Kyllä tuo pysäköinninvalvonta on kova bisnes.
Tampereella kävin yhdessä pysäköintihallissa, jossa oli rivissä useampikin parkkipaten uudenkarhea Toyota Yaris. Vaikka olisivat liisareita, ettei omia, niin firman väreihin teipatut Yarikset maksavat 300 euroa kuussa. Ko. pysäköintihalli oli alueella, jossa ympärivuotiset pitkäaikaispysäköintipaikat sisähalleissa maksavat alkaen 200 euroa kuussa.
Eräänä aamuna siellä oli oikein yariksien kokoontumisajo, jossa pari kolme yariskuskia näpytteli jotain appia kännykällä ja olivat lähdössä valvontakierrokselle.
En tiedä mitään ansaintalogiikasta, mutta ilmeisesti maanomistaja maksaa parkkifirmalle siitä, että maanomistajan pysäköintipaikkoja valvotaan. Luultavasti valvontajengi saa pitää kaikki perimänsä virhemaksut ja maanomistaja saa etua, kun keskimäärin pihassa on myös maanomistajalle ja tämän asiakkaille tyhjiä parkkipaikkoja. Sinänsähän väärin pysäköityjä autoja ei yksityisen valvonnan tapauksessa juuri kukaan hinaa pois, jolloin yksityinen valvonta ei tyhjennä yhtään varattua paikkaa, vaan ainoastaan tekee niillä rahaa.
Jos miettii kustannusrakennetta, niin kukaan tuskin lähtee patelle töihin tonnilla kuussa. Ehkä siinä on reilu tonni pohjalla ja provikka. Silloin jengi on motivoituneempaa väijymään noita parkkikiekkoja ja lupalappuja. Mutta kun siitä laskee Yariksen, parkkihallipaikan, työntekijän ym. niin pakko siellä on pyöriä melko isot rahat...
Josta tulee mieleen, että mikäli maanomistaja ei saa virhemaksusta provisiota, niin parkkipaten työntekijöillä on paljon ilmaisia pysäköintipaikkoja. Kun sinne menee joku paten valvonta-autolla tai joku dirikka työsuhdeautolla, niin jos "virhemaksu" tulee vain firman omaan kassaan, niin firman auton laputtaminen on vain sisäistä laskutusta eikä mitään oikeaa rahaa.
-i-