Kirjoittaja Aihe: Kirkon karkeimmat mokutukset  (Luettu 917655 kertaa)

duc

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 548
  • Liked: 12850
  • Scalplock
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3810 : 06.11.2022, 08:46:31 »
Ei mokutusta, mutta "mädätystä"?

Anne Flinkkilän haastateltavana Arkkipiispa Tapio Luoma.

Luoma voisi olla arkkipiispa kirkossa, jossa vihittäisiin samaa sukupuolta olevia.
Hän sanoi, että "Kirkko valitsee itse ketä ja miten palvelee, niin ihan hyvin se voisi palvella myös samaa sukupuolta olevia pareja tässä suhteessa".

Minulle tuli ensimmäiseksi mieleen, että "kirkko päättää itse mitä jumalaa se palvoo". Niinpä kai. Tai että "kirkko itse päättää miten se tulkitsee pyhiä kirjojaan" tai "kirkko päättää itse mitä pyhiä kirjoja se käyttää perustanaan".

Kirkolliskokouksessa isoihin asioihin vaaditaan 3/4 enemmistö. Tämä on Luoman mielestä kohtuutonta. Eduskunta päätti sukupuolineutraalista avioliitosta yksinkertaisella enemmistöllä. Samoin tekivät Ruotsin ja Norjan kirkotkin. Luoma oli lähes varma, että jos hänenkin kirkossaan yksinkertainen enemmistö olisi riittänyt sukupuolineutraalin avioliiton hyväksymiseen, "kirkko olisi ottanut jo askelen eteenpäin".

Arkkipiiska siis näkee, että sukupuolineutraali avioliitto on väistämätöntä edistystä ja on vain ajan kysymys, koska kirkko "etenee" asiassa.

Jossain toisessa ketjussa pohdittiin, miksi vain liberalisoitumiskehitys on kehitystä ja kaikki askelet taaksepäin ovat pahasta. En ymmärrä tällaista ajattelua. Joskus kannattaa ottaa askel taakse ja pysähtyä miettimään.

-i-

Tämä on hyvä aihe, mutta kaikki uskontoon ja erityisesti kristillisyyteen kuuluvat aiheet ovat alttiita riidalle tai kuten tällä palstalla on tapana sanoa: spagetille. Siksi tästä keskustelu on vaikeaa. Tuota ei helpota teologiset käsitteet, joita ilman tästä ongelmasta ei saa selvää.

Miksi (Suomen) luterilaisen kirkon arkkipiispa hyväksyy sukupuolineutraalin avioliiton ja tahtoisi vihkiä ns. sateenkaaripareja, vaikka luterilaisen kirkon historiassa se on ennenkuulumatonta ennen nykyaikaa, puhumattakaan koko kristikunnan historiasta ja pyhistä teksteistä, joihin kirkkojen oppi ja käytännöt ensisijassa perustuvat? Raamatusta on hyvin vaikea ellei mahdotonta saada ainakaan suoraa tukea avioliitto- tai parisuhdekäsitykselle, joka perustuu muuhun kuin heteronormatiivisuuteen, vaikka yrityksiä toki on tehty.

Jotta piispa Luoman argumenttia voisi käsittää, on tarkasteltava luterilaisuuden syntyä. Se oli vaarallista aikaa, ja se selittää myös muita käsitteitä kuten kahden regimentin opin. Katolisten hallitsijoiden ja luterilaisten hallitsijoiden sota johti luterilaisten ahdinkoon ja pohdintaan, kuinka paljon katolisuudelle voidaan tehdä myönnytyksiä menettämättä luterilaista uskontulkintaa. Nykyään kai puhuttaisiin identiteetistä. Syntyi luterilaisen teologian käsite adiafora, jonka muotoili Lutherin läheinen ystävä Philip Melanchton. Siitä seurasi adiafora-riita ja luterilaisuuden ensimmäisiä jakaantumisia aitoluterilaisiksi ja filippisteiksi.

