UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Kirkon karkeimmat mokutukset  (Luettu 801143 kertaa)

Veikko

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 146
  • Liked: 19759
  • White Lives Matter
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3720 : 07.11.2020, 00:14:04 »
Tarvitsisimme ehkä uutta kirkkoa nykyisen tilalle. Jotain konservatiivista?

Jotain täysin vapaamuotoista. Jotain, joka ei ole millään tavalla sidoksissa valtioon. Jotain, jolla ei missään tapauksessa ole verotusoikeutta - ei suoraan eikä epäsuorasti.

Jotain, jonka on pakko vedota suoraan uskovaisten henkiseen ja rahalliseen tukeen ollakseen olemassa.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 453
  • Liked: 9013
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3721 : 07.11.2020, 20:21:24 »
Minä luulen, että kirkon yhä vasemmistolaistuessa ja jäsenmäärän huvetessa sen toiminta tullaan rahoittamaan 100% valtion ja kuntien kirstusta. Arvioni mukaan kirkon budjettia tullaan tuolloin jopa lisäämään nykyisestä. Vasemmistolle valtiokirkko on tavallaan jopa tärkeämpi kuin oikeistolle, koska valtionkirkko on heille tehokkain tapa pitää kristinusko paitsiossa ja edistää hengellistä mädätystä.

Kirkkoa tullaan ylläpitämään elävänä kuolleena, koska sen yhteiskunnallinen positio on välttämätöntä pitää vasemmiston hallussa. Jos kirkon paikalle jätetään tyhjä aukko, sen tilalle voi nousta jotain aidosti kristillistä, mikä olisi hyvin vahingollista vasemmistolle.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Kova luu

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 379
  • Liked: 1017
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3722 : 07.11.2020, 20:32:07 »
Tarvitsisimme ehkä uutta kirkkoa nykyisen tilalle. Jotain konservatiivista?

Jotain täysin vapaamuotoista. Jotain, joka ei ole millään tavalla sidoksissa valtioon. Jotain, jolla ei missään tapauksessa ole verotusoikeutta - ei suoraan eikä epäsuorasti.

Jotain, jonka on pakko vedota suoraan uskovaisten henkiseen ja rahalliseen tukeen ollakseen olemassa.

Ei tarvita, kun meillä on jo nyt ns. vapaat suunnat, eli kirkon ulkopuoliset hengelliset liikkeet, kuten helluntailaiset, vapaakirkkolaiset, adventistit ja muitakin. Ne rahoittavat toimintansa jäsentensä maksamilla jäsenmaksuilla, kymmenyksillä. Nämä ovat aitoja uskonyhteisöjä, joissa ei tapakristittyjä ole.

Näkkileipä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 727
  • Liked: 1310
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3723 : 07.11.2020, 21:34:03 »
Tarvitsisimme ehkä uutta kirkkoa nykyisen tilalle. Jotain konservatiivista?

Jotain täysin vapaamuotoista. Jotain, joka ei ole millään tavalla sidoksissa valtioon. Jotain, jolla ei missään tapauksessa ole verotusoikeutta - ei suoraan eikä epäsuorasti.

Jotain, jonka on pakko vedota suoraan uskovaisten henkiseen ja rahalliseen tukeen ollakseen olemassa.

Ei tarvita, kun meillä on jo nyt ns. vapaat suunnat, eli kirkon ulkopuoliset hengelliset liikkeet, kuten helluntailaiset, vapaakirkkolaiset, adventistit ja muitakin. Ne rahoittavat toimintansa jäsentensä maksamilla jäsenmaksuilla, kymmenyksillä. Nämä ovat aitoja uskonyhteisöjä, joissa ei tapakristittyjä ole.
Vapaakirkolla jäsenmaksu on vapaaehtoinen ja maksetaan omantunnon mukaan. Vapaairkko kertoo myös rehellisesti mihin sitä rahaa käytetään.
Jos virheistä viisastuu, niin minun pitäisi olla maailman viisain ihminen...

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 34 683
  • Liked: 85350
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3724 : 10.11.2020, 00:21:01 »
Syksy Räsänen haastatteli arkkipiispa Tapio Luomaa

Voima: Arkkipiispa Tapio Luoman mukaan ilmastonmuutos on myös hengellinen kriisi 9.11.2020

Lainaus
Pakolaiset

Kirkko on näkynyt pakolaisten oikeuksien puolustajana. Kirkko on majoittanut turvapaikanhakijoita, ja vuonna 2017 We See You Migri -tempauksessa kirkoissa luettiin Maahanmuuttoviraston kielteisiä turvapaikkapäätöksiä.

Miksi juuri kirkko on noussut esille tässä asiassa?

”Jos menee kirkon ideologiseen taustaan, niin tulee vastaan ihmisarvo ja lähimmäisenrakkaus: ne ovat kristillisen uskon ytimessä. Kirkolla on toimintaa kaikilla paikkakunnilla, mikä mahdollisti osallistumisen siellä, missä tarvittiin hätämajoitusta. Kirkolla oli myös henkilökuntaa irrottaa tähän työhön, ja seurakunnat ovat merkittäviä vapaaehtoistyön koordinoijia. Ihmisten auttamishalu kanavoitui seurakuntien kautta.”

Luoma lähestyy pakolaiskysymystä yksilöiden näkökulmasta, mikä on yhteiskunnalliselta johtajalta harvinaista.

”Ihmisten kärsimys on todellista. Meidän ei pitäisi sulkea silmiämme ihmisten pahalta ololta ja heidän kärsimykseltään.”

Ilmastonmuutoksen pahenemisen ja kiihtyvien konfliktien myötä on odotettavissa, että Eurooppaan ja myös Suomeen tulee lähitulevaisuudessa paljon lisää pakolaisia. Satojen miljoonien ihmisten asuinsijat voivat muuttua elinkelvottomiksi.

Miten kirkon ja yhteiskunnan pitäisi varautua tällaisiin muutoksiin?

Viime keväänä kirkkohallitus lähetti seurakuntiin yleiskirjeen, missä pyydetään varautumaan siihen mahdollisuuteen, että laajamittainen maahanmuutto tai maahantulo toistuu. Tiloja on kartoitettu yhteistyössä aluehallintovirastojen kanssa. Mikäli tällaista laajamittaisempaa maahanmuuttoa tai maahantuloa tapahtuu, niin kyllä yleisen asenneilmapiirin myös kirkossa pitäisi muuttua myötätuntoisemmaksi ihmisten kärsimykselle. Ja siinä on tekemistä. Euroopassa 2015 syksyllä ensivaihe oli aika myönteinen, mutta sitten nopeasti mielialat kääntyivät maahanmuuttajia tai maahantulijoita vastaan. Ihmisen kärsimyksen huomaaminen ja sen oikealla tavalla noteeraaminen tulee kyllä isoksi haasteeksi.

