Soraisen Olli työkkäristä:
- Jos työvoiman saatavuus alkaa jollain alalla vilkuttaa punaista, työvoimahallinnon on mahdollista mennä mukaan hankkeisiin koordinoijan roolissa, kertoo hallitusneuvos Olli Sorainen työ- ja elinkeinoministeriöstä.
Uskooko joku/kukaan tuota paskaa?
Tässä ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin tunkea kiihtyvällä tahdilla super-tukiaisilla mamuja työpaikkoihin. Varsinkin sellaisiin paikkoihin joihin suomalaisen ei ole mahdillista työllistyä, ansioiden pienuuden ja sijainnin takia.
Itse olen ollut viimeiset 1,5 vuotta työvoimakoulutuksessa ja viimeiet viikot on käsillä. Jostain kumman syystä kun ne muutamat ulkomaalaisvahvistukset ovat lähteneet harjottelujaksolle ovatkin yhtäkkisesti samassa paikassa oppisopimuskoulutuksessa, siis työsuhteessa. Itse olen hakenut näitä alan harjoittelu- ja oppisopimuspaikkoja kymmenittäin (saattaa olla yli sata yritystä) ja yksikään ei ole ollut kiinnostunut.
En jaksa uskoa, että kyse olisi pohjakoulutuksen puutteesta, tiedosta, taidoista tai minusta henkilönä. Kyse on siitä, että näillä mamuilla on ammattilaiset puuhaamassa heille niitä paikkoja ja sopimuksia.
Olen ollut elämäni aikana työkkärin "asiakkaana" n. 6 vuotta (suurin osa jossain koulutuksissa) ja sinä aikana en ole saanut sieltä suunnalta yhtäkään työtarjousta. Pelkkiä uhkauksia, että jos et sitä tai tätä tai jos myöhästyt minuutinkin sovitusta tapaamisesta (joka sovittu 1/2 vuotta sitten), tulee karenssi.
Yhteenkään kysymykseen en ole saanut vastausta ja useimmiten vastauksena on ollut: etsi netistä.
Koko-aikaisen paskahomman ottaja on pelattu kaikilta etuuksilta ulos, että se siitä "työ on aina parempi" jutusta.