olleen syynä laskimen ostamattomuuteen. Mutta uskon Ylioppilastutkintolautakunnalla olevan selvät ohjeet joiden mukaan pisteitä jaetaan. Siellä lukee: Oikea vastaus: 323 - yksi piste. Oikea kaava - yksi piste. Oikea sievennys - yksi piste. Enintään kolme pistettä. Joten tarkastajan järjenkäytölle ei ole jätetty mitään varaa antaa täysiä pisteitä oman harkinnan mukaan. Eli tässä kohtaa miten asioiden tulisi olla ja miten asiat ovat - ja tarkastajalle annettu terveen järjen käyttölupa taas toisi mukanaan paljon muita ongelmia.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Nationalisti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 249
  • Liked: 1535
  • Wanha Waskisti
Peruskoulun käyneenä olen aina ihmetellyt tätä suomalaisen koulun hehkutusta.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

far angst

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Liked: 2280
  • Pavlov opetti tiedotusoppia!
Peruskoulun käyneenä olen aina ihmetellyt tätä suomalaisen koulun hehkutusta.

Kun omaa kokemusta kouluista, joihin suomalaisia kouluja verrataan, ymmärtää hehkutuksen varsin hyvin.
Kun omaa kokemusta porukasta, joka noista vertailukouluista valmistuu, ymmärtää vielä paljon paremmin.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Hamsteri

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 454
  • Liked: 5273
  • Hamster supremacy
Hyvien pisa tulosten lisäksi suomalaiset vihaavat eniten maailmassa kouluun menemistä. Nähtävästi, mitä inhottavampaa koulunkäynti sitä paremmat tulokset.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Nationalisti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 249
  • Liked: 1535
  • Wanha Waskisti
Peruskoulun käyneenä olen aina ihmetellyt tätä suomalaisen koulun hehkutusta.

Kun omaa kokemusta kouluista, joihin suomalaisia kouluja verrataan, ymmärtää hehkutuksen varsin hyvin.
Kun omaa kokemusta porukasta, joka noista vertailukouluista valmistuu, ymmärtää vielä paljon paremmin.

Kun on kokemusta oikeasti hyvästä koulusta ja sen tarjoamasta opetuksesta näyttäytyy suomalainen koululaitos ja suomalaisten tätimäinen ylpeys siitä lähinnä naurettavalta. Suomalainen koululaitos näyttäytyy parempana, koska Suomessa on huomattavasti vähemmän kielitaidottomia ja sosiaalisesti syrjäytyneitä mamupopulaatioita.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

yks vaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 813
  • Liked: 1052
Symbolisella laskimella laskee käytännössä kaikki lyhyen matematiikan yo-kokeen tehtävät ja pitkästä helposti 8-9 kuten tuossa tutkielmassakin todetaan. Vaikkei kaikkia välivaiheita saisikaan suoraan ulos, ne on helppo saada kun tietää mihin tulokseen pitää päätyä.

Mielestäni kaikille voisi antaa kokeeseen peruslaskimen tai oikeastaan mieluummin laatia tehtävät niin että nelilaskinkin riittää. Kaikissa kunnon fysiikan tehtävissä massa on 2kg, trigonometriassa kulmat taulukosta saatavia, neliöjuuret on useimmiten luvuista 2,3,4,9,25,64,144 jne. 








Kuka syrjisi minua?

far angst

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Liked: 2280
  • Pavlov opetti tiedotusoppia!

Kun on kokemusta oikeasti hyvästä koulusta ja sen tarjoamasta opetuksesta näyttäytyy suomalainen koululaitos ja suomalaisten tätimäinen ylpeys siitä lähinnä naurettavalta. Suomalainen koululaitos näyttäytyy parempana, koska Suomessa on huomattavasti vähemmän kielitaidottomia ja sosiaalisesti syrjäytyneitä mamupopulaatioita.

Epäilemättä tavallinen suomalainen koulu jää missä tahansa maassa sijaitsevan
oikeasti hyvän koulun ja sen tarjoaman opetuksen jalkoihin.

Sen sijaan mediaanikoulu siinä kuin keskiarvokoulukin jää melkein missä
tahansa maassa suomalaisen mediaani- tai keskiarvokoulun jalkoihin.

Peruskoulu appelsiini, eliittikoulu omena.

Suomi kilpailee PISA:ssa sellaisten maiden kanssa, joissa todellakaan
ei ole mamuja vetämässä alas keskiarvoja ja vielä vähemmän huonontamassa
muiden oppilaiden opiskelumahdollisuuksia ja opiskelurauhaa. 
Otamme esimerkit:  Korea,  Kiina, Taiwan, Singapore, Hong Kong, Japani. 
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

sivullinen.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 064
  • Liked: 8963
  • Ahjo on viha. Kosto on kipinä.
Pientä heräämistä on tapahtumassa. Tosin tämä on vain jonkun yksittäisen "societyn" puheenjohtajan näkemys.

Lainaus
Suomalaista koulutusta uhkaa Nokian kohtalo

[...]

Vanhentuneet sisällöt

2010-luvun Suomessa kuumimmat keskustelut koulutuksen sisällöstä käydään uskonnonopetuksen tuntimääristä ja ruotsin opiskelun pakollisuudesta. Mielestäni keskustelu on älytöntä, kun ottaa huomioon, miten maailma ympärillämme rakentuu yhä enemmän tietotekniikan ympärille.

