Kirjoittaja Aihe: 2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä  (Luettu 202687 kertaa)

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 040
  • Liked: 13004
  • Manner-Suomen Tasavalta
Tervejärkinen ihminen kuitenkin ymmärtää, ettei kaoottinen koulu riehuvilla ja kielitaidottomilla mamuilla tai sekavalla oppimisagendalla muutu miksikään kasvattamalla koulutusbudjettia. Ongelmahan on menetelmissä ei rahassa eikä menetelmät muutu miksikään pelkästään budjetoinnin kautta.

Ongelmaa voisi kyllä sikäli paikata rahalla, että olisi riittävän suuri määrä riittävän pieniä kouluja, ja joka koulussa olisi oma monokulttuurinsa, johon opetus voitaisiin yrittää sopeuttaa. Mutta nythän päinvastoin mennään jättikouluihin, koska on päätetty, että niin on hyvä. Syytä en osaa arvata.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 130
  • Liked: 31990
  • Epäjärjestyksenvalvoja
Outo olio:

Lainaus
Ongelmaa voisi kyllä sikäli paikata rahalla, että olisi riittävän suuri määrä riittävän pieniä kouluja, ja joka koulussa olisi oma monokulttuurinsa, johon opetus voitaisiin yrittää sopeuttaa. Mutta nythän päinvastoin mennään jättikouluihin, koska on päätetty, että niin on hyvä. Syytä en osaa arvata.

( Korostus minun )

Syitä on monia ja monentasoisia. Seuraavassa keskusteluketjussa keskustellaan mokutuksen neljästä pääluokasta ja niiden motivaatioista ja sisällöstä. Ketju on vanha, mutta uskoakseni ajankohtainen:

https://hommaforum.org/index.php/topic,78347.0.html

En voi alkaa referoida, koska keskustelua on 10 sivua, mutta monilla kirjoittajilla on tuossa ketjussa jotakin sanottavaa, joka liittyy tähänkin ketjuun.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 43 208
  • Liked: 69764
  • Optimistinen skeptikko
Seuraavassa keskusteluketjussa keskustellaan mokutuksen neljästä pääluokasta ja niiden motivaatioista ja sisällöstä. Ketju on vanha, mutta uskoakseni ajankohtainen:

https://hommaforum.org/index.php/topic,78347.0.html

Heh. " Darth Vader, Kukko, desperaato and 60 others like this "
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Turvapaikan hakeminen ... menee kaiken muun edelle.”
— Ohisalo

“Suomi ei tule estämään keneltäkään turvapaikanhakua missään tilanteessa."
— Mikkonen

“In this revolution we will have to awaken the devil in the people."
— Marx

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 130
  • Liked: 31990
  • Epäjärjestyksenvalvoja
Miksi vasemmisto haluaa ratkaista kulttuuripohjaiset ongelmat julkisella rahalla?

Kaczynski vastaa:
Vasemmistolainen haluaa yhteiskunnan tyydyttävän kaikkien tarpeet. Vasemmistolaisella ei ole sisäistä luottamusta omaan kykyyn ratkaista ongelmansa ja tyydyttää omat tarpeensa. Siksi vasemmistolainen vihaa kaikkea mikä näyttää luonnostaan vahvalta ja menestyvältä. Vasemmistolainen ennemmin samaistuu vastakkaisia ominaisuuksia edustaviin ryhmiin ja loukkaantuu eri tilanteissa heidän puolesta. Vasemmistolainen kuitenkin vaatii että tilanne on korjattava yhteisellä rahalla, riippumatta siitä voiko sitä edes rahalla korjata, koska tilanne on yhteiskunnan vika.

Tuli mieleen, että vasemmistolaista ajattelua voi yleisemminkin selittää eräs psykologinen tunnelukko, life trap. Hyvä suomenkielinen yleisteos on vaikkapa Kimmo Takanen: 'Tunne lukkosi' vuodelta 2011.

Vasemmistolainen näkee ihmiset avuttomina ja alisteisina toimijoina, joita voidaan auttaa ja kontrolloida vain ulkopuolisen systeemin puitteissa. Lisäksi vasemmisto ajattelee, että kaikki yksilön toiminta on vain heijastusta ylemmän sosiaalisen struktuurin toiminnasta, jolloin yksilönvastuu katoaa ja kaikki on yksilön sisäisistä ominaisuuksista riippumatonta.

Ehkä eräs osuva tunnelukko, eli psyykkinen esto, samaistus tai ehdollistuma skeematerapian näkökulmasta on riippuvuus-kyvyttömyys-tunnelukko, joka saa kokijan ajattelemaan, että yksilö, itse tai minä ei kykene toimimaan, vaan kaikkeen tarvitaan joku toinen toimija tai systeemi, jokin itsen ulkopuolinen tekijä:

Lainaus
Belief that one is unable to handle one's everyday responsibilities in a competent manner, without considerable help from others (e.g., take care of oneself, solve daily problems, exercise good judgment, tackle new tasks, make good decisions). Often presents as helplessness.

En löytänyt suomenkielistä lähdettä, joten pahoittelut englannista.

