UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: 2012-03-23 Norja: Apartheidia kokeiltu Norjan koululaitoksessa  (Luettu 5399 kertaa)

akez

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 116
  • Liked: 23454
Venäjän 1TV raportoi Norjasta.

Lainaus
Tapaus Breivik sai aikaan skandaalimaisia seurauksia Norjan kouluissa

1tv.ru / novosti 23.3.2012 juttu venäjäksi

(http://img1.1tv.ru/imgsize460x345/PR20120323093833.JPG)

Psykiatrien tutkiessa Breivikiä ovat tämän ajatukset ilmeisesti saaneet ymmärrystä odottamattomalla taholla – Norjan kouluissa. Lapsia jaettiin luokkiin etnisin perustein. Skandaali oli valtava.

Valtaosa Bjerken koulun oppilaista on maahanmuuttajien lapsia. Itä-Oslossa tämän on tyypillistä. Alueella on vastaavia oppilaitoksia kymmenittäin. Bjerken koulusta tuli koko Norjassa tunnettu toisesta syystä – juuri täällä yritettiin pari kuukautta sitten toteuttaa erillistä opetusta eri etnoryhmille.

Kahteen luokkaan koottiin maahanmuuttajien lapsia ja kolmanteen – etnisiä norjalaisia. Ajatus oli koulun rehtorin. Monet oppilaat kannattivat sitä.

”Toimenpiteellä yritettiin katkaista valkoisten pako, tai paremminkin, etnisten norjalaisten pako koulusta toisiin kouluihin. Monet kokivat vieraan vaikutuksen liialliseksi. Ajatus oli hyvä”, kertoo Bjerken lukion oppilas Lars.

Kantanorjalaisten mielestä vierasperäistä vaikutusta on, että suurin osa luokan tytöistä käyttää hijabia, muslimiperheiden lapset pitävät rukoushetkiä välitunneilla, kieltäytyvät opiskelemasta ja provosoivat tappeluita. Esimerkiksi naapurilukiossa eräälle afrikkalaistytölle piti hankkia henkilökohtainen turvamies puolustamaan - ei tyttöä -, vaan samalla luokalla olevia tytöltä. Monissa norjalaisissa kouluissa tunnettu ongelma on, että muista kulttuureista tulevat sanelevat omia sääntöjään. 

Kuitenkin myös muslimit valittavat. ”Muslimit eivät saa syödä sikaa, mutta ”Ravinto- ja terveyskasvatus”- tunnit saattavat käsitellä vain sitä. Se loukkaa meitä”, kertoi oppilas Sarim Nadim.

”Tulee tunne, että he eivät ajattele meitä. Norjalaisten mielestä on typerää, että emme syö heidän lihaansa, mutta se on meidän uskontomme. Kuten myös hijab – jotkut samalla luokalla olevat eivät ymmärrä, miksi pidän sitä”, - sanoo Michelle Nurin.

Joskus norjalaiset itse provosoivat yhteenottoja. Aleksandra Djakonova kävi lukion, jossa kuten Bjerkessä skandinaavit olivat vähemmistönä. Puhuttiin, että osa heistä haastoi riitaa kenen tahansa maahanmuuttajien kanssa ihonväristä riippumatta.

”Varakkaista perheistä tulevat norjalaiset halveksivat meitä yleisesti. Katsoivat meitä kieroon. Ja saattoivat tehdä jotakin. Esimerkiksi napata huivin somalitytön päästä. Se oli raakaa – kyse oli tytön uskonnosta”, - kertoo Aleksandra Djakonova.

Luokkien segregaation toteuttaminen onnistui pysäyttämään Bjerkessä norjalaisten pako muihin alueen lukioihin, joissa oli vähemmän maahanmuuttajia. Rehtori Gro Flaten jopa hehkutti menestystä, kunnes häntä alettiin syyttää rasismista – aluksi niin tekivät toimittajat ja sitten myös viranomaiset, jotka ilmoittivat, että apartheid ei ole kouluissa sallittua. Norjalaisten luokka, joka oli ollut olemassa pari kuukautta, täytyi hajottaa.

”Monet maahanmuuttajaperheiden lapset ovat itse asiassa norjalaisia. He syntyivät täällä. Oppilaiden on oltava yhdessä. Me vastustamme oppilaiden erottamista etnisin perustein. Toki joillakin alueilla norjalaiset ovat kouluissa vähemmistöinä. Kuitenkin norjankieli on aina yhteistä kaikille”, - kertoo Norjan lastenoikeuksien vara-ombudsman Knut Haanes.

