Kirjoittaja Aihe: 2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä  (Luettu 173987 kertaa)

Fiftari

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 8 866
  • Liked: 9702
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
Lainaus käyttäjältä: Käyttäjä facebookissa
Tietooni on tullut nyt jo muutama tuore tapaus, jossa vanhemmat saavat tietää lukuvuoden päätteeksi lapsen todistuksesta, että hänet on laitettu S2 eli suomi toisena kielenä opetukseen äidinkielen sijaan.
S2-opetuksessa ei tietenkään ole mitään vikaa. Olen itsekin ollut S2-tunneilla teininä, kun muutin Suomeen. Nyt on kuitenkin kyse Suomessa syntyneistä ja suomea täydellisesti puhuvista lapsista, jotka kuuluisivat äidinkielen opetukseen. Ei tätä voi miksikään muuksi kuvata kuin rakenteelliseksi rasismiksi.
Kielen tason arviointi ei selvästikään toimi kaikissa kouluissa. Aion Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsenenä selvitellä, mikä käytännöissä olisi korjattavissa, jotta tällaista ei tapahtuisi.
Loput linkin takaa Käyttäjä facebookissa
Rasmuksen ketju facebookissa aiheesta
Mitä eroa on mielisairaalalla ja Suomen valtiolla? Mielisairaalassa johtoporras on yleensä ihan terve

Fiftari

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 8 866
  • Liked: 9702
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
Unohtui tuo kuvankaappaus edellisestä postauksesta
Mitä eroa on mielisairaalalla ja Suomen valtiolla? Mielisairaalassa johtoporras on yleensä ihan terve

Skeptikko

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 14 030
  • Liked: 22616
”Arjen ohjeet annan elekielellä” – HS kysyi opettajien kokemuksia vieraskielisten opettamisesta
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008861699.html

Lainaus
Espoossa on kuusi koulua, joissa vähintään puolet oppilaista on vieraskielisiä.
...
Kun koulun lapsista selvästi yli puolet on vieraskielisiä, alkaa se vaikuttaa lasten suomen oppimiseen ja sitä kautta kaikkeen muuhunkin opiskeluun.
...
Opettajat sanovat, että vieraskielisten suuri määrä luokalla voi myös heikentää suomea äidinkielenään puhuvien kielitaitoa.
...
”On lapsia, joilla ei ole edes yhtä vahvaa kieltä. Ajattelun kieli puuttuu.

Samalla opetuksen hitaus saattaa turhauttaa suomenkielisiä. Oppilaiden väliset tasoerot voivat olla yhden ryhmän sisällä suuret.

”Jos opetan vaikka, miten Rooman valtakunta syntyi, minun pitää selittää, mitä tarkoittaa kylä ja niemimaa.
...
TOISINAAN vieraskielisten lasten opettaminen vaatii luovuutta. Opettajat joutuvat selittämään asioita kuvilla ja ohjaamaan esimerkiksi ulos tai syömään elekielellä, vastauksista ilmenee.

”Arjen ohjeet (ulos, syömään, kotiin) annan elekielellä”, kertoo eräs alakoulun opettaja.

Vantaalainen kieltenopettaja kertoo antaneensa oppilaiden kirjoittaa koevastauksia omalla äidinkielellään, vaikka se lisää työtaakkaa.
...
”Kun käymme läpi kappaleita ja suomennamme niitä, joudun suomentamaan myös suomennokset. Usein suomenkielisetkään eivät ymmärrä alakoulun kirjojen sanoja suomeksi, vaan ne joudutaan selittämään kuvin. Suomenkielisten oppilaiden suomi ei kehity, kun ympärillä puhutaan tönkkösuomea. Myös opettajan on yksinkertaistettava puhettaan, jolloin kieli köyhtyy. Jos suomi ei suju, koulu ei suju.”
...
Eräs vastaaja kertoo omista vieraskielisistä oppilaistaan, joilla voi olla kotona erittäin tiukka kuri ja koulujen säännöt tuntuvat siihen nähden löyhiltä.

He tulevat kouluun ”pitämään hauskaa”, opettaja kirjoittaa.