Välimereen on hukkunut tuhansia ihmisiä, jotka ovat yrittäneet päästä pakoon Eurooppaan. Monet ovat Libyassa ja muualla Euroopan rajoilla epäinhimillisissä olosuhteissa. EU maksaa Turkille ja Libyalle siitä, että ne estävät pakolaisia tulemasta Eurooppaan.

Pitäisikö hätää ja vainoa pakenevia ihmisiä auttaa luomalla turvallisia reittejä?


”Pidemmän päälle saattaa osoittautua kestämättömäksi, että rahoitetaan vaikkapa Turkkia ja Libyaa siitä, että ne eivät päästä turvapaikanhakijoita pois. Eihän näidenkään maiden kantokyky loputtomiin kestä, ja jos paineet alkavat väkisin purkautua, niin se on entistä katastrofaalisempaa.”

”Euroopan unionin valtioiden pitäisi löytää yhtenäinen sävel siihen, miten pakolaisia ja turvapaikanhakijoita kohdellaan, kun he tulevat jälleen kerran ovillemme. Turvallisten reittien hahmottaminen olisi tavattoman tärkeää. Pitäisi saada aikaan prosesseja, joissa ihminen voi turvallisesti tulla Eurooppaan hakemaan turvapaikkaa ilman, että hän joutuu ihmissalakuljettajien saalistamaksi.”

Mikä olikaan se Räsäsen ja Luoman ongelma, johon ratkaisu on tuhota nyky-Eurooppa ja sen kansallisvaltiot tekemällä siitä miljoonien ihmisten kansainvaellusten kohde?

Jos päämääränä on hädänalaisten auttaminen, niin auttaminen Eurooppaan asuttamalla on niin auttamisresurssien tehokkaan käytön kuin eurooppalaisten turvallisuudenkin kannalta vihoviimeinen ratkaisu ja Euroopan rajojen sulkeminen itsestäänselvyys.

Siitä voi väitellä ja olla eri mieltä, mikä on rajallisten resurssien maailmassa tarpeeksi paljon auttamista, mutta siitä ei voi, onko Eurooppaan asuttaminen järkevä tapa auttaa.

Lainaus
Ilmastonmuutos

Avatessaan kirkolliskokouksen ensimmäistä kertaa arkkipiispana vuonna 2018 Luoma aloitti puheensa käsittelemällä ilmastonmuutospaneeli IPCC:n raporttia. Hän on muutenkin ollut aktiivinen ilmastonmuutoksen tiimoilta. Vuonna 2015 Luoma johti fyysikko Markku Kulmalan kanssa luonnontieteilijöiden ja teologien keskusteluryhmää, joka julkaisi kannanoton nimeltä Ilmastonmuutos haastaa maailmankatsomuksemme.

Mikä on merkittävin tapa, jolla ilmastonmuutos haastaa maailmankatsomuksemme?

”Se haastaa sen, mitä ymmärrämme kulutuksella. Mitä tarkoitamme onnellisella elämällä? Mikä osuus kohtuudella tässä kaikessa on?”

Luoma puhuu painokkaasti ilmastonmuutoksen vaatimasta isosta muutoksesta.

”Tämä tarkoittaa arrogantin ihmiskeskeisyyden haastamista. Ja siirtymistä – kristillisesti ilmaisten – luomakuntakeskeisyyteen, jossa nähdään koko luomakunta yhtenäisenä. Ilmastonmuutos osoittaa, miten kaikki liittyy kaikkeen. Tämä näkyy turvapaikanhakijakysymyksessä, ilmastonmuutoksessa ja paikallisissa konflikteissa. Ilmastonmuutos on koskettaa kaikkia ihmisiä kaikkialla maailmassa.”

Keskusteluryhmän kannanoton mukaan ”on kyettävä luomaan taloudellinen malli, jossa kasvu ei ole ristiriidassa ympäristön hyvinvoinnin kanssa”. Miten näette kirkon roolin tässä?

”Kirkko voisi herätellä pohdintaa siitä, mitä me suhteellisen hyvinvoivissa länsimaissa asuvat ihmiset vaadimme, jotta voimme kokea olevamme onnellisia. Kirkko voi kysyä halun ja tarvitsemisen välisestä ristiriidasta, myös itseltään. Tarvitsenko kaikkea, mitä haluan? Ja toisaalta, tarvitsen paljon sellaista, mitä en kenties halua.”

Kirkossa pyritään muuttamaan sen omaa toimintaa ekologisesti kestävämmäksi. Kirkkohallituksen tavoitteena on, että kirkko olisi hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

”Teemme myös ruohonjuuritason työtä ilmastotietoisuuden tai ympäristötietoisuuden herättämiseksi. Meillä on seurakunnille auditointiin perustuva ympäristödiplomikäytäntö, joka on aika vaativa.”

Mikä on kirkon rooli laajemmin ilmastonmuutoksen torjumisessa ja siihen sopeutumisessa?

”Ratkaisevaa on se viesti ja opetus ja asennemaailma, minkä kirkko välittää. Holistisen, koko luomakuntaa koskevan ajattelun vahvistaminen on ennen kaikkea kirkon tehtävä ilmastonmuutoksen torjumisessa ja sopeutumisessa. En tiedä mistä on peräisin vanhakantainen ajattelu, että ihminen on luomakunnan kruunu. Ainakaan kauhean kristillinen se ei ole.”

On odotettavissa, että elämämme ja yhteiskuntamme muuttuu todella paljon seuraavina vuosikymmeninä ilmastonmuutoksen takia. Millaisia muutoksia tämä vaatii kirkolta?

”Erityisesti muutosaikoina kirkolta tarvitaan herkkyyttä ihmisen kärsimyksen ja pahan olon tunnistamiseen. Kirkon täytyy ymmärtää, että ilmastonmuutos on syvästi hengellinen asia.”

”Ilmastonmuutos koskee kaikkia kristittyjä, kaikkia ihmisiä, se ei kuulu vain alan asiantuntijoille taikka asiaan vihkiytyneille. Samalla se on ihmisen jumalasuhteeseen kuuluva asia. Jos kerran Jumala on antanut elämän, ja myös maailman, jossa elämme, niin meidän pitäisi pitää mahdollisimman hyvää huolta näistä Jumalan lahjoista. Siksi ajattelen, että ilmastonmuutos on myös eräänlainen hengellinen kriisi.”

”Kaiken aikaa katsomme mikä on tilanne, ja menemme muun yhteiskunnan mukana, emmekä yhtään tiedä mitä tapahtuman pitää. Kirkon tehtävänä pysyy toivon ylläpitäminen kaiken keskellä.”

Itse ilmastonmuutos on muutostekijänä Suomessa varsin pieni verrattuna moniin muihin ilmiöihin, mutta se on jo varmaa, että järjenvastaisella ilmastopolitiikalla tullaan mylläämään erityisesti suomalaisten elämää ja yhteiskuntaa perusteellisesti lähivuosina ja -vuosikymmeninä.

