Toki, mutta kukaan ei väittänyt päin namaa olevansa jotain mitä ei päivänselvästi ollut.
Mutta siis sinun määritelmäsi mukaan he juuri eivät olleet. Heillä oli ollut ei-suomenkielinen sukunimi, jonka he olivat muuttaneet suomenkieliseksi. He eivät siis olleet mitään "10 sukupolvea taaksepäin Virtasia". Eivät edes siis yhtä sukupolvea, vaan olivat itse muuttaneet sukunimensä suomenkieliseksi.
Ongelma tässä keskustelussa on nyt se, että sinusta on "päivänselvästi ei-suomalaisia", jotka eivät täytä niitä kriteereitäsi. Minusta on Suomessa ollut aina ihmisiä, jotka eivät niitä kriteereitä ole täyttäneet, mutta jotka ovat itse itseään pitäneet suomalaisina ja joita muut suomalaiset ovat pitäneet suomalaisina.
Suomenruotsalaiset ovat edelleen keskuudessamme eikä väitä olevansa suomalaisia ellei ole irtautunut suomanruotsalaisuudesta. Ne jotka suomenruotsalaisuudesta irtautui luonnollisesti oli kulkemassa kohti suomalaisuutta. Nyt meillä on vähemmistöjä jotka eivät edes yritä kulkea kohti suomalaisuutta ja silti porukassa on jo nyt niitä jotka väittää olevansa suomalaisia.
Ok, no mitä on se "suomalaisuus"? Hyväksyisin tuon, jos todellakin puhuttaisiin ihmisistä, jotka eivät puhu sanaakaan suomea, mutta silti väittävät olevansa suomalaisia. Mutta käsittääkseni tästä ei ole kyse. Edes se al-Taee ei ole tällainen.
Ja siis todennäköisesti ne ihmiset, jotka ovat ulkomaalaista alkuperää ja jotka eivät halua elää "suomalaisittain" tuskin pitävät itseään suomalaisina. Juuri näinhän tässä aiemmin linkitetyssä jutussa sanottiin Suomessa asuvista somaleista, jotka eivät pääosin pidä itseään suomalaisina.
Miten sitä voidaan käyttää kommunikaatiossa jos kerran juuri sanoit että suomalaisuutta ei voi määritellä?
Kyllä määritelmää, että suomalainen on henkilö, joka itse pitää itseään suomalaisena ja suurin osa muista suomalaisista pitää häntä suomalaisena, voi aika hyvin käyttää kommunikaatiossa. Tietenkin tuossakin tulee rajatapauksia, joissa ei ole selvää, mitä suurin osa itseään suomalaisina pitävistä olisi asiasta mieltä, mutta yleisellä tasolla tuo todennäköisesti toimii. Juuri tuo subjektiivisuus tuo siihen sen tarvittavan joustavuuden, mikä puuttuu objektiivisista määritelmistä, joissa joudutaan lyömään rajoja niin, että joko "päivänselvästi suomalaisia" jää ulkopuolelle tai "päivänselvästi ei-suomalaisia" tulee sisäpuolelle. Kyse on vähän samasta, kun yhdessä amerikkalaisessa lakitapauksessa, jossa kinasteltiin siitä, mitä on porno. Kukaan ei oikein osannut antaa sille objektiivista määritelmää. Tuomarin kanta oli se, että hän kyllä tietää, milloin on kyse pornosta ("I know, when I see it").
Katuesimerkkisi ohitin koska siinä ei ollut edelleenkään mitään uutta. Jos en usko sinun puheeseesi suomalaisuudestasi niin jonkun toisen mielipide joka ei sinua tunne ei tietenkään tuo asiaan mitään liäarvoa tai uskottavuutta.
Kyse oli siis esimerkistä, jossa minä olin sanonut sinulle, että olen suomalainen. Sitten joku kolmas henkilö kysyy sinulta, että minkämaalainen minä olen. Kysymys on nyt siis, että vastaisitko tuossa tilanteessa "ei hajuakaan", koska et olisi nähnyt sukupuutani kolme sukupolvea ylöspäin?
Suomalaisia pidetään yleisestikin maailmalla luotettavina, ahkerina ja sellaisina jotka ei lässytä turhanpäiväisiä. Miksi ihmeessä amerikkalaiset alkaisivat tivaamaan sukupuutani jos esittelen itseni suomalaiseksi?
No, sinähän juuri sanoit, ettet itse usko, jos joku esittelee itsensä suomalaiseksi. Mikset suosittele samaa toimintatapaa amerikkalaisille? Näin etenkin, jos sinun oman väitteesi mukaan siitä, että saa muut uskomaan sinun olevan suomalainen, on sinulle jotain hyöytyä.
Jos taas joku somali esittelee itsensä ugandalaiseksi niin mitä väliä? Määrittelyongelma on jo lähtökohtaisesti ainoastaan silloin jos ulkomaalainen yrittää esitellä itsensä kohdemaan edustajaksi.
Aha. Eli siis, jos tapaan sinut Amerikassa, ja sanon olevani suomalainen, niin uskot sen, mutta jos teen saman Suomessa, niin sitten et usko. Sanamääritelmäsi siis riippuu siis siitä, missä maantieteellisessä paikassa sanaa käytetään.
Ja siis eihän tässä keskustella siitä, onko henkilö ulkomaalainen (eli ei Suomen kansalainen) vai Suomen kansalainen, vaan siitä, mikä hänen kansallisuutensa on. Tuon kansalaisuuden erotteluun meillä todellakin on objektiiviset kriteerit, joten sen suhteen ei ole mitään tarvetta kymmeniä sivuja pitkään ketjuun.
Turvapaikkoja ei jaeta kansallisuuden perusteella. Jos joku Ugandan passin haltija hakee Suomesta turvapaikkaa ja sanoo olevansa somalialainen (siis kansallisuudeltaan, ei kansalaisuudeltaan), niin tällä ei todennäköisesti ole mitään merkitystä mihinkään.