”Kyse ei ole norjankielestä, lapset oppivat sitä. Mutta joillakin maahanmuuttajilla on ongelmia mentaalisessa kehityksessä. Ja heidän kulttuuriperustana on toisenlainen. Onnistuimme kitkemään rikollisuutta, mutta kulttuuriset erot ovat liian suuria, - kertoi entinen Oslon opetusasioiden kuntaneuvos Robert Wright. – Norja on kristillisiin traditioihin pohjautuva maa. Nyt tilanne on sellainen, että joissakin kouluissa ei edes mainita Jeesuksen syntymää.”   

Robert Wright on yksi niitä harvoja, jotka eivät pelkää kyseenalaistaa virallisia näkemyksiä. Hänen lapsistaan kaksi on parhaillaan koulussa. Muutamassa vuodessa on heidän luokallaan olevien norjalaisten määrä vähentynyt puolesta neljännekseen. Ja Oslon keskustaan on ilmaantunut kokonaisia muslimikortteleita, joissa eletään omien sääntöjen mukaan. On omat snack-barit, kaupat ja työpajat. Vain koulu on kaikille sama.

Opetusministeriössä intetään, että yhteisopetus on integraation tärkein elementti. Tämän selittäminen vanhemmille on kuitenkin vuosi vuodelta yhä vaikeampi tehtävä.

”Meidän koulussamme etnisiä norjalaisia on 10-15%. On norjalaisvanhempia, jotka kieltäytyvät tuomasta lapsiaan tänne, vaikka yritämme vakuuttaa heille, että heidän lapsensa eivät saa huonompaa opetusta, kuin muissa kouluissa”, - kertoo ”Felin” lukion rehtori Jan Moen.

Lyhyt kausi apartheidia Bjerkessä valaisee ongelmaa, josta tässä maassa mieluummin vaietaan. Nykyään opettajat seuraavat jopa lukion alueen ulkopuolella, että lapset eivät puhu koulun sisäisistä asioista. Vielä vähän aikaa sitten oppilaat pitivät mielenosoituksen. He vaativat valkoisten norjalaisten luokan perustamista – suvaitsevaiselle Norjalle tapaus oli järkytys. Ei siis ihme, että nyt jopa rehtori kieltäytyy puhumasta skandaalireformista.

”Meillä ei ole teille mitään sanottavaa, eikä mitään näytettävää. Itse asiassa oppilaideni tulee valmistautua huomiseen tärkeään kokeeseen”, - ilmoitti Bjerken lukion rehtori Gro Flaten.

Kuitenkin Gro Flaten kieltäytyi haastattelusta myös kokeen jälkeen. Kaikesta päätellen hän yrittää piilottaa ongelman mahdollisimman syvälle pois vieraiden silmistä – itse koulussa ei haluta enää tehdä mitään uudistuksia.


Jutun yhteydessä on myös video. Videon taustalla puhuttu selostus on sama kuin yllä oleva teksti.

EDIT typo

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 709
  • Liked: 7284
  • Manner-Suomen Tasavalta
Lainaus
Kantanorjalaisten mielestä vierasperäistä vaikutusta on, että suurin osa luokan tytöistä käyttää hijabia, muslimiperheiden lapset pitävät rukoushetkiä välitunneilla, kieltäytyvät opiskelemasta ja provosoivat tappeluita. Esimerkiksi naapurilukiossa eräälle afrikkalaistytölle piti hankkia henkilökohtainen turvamies puolustamaan - ei tyttöä -, vaan samalla luokalla olevia tytöltä.


Perseilijät omalle luokalleen tai omaan kouluunsa, etnisyyteen ja uskontoon katsomatta. Ongelma on ratkaistu. Jos asialla olisivat pottunokat, ei asiassa olisi mitään epäselvää, joten miksi olisi nytkään?
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Phantasticum

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 710
  • Liked: 2549
Kiitos akezille käännöksestä. Onneksi Norjan tilanne ei ole Suomessa mahdollista, koska meillä porvarillisen idyllin rikkovat pikku-Moskovan lapset.

Juffe

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 060
  • Liked: 2188
Syvä, turhautunut huokaus.