Tästä aiheesta en tahdo riitaa täällä, joten jatkon suoritan viittaamalla lähteisiin, joista kiinnostunut voi selvittää, mitä adiafora tarkoittaa, mitä adiafora-riita tarkoittaa ja ennen kaikkea, miksi moraali on niin kovin joustava luterilaisuudessa.

https://tieteentermipankki.fi/wiki/Filosofia:adiaphora

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Adiaforariita

https://lutheranreformation.org/theology/adiaphora-in-the-lutheran-confessions/

Mitä tulee nyky-Suomen ev. lut. kirkkoon ja sen arkkipiispaan ja sukupuolineutraalin avioliittoon, niin yksinkertaisesti avioliitto on adiafora eli yhdentekevä pelastuksen kannalta ns. homoliittojen kannattajien mukaan ja toteuttaa kristillisen rakkauden periaatteen, kun jokaiselle seksuaalisesta suuntautumisesta ja sukupuolesta riippumatta annetaan oikeus avioliittoon. Sen sijaan vastustajien mukaan homoliitot antavat huonon todistuksen kirkon ja sen jäsenten kristillisestä vaelluksesta ja elämäntavasta ja johtavat yhä suurempaan riitelyyn kirkon sisällä, hajaannukseen, joka tuhoaa kirkon ja ajaa siveellisen kristittyjen väen ulos huorakirkosta. Minä en enää kuulu tuohon yhteisöön, vaikken eronnut tämän sateenkaariavioliittokiistan seurauksena mutta avioliittoon liittyvän erimielisyyden tähden kuitenkin, joten olen nykyään ulkopuolinen, vaikka tunnen näitä kysymyksiä sattuneesta syystä enemmän kuin moni muu.

Lyhyesti totean tähän loppuun, että minun mielestäni valtion tulisi kieltää kaikkia uskonnollisia yhteisöjä vihkimästä väkeä avioliittoon, jonka valtio on määritellyt omin ehdoin, eli parlamentaarisesti ja vaatia jokaista pariskuntaa hyväksyttämään parisuhteensa eli rekisteröimään sen Suomen lain mukaiseksi, koska se on ylin laki, mitä tässä maassa noudatetaan. Uskonnolliset yhteisöt voivat vihkiä pariskuntia, kuten tahtovat, koska valtio ei käytännössä voi valvoa sitä. Nykyään Suomen lain mukainen avioliitto ei ole kristillinen jo pelkästään avioerolainsäädännön tähden, koska puolison pettäminen eli aviorikos on sallittu. Turha rimpuilla kiinni kristillisessä Suomen lain mukaisessa avioliittokäsityksessä, kun p*ska on jo housussa. Niin monta juridista askelta olisi otettava takaisinpäin, jotta kristillinen avioliittoinstituutio oli yhtä kuin Suomen lain käsitys avioliittoinstituutiosta, että minä en näe sen tapahtuvan ennen tämän maan täydellistä romahtamista. Ehkä tämä mätäneminen aikanaan kaataa "puun", koska perhe on yhteiskunnan tyvi ja se on vedetty tunkiolle riippumatta yksilöistä, jotka ovat onnistuneet perhe-elämässään täyttämään uskollisuuden. Yhä harvempi onnistuu sukupuolesta ja seksuaalisesta suuntauksesta riippumatta.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική

'häpäisy, kosto ja tuomio'

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 972
  • Liked: 48448
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3811 : 06.11.2022, 10:12:36 »
Lainaus käyttäjältä: duc
Lyhyesti totean tähän loppuun, että minun mielestäni valtion tulisi kieltää kaikkia uskonnollisia yhteisöjä vihkimästä väkeä avioliittoon, jonka valtio on määritellyt omin ehdoin, eli parlamentaarisesti ja vaatia jokaista pariskuntaa hyväksyttämään parisuhteensa eli rekisteröimään sen Suomen lain mukaiseksi, koska se on ylin laki, mitä tässä maassa noudatetaan

Tutkin joskus finlexiä ja totesin, että Suomessa kymmenet ellei sadat tuhannet parit elävät ns. "avoliitossa".