Etelänaapurissamme Virossa ohjelmointia aletaan pian opettaa ensimmäiseltä luokalta lähtien: meillä tieto- ja viestintätekniikka ei ole pakollista ennen korkeakoulujen "näin valitset kurssisi"-tunteja. On sanomattakin selvää, että tulemme seuraavien vuosikymmenien aikana jäämään jälkeen lähialueiden osaamiskehityksestä, jos asiat eivät muutu.

[...]

Jäyheät järjestelmät

Mutta opetuksen sisältöjähän voi aina muuttaa, eikö vain? Sisältöjen suuntaviivat määrittelee opetussuunnitelma, ja väitän, että jäyheän järjestelmämme on vaikea mukautua jatkuvasti muuttuvaan maailmaan.

Miksi? Kelataanpa ajassa kymmenen vuotta taaksepäin ja mietitään silloin töissä käyttämiämme tavaroita ja palveluita.

http://www.tekniikkatalous.fi/blogit/startup/suomalaista+koulutusta+uhkaa+nokian+kohtalo/a909894

Minä se jaksan ihailla Viroa. Siellä kun ollaan päästy sosialismista eroon, uskalletaan murtaa ikivanhoja bresneviläisiä tapoja, ja siirrytään kynästä ja paperista suoraan ihan oikeaan tietokoneiden käyttöön. Isot onnittelut. EU:hun, euroon ja Natoon liittymiset tulivat käytännön pakoista. Jos Viro onnistuisi esimerkillään johdattamaan nämä dinosaurukset 2000-luvulle, niin onnittelisi moni muukin.

Suomessa voitaisiin sanomalehtipäivä korvata sosiaalisen median päivällä. Nyt kaikki tekemään Näin keskustelet Hommaforumilla -opintopakettia kouluihin. Ihan oikeasti sellaista tarvittaisiin. Ei tänne ole niin helppo hypätä - ja alku on sittenkin kankeaa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

valkobandiitti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 906
  • Liked: 355
Toivottavasti tämä ei tullut kovin monelle yllätyksenä.
Pitää olla aika tyhmä joka ei ole tätä tajunnut jo kauan sitten.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

K.K.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 291
  • Liked: 554
  • Ääriagnostikko
Koulutusylpeilylle uhkaa tulla loppu: Pisa-jalokivi vaarassa

Suomi on ylpeillyt Pisa-tuloksilla yli kymmenen vuotta. Joulukuussa ylpeilyn aika voi olla ohi. Tutkimusta lähellä olevan professorin mukaan tälle on kaksi syytä.

Suomi on pessyt muut Euroopan valtiot ja lähes kaikki teollisuusmaat Pisa-tutkimuksissa. Vuoden 2009 tutkimuksessa Suomi tippui Etelä-Korean taakse toiseksi, mutta se ei romuttanut kansallisylpeyttä.

Joulukuussa julkaistava Pisa 2012 -tutkimus voi viedä pohjan suomalaisten Pisa-puheilta. Edellisessä tutkimuksessa muut Euroopan maat ottivat Suomea kiinni. Nyt moni uhkaa kiriä ohi.

Opetus- ja kulttuuriministeriössä arvellaan, että Suomen sijoittuminen uuden tutkimuksen ehdottomaan kärkeen ei ole itsestäänselvyys, Taloussanomien lähteet kertovat.

– Muut maat kirivät, Suomi ei välttämättä sijoitu enää kolmen parhaan joukkoon, mutta emme putoa pois 5–6:n kärjestä, emeritusprofessori Jukka Alava puolestaan arvioi Taloussanomille.

Kevään tutkimus
osviittana


Arvioita Suomen Pisa-tulosten heikkenemisestä tukee keväällä julkaistu Hyödyllinen pakkolasku -tutkimus. Peruskoulun päättävien matematiikkataitoja testanneen tutkimuksen tulokset olivat huolestuttavia.

Opetushallituksen mukaan peruskoululaisten matematiikan taidoissa on yllättäviä puutteita. Lisäksi koulujen väliset erot ovat kasvaneet, vaikka Suomessa erot ovat kansainvälisesti pieniä.
Myös Pisa 2012 -tutkimus keskittyy matematiikkaan. Edellisen kerran Pisa-tutkimus testasi matematiikan taitoja vuonna 2003.

Pisa on teollisuusmaiden yhteistyöjärjestön OECD:n 15-vuotiaiden koululaisten osaamisvertailu.

Mikäli ennakkoarviot tulosten heikkenemisestä pitävät paikkaansa, alkaa peruskoulun alamäki piirtyä esiin...]


[...Selitykset: mediamurros
ja leikkaukset


Mennyttä Jouni Välijärvi kommentoi vuolaasti. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että nuorten kiinnostus koulunkäyntiin on laskenut vuosituhannen alusta.

– Erityisesti poikien kiinnostus ja ajankäyttö lukemiseen on huonontunut dramaattisesti 2000-luvulla.

Helpoiten muutosta selittää mediaympäristön murros, johon peruskoulu ei ole sopeutunut, Välijärvi väittää. Tietokoneet ja erilaiset älylaitteet kilpailevat lukemisen kanssa nuorten ajasta.

Vähiten lukemiseen aikaa käyttävät ovat vähiten koulusta kiinnostuneita. He myös pärjäävät heikoimmin.

Toisen selityksen oppimistulosten heikkenemiseen Välijärvi löytää tiukasta taloustilanteesta ja kuntien leikkauksista. Hallituksen kaavailemat miljardileikkaukset hirvittävät Välijärveä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden lisäksi ne osunevat väistämättä koulutukseen.

– Leikkaukset vaikuttavat paljon siihen, miten kouluissa voidaan ottaa huomioon oppilaiden erilaisuutta. Eriarvoistava kehitys syvenee, Välijärvi varoittaa.

”Pelkään eniten
hätäratkaisua”

Oletetaan, että Suomi tippuu palkintopallisijoilta. Silloin poliitikkojen on pakko reagoida...]

Koko juttu: http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2013/10/05/koulutusylpeilylle-uhkaa-tulla-loppu-pisa-jalokivi-vaarassa/201313817/139



Lainaus
Koulutusylpeilylle uhkaa tulla loppu: Pisa-jalokivi vaarassa

Suomi on ylpeillyt Pisa-tuloksilla yli kymmenen vuotta. Joulukuussa ylpeilyn aika voi olla ohi. Tutkimusta lähellä olevan professorin mukaan tälle on kaksi syytä.
...Mutta toisin kuin muissa teollisuusmaissa - oppilasaines ei Suomen Pisa-tuloksiin vaikuta.. :)
« Viimeksi muokattu: 05.10.2013, 06:59:25 kirjoittanut K.K. »

chacha2

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 234
  • Liked: 1272
Svenska Ylessä on kerrottu missäpäin Suomea koulutulokset ovat pääosin huonontuneet  ja miksi :
Lainaus
Helsingfors skolor på samma nivå som de i Azerbajdzjan
Publicerad för 8 dagar sedan. Uppdaterad för 7 dagar sedan

Skillnaden mellan skolor i Helsingfors uppstår utanför skolans väggar och inte i klassrummet, som man vanligtvis tänker. Det här säger forskaren Venla Bernelius som skrivit sin doktorsavhandling om hur segregering påverkar skillnader skolor emellan i Helsingfors.

- Det finns större skillnader mellan skolor i Helsingfors jämfört med skolor i resten av landet, säger Bernelius.

Hon säger att skillnaderna mellan helsingforsiska skolor börjar vara så betydande att den kan jämföras internationellt. Om PISA-undersökningarna skulle avgränsas till att endast beröra Helsingfors skolor skulle resultaten vara närmare Irland och Azerbajdzjan än övriga Finland förklarar Bernelius.

Föräldrar väljer bort "vanlottade skolor"

Möjligheten att välja vilken skola man sätter sitt barn minskar inte problemen utan kan till och med göra dem värre. Vissa skolor riskerar till och med att hamna i en ond spiral.
....
....
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/09/27/helsingfors-skolor-pa-samma-niva-som-de-i-azerbajdzjan

Helsingissä koulutulokset ovat tippuneet ja erot kouljen välillä Helsingissä kasvaneet merkittävästi.
Lisääntyvästä segregaatiosta tämä johtuu tutkija Bernelius kertoo.
Suomeen on saapunut nyt uusi ilmiö:
Nykyään vanhemmat valitsevat poistiettyjä  kouluja koska nämä  sijaitsevat 'socioekonoomisesti' huonoilla alueilla (socioekonomiskt vanlottade).
On kuitenkin yhä aika harvinaista  Suomessa menetellä näin, Ruotsissa taas tämä tapahtuu useammin, mutta
Bernelius uskoo että kolujen väliset erot Helsingissä tulevat tulevaisuudessa kasvamaan entisestään.

Suomen YLE on kertonut miten koulun valitseminen tapahtuu.
Muistin virkistämiseksi:
Koulushoppaus yleistynyt - vanhemmat valitsevat kouluja lapselleen yhä tarkemmin

Lapsen koulun valinnasta on tullut vanhemmille entistä tärkeämpi projekti jo ala-asteella. Erityisesti Helsingissä vanhemmat soittelevat jo hyvissä ajoin kouluihin valitakseen parhaan koulun lapselleen.

Niin kutsuttuja koulushoppaajia on nähty jo vanhempainilloissa ennen lapsen koulun alkua. Tunkua on erityisesti erikoistuneisiin kouluihin, joihin on soveltuvuustestit.

Suurissa kaupungeissa voi hakea jo ala-asteella muuallekin kuin lähikouluun. Vanhemmat vertailevatkin kouluja selvästi aiempaa enemmän.

- He saattaa kysellä kuinka paljon teidän koulussa on maahanmuuttajia tai kuinka paljon on erityisoppilaita tai jotain muuta, joka saattaa vaikuttaa heidän valintaansa, Tyyskä kertoo.