En pysty kuvittelemaan tapaa, jolla tuollaisesta tilanteesta selvitään kunnialla. Vaikka norjassa nyt otettaisiin se asenne ja ryhdyttäisiin niihin toimiin, joihin alun perinkin olisi pitänyt ryhtyä, niin pelkään, että asia ratkeasi korkeintaan valtavan kriisin kautta.

Kyllä vain on parasta, että tuollaista tilannetta ei alunperinkään päästetä syntymään. Eli pidetään muuttovirrat pieninä.

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 230
  • Liked: 20151
On hyvin raakaa, että somalitytön päästä napataan huivi, mutta vääräuskoisen pahoinpitely ja uhkailu on ihan jees ja pop.

Näin se etenee.
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

Toba

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 71
  • Liked: 4


Perseilijät omalle luokalleen tai omaan kouluunsa, etnisyyteen ja uskontoon katsomatta. Ongelma on ratkaistu. Jos asialla olisivat pottunokat, ei asiassa olisi mitään epäselvää, joten miksi olisi nytkään?

Niinhän tuolla on juuri tehty, perseilijät saivat kaksi omaa luokkaa ja etniset norjalaiset oman luokan. Miksi se ei kelpaa?

Marius

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 660
  • Liked: 2325
  • Normaali erilainen.
Kantanorjalaiset valkoiset oppilaat katsoivat, että heidän ei tarvitse olla tarkkailuluokilla ilman syytä, riskeeraamassa tulevaisuuttaan, uhrautumassa monikulttuuriuskonnon alttarille.

En näe tässä mitään muuta kuin normaalia reagointia.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Nuivanlinna

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 784
  • Liked: 6840
  • Kuka ullattui? Mina en.

Kahteen luokkaan koottiin maahanmuuttajien lapsia ja kolmanteen – etnisiä norjalaisia. Ajatus oli koulun rehtorin. Monet oppilaat kannattivat sitä.

”Toimenpiteellä yritettiin katkaista valkoisten pako, tai paremminkin, etnisten norjalaisten pako koulusta toisiin kouluihin.


Ilmeisesti pako ollut käynnissä jo jonkin aikaa kun kaksi luokkaa etnoja ja yksi norjalaisia.
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Lemmy

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 987
  • Liked: 1424
  • "je m’en fous"
Lainaus
Mutta joillakin maahanmuuttajilla on ongelmia mentaalisessa kehityksessä.

Kyllä mun mielestäni sitä on Norjassa kaikilla muilla paitsi koululaisilla ja niiden vanhemmilla näemmä.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Koskela Suomesta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 549
  • Liked: 163
  • isänmaallis-viher-oikeisto-realisti
Missä meidän opetusviranomaisemme Tuomas3 on? miten hän selittää sen että Norjassa tilanne on näin, mutta meillä hän ei näe mitään tällaista? vaikka opetusviranomaiset muuten ovat työntämässä lisärahoitusta moniongelmaisillekulttuurisille kouluille? turhaanko sitä sinne syydetään, jos mamut ovatkin innokkaita tepsuttajia opintiellä, kuten hän hauskasti toisessa ketjussa kuvaa?
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

VikaTikki

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 426
  • Liked: 10
Pitäis päättäjien lapset laittaa lähiöihin hakattavaks ja ahdisteltaviks, varmaan vähän muuttuis ääni kellossa.
Bryssä on bryssä vaikka voissa paistais.

Tabula Rasa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 22 969
  • Liked: 13645
  • Kuka jos en minä
Millainenhan urakka olisi keskittää kaikki tämänhetkiset vokit maarianhaminaan? Rikkautta toki pitää jakaa:)
Hedelmistään puu tunnetaan.

Käytätkö youtubea? Voit auttaa kansallismielisiä kaatamaan mobiilistriimauseston alle 1000 tilaajan kanavilta, tilaamalla nämä kanavat: https://striimiinfo.blogspot.com/2019/04/tarvii-tuhat-tilaajaa.html

törö

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 22 044
  • Liked: 9854
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
Kantisnorjalaiset eivät ymmärrä millainen rikkaus oppimishaluttomuus ja pikku jutuista nipottaminen ovat ja haluavat kieltää ne lapsiltaan. Junttia, tosi junttia.
Joulun odotetuin kirjauutuus, josta ei löydy vihapuhetta edes rivien välistä.

https://valkoinenkirja.files.wordpress.com/2019/11/valikko.pdf

Suomi 100-vuotta juhlakirjakin uhkaa jo valmistua ja deadlinen ylittyminen näkyy sisällön tasossa

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 13 063
  • Liked: 8011
Kantisnorjalaiset eivät ymmärrä millainen rikkaus oppimishaluttomuus ja pikku jutuista nipottaminen ovat ja haluavat kieltää ne lapsiltaan. Junttia, tosi junttia.