Avoliittoa ei määritellä yksikäsitteisesti Suomen laissa. Sana "avoliitto" tai "avioliiton omainen suhde" esiintyi muistaakseni neljässätoista eri laissa ja siitä löytyi puolisen tusinaa toisistaan enemmän tai vähemmän poikkeavaa määritelmää.
Avoliitosta puhutaan perintökaaressa, laissa pariskunnan omaisuuden jaosta, erilaisissa yhdessä asumiseen liittyvien etuuksien jaossa ja ties missä. Avoliitto määritellään joko yhdessä asumisen keston, yhteisen osoitteen tai "avioliiton omaisen suhteen" (lue parisänky) perusteella.

Sen sijaan, että kaksi (tai useampi) ihmistä allekirjoittaisivat maistraatissa lomakkeen: "olemme perhe", moisia lakeja ei tarvitsisi määritellä ja kenenkään ei tarvitsisi arvioida, ovatko jotkut pari vai eivät.

Ei liity suoranaisesti kirkon moku/mädätykseen, mutta koko parisuhdelainsäädännön tämän hetkiseen älyttömään tilaan, jossa on kirkollinen avioliitto, maistraatissa solmittu avioliitto, vanhoja rekisteröityjä parisuhteita, sekä sen satakunta susipariformaattia ja kommuunia.

Yksinkertainen v**u paperi: Olemme perhe, nimet ja hetut alle ja leima perään. Onko tuo nyt niin vaikeaa?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Bona

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 107
  • Liked: 238
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3812 : 06.11.2022, 10:30:00 »
Tänä päivänä nuoret muuttavat yhteen edes hahmottamatta, että muodostavat tuolloin avoliiton. He puhuvat edelleen tyttö- tai poikaystävästä, eivät avovaimosta tai avomiehestä.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 073
  • Liked: 13315
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3813 : 06.11.2022, 11:23:17 »
^Ja jalkavaimot eivät tajua olevansa jalkavaimoja tai hahmota osansa alhaisuutta. Feminismin riemuvoitto.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Kallan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 528
  • Liked: 4358
  • Panda nimeltä Kallan.
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3814 : 06.11.2022, 16:10:17 »
Lainaus käyttäjältä: duc
Lyhyesti totean tähän loppuun, että minun mielestäni valtion tulisi kieltää kaikkia uskonnollisia yhteisöjä vihkimästä väkeä avioliittoon, jonka valtio on määritellyt omin ehdoin, eli parlamentaarisesti ja vaatia jokaista pariskuntaa hyväksyttämään parisuhteensa eli rekisteröimään sen Suomen lain mukaiseksi, koska se on ylin laki, mitä tässä maassa noudatetaan

Tutkin joskus finlexiä ja totesin, että Suomessa kymmenet ellei sadat tuhannet parit elävät ns. "avoliitossa".

Avoliittoa ei määritellä yksikäsitteisesti Suomen laissa. Sana "avoliitto" tai "avioliiton omainen suhde" esiintyi muistaakseni neljässätoista eri laissa ja siitä löytyi puolisen tusinaa toisistaan enemmän tai vähemmän poikkeavaa määritelmää.
Avoliitosta puhutaan perintökaaressa, laissa pariskunnan omaisuuden jaosta, erilaisissa yhdessä asumiseen liittyvien etuuksien jaossa ja ties missä. Avoliitto määritellään joko yhdessä asumisen keston, yhteisen osoitteen tai "avioliiton omaisen suhteen" (lue parisänky) perusteella.

Sen sijaan, että kaksi (tai useampi) ihmistä allekirjoittaisivat maistraatissa lomakkeen: "olemme perhe", moisia lakeja ei tarvitsisi määritellä ja kenenkään ei tarvitsisi arvioida, ovatko jotkut pari vai eivät.

Ei liity suoranaisesti kirkon moku/mädätykseen, mutta koko parisuhdelainsäädännön tämän hetkiseen älyttömään tilaan, jossa on kirkollinen avioliitto, maistraatissa solmittu avioliitto, vanhoja rekisteröityjä parisuhteita, sekä sen satakunta susipariformaattia ja kommuunia.