Eräs opettaja kertoo myös, että ”rasismikorttia” heilutellaan herkästi.

”Jos poistan luokasta maahanmuuttajataustaisen oppilaan, joka on jatkuvasti häirinnyt tuntia ja tehnyt muiden opiskelun mahdottomaksi, kuulen varmasti kovaäänisiä rasismisyytöksiä.”
...
Hänen suurin huolensa kohdistuu niihin vieraskielisiin, jotka ovat ehtineet olla vain yhden vuoden valmistavalla luokalla.

Valmistava opetus on tarkoitettu 6–17-vuotiaille, jotka eivät osaa tarpeeksi suomea, jotta voisivat aloittaa perusopetuksessa.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2022, 23:26:03 kirjoittanut Skeptikko »
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 727
  • Liked: 103574
Yle: "Opettaja ei ylläty, jos pojat saavat nelosia" – koulu suosii yhä tyttöjä ja muu yhteiskunta poikia, vaikka ongelmaa on yritetty korjata vuosia 13.6.2022

Toimittaja Jenni Nergin jutussa sentään mainitaan, että myös suomalaisten poikien Pisa-tulokset ovat suhteessa hyviä verrattuina muiden maiden poikiin, kun heidät yleensä esitetään luusereina, mutta muuten tyttöjen suosiminen koulussa ei ole tässäkään sellainen ongelma, johon pitäisi myös puuttua. Puuttumista ei ole uskotella entistäkin kovemmin, että sukupuolissa ei ole lähtökohtaisesti eroja.

Lainaus
Peruskoulun päättötodistusten arvosanoissa tyttöjen keskiarvot ovat vähintään kahdeksan kaikkialla Suomessa. Poikien keskiarvo taas ei ylitä kahdeksaa missään maakunnassa.

Vastaavasti tytöt kirjoittavat vuosittain yli kaksinkertaisen määrän laudatureita poikiin verrattuna.

Vipusesta käy myös ilmi, että yli puolet korkeakouluista valmistuneista on naisia.

Sama ilmiö voidaan nähdä myös Suomen Pisa-tuloksissa. Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaan Pisa-tuloksissa vuonna 2018 tytöt saivat Suomessa 53 pistettä enemmän kuin pojat.

Muissa OECD-maissa keskimääräinen ero on 30 pistettä.

Riippuu varmaan Pisan osa-alueesta, mutta viimeksi kun tutkin, pojat olivat ainakin Euroopassa yleisesti tyttöjä edellä tai ero oli pieni. Suomi on tyttöjen ja poikien tulosten eron suhteen harvinainen poikkeus sellaisten maiden kanssa kuin Jordania, Pohjois-Makedonia, Qatar, Saudi-Arabia ja Arabiemiraatit. Lähialueilla Euroopassa ei ole vastaavaa ilmiötä muissa maissa.

Lainaus
Tilastojen valossa tyttöjen ja naisten koulumenestys näyttää siis loistavalta.

Koulumenestyksestä huolimatta tytöt päätyvät kuitenkin todennäköisemmin matalapalkkaisiin töihin ja pojat johtajiksi.

Opetushallituksen opetusneuvos Satu Honkalan mukaan kyseessä on suomalainen tasa-arvo-ongelma.

– Meillä tyttöjen ja poikien väliset erot ovat aika suuret. Tämä on ongelmavyyhti, jota on pyritty korjaamaan jo vuosikaudet, Honkala sanoo.

Ilmiö ei kuitenkaan ole uusi. Tytöt ovat pärjänneet paremmin koulussa jo vuosikaudet.

– Jos katsoo historiaa niin näin on ollut jo aikanaan oppikoulussa, Honkala kertoo.

Tyttöjen ja poikien koulumenestyksen erot ovat suuria muuallakin maailmassa, mutta Honkalan mukaan Suomessa ero on harvinaisen iso.

Ongelma ei myöskään Suomessa jää koulutustasolle, vaan myös ammattialat ovat jakautuneet miesten ja naisten aloihin.

– Vaikka odotuksia ei lausuttaisi ääneen, niin meillä ammatit on jakaantuneet miesten ja naisten ammatteihin, Honkala kertoo.

