Keskustelin eilen pitkään Harald Littlebeardin kanssa ihmisistä, politiikasta, tiedon luonteesta ja vapaudesta. Eräs mielenkiintoinen asia, jonka tuttavani nosti esiin, oli ajatus kahdesta eri ihmistyypistä; olisi ja olla – ihmiset.
Jos aivan tarkkoja ollaan, niin jaoin ihmiset
olemisen ja
pitämisen -ihmisiin.
Olemisen-näkökulmasta asioita tarkastelevalle ihmiselle maailman ei
pidä olla sellainen eikä tällainen - itse asiassa, jos aivan tarkkoja ollaan, maailman ei
pidä edes olla olemassa. Mutta maailma sattuu olemaan olemassa, ja minä olen maailmassa, ja kaikki loppu onkin omien (rationaalisten) elämänpäämäärien asettamista - ja niiden saavuttamista.
Taas toisaalta
pitämisen-näkökulmasta asioita tarkastelevalle ihmiselle maailman pitäisi aina olla jotakin muuta kuin se on. Yleensä kyseisen näkökulman omaavan ihmisen vaatimukset maailman muuttamisesta 'paremmaksi' voidaan palauttaa henkilökohtaiseen kyvyttömyyteen sopeutua maailmaan 'kuten se on'.
Pitämisen-näkökulman omaava ihminen ei koskaan kysy "Mitä minun pitäisi tehdä selviytyäkseni ja menestyäkseni maailmassa?" Sen sijaan hän on sitäkin kärkkäämpi kysymään "Mitä maailma tekee parantaakseen minun hyvinvointiani?"
Ikävä tosiasia on se - vaikka kukaan ei sitä mielellään myönnäkään - että jälkimmäisen näkökulman ja asenteen omaavat ihmiset ja liberaali yhteiskunta ovat yhdessä mahdoton yhtälö. Liberaalin yhteiskunnan perusajatus on se, että yhteiskunta tarjoaa yksilöille tietyt vapaudet, oikeudet ja etuudet, kun taas vastaavasti yksilöt pyrkivät aktiivisesti kantamaan oman henkilökohtaisen - mies- ja naiskohtaisen - vastuun omasta elämästään. Tässä suhteessa liberaalin tradition ihmiskuva on hieman liian optimistinen - ainakin, jos asiaa tarkastelee nykypäivän perspektiivistä.
Lopuksi sananen keskustelussa esiin tulleesta vasemmiston arvostelusta. Vaikkakin
olemisen ja
pitämisen -ihmisten erottelu ainakin joltakin osin seuraa vasemmisto/oikeisto-jakoa, niin tämä ei tarkoita sitä, että kieltäisin vasemmiston ansiot kokonaisuudessaan. Vasemmistolle, siinä määrin kuin se edustaa
työtätekeviä duunareita, on varmastikin paikkansa Suomen poliittisella kentällä. Taas toisaalta, mihin tarvitaan
työtävieroksuvien elämäntapavätyksien kansoittamaa vasemmistoa? Ainakin minusta näyttää siltä, että jälkimmäisen 'ansiot' tulevat esiin lähinnä seuraavissa asioissa: ongelmien loihtiminen tyhjästä, tiedostaminen, elämäntapahuolestuneisuus, tyrmistyneisyys jne. jne. Mutta ehkäpä joku todella pitää tämänkaltaista fiilistelyä arvossa?