Niin no, eihän kaikki romanitkaan ole varkaita tai kaikki mamut raiskaajia. Tilastot ja kokemukset kuitenkin kertovat tosiasiat myös amis-lukio -asiassa.
Niin kuin ketjussa Supernuiva ylempänä ansiokkaasti kuvaili, on ammattikoulutuksen yksi suuri ongelma juuri se, että sitä periaatteessa jopa virallisesti (ainakin puoli-sellaisesti) pidetään jämälaatikkona, johon ne oppilaat ohjataan, joille ei muutakaan keksitä.
Niin, eihän sieltä kristinuskosta tulekaan muuta kuin länsimaisen etiikan koko arvopohja.
Koska kristinusko on ollut niin vahva osa länsimaista historiaa, ei kulttuurin ja kristinuskon yhtäläiset elementit ole kovinkaan yllättäviä. Mutta siinä pistetään kyllä mutkat aika pahasti suoriksi jos väitetään, että nykyinen länsimainen etiikka olisi enää merkittävissä määrin riippuvainen kristinuskosta.
Kristinuskon (varsinkin uuden testamentin) yksi vahvuus tulee siitä, että sen monet (eivät suinkaan kaikki) opetukset ovat järkeviä riippumatta siitä, tarkasteleeko niitä uskonnon kautta vai ihan puhtaasti moraalifilosofisina tai "harmonisen yhteiskuntajärjestyksen" kysymyksinä. Eipä filosofian piiristä juurikaan sen parempia oikeudenmukaisuutta koskevia ohjeistuksia ole löytynyt kuin "kohtele muita niin kuin haluaisit muiden kohtelevan itseäsi". Oikeastaan tähän lauseeseen nykyisen kristinuskon lähes koko etiikan voisi lyhyesti ja ytimekkäästi tiivistää.
On länsimaisten arvojen ja kristinuskon välillä ollut (ja on yhä) selviä ristiriitojakin, ja poikkeuksetta on käynyt niin, että länsimainen ajattelu vie ja kristinusko vikisee. Esim. suhtautuminen naisten oikeuksiin, homouteen ja kantasolututkimukseen ovat hyviä esimerkkejä.
Kyllä länsimaisen etiikan mukaisille tavoille oppii ihan elämällä länsimaisessa yhteiskunnassa. Ei siihen kristinuskon opetusta tarvita. Uskontoja ja niiden historiaa on toki hyvä tuntea, mutta se onnistuu nykyisiä uskonnon opetustuntimääriä huomattavasti pienemmälläkin panostuksella osana jotain yleisluontoista yhteiskuntaopin ja/tai historian opetusta.