Hänen mukaansa nuoret katsovat mallia aikuisten maailmasta ja omaksuvat asenteita. Suomessa alat ovat jakautuneet vielä voimakkaammin kuin muissa Euroopan maissa.

Voisiko siis olla, että sukupuolten erot ovat luonnollisia?

Lainaus
Tyttöjen korkeat tulokset kuitenkin jäävät usein vähäiselle huomiolle.

Tutkimuksen mukaan Suomen erinomaisista tuloksista kirjoitetaan, mutta hehkutukseen ei liitetä suomalaisten tyttöjen maailmanmestaruutta ylpeyden aiheena, vaan se esitetään jossain määrin ongelmallisessa valossa, koska tilastoissa pojat näyttävät jäävän jälkeen.

On siis hyvä huomioida, että vaikka poikien keskiarvo on Suomessa merkittävästi heikompi kuin tyttöjen, se on Pisa-tutkimuksissa kaiken kaikkiaan hyvin korkea.

Tutkimus myös osoittaa, että sukupuoliero esimerkiksi suomalaisten nuorten lukutaidossa ei kerro poikien heikosta tasosta, vaan ennen kaikkea suomalaisten tyttöjen erinomaisesta suorituksesta.

Kyllä suomalaisten tyttöjen pärjääminen Pisa-kokeissa on ollut uutisoinnissa ja kommentoinnissa ylpeyden aihe, mutta suomalaiset pojat on esitetty sen varjolla laiskoina ressukoina, vaikka ongelma on selvästikin siinä, kuinka poikkeuksellisella tavalla suomalainen koululaitos suosii tyttöjä.

Lainaus
– Tuntuu, että kukaan opettaja ei ylläty, jos pojat saavat nelosia, kun muut saavat kymppejä, Rauha kertoo.

Sirpa Lappalainen arvioi, että tästä ei yleensä kuitenkaan seuraa pojille heikompaa menestystä myöhemmin elämässä.

Vaikka koulutus on usein nähty tapana korjata tämä asetelma, tilastot osoittavat muuta.

Tilastollisesti tytöt kuitenkin hyötyvät koulutuksesta vähemmän, Lappalainen sanoo.

Myös opetusneuvos Satu Honkala näkee asian samoin.

– Jostakin syystä meillä tosiaan pojat ovat koulussa vaikeuksissa, mutta sitten yhteiskunta kuitenkin on rakentunut niin, että johtajan paikoissa on ihan joka ammattialalla miehet, Satu Honkala arvioi.

Jospa koulutus ja koulussa menestyvien osaaminen ei vastaa työelämän tarpeita?

Lainaus
Voimakasta sukupuolittumista onkin pyritty korjaamaan erilaisilla keinoilla.

Satu Honkalan mukaan lukutaito on tärkeä tekijä koulumenestyksen ylläpitämisessä. Tilastoissa nimenomaan lukutaidossa on nähtävillä laskeva trendi, myös tytöillä. Myös opetussuunnitelmalla on pyritty tukemaan erilaisten oppijoiden koulutyötä.

Toisaalta myös opinto-ohjauksella voidaan vaikuttaa nuorten jatko-opintovalintoihin, niin hyvässä kuin pahassa.

Sirpa Lappalaisen mukaan joskus ennakko-oletukset näkyvät myös opinto-ohjauksessa.

– Esimerkiksi maahanmuuttajataustaisia tyttöjä ohjataan hoiva-alalle, sillä helposti ajatellaan, että hoivaaminen on heille jotenkin ominaista, Lappalainen kertoo.

Kyseessä on nimenomaan koko yhteiskuntaa koskeva, rakenteellinen ilmiö, joten muutoksenkin tulisi tapahtua koko yhteisössä.

– Huomiota pitäisi kiinnittää siihen, mitä me odotamme ja sallimme. Meidän pitäisi tarkastella omia sukupuolittuneita olettamuksiamme, eikä oikeastaan olettaa mitään sukupuolen perusteella, Lappalainen summaa.