Jos 90-luvun nuivat olisivat ennustuksissaan kuvanneet nykytilanteen, heitä olisi pidetty dystopioilla pelottelijoina.  Yksittäisten kielikylpykokemusten perusteella suvikset taisiva tuolloin pitää itsestään selvänä, että integroituminen on kohtuullisen kivuton, korkeintaan muutaman vuoden episodi.

Nykyään suviksetkin puhuvat kotoutumisen haasteista, mutta eipä heillä ole mitään ratkaisumalleja, paitsi tietenkin epämääräinen "resurssien lisääminen kotoutukselle".  Tämä on kätevää: kun resurssit eivät kuitenkaan ole koskaan riittäviä, prosessin epäonnistuminen voidaan pistää sen piikkiin. 

Pessimistinä pitää esittää kysymys: jos rikas Norja ei onnistu kotoutuksessan, mitä chansseja paljon köyhemmällä Suomella on?  Saa nähdä, milloin suviksetkin päätyvät johtopäätökseen, että maahanmuutto kolmannesta maailmasta on nettovaikutukseltaan negatiivista ja pitää siksi pitää minimissä. 

törö

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 22 044
  • Liked: 9854
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
^ Monikulttuurissa on kiinni niin monen suviksen maine ja duuni että sitä pitää saada lisää seurauksista huolimatta.
Joulun odotetuin kirjauutuus, josta ei löydy vihapuhetta edes rivien välistä.

https://valkoinenkirja.files.wordpress.com/2019/11/valikko.pdf

Suomi 100-vuotta juhlakirjakin uhkaa jo valmistua ja deadlinen ylittyminen näkyy sisällön tasossa

normi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 018
  • Liked: 2299
  • junttiälymystön etustaja
^ Monikulttuurissa on kiinni niin monen suviksen maine ja duuni että sitä pitää saada lisää seurauksista huolimatta.

Suvismokusukupolven jälkeläiset taatusti kiroavat vanhempiaan. "Miksi vitussa vanhempamme ja isovanhempamme tuhosivat oman maansa ja jättivät meidät selviämään sekasorrossa, sorrossa, väkivallassa ja raunioissa?"
Impossible situations can become possible miracles

Rapsakka Rapu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 574
  • Liked: 155
  • Lisääntyy taas
Enpä voi kantisnorjalaista perheen äitiä tai isää syyttää siitä että monikulttuurisuus ei maistu. En kannata kuvatunkaltaista erottelua etnisyyden perusteella, vaikka ymmärrän että jotain on täytynyt yrittää tilanteessa jossa kaikkien koulunkäynti on käynyt tukalaksi. Vaihtoehtona on pakottaa vanhemmat pitämään lapsensa lähikoulussa tai jakaa maahanmuuttajat tasaisesti ympäri Osloa. En usko kummankaan toimivan.
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

normi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 018
  • Liked: 2299
  • junttiälymystön etustaja
Länsi- ja Pohjois-Euroopassahan kaikki pääkaupungit muuttuvat muutamassa vuosikymmenessä maahanmuuttajaenemmistöisiksi. Valtioiden parlamentit yleensä ovat myös näissä tulevissa ulkomaalaiskaupungeissa... mielenkiintoinen tilanne kehittymässä maahanmuuttajille. Valta tärkeimissä keksuksissa siirtyy vääjäämättä heille. Koko maan siis ei tarvitse olla maahanmuuttajaenemmistöinen, kun pystyvt jo pitkälle sanelemaan yhteiskunnan ja kehityksen suuntaa näissä maissa.
Impossible situations can become possible miracles

nuiseva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 589
  • Liked: 269
Milloin aikuiset lakkasivat olemasta aikuisia, joiden vastuulla on järjestävää lapsille turvallinen oppimisympäristön ja viihtyisä koulu?
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

normi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 018
  • Liked: 2299
  • junttiälymystön etustaja
Milloin aikuiset lakkasivat tähtäämästä turvalliseen tulevaisuuteen jälkeläisilleen? Kenties syy on egoistisessa länsikulttuurissa, jossa sinkuus ja nautinnot ja "mun juttu" ajattelu on estänyt kyvyn ajatella nenäänsä pidemmälle? Mene ja tiedä, mutta länsi elää rajua taantumisvaihetta kaikilla elämän osa-alueilla  ja syy on pääasiassa maahanmuutossa ja siihen suhtautumisessa.
Impossible situations can become possible miracles

Joker

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 891
  • Liked: 2379
  • Helsinkiläistaustainen
1970-luvulla koulukiusaajat pantiin tarkkailuluokalle.

