Kirjoittaja Aihe: 2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä  (Luettu 209818 kertaa)

Hae-won

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 854
  • Liked: 2250
  • Tolkun ihminen.
Jaa. Testikierroksesta toiseen PISA:ssa dominoivat Itä-Aasian maat: Singapore, Taiwan, Etelä-Korea, Kiina ja Japani. Taitavat noissa maissa innovoida ja tehdä muutakin kuin hampurilaisaterioita.

Joko noissa testien tuloslistoilla on "Kiina", eikä "Shanghain alue", "HongKongin alue" jne.?
Taiwan, Hongkong ja Macao on listattu erikseen Kiinasta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment#PISA_2018_ranking_summary

JoKaGO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 631
  • Liked: 9312
  • Huumoria(?) Lappeenrannan metsistä
Jaa. Testikierroksesta toiseen PISA:ssa dominoivat Itä-Aasian maat: Singapore, Taiwan, Etelä-Korea, Kiina ja Japani. Taitavat noissa maissa innovoida ja tehdä muutakin kuin hampurilaisaterioita.

Joko noissa testien tuloslistoilla on "Kiina", eikä "Shanghain alue", "HongKongin alue" jne.?
Taiwan, Hongkong ja Macao on listattu erikseen Kiinasta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment#PISA_2018_ranking_summary

... ja kun tarkemmin katsoo, niin kärjessä ei ole "Kiina", vaan China's economic area of Beijing, Shanghai, Jiangsu and Zhejiang eli juuri ne rikkaimmat erityistalousalueet, joita kysymykselläni hain. Kiitokset!
Virus on taas laukalla ja vieläpä keskellä kesää! Ja eikun pahenee mitä pidemmälle syksy etenee... Talvi 21-22 ja virus huutaa jippiitä rokotuskattavuudesta huolimatta. Mutta onneksi helmikuussa 2022 koko painajainen on ohi, näin Sanna I Suuri on päättänyt. Kaikki pääsee hiihtolomille ja bilettämään, kiitos Sannamme!

sutki

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 294
  • Liked: 737
Tämän päivän Etelä-Saimaassa oli juttu Imatralle rakennetusta uudesta koulusta.
Rakennettiin moderni avointa tilaa omaava puurakenteinen koulu. Opettajat esittivät jo rakentamisvaiheessa huolensa opetustilojen mahdollisesta hälyisyydestä, mutta siinä vaiheessa suunnitelmia ei tietenkään enää muuteta. Ja niinhän siinä kävikin että opettajien pahimmat huolet toteutuivat.
Lyhyen älämölöopiskelujakson jälkeen kouluun rakennettiin väliseiniä ja käytäviä homman yhä jatkuessa. Lisälaskua kertynyt yli miljoonalla eurolla.

Kommenteissa joku kyseli kuka nämä avoimen tilan koulut keksi ja miksi?

Aiemmin Lappeenrannassa koulu laitettiin evakkoon lähes tyhjänä olevaan kauppakeskukseen. Siellä oli vastaavia ongelmia hälyn ja älämölön kanssa eli taatusti oli etukäteen tiedossa mitä Imatralle oltiin rakentamassa.

(Valitettavasti paikallisen aviisin tapana on piilottaa juttu maksumuurin taakse.
https://www.esaimaa.fi/paikalliset/5705177 )

« Viimeksi muokattu: 06.02.2023, 18:39:06 kirjoittanut sutki »

JoKaGO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 631
  • Liked: 9312
  • Huumoria(?) Lappeenrannan metsistä
Lyhyen älämölöopiskelujakson jälkeen kouluun rakennettiin väliseiniä ja käytäviä homman yhä jatkuessa.

Eivät kehtaa tunnustaa, että tuommoiset ne oli ennen koulut, pitkät käytävät ja erilliset luokkahuoneet  8)
Virus on taas laukalla ja vieläpä keskellä kesää! Ja eikun pahenee mitä pidemmälle syksy etenee... Talvi 21-22 ja virus huutaa jippiitä rokotuskattavuudesta huolimatta. Mutta onneksi helmikuussa 2022 koko painajainen on ohi, näin Sanna I Suuri on päättänyt. Kaikki pääsee hiihtolomille ja bilettämään, kiitos Sannamme!

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 382
  • Liked: 33424
  • Auton jarrut toimivat-olen terve enkä itsetuhoinen
Lyhyen älämölöopiskelujakson jälkeen kouluun rakennettiin väliseiniä ja käytäviä homman yhä jatkuessa.