Samoin ilmastonmuutoksen merkitys Luoman mainitsemassa "turvapaikanhakijakysymyksessä" on mitätön verrattuna siitä riippumattomiin periaatteellisiin päätöksiin siitä, jatkaako Eurooppa omaan jalkaan ampumista sallimalla turvapaikkamaahanmuuton Afrikan väestöräjähdyksen edessä, vaikka nykyiset kansainväliset sopimukset eivät siihen pakota.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 960
  • Liked: 31547
  • Easter Worshipper
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3725 : 15.12.2020, 11:33:30 »
Aloin seurakunnan kirkkovaltuutettuna tutkia hieman Partion peruskirjauudistusta.

Näyttää siltä, että kirkkohallitus on ollut varsin rähmällään, kun peruskirjasta poistettiin "jumala" sana ja partiolupauksesta samoin. Nyt monikulttuurisuuden alttarilla ja sitä myös vipuvartena käyttäen uskonnottomat ovat saaneet häädettyä uskonnon kokonaan partiosta.

Toki olen seurannut partion arvokeskustelua jo pidemmän aikaa ja nyt luin piispainkokouksen lausunnon kirkon ja partion uuden yhteistyösopimuksen luonnoksesta. Saa nähdä miksi tuo sopimus kääntyy ja otetaanko piispainkokouksen lausunto huomioon. Mielenkiintoista on kuitenkin, että kirkon uskontokasvatus tuossa sopimuksessa on oleellisessa roolissa, jos EvLut kirkko on taustayhteisönä. Mutta kun sitä tarjotaan, niin ateistiset tai mokuttajapuolestaloukkaantuja partiolaiset (tai heidän vanhempansa) vetoavat peruskirjaan ja oikeuteensa partioida ilman jumalia. Saapa nähdä, kuinka moni partiokolo kerää kirkkojen kellareista tai srk-taloilta kimpsunsa ja kampsunsa ja alkavat etsiä rahoitusta vuokrata joku muu tila toiminnalleen tämän seurauksena.

Partio korostaa positiivista uskonnonvapautta. Kunnioitetaan toisten uskontoa ja annetaan kunkin uskoa tai olla uskomatta. Nyt kuitenkin uskonnottomat äänet eivät kunnioita enää jumaluskovia, vaan näiden ei anneta enää tunnustaa lojaliteettiaan jumalalleen. Ei millekään yliluonnolliselle. Jos partioliike kumpuaisi islaminuskosta, niin yritäpä sitä soveltaa maailmanlaajuisesti ja riisua Allah sieltä pois? Olikohan se yli 70% suomen lippukunnista majailevat seurakuntien tiloissa, saavat tukea seurakunnilta ja nyt Jumalasta ei saa enää puhua ettei jotkut lumihiutaleet murene.

Miksi positiivinen uskonvapaus ja muiden uskontojen kunnioittaminen koskevat vain kristittyjä, joilta vaaditaan taipumista. Miksi kenenkään ei tarvitse tänä päivänä kunnioittaa kristinuskoa tai kristittyjen oikeutta?

Heitin juuri vaimolleni tuossa ajatuksen. Olen lukenut varmaan elämäni aikana kymmeniä artikkeleita, joissa kristityt tai uskonnottomat toimittajat ovat retkeilleet maailmalla. He ovat otettuja, kun nousevat taksista Nepalissa, kun taksikuski laittaa kädet yhteen ja kumartaa, kuinka hän antaa matkailijalle siunauksen. Joku toivottaa insallah jossain ja toimittajat vuotaa hunajaa kuinka heidätkin otetaan huomioon. Luepa näille partiokokouksen lopuksi Herran siunaus ja kohu on valmis. USKONNON PAKKOSYÖTTÖÄ. Järjestö lopetettava, no kyllä te tiedätte.

Odotan mielenkiinnolla kirkkohallituksen lopullista yhteistyösopimusta evankelisluterilaisen kirkon taustayhteisöroolista Suomen partiolaisille. Muuttuuko lopulta mikään muu, kuin että kristityiltä evätään oikeus sanoa sana Jumala partiolupauksessaan.

Hieman OT: Löysin jotain kommentteja siitä, miten vaikeaa kansainväliselle Partion katto-organisaatiolle oli ollut niellä Jumalan pois jättö. Ongelmana tuntui olleen löytää oikea englanninkielinen käännös sanalle katsomus (lupauksessa "lupaan kasvaa katsomuksessani"), jotta saadaan kattojärjestö vakuuttuneeksi. En tiedä keskustelua sen syvemmin, mutta löysin partion peruskirjan luonnoksen, jossa on myös englanninkielinen versio. Suomen katsomus (uskonnollinen tai ei-uskonnollinen) selitetään kautta rantain näin: "The Guide and Scout Movement embraces the seeking of a personal religion or other worldview and a positive relationship towards spirituality. The term “worldview” refers to an individual’s religious or non-religious view of the world. "
Kun suomeksi partiolainen lupaa "kasvaa katsomuksessaan" Suomen partiolainen lupaa englanniksi "to develop in my spiritual beliefs and worldview " kehittyä hengellisessä uskossaan ja maailmankatsomuksessaan. Ilmeisesti pelkkä "worldview" ei mennyt läpi kattojärjestössä, mutta selitys, että suomen sana "katsomus" käsittää sekä worldviewin että spiritual beliefin, sitten meni...

-i-
« Viimeksi muokattu: 15.12.2020, 11:36:46 kirjoittanut ikuturso »
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 453
  • Liked: 9013
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3726 : 21.12.2020, 22:42:17 »
Hysteeristä tuo Jumalan ja kristinuskon kätkeminen ja syrjään puskeminen. Isossa kuvassa apostolinen uskontunnustus aiheuttaa ihmisissä  paljon enemmän vihaa, angstia ja pöyristymistä kuin vaikka äärioikeiston 14 sanaa.

Lopulta maailman vaarallisimmat ja järisyttävimmät kolme sanaa ovat Jeesus on Herra.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 738
  • Liked: 11251
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3727 : 19.01.2021, 11:43:26 »
kun mokutus ei enää riitä:

Kuula: Eläinten teollinen käyttö muistuttaa Saatanan tuhotekoja – Jeesuksen seuraaja ei voi osallistua nykyiseen kaltoinkohteluun
Perinteisesti kristityt ovat ajatelleet, että eläimet on luotu ihmistä varten. Eläimet kuuluvat kuitenkin Jumalalle, eivät meille.

Lainaus
Eläimet on luotu ihmistä varten ja hänen tarpeitaan tyydyttämään, sanoo kristikunnan perinteinen ”viisaus”. Niinpä saamme käyttää eläimiä kuten hyväksi näemme, kunhan vältämme kohtuutonta kärsimystä. Aivan väärin. Eläimet ovat tuntoisia olentoja, tietysti kehitysasteestaan riippuen. Ne kokevat todellisuuden tietynlaisena. Niillä on tarpeita, ne iloitsevat, leikkivät ja kärsivät. Siksi niiden onnea ei saa riistää yhtään sen enempää kuin ihmistenkään. Jo yleinen myötätunnon etiikka tietää tämän.