Eiköhän se ole juuri tuollainen ideologinen ajattelu, joka on johtanut Suomessa nykytilanteeseen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Hämeenlinnan Oraakkeli

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 13 266
  • Liked: 7316
  • لا يوجد إله غيره من الشيطان والنبي محمدا أو خادمته



Eiköhän se ole juuri tuollainen ideologinen ajattelu, joka on johtanut Suomessa nykytilanteeseen.
'
Itse veikkaan että moni oppii koulussa tehokkaaksi opiskelijaksi, eikä työelämän tarpeita täyttäväksi myyntimieheksi, innovaattoriksi tai johtajaksi. Kympin tytöt ovat hyviä opiskelussa, mutta onnistuuko esimerkiksi firman perustaminen ja johtaminen.

N. O. Hääppönen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 202
  • Liked: 4176
Lainaus
...
TOISINAAN vieraskielisten lasten opettaminen vaatii luovuutta. Opettajat joutuvat selittämään asioita kuvilla ja ohjaamaan esimerkiksi ulos tai syömään elekielellä, vastauksista ilmenee.

”Arjen ohjeet (ulos, syömään, kotiin) annan elekielellä”, kertoo eräs alakoulun opettaja.

Jos jumalauta &#¤"%&*kakarat eivät koulussa osaa edes lukea sen verran lukujärjestystä, että ymmärtäisivät ilman elekieltä koska mennä syömään ja koska lähteä kotiin, niin kuinka "#¤%&ssä ne voivat ymmärtää yhtään mitään fysiikasta, matematiikasta, kemiasta tai yleensä yhtään mistään mitään??!1!!

Vastaus on tietenkin: Eihän ne ymmärräkään, mutta kuinka Pisa-tutkijat eivät vaan voi tätä käsittää?
« Viimeksi muokattu: 18.06.2022, 21:56:17 kirjoittanut N. O. Hääppönen »
”Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut.”

– THL 23.3.2020

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 30 488
  • Liked: 28265
  • Apukeittiöpsykologi
Lainaus
...
TOISINAAN vieraskielisten lasten opettaminen vaatii luovuutta. Opettajat joutuvat selittämään asioita kuvilla ja ohjaamaan esimerkiksi ulos tai syömään elekielellä, vastauksista ilmenee.

”Arjen ohjeet (ulos, syömään, kotiin) annan elekielellä”, kertoo eräs alakoulun opettaja.

Jos jumalauta &#¤"%&*kakarat eivät koulussa osaa edes lukea sen verran lukujärjestystä, että ymmärtäisivät ilman elekieltä koska mennä syömään ja koska lähteä kotiin, niin kuinka "#¤%&ssä ne voivat ymmärtää yhtään mitään fysiikasta, matematiikasta, kemiasta tai yleensä yhtään mistään mitään??!1!!

Vastaus on tietenkin: Eihän ne ymmärräkään, mutta kuinka Pisa-tutkijat eivät vaan voi tätä käsittää?

Puuttumatta Pisa-tuloksiin sanon, että pitää olla itsestään selvää, ettei luokkaan oteta ketään, kuka ei osaa suomen kieltä  tyydyttävällä tasolla. Joten kielitaidottomia ei saa päästää normaaliluokkiin häiritsemään muita ja kuluttamaan opettajan aikaa, vaan ensin opetellaan suomea erityisluokassa niin monta vuotta, että alkaa sujua. Normaaliluokkaan tullaan vasta, kun osaa kielen, muutoin kaikkien oppimismahdollisuudet menevät.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 41 136
  • Liked: 63419
  • Takaisinviskaaja, takaisintyöntäjä
Ketään ei jätetä jälkeen = kaikki jätetään jälkeen, jos samalla luokalla pidetään.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Punavihreä siirtymä on paskanruskea!”
— Tri. Eero Paloheimo

“Olen aina tiennyt, että vasemmistolaisuus on vamma, johon kuuluu vielä tarve näyttää se.”
— Kari Suomalainen

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 936
  • Liked: 5009



Eiköhän se ole juuri tuollainen ideologinen ajattelu, joka on johtanut Suomessa nykytilanteeseen.
'
Itse veikkaan että moni oppii koulussa tehokkaaksi opiskelijaksi, eikä työelämän tarpeita täyttäväksi myyntimieheksi, innovaattoriksi tai johtajaksi. Kympin tytöt ovat hyviä opiskelussa, mutta onnistuuko esimerkiksi firman perustaminen ja johtaminen.

