Oleellista minun näkökannassani on kuitenkin globalismi vs lokalismi. Ovatko muiden asiat meidän asioitamme?
Jotkut ilmiöt eivät piittaa valtioiden rajoista, ja niistä koituu Suomelle ja suomalaisille kustannuksia joko suoraan tai epäsuoraan. Ukrainan sota on tällainen asia. Jos Venäjän olisi annettu tehdä Ukrainassa mitä halusi, se olisi lähettänyt kaikille maailman luolamiesdiktaattoreille viestin, että haluamansa ottaminen väkivalloin on kannattavaa. Se olisi sytyttänyt ties kuinka monta sotaa ympäri maailman, ja Suomi olisi kärsinyt siitä sekä asevarusteluun ryhtymisen että epävarmuuden aiheuttaman talouslaman tuottamien tulonmenetysten muodossa, mahdollisesti myös meitä suoraan koskettavan sodan muodossa. Niinpä Ukrainan aseistaminen on investointi, joka tuottaa valtavat säästöt ja on siis taloudellisesti todella kannattava. Tyhmä pitää olla, jos ei niin tee.
On tietenkin olemassa ideologisten fundamentalistien koulukunta, joka ei halua antaa suomalaisten veronmaksajien kustantamaa patruunaakaan Ukrainalle, koska veronmaksajien kustantaman omaisuuden antaminen ulkomaalaisille on väärin ja sillä selvä. Kuulutko sinä tähän koulukuntaan? Oletko halukas ottamaan suuret taloudelliset menetykset suomalaisille, vaikka ne voitaisiin välttää tekemällä pienempi panostus asiaan, joka ei suoraan hyödytä suomalaisia? Minun ei varmaan tarvitse erikseen kertoa, mitä mieltä olen noin jäykistä, epäkäytännöllisistä ja fanaattisista periaatteista.
Entä kannatanko Venäjää, jos en halua laskea suomalaisten elintasoa Ukrainan takia?
Osuit kaksoisstandardin ytimeen. Tietyt kirjoittajat Hommalla sanovat, että eivät he ole putinisteja, vaikka eivät Ukrainan puolella olekaan, mutta samaan aikaan he pitävät Ukrainan puolella olevia vasemmistoliberaalien aisankannattelijoina. Heidän mukaansa Ukrainan oikeutta itsenäisyyteen ja kansalliseen olemassaoloon ei voi kannattaa olematta liberaalien puolella suuressa Hyvän ja Pahan vastaisessa taistelussa. (Tosin täytyy sanoa, että "tosinationalistit" ovat älyllisessä epärehellisyydessään hakanneet monet punavihreätkin, joten minä en todellakaan ole heidän puolellaan.)
Suomalaisille ei ole mitään haittaa siitä, että aseita, jotka joko olivat jo olemassa tai jotka joka tapauksessa olisi hankittu, annetaan Ukrainalle niiden ainoaan tarkoitukseen, eli venäläisten tappamiseen. Lisäksi meiltä säästyvät vanhentuvien aseiden hävittämisestä koituvat kustannukset.
Kysymyksesi voi myös kääntää ympäri. Jos haluat laskea suomalaisten elintasoa Venäjän takia (yllä esittelemälläni logiikalla), niin ilman muuta kannatat Venäjää.