Yksinkertainen v**u paperi: Olemme perhe, nimet ja hetut alle ja leima perään. Onko tuo nyt niin vaikeaa?

-i-

Päälle vielä välittömästi astuvat avioliiton juridiset velvoitteet ja seuraukset jos mies ja nainen muuttavat yhteen, niin ehkä ihmiset alkaisivat vähän miettimään tekosiaan enemmän. Ehkä. Tai sitten ei. Mutta ainakin omalta osaltamme olisimme persuina tehneet velvoittemme kansakunnan tilan parempaanpäin kääntämiseksi.

Joku totesi joskus koronarajoitusbuumin villitessä, että ihmiset mankuvat liikaa oikeuksistaan. On otta, että joissakin asioissa oikeuksia on omasta mielestäni liikaa siihen nähden, mitä on velvollisuuksia. Ehkä tämä on yksi niistä, missä kansakuntamme lainsäädäntö voisi ryhdistäytyä.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 437
  • Liked: 109510
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3815 : 10.11.2022, 10:08:13 »
Lainaus
Seurakunta julkaisi sivuillaan seurakuntavaaliehdokkaan sateenkaariväkeä ja muslimeja syrjivän blogikirjoituksen: "Arviointikyky petti täysin"

Seurakuntavaaleissa ehdolla oleva Teemu Liukkonen julkaisi seurakunnan verkkosivuilla blogikirjoituksen marraskuun 8. päivä. Blogitekstissä Liukkonen kirjoitti, että luterilainen kirkko yrittää mielistellä kaikkia.

Hänen mukaansa kirkon ei pidä tukea vähemmistöjä, eikä sen kuulu olla mukana esimerkiksi Pride-tapahtumissa.

Blogikirjoitus kerkesi olla vuorokauden esillä Lappeenrannan seurakuntayhtymän nettisivuilla. Sen jälkeen se poistettiin.

Lappeenrannan seurakuntien yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajan, kirkkoherrana työskentelevän Hannu Haikosen mukaan harkintakyky petti, kun he julkaisivat Liukkosen blogitekstin verkkosivuilla.

– Petti, arviointikyky petti täysin, kirkkoherra Hannu Haikonen tunnustaa.

[...]

Miksi se julkaistiin seurakunnan sivuilla, vaikka kirjoituksen sisältö ei sopinut seurankunnan ja kirkon yleiseen linjaan?

– Esimieskirkkoherra oli myös sitä mieltä, että se on Liukkosen mielipide ja sen voi julkaista.

Miksi blogiteksti poistettiin?

– Se poistettiin siksi, että se herätti sosiaalisessa mediassa ja ylipäätään ihmisissä pahaa mieltä ja se loukkasi ihmisiä. Ihmiset kokivat kirjoituksen syrjiväksi ja rasistiseksi. Teemun näkemys kirkosta on kovin erilainen kuin valtaosan seurakunnan työntekijöiden näkemys. Teksti ei kantanut yhteistä arvopohjaa.

– Me kirkkoherrat, jotka etukäteen tekstin luimme, emme osanneet asettua vähemmistöjen asemaan, joita tekstissä syrjittiin.

Haikosen mukaan Liukkosen kirjoituksessa loukattiin sateenkaariväkeä, maahanmuuttajia ja muslimeja.

– Liukkosen tekstissä kirkko nähtiin valkoihoisten, keskiluokkaisten, keskituloisten heteroihmisten yhteisönä.

[...]

Polemiikki muutti Lappeenrannan seurakuntayhtymässä käytäntöjä siten, että jatkossa kaikille blogikirjoittajille annetaan ohjeistus: tekstien tulee vastata seurakunnan arvoja ja tulee olla linjassa kirkon oppien kanssa.