Loput täältä:
http://yle.fi/uutiset/koulushoppaus_yleistynyt_-_vanhemmat_valitsevat_kouluja_lapselleen_yha_tarkemmin/6288006


Helsingin tulevaisuus näyttää synkältä:
Tuossa nuo koulut järjestettyinä

Lainaus
5 Koillinen suurpiiri   Soinisen koulu   61,50%
7 Itäinen suurpiiri   Meri-Rastilan ala-asteen koulu   57,20%
2 Läntinen suurpiiri   Pikku Huopalahden ala-asteen koulu   54,30%
1 Eteläinen suurpiiri   Ressun peruskoulu   50,30%
3 Keskinen suurpiiri   Eläintarhan ala-asteen koulu   48,70%
7 Itäinen suurpiiri   Myllypuron yläasteen koulu   47,40%
7 Itäinen suurpiiri   Mustakiven ala-asteen koulu   44,10%
2 Läntinen suurpiiri   Pelimannin ala-asteen koulu   41,50%
4 Pohjoinen suurpiiri   Maunulan ala-asteen koulu   41,10%
7 Itäinen suurpiiri   Myllypuron ala-asteen koulu   40,90%
7 Itäinen suurpiiri   Laakavuoren ala-asteen koulu   39,60%
5 Koillinen suurpiiri   Pihlajiston ala-asteen koulu   37,50%
5 Koillinen suurpiiri   Latokartanon peruskoulu   37,20%
3 Keskinen suurpiiri   Koskelan ala-asteen koulu   36,80%
7 Itäinen suurpiiri   Kallahden peruskoulu   35,80%
2 Läntinen suurpiiri   Malminkartanon ala-asteen koulu   34,60%
7 Itäinen suurpiiri   Vesalan yläasteen koulu   34,20%
5 Koillinen suurpiiri   Jakomäen peruskoulu   34,10%
7 Itäinen suurpiiri   Vesalan ala-asteen koulu   32,60%
7 Itäinen suurpiiri   Itäkeskuksen peruskoulu   31,70%
7 Itäinen suurpiiri   Keinutien ala-asteen koulu   31,70%
6 Kaakkoinen suurpiiri   Roihuvuoren ala-asteen koulu   31,30%
5 Koillinen suurpiiri   Maatullin ala-asteen koulu   30,60%
.
.
3 Keskinen suurpiiri   Länsi-Pasilan ala-asteen koulu   22,40%
Yksityisen sopimuskoulun perusaste   Helsingin yhteislyseo   21,70%
3 Keskinen suurpiiri   Vallilan ala-asteen koulu   21,10%
2 Läntinen suurpiiri   Pohjois-Haagan ala-asteen koulu   20,70%
7 Itäinen suurpiiri   Mellunmäen ala-asteen koulu   20,70%
7 Itäinen suurpiiri   Vuosaaren peruskoulu   20,50%
Yksityisen sopimuskoulun perusaste   Apollon Yhteiskoulu   20,50%
7 Itäinen suurpiiri   Puotilan ala-asteen koulu   20,10%
...
...

Suurin osa meidän päättäjistä  eivät ymmärrä mistä hienot PISA-tulokset ovat johtuneet.
Kohta syytä ylpeilyyn ei enää ole koska harrastettu politiikka todella tuo hedelmää.
Happamia sellaisia.
Sääli.
¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

AcastusKolya

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 991
  • Liked: 1995
En ihaile Viroa, etenkään silloin, jos se on ottanut singaporelaisuuden tavoitteeksi, ts. tietokone naitetaan lapselle jo pienestä alkaen ja kaikki on vain iiteetä, iiteetä.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Mehud

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 356
  • Liked: 8588
  • Parempi kuin muslimi! Aina! Oi! Oi! Oi!
Otsikosta voi tehdä johtopäätöksen, että suomalaiset ovat syyllistyneet liialliseen osaamiseen kouluissa. Tulevaisuudessa voimme huokaista helpotuksesta, sillä nykyinen maahanmuuttopolitiikka varmistaa, että PISA tulokset tulevat laskemaan hyväksyttävälle tasolle. Sitten voimme olla oikeasti ylpeitä alentuneesta oppimistasosta. Nyt ollaan väärin voitettu kisa.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

yks vaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 813
  • Liked: 1052
Maailma pyörii luonnontieteillä ja huolestuttavaa on osaamisen romahtaminen. Puolet yläasteikäisistä osaa tuskin edes kertotaulua, matematiikasta puhumattakaan. Pohjaa ei kertakaikkiaan ole edes perusasioista. Lukiossa vähän yritetään oppia jotakin, mutta kirjoituksista pääsee läpi kun osaa katsoa laskimesta 2. asteen yhtälön juuret ja derivoida sin x^2 -lausekkeen.

Lopputulos on että korkeakoulutuksen tasoa on ollut pakko laskea, opiskelijat ei vaan pärjää. Näillä eväillä Suomi nousuun... :facepalm:

Kuka syrjisi minua?

juge

  • Tilastonikkari
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 026
  • Liked: 189
Ruotsinkielisten oppilaiden heikko koulumenestys johtuu osittain puutteellisesta kielitaidosta, kertoo Helsingin yliopistossa tekeillä oleva tutkimus.

Yhä useampi ruotsinkielisen koulun oppilas puhuu suomea kotona, oppituntien aikana ja välitunnilla kavereiden kanssa. Suomen kieli valtaa alaa koululaisten elämässä sitä enemmän mitä vanhemmasta oppilaasta on kyse.

– Oppilaista, jotka puhuvat kotonaan pääasiassa suomea, peräti 40 prosentilla on usein vaikeuksia ymmärtää opettajan käyttämiä sanoja, kertoo kasvatustieteen tohtori Heidi Harju-Luukkainen Helsingin yliopistosta.

