Oman käsitykseni mukaan "gps-hehkuttelun" idea oli juuri tehdä ruuhkamaksuista kohdistettuja juuri siihen liikenteeseen, joka ruuhkia aiheuttaa, eli GPS:n avulla maksu kohdistetaan niihin paikkoihin ja aikoihin, joissa on ruuhkia jättäen muu liikenne vähemmälle. Voi tietenkin olla, että jollain on siellä taustalla ihan puhdas vittuilu ihmisille, mutta en ymmärrä, miksi tässä viha kohdistettaisiin siihen systeemiin, jolla on ihan oikeasti potentiaalia toimia juuri järkevästi
Tämä on juuri sitä liikenneteknistä perustelua, joilla voisin itsekin näitä kannattaa.
Mutta en kannata, ja yksi tärkeimmistä syistä sille on yksityisyys ja järjestelmään sisäänrakennettu kyttäyssysteemi.
Toiseksi se, että jotta järjestelmä voisi edes periaatteessa toimia, niin tuollaisen härpäkkeen joutuisi ostamaan riippumatta siitä, kuinka usein maksullisella alueella aikoo ajaa. Laitteella on tietty hinta joka tapauksessa. Se hinta on pois autoilijalta mutta se on myös pois valdelta - se menee jollekin elektroniikkayhtiölle.
Kolmanneksi julkisen vallan tietotekniikkahankinnoista on asiaa sivusta seuratessa jäänyt turhan usein ns. paskan maku suuhun. Esimerkkeinä sähköinen äänestys ja sähköiset potilastiedot. Tässä touhussa liikkuu itse laitteen hankinnan, huollon ja jatkuvan tietoliikenteen pyörittämisen muodossa iso määrä rahaa, ja paha aavistus sanoo että tämä raha sumplitaan hämärin sopimuksin taholle, joka sitten ottaa omansa valdelta ja tekee bugista jälkeä. Valdelta valitettavasti puuttuu riittävä ymmärrys tehdä tuottajaa sitovia sopimuksia, tai sitten korruptio on niin isoa ettei se vaan kiinnosta.
Reilu, halpa ja yksityisyyttä kunnioittava tapa toteuttaa tiemaksut on ns. vinjetti eli tuulilasiin liimattava tarra. Tietynvärinen tarra oikeuttaa tiettyjen väylien käyttöön tiettyinä aikoina. Tarra ei sisällä mitään tietotekniikkaa, korkeintaan jonkin väärennystä hankaloittavan hologrammin ja sarjanumeron. Tarran olemassaoloa voivat valvoa poliisit ja pysäköinninvalvojat normaalin työnsä ohella; enimmältä osin sen käyttö perustuu rehellisyyteen ja tarkastusmaksun riskiin, ihan siinä missä Helsingin metro ja lähijunatkin.
Toinen anonyymi rahankeräystapa on polttoainevero, ja kas että sellainenhan meillä on jo nyt. Se toimii käytännössä myös ruuhkamaksuna yksinkertaisesti siksi, että ruuhkassa seisominen kuluttaa enemmän polttoainetta.
En sano että kannatan vinjettejä ja polttoaineverojakaan, sillä olen edelleen sitä mieltä että liikenne ylipäänsä on Suomessa liian kallista, mutta sanotaanpa näin että vastustan niitä huomattavasti vähemmän kuin noita vaihtoehtoja missä kyttäys ja kallis tekniikka tulee paketissa mukana.