UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju  (Luettu 366887 kertaa)

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 466
  • Liked: 34219
  • Hiipivä skitsofrenia
En kannata Malmin lentokentän käyttöä asuntotuotantoon, mutta jos niin käy, olisi Helsingiltä viisas veto tehdä siitä kerrostaloslummin sijaan pientalojen laadukas alue omistusasujille. Mallia saa ottaa vaikka Vantaan Kartanonkoskesta ja sen arkkitehtuurista  :)

Tosin kun orjallisesti noudatetaan kultaista sosiaalisen sekoittamisen periaatetta, tuollainen alue Vihreässä Helsingissä tarkoittaisi laadukkaita pientaloja neekereille ilmaiseksi. Sellainen voisi vähän kyrsiä, vaikka ei valita.  :-\

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 297
  • Liked: 13206
  • Letters from Paskastan
En kannata Malmin lentokentän käyttöä asuntotuotantoon, mutta jos niin käy, olisi Helsingiltä viisas veto tehdä siitä kerrostaloslummin sijaan pientalojen laadukas alue omistusasujille. Mallia saa ottaa vaikka Vantaan Kartanonkoskesta ja sen arkkitehtuurista  :)

Tosin kun orjallisesti noudatetaan kultaista sosiaalisen sekoittamisen periaatetta, tuollainen alue Vihreässä Helsingissä tarkoittaisi laadukkaita pientaloja neekereille ilmaiseksi. Sellainen voisi vähän kyrsiä, vaikka ei valita.  :-\

Sen kyrsimisen ja yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden voisi vielä kestääkin, mutta kun ne keharimaalaiset haittamaahanmuuttajat onnistuvat takuuvarmasti pilaamaan alueen kuin alueenkin. Päättäjät tyhmyyksissään luulevat, että 'sosiaalinen sekoittaminen' ehkäisee yhteiskunnallisia ongelmia, vaikka se päinvastoin lisää niitä ja luo epävakautta yhteiskuntaan.

Sosiaalinen sekoittaminen on hyvä asia vain savimaja-asukin näkökulmasta: he pääsevät ilman omaa rahaa asumaan laadukkaaseen ympäristöön, jonka voivat sitten paskoa. Päättäjät eivät ymmärrä, että ihmiset tekevät työtä, opiskelevat ja yrittävät siksi, että saisivat itselleen mukavat ja turvalliset olot. Koko idea romutetaan, jos lukutaidottomat voodoo-tohtorit pääsevät mölisemään 800 000 euron hintaisen kämpän aidan toiselle puolelle: ihmisiltä loppuu motivaatio tehdä mitään tai sitten he vain muuttavat ulkomaille osaamisensa kanssa kun Suomessa ei ole mahdollista palkita itseään rauhalla ja turvallisuudella.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 10 337
  • Liked: 6207
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
Helsingin Pasilaan on valmistumassa talo, jonka seinä voi aiheuttaa kammotusta. Pasilan rautatieaseman yhteyteen rakennettavan ostoskeskus Triplan julkisivu on nimittäin yhtä reikärykelmää. Se voi tuottaa kauhua trypofobiasta eli reikäkammosta kärsiville.

Triplan suunnittelujohtaja ja pääarkkitehti Kalle Soini kommentoi Helsingin Sanomille, että rakennuksesta on tullut sekä positiivista että negatiivista palautetta. Reikäseinän mahdollinen kammoa aiheuttava vaikutus ei sen sijaan käynyt suunnittelijoiden mielessä.

– Kaikennäköisiä asioita selvitimme, mutta tätä emme, Soini sanoo.

Trypofobiassa reikäisten pintojen näkeminen voi herättää puistatusta tai yökötystä.

Esimerkiksi hunajakennot, saippuavaahto, pitsiliina, korallin huokoinen pinta tai jopa kolo tiessä voi aiheuttaa oireita. Reikien näkeminen voi laukaista hikoilua, pahoinvointia, migreeni- ja paniikkikohtauksia ja aiheuttaa rytmihäiriöitä.

Reikäkammon yleisyydestä ei ole tietoa, mutta jotkut tutkijat arvelevat sen olevan tiedettyä yleisempää. Medical News Todayn mukaan joidenkin arvioiden mukaan jonkinasteisesta trypofobiasta kärsisi jopa joka kymmenes.

Mehiläisen artikkelin mukaan tryptofobiaa ei ole virallistettu oikeaksi fobiaksi. Monet huomaavat pelkäävänsä reikiä vasta sitten, kun kohtaavat pelon laukaisevan näyn.[...]