Sosialisti siis on ulkoistanut sisäisen maailmansa ulkoiseen: hän haluaa, että systeemi korjaa hänen omat psykologiset puutteensa. Meillä kaikilla käytännössä on tunnelukkoja, mutta sosialisti, joka ei koskaan usko yksilöön ( sinuun tai itseensä ), ulkoistaa yksilön oman kehityksen haasteet yhteiskunnalle, mikä ei evolutiivisesti ole toimiva, vaan degeneroittava ratkaisu.

Riippuvuus-kyvyttömyys-tunnelukko on siis sosialistille tyypillinen, elämää haittaava, egon rakenteisiin liittyvä harhainen ohjelmointi, jonka hän heijastaa koko yhteiskuntaa koskevaksi muokaten koko maailmankuvaa tuon psykologisen sokean alueen ja kyvyttömyyden mukaan käsittämättä, että tuo sosialistinen maailmankatsomus perustuu vain monien yksilöiden kollektiivisesti kokemaan riippuvaisuusharhaan ja tunnelukkoon, jonka pohjalta he kuvittelevat koko yhteiskunnan toimivan.
 
( Edit: korjattu Takala Takaseksi )

« Viimeksi muokattu: 20.01.2023, 21:26:28 kirjoittanut Eino P. Keravalta »
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Alma_

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 19
  • Liked: 133
Li Andersson:

Lainaus
Eivät nämä ongelmat ole lasten syytä. Meidän koulutusjärjestelmää pitää tukea ja kehittää niin, että koulut pystyvät vastaamaan erilaisten oppijoiden tarpeisiin".

Vasemmistoliiton Andersson ei kyllä tunnu uhraavan ajatustakaan niille lapsille ja nuorille, joiden koulutaival on nykykouluissa pitkäpiimäistä ajantappamista, häiriköiden sietämistä ja väistelyä, pahimmillaan väkivaltaa; oman potentiaalin hukkaamista otollisimpina oppimisen ja kehittymisen vuosina. Saati että Andersson olisi opetusministerinä nostanut esille sitä, miten lahjakkaiden, ahkerien tai motivoituneiden oppilaiden edistymistä vauhditettaisiin, kannustettaisiin ja palkittaisiin.

Nämä ovat vieraita näkökulmia sosialisteille.

Sama myötätunnon puute ja ajattelun yksipuolisuus ovat havaittavissa puoluekentän vasemmalla laidalla silloin, kun maahanmuuttajataustaisen katurikollisuuden ja seksuaalirikosten käsittelyssä ilmiöistä kärsivien ihmisten ja rikosuhrien tilanne ja näkökulmat pitkälti sivuutetaan. Huomio on sen sijaan kehityskulkujen ja tapahtumien hyssyttelyssä ja selittelyssä, ulkoisten ja etenkin suomalaisista johtuvien syiden etsimisessä sekä sen pohtimisessa, millä eri tavoilla voidaan jälleen lappaa yhteistä rahaa ja resursseja tahoille, jotka ovat rikoksiin syyllistyneet.

Hohtis

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 628
  • Liked: 3857
  • Mikä röyhkeys
Vasemmistoliiton Andersson ei kyllä tunnu uhraavan ajatustakaan niille lapsille ja nuorille, joiden koulutaival on nykykouluissa pitkäpiimäistä ajantappamista, häiriköiden sietämistä ja väistelyä, pahimmillaan väkivaltaa; oman potentiaalin hukkaamista otollisimpina oppimisen ja kehittymisen vuosina. Saati että Andersson olisi opetusministerinä nostanut esille sitä, miten lahjakkaiden, ahkerien tai motivoituneiden oppilaiden edistymistä vauhditettaisiin, kannustettaisiin ja palkittaisiin.

Syy taitaa selittää itse itsensä. Vasemmistoliiton äänestäjä ei taida olla tyypillisesti niitä, jotka ovat menestyneet koulussa tai muutenkaan luoneet itse omaa menestystarinaansa  ;D

Suomessa on aika siirtyä 'epätasa-arvoistavaan' koulujärjestelmään. Sellaiseen, jossa rahalla tai valintamenettelyllä voi laittaa lapsensa parempiin kouluihin. Tähän ei olisi ollut pakko mennä, mutta poliitikkomme ovat tämän järjestelmän luoneet.

Meillä oli pitkään mahdollisuuksien tasa-arvo, jossa jokaisella oli samat lähtökohdat mutta se on rapautumassa ja muuttumassa "lopputuloksen tasa-arvoksi", jossa ihmisen syntyperäiset tai valitut, ideologiset ominaisuudet toimivat "tasoituskertoimena".

Jos joidenkin ihmisryhmien oletetaan lähtökohtaisesti suoriutuvan heikommin ja heitä tuetaan sen takia se on rasismia puhtaimmillaan. Ensinnäkin se olettaa yksilön edustavan viiteryhmäänsä ja toisekseen se syrjii toisia antamalla toisille etumatkaa.

 
« Viimeksi muokattu: 22.01.2023, 01:19:43 kirjoittanut Hohtis »
Heti kun laiskat, lahjattomat ja tyhmät huomaavat olevansa enemmistö, he keksivät sosialidemokratian.