1980-luvulla tarkkailuluokan nimi muuttui erityisopetukseksi.

1990-luvulla keksittiin koulukiusaajia alkaa kutsua ADHD-tapauksiksi.

2000-luvulla ADHD:tä tai keskittymishäiriötä tms. ei saa sanoa ääneen, mutta erityisopetuksen tarve on kasvanut koko ajan vaikka ikäluokat pienenevät.

2010-luvulla keskittymishäiriöisiä ja heikkolahjaisia ja muita oppilaita luokallaan häiritseviä lapsia kutsutaan monikulttuuriseksi koulunkäynniksi.

Paitsi että monet vanhemmat yrittävät saada lapsensa mahdollisimman yksikulttuuriseen suomalaiseen kouluun, eivät monet opettajatkaan halua töihin  monikulttuurisiin kouluihin. Ala-aste ei vielä kuulemma ole niin paha, mutta olen kuullut muutamalta opettajalta, että tiettyjen kansallisuuksien maahanmuuttajalasten maahanmuuttajavanhemmat voivat olla todella hankalia.

Ylä-asteiässä jo lapset itsekin osaavat olla hankalia ja perustella tekemisensä kulttuurin tai uskonnon vaatimuksilla ja jopa vedota rasismikorttiin, jos vanhemmat ovat sen opettaneet. Eri kansallisuuksilla on tässä isoja eroja.

Nämä tiedot perustuvat omiin kokemuksiin ja keskusteluihin virkaroolissa olevien opettajien kanssa, sekä moniin opettajatuttavien kanssa käytyihin "epävirallisiin" keskusteluihin.


Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas

Sunt Lacrimae

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 319
  • Liked: 2081
  • Kesän netsi kun oon, nuiva luonteeni on.
Lainaus
Kantanorjalaisten mielestä vierasperäistä vaikutusta on, että suurin osa luokan tytöistä käyttää hijabia, muslimiperheiden lapset pitävät rukoushetkiä välitunneilla, kieltäytyvät opiskelemasta ja provosoivat tappeluita. Esimerkiksi naapurilukiossa eräälle afrikkalaistytölle piti hankkia henkilökohtainen turvamies puolustamaan - ei tyttöä -, vaan samalla luokalla olevia tytöltä.


Perseilijät omalle luokalleen tai omaan kouluunsa, etnisyyteen ja uskontoon katsomatta. Ongelma on ratkaistu. Jos asialla olisivat pottunokat, ei asiassa olisi mitään epäselvää, joten miksi olisi nytkään?

Juurikin näin. Etnojaottelu voi olla tarpeellista esimerkiksi samanikäisiin kantiksiin verrattuna heikomman tietotason omaavien mamujen kanssa kunnes näiden tiedot ja taidot saadaan tasattua mutta kyllä kokonainen erottelu on käsien nostamista pystyyn ongelman edessä. Vähän vaikea nähdä miten se integraatio onnistuu jos mamut ahdetaan omiin luokkiinsa joissa kulloisenkin kansanryhmän mieltymysten mukaan voidaan opettaa minkäkin uskonnollisen ajattelumaailman oppien mukaisesti, tosin jos länsimaassa on pakko vaatia vaikka sianlihapannaa tai damnatio memoriaeta Jeesukselle ollaan kyllä väärässä maassa.
Play stupid games, win stupid prizes.

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 13 063
  • Liked: 8011
Etnojaottelu voi olla tarpeellista esimerkiksi samanikäisiin kantiksiin verrattuna heikomman tietotason omaavien mamujen kanssa kunnes näiden tiedot ja taidot saadaan tasattua mutta kyllä kokonainen erottelu on käsien nostamista pystyyn ongelman edessä. Vähän vaikea nähdä miten se integraatio onnistuu jos mamut ahdetaan omiin luokkiinsa joissa kulloisenkin kansanryhmän mieltymysten mukaan voidaan opettaa minkäkin uskonnollisen ajattelumaailman oppien mukaisesti, tosin jos länsimaassa on pakko vaatia vaikka sianlihapannaa tai damnatio memoriaeta Jeesukselle ollaan kyllä väärässä maassa.