Kristillinen luomisteologia lisää vielä kierroksia. Eläimet kuuluvat Jumalalle, eivät meille. Niinpä niillä on oikeus vapauteen ja elämään.

Jotkut sanovat, että Jumalan kuvina ihmisillä on kuitenkin erityisasema luomakunnassa. Okei, sovitaan että on. Mutta tästä ei seuraa lupaa käyttää eläimiä hyväksi miten vain.
Jumalan kuvina olemme hyvän Luojan erityisiä merkkejä luomakunnassa. Jumala ei riistä tai kiduta ketään, joten meilläkään ei ole lupaa siihen. Sen sijaan meidän tulee henkiä rakkautta ja huolenpitoa kaikkea elävää kohtaan. Jumalan kuvana oleminen kutsuu viljelemään ja varjelemaan, ei omistamaan ja orjuuttamaan.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kuula-kristittyjen-on-mietittava-uudelleen-elainten-hyotykayttoa-heidan-pitaisi-olla-merkkeja-luojan-rakkaudesta-luotujaan-kohtaan-mutta-nykyinen-elainten-teollinen-kaytto-muistuttaa-saatanan-tuhotekoja



huomiohuoraaminen muiden kustannuksella ja päälle sylkemällä onkin juuri sitä kirkon opettamaa tapaa toimia lähimmäisten kanssa ?
Korona on jossain toisella planeetalla. Ei sellaista voi sattua koivun ja tähden alla.

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 390
  • Liked: 7540
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3728 : 19.01.2021, 13:58:21 »
^Ilmeisesti kirjoitus viittaa kasvissyöntiin?

Eläinten hyötykäyttöhän on monien mielestä sitä, että kaupassa on myytävänä munia, lihaa, kalaa ja maitoa.

duc

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 3 596
  • Liked: 9969
  • Vemmelsääri lyö tervapöpöä
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3729 : 21.01.2021, 15:14:28 »
Kari Kuulan kolumnista tulee mieleeni kirja Eläinten vallankumous, kun hän kirjoittaa: "Jos Jeesus syntyisi nykyajan eläinten hehtaaritalliin, hän muuttaisi suunnitelmiaan saman tien. Eivät ihmiset tarvitse pelastajaa, vaan heidän keskitysleireissään kärsivät eläinparat."

Pastori, teol. tri., dos. K. Kuula on elämääni monin tavoin vaikuttanut henkilö, kollega. Hän oli mm. vihkipappini. Tämä kolumni ei ole hänen parhaimpiaan, kaukana siitä, vaikka (eläinten) tehotuotannon kritisointi toki paikkansa ansaitsee. Vastakritiikkinä toteaisin em. George Orwellin kirjan hengessä, että Jeesusta on turha kuvitella sikamessiaana, joka pyrkisi kommunistiseen ideaan perustuen vapauttamaan maatilan eläinväen (ja tekemään sioista etuoikeutetuimpia kaikista etuoikeutetuimmista). Annetaan Jeesuksen olla ihmisten pelastaja, sillä ihmiset tottavie tarvitsevat armoa, ainakin ne, jotka sen päälle jotain ymmärtävät.

Tehotuotannon aiheuttamien moraali(filosofisten) ongelmien syy ei ole yksittäisen maitotilan, jonka maidon juonnin Kuula leimaa moraalittomaksi: "Totuus on inhottava. Viaton maitokin on kauhea tuote, kun tarkemmin ajattelee: lehmä keinosiemennetään, sen poikanen otetaan pois ja sitten siltä lypsetään maitoa näännyksiin asti." Vika on Suomen EU:n maatalouspolitiikan, jota Brysselistä ohjataan ja joka pakottaa suomalaisen maatalouden muuttumaan suurtiloiksi ja kustannustehokkaiksi säilyäkseen hengissä.

Vastenmielisintä tässä Kuulan kolumnissa on papin roolissa syyllistää tavallista kristittyä tehotuotannon moraalisista ongelmista. Ei maidonjuontia tai joulukinkunsy(ö)ntiä tarvitse pyytää anteeksi (Jumalalta tai past. Kuulalta) eikä senpuoleen hävetäkään. Harvalla kristityllä tai muillakaan ihmisillä on mahdollisuutta tai kykyä pitää lypsylehmää omassa navetassaan tai jouluporsasta läävässä, kanoja kanalassa yms., jotta niitä hyvin kohdeltuaan voisi hyvällä omallatunnolla nauttia lautasellaan eettisesti korkeatasoista ruokaa. Äitini on maatalon tyttö, joten saattaa olla, että jotain tiedän maanviljelijän arjesta. Ymmärryksestäni kirjoittaa Jeesukseen liittyvistä faktoista en sano mitään.
Veijarin etiikka koine-kreikaksi (Mt 7:6 NA 28)

Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσὶν μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσουσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Ei caicki Culda cuin kijldä,
Eikä hopia cuin hohta.


Henrik Florinus: SANANLASCUT. 1702.

IDA

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 844
  • Liked: 9825
  • qui enim non est adversum vos pro vobis est
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3730 : 21.01.2021, 15:29:50 »
Ymmärryksestäni kirjoittaa Jeesukseen liittyvistä faktoista en sano mitään.

Eiköhän se kuitenkin ole parempi kuin keskimääräisen, suomalaisen teologian maisterin ymmärrys.

Lainausten perusteella Kuula asettaa ihmisen irralleen koko muusta luomakunnasta ja sen muun luomakunnan ikään kuin yhdeksi kokonaisuudeksi, jossa kaikki on samaa "luontoa". Tosiasia kuitenkin voi olla sekin, että jos ihminen ei olisi antanut karjalle ja kotieläimille suojaa ne olisi jo syöty pois kokonaisuudessaan muiden eläinten toimesta.
qui non est mecum adversum me est

Mangustin

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 139
  • Liked: 2649
  • Mankuva rasitin.
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3731 : 21.01.2021, 16:19:11 »
Kuula todistaa väkevästi, ettei tiedä hevonhäntää maataloudesta. Hyvinvointiongelmat (eläinten JA isäntäväen) eivät ole "hehtaarihalleissa", vaan 1950-luvulle jumittuneilla pientiloilla jotka sinnittelevät yrittäjän jaksamisen äärirajoilla. Aina, kun tulee järkyttäviä uutisia lantapanssareihin hautautuneista ja aliravituista elukoista, niin syyllinen on loppuunpalanut yksinyrittäjä, joka on pitänyt pientä karjaa vanhentuneissa tiloissa.