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/f5e42c14-a272-4007-9c8f-853a2d584ce9

Pitäisiköhän käydä pällistelemässä? Vaikka paikka voi aiheuttaa muitakin fobioita kuin yllä mainitun.
And madness and despair are a force.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 497
  • Liked: 7589
  • Don't give me that do goody good bullshit

Lainaus
HS: Metro lisäsi autoilua Espoossa
HEIKKI JANTUNEN | 09.12.2019 | 10:06

Espoon teknisen toimialan johtajan mielestä metron avautumista on katseltu turhan ruusunpunaisilla silmälaseilla.
Espoossa on Helsingin Sanomien mukaan tapahtunut merkittävä siirtymä joukkoliikenteen tappioksi

Asia käy lehden mukaan ilmi HSL:n ja Helsingin seudun kuntien tuoreesta Liikkumistutkimus-raportista. Vuonna 2012 joukkoliikenteen osuus matkamääristä oli Espoossa 31 prosenttia, mutta uusimmassa kyselyssä joukkoliikenteen osuus on pudonnut 28 prosenttiin. Muutos näkyy erityisesti Espoon sisäisessä liikenteessä.

Länsimetro avautui vuoden 2017 marraskuussa, ja samalla suorat bussiyhteydet Helsinkiin muutettiin liityntäliikenteeksi metroasemille.

Espoon teknisen toimialan johtajan Olli Isotalon mielestä nykyinen tilanne on epätyydyttävä. Liityntäbussien reitit Matinkylään ovat hänen mukaansa liian pitkiä, eivätkä vaihdot toimi sujuvasti. Asemallakin kuluu aikaa, kun mennään liukuportaita pitkin asemalaiturille. Isotalo myöntää HS:lle, että metron avautumista on etukäteen katseltu turhan ruusunpunaisilla silmälaseilla. Hänen mielestään jatkossa on kyllä paremmin kuunneltava ihmisten toiveita matkaketjuista ja joukkoliikenteen palvelutasosta.

https://www.verkkouutiset.fi/hs-metro-lisasi-autoilua-espoossa/


Boldattu toteutuu, kun kaupunkibulevardit korvaavat vielä vetävän länsiväylän. Eli kavennetaan ja töyssytetään kunnes metro kelpaa. Ja koska töyssyjä, niin 30km/h rajoituskin ollee paikallaan.

BTW metrosta, olin menossa Hakaniemen metroon, niin edellä mennyt ilmeisesti HSL:n suunnittelijaporukan nainen kertoi, että hän oli suunnitellut Hakaniemen metron näyttöjen ja "seuraava metro lähtee"-ajastimen niin, että ajastin ei näytä milloin seuraava metro lähtee, vaan niin, että se näyttää ajan joka metron lähtemiseen on kunhan ensin on ajanut portailla alas jä kävellyt laiturille...

Eli jos näytössä lukee seuraava metro lähtee 2min päästä, niin se tarkoittaa alasmeno aikaa + kahta minuuttia. Ihan kiva logiikka jos siitä olisi vaivauduttu kertomaan... kenellekkään.
Ilmeisesti oli kollegoilleenkin uusi asia kun ihmettelivät usein juosseensa turhaan tyhjälle asemalle odottelemaan...
Tell me something, it's still "We the people," right ?

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 591
  • Liked: 4381
Eli jos näytössä lukee seuraava metro lähtee 2min päästä, niin se tarkoittaa alasmeno aikaa + kahta minuuttia. Ihan kiva logiikka jos siitä olisi vaivauduttu kertomaan... kenellekkään.

Olen pannut tuon merkille ihan omilla havainnoillani ja päätellyt että noin se toimii. Ihan kiva logiikka kunhan sen tietää.

Ja joo. En ole ikinä nähnyt tätä kerrottavan missään.

jka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 099
  • Liked: 6398
  • Kuka vei meidän munat?
Eli jos näytössä lukee seuraava metro lähtee 2min päästä, niin se tarkoittaa alasmeno aikaa + kahta minuuttia. Ihan kiva logiikka jos siitä olisi vaivauduttu kertomaan... kenellekkään.

Olen pannut tuon merkille ihan omilla havainnoillani ja päätellyt että noin se toimii. Ihan kiva logiikka kunhan sen tietää.

Ja joo. En ole ikinä nähnyt tätä kerrottavan missään.

Typerä logiikka. Voit säästää alasmenoajassa minuutin normaaliin verrattuna jonka tuo logiikka hävittää nyt kokonaan. Nyt et voi tietää koskaan että kannattaako juosta alas. Joskus ehdit metroon vaikka näytössä on nolla ja joskus et. Kaikki yli nollan ehdit aina vaikka siis löntystelet mutta koskaan et voi tietää varmasti että kannattaako juosta. Jos näytössä olisi oikea lähtöaika niin 2min tiedät että ehdit normaalisti ja 1min niin ehdit juosten ja 0min et ehdi enää mitenkään.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 368
  • Liked: 1446
Ite oon aina suhtautunut noihin metron näyttöihin sillä mielellä, että seuraava tulee kuitenkin aika pian.

jka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 099
  • Liked: 6398
  • Kuka vei meidän munat?
Ite oon aina suhtautunut noihin metron näyttöihin sillä mielellä, että seuraava tulee kuitenkin aika pian.

Miksi sitten pitää olla ylipäätään mitään näyttöä? Jos nyt kerran pidetään jotain näytöä niin pidetään sitten sellaista jolla on myös jotain informaatioarvoa eikä pelkkää viihdearvoa.

Tapiolasta länteen seuraavaa metroa voi joutua odottamaan 10min, vähintäänkin 5min. Jossain puolen tunnin työmatkassa tuo ei ole "aika pian". Toisekseen työmatkat on juuri niitä matkoja jotka ihmiset optimoi aikalailla minuutilleen. Nyt pelkästään näyttötaulun epämääräisyys aiheuttaa +-1-2 minuutin heiton ja tämä siis joka päivä kaksi kertaa päivässä aika hemmetin monelle matkustajalle. Satunnaiselle matkustajalle se nyt onkin yksi hailee koska suraava metro tulee.

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 591
  • Liked: 4381
Typerä logiikka. Voit säästää alasmenoajassa minuutin normaaliin verrattuna jonka tuo logiikka hävittää nyt kokonaan. Nyt et voi tietää koskaan että kannattaako juosta alas.

Mielestäni logiikka on ainakin jollain asemalla joskus toiminut ihan järkevästi.
  • Näyttö näyttää nollaa = et käytännössä ehdi metroon seisomalla liukuportaissa, mutta järkevästi kävellen ehdit. Eli nähtyäsi nollan taulussa voit päättää haluatko kävellä ehtiäksesi tähän, vai jäätkö suosiolla seuraavaan metroon.
  • Näyttö näyttää isompaa minuuttilukua = ehdit metroon seisomalla liukuportaissa.
Tuo on mielestäni se järjellinen valinta, johon matkustaja tarvitsee informaatiota. Päättömään juoksemiseen liukuportaissa ei tarvitse kannustaa. Jos joku haluaa juosta niin se on sitten hänen oma asiansa.


foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 465
  • Liked: 20804
Typerä logiikka. Voit säästää alasmenoajassa minuutin normaaliin verrattuna jonka tuo logiikka hävittää nyt kokonaan. Nyt et voi tietää koskaan että kannattaako juosta alas.

Mielestäni logiikka on ainakin jollain asemalla joskus toiminut ihan järkevästi.
  • Näyttö näyttää nollaa = et käytännössä ehdi metroon seisomalla liukuportaissa, mutta järkevästi kävellen ehdit. Eli nähtyäsi nollan taulussa voit päättää haluatko kävellä ehtiäksesi tähän, vai jäätkö suosiolla seuraavaan metroon.
  • Näyttö näyttää isompaa minuuttilukua = ehdit metroon seisomalla liukuportaissa.
Tuo on mielestäni se järjellinen valinta, johon matkustaja tarvitsee informaatiota. Päättömään juoksemiseen liukuportaissa ei tarvitse kannustaa. Jos joku haluaa juosta niin se on sitten hänen oma asiansa.

Ainut ongelma tuossa on että kaikilla asemilla näyttöjen logiikkaan ei voi luottaa. Sen tosin oppii vähitellen missä voi.
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 775
  • Liked: 7160
Nyt et voi tietää koskaan että kannattaako juosta alas. Joskus ehdit metroon vaikka näytössä on nolla ja joskus et. Kaikki yli nollan ehdit aina vaikka siis löntystelet mutta koskaan et voi tietää varmasti että kannattaako juosta. Jos näytössä olisi oikea lähtöaika niin 2min tiedät että ehdit normaalisti ja 1min niin ehdit juosten ja 0min et ehdi enää mitenkään.
Ei se siitä oikeilla ajoilla mihinkään muuttuisi. Jos et nyt ole varma ehditkö nollan minuutin vuorron, sama epävarmuus olisi sitten 1 min vuorojen kanssa.  Aina tuossa kuitenkin olisi minuutin klappi, oli se määritelty miten tahansa, jos näyttö ei näytä sekunteja (2 min voi olla vain pari sekuntia enemmän kuin yksi minuutti jne.).

Vertaileva tutkimusta eri asemien kesken en ole tehnyt, kun on käytännössä vain yksi asema, jolla tuolla on henkilökohtaisesti merkitystä (sillä toisella on kahden liukuportaan ja tasaisen yhditelmä, jota en erityisesti ala kiirehtimään, ja liikeellä olen aina vähintään puoliruuhka-aikaan) - ja sillä tuo toimii hyvin. Ruutu ei näytä vuoroja, johon ei voi ehtiä, 0 min ja parasta käyttää omia jalkojaankin, jos oli kiire, ja jos aikaa on enemmän voi vain seistä. Joskus kai on ehtinyt näkemään (kävellenkin) vain lähtökiihdytyksen 0 min junista, mutta ei niin kovin usein ottaen huomioon metrojen keskimäärinen vuoroväli (aikana, jolloin niitä tyypillisesit käytän).
 
