Se mikä ihmetyttää on suomalaisten masokistinen vimma sitoa kätensä ja jalkansa "kansainvälisillä sopimuksilla", jotka velvoittavat vain ja ainostaan suomalaisia. Nämä ennakkoehdot NATO:lle ovat samaa omien käsiensitomista kuin Ahvenanmaan demilitarisaatio ja miinakieltokin. Ennakkoehtohan ei välttämättä liikuttaisi Natoa lainkaan, vaan ensisijassa rajoittaisi vain Suomen kykyä puolustaa itseään. Suomen eduskunta viimekädessä päättää, saako Suomeen tuoda ulkomaalaisia joukkoja ja milloin. Käsiensitominen palvelee silloin vain Putinia ja viidettä kolonnaa niin, että pääsevät jälleenkerran painostamaan Suomea sopimuksilla, joita kukaan muu ei ole allekirjoittanut. Miten ennakkoehdot palvelevat Suomen itsenäisyyden turvaamista, kun eduskunta kuitenkin tekee päätökset? Luopuuko Venäjä vastapuolisesti ydinaseistaan? Enemmän tuo kuulostaa viidennenkolonnan ennakkoehdoilta, että puolustaminen olisi mahdollisimman vaikeata tai mahdotonta Natossakaan.
Pääsihän joku tohtori taas YLElläkin pauhaamaan kuinka aseapu Ukrainaan on kansainvälisen lain vastainen sotarikos, kun samaan aikaa Venäjä YK:n turvallisuusneuvoston pysyväisjäsenenä systeemaattisesti ryöstelee, raiskaa ja joukkomurhaa siellä siviilejä. Minä kun olen käsittänyt, että se mikä ei ole oikeus ei voi olla lakikaan. Mutta jos tuollainen jumalaton laki on olemassa, niin palakoot kaikki helvetissä, jotka sielunsa ovat sellaiselle myyneet. Minulle jumalan tahto on, että ryssää pitää tappaa Ukrainassa niin perkeleesti, kuin sielu kestää. Se on oikeudenmukaista.
Jos taas Suomesta välttämättä pitäisi etsiä paikka Natotukikohdalle, niin vapaamatkustaja Ahvenanmaahan olisi siihen luontainen paikka. Kun suomalaiset sotilaat ovat sinne liian likaisia astuakseen, niin aristokraattiset britit, saksalaiset ja kenties jenkitkin voisi nirsoileville ahvenanmaalaisille kelvatakin. Tukikohdan lieveilmiötkään eivät olisi mannersuomalaisten ongelma. Menee siinä missä Venäjän konsulaatitkin.