"Hehtaarihalleissa":
-kaikki on automatisoitu, ruoka tulee ajallaan, ilmastointi pyörii, lämpötila on sopiva
-eläimille on omanikäistä seuraa ja ne on helppo hoitaa kunkin tarpeiden mukaisissa ryhmissä
-työyhteisö tukee, saikkua saa pitää, ei olla 24/7 töissä
-eläinlääkäri ja sorkkahoitaja käy säännöllisesti

Sitten jos erikseen tarkastellaan maidontuotannon kauheutta ns. hehtaarihalleissa, suomeksi pihatoissa, niin:
-naudat viettää lajityypillistä laumaelämää kulkien vapaina, märehtien pehmustetulla lepoalueella, kyhnyttäen karjaharjaa vasten
-ilma on puhdasta ja sonta siivotaan automaagisilla lannankeruujärjestelmillä
-robottilypsylle pääsee kun utareissa kiristää, kivoimmat robotit tarjoaa herkkupaloja ja rapsuttaa selkää
-synnytykset tilavissa, puhtaissa ja kunnolla kuivitetuissa poikimakarsinoissa
-vasikat on ikäryhmäkarsinoissa missä on turvallista telmiä samankokoisten kavereiden kanssa
-hehtaarihalleissa vasikoiden hoito on myös mahdollista järjestää imetysryhmissä, ks. Valion propaganda alla

https://www.valio.fi/yritys/artikkelit/vierihoidossa-kasvaa-vahvoja-vasikoita/
Lainaus
Vasikat ovat aluksi oman emän kanssa poikimakarsinassa kahdesta päivästä kahteen viikkoon, jonka jälkeen ne siirretään imettäjälehmälle saman ikäisten vasikoiden joukkoon. Joskus oma emäkin voi jäädä imettäjälehmäksi.

Yksi imettäjälehmä pystyy huolehtimaan 3–4 vasikasta. Vierihoitoryhmä viettää koko kesän laitumella, jossa suojaksi riittää kevyt katos

Idyllisessä 50-luvun punamultanavetassa
-600kg lehmät seisoo päästään kiinni 300kg suomenkarjalle suunnitelluissa parsissa, takajalat paskakourussa
-sorkka- ja nivelongelmia betonilla seisomisesta
-lehmät synnyttää vanerinpalalle lantakourun päälle
-lämmön, kosteuden ja kärpästen takia utaretulehduksia
-vasikat yksin tai eri-ikäisistä koostuvissa ryhmissä
-työ raskasta ja epäergonomista, talous epävarmaa, tila ei elätä perhettä vaan perhe yrittää elättää tilan muilla töillä

e.typot
« Viimeksi muokattu: 21.01.2021, 16:21:03 kirjoittanut Mangustin »

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 453
  • Liked: 9013
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3732 : 21.01.2021, 20:53:16 »
Arvelen että kannattaa kuitenkin lähteä liikkeelle sieltä himosta, ylpeydestä, kateudesta, ahneudesta... Ja katsoa sitten listan päätteeksi josko on järkevää vielä pohtia jotain kanoja ja porsaita.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 960
  • Liked: 31547
  • Easter Worshipper
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3733 : 22.01.2021, 00:15:23 »
Kurkku ja banaani-lehden kolumnisti Kuula voi varmaan myös kerätä listan vapaaehtoisista koronarokotteen ensitestaajista, niin voimme messiaanisesti jättää ne eläinkokeet kokonaan väliin.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 34 683
  • Liked: 85350
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3734 : 25.01.2021, 18:06:55 »
kun mokutus ei enää riitä:

Kuula: Eläinten teollinen käyttö muistuttaa Saatanan tuhotekoja – Jeesuksen seuraaja ei voi osallistua nykyiseen kaltoinkohteluun
Perinteisesti kristityt ovat ajatelleet, että eläimet on luotu ihmistä varten. Eläimet kuuluvat kuitenkin Jumalalle, eivät meille.
...
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kuula-kristittyjen-on-mietittava-uudelleen-elainten-hyotykayttoa-heidan-pitaisi-olla-merkkeja-luojan-rakkaudesta-luotujaan-kohtaan-mutta-nykyinen-elainten-teollinen-kaytto-muistuttaa-saatanan-tuhotekoja

Lainaus
Päätoimittajalta: Onko karjatila keskitysleiri?

Päätoimittaja Heinimäki pahoittelee Kirkko ja kaupungin viimeviikkoista kolumnia.

[...]

Se oli kovaa ja kärjistävää tekstiä. Kolumnisti saakin kärjistää, ja kolumnin on syytä olla terävä – ja kolumnistin tulee olla tarkka siinä, että hänen tekstinsä terä osuu juuri oikeaan kohtaan. Siinä me epäonnistuimme nyt, ja Kuulan kolumnin julkaiseminen siinä muodossa kuin sen julkaisimme oli virhe. Pyydän sitä anteeksi. Teksti on poistettu verkkosivuiltamme.

Poistetun kolumnin puute oli suruton yleistäminen. Kaikki karjatilat eivät ole keskitysleirejä eikä lihantuotanto välttämättä ole saatanallista julmuutta.
Kirkko ja kaupunki 25.1.2021

Twitterin mukaan tekstin poistaminen verkkosivuilta oli muun muassa sensuuria ja sananvapauden ja journalistin ohjeiden vastaista.

Edit:
Lainaus
Kirkko ja kaupungin kolumnisti Kari Kuula pahoittelee sanavalintojaan maataloudesta – lypsykarjatilan emännästä kärkevä keskustelukulttuuri lisää työn kuormittavuutta

[...]

Kari Kuula on saanut tekstistään runsaasti palautetta, sekä kiittävää että kriittistä. Ihmiset ovat jakaneet myös omia kokemuksiaan maataloudesta ja kutsuneet tilavierailulle.

– Suuri arvostus siitä herrasmiesmäisestä tyylistä, jolla monet ovat antaneet kriittistä palautetta. Hämmentävää on se, että ihmiset ovat jakaneet hyvin erilaisia kuvauksia siitä, miten asiat tiloilla ovat.

Kuula kokee epäonnistuneensa tekstin muotoiluissa. Hänen mukaansa näkökulman oli tarkoitus olla globaali ja kritiikin kohdistua kuluttajiin, ei tuottajiin.

– Suomalaiset maataloustuottajat tekevät kovaa työtä vallitsevien käytäntöjen ja järjestelmien puitteissa. Meidän kuluttajien valinnat ja maksuhalukkuutemme ratkaisevat, kuinka eläimiä pidetään, hän sanoo.

Erityisen raskaana Kuula kokee, että jotkut ovat eronneet kirkosta tekstin vuoksi.

– Se on suuri epäonnistuminen papin työssä. Tekisi mieli mennä nurkkaan häpeämään. Toisaalta puheenvuorossani ei ole mitään kummallista. Koko kirkon rankaisu on sama kuin jos joku leimaisi koko suomalaisen maatalouden yhden ongelmatilan vuoksi.
Kirkko ja kaupunki 21.1.2021

Lainaus
Eläintuotantoa paholaismaiseksi kritisoinut pappi: "Haluan pahoitella tuhansin anteeksipyynnöin sitä, että kolumnin kärki osoittautui suomalaiseen maataloustuottajaan"

Pappi, teologian tohtori ja tietokirjailija Kari Kuula rinnasti Kirkko ja kaupunki-lehden kolumnissaan eläinten teollisen käytön paholaisen tuhotekoihin ja keskitysleireihin.

"Olemme muuttaneet puutarhaplaneettamme valtavaksi eläintehtaaksi, jossa tuntoisista olennoista tehdään orjia ja esineitä", Kuula kirjoitti.