Sinänsä toki tyhmää, että asiaa ei todellakaan ole missään varsinaisesti tietääkseni kerrottu.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

jka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 099
  • Liked: 6398
  • Kuka vei meidän munat?
Nyt et voi tietää koskaan että kannattaako juosta alas. Joskus ehdit metroon vaikka näytössä on nolla ja joskus et. Kaikki yli nollan ehdit aina vaikka siis löntystelet mutta koskaan et voi tietää varmasti että kannattaako juosta. Jos näytössä olisi oikea lähtöaika niin 2min tiedät että ehdit normaalisti ja 1min niin ehdit juosten ja 0min et ehdi enää mitenkään.
Ei se siitä oikeilla ajoilla mihinkään muuttuisi. Jos et nyt ole varma ehditkö nollan minuutin vuorron, sama epävarmuus olisi sitten 1 min vuorojen kanssa.  Aina tuossa kuitenkin olisi minuutin klappi, oli se määritelty miten tahansa, jos näyttö ei näytä sekunteja (2 min voi olla vain pari sekuntia enemmän kuin yksi minuutti jne.).

Minuutin klappi on aina mutta ei kriittisessä kohdassa niin että jäisit junasta vaikka yrititkin. Kriittinen kohta on nimenomaan 1min kohta josta ehtii asemalla kuin asemalla vielä junaan jos kiirehtii. Millään muulla ei oikeastaan ole edes väliä kunhan 1min taulussa tarkoittaa aina minimiaikaa ennenkuin juna oikeasti lähtee. Aina voi kiirehtiä 2min kohdallakin jolloin ehdit aina ja 100% varmuudella. Nykyisestä 0min talussa et voi sanoa mitään varmaa.

Toisekseen nuo näytöt näyttää tällä logikalla sitten samaa aikaa riippumatta miten lähellä olet laituria. Monilla asemilla on kaksiosaiset liukuportaat jotka molemmat kestää palttiarallaa 1min. Jos ylätason näyttö näytti 1min ja pääset ensimmäiset portaat minuutissa alas niin näyttö näyttää edelleen minuuttia. Kun pääset laiturille niin näyttö näyttää edelleen minuuttia (koska se oli aika jonka odotat laiturille normaalisti päästyäsi). Tuon informaatioarvo on täysi nolla. Optimaalisin tilanne olisi että ylätason näyttö näyttää 2min ja välitason näyttö sinne päästyäsi 1min ja laiturille päästyäsi 0min koska juna tulee välittömästi. Tällä pystyt määrittelemään aika hemmetin paljon paremmin ehditko junaan vai et ilman tuota "logikkaa". Tämä poistaa tuon 1min näytön klappiongelmankin melkein kokonaan koska voit kalibroida ajan uudestaan likuportaiden puolessa välissä. Jos se oli ylätasolla juuri vaihtunut ja näyttikin 55 sekuntia "liikaa" niin toisesta näytöstä jo näet tarkemmin että onko sekin vaihtunut. Mutta jos näytöt näyttää kokoajan samaa niin klappi on myös sama koko matkan ajan alas.

Toisekseen näytöt näyttää siis samaan aikaan eri aikaa riippuen miten lähellä laituria ollaan. Jos kaverisi on jo laiturilla ja tälle laiturin näyttö näyttää että juna tulee 2min päästä ja liukuportaat kestää 2min niin ylätason näyttö näyttääkin samaan aikaan 0min. Ei tuossa ole päätä eikä häntää.

Minusta tuntuu että nuo näytöt näyttää päin helvettiä vaikka siinä olisikin tuo typerä logiikka. Joten kaikki ylimääräinen ensin pois ja näytöt näyttämään ensin edes jotain oikein ennenkuin siihen laitetaan päälle keinotekoista logikkaa joka ei myöskään toimi. Sen mitä olen metroa käyttänyt niin en ole edelleenkään päässyt jyvälle miten noita minuuttitauluja pitäisi käyttää. Tämä pimitetty "logiikka" selittäisi jotain niiden hämäryydestä mutta ihan päin helvettiä ne näyttävät edelleen jos haluat minuuttiaikatalulla metroa käyttää.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 497
  • Liked: 7589
  • Don't give me that do goody good bullshit
Mielestäni logiikka on ainakin jollain asemalla joskus toiminut ihan järkevästi.

Jos tuo olisi jonkunlainen standardi ja siitä tiedotettaisiin, niin ihan ok. Helpottaisi silloin kun menee esim vieraalle metroasemalle ja näkee, että 1min lähtöön. Kerkeän  helposti.