Son just noin.

Arvosanoilla ei osata, sillä ihan itsellä osataan. Olen tavannut monta ihmistä, jotka kepittäisivät insinöörin paperit omaavat välittömästi. Intohimo, ymmärrys ja uskallus ovat ne avaimet.

Itselläni on varsin kapean alan, mutta kehtaan väittää, erittäin korkean tason osaaminen ammattikoulupohjalta. Näihin asioihin ei opiskella, näihin möyritään pohjaliejusta lähtien pinnalle.



Slava Ukraini.

Kallan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 402
  • Liked: 4028
  • Panda nimeltä Kallan.



Eiköhän se ole juuri tuollainen ideologinen ajattelu, joka on johtanut Suomessa nykytilanteeseen.
'
Itse veikkaan että moni oppii koulussa tehokkaaksi opiskelijaksi, eikä työelämän tarpeita täyttäväksi myyntimieheksi, innovaattoriksi tai johtajaksi. Kympin tytöt ovat hyviä opiskelussa, mutta onnistuuko esimerkiksi firman perustaminen ja johtaminen.

Son just noin.

Arvosanoilla ei osata, sillä ihan itsellä osataan. Olen tavannut monta ihmistä, jotka kepittäisivät insinöörin paperit omaavat välittömästi. Intohimo, ymmärrys ja uskallus ovat ne avaimet.

Itselläni on varsin kapean alan, mutta kehtaan väittää, erittäin korkean tason osaaminen ammattikoulupohjalta. Näihin asioihin ei opiskella, näihin möyritään pohjaliejusta lähtien pinnalle.
Joiltain osin samaa mieltä, joiltain osin eri mieltä.

Joillakin aloilla ne paperit on pakko hankkia jos meinaa edetä urallaan. Eli ei toi nyt niin mustavalkoista ole. Toki kaikki näistä tiedostavat että paperit on eka hankittava, jotta on muodollinen pätevyys, jonka jälkeen varsinainen oppiminen alkaakin. Tosin niiden paperien idea on, ettei työnantajan tarvitse aivan perusteista alkaen lähteä liikenteeseen koulutuksessa.

Hyvänä esimerkkinä lääkärit ja hammaslääkärit. Onhan se ihan toivottavaa, että hammaslääkäri tietää teoriat taustalla kun alkaa työskentelemään purukaluston kanssa.
Korona ei oo enää trendikästä joten sitä ei kukaan pelkää näön vuoksi enää eikä siitä kukaan siis hyvesignaloi. Massamedian uusi käsky: unohtakaa korona ja sen varjolla tehty valtaisa omaisuuden uusjako. / Putin ja Zelensky, lopettakaa nyt se nahistelu ja palatkaa päiväjärjestykseen.

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 936
  • Liked: 5009
^ Tuo on kyllä totta. Paljon aloja, joissa edellytän ihan sitä kunnon koulutusta, kuten mainitsemasi lääketieteen ala. Sellaisista aloista ei lipsuta.

Ja totta on myös moni ala, jossa on todellinen vastuu toisien hengestä, niitäkin on paljon. Sinne ei kaivata turaajia tössimään.

Osaaminen korostuu monessa paikassa alkaen vaikka kaivurikuskista. Vaatii ihan jäätävää osaamista ja soveltamiskykyä.

Samoin maanviljelijän työt, jossa pitää lukea maat ja mannut, korjata siinä sivussa hajonneet koneet. Isoisäni elätti seitsenhenkisen perheensä maanviljelyllä ja kanojen hoidolla. Kävi välillä sotimassa ja tuli ehjänä takaisin. Jatkoi hommia.

Olen itse kemian alalla joihin töihin ei yksinkertaisesti ole koulutusta. Prosessin tasapainottaminen vaatii ihan sitä paskassa möyrimistä. Paperilla reaktiot menevät kauniisti, mutta todellisuus on ihan toista.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2022, 13:17:16 kirjoittanut Niobium »
Slava Ukraini.