Hän on saanut kolumnin johdosta yhteydenottoja maataloustuottajilta, jotka pitivät kritiikkiä kohtuuttoman ankarana.

"Kolumni oli osaltaan kirjoitettu tyhmästi ja tahdittomasti", Kuula pahoittelee.

"Haluan pahoitella tuhansin anteeksipyynnöin sitä, että kolumnin kärki osoittautui suomalaiseen maataloustuottajaan. He tekevät rehellistä, rankkaa työtä kovan talouden ehdoilla."

"Tiedän, että suomalainen maataloustuottaja kokee usein olevansa syyllinen kaikenlaiseen pahaan, vaikka Suomessa tuotetaan ruokaa tiukan ja eettisen lainsäädännön mukaan. Kolumnin näkökulma oli globaali ja sen tarkoitus on herättää ihmiset ajattelemaan eläintuotantoa ympäristönäkökulmien lisäksi eettisestä ja kohtuullisuuteen pyrkivästä näkökulmasta."
Maaseudun Tulevaisuus 19.1.2021

Twitter-keskustelua mm. näissä:

https://twitter.com/raevaara/status/1353690848622424066

https://twitter.com/Villebla/status/1353684748439334912

https://twitter.com/marikoo/status/1353694436702748672

Tai eihän tuo mitään keskustelua ole.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2021, 18:31:59 kirjoittanut Roope »
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 390
  • Liked: 7540
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3735 : 25.01.2021, 18:14:50 »
Twitterin mukaan tekstin poistaminen verkkosivuilta oli muun muassa sensuuria ja sananvapauden ja journalistin ohjeiden vastaista.

Onko tuo twiittaus vielä luettavissa? Jos on, niin olisiko linkkiä?

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 34 683
  • Liked: 85350
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3736 : 25.01.2021, 18:34:58 »
Twitterin mukaan tekstin poistaminen verkkosivuilta oli muun muassa sensuuria ja sananvapauden ja journalistin ohjeiden vastaista.

Onko tuo twiittaus vielä luettavissa? Jos on, niin olisiko linkkiä?

Nyt vasta tajusin, että viestini voi ymmärtää niinkin, että viittasin Twitterin omaan twiittaukseen. Tarkoitin tietysti hyvien ihmisten Twitter-kuplaa. Laitoin linkkejä viestin jatkoksi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

duc

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 3 596
  • Liked: 9969
  • Vemmelsääri lyö tervapöpöä
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3737 : 25.01.2021, 20:43:00 »
Lainaus
Erityisen raskaana Kuula kokee, että jotkut ovat eronneet kirkosta tekstin vuoksi.

– Se on suuri epäonnistuminen papin työssä. Tekisi mieli mennä nurkkaan häpeämään. Toisaalta puheenvuorossani ei ole mitään kummallista. Koko kirkon rankaisu on sama kuin jos joku leimaisi koko suomalaisen maatalouden yhden ongelmatilan vuoksi.
[Kirkko ja kaupunki 21.1.2021]

Ei ole pastori Kari Kuulan syy tai häpeä, että joku on eronnut kirkosta hänen kolumninsa seurauksena, vaan vastuu on yksinomaan eroajan, vaikka Kuulan kirjoitus olisikin muodollinen peruste. Vaikka tämä logiikka saattaa tuntua väärältä, kirkon rankaiseminen yhden papin virheestä on väärin, kuten myös Kuula päättelee.

Pohtikoon eroamista suunnitteleva ensin, mikä merkitys kirkolla hänelle ylipäänsä on. Jos mitään merkitystä ei ole, on turhaa vierittää vastuuta pappi harteille, vaan todeta rehellinen syy. Edes papin tekemä aviorikos ei välttämättä aiheuta uhrin eroamista seurakunnasta, jossa pappi yhä jatkaa, jos kirkolla on yhä merkitystä.

Kirkossa olisi hyvä olla tilaa keskustella eri mielipitein ja jopa huonoin sanavalinnoin, erityisesti kun loukkauksia on myöhemmin vilpittömästi pahoiteltu. Kuulan puheenvuorossa "ei ole mitään kummallista", kuten hän itse toteaa.

Tämä ihanne hyvästä keskustelusta on kuitenkin utopia, niin kirkossa kuin monilla muillakin forumeilla, koska jotkut ihmiset ovat mitä ovat: kykenemättömiä kunnioittamaan keskustelukumppania vaan vastustajan heikkoja kohtia jopa hakemalla haetaan, jotta loukkaaminen varmasti onnistuisi. Osa väestä tarvinnee v1ttuilun tuomaa mielihyvää elääkseen. Lopulta saattaa tosin saada samalla mitalla takaisin ja enemmänkin ilman armoa.

Moni kirkon pappi on löytänyt itsensä tuomiokapitulista keskustelemasta piispan kanssa, kun papin kirjoituksista tai puheista on valitettu piispalle. Tunnen heitä henkilökohtaisesti, opettajiani. Tekisinkö valituksen eksästäni, en. Yksi armahdetaan, toista ei.
Veijarin etiikka koine-kreikaksi (Mt 7:6 NA 28)

Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσὶν μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσουσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Ei caicki Culda cuin kijldä,
Eikä hopia cuin hohta.


Henrik Florinus: SANANLASCUT. 1702.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 960
  • Liked: 31547
  • Easter Worshipper
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3738 : 25.01.2021, 21:33:41 »
Kuulin juuri, että eräs rakas ystäväni erosi kirkosta vajaa viikko sitten.

Tulin tähän ketjuun katsomaan olisiko piispat lausuneet jotain antikristuksen väistymisestä ja messiaan tulemisesta amerikan valtaistuimelle, mutta eipä täältä löytynyt kuin siansyöjien demonisoija.

Täytyypä huomenna päivemmällä soittaa ja kysyä olisiko tuo kolumni ollut viimeinen kuula kipossa että se upposi.

Ystäväni on maaseudulta ja kertoi noin kuukausi sitten minulle jo aiemmin pohtineensa kirkosta eroamista. Ajallisesti sopisi, että kuulan paino olisi kamelin selän katkaissut. No. Sen näemme.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Jorma M.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 955
  • Liked: 13862
  • tökerö, tyhmä ja köyhä
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3739 : 25.01.2021, 22:00:41 »

Jokainen erokohu on hyväksi Suomelle, koska, niin kuin joku jossakin (en muista missä ja kuka) palstalla totesi:

"Kirkko on syvän pahuuden vallassa ja oksettavan mätä."

Itse uskon oheiseen lauseeseen horjumatta. En horju, en heilu.
Estolista: Ajatolloh .... ... ... Don Nachos, Puuha-Pepe, justustr, RP, vastarannan kiiski, Mikke70, no future

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 453
  • Liked: 9013
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3740 : 25.01.2021, 22:22:43 »
^Evlutin pappi lentää kuin leppäkeihäs jos veljeilee Luther-säätiön / Lähetyshiippakunnan väen kanssa, tai jos ylipäätään vastustaa naispappeutta.