Ruotsinkielisten koulujen oppilaat pärjäävät oppimisvertailuissa suomenkielisiä heikommin. Kansainvälisessä Pisa-tutkimuksessa ruotsinkieliset oppilaat jäävät selvästi suomenkielisten oppilaiden jälkeen esimerkiksi luonnontieteissä ja matematiikassa.

– Jos kielitaito koulussa käytetyssä kielessä on heikko, niin totta kai se vaikuttaa siihen, kuinka koulussa opitaan, sanoo Harju-Luukkainen.

Ruotsinkielisten oppilaiden kielenkäyttöä, lukutottumuksia ja strategiaosaamista selvittävään tutkimukseen osallistuu lähes 600 oppilasta Vantaan ruotsinkielisistä kouluista.

Ruotsinkielisten koulujen pulmana on myös pula pätevistä opettajista ja laadukkaasta oppimateriaalista. Oppiainetta kohti saattaa olla tarjolla vain yksi kirjasarja, ja tieto voi olla vanhentunutta.

Turussa tilanne on parempi.

– Näemme paljon vaivaa toimivan kaksikielisyyden eteen ja olemme mielestäni onnistuneet. Turun ruotsinkielisten koulujen Pisa-tulokset ylittävät suomenruotsalaisen keskiarvon, sanoo Turun kasvatus- ja opetusviraston ruotsinkielisten palveluiden johtaja Liliane Kjellman.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/543933/Suomi+valtaa+ruotsinkielisia+kouluja
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

K.K.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 291
  • Liked: 554
  • Ääriagnostikko
Turun Sanomat (15.11.2013)



Yhdeksäsluokkalaisten oppimistaidot heikentyneet

Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten oppimisen taidot ja koulunkäyntiä koskevat asenteet ovat heikentyneet selvästi vuodesta 2001, ilmenee tuoreesta arviointitutkimuksesta.

Helsingin yliopiston koulutuksen arviointikeskus vertasi oppimistaitoja ja koulunkäyntiä koskevia asenteita vuosina 2001 ja 2012. Arvioinnissa tulokset ovat laskeneet vuoteen 2001 verrattuna päättelytaidoissa, matemaattisessa ajattelussa sekä luetun ymmärtämisessä.

Tutkimuksen mukaan tämä näkyy myös koulumyönteisten asenteiden selvänä vähentymisenä. Vastaavasti koulukielteiset asenteet ovat vahvistuneet jonkin verran.

Tytöt suoriutuivat osaamistehtävistä poikia paremmin kaikilla kolmella osaamisalueella, vaikkakin lasku oli heillä ollut hieman voimakkaampaa kuin pojilla osassa tehtävistä. Maan eri osien ja koulujen väliset osaamis-erot olivat vähäiset.

Koulujen väliset erot eivät myöskään ole arvioijien mukaan kasvaneet, mutta yksilöiden ja luokkien väliset erot ovat. Tulokset ovat heikentyneet myös niin parhaiten kuin heikoiten tehtävissä menestyneiden suorituksessa.

Oppilaiden kotitaustan vaikutus oli aikaisempien tulosten mukainen. Mitä koulutetumpia oppilaiden vanhemmat olivat sitä paremmin oppilaat suoriutuivat tehtävistä.

Koulutuksen arviointikeskuksen toteuttamaan hallitusohjelmaan sisältyvään arviointitutkimukseen osallistui noin 7 800 yhdeksäsluokkalaista 65 kunnan 82 koulussa viime keväällä. Edellisen kerran vastaava arviointi toteutettiin samoissa kouluissa keväällä 2001.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/560685/Yhdeksasluokkalaisten+oppimistaidot+heikentyneet

VeePee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 723
  • Liked: 5972
Olisi kiva nähdä miten tulokset ovat kehittyneet esimerkiksi kaupunkitasolla, eli onko joissain kaupungeissa tapahtunut huononemista enemmän kuin muualla ja jos on, niin miksi on ja mitä tilanteelle aiotaan tehdä. Ainakin minua kahden kouluikäisen lapsen isänä tällaiset tiedot kiinnostaisivat vaikkapa asuinpaikan vaihdon suunnittelun tueksi. Vaan eipä taaskaan tavan kansalaiselle tällaisia tietoja paljasteta.

AuggieWren

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 619
  • Liked: 1558
Oppilailta pitää tiukasti edellyttää
a) opiskelua
b) ihmisen tavoin käyttäytymistä.

Ilmeisesti nykymuotoinen nännistis-lellistinen vähä-älyisimpien mukaan etenevän opetuksen ja kusipäisimpien häiriköiden hyysäämisen yhdistelmä alkaa pikkuhiljaa tuottaa hedelmää.

Mielestäni tämä on opetushallitukselta aivan tietoista suomalaisten tyhmentämistä. Kun se peruskoulu ei 20 vuotta sittenkään mitään superlaatua ollut, ei näillä eväillä tarvita edes kielitaidottomia mamuoppilaita tasoa laskemaan. Me ollaan tehty tää kyllä ihan itse.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.


Oho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 432
  • Liked: 1134
No maahanmuuttajien vähyys hyvien aiempien tulosten taustalla taisi kyllä tulla pitkälti kumotuksi.