Kirkkoherra Haikonen pitää todennäköisenä, että Liukkonen pääsee vaaleissa läpi
, koska seurakuntavaaleissa on niin vähän ehdokkaita tarjolla. Mielessä on jo toimet, miten epäasiallinen käytös saadaan kuriin.

– Meidän tulee järjestää kunnioittavan keskustelun koulutuksia tuleville luottamushenkilöille, Haikonen sanoo.
Yle 10.11.2022

Liukkosen kirjoitus, jossa loukattiin muslimeja toteamalla, että "Kirkon ei myöskään pidä edistää tai tukea islamin uskoa tai sen leviämistä Suomessa tai muuallakaan."

Lainaus
Miksi Luterilainen kirkko edes järjestää vaaleja jos suunnat ja linjat on päätetty.

Lappeenrannan serakuntavaali blogi sensuroi blogikirjoitukseni, koska se oli aiheuttanut mielipahaa ja mainehaittaa seurakunnalle. Toin vain esille konservatiivisia ajatuksiani. Onko kirkko nykyään liian suvaitsevainen.

Tässä blogi:
Koti Uskonto Isänmaa

Suomen luterilaisella kirkolla ei mene kauhean hyvin nykypäivänä. Luterilainen kirkko ei tee yhtään helpommaksi kun se yrittää mielistellä kaikkia. Kirkko menettää koko ajan niitä jotka kaipaisivat kirkolta konservatiivisempaa linjaa. Kirkon tehtävä ei ole esimerkiksi lähteä tukemaan kaikenlaisia vähemmistöjä, missä kirkko ei pärjäisi kuitenkaan niiden järjestöjen kanssa mitkä ajavat vähemmistöjen asiaa. Kirkon ei pidä olla mm. sateenkaari järjestöjen tukijana. Kirkon ei myöskään pidä edistää tai tukea islamin uskoa tai sen leviämistä Suomessa tai muuallakaan.

Kirkon pitää olla kansallismielinen ja olla ensisijaisesti kirkko Suomalaisille. Kansallismielisyys perinteisesti on kuulunut Suomen luterilaisen kirkon aatteeseen ja itse haluan viedä kristittynä kirkkoa perinteiseen suuntaan, joka antaa kansallista voimaa seurakuntalaisten parissa. Kristinusko ja Suomalaisuus sopivat hyvin yhteen nostattamaan yhteishenkeä ja lähimmäisen rakkautta. Kirkon pitäisi auttaa ensisijaisesti Suomalaisia varsinkin näinä vaikeina aikoina.

Teemu Liukkonen
« Viimeksi muokattu: 10.11.2022, 15:59:10 kirjoittanut Alaric »
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Näkkileipä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 135
  • Liked: 2448
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3816 : 12.11.2022, 16:42:25 »
Eikö Luterilaisen kirkon pitäisi edistää ja tukea ainoastaan omaa näkemystään uskonnosta?
Eikä todellakaan Luterilaisen kirkon nykyisen äärimmäisen suvaitsevaisuuden mukaisesti, en lainkaan ihmettelisi jos Luterilainen kirkko alkaa julistamaan Islamin oppeja kristillisessä kirkossa.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2022, 15:36:52 kirjoittanut Näkkileipä »

Hae-won

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 606
  • Liked: 2074
  • Tolkun ihminen.
Vs: Kirkon karkeimmat mokutukset
« Vastaus #3817 : 18.11.2022, 01:15:25 »
Eikö kirkko itsessään ole mokutusta?

Kristinusko on Lähi-idästä peräisin, sieltä samalta alueelta mistä islam. Ei kristinusko ole Suomesta lähtöisin. Ennen kristinuskoa Suomessa oli omia suomalaisia uskontoja. Kristinusko korvasi ne. Kristinuskoa levitettiin Suomeen myös väkivallalla.

Kirkko ja kristinusko itsessään ovat mokutusta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalainen_muinaisusko

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ristiretket_Suomeen
Maahanmuuton vaikutus maanosien väliseen kilpailuun - onko Eurooppa häviäjä?

Kovimmat rajakit ja suvakit ovat saman kolikon kääntöpuolia.