Sen sijaan evlutin pappi saa kyllä pysyä virassaan, jos tunnustautuu ateistiksi, tai jos hän puoltaa homoliittoja ja salavihkii homoja. Eikä hän vain pysy virassaan, vaan todnäk pääsee pikakaistalla yhä merkittävimpiin tehtäviin.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 317
  • Liked: 31102
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3741 : 25.01.2021, 22:47:46 »
Arvelen että kannattaa kuitenkin lähteä liikkeelle sieltä himosta, ylpeydestä, kateudesta, ahneudesta... Ja katsoa sitten listan päätteeksi josko on järkevää vielä pohtia jotain kanoja ja porsaita.

Kanojen, porsaiden ja lehmien ym. tuotantoeläinten kärsimysten syynä on juurikin ihmisen ahneus. Pitää saada paljon halvalla, mikä kertoo riittävästi eläinten elinoloista kun lihaa saa halvemmalla kuin soijasta tehtyjä ns. makkaroita. Ja on siellä taustalla rahanhimokin ja kateus, jonka vuoksi itsellekin pitää rahaa saada kun jollain toisellakin on paljon rahaa.

Himo, ylpeys, kateus, ahneus ... tuli pissishallitus mieleen. Vallanhimo, ylpeys, ahneus, kateus (sosialismin polttoaine) ... Nämä ovat aina kaikkien listojen alussa, eivät lopussa.

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 453
  • Liked: 9013
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3742 : 25.01.2021, 22:53:38 »
^Mutta liha ei tehotuotettunakaan ole järin halpaa. Epätehokkaasti tuotetun lihan varassa varsinkin köyhempi väestö jäisi tykkänään nuolemaan näppejään.

Mielestäni meillä on suurempi velvollisuus pitää huolta köyhemmän väestön ostovoimasta kuin kanojen ja possujen hyvinvoinnista.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 317
  • Liked: 31102
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3743 : 26.01.2021, 00:08:34 »
^ Minä taas näen asian siten, että ihmisen velvollisuus on mitoittaa lisääntymisensä siten, ettei suiden ruokkimisen varjolla tarvitse kiduttaa eläimiä tai raiskata luontoa.

Tehomaatalous on nuori ilmiö, kuten väestöräjähdyskin. Ihmisiä eli ja söi ennen tehomaatalouttakin.
Myöskään MEIDÄN velvollisuutemme ei ole syöttää koko maailmaa, jokainen hankkikoon kanat ja lehmät omiin tarpeisiinsa. Pienen määrän voi myydä muillekin, mutta ei pidä ylpeänä ahnehtia ruokkimaan koko maailmaa.

Mutta ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, itse vain ajattelen hieman linkolalaisemmin.

Sitä mitä joku pappi on kirjoittanut aiheesta, en ole vielä lukenut, pitää vilkaista.

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 390
  • Liked: 7540
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3744 : 26.01.2021, 00:12:36 »
^ Minä taas näen asian siten, että ihmisen velvollisuus on mitoittaa lisääntymisensä siten, ettei suiden ruokkimisen varjolla tarvitse kiduttaa eläimiä tai raiskata luontoa.

Tehomaatalous on nuori ilmiö, kuten väestöräjähdyskin. Ihmisiä eli ja söi ennen tehomaatalouttakin.
Myöskään MEIDÄN velvollisuutemme ei ole syöttää koko maailmaa, jokainen hankkikoon kanat ja lehmät omiin tarpeisiinsa. Pienen määrän voi myydä muillekin, mutta ei pidä ylpeänä ahnehtia ruokkimaan koko maailmaa.

Mutta ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, itse vain ajattelen hieman linkolalaisemmin.

Sitä mitä joku pappi on kirjoittanut aiheesta, en ole vielä lukenut, pitää vilkaista.

Niin, että minulla ei pitäisi köyhänä olla mahdollisuutta syödä lihaa? Pidän lihan mausta, ja jotenkin kasvisruokailu ei vain oikein tunnu omalle itselle sopivalta.

Kun elämä olisi mennyt toisin...

Itse en ole yhtään huolissaan syntyvyyden laskusta, päinvastoin. Ehkä työttömyys jopa joskus helpottaa, kun pentumäärät maltillistuvat.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 317
  • Liked: 31102
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3745 : 26.01.2021, 00:26:25 »
^ Nykyihminen nykysuomessa ei ole köyhää nähnytkään.
Toista se oli isovanhempieni lapsuudessa, ja nekin söivät lihaa.
Miksei pulska 2020-luvun köyhä lihaa söisi ja kyllähän se sitä syökin, mutta yritäpä ostaa soijapohjaista vegemakkaraa ... hyvä ettei se sinulle maistu koska siihen köyhällä ei ole varaa.

Jos vähänkään osaa ihmetellä eli ajatella, niin sopii ihmetellä miksi lihaa saa halvemmalla per kilo kuin jotain kurjaa soijamakkaraa.
Eläimillä on huonommat elinolot kuin soijapavulla.

DuPont

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 242
  • Liked: 3678
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3746 : 26.01.2021, 02:43:29 »
^ Nykyihminen nykysuomessa ei ole köyhää nähnytkään.
Toista se oli isovanhempieni lapsuudessa, ja nekin söivät lihaa.
Miksei pulska 2020-luvun köyhä lihaa söisi ja kyllähän se sitä syökin, mutta yritäpä ostaa soijapohjaista vegemakkaraa ... hyvä ettei se sinulle maistu koska siihen köyhällä ei ole varaa.

Jos vähänkään osaa ihmetellä eli ajatella, niin sopii ihmetellä miksi lihaa saa halvemmalla per kilo kuin jotain kurjaa soijamakkaraa.
Eläimillä on huonommat elinolot kuin soijapavulla.
Hinta osin riippuu kysynnästä. Olen itse joskus tehnyt noita ei-liharuokia maitoproteiinivalmisteista, soijasellaisista ja tiesmistä kauratuotteista. Ikävä kyllä ne eivät maistu hyviltä, ehkä siksikin niille ei ole kysyntää?
Lihaa on vaikea korvata.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 317
  • Liked: 31102
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3747 : 26.01.2021, 08:00:49 »

Hinta osin riippuu kysynnästä. Olen itse joskus tehnyt noita ei-liharuokia maitoproteiinivalmisteista, soijasellaisista ja tiesmistä kauratuotteista. Ikävä kyllä ne eivät maistu hyviltä, ehkä siksikin niille ei ole kysyntää?
Lihaa on vaikea korvata.

Osin hinta riippuu kysynnästä, mutta soijaa syö pihvikarjakin, joten soijalla on globaalia kysyntää. Raaka-aine (soija)  itsessään on halpaa ja kun soijalla kasvatetaan lehmä, josta tehdään pihvi, niin kaiken logiikan mukaan tämä ”muuntosoija” eli lehmä  pitäisi pihvinä olla aina kalliimpaa kuin  soijapihvi, koska lihassa soija on pitemmälle jalostetussa muodossa.

Keski-Euroopassa asuneena tiedän että siellä lihankorvikkeiden tarjonta on laajaa ja laadukasta, muttei sielläkään niin halpaa, että puoli-ilmaiseksi myytäisiin ja se taas tuleeko ruuasta hyvää, on maustamis-ja valmistamistekninen kysymys.
Mieheni hallitsee kasvisruuan laittamisen taidon, viimeksi tarjosi kronkelille teinillemme ”kanavartaita” ja täydestä meni, eli jos tuotteen rakenne on oikean lihamainen niin oikea hyvä maku siihen tuotteeseen kyllä saadaan.

Pappi Kuula on oikeassa, ei ihmisellä ole oikeutta kiduttaa luomakuntaa. Tehomaatalous ja kuljetukset teurastamoille ovat eläinten kaltoinkohtelua.
Kristitty mummoni kasvatti vapaasti kanalassa ja ulkoaitauksessa tepastelevia kanoja, pisti kanalta pään poikki kirveellä ja pataan. Se on oikeaa kristillistä ja kestävää eläinkunnan hyödyntämistä.
Tehobroilerikasvatus on ahneutta, itsekkyyttä ja julmuutta ja pappi Kuula se sanoo. Ilmeisen hyvin  sanoi, kun nostatti tällaisen metelin.

Jokaisella ei ole mahdollisuutta kasvattaa omaa joulukinkkuaan  tai omaa broileriaan (kuten joku edellä mainitsi), mutta ei ollut mummonikaan elinaikana. Jotenkin joulukinkku silti saatiin lähes kaikkiin suomalaisiin joulupöytiin - ilman nykyistä teollista eläinrääkkäystä.

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 453
  • Liked: 9013
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3748 : 26.01.2021, 10:34:37 »
Eläinten sadistinen kohtelu puhuu pahaa ihmisestä joka sellaiseen syyllistyy – jotain on vialla jos rääkkääminen tuottaa kiksit, ja silloin voidaan sanoa ihmisen myös haaskaavan sitä luomakuntaa, jonka kruunuksi hänet on asetettu.

Mutta eläinten kokema kärsimys on moraalinen vain epäsuorasti, ikään kuin peilattuna sen ihmisen motiiveihin, joka eläimiä kaltoin kohtelee (ja kaltoin kohtelu on itsessäänkin määrittelykysymys). Mielestäni pitää muistaa, että koska eläimet eivät ole moraalisia olentoja, niiden kohteluun ja kohtaloon ei itsessään liity suoraa moraalista ulottuvuutta.

Tehotuotantoon liittyvässä eläinten kärsimyksessä ei ole kyse ilkeydestä tai sadismista tai huolimattomuudesta tai haaskaamisesta, vaan siinä ovat taustalla tehokkuusmotiivit, joilla tuotannon hinta pyritään saamaan mahdollisimman alas, mikä taas on (varsinkin pienituloisemmille) ihmisille hyväksi.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Mangustin

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 139
  • Liked: 2649
  • Mankuva rasitin.
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3749 : 26.01.2021, 13:59:33 »
Arvelen että kannattaa kuitenkin lähteä liikkeelle sieltä himosta, ylpeydestä, kateudesta, ahneudesta... Ja katsoa sitten listan päätteeksi josko on järkevää vielä pohtia jotain kanoja ja porsaita.

Jumalan valtakunta olisi jo täydellinen, jos kaikki kitkisivät itsestään paheet ja edistäisivät hyveitä. Kanat ja possut eläisivät kanssamme Paratiisissa, kuten alunperin oli, jos pelkkä teoreettinen etiikka riittäisi pahan estämiseen.

^Mutta liha ei tehotuotettunakaan ole järin halpaa. Epätehokkaasti tuotetun lihan varassa varsinkin köyhempi väestö jäisi tykkänään nuolemaan näppejään.

Mielestäni meillä on suurempi velvollisuus pitää huolta köyhemmän väestön ostovoimasta kuin kanojen ja possujen hyvinvoinnista.

Broilerin reisilihat maksaa 2€/kg. Sikanauta j-liha 5-6 €/kg. Tuottajahinnat voisi helposti tuplata, jolloin hyvinvointiasioita voisi parantaa huimasti, eikä kuluttajahinnat nousisi kuin joitain kymmeniä senttejä.

Jossain makrotalouden oppikirjassa oli semmoinen neolipilaarien argumentti, että (jenkkien) käytäntö piikittää lehmiin hormoneja ja antibiootteja on jees, koska sillä tuottavuus nousee jotain 5%, jolloin köyhät saa lapsilleen maitoa :'( Tässä siis jätetään huomiotta hormoni- ja antibioottijäämien vaikutukset niissä köyhissä lapsissa ja ympäristössä, antibioottiresistenttien bakteerien kehitys ja se, että maidon joka tapauksessa edullinen hinta ei oikeasti vaikuta köyhien perheiden taloudenpitoon.

Sitten ois toi Raamattu, traditio ja perinteisillä kirkoilla opetusvirka, jotka ohjaa sitä, mitä kirkon tulee opettaa eläintenpidosta. Luomisen tilanhoitaja-etiikka, syntiinlankeemuksen jälkeinen lihan syömisen tilapäinen salliminen (Nooan lait), lukemattomat mitsvat (lepopäivä koskee myös eläimiä, älä solmi puivan härän suuta, auta vihamiehesikin aasia jos se kaatuu, älä vie munia tai poikasia emon nähden jos ne on pakko ottaa...), hyvä paimen -analogiat Daavidista Jeesukseen, eläimet ja ihmiset ovat molemmat eläviä sieluja joissa on Jumalan henkäys, joka palaa Hänen luo (Genesis, Saarnaaja, psalmit, sananlaskut), Taivaassa on eläimiä ja kaikki on vegaaneja  ;D (Jesaja 11), Jumala säästi Niiniven myös eläinten tähden (Joona).

Sitten kristilliseen elämään kuuluu vähintään 2 kasvis/kalapäivää viikossa + n. kolmasosa vuodesta on paastopäiviä, mutta kanan ja possun syöminen ei ole koskaan pakollista, ellei terveyssyistä (lapset, vanhukset, raskaana tai imettävät) sitä tarvitse. Kenenkään pyhän lihansyöntiä ei muisteta hyvällä, mutta monen kasvissyönti saa erityismaininnan. Kunnioitamme sellaisia eläinten ystävinä tunnettuja pyhimyksiä kuin Kildaren Brigid, Assisin Fransiskus ja Klarissa, kirkkoisät Johannes Krysostomos ja Basileios Suuri, erämaaisä Anton (jonka lemmikkipossu seurasi isäntäänsä kaikkialle  :) ), eettisen metsästyksen suojelija Hubertus, kelttipyhät Columba, Cuthbert, Ciaran, Melangell, Ranskan metsäpyhät Leonhard, Giles, Roche ja Neot, Filip Neriläinen ja leijonan kanssa ystävystynyt pyhä Jerome.