MUTTA,

joka sisäänkäynnillä ja portaan päässä olisi oma juokseva lukema, onko näin ?

asiasta pitäisi tiedottaa edes jotenkuten

metrojen tulo/lähtöajat vaihtelee muutenkin laiturilla annettuihin, niin aika hermanni saa olla, että keksii syy-yhteyden...

 ;)
Tell me something, it's still "We the people," right ?

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 368
  • Liked: 1446
tulee aika paljon liikuttua niin autolla kuin julkisillakin pääkaupunkiseutua edestakaisin aamuvarhaisesta iltamyöhään, ja edelleen lähinnä naurattaa jos yhden metron missaaminen sotkee omat aikataulut totaalisesti. Siksi paljon tuolla auton kanssa liikkuessa on kaikenlaista muuttujaa ja estettä sotkemassa excelillä laadittuja minuuttiaikatauluja, että jokainen metrolla tai junalla tehty työmatka tuntuu lepolomalta vaikkapa kehä ykkösellä autoiluun verrattuna.

jka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 099
  • Liked: 6398
  • Kuka vei meidän munat?
tulee aika paljon liikuttua niin autolla kuin julkisillakin pääkaupunkiseutua edestakaisin aamuvarhaisesta iltamyöhään, ja edelleen lähinnä naurattaa jos yhden metron missaaminen sotkee omat aikataulut totaalisesti. Siksi paljon tuolla auton kanssa liikkuessa on kaikenlaista muuttujaa ja estettä sotkemassa excelillä laadittuja minuuttiaikatauluja, että jokainen metrolla tai junalla tehty työmatka tuntuu lepolomalta vaikkapa kehä ykkösellä autoiluun verrattuna.

Missaat nyt aika totaalisesti pointin. Paskasti suunniteltu palvelu on ihan jees koska autoilu kehä ykkösellä?

Jos ihan rehellisiä ollaan ja ongelman ytimessä niin minkä helvetin takia et näe suoraan kännykkästä sekunnilleen koska seuraava metro lähtee? Noinhan tämän olisi pitänyt olla jo vuosia mutta edelleen näperellään jotain sumeaa logikkaa numerotauluhin jotka näyttää jo alunperin päin persettä.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 583
  • Liked: 38914
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
Jos on kiire metroon, niin ilmanpaineesta ("tuulesta") tuntee on vaunu kohta tulossa jostain suunnasta.
Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan.
- Gorbachev

"Hallituksen politiikkaa voisi perustella korkeintaan jollain maailmanloppufantasialla, jossa Suomi ja suomalaiset on uhrattava koko maailman puolesta. "
- Jäsen Roope  27.12.2019

Don Nachos

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 626
  • Liked: 651
Jos ihan rehellisiä ollaan ja ongelman ytimessä niin minkä helvetin takia et näe suoraan kännykkästä sekunnilleen koska seuraava metro lähtee? Noinhan tämän olisi pitänyt olla jo vuosia mutta edelleen näperellään jotain sumeaa logikkaa numerotauluhin jotka näyttää jo alunperin päin persettä.
Vastaus: Koska et tee ite. Se on ainoa tapa saada palvelu josta SINÄ pidät.

Mikä huuto siitä tulee kun se appi bugaa? Ja kun se ei toimikaan sinä ja siinä droidi luurissa.

Metrolla on tullu kuljettua alusta asti enkä keksi miksi valittaisin infotauluista. Elämän nyrkkisääntö on: älä luota infotauluihin. Hyvn pääsee liikkumaan vaikkei tauluja olisi lainkaan. Tosin on kiva nähdä meneekö 5 vai 10min mutta kun ei siihenkään voi aina luottaa.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 368
  • Liked: 1446
Ja tuosta sumeasta logiikasta mitä tässä on vielä sumeammin arvailtu, ei kenelläkään ole mitään muuta tietoa kuin yhden käyttäjän sivukorvalla kuulema huhu.

Itse lähden edelleen siitä että ne taulut näyttävät seuraavan metron todellisen lähtöajan, paitsi silloin kun eivät näytä. Helsingin metro on kuitenkin kokolailla parasta mitä joukkoliikenteeseen Suomessa tulee. Ehkä joku Föri on vielä luotettavampi, tai kaukaa haettuna ne harvat jäljellä olevat lossit järvi-Suomessa.

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 099
  • Liked: 18286
  • Blues for Allah
Jepjep. Juuri oli uutinen kuinka länsimetro on lisännyt työpaikka-autoilua.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Murkula

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 680
  • Liked: 965
^Niinpä, vaan onko vika itse metrossa, vai siinä mitä on tehty muille järjestelyille?



Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 465
  • Liked: 20804
Jepjep. Juuri oli uutinen kuinka länsimetro on lisännyt työpaikka-autoilua.

Jos tämä perustui HSL:n kyselytutkimukseen, on pakko todeta että se ei ole ehkä kaikista luotettavin tapa kerätä aiheesta tietoa. Niin HSL:llä liikennevälineissä kuin Espoollakin valtaväylillä on käyttäjälaskurit jotka tuottavat varmasti luotettavampaa dataa. Samalle otosvirhetasolle pääsemiseen tarvitsee haastatella aivan tolkuton määrä porukkaa, ja silloinkin haastatellut voivat muistaa asiat väärin...
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 368
  • Liked: 1446
Metron liityntälinjathan on vissiin juosten kustu, asia toivottavasti korjaantuu viimeistään kun länsimetro valmistuu loppuun asti.

Raideliikenne ja liityntäpysäköinti on ideaalitilanteessa oma valintani, Espoon bussiliikenteestä länsimetron avaamisen jälkeen ei juuri ole kokemuksia.

Hippo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 333
  • Liked: 597
  • Bailando conmigo
Raitiovaunun suurin ohgelma on todellakin sen joustamattomuus. Raitiovaunu kulkee muka samoja reittejä, kuin autoliikenne, mutta kuitenkin kiskoilla, joilloin reittien muuttaminen on hidasta ja kallista. Lisäksi muun liikenteen ongelmat, esimerkiksi kolarit, saattavat jumittaa myös raitiovaunulliikenteen, mikäli sattuvat kiskoille. Metro ja paikallisjunat eivät tästä kärsi samoissa määrin, koska eivät jaa käyttämäänsä rataa samalla tavalla. Rakennettu rata taas aiheuttaa sen, että se alkaa ohjata kaupungin rakentamista. Rakentaminen alkaa keskittyä radan varteen, ja varsinkin sen pysäkkien läheisyyteen, tehden näistä paikoista vain entistä ruuhkaisempia.

Paikallisbussilla pystytään korvaamaan raitiovaunuliikenne aivan täysin. Jos sille halutaan esteettömämpi kulku, niin bussikaista antaa jo aikamoisen riippumattomuuden muusta liikenteestä. Suurin etu bussilla on tietenkin joustavuus. Minkään kiskovälineen reittiä ei pystytä reitittämään uudelleen yhtä kustannustehokkaasti, kuin bussin. Käyttövoimasta varmasti hälistään paljon, mutta jo nyt kaikki dieselbussit voisivat käyttää fossiilivapaata biopolttoainetta, osa jo nyt kulkee (bio)kaasulla ja onhan se sähkökin vaihtoehto, joko akullisena tai sitten johdinautoversiona.

Kiskoliikenne soveltuu toki semmoisiin käyttökohteisiin, missä kuljetetaan suurella volyymillä (ihmisiä tai tavaraa) pysyvää, muuttumatonta reittiä pitkin. Onko kaupunkiympäristö kuitenkaan niin muuttumaton, että sinne kannattaa perustaa kiskotie? Ennemmin ajattelisinkin, että kaupunkiympäristö on niin dynaaminen kokonaisuus, että jo 20 vuoden aikajänteellä voi tapahtua suuria muutoksia ihmisten liikkumistarpeessa, ettei niitä kannata raitiotiellä lukita paikoilleen.

Edelleen: raitiotiet rakennetaan jo valmiiksi tiheästi rakennettuihin ja ruuhkaisiin keskustoihin. Ei nämä alueet vuosittain vaihda paikkaa. Miten helsinkiläiset suhtautuvat ratikoihinsa, haluavatko ne pois ja tilalle ruuhkissa seisovat bussit? Kyllä ratikan voi hyvin korvata bussilla jos haluaa seistä liikenneruuhkissa ja lisätä ruuhkaa bussien määrän verran. Metro ja paikallisjunatkin ovat hyviä mutta ne jos jotkut ovat kalliita ja hankalia siirtää paikasta toiseen. Lontoo uskalsi tosin jo yli sata vuotta sitten investoida tehokkaaseen maanalaiseen koska uskoi kaupungin pysyvän paikallaan. Raitiotie metroon verrattuna on hyvinkin kevyt järjestelmä. Onhan linjoa Helsingissäkin ajoittain vedetty uusiksi.

Tämä ratikkakysymys on muuten mielenkiintoinen koska se jakaa ihmisiä perinteisellä oikeisto-vasemmistoakselilla. Ratikan ja muunkin raideliikenteen vastustajat tuntuvat näkevän niissä jonkinlaisen yksilönvapauden kahlitsemisen, koska raiteita pitkin ei pääse kuin sinne minne raiteet vievät. Perinteinen oikeistoon liittyvä mielikuva siis. Raideliikenteen puolestapuhujat taas kuuluvat enemmän vasemmalle puoluekartassa. Itse taas en näe tätä asiaa oikeisto-vasemmisto akselilla vaan käytännön elämänkokemuksen pohjalta, ratikalla ja muilla raideliikennevälineillä kun liikkuu ruuhkaisissa paikoissa mukavasti verrattuna mihin tahansa kumipyöräajoneuvoon. Nehän myös todistetusti vähentävät stressaavaa kaupunkimeluakin koska ainakin Tampereella vastustettiin ratikkaa sen hiljaisuuden perusteella, kuurot ja sokeat voivat jäädä nähkääs sen alle kun ei ääni varoita. ;)


Me3 muualle mun Twitteristä.