Jorma Teräsrautela

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 684
  • Liked: 3198
Meillä oli pitkään mahdollisuuksien tasa-arvo, jossa jokaisella oli samat lähtökohdat mutta se on rapautumassa ja muuttumassa "lopputuloksen tasa-arvoksi", jossa ihmisen syntyperäiset tai valitut, ideologiset ominaisuudet toimivat "tasoituskertoimena"

"Lopputuloksen tasa-arvo" on kielellinen vertauskuva, joka tarkoittaa "lopputuloksen erilaisuutta". Kielenkäyttö vie tässä harhaan, sillä erilaisuus ei aina ole eriarvoisuutta. Erot varallisuudessa, ulkonäössä tai pituudessa eivät ole eriarvoisuutta, vaikka lopputulos on erilainen pituus tai varallisuus. Eriarvoisuus tarkoittaa erilaista kohtelua leivättömän pöydän ääressä.

On myös syrjintään perustuvaa eriarvoisuutta silloin, kun syrjintä perustuu käsitykseen, että jotkut ihmiset ovat ihmisarvoltaan muita alempia. Kaikki syrjintä ei perustu tällaiseen oletukseen.

Valitettavasti virheellinen eriarvoisuuspuhe johtaa aina virheellisiin eriarvoisuustekoihin, joissa lopputulosta yritetään tasoittaa vaikka väkisin.
Älkää työ pojat säästelkö niit sokerloitanne! Myö uijjaan koht.

Histon

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 651
  • Liked: 4664
  • Puolinuiva
Lainaus
Espoolaisessa koulussa puhutaan 50 kieltä, rehtorin mukaan suomen kielen oppiminen on haaste Yle Areenassa
Kuuntele Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-64595377
Halla-aho: "Venäjä ei usko puhetta, sota voidaan lopettaa vain tappamalla venäläisiä.
Ostin itsekin yhden allekirjoitetun tykistöammuksen osoitteesta https://signmyrocket.com/. Kehotan kaikkia niitä, jotka vihaavat sotaa ja haluavat rauhaa, tekemään samoin."

Hiiden hirvi

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 116
  • Liked: 479
Suomessa on aika siirtyä 'epätasa-arvoistavaan' koulujärjestelmään. Sellaiseen, jossa rahalla tai valintamenettelyllä voi laittaa lapsensa parempiin kouluihin. Tähän ei olisi ollut pakko mennä, mutta poliitikkomme ovat tämän järjestelmän luoneet.
Nykyisen kehityksen väistämättomänä lopputulemana ovat yksityiskoulut. Tässäkin mennään Ruotsia peesaten. Tapahtuu siinä vaiheessa kun riittävän monelle eliitin jäsenelle on tullut täysin selväksi että tasapäistäminen sun muu inkluusio tuhoaa heidän(kin) jälkikasvunsa tulevaisuuden.

sutki

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 214
  • Liked: 519
Tuo YLE:n uutispodcast "Espoolaisessa koulussa puhutaan 50 kieltä, rehtorin mukaan suomen kielen oppiminen on haaste" oli ajatuksia herättävää kuunneltavaa, vaikka lähestymistapa ohjelmassa oli tyypillistä YLE:ä.

Muutamia havaintoja ja ajatuksia:

- Tiistilän yläkoulussa n. 60% oppilaista on vieraskielisiä. Alakoulussa jo n. 80%!!!
- kerhotoiminta. Useat vanhemmat hyväksyvät tyttöjen osallistumisen kerhotoimintaan sen tapahtuessa koulun yhteydessä, mutta ei esim. sen tapahtuessa iltaisin nuorisotiloissa.  Tähän perheiltä kaivattiin lisää tukea, ei avattu minkälaista tukea ja miksi näin ei tapahdu nyt.
- koulushoppailun mahdollisuus mainittiin esim. musiikki-, kieli- ym. painotteisten koululuokkien osalta, mutta samalla pidettiin ko. painotteisuutta hyvänä ja kannustettavana asiana.
- onko vastaavia haasteita kuin Tiistilän koulussa myös Espoon ruotsinkielisissä kouluissa?
- minne poliitikot laittavat omat lapsensa oppimaan? Oletan juuri heidän kuuluvan keskivertoa enemmän ns. koulushoppailijoihin.
Tästä olisi mielenkiintoista saada faktaa ja sen myötä kysymään ao. poliitikoilta että miksi näin?

Vaalit lähestyvät ja tämäkin aihe pitäisi persujen osata öyhöttämättä hyödyntää.


Linkki uutispodcastiin:
https://areena.yle.fi/podcastit/1-64595377

sakarit

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 496
  • Liked: 653
Lainaus
Espoolaisessa koulussa puhutaan 50 kieltä, rehtorin mukaan suomen kielen oppiminen on haaste Yle Areenassa
Kuuntele Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-64595377

Yleensäottaen tilanne ei lainkaan ole noin huono, Suomen ruotsinkielisissä kouluissa ei puhuta kuin yhtä kieltä.