Norjassa reksin vaihtoehtoina taisi olla apartheid koulun sisällä tai valkopako koulusta.  Apartheidiin tuo jälkimmäinenkin johtaa. 

Minusta on hyvin ymmärrettävää, jos kantis ei halua uhrata lapsiaan mamulasten kieli- ja kulttuurikylpyjen vedeksi.  Vihervasuritkin toimivat näin, kun katsovat sen tarkoituksenmukaiseksi: 

http://bbc-euronews.pissedconsumer.com/most-left-politican-halsema-takes-her-children-out-of-a-black-schoo-20120301301364.html

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 709
  • Liked: 7284
  • Manner-Suomen Tasavalta
Perseilijät omalle luokalleen tai omaan kouluunsa, etnisyyteen ja uskontoon katsomatta. Ongelma on ratkaistu. Jos asialla olisivat pottunokat, ei asiassa olisi mitään epäselvää, joten miksi olisi nytkään?

Niinhän tuolla on juuri tehty, perseilijät saivat kaksi omaa luokkaa ja etniset norjalaiset oman luokan. Miksi se ei kelpaa?

No siis ilmeisesti ainakin osalle oppilaista olisi kelvannut omat luokat, mutta (täysin ulkopuolisille) aikuisille, kuten vähemmistövaltuutetulle tms., ei kelvannut. Niinpä nyt mennään pitemmän kaavan mukaan, eli omiin kouluihin. Koska segregaatio ei saa toteutua luokkien tasolla, tulee se toteutumaan koulujen tasolla.

Esitän muuten ennusteena että jos segregaation toteutuminen kielletään koulujen tasolla, tulee segregaatio seuraavaksi siirtymään seuraavalle ylemmälle tasolle, eli ensin kaupunkien ja kuntien tasolle, ja sitten valtioiden tasolle. Seuraavaksi ehkä maanosien tasolle. Kahdesta viimeisimmästä esimerkkinä vaikkapa Australia.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Brandöt

  • Vieras
Minusta on hyvin ymmärrettävää, jos kantis ei halua uhrata lapsiaan mamulasten kieli- ja kulttuurikylpyjen vedeksi.  Vihervasuritkin toimivat näin, kun katsovat sen tarkoituksenmukaiseksi: 

http://bbc-euronews.pissedconsumer.com/most-left-politican-halsema-takes-her-children-out-of-a-black-schoo-20120301301364.html

Nimenomaan juuri näin, siksi tässä on huutava ristiriita:

Lainaus
Opetusministeriössä intetään, että yhteisopetus on integraation tärkein elementti. Tämän selittäminen vanhemmille on kuitenkin vuosi vuodelta yhä vaikeampi tehtävä.

Mitä nopeammin meilläkin tämä tosiasia ymmärretään, sen parempi. Tämä yllä oleva ei vaan kestä järkeä eikä siten aikaa.

Lika barn leka bäst - vanha ruotsalainen kansanviisauskin kertoo tämän. Kyse ei ole mielestäni niinkään siitä, että toisissa on (päätä itse kummassa osapuolessa) "niin paljon vikaa", vaan ihan vain siitä, että olemme liian erilaiset. Tilanteen pakottaminen todeksi johtaisi vain lisäkonflikteihin ja liiallisilta tuntuviin kompromisseihin, ja tätä kautta lopulta niiden varteen otettavien veronmaksajien pakenemiseen alueelta.

Rapsakka Rapu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 574
  • Liked: 155
  • Lisääntyy taas
Juurikin näin. Etnojaottelu voi olla tarpeellista esimerkiksi samanikäisiin kantiksiin verrattuna heikomman tietotason omaavien mamujen kanssa kunnes näiden tiedot ja taidot saadaan tasattua mutta kyllä kokonainen erottelu on käsien nostamista pystyyn ongelman edessä. Vähän vaikea nähdä miten se integraatio onnistuu jos mamut ahdetaan omiin luokkiinsa joissa kulloisenkin kansanryhmän mieltymysten mukaan voidaan opettaa minkäkin uskonnollisen ajattelumaailman oppien mukaisesti, tosin jos länsimaassa on pakko vaatia vaikka sianlihapannaa tai damnatio memoriaeta Jeesukselle ollaan kyllä väärässä maassa.

