HOMMAN KESKUSTELU > Tupa
Miten määritellä "suomalainen"?
jatkoroikka:
"Myönnän, että en osaa määritellä "suomalaista". Silti minulla on vahva intuitio, jonka pohjalta tunnistan kyseisen joukon. Oleellista on, että vastaava intuitiivinen käsitys on myös niillä, jotka tarkoituksenmukaisuussyistä kiistävät "suomalaisuuden" olemassaolon."
Jussi Halla-ahon "uusin", 26.10.2011 julkaistu teksti sai minut ajattelemaan, miten suomalaisuus itse kullekin ilmenee ja näyttäytyy. Vaikka ymmärrän, mitä Halla-aho hakee yläpuolella olevalla ajatuksella, en ole varma siitä, voimmeko luottaa pelkkään intuitioon tässä asiassa. Etenkin, kun ihmisten intuitio tapaa kertoa hieman erilaisia asioita omista kokemuksista riippuen.
Suomessa suomalaisuuden määritteleminen on yleensä yksinkertaista. Minulla on vain harvoja tuttuja, joiden koko muistettavissa oleva suku ei olisi asunut Suomessa, puhunut sujuvaa suomea ja... niinedespäin. Ollut "supisuomalaisia" isoisoisomummun hollantilaistaustaa lukuunottamatta. Mutta näiden "epämääräisempien" tuttujen määritteleminen on sitä mielenkiintoisempaa:
1) Onko englanninopettajani suomalainen? Hän puhuu hyvää suomea, ei täydellistä, on naimisissa suomalaisen miehen kanssa, kasvattaa kaksikielisiä lapsia... Ja hänen oma äitinsä on Amerikkaan muuttanut "supisuomalainen", joka sattui menemään naimisiin amerikkalaisen miehen kanssa.
2) Onko ystäväni suomalainen? Hänen vanhempansa ovat saksalaisia, mutta hän on syntynyt Amerikassa. Hänellä ei ole Suomen kansalaisuutta, mutta hän puhuu kohtalaisen hyvää suomea ja on asunut täällä käytännössä koko ikänsä muutamia lapsuusvuosia lukuunottamatta ja käyttäytyy kuin kuka tahansa suomalainen nuori.
3) Entä toinen ystäväni? Hän on syntynyt suomalaisille, kaksikielisille vanhemmille, mutta inhoaa Suomea (ja suomen kieltä, vaikka puhuukun sitä sujuvasti) ja käyttää vain englantia, teeskentelee olevansa kotoisin Iso-Britanniasta ja inhoten välttelee kaikkea suomalaiseen kulttuuriin liittyvää. Ymmärtääkseni hän yrittää parhaillaan hankkia Iso-Britannian kansalaisuutta, enkä tiedä onko hänellä kiinnostusta säilyttää Suomen kansalaisuutta siinä sivussa.
Esimerkkejä riittää, eivätkä ne ehkä ole oleellisia. Oleellista on, mikä määrittelee suomalaisen... Riittääkö pelkkä kansalaisuus? Voiko toisesta kulttuurista aikuisiällä muuttanut ihminen ylipäätään tulla suomalaiseksi ja mitä se vaatii?
Toivottavasti tästä aiheesta ei ole jo ollut keskustelua. Yritin kyllä etsiä sitä, joskin tuloksettomasti. :)
JR:
Kyllä läskisoossista täytyy pitää.
Eino P. Keravalta:
Olen mediasta oppinut, että suomalaisen määrittely on hyvinkin helppoa. Suomalainen on
-perunanenäinen
-rasisti
-juntti
-juoppo
-väkivaltainen
-kateellinen
-huonosti pukeutuva
-jurottava
-sisäsiittoinen
-kommunikaatiokyvytön
-erilaisuutta pelkäävä
-iloton
-kyräilevä
-menneisyyteen haikaileva
-kapeakatseinen
-kulttuuriköyhä
-äärioikeistolainen
-homofoobinen
-epäyhteisöllinen
-sotaa ihannoiva
-empatiakyvytön
-kielitaidoton
-ulkomaalaisvastainen
-populisti
-metsäläinen
Lupu(kulkuri):
--- Lainaus käyttäjältä: Eino P. Keravalta - 05.11.2011, 16:48:18 ---Olen mediasta oppinut, että suomalaisen määrittely on hyvinkin helppoa. Suomalainen on
-perunanenäinen
-rasisti
-juntti
-juoppo
-väkivaltainen
-kateellinen
-huonosti pukeutuva
-jurottava
-sisäsiittoinen
-kommunikaatiokyvytön
-erilaisuutta pelkäävä
-iloton
-kyräilevä
-menneisyyteen haikaileva
-kapeakatseinen
-kulttuuriköyhä
-äärioikeistolainen
-homofoobinen
-epäyhteisöllinen
-sotaa ihannoiva
-empatiakyvytön
-kielitaidoton
-ulkomaalaisvastainen
-populisti
-metsäläinen
--- Lainaus päättyy ---
-aina liian vanhalla autolla ajeleva
Ruckafella:
1) Englannin opettajasi lienee suomalainen. Riippuu vähän siitä, mitä hän itse kokee olevansa.
2) Saksalainen ystäväsi lienee saksalainen ja ehkä suomalainenkin.
3) Toinen kaverisi on ehdottomasti suomalainen. Suomalaisuuden häpeäminen on erittäin tyypillistä ainakin noin seitsemän eduskuntapuolueen äänestäjien keskuudessa, joten kaverisi lienee oikein perussuomalainen.
Olen tavannut itsekin yhden tällaisen henkilön opiskeluaikoina. Puhui vain englantia hieman falskilla brittiaksentilla, ja pyöri vain vaihto-oppilaiden kanssa, ja jos joku puhui hänelle suomea, vastauksena tuli ensiksi murhaava katse, sitten pälyily ympärille ja lopuksi ehkä hyvin hiljaa ja häpeillen lausuttu vastaus. Ilmeisesti, koska siitä paljastui se hirvittävän nolostuttava fakta, että hän osaa suomea...
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta