^Kari Kanala yksinkertaisesti valehtelee kuten Suomen pääministeri Sanna Marin. Kun lukee koko evankeliumitekstin, saa päinvastaisen käsityksen kuin pastori Kanalan esittämä yksi jae antaa. Kanalan twiitti on tyypillistä eisegeesiä ja knoppologiaa:
Lk 19:41-48 Kun Jeesus tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, hän puhkesi itkuun sen tähden 42 ja sanoi: »Kunpa sinäkin tänä päivänä ymmärtäisit, missä turvasi on! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi kätketty. 43 Vielä tulet näkemään ajan, jolloin viholliset rakentavat ympärillesi vallin, saartavat sinut ja käyvät kimppuusi joka puolelta. 44 He murskaavat maan tasalle sinut ja sinun asukkaasi. Sinuun ei jätetä kiveä kiven päälle, koska et tajunnut etsikkoaikaasi 45 Jeesus meni temppeliin ja alkoi ajaa ulos niitä, jotka siellä kävivät kauppaa. 46 Hän sanoi heille: »On kirjoitettu: ’Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.’ Mutta te olette tehneet siitä rosvojen luolan.» 47 Hän opetti sitten joka päivä temppelissä. Ylipapit, lainopettajat ja muut kansan johtomiehet miettivät, miten raivaisivat hänet pois tieltä. 48 He eivät kuitenkaan keksineet, mitä tehdä, sillä koko kansa oli jatkuvasti Jeesuksen ympärillä kuuntelemassa häntä.
https://raamattu.fi/raamattu/KR92Kursivoimani jae on Kanalan esittämä.
Kuka on häpäissyt ylimielisyydellään instituution ja kuka puhdistaa instituutioita, koska siitä on tehty
narkkarien rosvojen luola? Kanalalla menevät puurot ja vellit sekaisin rinnastuksessa. En sinänsä ihmettele, että näin
hu*rasta rosvosta yritetään tehdä
madonnaa pyhimystä. Tämä on Raamatun väärinkäyttöä.
Kiinnostavaa on toki, että Jeesus lopulta tuomittiin kansan villitsijänä / kapinallisena, jollainen Suomen pääministeri Sanna Marin teini-idolina yrittää olla. Minun on vaikea nähdä tuon tekstin perusteella, että pääministeri-instituution ravistelu rinnastuisi temppelin puhdistamiseen vaan päinvastoin noiden rosvojen touhuun. Ennemmin närkästys häpeällistä touhua kohtaan rinnastuu Jeesuksen pyrkimykseen ajaa rosvot ulos temppelistä.
Valitettavasti jouduin eroamaan Suomen ev. lut. kirkosta, sen käytyä ahdistavaksi yhteisöksi, jossa riitoja ei osata sopia ja Raamattua selitetään kuten yllä pappi tekee. Kirkkoherralle perustelin tekoni kohdan Mt 18:15-17 mukaan:
15 »Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. 16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä ’jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla’. 17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
Lainaus
https://raamattu.fi/raamattu/KR92Pakana tarkoittaa juutalais(kristity)ille kansaan kuulumatonta, lain ulkopuolella eläjää. Lähdin, koska helpointa minun oli lähteä yhteisöstä/kansasta. Mitään vastausta en ole saanut, kun vuoden olen ulkopuolella ollut. Raamatun tunnen kohtuu hyvin, koska sen tulkintaan olen koulutuksen saanut.