Liittymättä jättäminen, jos Ruotsin liittyminen näyttää merkittävästi viivästyvän, ei auta vaan päinvastoin vaarantaa myös Ruotsia. En ole huomannut kenenkään väittäneen Ruotsissa muuta.
Laajempi Naton puolustussuunnittelu on yhtä älytön perustelu, jos vaihtoehtona on ei mitään Naton puolustussuunnittelua.
Naton imago on tai sen ainakin nyt jos koskaan pitäisi olla toisarvoista konkreettisten turvallisuusnäkökohtien rinnalla.
Voisin kuvitella tässä olevan takana sellaisen pelon, että jos Ruotsi ei liitykään tai ei jostain syystä pääse liittymään Natoon, Suomi joutuu kantamaan yksin kaiken vastuun, ja Ruotsi onnistuu livahtamaan taas kuin koira veräjästä. Toistan itseäni, mutta minun mielestäni tämä saaga ei välttämättä mene niin, että Nato vain lisäisi turvallisuutta. Ilmaisia lounaita ei ole.
Mitä te liittymistä kiirehtivät teette sitten, jos jäseneksi hyväksymisen jälkeen alkaa tulla pyyntöjä tehdä sitä tai tätä. Ainakaan tällä hetkellä ei näytä, että tarkoitus olisi saada aikaan edes tulitaukoa. Nyt on väläytelty jo Kriminkin takaisinvaltausta. Myös ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajan suulla on lausuttu, että Venäjä ei saa missään nimessä voittaa tätä sotaa.
Edelleen pidän mielipiteestäni kiinni, ettei Ukrainan sallita lopettaa sotaa liian aikaisin, vaan käyvän sotansa loppuun, NL:n tai Venäjän pilkkomiseksi osavaltioihin. Lännessä odotetaan Venäjän romahdusta liittovaltiona!
Miten ajattelit suorittaa pilkkomisen? Luuletko paloittelun olevan yhtä helppoa ja rauhallista kuin Neuvostoliiton poistumisen maailmankartalta? Millaisin toimin meinasit itse osallistua?
Minkä hinnan Suomi olisi valmis maksamaan tästä? Kuinka suuri rahallinen hintalappu pilkkomisella saa olla? Kuinka paljon Suomi sietäisi oman maan raunioitumista? Entäpä inhimillinen kärsimys? Ukrainan ketjussa on lähes reaaliaikainen kaatuneiden liveseuranta. Kuinka monta kaatunutta Suomi kestäisi? Mitähän ne hokisivat maailmalla, kun nyt uskontunnustus kuuluu herojam slava! Olisiko joku valmis uhraamaan oman henkensä
incomprehensible evilnessiä vastaan?
Olen kirjoittanut Ukrainan kriisin (kuten sitä silloin kutsuttiin) alusta asti tavoitteena olevan Äiti Venäjän pään saaminen pölkylle, jotta lihat voidaan jakaa parempiin suihin. Suomi olisi aivan täydellinen sijaissotija. Hölmölä ei ole tuulesta temmattu.