Mielestäni tätä jaottelua ei kuitenkaan kannata tehdä etnisin perustein vaan sen mukaan mikä on tarve erityisopetukselle. Jos sitten käy niin että erityisluokka koostuu pääosin mamuista, niin sitten se on niin, mutta silloin ketään ei voi syyttää apartheidista.

Mutta olen samaa mieltä että integraatio ei onnistu jos mamut ovat kaikki erityisluokassa. Silloin erityisluokan opetusta täytyy muuttaa niin että se pitää sisällään jonkinlaista käytännön yhteiskuntaoppia ja tukitoimia yhteiskuntaan integroitumiseksi niin mamuille kuin kantiksille (hekin ovat varmasti jonkinasteisessa syrjäytymisvaarassa). 
« Viimeksi muokattu: 27.03.2012, 12:05:30 kirjoittanut Rapsakka Rapu »
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

junakohtaus

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 9 462
  • Liked: 4328
  • Suvakkipissis
Etusivukamaa muuten jos joku ottaa tekstittääkseen suomeksi. Sitten tosin täytyy vähän selvitellä tekijänoikeusjuttuja, mutta meilihän kulkee venäjällekin.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 709
  • Liked: 7284
  • Manner-Suomen Tasavalta
Tähän integraatio-segregaatio-aiheeseen lisäisin vielä sen verran kun nyt tuli mieleen, että segregaatio usein ei ole mitenkään yksipuolista, vaan on molemminpuolista. Maahanmuuttaja-aikuiset eivät välttämättä halua, että heidän lapsensa leikkivät kantaväestön lasten kanssa, tai integroituvat liian vahvasti uuteen kotimaahansa. Onhan ollut esimerkiksi tapauksia joissa liian hyvin sopeutuneet lapset on lähetetty takaisin omaan maahan, esimerkiksi Somaliaan, oppimaan omasta kulttuuristaan.

Rotuerottelusta voivat siis olla vähemmistöt yhtä vahvasti vastuussa, kuin enemmistökin. Tässä Norjan rotuluokkatapauksessa esimerkiksi mainittiin että osa oppilaista kannatti ajatusta, ja järjestivätpä jopa asiasta mielenosoituksenkin. Se vain jäi taktisesti mainitsematta, että keitä nämä oppilaat olivat. Olivatko mielenosoittajat rotuerottelua kannattavia perunaneniä, vai oliko joukossa myös uusnorjalaisia mukana? Nyt jutusta jää kuva että ne olivat kaikki valkoisia, mikä ei välttämättä ole totuus alkuunkaan.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Onkko

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 187
  • Liked: 911

-PPT-

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 617
  • Liked: 8640
Tähän integraatio-segregaatio-aiheeseen lisäisin vielä sen verran kun nyt tuli mieleen, että segregaatio usein ei ole mitenkään yksipuolista, vaan on molemminpuolista. Maahanmuuttaja-aikuiset eivät välttämättä halua, että heidän lapsensa leikkivät kantaväestön lasten kanssa, tai integroituvat liian vahvasti uuteen kotimaahansa. Onhan ollut esimerkiksi tapauksia joissa liian hyvin sopeutuneet lapset on lähetetty takaisin omaan maahan, esimerkiksi Somaliaan, oppimaan omasta kulttuuristaan.

Rotuerottelusta voivat siis olla vähemmistöt yhtä vahvasti vastuussa, kuin enemmistökin. Tässä Norjan rotuluokkatapauksessa esimerkiksi mainittiin että osa oppilaista kannatti ajatusta, ja järjestivätpä jopa asiasta mielenosoituksenkin. Se vain jäi taktisesti mainitsematta, että keitä nämä oppilaat olivat. Olivatko mielenosoittajat rotuerottelua kannattavia perunaneniä, vai oliko joukossa myös uusnorjalaisia mukana? Nyt jutusta jää kuva että ne olivat kaikki valkoisia, mikä ei välttämättä ole totuus alkuunkaan.

Totta, ja silti nimenomaan kantaväestöä aina syyllistetään siitä, että se ei halua olla missään tekemisissä maahanmuuttajien kanssa.   

Tagit: