Jos siitä aloitetaan mistä olemme samaa mieltä, niin aluekeskuksia todellakin pitäisi kehittää kunnon paikallisiksi keskustoiksi. Tällä hetkellä tosin ollaan tuhoamassa Itiksestä sitä mahdollisuutta aika peruuttamattomasti, koska meidän jostain syystä kannattaa maksaa noin 50-70 miljoonaa siitä, että sipoolaisten työmatka nopeutuu 90 sekuntia. Toisaalta palvelut ja liikenneyhteydet nimenomaan seuraavat tiiviydestä, koska palvelut tarvitsevat käyttäjiä ja joukkoliikenne joukkoja eikä motariakaan ole mieltä vetää metsän keskelle.
Mitä Itiksestä ollaan tuhoamassa?
Sinusta en tiedä, mutta itse koen aika eri asioiksi maksaa veroa tai suoraan piffata naapurille puolet sen hallipaikasta.
Totta, toisaalta taloyhtiöissä joutuu muutenkin maksamaan monesta turhasta asiasta: 1. kerroksen asukkaat maksavat hissistä, terveet ihmiset liikuntakyvyttömille sopivista ovista, lapsettomat leikkipaikoista jne. Ei mitenkään poikkeuksellinen tilanne siis. Toisaalta olen kyllä samaa mieltä siitä, että kustannukset voisi jyvittää paremminkin.
500 euroa pikavoittoa siitä, että tukkii koko kaupungin kun on voittanut ajokorttinsa arpajaisissa on ihan minimi ja kohtuullisuuden alarajaa. Pysyy kotona jos ei sen vertaa hallitse ajoneuvoaan ihmisten ilmoilla että tajuaa mihin sen jättää lojumaan.
500 euroa on täysin päätön hinta pysäköintivirheestä. Kuten toisaalta pysäköintivirhemaksut muutenkin.
Eikä kyse todellakaan ole siitä että täysin hallitsemattomat ihmiset jatkuvasti tekisivät tällaisia tahallisia "lojumaan jättämisiä", vaan satunnaisesta arviointivirheestä, kaikki eivät välttämättä huomaa, miten paljon tilaa joku ratikka vaatii. Jos 500€ sakkoja pitäisi tästä jollekin antaa niin se olisi Pekka Saurille, joka on hoitanut lumityöt niin huonosti, että autoilijoille on peräti useamman kerran tänäkin talvena moinen vahinko sattunut.
Tonttitehokkuuden ongelma ei niinkään ole maan riittävyydessä kuin siinä, että ihmiset yleensä eivät pysy kotonaan vaan tahtovat liikkua sinne, tänne ja tonne, ja autoilu oikeasti vie niin paljon tilaa, että kohta ei muuta olekaan kuin motaria ja ramppia eikä sillä autolla sittenkään tahdo päästä minnekään.
Mikä ongelma siinä on, jos meillä on paljon ramppeja ja motareita? Oletko ylipäätään liikkunut pääkaupunkiseudulla autolla - liikenteessä todellakin on joitain ongelmakohtia (esimerkiksi kaupungin läpi tapahtuva poikittaisliikenne on tolkuttoman hidasta), mutta ei kyse silti ole siitä, että autolla "ei meinaisi päästä minnekään". Hyvin pääsee!
Ja pääsisi vielä paremmin, jos tehtäisiin tarvittavia toimenpiteitä, eli nostettaisiin ajonopeuksia huomattavasti ja esimerkiksi porrastettaisiin ihmisten työaikoja, jos kaikki eivät joutuisi viettämään 08-16 rytmiä vaan työt alkaisivat esim. klo 07, 08, 09, 10 ja 11 (ja esim. päiväkotien hoitoajat olisi vastaavasti porrastettu, eli kaikille ei riittäisi niitä 08-16 vuoroja) niin ruuhkat hellittäisivät jo merkittävästi.
Omasta puolestani en muuten niin hosuisi sitä asukaspysäköinnin hintaa nostamaan. Ei se oikeastaan mua liikuta jos tölikalaiset tahtovat ajaa pillurallia korttelin ympäri ja niistä on kivaa kun saa etsiä parkkipaikkaa. Meidän kulmilla autoja on noin 20 prosentilla talouksista ja paikka löytyy aina vaivatta.
Monessa paikassa parkkipaikkoja pystyttäisiin myös lisäämään, esimerkiksi Malminkadulla Kampissa: kadulla sijaitseva autovuokraamo pitää kadunvarsipaikoilla pakettiautojaan, minusta ne voisi poistaa, paikat kun on tarkoitettu pysäköintiin eikä liiketoiminnan harjoittamiseen. Lisäksi hotellin takana olevaa jalkakäytävää ei käytä juuri kukaan, silti se on käsittämättömän leveä - voisi toisen puolen pysäköinnin muuttaa esim. vinoparkiksi, niin autoja mahtuisi helposti tuplamäärä.