Rapsan loppupuoplella oli aika kylmää tekstiä asenteiden muutoksesta. Koulunkäyntiä ei vaan enää pidetä tärkeänä eikä koulutusta enää arvosteta. Miksi arvostettaisiin, kun koulutuksella ei tasa-arvoisessa Suomessa mielellään saisi yksilötasolla olla mitään positiivista vaikutusta sen enempää elintasoon kuin muuhun elämisen laatuun.


« Viimeksi muokattu: 15.11.2013, 10:00:38 kirjoittanut Oho »

kriittinen_ajattelija

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 793
  • Liked: 11596
  • Punavihreäkriittinen
Lainaus
4.11. HS    Yhdeksäsluokkalaisten osaaminen romahti

Peruskoululaisten oppimistaidot ovat heikentyneet koko maassa kymmenessä vuodessa, käy ilmi torstaina julkistetusta tutkimuksesta.

Yhdeksäsluokkalaisten osaamista ja asenteita mitattiin kutakuinkin samoilla tehtävillä ja samoissa kouluissa keväällä 2012 kuin vuonna 2001.

Osaamista arvioitiin oppiainerajat ylittävillä tehtävillä, jotka mittaavat päättelykykyä, luetun ymmärtämistä ja matemaattista ajattelua. Niitä kutsutaan oppimis- tai avaintaidoiksi.

Myös koulutyötä tukevat asenteet ovat heikentyneet.

 

Odotettu tulos - opettajat ovat ounastelleet jo jonkin aikaa jotain tällaista. Syitä on varmaan monia. Yritän itse hahmottaa, mistä oppimistaitojen romahdus voisi oikein johtua.

Jaottelen syyt neljään ryhmään:

 

1. Audiovisuaalinen soma

Aldous Huxleyn kuuluisassa kirjassa, "Uljas, uusi maailma", ihmisille tarjottiin somaa, jonkinlaista hallusinogeenihuumetta, unohdusta tarjoavaa tai tajuntaa laajentaava huumetta. Ei tarvinnut miettiä liikoja.

Toisin kuin parikymmentä vuotta sitten, nyt lapset elävät hallitsemattomassa audiovisuaalisessa somassa, joka hajottaa mieltä ja heikentää oppimis- ja keskittymiskykyä.

 

Rauhasta ja työrauhasta (Enkeliporsas 6.3.)

Liikaa viihdettä liian aikaisin (Enkeliporsas 5.3.)

Aivosähköhäiriöitä (Enkeliporsas 6.2.)

 

Lapset hukkuvat audiovisuaaliseen somaan.

Liikojen ärsykkeiden on pakko vaikuttaa jollakin tavalla lasten aivotoimintaan. Kouluopetus ei pysty millään kilpailemaan koukuttavan audiovisuaalisen soman kanssa.

 

2. Koulun sisäiset tekijät

Myös opetusministeri Krista Kiurun mukaan nyt on korkea aika tarttua rohkeammin uusiin tapoihin järjestää opetusta esimerkiksi hyödyntämällä tieto- ja viestintätekniikkaa ja tarjoamalla positiivisia oppimiskokemuksia. (HS 14.11.)

Krista Kiuru, eipäs nyt hätäillä. Tällä kertaa ei kannata tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä.

Ensinnäkin yhteiskunnalla ei ole varaa hankkia Suomen koulut pullolleen kaikenmaailman vehkeitä ja vempaimia. Kuntatalous on enemmän kuin lirissä.

Olisi hyvä, että edes koulussa oppilaat saisivat kokea rauhaa ilman, että päätä sotketaan naurettavilla mobiilipeleillä ja jatkuvalla korvanappimusiikilla tai youtubetulvalla.

Toisaalta viime vuosikymmen on ollut kouluviihtyvyyden ja positiivisten oppimiskokemusten tarjoamisen aikaa. On ollut kivaa, mutta samalla on unohdettu, että oppiminen vaatii työtä. Kasista on tehty standardi, kun ennen standardina oli seiska.

Olisiko aika palata perusasioihin, back to basics? Opettajat opettaisivat, oppilaat opiskelisivat.

Jossain vaiheessa opettajista koulutettiin oppimisen ohjaajia. Jotkut opettajienkouluttajat aivan julkisesti kehtasivat sanoa, että on vanhanaikaista kouluttaa opettajia, me koulutamme oppimisen ohjaajia.

Nyt on Suomen nuorisoa ohjailtu oppimaan aivan riittävästi, olisiko nyt syytä alkaa opettaa?

Vaadittaisiin jotain.

En edes muista, milloin joku oppilas olisi saanut ehdot tai jäänyt luokalle. Armovitosilla ei pitkälle pötkitä.

On harrastettu opetussuunnitelmaleikkiä.

Opettajat on valjastettu muutamaan kertaan massiiviseen opetussuunnitelmatyöhön. Milloin on tehty koulukohtaisia opseja, milloin kuntakohtaisia opseja, milloin taas aluekohtaisia opseja. Kaikki ko. opsit ovat hätäisesti tehtyjä, koska opettajat ovat joutuneet kyhäämään niitä opetusajan ulkopuolisella ajalla. Sitä varten kehitettiin kaikenkattavat, käytännöllisesti katsoen palkattomat yt-ajat.

Olen kunnollisen valtakunnallisen opetussuunnitelman kannalla. Sellainen tehtiin joskus kaukaisella 1970-luvulla - Peruskoulun opetussuunnitelma, ns. Valkoinen POPS, joka osin toimisi vieläkin aivan hyvin. Kannattaa joskus lehteillä ko. opuksia.

Käsi sydämelle opettajat, kuinka moni meistä on käyttänyt tiuhaan viimeaikaisia opetussuunnitelmia varsinaisen opetuksen työkaluina?

 

3. Peruskoulun taloudellinen kurjistaminen

Parina viime vuosikymmenenä juhlapuheiden ja käytännön talouspäätösten välille on kehittynyt armoton kuilu. Puhutaan kauniita sanoja koulutuksen merkityksestä Suomen tulevaisuudelle, ja samaan aikaan peruskoulutusta on vedetty lokaan suhteellisesti rajummin kuin koskaan Suomen historiassa.

Eväät on kohta syöty loppuun.

Tiedetään hyvin, että opettajien lomautukset lisäävät huomattavasti sosiaali- ja terveyssektorin menoja tulevaisuudessa. Säästöjen sijaan menot kasvavatkin kasvamistaan, silti nytkin joissain kunnissa opettajia lomautetaan.

Suomessa lapsille annetaan vähemmän oppitunteja kuin muissa maissa.

Monissa kunnissa tuntikehys on vedetty minimiin. Tukiopetusta annetaan vain välttämättömin, ettei kuntaa voida syyttää siitä, että tukiopetusta ei muka anneta. Jakotunteja on selvästi vähemmän kuin ennen. Joissain kouluissa ei satsata kerhotoimintaan ollenkaan.

Alakoulun sekasikiöoppiaineet TT ja Vava on lopetettava samantien. Ko. oppiaineet nipistettiin tärkeistä maailmankatsomuksellisista oppiaineista kuten maantieto ja historia. Ei ole mieltäylentävää opettaa historiassa esim. Antiikin Roomaa, kun oppilas ei tiedä, missä Välimeri on.

Jossain vaiheessa yläkouluissa ajauduttiin valinnaisuuden viidakkoon. Tarjottiin ties mitä hömppää perusasioiden sijaan.

Alueelliset ja koulujen väliset erot osoittautuivat pieniksi, mutta luokkien ja yksilöiden väliset erot suuriksi. Selitys luokkien välisille eroille voi tutkijoiden mukaan löytyä erilaisten painotettujen eli erikoisluokkien osuuden lisääntymisellä kouluissa. (HS 14.11.)

Yhdyn yllä olevaan selitykseen.

Koulujen erikoistuminen on pahasta.

Vielä pahempaa on hajottaa koulujärjestelmä kahtia kuten Ruotsissa tehtiin. Ei ole mitään järkeä rikkoa tasa-arvoista koulujärjestelmää ja jakaa koulut vuohiin ja hanhiin.

 

4. Koulun ulkopuoliset tekijät

Yhteiskunta on jakautunut selkeästi ainakin kolmeen yhteiskuntaluokkaan. Alimman kolmanneksen perheillä on joka tasolla vaikeaa, perheet elävät jatkuvassa taloudellisesssa ahdingossa. Lapsen koulunkäynti ei enää olekaan ykkösprioriteetti.

Ei enää aina jaksetakaan välittää.

Pari viime vuosikymmentä on noudatettu eheyttävän yhteiskuntapolitiikan sijasta repivää ja hajottavaa ultraliberalistista yhteiskuntapolitiikkaa.

Kotitausta tuli ilmi myös niin, että oppimista tukevien ja uskomusten heikkeneminen ja kielteisten asenteiden voimistuminen on ollut sitä vähäisempää, mitä korkeampi koulutus oppilaan äidillä oli. (HS 14.11.)

Näin on.

Tutkimusten mukaan köyhyys ja muu huono-osaisuus on periytyvää. Jostain syystä osa ihmisistä on pudonnut kyydistä, he eivät pääse koulutusnosteeseen mukaan kuten muut pääsevät. Luin, että jo neljäsosa helsinkiläisistä 20-30 vuotiaista nuorista miehistä on syrjäytymisvaarassa.

Tutkijat päättelevät tuloksista, että koulun merkitys nuorten elämässä on yleisesti heikentynyt. Koulu joutuu entistä ankarammin kilpailemaan harrastusten, sosiaalisen median ja viihteen kanssa. (HS 14.11.)

Ei voi kiistää.

http://www.properuskoulu.net/2013/11/pisa-romahduksen-syita.html
http://enkeliporsas.puheenvuoro.uusisuomi.fi/153967-pisa-romahduksen-syita

Itse veikkaisin että syy on lähinnä dysgeniikassa, nyt vasta alkaa näkyä sen feministi-sukupolven tulos joka päätti mennä tekemään uraa sensijaan että tekisi lapsia ja lapsia on lähinnä tehnyt amis-koulutus-tason naiset, tämä yhdistettynä maahanmuuttoon Somalian kaltaisista "sivistys" maista niin sillähän se PISA-tulos saadaan mukavasti syöksykierteeseen.

Noh niin niittää kuin kylvää, vai miten se meni.  8)
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 949
  • Liked: 44947
  • Kompostitarkastaja
Appelsiinilta hyvää tekstiä:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288621207420.html

Tietenkään ei kasvaneista mamumääristä puhu hän.
RASISMIN PERUSAJATUS on, että omaa viiteryhmää pidetään ylempiarvoisena kuin muita ihmisiä, sanoo vanhempi yliopistonlehtori, rasismitutkija Alemanji Aminkeng Atabong Åbo Akademista.

Tosiasiallinen Nuiva

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 020
  • Liked: 10084
  • On a mission from The God
Appelsiinilta hyvää tekstiä:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288621207420.html

Tietenkään ei kasvaneista mamumääristä puhu hän.

Joskus jopa epäilen että Appelsin on joku täysin fiktiivinen hahmo. Miten tuollainen perinteisen terveen järjen käyttäjä pystyy toimimaan Sanoma konsernissa?
Ceterum censeo Multiculturam esse delendam

Oho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 432
  • Liked: 1134
Tietenkään ei kasvaneista mamumääristä puhu hän.

Tuskin maahanmuuttajien määrän kasvu on merkittävä selittäjä, kasvu on kuitenkin niin vähäistä ja koskee merkittävissä määrin aika pientä osaa kaikista kouluista. Eiköhän Appelsiinin esille nostamat seikat ole merkittävämpiä. Mitä helvettiä joku Kumbayaa höttö hyödyttää, jos kouluista pitää tehdä paikkoja, jossa kaikilla on aina mukaavaa ja joka ei siksi saisi asettaa mitään haasteita saatikka vaatimuksia.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2013, 12:20:51 kirjoittanut Oho »

Mangustin

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 392
  • Liked: 3651
  • Mankuva rasitin.
Lainaus
Myös opetusministeri Krista Kiurun mukaan nyt on korkea aika tarttua rohkeammin uusiin tapoihin järjestää opetusta esimerkiksi hyödyntämällä tieto- ja viestintätekniikkaa ja tarjoamalla positiivisia oppimiskokemuksia. (HS 14.11.)

VMP.  :facepalm:

Ihmisenaluille pitää tarjota myös vastoinkäymisiä ja pettymyksiä. Niitä tulee ennenpitkää elämässä, ja niistä selviäminen ja ennenkaikkea oikea asenne pitää oppia nuorena.

Nykynuoret on onneksi ahneita. Laittakoot niille oikeaa talousmatikkaa niin oppiminen alkaa kiinnostaa.

Gadara

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 44
  • Liked: 7
Kaikki lapset kysymättä lapsilta itseltään koulutusputkeen hankkimaan vanhempien ja hallitsijoiden rakastamia PISA-tähtiä. Lapset, olette aikuisten taikauskoisen egon tykinruokaa.

K.K.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 291
  • Liked: 554
  • Ääriagnostikko

HS: Suomi ei enää loista koululaisvertailussa

Suomi on tippunut selvästi terävimmästä kärjestä koululaisten osaamista mittaavassa Pisa-tutkimuksessa.

Suomella ei ole enää varaa kehua koulujaan entiseen tapaan. Moni maa on porhaltanut Suomen ohi talousjärjestö OECD:n koulumenestystä mittaavassa Pisa-tutkimuksessa, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Lehden tietojen mukaan Suomi on tippunut matemiikan taidoissa pois kymmenen parhaan maan joukosta. Varsinkin Aasian maat kiilasivat Suomen edelle.

Matematiikkaa hallitsivat Kiinan Shanghai, Taiwan, Etelä-Korea ja Hongkong. Myös Viro meni Suomen edelle.

Lukutaidossa ja luonnontieteissä Suomi sijoittui kuitenkin viiden kärkimaan joukkoon.

Tulos on edelleen hyvä. Suomi on tutkimuksen paras Pohjoismaa. Aiemmat kärkisijoitukset jäävät kuitenkin yhä kauemmas. 

Vuonna 2002 Suomi oli Pisa-menestyksen huipulla. Suomi sai ykkössijan lukutaidossa ja oli viiden kärjessä myös matematiikassa ja luonnontieteissä.

Viime vuoden Pisa -tulokset julkaistaan tiistaina. Tutkimuksessa testataan 15–vuotiaiden kouluosaamista.

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2013/11/30/hs-suomi-ei-enaa-loista-koululaisvertailussa/201316683/139



Pisa-oppimistulosvertailujen kärkikaartiin kuuluva Suomi ei kelpaa Saksalle koulujärjestelmän esikuvaksi, arvioi vaikutusvaltainen saksalainen ajatuspaja Konrad Adenauer Stiftung, KAS...]

[...Myyttejä murtavassa selvityksessä kerrotaan, että Suomen koulujärjestelmä ei kelpaa vientituotteeksi, vaikka Suomen hallitus sitä kovasti haluaisikin.

Suomalainen koulujärjestelmä toimii lähinnä Suomessa.Suomen loistava testimenestys johtuu johtui raportin mukaan ennen muuta yhtenäisestä kansallisuusrakenteesta – toisin sanoen Suomessa on oli erittäin vähän ulkomaalaisia...]

[...Saksa on toista maata, kulttuurien sekamelska...]

http://www.talouselama.fi/uutiset/saksasta+nurja+viesti+suomelle+turha+kaupata+meille+kouluparatiisianne/a701292