Mua melkein hävettää noiden mielenosoittajaopiskelijoiden puolesta, kun eivät ymmärrä, että joka ikinen euro ulkomaalaisten opiskeluun saattaa olla heidän opiskelustaan pois. Ehkä nuo ovat niitä jotka valmistuu suojatyöpaikkoihin tai työttömiksi, ja alkavat seuraavaksi valittaa, kun ei korkeakoulutetuille löydy töitä.
Sitten kun vielä saisi suviksilta jonkun järkevän selityksen sille, mihin ihmeeseen me tarvitsemme koululaitosten kansainvälistymistä ja mitä hyötyä siitä on? Olen itse suorittanut sekä alemman että ylemmän korkeakoulututkinnon ja noissa oppilaitoksesta "kansainvälisyys" (= ulkomaalaisia opiskelijoita, joilta mikään ei onnistu
) on opiskelijoiden keskuudessa tullut enemmänkin kirosana.
Me jouduttiin heti ensimmäisenä vuonna alemmassa amk:ssa tekemään kansainvälistymissuunnitelmat koulun kansainvälisyysfetissin takia. Käsittääkseni lähes kaikkia se ärsytti heti tehtävästä kuulemisesta lähtien.
Myös siinä koulussa ulkomaalaiset opiskelijat pyörivät aina vain keskenään. Eri maiden kansalaiset aina omiensa seurassa, harvoin edes muiden ulkomaalaisten kanssa yhdessä.
Teki mieli ajaa ne pois.