Eivät kehtaa tunnustaa, että tuommoiset ne oli ennen koulut, pitkät käytävät ja erilliset luokkahuoneet  8)

Eikös se ole tutkittu, että avokonttoritkin ovat stressaavia, meluisia ja tehottomia eivätkä aikuiset pidä niistä ja nyt lasten, joiden aivot ovat vielä kehittymässä, pitäisi opiskella jossain avoimessa tilassa, jossa lisäksi - toisinkuin työpaikoilla - hominiditkin ovat kiusana.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Muhmutti

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 373
  • Liked: 675
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009371671.html

Lainaus
Tavoitteiden ja todellisuuden ristiriidoista räikeä esimerkki on opetussuunnitelmat, OPSit. Niihin on turboladattuna valtava määrä kauniita arvoja, tavoitteita ja laajennuksia oppisisältöihin – myös paljon järkevää perusasiaa opetuksesta ja tavoitteista. Jokainen uusi OPS tuntuu samalla nousevan yhä ohuempaan yläpilveen ja kauemmaksi koulujen arjesta.

Voi vain kuvitella, mitä ajattelevat sellaiset opettajat – joille koulupäivä näyttäytyy nykyään enemmän päivittäiseltä selviytymistaistelulta – lukiessaan vaikka erään OPSin maalailua monilukutaidosta.

- Laajaan tekstikäsitykseen perustuen tietoa voidaan tuottaa ja esittää sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla. Viestejä voidaan ottaa vastaan ja välittää esimerkiksi kirjoitetussa, puhutussa, painetussa, audiovisuaalisessa tai digitaalisessa muodossa. Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä.

Tuossa hieman nykyajan opetussuunnitelmaa. On muuten harvinaisen selkeää tekstiä.  :D   ;D    Kyllä suomalaisessa koulutuksessa ollaan menty metsään kaikessa, ihan kaikessa. Konsultit huuthelvettiin ja paluu 1980-1990-luvuille.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 43 802
  • Liked: 71503
  • Optimistinen skeptikko
Lainaus
- Laajaan tekstikäsitykseen perustuen tietoa voidaan tuottaa ja esittää sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla. Viestejä voidaan ottaa vastaan ja välittää esimerkiksi kirjoitetussa, puhutussa, painetussa, audiovisuaalisessa tai digitaalisessa muodossa.

Kuulostaa huonosti käännetyltä amerikkalaiselta woketukselta.

Tuo "tekstikäsitys" -lause on sellaisenaan järjettömän ristiriitainen. Epäilen, että kyse on alkujaan "textbook"ista, eli oppikirjasta, joka laajennettuna tarkoittaisi monenkirjavaa opetusmateriaalia (missä ei sisänsä välttämättä ole mitään ongelmaa, vaikka itse suosisinkin käsinkirjoitusta ja paperikirjoja lukioon asti).

Lainaus
Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä.

Harjoittaa taitojaan? Tuossa oppilaita käsitellään kuin olisivat aikuisia työelämässä. Oppilaat ovat koulussa ensisijaisesti oppimassa uusia taitoja, eivät niinkään harjoittamassa jo hankittuja taitoja (joskin uuden oppiminen tietenkin perustuu aiemmin oppimiselle).
« Viimeksi muokattu: 06.02.2023, 22:36:02 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Turvapaikan hakeminen menee kaiken muun edelle.”
— Ohisalo

“Suomi ei tule estämään keneltäkään turvapaikanhakua missään tilanteessa."
— Mikkonen

“Kaikki toimet, joita voidaan tehdä maahanmuuton lisäämiseksi on tehtävä."
— Kangasharju, ETLA:n tj.

Radio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 500
  • Liked: 4818
Minkälaisia taitoja harjoitellaan SETA:n käsityöpajoissa? Ei ainakaan hitsaamista. Hitsarit tuodaan Filippiineiltä perheineen valmiiksi sovittuihin työsuhteisiin. Hitsarit testataan kotipaikallaan. Telakkateollisuutemme  toimii siis oikein.
PISA-tulokset, joita Ruotsi jo väärensi, eivät kerro kaikkea mutta ainakin sen, että tietopainottuneisuus esim. Virossa on jo meidät selättänyt.
Tulevissa vaaleissa koulutuksemme taso tulisi ottaa yhdeksi teemaksi!

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 202
  • Liked: 5683

Ylen jutussa listataan sata erilaista syytä nykyiseen koulutustilanteeseen.


Tuotantotoiminnassa, jos lopputuotteen laatu on muuttunut huonommaksi aikaisemmasta, ensimmäinen kysymys on, käytämmekö samoja raaka-aineita  kuin ennen.


Tätä näkökohtaa ei Ylen jutussa nähty aiheelliseksi pohtia.


https://yle.fi/a/74-20016625

Kiina on hyvä esimerkki tästä. Valtio määräsi, että terästuotannon tulee kasvaa vuosittain määrän x. Jokaisella alueella oli velvoite tuottaa tietty määrä terästä kasvavissa määrissä.

Tilanne johti siihen, että tuotantotavoitteen saavuttamiseksi kaikki mahdollinen rautaa vähääkään muistuttava sulatettiin yhteen, jotta tuotantotavoite saatiin jollain tavoin kaavittua kasaan.

Kaikki varmasti tietävät, miten kävi. Metalliseoksien ainesosien suhteiden määrittely ja tarkkailu johtaa onnistuneeseen lopputulokseen. Jos vain mätetään kaikkea mahdollista sekaisin, niin aivan varmasti menee vituix.