Hippo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 333
  • Liked: 597
  • Bailando conmigo
Tätä en kannata. Eihän Vantaalla edes ole mitään selkeää keskustaa, johon ratikkaliikenne olisi paikallaan. Tosin tekniikan jälkeenjääneisyydestä olen eri mieltä kriitikoiden kanssa.

Lainaus
Vantaan valtuusto väitteli liki viisi tuntia: pikaraitiotie voitti äänin 45–22
Kriitikoiden mielestä Vantaa potee ratikkakiimaa, sortuu 1800-luvun tekniikkaan ja tärvää taloutensa.
'

Marja Salomaa HS
Julkaistu: 16.12. 23:31
   
 
Vantaasta on tulossa raitiotiekaupunki. Kaupunginvaltuuston enemmistö äänesti 45–22 maanantaina lähes 400 miljoonan euron pikaraitiotien jatkosuunnittelun puolesta.

Pikaraitiotietä kannattivat vasemmistoliiton, vihreiden ja sosiaalidemokraattien valtuutetut. Sitä vastustivat keskiryhmien valtuutetut.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006345601.html?fbclid=IwAR3uFLMGAN1VyxKZgrTpWMv0F5wkrpmp74SQLbwe5vG_NpqO90ZKmOBwin4
Me3 muualle mun Twitteristä.

Auringonvalo

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 308
  • Liked: 75
Vantaalle rakentuu alati lisää kaupunkia ja ratikka houkuttelee asukkaita. Yleensä varma keino taata asuntojen myynti on vetää ekana uudella alueelle ratikka ja sit pykätä talot. Eli fiksusti päättivät.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 583
  • Liked: 38914
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
Hämeentien myllerrys

Miksi ei vain liikennemerkein osoitettu, että oikeanpuoleinen kaista on pyöräilykaista, ja vasemmanpuoleinen bussikaista? Oliko tähän myllerrykseen edes yritetty keksiä mitään tekosyytä?

Siellä revitään auki kaikki johdot ja putket, ja porataan peruskalliota.

  Ihan normimeininkiä mukavihreiltä, ei siinä mitään.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2019, 11:28:38 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan.
- Gorbachev

"Hallituksen politiikkaa voisi perustella korkeintaan jollain maailmanloppufantasialla, jossa Suomi ja suomalaiset on uhrattava koko maailman puolesta. "
- Jäsen Roope  27.12.2019

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 368
  • Liked: 1446
Hämeentien myllerrys

Miksi ei vain liikennemerkein osoitettu, että oikeanpuoleinen kaista on pyöräilykaista, ja vasemmanpuoleinen bussikaista? Oliko tähän myllerrykseen edes yritetty keksiä mitään tekosyytä?

Siellä revitään auki kaikki johdot ja putket, ja porataan peruskalliota.

  Ihan normimeininkiä mukavihreiltä, ei siinä mitään.

En ehkä ymmärtänyt täysin kysymystä, mutta iso syy tuolle remontillehan oli sen 1800-lukulaisen kunnallistekniikan uusiminen? Sama tehtiin Mechelininkadulla juuri aiemmin.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 583
  • Liked: 38914
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
Oliko tähän myllerrykseen edes yritetty keksiä mitään tekosyytä?

Siellä revitään auki kaikki johdot ja putket, ja porataan peruskalliota.

En ehkä ymmärtänyt täysin kysymystä, mutta iso syy tuolle remontillehan oli sen 1800-lukulaisen kunnallistekniikan uusiminen?

Kiitän vastauksesta, joka selvensi tilannetta.  :D
Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan.
- Gorbachev

"Hallituksen politiikkaa voisi perustella korkeintaan jollain maailmanloppufantasialla, jossa Suomi ja suomalaiset on uhrattava koko maailman puolesta. "
- Jäsen Roope  27.12.2019

Tuulenhenki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 390
  • Liked: 4850
  • Saatanantaja, enkelintäjä
Sopinee tähän ketjuun.

Sain kaupungilta kehotuksen poistaa tontillani kasvavista puista ja pensaista oksat, jotka haittaavat kevytväylien ja autoteiden kunnossapitotöitä, tai muuten kaupunki poistaa ne ja laskuttaa meikäläistä. Mieluusti poistaisin oksat jos vaan tietäisin mistä puista on kyse. Tonttini puskat eivät yllä tielle asti, ja ne puut, joita tuossa autotien vieressä kasvaa, ovat kaupungin puolella. Ja kuinka ollakaan, tyyppi, jolta asiasta paperin mukaan saisi lisätietoa, ei vastaa puhelimeen.

Tämä on jotenkin niin tyypillistä kunnan toimintaa. Annetaan ukaasi asiasta X mahdollisimman virallisesti ja epäselvästi, ja sitten, kun asiaan pitäisi saada vähän lisävalaistusta jotta asianomainen ensinnäkin tietäisi mitä tarkalleen ottaen pitäisi tehdä/mitä tapahtuu, vastaava henkilö pakoilee kuin kettu pesäkolossaan eikä vastaa puhelimeen ja/tai sähköpostiin. :roll:  >:(
Don't despair
Show no fear
Life your life without regrets

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 10 337
  • Liked: 6207
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
Telia on ryhtynyt hyödyntämään liittymäasiakkailta kerättäviä sijaintitietoja ja myymään niistä koostettuja tilastoja esimerkiksi kaupallisille toimijoille ja kaupungeille. Palvelun hankkinut kaupunki voi tarkastella kartalta väkijoukkojen liikkumista sovitulla alueella.

Kartan tiedoista näkyy muuan muassa, mistä päin maata ihmiset saapuvat kaupungissa järjestettäviin tapahtumiin tai missä päin kaupunkia ihmiset viettävät eniten aikaa. Tietojen avulla voidaan suunnitella esimerkiksi liiketilojen sijaintia, joukkoliikennettä tai tapahtuma-alueita.

Jos henkilön pystyy tunnistamaan, lupa on kysyttävä selkeästi

Tiedot kerätään matkapuhelinverkon tukiasemien avulla, jolloin sijaintitiedot päätyvät operaattorille, vaikka puhelimen gps-paikannus ei olisi päällä.

[...]

– Tiedot kerätään ja tilastoidaan automaattisesti algoritmien avulla ennen kuin kukaan ihminen pääsee niihin käsiksi. Yksilöivät tunnisteet poistuvat heti alkuvaiheessa. Tiedot kerätään summittaisesti 250 x 250 -kokoisista ruuduista, ja silloinkin vain, jos ruudussa paikannetaan vähintään viisi henkilöä, Levä sanoo.

Yksittäisen henkilön seuraaminen ei siis ole Levän mukaan mahdollista. Silloin kysymys ei ole henkilötiedoista, ja liittymäsopimusta tehdessäkin riittää kehotus tutustua tietosuojalausekkeeseen, jossa asiasta mainitaan.

[...]

Kaupungit ovat seuranneet ihmisten liikkumista eri tavoilla jo pitkään. Perinteisiä keinoja ovat olleet esimerkiksi erilaiset liikennekamerat, kyselytutkimukset, lippujen myynnistä ja hotelleista saatavat tiedot ja ihan tavallinen laskeminen.

Ihmisvirtojen liikkeistä haluttaisiin kuitenkin päästä perille entistä tarkemmin ja luotettavammin. Telian markkinoimaa palvelua onkin kokeiltu kahden vuoden aikana jo ainakin Jyväskylässä, Turussa, Joensuussa, Porvoossa, Tampereella, Helsingissä, Lahdessa ja Imatralla. Kokeilut ovat olleet muutaman kuukauden seurantaa esimerkiksi keskusta-alueelta tai väkijoukkojen seuraamista yksittäisiin tapahtumiin liittyen.

Esimerkiksi Helsingin kaupunki osti Telialta tietoja siitä, mistä päin Suomea kävijät saapuivat Ed Sheeranin konsertteihin viime heinäkuussa, ja Turun kaupunki käytti palvelua selvittämään, miten käynnissä olevat rakennustyöt vaikuttavat keskustassa asioimiseen.

Jyväskylässä Telian datalla haluttiin selvittää keskustan elävyyttä. Jyväskylässä keskustan vilinä on ollu hiipumaan päin jo vuosia, koska väkijoukot pesiytyvät entistä enemmän keskustan ulkopuolella oleviin kauppakeskuksiin. Verkostopäällikkö Tanja Oksan mukaan pilottijakso oli kuitenkin hienoinen pettymys.

– Telian palvelussa mittaaminen tapahtuu niin suurista ruuduista, ettei keskusta-alueella päästä riittävään tarkkuuteen. Emme tehneet kokeilun perusteella mitään muutoksia, Oksa sanoo.

[...]

https://yle.fi/uutiset/3-11169972

Jos joku Jyvskylässä haluaa ostaa edullisesti ruokaa perheelleen, hän menee todennäköisemmin jonnekin Prismaan tai vastaavaan syrjemmällä kuin kävelykatualueen baareihin keskustassa. Pystyn tekemään tallaisen hypoteesin ilman tietoa ihmisten matkapuhelimien käytöstä.
And madness and despair are a force.

Tagit: