Vanha juttu vuodelta 2009, antakaa arvio tämän päivän tilanteesta kuinka tuosta tilaanteesta on kotouduttu? oikealla diari numerolla tarjoan kaljat...
Tietysti olen peloissani. Kaikki pelkäävät mennä ulos", irakilainen Ahmed Aziz Star toteaa suoraan. Pelkojen taustalla on parinkymmenen suomalaisnuoren joukko, joka on rähinöinyt Kemissä turvapaikanhakijoiden kanssa. Nyt rettelöinti on ulotettu vastaanottokeskukseen, joka on saanut koko pakolaisyhteisön varpailleen.
Marraskuun lopulla Helsingistä vastaanottokeskuksesta Kemin keskukseen tullut Irakin kurdi Star, 35, on hämillään. Hän kuten monet muut ovat panneet sodan ja terrorin alueilta henkensä hädässä Suomeen, jonka on kerrottu olevan turvallinen maa. Star itse joutui Irakissa hengenvaaraan vaihdettuaan islamin kristinuskoon. Kotimaahan jäivät vaimo ja tytär.
"Haluan painottaa, että en ole onnellinen joutuessani lähtemään. Mutta tein sen pakon edessä", reilut kolme kuukautta Suomessa ollut ja täältä oleskelulupaa hakeva Star sanoo.
Viikonloput vaarallisia
Hän on huomannut, että suomalaiset kavahtavat erityisesti islaminuskoa. Kemin vastaanottokeskuksesta vastaava apulaisjohtaja Pirkko Rytkönen kertoo, että islamiin liittyy leimoja ja pelkoja. Kaikki islaminuskoiset niputetaan helposti ääriliikkeen jäseniksi.
"Kun olen kertonut, etten olen islaminuskoinen, vaan kristitty, suhtautuminen on muuttunut. Ihmiset ovat paiskanneet kättä ja tulleet juttelemaan", Star kertoo.
Ahmed Aziz Star ei ole joutunut väkivaltaisten purkausten kohteeksi, mutta hänen asuinkavereilleen kävi huonommin. Viime päivien tapahtumien vuoksi hän ja monet muut ovat yrittäneet puhua kurdikavereilleen, että jättäisivät iltareissut kaupungille väliin.
Varsinkin viikonloput ovat vaarallista aikaa.
"Olemme sanoneet, että siitä syntyy tappelu, jos lähdette isolla joukolla ulos kaupungille. Kaikki irakilaiset eivät halua tapella ja taistella, vaan monet haluavat rauhaa ja solmia hyvät suhteet suomalaisiin. Minä lähdin Suomeen välttääkseni väkivaltaa."
Vanhat haavat auki
Star sanoo, että irakilaisista vain pieni joukko on kuumakalleja, jotka haluaisivat kostaa suomalaisten mukiloinnit. Mutta paineet ja turhautuminen kasvavat asunnossa, jossa on 6 - 10 pakolaista ilman televisiota ja harrastusmahdollisuuksia.
"Jos joku meistä tappelee suomalaisten kanssa, se aiheuttaa ongelmia kaikille vastaanottokeskuksen asukkaille."
Starin mukaan syntyy toisaalta iso ongelma, jos suomalaiset eivät lopeta hyökkäyksiään. Suomalaisen porukan ilmestyminen vastaanottokeskukseen ja ikkunan kivittäminen loivat taas uhkan koko pakolaisyhteisöön.
"Täällä on lapsiperheitä, kidutusta ja väkivaltaa kohdanneita ihmisiä. Hyökkäys tänne herättää henkiin jo koettuja pelkoja ja aukaisee vanhoja haavoja", Rytkönen muistuttaa.
Rovaniemen vastaanottokeskuksen kokenut johtaja Ari Haaranen kertoo, että vastaavankaltaisia, kantaväestön ja ulkomaalaisten välisiä yhteydenottoja on sattunut myös muiden vastaanottokeskusten aukaisemisten kohdalla. Suurehko joukko outoja ihmisiä pienessä kaupungissa yhdellä kertaa hämmentää, pelottaa ja nostaa ennakkoluuloja esiin.
"Esimerkiksi Ruukissa oli hieman samantyyppisiä ongelmia. Kesti muutaman vuoden, ennen kuin ihmiset tottuivat sen läsnäoloon", Haaranen kuvailee.
Kemin vastaanottokeskuksen asukkaille ryhdytään jatkossa järjestämään harrastus- ja opiskelumahdollisuuksia ja erilaisia aktiviteetteja. Kouluikäiset aloittavat koulunkäynnin ja alle kouluikäiset kerhotoiminnan.
Pirkko Rytkösen mukaan vastaanottokeskus on saanut myös myönteistä palautetta. "Asukkaillemme on lahjoitettu muun muassa lämpimiä vaatteita ja leluja. Toivon, että nämä välikohtaukset ovat ohimenevä tilanne, ja opimme elämään yhdessä".
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/kaikki-me-olemme-peloissamme/256428/