Sama idea pöhisee nyt täällä. Kaikki mahdollinen aines sisään, sulatetaan ja katsotaan mitä tuli.

Ei liene sattumaa kiinan ja suomen poliittinen yhteneväinen ajatusmaailma näinä aikoina.
Takaisinperintämenettelijä matkalla afrikkaan.

Betonikostaja

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 107
  • Liked: 432
Heikosti menee PISA-tuloksissa, sen näki tänään penkkariajelullakin täällä Helsingissä. Useamman kymmenen auton letkassa onnistuin näkemään tulevia koneinsinöörejä vain yhden auton lavalla. Sielläkin näitä oli vain muutama.

Miten Suomen PISA-tulosten nyt käy?
Itä-Helsinki, täynnä mutiaiset
Itä-Helsinki, sinä maksat kaiken

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 012
  • Liked: 114340
Populistiolkiukko ja tyhmäksi heittäytyminen. Eli tyypillistä maahanmuuttokeskustelua.

Lainaus
Maryan Abdulkarim: On kätevä syntipukki populisteille syyttää maahanmuuttoa oppimistulosten laskusta

[...]

Erityistä mielenkiintoa näyttää kuitenkin herättäneen lähinnä opetukseen ja oppimistulosten laskuun liittyvä ongelma, joka joidenkin mukaan on maahanmuuton muodostama ongelma. Erityisesti vaalivuonna maahanmuutto on kätevä syntipukki populisteille ja sitä voi syyttää vähän kaikesta. Ratkaisuja se ei kuitenkaan tarjoa, korkeintaan lisää vastakkainasettelua. Samalla oppijoiden ja opettajien tarvitsema tuki ja resurssit unohtuvat keskustelussa – ja usein myös päätöksenteossa.

Yhtenä ongelmana keskustelussa on nostettu esiin Suomi toisena kielenä – eli S2-opetusta. S2-opetuksessa ovat ne oppijat, joiden äidinkieli ei ole yksi kotimaisista. Vieraskielikategoria ei erottele oppijoita sen mukaan, onko hän syntynyt Suomessa vai muuttanut tänne vuosi sitten.

Katsotaanpa. Suomessa asui Tilastokeskuksen tietojen vuoden 2021 loppuun mennessä 485 000 vieraskielistä henkilöä, 8,3 prosenttia koko väestöstä.

Vieraskielisiksi siis lasketaan kaikki, joiden äidinkieli ei ole suomi, ruotsi tai saame. Suomessa puhutaan kymmeniä, ellei satoja vieraita kieliä.

Vieraskielisiä työikäisistä – 15–65- vuotiaista – oli 75 prosenttia. Varhaiskasvatus- ja peruskouluikäisten määrä olisi siis alle 25 prosenttia, joista Suomessa syntyneitä on vielä 67 prosenttia. Lukujen valossa voidaan siis tode­ta, että maahanmuuttajavanhempien lasten osuus kouluikäisistä on edelleen hyvin pieni ja näiden oppimistulosten vaikutus kokonaistulokseen tulisi suhteuttaa siihen.
Apu 29.1.2023

Suomessa ei tietääkseni ole oikeasti tutkittu, miten maahanmuuttokehitys on vaikuttanut oppimistuloksiin. Se kyllä tiedetään, että joidenkin maahanmuuttajaryhmien oppimistulokset ovat karmean surkeita, mutta siinä suunnilleen kaikki.

Kuten Maryan Abdulkarim aivan hyvin tietää, maahanmuutto ei näy oppimistuloksissa vain maahanmuuttajien omien PISA-tulosten kautta, vaan osaamattomat ja motivoitumattomat maahanmuuttajat vievät nykyisessä inkluusio-Suomessa resurssit muilta oppilailta ja heidän oppimiseltaan. Pahimmissa tapauksissa luokissa siedetään maahanmuuttajien riehumista rasismisyytöksien pelossa.

Vaikutuksista ei ole mitattua tietoa, ainakaan julkista sellaista, mutta opettajien puheita suoraan kuunnelleena olen taipuvainen uskomaan, että vaikutus on merkittävä ja aivan varmasti kasvava, kun jo yksi tai kaksikin ongelmatapausta voi tuhota luokan oppimisilmapiirin.

Lainaus käyttäjältä: Maryan Abdulkarim
Entä se S2-opetus? Opetushallituksen sivuilta löytyvät perusteet, joista voidaan tarkastella, millaisia tavoitteita eri oppiaineille on asetettu opetussuunnitelmassa. Esimerkiksi ”Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen tehtävänä on kehittää oppilaiden kieli-, vuorovaikutus- ja tekstitaitoja ja ohjata heitä kiinnostumaan kielestä, kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista ja tulemaan tietoiseksi itsestään viestijöinä ja kielenkäyttäjinä”, kun taas ”Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän erityisenä tehtävänä on tukea oppilaan monikielisyyden kehittymistä sekä herättää kiinnostus ja tarjota välineitä kielitaidon elinikäiseen kehittämiseen.”

Peruskouluamme käyvät siis oppijat, jotka ohjataan vieraskielisyyden perusteella S2-opetukseen. Se ei tähtää samaan kuin äidinkielen opetus. Näin ollen S2-opetuksessa on tarjolla heikompaa kieliopetusta. Monelle suomi on ainut akateeminen kieli, jota he opinnoissaan käyttävät ja tulevat käyttämään. Miksi tämä ei näy opetuksessa?

Olisi suoranainen ihme, jos kaikki tämä ei näkyisi S2-oppilaiden tuloksissa, erityisesti lukemisen ja kirjoittamisen osalta.

Totta kai äidinkieltä opetetaan eri tavoin ja tavoittein kuin vierasta kieltä.

Tarkoitus onkin vierittää syy ongelmista suomalaisten niskaan antamalla ymmärtää, että maahanmuuttajaoppilaiden huonot tulokset eivät johdu heidän omista ominaisuuksistaan vaan huonosta opetuksesta. Surkeaa selittelyä, kun tietyt maahanmuuttajaryhmät pärjäävät koulussa keskimäärin erittäin huonosti ja toiset jopa paremmin kuin kantaväestö.

Mitä Abdulkarimin peräänkuuluttamiin ratkaisuihin tulee, tässä pätee valitettavasti sama kuin kaikissa maahanmuuton aiheuttamissa ongelmissa. Niitä ei voi korjata enää jälkikäteen vaan vain ennaltaehkäisevästi valikoivalla maahanmuuttopolitiikalla. Mikään määrä resursseja ei kumoa maahanmuuttopolitiikan virheitä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 012
  • Liked: 114340
Ylen eilisten tv-uutisten mukaan Suomen koulujärjestelmä täytyy uudistaa kokonaan vastaavalla tavalla kuin peruskoulua luotaessa, koska oppimistulosten ero maahanmuuttajien ja kantaväestön välillä on OECD-maiden suurin. Kyse ei kuulemma ole vähemmästä kuin "Suomen kohtalonkysymyksestä".

Yle Uutiset: Maahanmuutto vaatii peruskoulun uudistamista 16.2.2023  (7:40-10:30)

Uutisointi ja kommentointi on ollut kovasti toisenlaista esimerkiksi silloin, kun viime vuosina on käynyt ilmi, että poikien ja tyttöjen oppimistulosten ero on Suomessa koko maailman suurimpia lähinnä muutaman arabimaan kanssa tyttöjen hyväksi. Ei puhettakaan, että ongelma olisi itse koulujärjestelmässä ja että sitä pitäisi muuttaa luultavasti maailman eniten tyttöjä suosivasta muunlaiseksi. Kukaan ei esitä sitä vieläkään.

Riippuu varmaan Pisan osa-alueesta, mutta viimeksi kun tutkin, pojat olivat ainakin Euroopassa yleisesti tyttöjä edellä tai ero oli pieni. Suomi on tyttöjen ja poikien tulosten eron suhteen harvinainen poikkeus sellaisten maiden kanssa kuin Jordania, Pohjois-Makedonia, Qatar, Saudi-Arabia ja Arabiemiraatit. Lähialueilla Euroopassa ei ole vastaavaa ilmiötä muissa maissa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 012
  • Liked: 114340
Uutisointi ja kommentointi on ollut kovasti toisenlaista esimerkiksi silloin, kun viime vuosina on käynyt ilmi, että poikien ja tyttöjen oppimistulosten ero on Suomessa koko maailman suurimpia lähinnä muutaman arabimaan kanssa tyttöjen hyväksi. Ei puhettakaan, että ongelma olisi itse koulujärjestelmässä ja että sitä pitäisi muuttaa luultavasti maailman eniten tyttöjä suosivasta muunlaiseksi. Kukaan ei esitä sitä vieläkään.

Lainaus
Tyttöjen enemmistö lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa kasvaa – ”Tämä ei ole tyttöjen syy”

Nuorten koulutusvalintoihin vaikuttavat ennakkoasenteet ja lähipiirin paine. Tutkija varoittaa syyllistämästä nuoria valinnoista.

Poikien vähäisempi määrä sekä hakijoina että opiskelijoina on herättänyt huolta.

Nuorisotutkimusseuran tutkimusjohtaja Sinikka Aapola-Karin mukaan osa nuorista miehistä voi kokea, että maskuliinisuuteen eivät kuulu opiskelu ja lukeminen. Hänen mukaansa olisi tärkeää miettiä sitä, kuinka poikia voisi tukea pedagogisesti ja kuinka heidät saataisiin kiinnostumaan erilaisista aloista.

Nuoria itseään Aapola-Kari varoittaa syyllistämästä.

”Helposti sanotaan, että tytöt ovat vallanneet oppilaitokset, mutta tämä ei ole tyttöjen syy.”

AAPOLA-KARI sanoo, että Suomessa koulutusalat ovat erityisen sukupuolittuneita Euroopan mittakaavassa, ja muutos sukupuolten tasaisempaan jakautumiseen tapahtuu myös poikkeuksellisen hitaasti.

Hänen mukaansa luettelo koulutusvalintoihin vaikuttavista asioista on pitkä: oman paikkakunnan koulutusmahdollisuudet ja elinkeinorakenne, perhe, ystävät ja sukulaiset sekä sosiaaliset tekijät.

[...]

KANSALLISEN koulutuksen arviointikeskuksen Karvin johtava asiantuntija Jaana Saarinen sanoo, että koulutuksen eriytymiseen sukupuolen mukaan on pyritty vaikuttamaan vuosikymmenten ajan erilaisilla kehittämishankkeilla, joiden tulokset ovat jääneet osittain hyödyntämättä.

Uusin perusopetuksen opetussuunnitelma on vuodelta 2014. Opetussuunnitelmaan kuuluu sukupuolitietoisuutta koskevia tavoitteita.

Saarinen näkee isona ongelmana sen, että osa nuorista jää kokonaan ilman koulutusta. Hän varoittaa nuorten potentiaalin tuhlaamisesta. Saarinen sanoo, että ajatukset eri sukupuolille sopivista valinnoista ovat sidoksissa oletuksiin, jotka voivat olla tiedostamattomia ja vaikuttaa taustalla.

”Esimerkiksi kympin tyttöjä ja maahanmuuttaja­taustaisia nuoria ohjataan hoitoalalle. On vaikea saada kiinni asenteista, jotka aiheuttavat tämän.”

Ratkaisuna Saarinen näkee isot muutokset opettajankoulutuksessa. Hän ei syytä ongelmista yksittäisiä opettajia. Opettajankoulutuksessa tulisi Saarisen mukaan käsitellä enemmän tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyviä teemoja.
Helsingin Sanomat 20.2.2023

Asian kiertäminen menee naurettavan puolelle etenkin verrattuna tuohon S2-kohuun. Kyse ei tässä tapauksessa olekaan Suomen tyttöjä poikkeuksellisen paljon suosivasta koulujärjestelmästä, jota pitäisi muuttaa radikaalisti, vaan nuorten omista valinnoista ja ympäristötekijöistä, joihin on vaikea ellei mahdoton vaikuttaa.

Ratkaisu on tutusti enemmän ideologista samaa eli puhetta tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta, vaikka tyttöjen ja poikien välinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus on toteutunut tulosten perusteella (Suomi samassa PISA-kastissa Qatarin, Saudi-Arabian ja Arabiemiraattien kaltaisten maiden kanssa) Suomea paremmin niissä maissa, joissa ne eivät ole erityinen teema.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

potta

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 362
  • Liked: 583
S2-kaustin datan osalta pitää muistaa myös se, että keskiarvojen osalta luvut eivät välttämättä vastaa edes todellisuutta. Maahanmuuttajien oppimistuloksia kartoittaneen 12_2015_Maahanmuuttajaoppilaat_ja_perusopetuksen_tuloksellisuus -selvityksen yhteydessä helsinkiläisessä paikallislehdessa julkaistiin uutinen (poistettu ilmeisen haitallisena jo aikoja sitten, saattaa tämän ketjun historiasta löytyä) siitä, kuinka selvityksen mukaan erot kantisten ja etenkin parin nimeltämainitsemattoman ryhmän välillä PISA-tuloksissa ovat melkein kaksi lukuvuotta yhdeksännellä luokalla, opettajien tekemässä arvioinnissa ero ei näy, vaan huomattavan heikosti suorituvia ryhmiä suositaan arvosanojen osalta.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 012
  • Liked: 114340
S2-kaustin datan osalta pitää muistaa myös se, että keskiarvojen osalta luvut eivät välttämättä vastaa edes todellisuutta. Maahanmuuttajien oppimistuloksia kartoittaneen 12_2015_Maahanmuuttajaoppilaat_ja_perusopetuksen_tuloksellisuus -selvityksen yhteydessä helsinkiläisessä paikallislehdessa julkaistiin uutinen (poistettu ilmeisen haitallisena jo aikoja sitten, saattaa tämän ketjun historiasta löytyä) siitä, kuinka selvityksen mukaan erot kantisten ja etenkin parin nimeltämainitsemattoman ryhmän välillä PISA-tuloksissa ovat melkein kaksi lukuvuotta yhdeksännellä luokalla, opettajien tekemässä arvioinnissa ero ei näy, vaan huomattavan heikosti suorituvia ryhmiä suositaan arvosanojen osalta.

Näin on ollut jo ties kuinka kauan. Muistan kirjoittaneeni täällä kymmenisen vuotta sitten tutkimuksesta, jonka mukaan maahanmuuttajien arvosanat olivat keskimäärin noin numeron verran parempia kuin osoitettu näyttö osaamisesta. Eikä tämä ollut vain jotain satunnaista suosimista vaan perustui periaatteessa opettajille annettuun ohjeistukseen.

En muista, että tätä olisi koskaan käsitelty uutisoinnissa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 202
  • Liked: 5683
^ Tuo heikommin osaavien ryhmien eriarvoinen arvostelu voi osaltaan johtua siitä, että opettajat tuntevat huonommuutta, jos ryhmän suoritus ei vastaa Gaussin käyrää.

Eli jos käyrä on vinoutunut, jostain syystä, niin silloin opettaja ei ole tehnyt työtään oikein ja joutuu siitä vastaamaan. Siitä syystä kannattaa miettiä, että miten jakaa arvosanoja, ettei joudu silmätikuksi. Jos luokan keskiarvo poikkeaa, niin voi tulla kysymyksiä, että osaako opettaja työnsä?

Helpointa on siinä vaiheessa vähän tasoitella arvostelua.
Takaisinperintämenettelijä matkalla afrikkaan.

Bona

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 263
  • Liked: 620
^ Tuo heikommin osaavien ryhmien eriarvoinen arvostelu voi osaltaan johtua siitä, että opettajat tuntevat huonommuutta, jos ryhmän suoritus ei vastaa Gaussin käyrää.

Eli jos käyrä on vinoutunut, jostain syystä, niin silloin opettaja ei ole tehnyt työtään oikein ja joutuu siitä vastaamaan. Siitä syystä kannattaa miettiä, että miten jakaa arvosanoja, ettei joudu silmätikuksi. Jos luokan keskiarvo poikkeaa, niin voi tulla kysymyksiä, että osaako opettaja työnsä?

Helpointa on siinä vaiheessa vähän tasoitella arvostelua.

Peruskoulussa ei käytetä Gaussin käyrää.

Peruskoulun arvioinnissa huomioidaan tiedot, taidot ja työskentely. Taidot ovat esimerkiksi ryhmätyötaitoja tai aineeseen liittyviä taitoja, kuten vaikkapa mikroskoopin käyttö. Työskentelyyn kuuluu ajoissa tunnille tuleminen, työvälineistä huolehtiminen jne. Tiedot muodostavat suomenkielisilläkin oppilailla vain kolmanneksen arvosanasta.

Kukaan ei ole edes väittänyt, että peruskoulun arvosanat vastaisivat kenenkään perusopetukseen osallistuneen tiedollista tasoa. PISA-koe ei myöskään vastaa perusopetuksen opetussuunnitelmaa tai OPSin arviointikriteerejä.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 440
  • Liked: 11950
Minusta on ihan inhimillistä, että opettaja "gaussaa" arvosanat omien oppilaittensa keskuudessa.  Luokan huiput saavat kymppejä ja luokan heikoimmat armovitosia. Se tosin johtaa siihen, että toiselle asteen siirtyvien joukossa eri kouluista tulevien oppilaiden osaamistasossa voi olla suuria eroja, vaikka keskiarvo on sama.  Arvosanojen kansallinen kalibrointi lienee kuitenkin melko utopistinen projekti, joten tätä epäkohtaa on ilmeisesti vain siedettävä.

Se, että samalla luokkatasolla annetaan osalle oppilaista "hyvänmamunlisää", on kuitenkin melkeinpä rasismin veroista syrjintää, johon pitäisi mielestäni puuttua kovalla kädellä.

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 648
  • Liked: 47837
  • Bring'em on...
Annetaan tästä eteenpäin kaikille mamuoppilaille kymppi kaikesta, niin yliopistot ja korkeakoulut täyttyvät varsinaisista, ja näin mamuttajat voivat läpsiä ylävitosia että kylläpä meillä onkin osaavat mamut, olemme välttäneet Ruotsin virheet.  :roll:

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 202
  • Liked: 5683
^ Tuo heikommin osaavien ryhmien eriarvoinen arvostelu voi osaltaan johtua siitä, että opettajat tuntevat huonommuutta, jos ryhmän suoritus ei vastaa Gaussin käyrää.

Eli jos käyrä on vinoutunut, jostain syystä, niin silloin opettaja ei ole tehnyt työtään oikein ja joutuu siitä vastaamaan. Siitä syystä kannattaa miettiä, että miten jakaa arvosanoja, ettei joudu silmätikuksi. Jos luokan keskiarvo poikkeaa, niin voi tulla kysymyksiä, että osaako opettaja työnsä?

Helpointa on siinä vaiheessa vähän tasoitella arvostelua.

Peruskoulussa ei käytetä Gaussin käyrää.

Peruskoulun arvioinnissa huomioidaan tiedot, taidot ja työskentely. Taidot ovat esimerkiksi ryhmätyötaitoja tai aineeseen liittyviä taitoja, kuten vaikkapa mikroskoopin käyttö. Työskentelyyn kuuluu ajoissa tunnille tuleminen, työvälineistä huolehtiminen jne. Tiedot muodostavat suomenkielisilläkin oppilailla vain kolmanneksen arvosanasta.

Kukaan ei ole edes väittänyt, että peruskoulun arvosanat vastaisivat kenenkään perusopetukseen osallistuneen tiedollista tasoa. PISA-koe ei myöskään vastaa perusopetuksen opetussuunnitelmaa tai OPSin arviointikriteerejä.

Eli jos olen ajoissa paikalla, pidän pääni kiinni, käytän mikroskooppia sen näköisesti, että ehkä ymmärrän mitä tapahtuu, vaikka en osaa tarkentaa linssiä, kunhan pyöritän tarkennusta, toistan mekaanisesti liikunnanopettajan liikkeitä tajuamatta hevonkukun vertaa, niin olen 2/3 huippuosaaja.

Takaisinperintämenettelijä matkalla afrikkaan.

Lahti-Saloranta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 17 131
  • Liked: 35415
  • Eläkeikää lähestyvä keittiömies
Annetaan tästä eteenpäin kaikille mamuoppilaille kymppi kaikesta, niin yliopistot ja korkeakoulut täyttyvät varsinaisista, ja näin mamuttajat voivat läpsiä ylävitosia että kylläpä meillä onkin osaavat mamut, olemme välttäneet Ruotsin virheet.  :roll:
Tuossa piilee totooden siemen. Veikkaan että mamuoppilaille napsahtaa aiheetta hyvä numero ja niitä S2 oppilaita on piilossa enemmänkin. Taitaa olla niinkin että opettajille tulee ukaaseja mamuoppilaiden vanhemmilta jos tohtivat ontaa kullannupulle huonon numeron. Se ukaasikin voi olla aika raju ja se kannattaa ottaa vakavasti jos mielii terveenä pysyä.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Bona

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 263
  • Liked: 620

Eli jos olen ajoissa paikalla, pidän pääni kiinni, käytän mikroskooppia sen näköisesti, että ehkä ymmärrän mitä tapahtuu, vaikka en osaa tarkentaa linssiä, kunhan pyöritän tarkennusta, toistan mekaanisesti liikunnanopettajan liikkeitä tajuamatta hevonkukun vertaa, niin olen 2/3 huippuosaaja.

Jotakuinkin noin - paitsi että perusopetuksessa ei ole huippuosaajia, vaan lapsia - mutta kuinka monen 13-15-vuotiaan luulet suoriutuvan luettelemistasi asioista mallikkaasti?
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 202
  • Liked: 5683

Eli jos olen ajoissa paikalla, pidän pääni kiinni, käytän mikroskooppia sen näköisesti, että ehkä ymmärrän mitä tapahtuu, vaikka en osaa tarkentaa linssiä, kunhan pyöritän tarkennusta, toistan mekaanisesti liikunnanopettajan liikkeitä tajuamatta hevonkukun vertaa, niin olen 2/3 huippuosaaja.

Jotakuinkin noin - paitsi että perusopetuksessa ei ole huippuosaajia, vaan lapsia - mutta kuinka monen 13-15-vuotiaan luulet suoriutuvan luettelemistasi asioista mallikkaasti?

En odotakaan mallikasta suoritusta, lapset ovat oppimassa asioita. Siihen vaaditaan ensin asennetta sekä opettajan kanssa riittävää kanssakäymisen taitoa.

Itselleni matematiikka oli ihan hemmetin hankalaa, koska opettaja ei osannut sanoittaa, että mitä tässä oikein ajetaan takaa.

Kun päästiin oman alani opiskeluun, niin matematiikka oli selvää kauraa, sillä edellytyksellä, että pystyin kommunikoimaan kunnolla.
Takaisinperintämenettelijä matkalla afrikkaan.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 22 582
  • Liked: 50792
  • Kekkosen re-inkarnaatio
A-Talk juuri nyt.

Oppimistulokset laskevat, puheenaiheena inkluusio, S2-oppilaat.

Läsnä TAMPEREEN Yliopiston KASVATUSTIETEEN professori. kukkakoriste hiuksissaan.

Kun ohjelma on alustettu kukkatukka sanoo:
-Oppimistulokset ovat laskeneet 15 vuotta. Ei tämän päivän ratkaisuista voi vielä päätellä mitään. Oppimistulokset näkyvät viipeellä. Nykyiset ratkaisut ja niiden vaikutukset oppimistuloksiin näkyvät vasta vuosien päästä.

Eli Tampereen punikkiyliopiston wokekasvatustieteen hippiprofessoritar kertoo, että täällä ei ole mitään nähtävää. Hän on oikeassa ja muut väärässä. Palataan aiheeseen vuosien päästä.

Ei kestänyt pää. Piti vaihtaa kanavaa kohdassa, jossa Sakari Sirkkanenkin tuijotti professorinnaa silmät teevateina ja suu auki.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 648
  • Liked: 47837
  • Bring'em on...
^ Kaikki ovat onnellisen yhtä mieltä siitä, ettei mamuilla ole mitään vaikutusta mihinkään. Hohhoijjaa.

Äpyli

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 515
  • Liked: 1872
Kun ohjelma on alustettu kukkatukka sanoo:
-Oppimistulokset ovat laskeneet 15 vuotta. Ei tämän päivän ratkaisuista voi vielä päätellä mitään. Oppimistulokset näkyvät viipeellä. Nykyiset ratkaisut ja niiden vaikutukset oppimistuloksiin näkyvät vasta vuosien päästä.

Eli Tampereen punikkiyliopiston wokekasvatustieteen hippiprofessoritar kertoo, että täällä ei ole mitään nähtävää. Hän on oikeassa ja muut väärässä. Palataan aiheeseen vuosien päästä.

Professorihan tuossa tuli tietenkin epäsuorasti myöntäneeksi samalla myös sen, että tieteeseen on monikultturisoitumisen puolestapuhumiseksi turha vedota, koska nopean ja massiivisen maahanmuuton myötä tutkimukset ovat auttamatta myöhässä.


ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 22 582
  • Liked: 50792
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Loppupuheissa koulumatkat aiheuttavat sitä eriarvoisuutta ja ratkaisuna on koulujärjestelmän sote.

Jos minusta ei kuulu mitään enää, olen hypännyt ikkunasta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 382
  • Liked: 33424
  • Auton jarrut toimivat-olen terve enkä itsetuhoinen
^ Kaikki ovat onnellisen yhtä mieltä siitä, ettei mamuilla ole mitään vaikutusta mihinkään. Hohhoijjaa.

Miten matut voivat pelastaa eläkkeet, paikata työvoimapulan, korjata huoltosuhteen, luoda erilaisuudesta kumpuavia innovaatioita, korjata geenimme siittämällä meitä ja vielä pyyhkiä pyllymme, ellei niillä ole mitään vaikutusta mihinkään?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 43 802
  • Liked: 71503
  • Optimistinen skeptikko
Lainaus käyttäjältä: TAMPEREEN Yliopiston KASVATUSTIETEEN professori
Oppimistulokset ovat laskeneet 15 vuotta.

Vuonna 2007, noin 15 vuotta sitten, somaliaa puhuvia oli Suomessa 9800 kpl, ja vuonna 2020 22 000 kpl.  Joten oudosti Suomen pisa-tulosten laatu korreloi käänteisesti somalien määrän tuplaantumiseen. Tuossa vaiheessa olivat jo ehtineet lisääntyä, koska ensimmäiset tulivat tänne 1990.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_somalit

« Viimeksi muokattu: 23.02.2023, 22:11:11 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Turvapaikan hakeminen menee kaiken muun edelle.”
— Ohisalo

“Suomi ei tule estämään keneltäkään turvapaikanhakua missään tilanteessa."
— Mikkonen

“Kaikki toimet, joita voidaan tehdä maahanmuuton lisäämiseksi on tehtävä."
— Kangasharju, ETLA:n tj.

Histon

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 678
  • Liked: 4715
  • Puolinuiva
https://yle.fi/a/74-20022436
Lainaus
Koululaisten matematiikan osaaminen on heikentynyt – osalla oppilaista taustalta löytyy puutteellinen sanavarasto

Yhdeksäsluokkalaiset ovat matematiikan taidoiltaan jakautuneet entistä selkeämmin heikosti menestyviin, keskiosaajiin ja hyvin osaaviin oppilaisiin, summaa tuore raportti.
Peruskoululaisten matematiikan osaaminen on heikentynyt kahden viime vuosikymmenen aikana. Tuore raportti arvioi, millaisia tekijöitä yhdeksäsluokkalaisten matikkaosaamisen laskun taustalta löytyy.

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) arvio perustuu oppimistulosten arviointiin, joka toteutettiin digitaalisesti keväällä 2021. Siihen osallistui noin 12 500 yhdeksäsluokkalaista eri puolilta Suomea.

Sanalliset matikantehtävät tyssäävät osalla oppilaista kielitaidon puutteeseen
Osalla oppilaista matematiikassa suoriutumista heikentää sanavaraston puute. Suppean kielitaidon vaikutus tuli ilmi sanallisissa tehtävissä, joissa oppilaiden väliset erot olivat aiempaa suurempia.

– Kun matemaattinen ongelma esitetään sanallisessa muodossa, jo ongelman ymmärtäminen edellyttää, että on ymmärtänyt esimerkiksi sellaisia sanoja kuin todennäköisyys, tahko tai funktio, sanoo johtava arviointiasiantuntija Jari Metsämuuronen Karvista.
[...]
Halla-aho: "Venäjä ei usko puhetta, sota voidaan lopettaa vain tappamalla venäläisiä.
Ostin itsekin yhden allekirjoitetun tykistöammuksen osoitteesta https://signmyrocket.com/. Kehotan kaikkia niitä, jotka vihaavat sotaa ja haluavat rauhaa, tekemään samoin."